Far Cry 6, Windows Review

jjjeckTestpanel 21 oktober 2021, laatste update op 28 oktober 2021, 154 views Testpanel

Far Cry 6, Windows

Voor de Far Cry liefhebber een welkome aanvulling op de reeks met leuke vernieuwingen. Je krijgt bij Far Cry 6 een pakkend verhaal, prachtige cut scene’s met leuke personages. De Mexicaanse sfeer op het eiland Yara wordt versterkt door de muziek en mooi filmische beelden.

Pluspunten

• Veel vrijheidsgraden
  • Enorme open wereld
  • Veel content
  • Mooi verhaal

Minpunten

• Standaard wapens zijn te goed (in story mode)

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 4
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 5

Deze review is op verzoek van Tweakers gemaakt. Ik heb niet zelf betaald voor deze game. Tweakers dank!

Algemene beoordeling

Fijn aan de game is dat er veel vrijheidsgraden zijn. Je kan de verhaallijn volgen en als je dat niet wilt een tank jatten en met fors geweld te keer gaan of als een guerrilla heel stiekem aan het werk gaan. Yara is zo groot dat je het zelfs kan afwisselen.

Ik heb het spel nu ongeveer 24 uur in in story mode gespeeld en hou je van Far Cry 4 of 5 dan zal je Far Cry 6 zeker waarderen.

Over de recensent

Ik speel games sinds pong, opgevolgd door de VIC20, Commodore 64 etc, etc. Jarenlang een die-hard PC gamer geweest; maar intussen eigenlijk meer een bejaarde gamer. Een uitstap gemaakt naar een PS4 maar sinds een jaar weer op de PC. Mijn favorieten games zijn de Witcher, Far Cry reeks en Assassins Creed.

De meeste games speel ik langer tijd en bijna altijd wel een paar keer voordat ze in de vergetelheid geraken. De Far Cry Games worden door mij het vaakst opnieuw gespeeld.

Gameplay

Bij de start kun je opgeven of je in Story mode wilt spelen of Action mode. In Story mode is het spel de zeker eerste paar uur makkelijker dan bv Far Cry 5. Gelukkig wordt het later in het spel minder makkelijk. Jammer dat de wapens die je krijgt met een paar modificaties al zo goed zijn dat je geen behoefte hebt om naar beter wapens op zoek te gaan. Ik ben pas op lvl 10 dus misschien komt dit nog.

Ondanks dat het eiland Yara groot is, is ergens komen niet echt een probleem; los van de fast travel naar eerder ontdekte punten is er een stelsel van geheimen paden die jou relatief veilig in de buurt brengt van de missie. Op deze paden zijn locaties waar je paarden kunt krijgen zodat reizen op de grote map naar onbekende locaties niet zo veel tijd meer kost. Als je investeert in het bouwen van je basis krijg je leuke extra opties om snel naar een gebied te reizen waar je nog niet geweest bent. Ik verklap even niet meer ;-)

Het eiland is opgedeeld in meerder verschillende gebieden; het is anders dan bij bijvoorbeeld Far Cry 5 niet noodzakelijk om de story line te volgen voordat je naar het andere gebied gaat. Je hebt erg veel vrijheden, maar het kan verstandig zijn om eerst sterker te worden voordat je naar een moelijker gebied gaat.

Voor hen die van Far Cry 5 afkomen; ik moest even wennen aan het feit dat je bij het oppakken van dingen de toets heel kort moet indrukken. Bij andere acties moet je deze juist erg lang indrukken.
Tweede punt van gewenning was, wanneer je ergens opklimt kun je nu even blijven hangen en als je wilt spieken om te kijken of het veilig is; een keer of 5 heb ik meegemaakt dat het leek dat ik er niet meer verder of terug kon. Bij de laatste keer ben ik gewoon maar alle toetsen afgegaan om te kijken of ontsnappen mogelijk was; de linker control gaf de redding. Hierdoor heb ik wel de restore-game wat vaker “getest” en deze werkt prima; niet te ver terug en mooi voordat de actie begon. Niet erg, alleen anders dan ik gewend was van Far Cry 3-4-5.

De game geeft de mogelijkheid om je wapens helemaal te tweaken; Omdat ik de game aleen nog in Story mode gespeeld heb maakt het daar maar beperkt uit. Ik gebruik eigenlijk alleen de geluidsdemper en een scope. Door dat je de demper van “troep” maakt is de kwaliteit slecht en wordt hij snel heet. Als de geluidsdemper te heet is werkt hij niet meer als demper; erg leuk gevonden waardoor je als sneaky sniper ook nog eens een geduldig moet zijn.

