Door Jurian Ubachs

Redacteur

Far Cry 6 Review

Vermakelijk ondanks voorspelbaarheid

12-10-2021 • 06:00

196

Multipage-opmaak

Moeizame aanloop

Far Cry 6

Far Cry 6 is een prima game, wat niet vreemd is, want Ubisoft gebruikt al jaren dezelfde formule om Far Cry-games te maken. Dat zorgt ervoor dat de game behoorlijk herhalend kan aanvoelen, zeker als je nog niet zo lang geleden een van de vorige games in de serie hebt gespeeld. Far Cry 6 legt een paar andere nuances en heeft wat features die het leven van een guerrilla makkelijker maken, maar de hoofdzaak van de gameplay blijft hetzelfde als altijd. Binnen de standaardaanpak van vijanden taggen, sneaken en geruisloos soldaten uitschakelen, kun je zelf een beetje variëren, maar de meeste missies draaien om die basisgameplay. Gelukkig zijn er voldoende andere missies die de lol en variatie erin houden, aan de hand van enkele knotsgekke personages. Geen van die personages maakt zoveel indruk als Antón Castillo, de dictator van Yara, die gespeeld wordt door Giancarlo Esposito. De acteur zet een heerlijke schurk neer, die met stip bovenaan onze lijst van favoriete Far Cry-antagonisten terechtkomt. Het ogenschijnlijk op Cuba gebaseerde Yara is daarbij een grote, fijne speeltuin die met regelmaat voor prachtige plaatjes zorgt. Binnen dit sfeervolle geheel is het niet moeilijk je urenlang te vermaken, zolang je maar weet wat je kunt verwachten: een game die geen moeite doet om te differentiëren ten opzichte van de vorige games in de serie, maar gewoon dezelfde formule op succesvolle wijze herhaalt.

Far Cry 6 is een game die in de aanloop naar de release een beetje werd overschaduwd door discussies die weinig met gameplay hebben te maken. Het was natuurlijk ook niet handig van Ubisoft om te verklaren dat Yara, het fictieve land waarin de game zich afspeelt, níet gebaseerd is op Cuba. Van sigarenrokende dictator en de onderdrukte bevolking tot een duidelijke voorliefde voor honkbal: de gelijkenissen zijn legio. Doe er dus niet zo moeilijk over en geef aan waar je je inspiratie (deels) vandaan hebt gehaald. Daarnaast kwam afgelopen jaar naar buiten dat er bij verschillende Ubisoft-studio’s sprake was van grensoverschrijdend gedrag, maar tot op heden heeft dat nog niet tot grote veranderingen in de invulling van het management van die studio’s geleid, en ook dat is vervelend en levert Far Cry 6 op voorhand een naar bijsmaakje op. Toch is Far Cry 6 ook ‘gewoon’ een game waar duizenden mensen jaren hard aan hebben gewerkt en waar fans naar uit hebben gekeken. Genoeg reden om te ondervinden wat dit nieuwste deel in de langlopende shooterserie heeft te bieden.

Zoals gezegd speelt Far Cry 6 zich af in Yara, een fictieve eilandenstaat in het caribisch gebied. Het land gaat gebukt onder het juk van dictator Antón Castillo, die van Yara weer een welvarend land wil maken. Op zich een aardig streven, maar hij wil dat doen door Viviro te produceren, een medisch wondermiddel dat op de wereldmarkt een fortuin zou moeten opleveren en alleen in Yara groeit. Viviro verbouwen is echter gevaarlijk en zeer vervuilend. Het werk wordt gedaan door burgers die daartoe worden gedwongen. De speler speelt de rol van Dani Rojas, waarbij je zelf mag kiezen of Dani een man of vrouw is. Rojas is vastbesloten Yara te ontvluchten en naar de Verenigde Staten te reizen. Terwijl het leger allerlei onschuldige burgers ronselt voor werk op de Viviro-plantages en niet gehoorzamende burgers zonder pardon neerschiet, bereiken Dani en zijn vrienden een boot die hen naar Florida moet brengen. Helaas slaat het noodlot toe. Ook Diego Castillo, de zoon van el presidente, blijkt aan boord te zijn. De dictator stapt hoogstpersoonlijk aan boord en haalt zijn zoon eraf. De overige opvarenden wacht een kogelregen en een zeemansgraf.

Dani weet ternauwernood te ontkomen en spoelt aan op een eiland waar stomtoevallig ook de leiding van guerrillagroepering Libertad te vinden is. Zij beloven Dani alsnog aan een boot naar Florida te helpen, mits hij hen eerst helpt. Wanneer hij zijn boot uiteindelijk krijgt, besluit Dani toch te blijven en Libertad te helpen in de strijd tegen Castillo. Om dat succesvol te kunnen doen, moet Dani hulp regelen vanuit verschillende delen van Yara. Zo moet hij ‘The Legends of ‘67’ voor zich zien te winnen. Zij zijn de guerrillas die in 1967 de vader van Antón Castillo hebben afgezet. Hun ervaring en invloed kunnen veel waard zijn. Elders moet een machtige familie aan de kant van Libertad worden gebracht en weer ergens anders moet hij vriendjes zien te maken met een groep die een antwoord wil geven op de propagandamachine van Castillo, onder meer door zelf radio te maken. Met deze bondgenoten zou het mogelijk moeten zijn Castillo af te zetten.

Die Antón Castillo is dus de grote schurk van Far Cry 6 en dit zou weleens de beste schurk kunnen zijn die we ooit in Far Cry hebben gezien. Dat heeft meer dan een beetje te maken met de acteur die hem speelt. Giancarlo Esposito ken je wellicht van Breaking Bad, Better Call Saul of The Mandalorian. Hij is veruit de bekendste en beste acteur in de game en steelt elke scène waar hij in zit. Dat is ook meteen een beetje het probleem met het verhaal van Far Cry 6. Door het hoge niveau dat Esposito meebrengt, valt de rest soms best ver weg. Zo af en toe krijg je een tussenscène waarin de dictator te zien is. Dat zijn vaak ook de momenten dat het verhaal een boost krijgt en waar je dus naartoe werkt. Onderweg kom je heus ook leuke scènes met andere personages tegen, maar die hebben nooit dezelfde impact als Esposito in zijn rol als Castillo.

