Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

De Belgische telecomaanbieder Telenet heeft zijn klantenaantal voor mobiele telefonie zien groeien tot over de miljoen. Hiermee heeft de Liberty Global-dochter een stijging van 12 procent genoteerd ten opzichte van het jaar 2014.

TelenetIn het vierde kwartaal van 2015 wist Telenet 24.000 klanten naar zijn post-paidabonnementen te trekken waarmee het totaal op 1.001.200 abonnees komt. Eind 2014 had het bedrijf nog een klantenbasis van 894.300 voor zijn mobiele diensten. Verder maakt ongeveer de helft van de klanten van het bedrijf gebruik van de tripleplay-diensten van Telenet. Met een stijging van zes procent ten opzichte van het vorige jaar kwam het totaal aantal klanten daarvan neer op bijna 1,1 miljoen. Volgens het bedrijf komt deze stijging dankzij aanhoudende groei van zijn Whop- en Whoppa-bundels.

Net als zijn klantenaantal groeide ook de omzet van het bedrijf. De winst over 2015 is 175,7 miljoen euro, een stijging van 61 procent in vergelijking met 2014. Volgens Telenet is de groei in omzet en winst voornamelijk te danken aan hogere opbrengsten uit zijn vaste diensten en toegenomen inkomsten uit zijn mobiele diensten.

Eerder deze maand kreeg Telenet toestemming om KPN-dochter Base over te nemen. Met de overname heeft het bedrijf zijn eigen mobiele netwerk in handen gekregen. Daarvoor maakte Telenet voor zijn ongeveer miljoen gebruikers gebruik van het netwerk van Mobistar, die provider is bezig met een naamsverandering naar Orange. Telenet wil medio februari de overname van Base hebben afgerond, waarna het dus zijn klanten over kan zetten op zijn eigen netwerk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat telenet het beste aanbod heeft voor abonnementen + smartphone.
Hiermee kunnen ze een aanzienlijk aantal klanten lokken.
Maak aub geen direct verband tussen winst en aantal mobiele abonnementen. Er is wel een korrelatie maar klantenbestand is vele malen groter.

Uit het PDF;
Op 31 december 2015 omvatte het totale aantal opbrengstgenererende eenheden 2.054.800 kabel-tv-abonnees, 1.570.500 abonnees voor breedbandinternet en 1.221.000 opbrengstgenererende eenheden voor vaste telefonie.
Ik vond zelf de winst eerst belachelijk hoog omdat ik niet wist dat ze ook nog andere diensten leverde,
maar als je weet dat er 4,8mln betalende klanten zijn dan valt het mee.
Het aantal klanten is lager. Er zijn nog vele klanten die verschillende diensten apart afnemen en dus meermaals meetellen.
Zie ziggo wil vodafoon overnemen. het is een reactie op de overname van base door telenet. Telenet en ziggo, vallen beide onder liberty global. Het is gewoon een kwestie van cijferen. Ward, telenet heeft overigens niet het beste aanbod. Over de linie gekeken op jaarbasis komt proximus beter uit de bus, mbt dekking. Telenet lijkt beter, maar als je de onnodige kosten rekend, zijn ze duurder, is overigens bij alle diensten van liberty globel.
Ziggo wil Vodafone niet overnement. Liberty Global en Vodafone kijken naar de mogelijkheid van een joint-venture.
Alleen voor klanten die ook tv, internet en vaste lijn hebben. Vroeger waren we bij telenet voor alles 280 euro per maand kwijt en nu tv plus internet prox en panter 55 en panter 25 in totaal 150 euro en ipv 200 ¤ korting op lumia 950 hebben we 450 ¤ korting van Mobistar
Net niet voor abo + smartphone . Hoe kom je daarbij ? 1. Reken hun aanbod uit, je betaalt de phone + interest. 2. aangezien er interest bijkomt , vind ik het raar tot immoreel of illegaal dat ze geen melding maken over lening kost geld welke verplicht is. 3. bij Telenet kan je geen pack krijgen met phone abo zonder vaste telefonie (of jawel maar je betaalt het dan toch).
Leg maar 'ns uit.
Ze willen absoluut dat je een vaste lijn hebt, daarom zijn de packs goedkoper met dan zonder. Draadje van de telefoon uittrekken na installatie en klaar!
Ik weet ook dat de totale prijs veel lager is als je het toestel los koopt. Het is gewoon een klantenlokker veel mensen trappen in de val voor een iPhone voor ¤1 die ze normaal niet kunnen betalen.

