Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Submitter: himlims_

Gameontwikkelingsstudio Crytek heeft VR First aangekondigd, een concept voor universiteiten om, in samenwerking met de studio, virtualreality-ontwikkeling te leren aan studenten. Via het programma wil Crytek universiteiten van de nodige middelen voorzien.

Crytek, bekend van de Crysis-serie, is begonnen met een test voor het VR First-programma. Bahçeşehir University in Istanbul is de eerste universiteit die is aangesloten bij VR First en is de locatie voor de test. Met het programma wil Crytek studenten toegang geven tot alle benodigdheden voor virtualreality-ontwikkeling.

Zelf stelt Crytek de volledige code van zijn bekende CryEngine ter beschikking aan aangesloten universiteiten. De hardware wordt aangeboden door andere aangesloten bedrijven, die niet bij naam worden genoemd. Crytek claimt met het programma de ontwikkeling van virtual reality te willen helpen door het bieden van de benodigdheden aan de nieuwe generatie ontwikkelaars. Hiervoor is het bedrijf nog wel opzoek naar meer partners.

Zelf werkt Crytek in samenwerking met Oculus aan The Climb en met Sony aan Robinson: The Journey. Verder heeft het al verschillende opties aan zijn CryEngine toegevoegd om het ontwikkelen voor virtual reality makkelijker te maken voor andere studio's die gebruikmaken van zijn engine. Crytek is druk bezig zich naar de voorgrond te werken in de ontwikkeling van virtual reality.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Goed om te lezen dat vr echt door begint te breken naar consumenten.
Ben benieuwd naar de reacties als oculus uitkomt, en of die specs echt zo hoog moet zijn.
Zo lang VR brillen niet op tablets, laptops of standalone werken zie ik het helemaal niet doorbreken. De bril op zichzelf is al duur maar ook de computer die je nodig hebt is duur. De meeste mensen kopen geen desktop meer en om er nu alleen eentje te kopen voor je VR bril gaat ver.
Ik zie het in deze generatie ook nog niet direct doorbreken nee. Maar dat het de komende jaren heel groot wordt, dat denk ik wel. Zeker als het goedkoper wordt.
Vooral dat laatste inderdaad. Mijn vriendin en ik hebben allebei een prima baan, maar ik vind 700 euro echt een belachelijk hoog bedrag voor zo'n Rift. Vooral gezien de prijs die gesuggereerd werd en de prijs die de DK1 en DK2 hadden.

De Vive heeft nog geen verkoopprijs, maar ik verwacht dat hij wel ongeveer hetzelfde uit zal komen zo niet hoger, tenzij Valve een goed verdienmodel via Steam in gedachten heeft (zoals consoles ook onder de kostprijs verkocht worden). En dan zijn er nog de hardware-eisen, al zullen die ieder jaar insignificanter worden natuurlijk.

Als ik hem al duur vindt, hoe moet Jan Modaal of een student er dan wel niet tegenaan kijken? Ik denk dat de doelgroep momenteel vrij klein is.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 20 januari 2016 18:10]

Ik heb pas een vakantie geboekt, naar Bali, dit was 1800 euro. Ik had ook berg kunnen klimmen in VR :+

De prijs voor systeen + bril is gewoon erg hoog. Maar dat is met alle nieuwe techonogien. "o hans heeft zo'n duur plat scherm" en nu met 4k zie je het zelfde weer gebeuren. Zelfde geldt voor de simpele DVD speler. Zelfs voor de eerste computers geldt dit.

Het kost gewoon tijd voordat het gemeengoed wordt.
Dat denk ik namelijk ook, VR vindt iedereen wel leuk bij een demo op een beurs. Maar dat vonden consumenten ook in de winkel bij een demo van een 3d film op een 60 inch tv. Maar thuis met het hele gezin met een 3d bril een film kijken doet niemand.

Zo gaat het de komende tijd denk ik ook met VR, niemand (behalve enkele tweakers :D ) gaat 1700 - 2000 euro uitgeven om een bril, lompe desktop met dure videokaart kopen, om een paar uurtjes per week een spelletje te spelen. De meeste mensen die ik ken hebben een tablet en soms nog een laptop, en voor de spellen een xbox of ps. Tenzij er een mega aanbod top klasse games komt voor de rift, zet ik mijn geld vooralsnog op de ps bril.

[Reactie gewijzigd door Automark op 20 januari 2016 14:58]

De PS red nieteens op 1 scherm 90fps. niet heel raar dat PS mensen dan misselijk worden, of de ervaring tegen vinden vallen en VR af zullen gaan kraken.

En het hele gezin zit nu ook al met zijn neus in een tablet of phone compleet in zombiemodus, denk niet dat dat veel uitmaakt.