Daar komt bij dat er in dat verdere verhaal vooral erg veel verschillende personages voorbij komen. Daar zitten zeker een aantal memorabele figuren bij, zoals El Tigre, een van de guerrillaveteranen van The Legends, en een paar simpelweg geschifte figuren die je de meest belachelijke missies laten uitvoeren. De game heeft er echter een handje van deze bijrollen snel te parkeren ten faveure van weer nieuwe mensen. Dat gaat soms gepaard met prima verhaallijnen, maar het betekent wel dat je nooit echt een band opbouwt met die personages. Het is duidelijk dat Ubisoft veel creativiteit kwijt kon in het verzinnen van veelal zeer kleurrijke personages. Onderaan de streep betekenen ze echter te weinig, waardoor het je relatief weinig doet als er iets met een van die personages gebeurt.

Far Cry 6

Sfeervol en herkenbaar

Yara vormt dus de setting voor het verhaal en het past helemaal in de stijl van Far Cry. De eerste Far Cry speelde zich immers al af op en rond een tropisch eiland en sindsdien hebben we allerlei verschillende exotische locaties gezien. Yara doet daar niet voor onder. De game trakteert spelers met enige regelmaat op mooie plaatjes, of dat nu komt doordat je hoog op een berg staat en een prachtig uitzicht hebt, of doordat de zon ondergaat en je een prachtige, rood-oranje gloeiende horizon te zien krijgt. Far Cry 6 is zeker op die momenten echt een prachtige game. Het algemene grafische niveau is hoog, al valt na een tijdje op dat sommige textures vaak worden herhaald en het detailniveau niet overal even hoog is. Met name de diverse legerbasissen ogen erg generiek en fantasieloos, maar dat hoeft de pret verder niet te drukken.

Kleine bugs

De game kan, mede dankzij die graphics, bouwen op een uitstekende sfeer die continu voelbaar is. Stap je in een auto, dan komen er swingende Latijns-Amerikaanse hitjes door de speakers en uiteraard komt dat ook in alle visuals terug. Bij vlagen wordt het er allemaal wel érg dik opgelegd, maar dat is nooit storend. Iets storender zijn de grafische bugs en kleine audioproblemen die we af en toe tegenkwamen. Far Cry 6 is zeker niet Ubisofts meest buggy game - verre van dat, zelfs - maar op het moment van reviewen waren er zeker nog wel wat kleine probleempjes op technisch gebied. Zo verschenen her en der vijanden uit het niets en vielen bij een missie wat gesprekken weg. Het klinkt gek om het zo te zeggen, vooral omdat het eigenlijk anders zou moeten zijn, maar anno 2021 voelt dat als een aanvaardbaar pakketje slordigheden.

Far Cry 6

Gelukkig zitten die slordigheden over het algemeen het spelplezier niet in de weg, en met dat spelplezier kun je letterlijk veel kanten op. De openingsfase van de game speelt zich af op een relatief klein eiland, maar zodra je de proloog voorbij bent en de game goed op gang is gekomen, ligt er een gigantische spelwereld aan je voeten. Is die wereld groter dan in alle voorgaande games? Het zal vast, al is er in Yara ook veel water en dat vult een gigantische map natuurlijk snel. De spelwereld is verder verdeeld in verschillende regio’s die zijn gekoppeld aan een bepaald level. Dat betekent niet dat je er niet naartoe kunt als je dat level nog niet bereikt hebt, maar wel dat de tegenstand daar heviger zal zijn en dat je een vuurgevecht mogelijk niet zult kunnen winnen. Zo hanteert Far Cry 6 een vergelijkbaar systeem om spelers door de spelwereld te leiden als in voorgaande games.

Gemaakt volgens Far Cry-blauwdruk

Die laatste zin is belangrijk. Waarom? Het is een zin die je, als we kijken naar de gameplay, zou kunnen toepassen op het merendeel van de elementen in Far Cry 6. Dat wisten we sinds onze preview natuurlijk al een beetje, maar de volledige game bevestigt nogmaals dat hij gemaakt is volgens de blauwdruk die Ubisoft al volgt sinds Far Cry 3. Het meest in het oog springende voorbeeld daarvan is de manier waarop je de macht van Libertad in Yara stapje voor stapje uitbreidt. Je verovert regelmatig een basis van een leger van Yara en moet vaak vijandige gebieden in om missies te voltooien. De manier waarop je dat doet, is al jaren hetzelfde: je bekijkt je doelwit van een afstandje en probeert met je verrekijker alle vijanden te ‘taggen’. Vervolgens val je aan, meestal gebruikmakend van stealth en een geruisloze aanpak. Je maakt het alarm onklaar en ruimt de soldaten op, tot je ze allemaal hebt omgelegd zodat de basis van jou is, of de missie is volbracht. Precies zoals je het altijd hebt gedaan in Far Cry.

Een open aanval mag ook en kan best werken, maar het is duidelijk dat de makers dat niet als beste aanpak zien. Wanneer er een alarm af gaat, stuurt het leger direct sterkere units jouw kant op, waarbij zelfs een tank of aanvalshelikopter kan worden ingezet. Niet alleen dat; je krijgt ook een grotere beloning als je erin slaagt om het alarm niet af te laten gaan. Daarnaast kun je via Workbenches allerlei attachments op wapens zetten, waaronder steeds beter functionerende dempers. Het is dus glashelder dat de makers je stimuleren sneakend en geruisloos te werk te gaan. Dat past op zich goed bij strijden als een guerrilla, maar het betekent ook dat de gameplay behoorlijk in herhaling valt.