Daardoor ben ik wel akkoord dat bij de advertenties van Telenet waarbij abo + smartphone wordt gepromoot de verplichte melding "let op, geld lenen kost ook geld" zou moeten worden vermeld.

[Reactie gewijzigd door ward3112 op 10 februari 2016 19:11]

Net niet voor abo + smartphone . Hoe kom je daarbij ? 1. Reken hun aanbod uit, je betaalt de phone + interest.
Klopt niet, of toch zeker niet in alle gevallen. Mijn vrouw heeft een King-abonnement, dat kost ¤15/maand.

Zij heeft in augustus 2014 een Z1 compact gekocht voor een duidelijk lagere prijs dan je betaalde bij alle normale winkels. Zij bleef nochtans ¤15 betalen en het enige wat hier tegenover stond, is dat zij zich ertoe verbond om 1 jaar klant te blijven.

Eind december 2015 heeft ze voor ¤1 een Huawei Y5 gekocht (om cadeau te doen). De prijs bleef andermaal ¤15 en ze verbond er zich toe een jaar klant te blijven.

In beide gevallen heeft zij een toestel voor een veel goedkopere prijs verkregen zonder dat dit invloed had op de prijs die zij betaalde.
Natuurlijk zit dit ergens wel verrekend in de King-prijs, maar dat geldt voor iedereen die een King heeft, smartphone of niet, en King is sowieso een competitieve formule, smartphone of niet.
Ik vraag mij we af waarom ze weer moeten opslaan als ze toch al zoveel winst maken.
Het is maar ¤1,99 dat ze gaan opslaan per maand maar dat maal 1000 000 klanten is toch een mooi bedrag op het eind van een jaar.
En dan gaan ze ook de gespreks- en SMS-kosten opslaan.
Het is triestig maar de groten hebben nooit genoeg.
Enfin, ik denk dat ze opslaan puur uit ziekelijke gewoonte, tja ze doen dat gewoon ieder jaar hé.
Ben om eerlijk te zijn een beetje verbaasd over dit nieuws.

Ikzelf heb het King-abo gehad, toen dit net abonnement net uitgekomen was, en heb dit abonnement na een maand terug opgezegd omdat ik vrijwel nergens verbinding had.

Het zou er nu wel al op gebeterd zijn hoewel vrienden van me toch nog dikwijls klagen over het beperkte bereik op veel plaatsen.
Telenet mobiele abbo's lopen over het Mobistar netwerk. En navenant dat ik weet was hun netwerk vroeger niet al te best, dus dat zal jouw slechte verbinding verklaren.
Dit is maar een "halve" verklaring.

Vriend van me is pas overgestapt van telenet King (omdat hij ontevreden was over bereik) naar Mobistar en hij zegt dat dit dag en nacht verschil is qua bereik en snelheid.
Waarschijnlijk geeft Mobistar voorrang aan hun eigen rechtstreekse klanten, en zijn de Telenet klanten een soort van 2derangs klanten bij hun? Het is maar een veronderstelling van me hoor.
Je kunt prioriteiten toepassen, maar dat is dan het gevolg van de wholesale afspraken tussen beide partijen. Het is dus niet zozeer dat Mobistar voorrang geeft aan eigen klanten, maar dat Telenet niet betaalt voor een hogere prioriteit. (al is het niet duidelijk of er echt onderscheid wordt gemaakt).
Is simpel er bestaan hoofdmaster en bijmasten op het Mobistar netwerk en Telenet mag enkel met hun abbonnement de hoofdmasten gebruiken waardoor dekking veel kleine wordt
met de Base overname zou dit binnenkort drastisch moeten veranderen
Base is ook niet overal even goed hoor. Thuis heb ik momenteel perfecte ontvangst via de Telenet-sim in mijn dual-simtelefoon, maar bij Base valt op sommige plaatsen de ontvangst ineens weg. Op m'n werk is het net omgekeerd.
Snelheid kan ik me wel bevatten, maar bereik slaat dan natuurlijk helemaal nergens op, want een signaal is over een heel gebied verzonden en het lijkt mij technisch onmogelijk om iemand een slechter signaal te geven omdat het gewoon maar een toren is die een signaal afgeeft en niet let op wat voor netwerk de telefoon afgeeft.

