Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De Japanse hardwaremaker Vaio heeft zijn eerste smartphone met Windows 10 gepresenteerd. Het gaat om een midrange-model met 5,5"-scherm, metalen behuizing en ondersteuning voor Continuum. Waarschijnlijk komt het toestel niet uit in Europa.

De Vaio Biz Phone draait op een Qualcomm Snapdragon 617, met acht Cortex A53-processorkernen op 1,5GHz en een Adreno 405-gpu. De Biz Phone, die zoals de naam suggereert is gericht op zakelijke gebruikers, heeft 3GB aan lpddr3-geheugen en 16GB aan opslag.

Het scherm is een 5,5"-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. Vaio heeft een ontwerp gemaakt met een aluminium achterkant. Het toestel meet ongeveer 15,6x7,7cm. Microsoft maakte onlangs Continuum geschikt voor gebruik met Snapdragon 617-socs, waar de functie om de smartphone te gebruiken als desktop eerder alleen nog mogelijk was met een high-end Snapdragon 808 en 810.

Vaio is bekend als merknaam van Sony, maar gaat sinds enige tijd als zelfstandige fabrikant door het leven. Het lijkt er niet op dat de Biz Phone in Europa verschijnt. Het toestel gaat in Japan in de verkoop voor 50.000 yen, omgerekend momenteel rond 380 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Hier zijn wat meer plaatje te vinden van het toestel. Vind zelf wel mooi toestel en voor die prijs krijg je best mooie specs! Zeker omdat hij dual SIM mogelijkheid heeft.

Blijkbaar hebben ze nu ook een reclame filmpjes online gezet.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 februari 2016 12:27]

Kijkende naar de plaatjes valt me op dat de knoppen aan de zijkant wel op een wat vreemde plek geplaatst zijn. En jammer dat hij geen dedicated camera-button heeft, zoals veel Lumia's hebben. Verder mooi toestel om te zien. Ook wel slim bedacht om ťťn slot te maken voor de MicroSD en de sim.
Ja, ben er ook mee eens dat het best slim bedachte uitbreiding is van de micro-SD en simkaart slot. Hopelijk brengt Vaio het naar Europa, want zover ik weet zijn hier geen W10M-toestellen te vinden met een Snapdragon 617.
Ik vind deze manier van dual sim juist een zorgwekkende ontwikkeling. Want als je dus dual sim ťn sd wil dan blijven er heel weinig telefoons over. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor een galaxy J5 duos omdat deze dat wel heeft. Maar ik vind het idioot dat je bij veel toestellen moet kiezen, zeker gezien de beperkte opslagruimte van veel van die toestellen.
Even nog wat meer specificaties:
  • 13 MP camera achter en 5 MP voor
  • 2800mAh accu
  • SD kaart uitbreiding tot 64 GB
  • 3G banden 1,6,8,11 en 19
  • 4G / LTE banden 1,3,8,19 en 21 (geen band 20)
  • Bluetooth 4.0
  • Wi-Fi 802.11a / b / g / n / ac
  • Micro USB 2.0 poort
  • Micro SIM
Prima op zich - maak 'm dualsim en met de Europese LTE banden, en hij past precies in de Europese markt als opvolger voor de Lumia 735. Als zoiets verkrijgbaar was voor de prijs van een Android telefoon met vergelijkbare specs (zeg een Zenfone Selfie of Oneplus X, circa 300 euro) dan koop ik 'm direct, ik heb het wel gehad met Android.
Van een 4.7" scherm naar 5.5" vind ik een beetje een groot verschil voor een opvolger van de 730/735.
Geen x86. Jammer want dat had van Continuum een echte klapper kunnen maken.

@Daan: genoeg low en mid range laptops worden met een low energy CPU zoals de Core M uitgerust tegenwoordig. Dat moet met een telefoon ook makkelijk kunnen.

@peverix: MS heeft ondersteuning voor x86 al een poosje geleden ingebouwd.