Boordevol niet-noodzakelijke activiteiten

Natuurlijk heb je wel invloed op die mate van herhaling in de gameplay. Zo kun je het spelen van missies, die op zichzelf best veel variatie weten te bieden, afwisselen met het veroveren van militaire doelwitten. Daarnaast biedt Far Cry 6 verschillende activiteiten die losstaan van die twee elementen van het hoofdmenu. Zo speelt vissen en jagen weer een rol en ben je continu op zoek naar materialen om guerrillakampen mee op te bouwen. Daar zet je namelijk bepaalde voorzieningen neer die allerlei voordelen kunnen bieden. Je kunt bijvoorbeeld betere wapens kopen bij handelaren of je krijgt alvast informatie over een basis die je moet innemen zodat je bijvoorbeeld waar de alarmsystemen hangen. Ook kun je allerlei buffs krijgen door bepaalde recepten te laten maken, en ga zo maar door.

Onnodig

Het probleem met dit vleugje management is dat het onnodig is. We begonnen de game met een assault rifle, zetten daar later een betere silencer en scope op en gebruikten die tot het einde van de game doorlopend. We gaven een sniper rifle en een light machinegun dezelfde behandeling en daarmee waren de drie slots voor de primary weapons meestal gevuld. Later bleek het nog handig een wapen mee te zeulen waarmee we helikopters onder vuur konden nemen, maar buiten dat was er niet heel veel meer nodig. Al die buffs die je kunt krijgen in je kamp? Geen seconde naar gekeken. De verschillende Supremo-wapens en speciale, in elkaar geknutselde wapens? Ze hebben nauwelijks een rol gespeeld.

Far Cry 6

Dat is jammer, want die specifieke wapens kunnen Far Cry 6 wat meer een eigen smoel geven, maar dan moet je ze wel gebruiken. De realiteit is dat je ze niet nodig hebt en dat ze ook niet per se effectiever zijn dan de meer traditionele wapens. Het is dat het verzamelen van die speciale wapens onderdeel is van een quest, anders hadden we ze misschien wel helemaal links laten liggen. Dat gevoel wordt later ook voelbaar in andere delen van het spel. Zo is er nog een ander managementaspect. Je kunt wat leden van je guerrillagroep orders geven en missies laten uitvoeren, en daarmee extra materialen of Pesos verdienen. De personages die je op missie kunt sturen, dien je te verdienen door hun persoonlijke questlijnen uit te voeren. Die missies komen bovenop het flinke missie-aanbod dat het verzamelen van bondgenoten voor Libertad toch al met zich meebrengt.

Boordevol content

Dat schrijven we nu op alsof het een nadeel is en dat is natuurlijk niet zo. Far Cry 6 biedt gamers immers een spelwereld die flink gevuld is met heel veel activiteiten. We hebben bijvoorbeeld het schattenjagen of racen nog niet eens genoemd. Ook kom je in de spelwereld regelmatig wat situaties tegen waarin je guerrillastrijders of gewone burgers kunt helpen. Het versterkt het gevoel dat je rondloopt in een strenge militaire dictatuur en draagt bij aan wat er allemaal te ontdekken valt in Yara. Overal kan iets interessants zijn te vinden. Wij genoten bijvoorbeeld van een soort themapark waar een expositie over mensen uit de prehistorie te zien was voordat het leger er een basis van maakte. Dat zijn belangrijke elementen in het neerzetten van een geloofwaardige spelwereld.

Far Cry 6

Die spelwereld kun je in Far Cry 6 helemaal in je eentje doorstruinen, of samen met een vriend - en dat kun je op twee manieren opvatten. De game kent namelijk een Companion-systeem. Je ontmoet diverse dieren die, als je een paar missies voor of met ze speelt, met je mee kunnen tijdens missies om je te helpen. Elke Companion heeft daarbij sterke en zwakke punten. De krokodil Guapo en de vechthaan Chicharon zullen zich mengen in een open gevecht, wat niet handig is als je ongezien wil blijven. Het hondje Chorizo leidt vijanden af, zodat jij ze kunt besluipen en uitschakelen.

Volledig in co-op speelbaar

Heb je liever wat meer hulp en gezelligheid om je heen, dan is het goed om te weten dat Far Cry 6 ook volledig in co-op speelbaar is. Belangrijk om te weten is dat het niet uitmaakt wie de game host: beide spelers boeken progressie en behouden die progressie, mochten ze later weer solo verder gaan. Ook handig is dat de game cross-generational play kent, zolang beide spelers in dezelfde familie zitten. Je kunt dus op de Xbox One samenspelen met iemand die een Series X heeft, en voor PlayStation 4- en 5-gamers geldt hetzelfde. Daarnaast kun je je voortgang in de game overzetten naar elk ander platform door je savegame te uploaden naar de cloud en daarna te downloaden op je nieuwe platform.

Conclusie

Far Cry 6 is een game die vooral heel veel lijkt op zijn voorgangers. Natuurlijk zijn er nuanceverschillen, maar het idee blijft hetzelfde: exotische locatie, charismatische schurk, gigantische open wereld die je stukje bij beetje verovert. Tel daarbij op dat je in de gameplay grotendeels net zo te werk gaat als in voorgaande games en het is duidelijk dat je vooral op zoek moet zijn naar ‘meer van hetzelfde’, wil Far Cry 6 een geschikte game voor je zijn. Wij beleefden ook na uren spelen nog plezier aan het innemen van legerbasissen en het uitvoeren van allerhande missies, maar kunnen niet ontkennen dat de achtste basis eigenlijk niet anders is dan de eerste. De game gebruikt veel elementen die al eerder in Far Cry-games zaten en past die over het algemeen uitstekend toe, maar het blijven gerecyclede elementen.