Geluid

Ik gebruik alleen stereo geluid; dit is prima en draagt goed bij aan de sfeer. Het geluid valt niet in negatieve zin op. Dit klinkt onaardiger dan bedoeld; Het geluid ondersteund wat je doet. Het verschil tussen een treffer en een misser is goed te horen. Dus kortom goed.

Prestaties

Getest op een Ryzen 9 3900 XT 32 GB met een RTX 3080 op 4K scherm op 60 Hz. Systeem heeft iCUE (zegt maar feestverlichting in de kast, toetsenbord en muis).

Alle opties op High, m.u.v. de HD textures daar de RTX 3080 maar 10 GB aan video geheugen heeft. De ingebouwde benchmark komt dan op ca 81 frames gemiddeld met een minimum van 71;

Verhoog ik de kwaliteit naar Ultrta (extended features nog steeds uit) dan kom ik op 68 gemiddel met min 41 frames.

Zou ik de extended features aan zetten (De extended features DXR aan, Reflections, DXR Schadows an en Fidelty CAS staan aan;) dan kom ik op 61 gemiddeld en minimaal op 42.

Op dit systeem kan ik met de instellingen die geadviseerd werden (High) het spel uitstekend spelen.

Mocht je beschikken over Corsair iCUE dan zal je systeem, toetsenbord en muis van kleur veranderen tijdens het spel. Leuker voor de marketingafdeling dan de spelers. Voegt imho weinig toe. Misschien ook wel omdat mijn systeemkast onder mijn bureau staat en ik blind typ? Dit klinkt negatiever dan ik het bedoel: Als ik het positief zeg dan klinkt het zo: Het spel trekt zo de aandacht dat je vergeet naar de feestverlichting te kijken. Ik had er meer van verwacht; maar het is een leuke gimmick.

Kwaliteit & stabiliteit

Met de stabiliteit heb ik geen problemen ervaren. Draait als een zonnetje.

Over de (beeld) kwaliteit kan ik kort zijn; WOW. Ik geef toe ik heb nog niet veel nieuwe games op dit systeem gespeeld. Door mijn overstap van PS4 op een HD TV naar 4K is de beeld kwaliteit dramatisch verbeterd.

Helaas wil de game bij mij niet on-line gaan zodat bijvoorbeeld de statistieken en bepaalde missies niet werken.
Wanneer je als status voor vrienden off-line instelt dan geld dit ook voor de rest van de game. Voor mij niet logisch dat je op twee plaatsen offline kan gaan.

Besturing

Ik speel met een toetsenbord en muis. Loopt soepel. Zoals gebruikelijk druk ik wel eens op de verkeerde toets zodat ik uit de helikopter “stap” midden in een lastigere missie. Maar dat ligt aan mij want dat doe ik bij elke game wel eens.

Het besturen van voertuigen, paarden of helikopters is in story mode prima voor elkaar. Niets vreemds; de paarden lopen alleen wat harder dan je gewend bent; maar dat went snel.

Replaywaarde

De replaywaarde van Far Cry 6 is hetzelfde als de vorige versies; voor mij betekend dat hoog. Ik zal Far Cry 6, ondanks dat ik hem op dit moment nog lang niet hebt uitgespeeld zeker nog een paar keer spelen. Alleen niet twee keer achter elkaar. Voor gamers die een hekel aan herhaling hebben vermoed ik dat het spel minder of geen replaywaarde heeft.

Far Cry 6 is bij introductie te krijgen in 4 smaken, standaard, Gold, Ultimate en de Exclusieve Editie. Met prijzen van Euro 59,99, 99,99 119,99 en 199,99. Omdat voor mij de replay waarde hoog is en de Far Cry serie mijn favoriete serie is zou ik zelfs nu ik het spel al een aantal uren gespeeld heb de Ultimate edition kopen.

Meestal kop ik de game pas een paar maanden later; de ergste bugs zijn er dan uit (denk aan cyberpunk 2077) en de prijs is dan ook gezakt. Zoals gezegd mocht ik de game van Tweakers testen en heb er dus niet voor betaald.

Heb jij ook een Far Cry 6, Windows?

opmerking toegevoegd in de review

[Reactie gewijzigd door jjjeck op 28 oktober 2021 10:38]