@Blokker_1999: Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Het is dan echter wel een kunstmatige manier om zolang nog desktop apps op een telefoon tegen te houden. Bovendien kan ik met wel voorstellen dat het voor IT'ers niet heel lastig is om het nu al buiten MS om te implementeren. Windows 10 heeft immers dezelfde code base nu op alle devices. Ik kan me alleen goed voorstellen dat MS de verkoop van dergelijke toestellen niet zou toestaan. Misschien is het wel wachten op een onofficiŽle workaround. Hoe dan ook zou ik voor de nabije toekomst zeker nu al x86 in m'n telefoon willen hebben.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 4 februari 2016 11:18]

Er is nog net iets meer nodig. Naast x86 moet het dan ook nog mogelijk zijn om op die desktop de nodige software te kunnen/mogen draaien. De processor alleen zal daar niet voor zorgen. Bijkomend, als er enkel apps kunnen draaien (en ze dus toch op maat geschreven kunnen worden) dan maakt de CPU ook niet uit daar het een kleintje is om deze te compileren voor ARM.

x86 zal in de toekomst wel komen, vermoedelijk met de Surface Phone. Maar ik verwacht wel dat deze eerste in high end toestellen zal komen.
Er is nog net iets meer nodig. Naast x86 moet het dan ook nog mogelijk zijn om op die desktop de nodige software te kunnen/mogen draaien. De processor alleen zal daar niet voor zorgen.
Ik denk dat Microsoft de naam Continuum heeft neergezet om zo een onderscheid te maken tussen Windows 10 Mobile met Continuum en de volle Windows 10 desktopomgeving, om zo het debacle dat Windows 8 RT was niet opnieuw te beleven. Continuum is op het moment beperkt, en zal waarschijnlijk op ARM altijd beperkt zijn.

De volgende evolutie (en de enige die een significant verschil kan maken voor Microsoft's aandeel in de mobiele markt) is als de eerste x86 telefoons uitkomen met Windows 10 Mobile, die aangesloten aan een monitor en invoerapparatuur hetzelfde kunnen als Windows 10 op de PC. Dat is dus inclusief Win32 applicaties en niet alleen universal apps. Nee, het hoeft niet zo snel te zijn als hedendaagse desktops, maar het moet voldoende presteren voor een beetje browsen, een brief te tikken, een spreadsheet te bewerken, en eigenlijk al het andere normale kantoorwerk, met software die de klant kiest en niet de fabrikant. Wil je Office gebruiken? Ga je gang. Gebruik je liever LibreOffice of zit je nog in een zakelijke omgeving met iets als IBM Notes? Geen probleem.

Kijk naar Intel-on-a-stick. Ja, dat ding heeft wat problemen (een fan, wordt alsnog warm, traag...) en de huidige techniek is er nog niet klaar voor, maar Intel SoC's gaan op een dag in smartphones komen die je ook als desktop kan gebruiken.

Dit wilt overigens niet zeggen dat er geen plek meer voor ARM is. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 februari 2016 11:42]

[...]
Ik denk dat Microsoft de naam Continuum heeft neergezet om zo een onderscheid te maken tussen Windows 10 Mobile met Continuum en de volle Windows 10 desktopomgeving, om zo het debacle dat Windows 8 RT was niet opnieuw te beleven. Continuum is op het moment beperkt, en zal waarschijnlijk op ARM altijd beperkt zijn.
Dat zal wel niet de reden zijn want ook de tablet mode voor Windows 10 Home/Pro/Enterprise/Education heet "Continuum". Continuum is gewoon de naam van de feature dit Windows geschikt maakt voor andere beeldformaten tegenover waar die specifieke editie op draait.
Continuum; het kunnen wisselen tussen een touch omgeving naar een keyboard+mouse omgeving.

lijkt mij.
Ik denk ook niet dat een x86 onder midrange zou vallen.
Zenfone2 is ook Atomx64 en erg betaalbaar.
Midrange alleen in prijs, qua prestaties top.
De Zenfone 1 was ook al Atom (x86) en midrange. Heb een tijdje zo'n toestel gehad, met de Z2560 of Z2580 en 2GB RAM.
Behalve dat er Android op stond ipv Windows was het een heerlijk toestel.
Tuurlijk wel. Mijn voormalige Motorola Razr i had een x86-CPU en was een midrange-telefoon.
Mijn Windows 8.1 tablet kostte 130 euro. Kan makkelijk.
De Atom reeks wel degelijk, er zijn ook gewoon telefoons en tablets met een atom, en die zijn zeker mid end kwa prijs, en de soc ging toendertijd wel richting high maar viel ook nog wel in mid...
Je hebt nu de Asus Zenfone 2 van tussen de 250 en 350 euro (16-32-64GB varianten), dus dat is zeker midrange. Sterker nog, Intel heeft nu al anderhalf jaar geen nieuwe telefoonchips uitgebracht, dus er is niet eens een high-end chip beschikbaar zelfs al zou je als OEM er een willen maken.
Microsoft moet dit nog mogelijk maken voor windows 10 mobile.
Volgens verschillende geruchten zal dit gebeuren met hun surface phone

Blijkbaar al gebeurt, dit bericht had ik gemist.