Er zijn gelukkig genoeg missies die het over een heel andere boeg gooien en de game fris weten te houden, maar dan nog verlang je naarmate de tijd vordert meer en meer naar scènes die het verhaal verder helpen. Op die momenten valt op dat niet elk deel van de hoofdmissie even wezenlijk en onderhoudend is en datzelfde geldt voor de personages die er een rol in spelen. Op dat vlak steelt Giancarlo Esposito als dictator Antón Castillo de show. Hij komt dan ook met stip op één binnen als het gaat om onze favoriete Far Cry-schurk aller tijden.

Screenshots gemaakt op Xbox Series X

Reacties (196)

Sorteer op:

Weergave:

Far Cry is niet perse mijn game, ik ben meer van de Just Cause. Eigenlijk alleen maar omdat ik FirstPerson niet zo goed kan handlen :P

Wat misschien nog leuk is om te vermelden, @Tweakjur, is dat Stadia in de multiplayer van Far Cry 6 hun feature Stream Connect feature ondersteund. Deze feature stelt je in staat om en Picture in Picture op te stellen met je vrienden zodat je ook hun scherm kan zien. Dit maakt het mogelijk om precies te weten waar je team members staan. Ik heb op Youtube al een leuke speelsessie gezien die hier gebruik van maakt.
Klinkt tof! Maar wel iets dat ik zou willen uitproberen voor ik er over schrijf. Helaas geen tijd voor.
Ik vond JC3 erg vermakelijk, al werd het net zoals FarCry op gegeven moment wel repetitief. Qua moeilijkheidsgraad makkelijker dan FarCry denk ik. Want als ik het kan, kan iedereen het.
Ja, ze herhalen de uiterst succesvolle Far Cry formule nu al jaren, maar ik vermaak me net zo lang met exact deze formule. Hadden ze iets meer mogen veranderen, misschien... Neemt niet weg dat ik lang heb zitten wachten op deze game en 'm sinds launch-day met heel veel plezier speel.

Wil ik écht vernieuwende spellen spelen dan kijk ik wel naar de indie games. Het is wat dat betreft ook niet heel gek dat vooral indie game studio's durven te vernieuwen... Zij hebben geen fanbase tevreden te houden die sentimentele gedachten hebben over de voorgaande spellen uit de serie, geen investeerders die tevreden gehouden moeten worden waardoor vaak minder van de bewandelde paden getreden wordt.

Ik vraag me zwaar af waarom Ubisoft toch continue zoveel slack krijgt voor het doorborduren op een uiterst succesvolle serie, terwijl Activision met bijvoorbeeld Call of Duty, wat in mijn ogen nog veel extremer een kwestie van rehashen is, de dans ontspringt...
Ik snapte je laatste alinea eerst niet, maar ik denk dat je slack en flak door elkaar haalt. Give someone slack (letterlijk: het touw laten vieren) is juist iets door de vingers zien namelijk, het tegenovergestelde van wat je lijkt te bedoelen :)

Maar volgens mij valt het ook wel mee toch, er zijn altijd wat zeurders maar ook meer dan genoeg mensen die gewoon lekker genieten van die Ubisoft games. Ik hoop eigenlijk vooral dat Ubisoft ze blijft maken en niet dat ze alles verprutsen met die live service game onzin wat ze van plan zouden zijn voor Assassin's Creed en nu ook Far Cry volgens de geruchten...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 14:52]

hehehehe, je hebt gelijk wat betreft slack/flak. :-)
Terwijl Activision met bijvoorbeeld Call of Duty, wat in mijn ogen nog veel extremer een kwestie van rehashen is, de dans ontspringt...
Volgens mij wordt daar ook regelmatig om gezeurd,

IMO is Ubisoft echt heer en meester in het rehashen van gameplay, en wat het bij hun zo erg maakt is dat je in vele van hun games de zelfde game mechanismes tegen komt, dus niet alleen in Far Cry...
(Zelf in hun racegames komen elementen van Far Cry/ Assassins Creed naar voren) en dat maakt het voor mij een stuk erger dan andere uitgevers die het zelfde doen

Ik snap ook best dat mensen dit gewoon leuk blijven vinden, zelf krijg ik helaas al zeer snel een soort game burnout ervan, dat ik sinds Far Cry 3 die games nooit meer heb kunnen uitspelen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:52]

Als er een leuk verhaal inzit en het beetje speelt, dan vind ik het prima uit de 'tientjes bak'.
Zelfde hier, is het herhalend? Absoluut, vindt ik dat erg? Neen, en aangezien het spel blijft verkopen ben ik blijkbaar niet de enige.
Ik vermaak me ook al jaren met Far Cry. Heerlijk om het spel te kunnen spelen zoals jij wenst, op de manier die jij wil. Het probleem met torens overnemen heb ik ook nooit gesnapt. Als je dat niet wilt, kun je het bijna letterlijk helemaal overslaan, je maakt alleen het spel moeilijker voor jezelf. Helemaal als je meer variatie/afwisseling wilt, maar dan geen torens wilt overnemen wat letterlijk een afwisseling is van de standaard gameplay. (schieten/stealth vs parkouren).

En mijn plezier gaat zelfs door als ik het spel heb uitgespeeld. Je kunt dan de outposts resetten, en dan is het alsof je het spel nog eens speelt, met behoud van wapens en skills, gewoon doen waar je zin in hebt.

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in Far Cry 6. Normaal wacht ik wel een tijdje met elk spel voordat ik het aanschaf, een combinatie van wachten totdat de bugs eruit zijn en er een sale is, maar ik schaf hem zeker aan.
Idem! Soms is meer van hetzelfde maar net even anders exact waar sommige mensen naar op zoek zijn. Ik ben daar één van. Don’t change a winning team.

Ik ben alleen niet zo van de side missions maar vaak kan je die bij FC grotendeels skippen.