Lijkt mij een probleem met de telefoon en niet het netwerk.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 10 februari 2016 16:26]

Nee het zou wel kunnen hoor, ik merkte hetzelfde voor bij mobile vikings, het lijkt dat je niet zomaar op eender welke antenne van base kan vallen, je kan het wel, forceren en dan kan je je alsnog verbinden met een specifieke antenne, maar dus bij een mvno lijkt het dat je tot sommige, antennes minder prioriteit krijgt om er op verbonden te raken
Dat is raar, ik heb vroeger Base gehad en ben nu overgeschakeld naar Mobile Vikings ik merk geen verschil qua ontvangst en speedtest bij mij thuis geeft net dezelfde snelheid. Dus ik zit nog altijd op dezelfde telefoonmast. Maar ik moet toegeven ik ken nog mensen bij Telenet met slechte ontvangst. Maar het Base netwerk zal hun binnenkort wel helpen en dat zal ook nodig zijn. Als de prijzen van Mobistar wat meevallen zal Telenet veel internet/tv/telefoon ( whop en whoppa ) klanten verliezen aangezien het zo goed als zeker is dat Mobistar ( die nu het Telenet netwerk huren ) hetzelfde gaat aanbieden maar goedkoper. ( Al hebben ze momenteel wel wat problemen zoals hoge ping, hoge jitter, lage snelheden tijdens piekuren, ...)

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 10 februari 2016 13:42]

De ondervinding die ik gedaan heb, is voornamelijk als mijn gsm in het bereik is van meerdere antennes.
Dan word de roaming niet naar de sterkste antenne met de grootste snelheden gestuurd.

Op zich zal je dus nooit zonder antenne vallen, en de snelheden gaan hetzelfde zijn (als je het bekijkt per antenne) , maar wat dus wel anders is, de prioriteit voor de antenne switching (Je gsm zal door de centrale op de tragere mast geplaatst worden, tenzij de zwakste antenne weg valt)
Als je dus tussen allemaal 3g antennes zit, dan ga je niets opmerken, maar als je tussen een 2g en een 3g antenne zit, dan merk ik op dat mijn BASE simkaart op 3G gaat zitten terwijl mijn Mobilevikings gsm op 2G blijft.

Het viel me vooral op omdat ik effectief wel die 3G antenne kan zien op mobilevikings en ik zie zelf dat het een veel sterkere signaal heeft dan de 2g antenne waar ik op zit, en ik kan mijn gsm forceren van er gebruik van te maken, dat lukt zonder probleem.
Het is dus gewoon het feit dat ik er niet naar automatisch geswitched word.

Ik vraag me af of er daaromtrend geen goeie testen kunnen gedaan worden voor dat soort manipulatie effectief te kunnen verifiëren en bewijzen.
Telenet gebruikte mobistar maar mobistar gaf nog altijd voorang aan hun klanten eens de mast voll pech voor telenet gebruiker!
Uiteraard... telenet huurd bandbreedte op het Mobistar netwerk.
En uiteraard gaat Mobistar niet de volledige bandbreedt toekennen aan Telenet, want dan verliezen ze mogelijk klanten.
Dus krijgt Telenet 40% speelruimte op het netwerk van Mobistar.

Nu verwacht ik wel dat dit binnenkort gaat veranderen aangezien Telenet Base heeft overgekocht en nu over een eigen netwerk beschikt.
Ik ben ook overgestapt naar Proximus en recent ook mijn echtgenote doen overschakelen van Telenet naar Proximus. Waarom?
  • slecht bereik, zelfs in het midden van een dorp
  • 4G op trein is zeer slecht, al is Proximus niet altijd veel beter
  • mijn echtgenote stuurde SMS-berichten die niet aankwamen en omgekeerd. Met Telenet gebeld. Hun oplossing: "Zet 4G uit, dat kan het probleem verhelpen." 8)7

[Reactie gewijzigd door dEX2340 op 11 februari 2016 12:18]

Dat probleem van de 4G verbinding op de trein ondervind ik ook wel met Proximus (heb het smart25 abo)! Gelukkig hoef ik praktisch nooit met de trein!

Die kennis die pas naar Mobistar is overgestapt zegt dat zijn 4G-verbinding op de trein wel vrij goed zit, ook ten opzichte van Proximus!
Dat is het klassieke antwoord van Telenet op problemen met hun GSM abo's... "Zet G4 uit" ....
Het is nog steeds een ellende... bij mij thuis geen verbinding of "1 streepje" als je dan al gebeld wordt dan horen ze jou niet of andersom.... of het geluid vervormd..... van plan om op te zeggen.
Dat heb ik ook in mijn eigen woning sinds we verhuisd zijn. Dat is vooral te danken aan de hoge energienormen van nieuwbouwhuizen. Je bouwt als het ware bijna een bunker waar geen signaal binnen en naar buiten kan.
Dat lijkt me toch straf, als je huis aan hoge energienormen voldoet gaat er vooral veel meer isolatie in je muren zitten. Ik denk nu niet dat isolatiemateriaal gsm-stralen gaat tegen houden. Tenzij je je huis hebt geisoleerd met isolatie dat gewonnen wordt ui 1 of ander metaal (al lijkt me dat straf, want metalen isoleren niet).
Maar dan ligt de slechte ontvangst niet aan de hoge energienormen, maar aan het door jouw gekozen isolatiemateriaal.
Rond isolatiemateriaal zit vaak een laag aluminiumtape...