[Reactie gewijzigd door peverix op 4 februari 2016 11:14]

Het grote verschil zit hem er in dat Windows 10 Mobile niet de volledige Windows API aan boord heeft. Enkel die APIs die vandaag door het mobiele platform ondersteund worden zijn aanwezig. Je mag dat een kunstmatige manier noemen, maar het voorkomt wel dat iemand een app gaat maken die ineens gebruik maakt van een niet Mobile API zodat deze wel op Continuum telefoons werkt, maar dat deze niet zal werken op andere telefoons. Het meeleveren van de volledige Windows API zou het OS een heel stuk groter en zwaarder maken waardoor de ervaring van het platform er weer op achteruit zal gaan.
Het is de eerste Windows Phone voor Japan in lange tijd. Het markt aandeel van WP is in Japan op dit moment 0,0%. Gaan we zien of dit de markt kan gaan veroveren.
Nee hoor op CES heeft NuAns (ook Japans) de Neo aangekondigd, een erg bijzondere telefoon:
http://www.theverge.com/2...o-windows-10-mobile-japan

De achterkant is vervangbaar met niet ťťn cover maar twee halve covers waardoor er vele combinaties mogelijk zijn. Daarnaast was/is dit de eerste mid-range telefoon met Continuum support.

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 4 februari 2016 15:11]

Eigenlijk snap ik niet waarom Microsoft de enige is die met deze functie komt. Zo heel speciaal is het nou ook weer niet. Het is niet opeens dat een smartphone een hoge resolutie scherm moet aansturen, want de meeste hebben dat al. Alleen de schaling van de applicaties en tekst is aangepast voor kleine apparaten en voor het gebruik van vingers. Maar Android kan ook al goed overweg met toetsenbord en muis, zelfs gamepads (xbox controller werkt prima). Je kunt hem aan een extern scherm aansluiten. Werkt ook allemaal. Enige wat niet gebeurt is dat de interface zich automatisch aanpast door de schaling te verlagen. Ik zou dat ook graag zo gaan zien in Android. Met name bij smartphones. Vooral met USB-C moet dat een fluitje zijn wat betreft gebruiksgemak. De Continuum functie is ook gewoon een veredelde tabletmodus met toevallig een startmenu en wat dingen die je tegelijk (beperkt) kunt doen. Een beetje Windows RT met lagere prestaties.
Motorola heeft dit een paar jaar terug geprobeerd met de Atrix serie, en dat is stevig geflopt.
Die Atrix is totaal niet te vergelijken met Continuum. De Atrix deed in feite niets anders dan de Android ervaring op een groter scherm mogelijk maken (Atrix, padfone).

Continuum doet dat, maar de apps die je in Continuum draait hebben daadwerkelijk meer functionaliteit dan de mobile variant ...het is dus meer dan alleen projecteren op een groter scherm.
Nee hoor, de Atrix was echt wel meer dan enkel een opgeblazen Android scherm - je had een desktop mode ("webtop") en kon bv de desktop Firefox draaien, met muis support etc. Het zag er zo uit:
https://motorola-global-e...ebtop_attverifywebtop.png

Ik snap nog steeds niet waarom het zo snel al verlaten is, met een beetje doorontwikkel werk zou dat echt wel leuk geworden zijn. Maar al het geleur met Motorola (eerst naar Google die al ChromeOS hadden, toen Lenovo) heeft dit project de das omgedaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 februari 2016 11:40]

het moet er wat mij betreft gewoon standaard in zitten, hoeft niet per se een gimmick te zijn. In Android geÔntegreerd. Dat je op zijn minst een tablet layout krijgt als je een smartphone aansluit op een extern scherm.
Ubuntu is ook al een tijd bezig met een dergelijk concept.

Op zich zou het met android inderdaad ook kunnen, je hebt bijvoorbeeld ook de Remix Mini die een android desktop aanbiedt.
Apple ziet er geen brood in (ze hebben zelfs de iPad Pro met iOS uitgebracht) en Google heeft nu niet direct een groot Desktop OS waarmee ze hun samensmelting kunnen gaan realiseren. Ik denk ook dat deze twee bedrijven willen afwachten om te zien hoe ver MS dit concept gaat nemen en hoe groot de interesse uit de markt zal worden.
Google is bezig met het fuseren van ChromeOS met Android voor Android N. Verwacht ContinuŁm/Convergence achtige functionaliteit in de nieuwe build.
Canonical brengt Ubuntu met Convergence, een continuŁm-achtige feature waarbij de ui zich aanpast aan het device.
Apple is Apple en doet haar eigen ding. Hoe iOSX eruit zal zien is een vraagteken. Een ding is zeker, iOS en OSX kruipen steeds meer naar elkaar toe.