Deze gaan we in ieder geval zeker uitproberen!
Wat dacht je van FIFA… F1… Goede herhaling van deze type games is prima!
Volgens mij krijgt CoD dezelfde kritiek als Far Cry krijgt, hoor.
Ik denk ook niet dat de formule an sich het probleem is, maar meer de duur van de game. Hetzelfde zag je bij Assassin's Creed Odyssey en Valhalla, maar ook bij recente Ghost Recon-games. Het is wel leuk om basissen te veroveren en side activities te doen, maar als met het eerste eiland al 25 uur bezig bent, dan gaat de slijt er snel inzitten. Neem als voorbeeld Valhalla, dat je die provincies moet pledgen. Bij de eerste vijf was dat leuk, die missies doen en beetje schatten zoeken. Daarna moet je er echter nog dertien en dat alles op dezelfde manier.
vraagje: ik heb altijd heek veel plezier in het opbouwen van een character en steeds sterkere wapens te vinden die dan weer sterkere vijanden aan kunnen, of een keuze aan wapens te hebben. Verder vind ik de farcry formule prima, lekker een tijdje bezig zijn in een wereld, geen probleem mee. Ik begrijp dat er geen skill tree is maar alles via gear gedaan wordt, een beetje division 2 denk ik dan.Vanuit de review lijkt het dat er weinig verschil is.
Hoe is je ervaring: is er wat character opbouw?
Op zich ook wel fijn dat bepaalde spellen in een reeks doen wat van ze verwacht wordt. Gechargeerd, maar bij FIFA of F1 verwachten we ook niet dat ze opeens gaan handballen of motor racen.
Omdat Ubisoft dezelfde formule niet alleen in far cry rehashed, maar in al hun games. Welke open wereld game van Ubisoft heeft geen torens die de map unlocken? Precies! Allemaal.
Far Cry 5 heeft dat niet...
Meer zelfs, ze lachen er mee tijdens de tutroial :+
Blijf hangen op Gus Fringe van Breaking Bad en Better call Saul.
Ik heb hetzelfde. Geniet gewoon enorm van het spel, de formule werkt en speelt lekker. Het is als een goed gebakken biefstuk, dat is bijna altijd lekker. Maar verfijnd of bijzonder is het niet. Al met al vind ik deze FC dik geslaagd, leuker dan de vorige twee en half. FC3 was absoluut fantastisch, 4 was aardig en 5 was leuk (beter dan 4). Deze vind ik voorlopig toch leuker dan 4 en 5.
Ik ben gestopt bij deel… 4 geloof ik.
Ik was het snel zat om elke keer langs een checkpoint te moeten rijden dat weer helemaal operationeel was nadat ik het eerder net aan gort geschoten had. Of doodgebeten werd door een beest dat onzichtbaar in het gras liep omdat ik onvoldoende rode bloemetjes bij me had om een medicijn te maken.

Edit:
Gezien de reacties zal het FC2 al geweest zijn...

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 22 juli 2024 14:52]

Dit.. is dit nog steeds een ding? FC2 werd de hemel ingeprezen, maar ik vond t niks. Herhaling op herhaling en inderdaad vijanden die terugkomen en blijkbaar allemaal snipers zijn. En wapens die constant stukgaan...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 22 juli 2024 14:52]

FC2 vond ik een geweldig spel, maar het was inderdaad vreselijk irritant dat als je je hoofd had gedraaid de vijanden er terug stonden alsof er niets was gebeurd. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor velen een te grote irritatie was. Jammer, want buiten die irritatie was het een prima spel. Die defecte wapens viel wel mee hoor, kwestie van ze tijdig te kuisen. Maar FC1 & 2 kan je echt niet vergelijken met FC3 en hoger.
Ook het feit dat vijanden dwars door gras jou op 100 meter perfect in je hoofd konden schieten was voor mij een reden om er mee te kappen (en de bizarre beslissing om je ziek te laten starten, zo irritant...)
Bwa, de ziekte paste wel in de omgeving, mallaria is in het echt ook irritant :P. Al herkend ik me er wel in: Grrr, tis nu echt niet de moment.... :D
Dat had ik nu heel erg in Far Cry 5. Ben je in de wereld lekker aan het spelen, krijg je opeens zo'n bounty op je. Wordt je automatisch (kun je niks tegen doen) gevangen genomen en mag je een (voor mijn gevoel) irritant filmpje kijken van meerdere minuten waarbij de hoofdpersoon een heel gesprek met je voert. Bij één van hun was dat zo irritant, dat na het zoveelste gesprek ik gewoon weg ben gelopen van de computer, en weer terugkwam als de verplichte filmpjes voorbij waren.
...Wordt je automatisch (kun je niks tegen doen) gevangen genomen en mag je een (voor mijn gevoel) irritant filmpje kijken van meerdere minuten waarbij de hoofdpersoon een heel gesprek met je voert. Bij één van hun was dat zo irritant, dat ...
Ja precies dat, vet irritant. Ik wil wel graag weten of ze dat alsjeblieft NIET meer in FC6 hebben gestopt. Voor mij een absolute showstopper.
Dat is de reden dat ik het spel uiteindelijk gewoon verwijderd heb. Ik werd helemaal simpel van die verplichte gescripte missies. Iedere keer werd ie langer.

Iemand een idee of dat er weer in zit? Want vind FC wel leuke spellen.
Dit, 100% mee eens. Super irritant die rare vreemde mind missies. kost me daarom ook gewoon moeite om het spel uit te spelen. Maar Far cry 5, 4 en 3 lijken allemaal erg op elkaar, alleen de setting is anders, maar alles wat je gebruikt is nagenoeg het zelfde. Altijd de zelfde wapens die je gebruikt, de zelfde dingen die je moet doen. Destroy dit of dat in deel 5 moet je kapellen kapot maken. In deel 4 was het weer wat anders.
Maar Far cry 5, 4 en 3 lijken allemaal erg op elkaar, alleen de setting is anders, maar alles wat je gebruikt is nagenoeg het zelfde. Altijd de zelfde wapens die je gebruikt, de zelfde dingen die je moet doen. Destroy dit of dat in deel 5 moet je kapellen kapot maken. In deel 4 was het weer wat anders.
Ja... dat is dus Far Cry. Oude wijn in nieuwe zakken.
Love it or hate it.

