Far Cry 6, Windows Review

tombo_incTestpanel 20 oktober 2021, laatste update op 22 oktober 2021, 480 views Testpanel

Far Cry 6, Windows

Oude wijn in nieuwe zakken. Maar het is dan wel goede wijn ;) Vergeleken bij de voorgaande delen zijn er zeker wat verbeteringen doorgevoerd in de gameplay en het loot en craft systeem.

Pluspunten

• Mooie graphics en scenery
  • Overtuigende en passende ambiance
  • Humor in characters en storyline
  • Leuk verhaal
  • Meer focus op stealth
  • Perks zijn gekoppeld aan gear

Minpunten

• Vijanden blijven maar kort liggen om te looten
  • Veel workbenches beschikbaar waardoor het kiezen voor / bijhouden van het juiste wapen te makkelijk wordt
  • cutscenes kunnen niet teruggespeeld worden

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 5

Algemene beoordeling

Farcry 6 is een leuke game en een waardige opvolger in de serie. Je moet niet teveel nieuwe elementen verwachten want de game borduurt voort op dezelfde concepten als zijn voorganger, maar er is een nieuw verhaal in een nieuwe spelwereld, de graphics en de scenery zijn erg mooi, het geluid is sfeervol, en er is een aantal gameplay concepten beter uitgewerkt c.q. gebalanceerd. Daardoor blijft het een leuk spel om te spelen en is er genoeg nieuwe content te ontdekken.

Gameplay

De gameplay is weer oude wijn in nieuwe zakken. Echter als je van dit spelconcept houdt dan is het wel goede wijn ;) . Ook in Farcry 6 is er weer een land dat bevrijd moet worden en kun je weer bases en checkpoints overnemen. Persoonlijk vind ik het verhaal in Farcry 6 wat overtuigender dan in het vorige deel. Ook het guerrilla concept vind ik leuk uitgewerkt met de verschillende strijders die zich bij je aansluiten, de leiders van lokale guerrillabewegingen die je moet opsporen en overtuigen mee te werken, en de sluiproutes die je kunt nemen om de hoofdwegen met vijanden te ontlopen. Het verhaal en de spelelementen passen goed bij elkaar.

De karakters zijn divers en goed uitgewerkt en ook zit er (naar mijn smaak) veel humor in het spel. De voertuigen zijn ook flink verbeterd en een beetje beter te besturen dan voorheen. Maar echter lekker en realistisch laten ze zich niet besturen. Voertuigen zijn er dan ook vooral om snel van A naar B te komen. Een leuk en passende extra is dat je dit keer ook op paarden kunt rijden. Dat is wel geinig gedaan.

Verder vind ik het perk en loot systeem een stuk beter werken. Perks / skills zijn nu gekoppeld aan gear en kleding die je kunt dragen. En aangezien je niet alles tegelijkertijd kunt dragen zul je dus moeten kiezen wat je het liefste hebt. Dat maakt mijns inziens de game een stuk beter gebalanceerd en voorkomt dat je uiteindelijk alle skills of voordelen kunt verzamelen dan wel maximaliseren. Daarnaast is er waar meer schaarste gecreeert van bepaalde grondstoffen. Daardoor wordt het moeilijker om bepaalde wapens of wapen upgrades te craften. Ook dit maakt het spel wat beter gebalanceerd dan zijn voorganger.

Ik vind wel dat er wat veel workbenches in het spel zitten. Daardoor kun je eigenlijk te makkelijk wapens wisselen of upgraden en is het minder belangrijk wat je eerder hebt gekozen of bij je draagt. Vrijwel voor iedere missie kun je bij een workbench terecht om je gear aan te passen. Dat vind ik zelf jammer en maakt het spel een stuk makkelijker / vergevingsgezinder.

Tot slot ben ik erg gecharmeerd van een betere stealth gameplay (maar dit is een kwestie van smaak). Het loont de moeite om geruisloos je vijanden om te leggen en te voorkomen dat er een alarm getriggerd wordt. Het spel op deze manier spelen zorgt ervoor dat missies makkelijker zijn te halen dan als je als een lompe harrie naar binnen stormt. In het laatste geval zul je moeten rekenen op veel reinforcements en/of vijanden met (te) sterke armor of voertuigen (bijv. tanks). Hiervoor moet je de juiste wapens hebben en die zijn er in het begin nog niet. Het geruisloos uitspelen van missies levert je bovendien nog bonuspunten op.

Coop-gameplay

Voor de gamers onder ons die graag samen met een vriend/in door de verhaallijn willen gaan is er goed nieuws. Ook in Farcry 6 kun je de hele verhaallijn in co-op modus spelen. Het is natuurlijk extra leuk om samen met je buddy een basis te bestormen of al rijdend in een auto met gun turret de omgeving onder vuur te nemen.

Ook dit keer wordt de voortgang in de verhaallijn maar bij een van de twee spelers bijgehouden. De speler die de sessie joint behoud wel zijn/haar persoonlijke stats en gear maar zal niet vooruitgaan in zijn/haar eigen verhaallijn. Als je het spel samen wenst uit te spelen dan zul je dus steeds in de sessie van dezelfde speler moeten doorspelen. Dit doet echter niks af aan de fun ;)

De co-op modus is in Farcry 6 iets moeilijker geworden. Als je partner dood is dan moet je hem/haar relatief snel komen reviven anders istie er geweest. In Farcry 5 had je hiervoor aanzienlijk meer tijd. Het leuke is wel dat als je dit reviven een beetje onder de knie hebt, je langer door kunt spelen dan als je alleen bent. Doodgaan betekent in de co-op namelijk niet direct einde van de missie (zolang je partner nog in leven is).