Het is dus zeker niet alleen ms die bezig is op dit terrein met deze functionaliteit (continuŁm). Het is een algehele trend in mobile waarvan we de eerste golf devices kunnen verwachten begin dit jaar.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 5 februari 2016 02:11]

Fijn dat er weer een nieuwe W10M telefoon is gepresenteerd (hoewel ik hem persoonlijk niet mooi vind).

Mijn vermoeden is dat Microsoft zich net zoals bij de Surface Tablet zich meer als leider wil tonen (in de zin van: markten creŽren met nieuwe ideeŽn). Door een klein aantal verschillende telefoons te maken (zie het slinken van hun line-up) kunnen ze W10M features demoen en nieuwe ideeŽn wereldkundig maken met de hoop dat andere fabrikanten hier dan telefoons voor gaan maken.

Ik denk (lees: hoop) dat er met de MWC nůg meer telefoons gepresenteerd gaan worden. De Android markt is verzadigd met Samsung als duidelijke nummer ťťn, de rest van de fabrikanten kunnen nauwelijks break-even draaien. W10M is daarom een (riskante) zet om toch iets unieks te leveren (aan vooral het bedrijfsleven).

Samsung heeft al een Galaxy Tab gemaakt met W10, het is dan een kleine stap om een Galaxy Phone te maken met W10M. Dit maakt de keuze voor Jan en Greet een stuk makkelijker want ja 'Galaxy'.

Windows Phone is door velen misschien dood verklaard maar Windows 10 Mobile is dat zeker niet ;)

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 4 februari 2016 11:11]

Ik vind hem wel iets hebben, zeker voor die prijs en met de metalen body. Het valt ook een beetje op dat het platform in Japan blijkbaar wel de nodige telefoons weet op te leveren, maar dat we in het westen een beetje achter blijven.
Ik dacht bij mezelf, mid-range, YES hopelijk eindelijk een midrange toestel met 4,0"-4,5" scherm, en dan nog van VAIO ook, TOP, meteen kopen....

Is het weer 5,5".... it's to f*cking huge! (voor velen van ons, anderen zijn er zeer content mee, maar de 4-4,5" markt begint nu wel hťťl erg karig te worden....)
Eindelijk een windows telefoon met full-HD scherm! Dit is wat ik mis in het huidige aanbod en waarom ik er nog geen gekocht heb. Goede balans tussen Scherm en batterij. Die hogere resoluties slaan echt nergens op.
Ik heb toch echt al twee jaar een FullHD Lumia 930. En deze telefoon (930) is echt niet de enige FullHD Windows Phone.
Mwa, er zijn momenteel 8 Windows apparaten die Windows 10 Mobile kunnen draaien en Full HD hebben. Dus "eindelijk" is wat overdreven.
En zo begint het.....
Denk dat er nog veel meer toestellen met win10mob gaan verschijnen dit jaar.
MS is nog maar net begonnen met win10 en ze gaan zich de komende jaren erin vastbijten.
Windows phone is dood. Lang leve win10mobile!
Er zijn er i.d.d. nogal wat in de pijplijn...acer, alcatel, NuAns, Coship Moly X1. Waarvan dus 4 met support voor Continuum..
Mogelijk gaat ook HP (en Samsung) een win10m toestel maken.

Ik hoop werkelijk dat het dit keer gaat lukken!
En Xiaomi die Windows 10 Mobile op de Mi4 ondersteund en mogelijk ook een W10M-variant van de Mi5 gaat uitbreingen.
Behalve dan dat er geen duidelijke lange termijn strategie zat achter wp7/8.
MS was gewoon reactionair bezig en probeerde krampachtig Android en iOS bij te houden.
Een strategie die mijn inziens gedoemd was te mislukken.
Met win10 (en continuum) en het aandienen van nieuwe krachtigere SoC's (Atom en ARM) gaat mobile een nieuwe fase in.
Nieuwe tech, nieuwe fase, nieuwe kansen......
Ze konden natuurlijk niets anders doen dan reactief zijn. Als de markt voor 90% gedomineerd wordt door andere spelers (die elkaar kopiŽren) dan kun je wel met een compleet ander concept komen maar de kans dat het aanslaat bij het grote publiek is dan klein (zoals de geschiedenis aangetoond heeft). En natuurlijk zat er wel een lange termijnstrategie achter, Microsoft is geen hobbyclub die voor de lulz een paar miljard investeert in een platform.