De enige uit de FC serie die ik écht niks vond waren "Primal" en "New Dawn".
Voor de rest was 2 idd minder, maar nog steeds leuk om te spelen.

Ik ben toevallig weer aan FC5 begonnen. Blijft leuk!

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 22 juli 2024 14:52]

New dawn vind ik dan weer prima., al zie ik het meer als een DLC dan een nieuw spel.
Ik vond 5 heerlijk spelen, alleen ik werd die "gedrogeerde missies" en cut scenes inderdaad behoorlijk snel beu. In eerder games waren die er ook wel, maar minder lang, en vooral de filmpjes in 5 waren gewoon dood-saai.
Ja beschoten worden is in het echt nog veel minder leuk... Het is een game, dat hoort leuk te zijn, dat waren ze wat mij betreft even vergeten daar.
Mijn ervaring met FC2 was vooral dat het naar een missie toegaan vaak moeilijker en tijdrovender was dan de missie zelf. Ook vond ik vreemd dat buiten de dorpjes iedereen die je tegenkwam je probeerde te vermoorden, en je nooit iemand trof van je eigen factie.

Desondanks vond ik het wel leuk om te spelen.
Mooi, dan geef ik FC gewoon een kans.
Dit is al zó lang niet meer relevant... Beetje raar om een mening over een spel uit 2021 te baseren op ervaringen uit een spel uit 2008...
Zo lang? Vanaf 5, het vorige deel dus niet meer. Maar de titel heeft nog wel die naam, omdat genoeg mensen daardoor zijn afgehaakt.
Het is een tijdje geleden dat ik ze gespeeld heb (moet 5 nog), maar ik vond 3 en 4 geweldig en kon de kritiek hierboven ook totaal niet plaatsen... 2 vond ik ook vreselijk ja maar dat is zo lang geleden...
FC5 is qua omgeving wel mooi. Montana in de US. Heb me er prima vermaakt, mede door juist die omgeving. Vergeet ook niet de Vietnam DLC te spelen. Die is zeer de moeite waard als je uit het Tour of Duty tijdperk komt.
Als een basis overgenomen is komen de vijanden al jaren niet meer terug hoor... Wapens die stuk gaan? Dat was een ding in FC2, maar daarna niet meer.
Dat klinkt alsof je gestopt bent na FarCry 2, waar het resetten van die spawns inderdaad vreselijk was. Maar in heel veel game-mechanics was FarCry 2 juist beter dan zelfs 5. Zie bijv. deze vergelijking: https://www.youtube.com/watch?v=FCeEvQ68jY8
Dat is een hele mooie en duidelijke video inderdaad om te laten zien dat sommige dingen helemaal niet beter zijn geworden. Interessant om te zien hoe de omgeving in Far Cry 2 veel beter mee reageert dan in Far Cry 5. En dat de enemy AI in Far Cry 2 veel 'beter' reageert op de onstandigheden, dan die in Far Cry 5.

Ik kan me nog herinneren dat de dag/nacht cyclus in Far Cry 2 echt prachtig was. De opkomende zon en hoe de omgeving erop reageerde was prachtig. Ik heb in Far Cry 3-5 het gevoel alsof de nacht is 'ge-nerft', het voelt meer als 's avonds aan dan als 's nachts.
Staat me ook iets van bij dat je met de missieplanning in FC2 rekening kon houden met het dagdeel. Dat je bij bepaalde missies voordeel kon halen door te slapen tot een ander dagdeel.
In Far Cry 3 4 en 5 kun je ook gaan slapen om direct te gaan naar een bepaald dagdeel. Zover ik weet maakt het in deel 3 4 en 5 niet uit in welk dagdeel je een missie doet. Ik herinner me wel minstens 1 spel waarbij het uitmaakt of het dag of nacht is, en dan voornamelijk omdat de missie alleen gestart kan worden in het donker of als het licht is. Alleen weet ik niet of dat één van de Far Cry's was of een ander spel.
Dat klinkt alsof je gestopt bent na FarCry 2, waar het resetten van die spawns inderdaad vreselijk was.
Wat dat betreft slecht nieuws, dat is in 6 ook weer enorm irritant. Vooral als je op een plek komt die later in een missie zit staan de tegenstanders haast direct weer op uit de dood. In de missie en na de missie valt dat dan wel weer mee.
En dit heeft met de review van deel 6 te maken omdat?
Klinkt als 3... Wat dat betreft is er best een hoop veranderd!
Dit zit allemaal niet in deel 6, en ik weet zeker dat je zwaar gaat genieten van deze titel. Je kan hier gewoon langs checkpoint lopen zonder gedoe of je neemt hem over en hij is altijd van jou. Bloemen plukken doen we niet in 6
Far Cry 5 en New Dawn kan je praktisch voor niks krijgen tegenwoordig. Baat het niet dan schaadt het niet maar ik kan je bijna garanderen dat je veel plezier aan deze versies gaat hebben. FC4 heb ik ook niet uitgespeeld maar FC5 en New Dawn zou ik jaren kunnen spelen zonder me te vervelen.
FC5 had zo'n sfeervolle setting! Heerlijk om door Montana te cruisen :)
Echt? Ik vond het echt zielloos. De omgevingen waren best tof gemaakt, maar de characters en de gehele vibe was echt heel steriel.
Sort of. de omgeving en alle side karakters waren zeer mooi en paste ook goed in de omgeving.