Geluid

Het geluid van de game is prima. Ik heb de game gespeeld met een 2.1 set en een koptelefoon. Het stereogeluid is prima en ook de lage tonen (bijv. explosies) zijn goed aanwezig. Surround geluid heb ik helaas niet kunnen testen.

Het geluid in het spel is erg passend bij het thema en draagt wat mij betreft goed bij aan de sfeer van het spel. Je waant je al snel in een spaanstalig land. Na een aantal dagen spelen heb ik nog steeds niet alle muziek gehoord. Er zit dus genoeg variatie in. Ook het omgevingsgeluid past zich aan aan waar je bent en past goed bij de setting. De stemmen van de personages zijn ook netjes ingesproken en goed te verstaan.

Prestaties

De prestaties van de game zijn prima. Als je het spel de eerste keer start dan worden er passende defaults ingesteld. Echter kun je met wat handmatig tweaken en benchmarken (met de ingebouwde benchmarker) de settings nog wel wat boosten. Ik speel het spel op 1080p 60Hz en kwaliteit Ultra met v-sync aan en een framecap van 60fps. Dat loopt allemaal soepel en zonder problemen op de volgende hardware:

AMD Ryzen 5 3600XT
32GB ram (HyperX Fury black HX432C16FB4K2/32)
1TB M.2 SSD (Kingston A2000)
Sapphire NITRO+ RX 5500 XT 8G GDDR6
Windows 10

Kwaliteit & stabiliteit

Het spel draait bij mij uiterst stabiel. Zelfs op de hoogste kwaliteit loopt alles soepel. Een heel enkele keer heb ik een glitch gezien van een NPC dat in de lucht blijft hangen na een kill maar verder ben ik tot nu toe geen fouten tegengekomen.

De graphics zijn over het algemeen goed en ook met de standaard texture kwaliteit is de game prettig om naar te kijken. De scenery is er ten opzichte van vorige editie weer wat op vooruit gegaan. De wereld en de vergezichten zijn prachtig. Ook onder water ziet het er allemaal wat beter uit. Ook de voertuigen (zowel exterieur en interieur) en de dieren in het spel zijn mooi gemaakt. Er is veel oog voor detail.

Bepaalde aspecten blijven echter lastig om goed te renderen. Zo is het wapperende gras in de wind soms wat blurry en de golfslag van het water niet super realistisch. Maar goed, er is in ieder geval een poging gedaan om watereffecten in te bouwen.

Besturing

De besturing is prima en niet veel nieuws. Er is vrijwel geen verschil met de vorige edities en bovendien kun je alle toetsen re-mappen als je iets niet bevalt. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van een weapon wheel omdat je in een stress situatie (bijv. een gevecht) niet altijd even accuraat het gewenste wapen of tool selecteert met je muis. Echter zijn er voor de meeste items die je kunt selecteren via het weapon wheel ook sneltoetsen beschikbaar dus dat lost een boel op.

Replaywaarde

Ondanks dat ik het spel nog niet heb uitgespeeld denk ik niet dat ik het snel opnieuw zou spelen. Het spel en het verhaal zijn leuk om te ontdekken maar als dat eenmaal bekend is denk ik niet dat het leuk is om het spel nog eens te spelen. Je kunt verschillende delen van de wereld in een andere volgorde bevrijden / uitspelen maar voor het verhaal / gameplay maakt dat niet uit. Je zou je character op een andere manier kunnen ontwikkelen maar ook dat maakt voor het spelverloop niks uit.

De enige reden om het spel nogmaals te spelen zou de co-op zijn. De hele verhaallijn (incl. site missions) is in co-op te spelen en dat is natuurlijk heel erg leuk. Je kunt dan met z'n tweeen bases gaan veroveren en wellicht wat stealth bonussen halen die je wellicht alleen spelende niet had verkregen als de missie te pittig was.

De prijs voor de standaard editie (a 60 eu) is vrij normaal voor nieuwe spellen. Persoonlijk vind ik die echter aan de hoge kant en koop ik spellen meestal na een tijdje als ze flink afgeprijsd zijn. De vraag is natuurlijk of je daarop wilt wachten. Als je Farcry fan bent en genoeg centjes hebt dan is de aanschaf van de standaard editie wel de moeite waard.

De uitbreidingen zijn wel geinig maar ook niet meer dan dat. Ik zou daar zeker geen 40 a 60 euro meer voor betalen. De ultimate editie bevat een super high resolution textures / graphics package. Dit zou heel gaaf kunnen zijn als je een super systeem hebt. Het vereist echter een systeem met 10GB VRAM, en dat is behoorlijk veel. Aangezien mijn kaart "slechts" 8GB VRAM heeft heb ik deze uitbreiding niet geinstalleerd en dus ook niet kunnen testen. Ik denk dat dit dus alleen leuk is als je een dikke graka hebt en een degelijk scherm om deze hoge resoluties ook te kunnen weergeven. Anders is het zonde van het geld.

Heb jij ook een Far Cry 6, Windows?