[Reactie gewijzigd door Sniffels op 20 januari 2016 15:39]

Die tijd gaat nog komen natuurlijk. Nu kan je al op tablets uren op een batterijlading aan PS2/PS3 games spelen. Trek dit nog 10 jaar door, en er is voldoende power beschikbaar om die via je tablet draadloos naar je VR helm te sturen. Net zoals de eerste smartphones best wel ruk waren als je ze nu vergelijkt met de huidige modellen, zo staat VR nog steeds in de kinderschoenen. Door ontwikkelingen als deze en bedrijven als Oculus, Sony, Samsung, HTC worden deze stappen mogelijk gemaakt. Waarvoor hulde natuurlijk. Als niemand in het bootje stapt zullen we mooie ervaringen nooit bereiken in de VR wereld.
Misschien dan weer eens tijd dat mensen weer een fatsoenlijk PC gaan kopen. Die consoles hebben de ontwikkelingen de afgelopen 15 jaar flink afgeremd.

VR op tablets en laptops gaat wel maar een stuk slechter of voor minder toepassingen. Voor een goede ervaring heb je nou eenmaal hele gore resoluties en hele snelle reactietijden nodig. Een filmpje kijken op een tablet of laptop is dus nog wel te doen. Ga je echter echt renderen (dus om je heen kijken) dan heb je gewoon een krachtigere machine nodig. Daarbij zitten we met de VR-brillen nu ook nog maar in de beginfase. Misschien dat over 3 jaar een laptop genoeg snelheid heeft om de nu komende generatie VR-brillen aan te sturen. Echter heb je tegen die tijd ook weer een nieuwe generatie VR-brillen die je dan wilt gebruiken. En voor die heb je dan toch weer een snelle machine nodig.
Met de DK2 had ik soms met mijn GTX680 dat de framerate net niet gehaald werd. Dit merk je direct in je VR ervaring en werd er zelfs misselijk van. De hoge eisen zijn o.a. om te zorgen dat je niet onder een bepaalde (90 geloof ik) framerate komt. Een fps drop op je beeldscherm boeit niet zoveel en zal je niet veel last van ondervinden maar in VR is dit niet wenselijk.
Dat valt nog wel mee, dit is vooral een marketing filmpje voor de aandeelhouders ofzo, veel mooie praatjes over wat de toekomst gaat brengen, maar het is allemaal giswerk.

Het grootste probleem (iedere keer dat ze VR groot proberen te maken) is nog steeds de kosten, als je het geld van 2-3 videokaarten moet neerleggen voor VR (en dan eigenlijk ook nog 2 videokaarten moet hebben) dan houd het voor 80% van de 'doelgroep' al meteen weer op.
Vervolgens is het probleem dat maar een paar bedrijven content zullen maken, want als je afzetmarkt klein is dan ga je niet zo snel VR games maken, tenzij je een studio a-la Crytek of Sony ofzo bent (waar er genoeg budget is voor 'even proberen') en dan is het probleem vervolgens dat er weinig VR brillen worden verkocht (los van het prijs probleem) omdat er weinig VR content is.

Ik ben bang dat VR pas echt zal doorbreken als je een bril a-la een Oculus DK2 kunt kopen voor ~¤150, en dat duurt nog wel een paar jaar, voor meer dan dat zullen de meeste mensen liever 'de kat uit de boom kijken' waarna het geheel weer in elkaar zakt vanwege weinig afzet -> weinig content -> weinig nieuwe hardware.
Hmm, zou bijvoorbeeld de unreal engine daar niet veel geschikter voor zijn? Die heeft een veel betere prestatie/kwaliteit verhouding dan de CryEngine. Helemaal gezien VR al extra kracht vraagt van je pc. Of is de CryEngine de afgelopen jaren daar in veranderd? De laatste keer dat ik hem aanraakte had je nog een pc uit de toekomst nodig wilde je alles op high draaien.
Alhoewel een demo, maar de Back To Dinosaur Island VR demo deed het kwa frames zeer goed op hen Crytec engine.. Ik heb best vertrouwen in Crytec als het opast VR aan komt.
zou bijvoorbeeld de unreal engine daar niet veel geschikter voor zijn? Die heeft een veel betere prestatie/kwaliteit verhouding dan de CryEngine.
Gebaseerd op wat ik er van heb gezien en wat anderen er over zeggen zijn UE4 en Cryengine zowel qua visuele kwaliteit als qua performance aan elkaar gewaagd. Wel is men in het algemeen van mening dat Cryengine moeilijker is om te leren.
Crytek heeft ook wel door dat ze op de huidige manier niet kunnen overleven en inzetten op vr games. Hopelijk zien we ooit nog een crysis voor vr.
Hopelijk niet!
Crysis is verder een leuke game hoor, daar niet van, maar als ik heel eerlijk ben vind ik persoonlijk eigenlijk alleen Crysis1 een goeie game, de rest niet echt, komt nog een veel belangrijker punt bij, shooters en VR gaan slecht samen.