Maar alle filmpjes waren zo traag en lang dat ze je geheel uit de setting haalde. Idem voor de "on drugs" missies die er tussen in zaten
Juist van Far Cry 3 en 4 heb ik het meest genoten. 3 heeft Vaas en had voor het eerst agressieve dieren (2 had wel dieren maar die deden nooit iets). 4 speelde ook heerlijk. 5 vond ik wat minder.
Wat een heerlijke game is dit zeg, wat een genot. Ik ben een gamer die bewust niet "iedere" titel koopt van games die te snel uitkomen. Heb zelf enkel FC1 en 3 uitgewoond en ben ook van plan om dat te doen met deze titel. Was even vergeten hoe tof FC kan zijn. Even los van de prachtige graphics, zit de game propvol plezier en is het allemaal mega groot. Snap zelf niet zo al die zure reacties op het internet over deze game of Ubisoft. Als men niet al lang van te voren weet hoe de game is en zal zijn, dan speel je toch lekker wat anders of koop de game een aantal jaren niet. Alsof Fifa of Cod ieder jaar totaal anders is, wat een onzin!
Nu reageer je op de mensen met hun zure reacties, en doet ook nog eens de aanname dat deze mensen elk jaar FIFA of Cod kopen. Ik vind het prima en mooi dat jij de game vermakelijk vindt en dat je er plezier mee hebt, maar daarom kunnen er wel mensen zijn die een andere mening hebben.
Als je dan een reactie plaats, geef dan aan waarom jij vind dat het een heerlijke game is en waarom deze zo tof is, want ik zie geen enkele echte opmerking waarom jij dit daadwerkelijk vindt. Je reageert en richt je meer op de haters dan dat je een echt tegengeluid maakt. Je reactie laat nu niet echt zien waarom ik de game zou moeten oppakken.
Ik berust alles op de feiten, simpele feiten dat het internet - de massa - ieder jaar struikelt over kleine veranderingen in games als fifa en COD om maar een voorbeeld te noemen. Ik spreek niemand aan en wil ook niet tegen schenen schoppen, maar het is namelijk wel 100% de waarheid. Lijkt me ook best onmogelijk om iedere nieuwe titel compleet anders te maken. Wat jij haters noemt zijn gewoon trieste azijnpissers, die ieder jaar maar een game willen die alles beter doet en ook nog eens nieuwe speelelementen heeft, utopische gedachten!
Iedereen mag en kan zijn eigen mening hebben, dat mensen (de massa) struikelt over kleine veranderingen dan zal er wel een kern van waarheid in zitten anders is het niet de massa. Net zoals jij mag zeggen dat je Far Cry 6 een geweldige game vindt. Mij schop je niet tegen de schenen, maar in deze tijd heeft iedereen een mening die men ook er graag laat horen, of dat nu positief of negatief is. Alleen het goed onderbouwen is vaak een groot probleem, want dan moet men ook nog echt gaan nadenken en hun hersenen gebruiken.

Als je een volle mep voor een game betaald, dan mag je ook enigszins wat van verwachten. Met de huidige games is het onmogelijk om een triple A game te maken in een jaar. Zelfs 2 a 3 jaar is bijna onmogelijk, vooral als de game compleet nieuw is. Natuurlijk bouwt men voort op de vorige game (als die er is), die was niet voor niets populair. Iedereen heeft andere voorkeuren, dus je zult nooit iedereen tevreden houden. Dat geld trouwens voor alles, bepaalde mensen hebben moeite met grote veranderingen en andere niet.

Men vergeet ook dat wanneer men ouder wordt dat men ook andere voorkeuren krijgt. Ik speelde vroeger altijd competitieve shooters, maar ik vermaak mij tegenwoordig veel meer met een game die een goed verhaal heeft. Ik ben gestopt met de Far Cry serie na deel drie, enkel en alleen omdat het daarna te veel van hetzelfde werd. Ook speelde ik vroeger erg veel games, waar ik nu eenmaal de tijd niet meer voor heb, dus dan moet je keuzes maken.
Oprecht mooi om te lezen dat je er veel plezier van hebt. Ikzelf ben met FC3 begonnen en was meteen verkocht. De vervolgspellen heb ik dan ook gespeelt (behalve Primal), maar ondanks dat het vertrouwd voelt is er gebrek aan vernieuwing. Alles eromheen is dan wel nieuw, maar hoe je de campaign speelt weer op dezelfde manier.

Voetbalspellen speel ik niet en CoD wel gedaan, maar na enige tijd al niet meer. Bij CoD kwam voor mij persoonlijk teveel zaken bij zoals items, perks e.d. als je levels hoger bent (of doet aan pay-2-win |:( )

Uiteindelijk zal ik FC6 ook spelen. Maar bij lange na niet voor de volle mep. :) Misschien wel via z'n game pass oid.
Primal vond ik ook heel leuk. Geweldig easter egg ergens in een meertje.
Het enige waar ik van baal in het spel is dat ik onvoldoende word uitgedaagd om m'n best te doen. Bij de missies wordt de progressie bijgehouden dus als je snel een target sloopt en vervolgens direct doodgaat, dan heb je de missie alsnog gehaald. Misschien was dat in eerdere FC's ook?
De moeilijkheidsgraad ligt bij Far Cry gewoon niet zo hoog. Desondanks kan ik mezelf er wel mee vermaken.

Maar zoals iemand anders ook al zei, ik wacht wel tot hij 30 euro is..
Ik vind het veel te makkelijk eerder. Ik heb een tijdje Far Cry 5 gespeeld en daar ging ik nog wel eens dood. In Far Cry 6 heb ik het gevoel alsof er geen uitdaging in zit.
Nou, ik ben in 6 echt wel vaker dood gegaan dan in 5 :X vooral helis zijn vreselijk. In 5 was het 1 schot de voorruit door en hoppa, heli neer, nu? Nou dat is wel een heel magazijn en dan eigenlijk alleen met een gun die de kogels schiet die goed tegen vehicles zijn..