Een andere oorzaak is denk ik de te strenge stralingsnomen en het feit dat de operatoren binnen die normen zowel 2g, 3g, 4g,... willen aanbieden waardoor er voor de verschillende standaarden minder capaciteit is en dikke muren een probleem kunnen vormen.
glaswol heeft soms idd een laagje aluminium, bevestigd dus wat ik wou zeggen.
Als je slechte ontvangst heb zal het liggen aan de materiaal keuze en niet aan de dikte van het isolatiemateriaal.
Ook bij die glaswol blijft de laag aluminium even dik ongeacht de dikte van de isolatie ;-)
Ik heb geen nieuwbouw woning..... en woon op een hoog punt... We moeten juist nog beter isoleren... (ik zou willen zeggen dat je bijna door de tocht naar buiten geblazen wordt... maar dat is misschien wat overdreven :) ) Beneden aan de straat is het signaal helemaal weg... er is duidelijk iets mis met het signaal van telenet... Proximus heeft nl vol bereik en 4g!...

Als je belt met een klacht, melden ze dat ze niet van plan zijn daar iets aan te doen.....

[Reactie gewijzigd door jayjay_seal op 9 maart 2016 08:55]

Mijn vader heeft deze week ook na 1 maand een King abo te hebben gehad, zijn abo opgezegd.
Iemand opbellen lukte slechts de helft van de keren en gebeld worden was nog erger.
Dit herken ik dan weer niet terwijl ik toch door het hele land zit. Misschien heeft het te maken met dat ik een pro abonnement heb. Maar ik heb overal bereik, niet altijd het beste maar toch. Nog nooit gehad dat er gesprekken niet konden doorgaan of werden verbroken. Ook geen rare tonen/verstoorde communicatie.
Leuk om te lezen, tot afgelopen week werkte ik nog netjes voor deze Belgische telecom gigant. Vond werken voor hen niet super maar moet zeggen dat ze wel heel goed voor hun klanten zijn. Ook hebben ze een erg duidelijke visie, weten ze wat de klanten beweegt en hebben ze (vooral op tv gebied) zeer complete pakketten. Was dat zo nog niet tegengekomen in Nederland.
Ik heb de indruk dat je er nog steeds werkt... toevallig op de marketing afdeling ?

De enige visie die ik merk bij Telenet is meer geld uit de klant schudden... we hebben al twee jaar op rij een enorme prijsstijging (ver boven de index) terwijl ze een EBITDA hebben van bijna een miljard euro !

Tot amper een klein jaartje geleden was het trouwens zowat de enige provider in de wereld die z'n poorten gesloten hield (ondanks dat klanten hier jaren om zeurden) en vandaag de dag zijn hun volumes nog steeds bij de laagste (de meeste providers hebben gewoon geen limieten).

Zwijg me dus over visie en naar klanten luisteren... dat doen ze net NIET (en die Porter is pure arrogantie, geef me dan maar terug de vorige CEO).
Klopt.. Onder Duco was het beter, dan stond de klant echt voorop. Sinds Liberty Global de plak zwaait gaat het alleen om winst en meer winst.
Ik heb aangaande service toch anders meegemaakt.
Wegens een fout belde in naar Telenet, een vrouw aan de lijn.
Die vrouw legde iets niet uit wat ze wel moest uitleggen en daarom kreeg ik het probleem niet opgelost.
Niet erg zei ze, ik stuur een mekanieker.
Die gast komt thuis, en die zegt gewoon hoe het wel moest.
Dus, geen schroevendraaier, niets in zijn handen gehad en na 5 minuten terug buiten.
Ik kreeg wel een rekening va ¤85 voor verplaatsingsonkosten. Ik ben daar wel tegen ingegaan en hun verweten dat ze gek waren want ik was met mijn vrouw naar Brussel gegaan met de trein en dat kost maar ¤55.
Enfin, ombudsdienst ingeschakeld en dan hebben ze het bedrag toch laten vallen.
Maar dat is blijkbaar hun principe, als de gek het betaald dan strijken wij het op en de meeste gekken betalen zoiets zonder meer.
wat was er mis met het werken voor hun? Ik ga er werken, althans, als ze het BASE personeel nog willen maar ik heb goede hoop :)
Euhm.... ze weten vooral wat ze zelf willen... Bijzonder rijk worden op kosten van hun eigen klanten... Bv Datalimieten die echt niet meer van deze tijd zijn.... Wat kan een mens nog met 100gig.... een paar filmpjes in HD op youtube en je bent er overheen.... dan dan 5euro voor iedere 5 gig extra laten betalen.... (ongeveer)..