(Dat is trouwens ook een reden waarom ik juist wel hoop dat VR groot word, er zijn veeeeeeel te veeeeeeel shooters vandaag de dag, hopelijk komt daar verandering in)
Wat wil je dan in vr spelen, alleen maar race game en simulators?
Ik wil het wel in iedere game, maar als je een beetje zoekt dan vind je 10tallen zo niet 100en verhalen van devs die zeggen dat shooters niet werken in VR vanwege de hoge snelheid en veel moeten lopen (terwijl je dat in het echt niet doet, en dan dus misselijk kan worden)

Persoonlijk zie ik graag dingen als sims en puzzelgames in VR, of bijvoorbeeld RTS games, maar de racegames die jij al noemde lijken me ook tof, en er zijn vast ook wel compleet nieuwe genres te bedenken.

Daarbij heb ik het vermoeden dat we een boel time crisis klonen zullen zien, waarbij de game voor jou je character steeds verder door het level beweegt (op een treintje ofzo) en je feitelijk steeds een nieuwe shooting gallery in gaat (waar je vervolgens stil blijft staan, net als in het echt, dus veel kleinere kans op misselijkheid)
Games als rigs zijn ook shooters, het is wel zeker mogelijk maar het heeft aanpassingen nodig.
In hun eerste VR (Oculus release)game The Climb focussen ze puur en alleen op de klim ervaring. Zodat de speler echt het gevoel heeft zelf een berg te moeten beklimmen, met alle uitdagingen en uitzichten die daarbij komen kijken.

Tested - The Climb
https://www.youtube.com/watch?v=WvYFsWSc9gU

Ze willen iedere activiteit masteren. En zo willen ze ooit een game maken die alle aspecten in VR goed heeft uitgevoerd.

Het is wel een goede methode. Iedereen start met 0 kennis.
Een game moet je kunnen laten geloven dat je in een andere wereld bent. En als bijvoorbeeld de cickpit ervoor zorgt dat het niet realistisch overkomt qua diepte dan kan de wereld eromheen wel mooi zijn maar dan werkt het ook niet.
"...building communities around the world. A network of VR First labs located at leading universities. Will make cutting edge tech available to users 24/7. Each lab will provide access to the latest VR headsets, Pc's and powerfull software."

In tegenstelling tot enclaves zoals Second Life klinkt dit als een 3D-internet 2.0 wat zich uiteindelijk als een inktvlek vanuit verschillende universiteiten zal verspreiden en een globaal universeel toegankelijk web zal gaan werpen... wanneer alle nodige proprietary hordes genomen kunnen worden :)

Het lijkt me persoonlijk wel tof om een 3D werkomgeving te hebben als die als één groot, interactief whiteboard dienst doet. Een werkruimte die je altijd 'bij' je hebt en optioneel kan aansluiten op werkruimtes van anderen waarmee je samenwerkt.

Edit: laatst alinea toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Mative op 20 januari 2016 16:33]

And so the Matrix is born..Now seek some power supplies.. :)
Mogelijk is VR de meest onderschatte technologische "paradigm shift" ever.
Radio > Telefonie > TV > Internet > Mobiele Telefonie > Mobiel Internet > VR > Mobiel VR
Waarbij je in een (mobiele) VR omgeving alle voorgaande media kunt ervaren op een manier zoals jij dat wilt.

Dus idd. Als je straks 8K per oog hebt, dan projecteer je eenvoudig een workspace (die je als game designer graag groot hebt) in VR.

Een apart VR MegaDisplay voor al je vensters/renders etc , en een ronddraaiende stoel om de vele grote werkbladen/desktops te laten zien terwijl je lekker blijft zitten.

VR is op dit moment wat de commodore 64 was toen het uitkwam, voor de geïnteresseerden MEGA de bomb, en voor anderen weggegooid geld.

Nu iedereen een "opgesoepte C=64" (lees PC,Ipad) thuis heeft staan is het niet al te kort door de bocht om te denken dat VR ook die kant op gaat. Moet nog veel beter, maar dan doet iedereen mee...
De Oculus Rift ga ik wel bewaren :o

Ergens in 2060 zal ik hem afstoffen. Dan kan ik het mijn kleinkinderen laten zien.
Dan zal er waarschijnlijk al een AR wereld in 40k worden geprojecteerd in je iris met een 2 Tbps internet verbinding maar toch :9
De DK2 gaat ook zeker niet weg nee... :)
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat Crytek in godesnaam denkt te kunnen toevoegen. Met een engine beschikbaar stellen aan universiteiten ben je er namelijk bij lange na niet, zeker nu er steeds meer bedrijven zullen komen die hier op inhaken, waarschijnlijk met betere engines en meer zullen bieden dan wat Crytek doet. Ben bijvoorbeeld ontzettend benieuwd wat Valve zal doen, maar ik denk dat we er toch redelijk zeker over kunnen zijn dat Source 2 ook uitmuntend zal werken voor VR. Als het ook maar in de buurt komt van hoe ontzettend goed Source 1 is/was (qua gemak, qua beschikbaarheid en qua optimalisatie) dan kan Crytek denk ik inpakken en wegwezen.
Niet zeker of dit een introfilmpje is van een rampenfilm of van een VR programma :o
Trotse Tukker Turk hier.
Crytechs oprichter en CEO is een Turk
en hij heeft steun nu van de Turkse regering. Mooi om te zien dit.

Baby stapjes natuurlijk nog..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True