Ik zal vast wel wat verkeer doen ergens :P
De heli's zijn inderdaad het enige dat lastiger neer te halen is. Het lijkt ook wel alsof de piloot in de heli niet dood kan en je echt de hele heli moet neerknallen. Gelukkig hebben we daarvoor een RPG :)
Nee, ook hier kan de piloot dood. Gisteravond met 1 shot een heli neergehaald. Verder vind ik het spel ook veel te simpel. Ben nog maar 1 keer dood gegaan en zit al in het derde gebied. Ik zit er aan te denken het spel weg te leggen en te wachten tot er een hogere moeilijkheidsgraad in de game wordt gepatched, want dit is gewoon zonde om te spelen.
Oh, dan heb ik blijkbaar niet goed geschoten. Gebruikte je daarvoor een sniper?
hij is wel echt veel en veel makelijker dan eerder farcry's. ik vind persoonlijk farcry 3 het beste kwa gameplay en mechanics (ik speel vaak met de ziggy's mod.).

Ik ben wel blij dat ze weer terug zijn gegaan naar de machete als takedown. Dat met die scheppen in farcry 5 was echt verschrikkelijk (en het chainen van melee chains werkte ook niet.).

De game mist wel wat progression inderdaad, Ook mist het naar mijn idee een skill systeem met levels en perk points. vind het idee van craften wel interresant, maar dat alles gunpowder gebruikt vind ik een beetje belachelijk.

Geeft alleen early game een beetje een idee van ik moet voor alles scavengen. later in het spel wordt dat lichtelijk irritant, voelt het meer als een grind.

Hopelijk maken ze een remaster van farcry 3 een keer......
Lijkt deze meer op FC5 of op new dawn?
FC5 vond ik een heel leuke game, wereld was goed neergezet.
New dawn vond ik eerlijk gezegd niet zo leuk. Heb deze uitgespeeld, maar de wereld irriteerde me echt enorm. Het was vooral dat je iedere keer achterna gezeten werd als je de weg op kwam. Vooral die grote vrachtwagen met de MG was irritant. Ding was krachtig, maar ook rete snel. Als tegenligger kon deze omdraaien en je inhalen en doodschieten.
thanks, denk dat ik hem dan toch maar moet spelen. Heb nu al enkele filmpjes gekeken qua gameplay en het ziet er gewoon fun uit. Lijkt er ook op dat je nu rustiger kan rondrijden zonder iedere 3 seconden te moeten vechten met jan en alleman.
Ga hem niet meteen aanschaffen, nog een veel te grote backlog helaas. Ook speelt mee dat hij binnen 1-2 maanden gewoon 30 euro kost nieuw. Tenminste zo gaat het wel vaker met ubi games.
er zit nog wel een bug in dat elke enemy steeds respawned. dus sommige plekken zijn ontzettend druk hoop wel dat ze dat fixen. maakt stealth beetje nutteloos als de enemies direct weer terug spawnen nadat je klaar bent :P
Je kan hem ook spelen voor 15 euro per maand.
Ik heb al genoeg abonnementen..
Ik wacht wel rustig tot hij afgeprijsd is :P
Far Cry 6 is een game die vooral heel veel lijkt op zijn voorgangers.
Dat... maakt het een Far Cry spel. Zijn we weer eens de definitie van waanzin vergeten uit het spel dat 9 jaar geleden uitkwam, en dat nog steeds als de basis dient? :P
Natuurlijk zijn er nuanceverschillen, maar het idee blijft hetzelfde: exotische locatie,
Was Hope County (Montana, VS) echt zo exotisch...? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:52]

Was Hope County (Montana, VS) echt zo exotisch...? ;)
Voor veel mensen wel denk ik. Gok dat Montana voor de meeste mensen niet naast de deur is en net zo anders is t.o.v. waar ze wonen als verdere bestemmingen.
Ja.

Ik vond het een prachtige omgeving :)
Ik had het er niet over of het prachtig was of niet. ;)
Leuk voor op gamepass, anders wachten tot die 30 euro is ofzo. 60 euro voor een spel die je eigenlijk al 3x gezien hebt is wat veel...
Maar lachend datzelfde bedrag neerleggen voor Copy of Duty? Is een terechte vraag, geen aanname...

[Reactie gewijzigd door Carino op 22 juli 2024 14:52]

Ik speel geen CoD, dus nee :)

Heb maar 2 franchises waar ik elke release van koop en speel, en dat zijn Halo en Gears of war. Alhoewel ik die laatste ook via Gamepass heb gespeeld :)
Valt daar niet exact hetzelfde over te zeggen? Zowel Halo als GoW zijn nauwelijks vernieuwend te noemen en wijken ook nauwelijks af van de basis formule... is dat niet wat een franchise goed maakt? Herkenbaarheid en herhaling van succesvolle elementen :)
Ik speel ze vooral voor het verhaal. Als je puur kijkt per game, zou je inderdaad hetzelfde kunnen zeggen. Toch vind ik beide franchises kwalitatief beter dan farcry.

Iedereen zijn ding, ik snap best dat er mensen zijn die wel helemaal lyrisch zijn over CoD of farcry. Ikzelf heb mij ook best vermaakt met de vorige delen van farcry.
Het is toch deel 6? Anders hadden ze het wel uitgebracht onder een nieuwe naam deel 1
Het is zeker weer een echte Far Cry game, maar als fan vermaak ik me tot nu toe weer prima.

De game speelt weer als vanouds.
Ik ben benieuwd of er weer terugkomende personages zijn (zoals Hurk Drubman en Willis Huntley) die in de voorgaande delen zaten. Iemand ze al gespot?
De hond Boomer is weer terug :) Verder heb ik nog geen oude bekenden gezien
Beter een Far Cry game dat echt een Far Cry game is. Dan een Tom Clancy game dat op de doos staat om 'some random game' bekendheid te geven.

Edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door GenomDalar1983 op 22 juli 2024 14:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.