je werkt er nog steeds dus ;) Proficiat!
En ze zijn de duurste, trouwens telenet geeft alleen dure abonnementen met korting op een toestel voor klanten die alle producten bij hen nemen. Pas mobistar geworden met lumia 950 voor 149 ¤ en abo is maar 55 voor alles onbeperkt plus 100 eenheden roaming voor zowel sms, bellen en data.
ik heb momenteel een King supersize en betaal t.e.m. augustus maar 15¤ omdat ik ook een abonnement heb bij telenet voor tv en internet. dit was een promo voor een jaar, na augustus betaal ik 20¤. ik heb hier wel veel belminuten, sms'en en 2GB data voor.
over de 4G heb ik geen enkele klacht, bijna overal volle snelheid. toen telenet begon met hun mobiele abonnementen was de verbinding met 3G/4G inderdaad wel erbarmelijk.

[Reactie gewijzigd door Daileass op 10 februari 2016 12:49]

Ter vergelijking:

nieuws: Proximus krijgt er vaste en mobiele klanten bij

[Reactie gewijzigd door pgm5700 op 10 februari 2016 13:07]

ben zelf ook overgestapt naar Proximus met TV/internet/ gsm
awel dat werkt veeeeeeeeeel beter ... aanrader
Post-paid zonder abonnementskost, betaal wat je gebruikt en slechts 5 euro voor mobiel internet. Ik ken veel mensen die onder dit profiel vallen en liever geen 15 euro in de maand betalen. Simpel en goedkoop, meer moet ik in ieder geval niet hebben.
Ik heb mijn king surf (data only) sim kaart van telenet ook na 1 maand moeten opzeggen wegens veel te traag netwerk. Ik heb nu eentje van proximus en nu werkt alles prima zoals het moet. Als ik de netwerken moet rangschikken van snel naar minder snel dan staat PROXIMUS zeker op 1. Op de tweede plaats komt dan BASE en tenslotte MOBISTAR op 3. Ik ben ook klant bij BASE dus ik kan zeker de vergelijking maken. King surf dat werkte met MOBISTAR voldeed dus niet ondanks dat mijn pocket WIFI 3G aangaf van Mobistar. Ik heb dus nu Proximus en daar geeft ie 4G aan.
Als het 'joint-venture' gebeuren van Ziggo (LGI in NL) met Vodafone klaar is zie ik wel wat voordelen.
Volgens mij is Liberty Global ('baas' van Ziggo/Telenet) bezig met het opzetten van een groot mobiel netwerk naast hun Coax.
Hierdoor zou LGI (Liberty Global) een dominante speler kunnen worden op de mobiele (Het is het begin, Maar k voel t wel aankomen) en op de vaste mark.
Het goedkoopste en tevens beste aanbod is volgens mij Scarlet mobile. Ze maken gebruik van het proximus netwerk en voor 13 euro/maand = > 150 min bellen, 2000sms en 1gb data. Nog nergens anders gevonden voor die prijs. 4G dekking is er in 95 %.
En welk Scarlet abo mag die specs hebben ? Ik kan ze in ieder geval niet vinden op hun site..
Voor 10 euro per maand (prepaid) heb je bij Mobile Vikings een gelijkaardig aanbod :) Tenzij je die belminuten echt nodig hebt kan MV het overwegen waard zijn. Langs de andere kant: het Proximus netwerk is echt top, dus daarvoor alleen is Scarlet ook het overwegen waard.

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 10 februari 2016 12:34]

Voor 10 euro per maand (prepaid) heb je bij Mobile Vikings een gelijkaardig aanbod :) Tenzij je die belminuten echt nodig hebt kan MV het overwegen waard zijn.
Sterker nog: als je de belminuten van MV niet opgebruikt kan je die via een beltegoeddienst weer half recupereren en daarmee je volgende maand bekostigen: zo kost een maand MV nog weer een pak minder.
Scarlet is onderdeel van Proximus, die gaan niet bij Base gaan aankloppen me dunkt.