Of Continuum leidt tot een nieuwe schifting in het mobiele landschap moeten we nog afwachten, het zal volledig afhangen van de manier waarop het in de markt gezet wordt en of de consument/bedrijfsleven het oppakt. Daarbij moet je rekening houden dat dit evolutie is, niet een revolutie zoals Apple dat veroorzaakte met de iPhone en dat het concept Continuum (in andere vorm) al eerder getest is. Al met al is het een aantrekkelijk idee en een goede kans maar we weten allemaal dat dit niet automatisch leidt tot grote successen.
MS heeft capacitieve touch helemaal niet zien aankomen. Ze hadden nog wel de hele markt jarenlang alleen voor zichzelf met win mob6 en Symbian/BB als enige concurrent.
Ja idd, kan je alleen reactief zijn.

Terwijl ms zat te pielen met stylussen en piepkleine miniatuur desktops op 3.5 inch schermpjes waren Apple en Google aan het innoveren. Tegen de tijd dat wp7 uit kwam was hun achterstand al te groot om in te lopen.

Maakt ms met win10 mob een kans?
Ik denk van wel. Ik denk dat in de nabije toekomst de grens in performance tussen netbooks en hi-end smartphones gaat vervagen. Met continuŁm zou ms hierop kunnen inspringen en een nieuwe markt creŽren. Moeten ze natuurlijk wel hun kansen pakken nu die zich voordoen, ze staan nu qua os unificatie op voorsprong, iets wat ze kunnen uitbuiten.

Helaas is ms vaak ook onhandig in het positioneren en marketen van nieuwe producten. Het zou 'zomaar' kunnen dat ms ook de launch van win10mob verpest. Gelukkig heeft ms hele diepe zakken....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 5 februari 2016 16:21]

En toch had ik zelf liever Symbian en Windows Mobile. Dan kon je gewoon sideloaden en er op draaien wat je wou. Nu zit je met geouwehoer dat je een telefoon moet unlocken (die zich zelf gewoon weer op slot gooit soms) en andere leuke toeren waar je door heem moet springen. Alleen Google staat dan nog wat toe, maar MS en Apple hebben het zo dichtgetimmerd dat er geen hol meer aan is.

Nee dan mijn oude Xpressmusic :), pleur er maar op en code maar raak! EN dan zure Apple fanboys maar janken "Dat is een Dumbphone geen Smartphone! Want je mist al die apps!".. jup.. want zelf eventjes onderzoek doen op het net voor Symbian apps of even wat programmeren is natuurlijk "Dumb" :D.

Dus opengooien die zooi! Om arm de developer! :).
Bootloader gewoon met een code leveren en zelf kunnen beveiligen met een wachtwoord zou het beste zijn. Indien officiŽle support wordt beŽindigd kun je dan altijd een custom ROM of ander os flashen.
En ja, sideloaden op Android is een verademing.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 4 februari 2016 17:51]

Ik blijf het maar raar vinden, mensen die moedwillig hun vrijheden inleveren zodat ze in een appstore dingen kunnen kopen die Apple ook nog eens van afstand uit kan zetten :S.

Het is verdorie gestoord.
Hij zegt niet dat het gaat doorbreken, hij zegt dat hij verwacht dat er meer W10 mobile toestellen uitgebracht gaan worden (zoals ook gebeurde toen WP8 uitkwam) en dat W10 mobile niet dood is. Dat is heel wat anders.
Ik heb maar weinig telefoons gezien met Windows 8 die niet tot de Lumia lijn behoorden. Met Windows 10 komen er ineens wel weer een hoop toestellen op de markt. Het doet een frisse wind door het landschap waaien, al is dit vermoedelijk wel de laatste kans die dit platform krijgt om door te breken. Als het nu weer niets word dan denk ik dat MS zich binnen 2 jaar terug trekt uit deze markt en zich gaat toeleggen op app development voor andere platformen (waar ze vandaag ook al goed mee bezig zijn).

En het lijkt mij dat het vooral de tegenstanders zijn die steeds staan te roepen: "zie je wel. Jullie zijden dat dit de doorbraak zou zijn en weer is het niets geworden. " om dan steeds het oude liedje opnieuw te spelen van hoe het de schuld is van het gebrek aan apps en hoe de interface op niets zou trekken en hoe de telefoons geweldig zouden zijn als er maar Android had opgestaan en ...
Als de prijs nog ietsje zakt zou ik dit zelf wel een interessante telefoon vinden.