Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Ratchet & Clank: Rift Apart Review

Spectaculaire interactieve animatiefilm

Conclusie

Als de missie was om te laten zien dat de PlayStation 5 zorgt voor een duidelijk hoger audiovisueel niveau, dan is Ratchet & Clank: Rift Apart zeker geslaagd. De game tovert om de haverklap spektakel op het scherm. Natuurlijk wordt de orkaan van kleuren uit de openingsfase niet continu geëvenaard, maar het spel is zeker verantwoordelijk voor een aantal memorabele actiescènes, waarbij er in de spelwereld om je heen van alles gebeurt terwijl je zelf allerlei stunts uithaalt. Het verhaal hoeft eigenlijk niet meer dan een excuus te zijn voor al dat knalwerk, maar komt af en toe leuk uit de hoek, zeker ook doordat het niveau in de tussenfilmpjes in zowel animaties als acteerprestaties torenhoog is. Daardoor voelt Ratchet & Clank: Rift Apart soms aan als een hoogwaardige, interactieve Pixar-film. Een groter compliment kunnen we Insomniac Games op dit vlak nauwelijks maken. Het is een tikje jammer dat er veel herhaling zit in de vijanden die je moet bevechten, waarbij vooral sommige baasgevechten zich maar blijven herhalen. Dat is wat raar in een game die verder juist uitblinkt in creatief design, maar het hoeft je spelplezier zeker niet te belemmeren. Het enige dat je dan nog kunt zeggen, is dat de game niet bijzonder lang is, wat een overweging kan zijn als je het prijskaartje van zeventig euro erbij betrekt. Gelukkig is de kwaliteit hoog genoeg om te zorgen dat je de kwantiteit niet per se mist. Een absolute topgame is Ratchet & Clank: Rift Apart al met al net niet, maar het scheelt niet veel. Het is zeker een game die in geen enkele PlayStation 5-collectie zou misstaan.

Getest

Ratchet & Clank: Rift Apart, PS5

Prijs bij publicatie: € 69,99

Vanaf € 66,99

Vergelijk prijzen

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (133)

Wijzig sortering
Als de Groovitron en Mr. Zurkon er maar inzitten!!!!
Is er al duidelijk of het spelen van deel 1 een must is om van deze game te genieten?

Ik zou deze graag proberen maar heb deel 1 dus nooit gespeelt.
Elk R&C wat ik tot nu toe gespeeld heb was een losstaand verhaal. Je hoeft niet de hele serie door te lopen om van dit spel te genieten.
Maar de eerdere Ratchet & Clank games zijn natuurlijk wel een must op zich! Denk dat er geen slechte tussen zit.
Vooral de PS2 games en de Future Saga op de PS3 zijn fantastische games. De rest is een beetje meh in mijn ogen, niet persé slecht maar zeker niet zo sterk/goed als de eerder genoemde games.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 9 juni 2021 08:26]

Eens. Voor mij persoonlijk is deel 2 een absoluut hoogtepunt in de serie. Deel 1 speelt niet zo heel lekker, omdat strafen nog niet in de game zit. Gladiator (of deadlocked zoals ie ook heet) is enkel arena gevechten, en daarom het minste deel imo.
R&C QForce vind ik persoonlijk de minste. Wijkt ook af van de rest, omdat het een tower defense game is. All4One wijkt ook enigszins af, maar die vond ik erg leuk om in multiplayer te spelen. Leuk om R&C eens samen te doen! :)
Ik vond Gladiator juist geweldig in splitscreen multiplayer! Voor mij zijn de PS2 games over het algemeen (tot nu toe; ben van plan de PS5 game uiteindelijk te spelen) de beste in de serie.
Je zou Ratchet and Clank voor de ps4 kunnen spelen, dit is een remake van deel 1 die ooit op de ps2 uitgekomen is. Erg leuke game, die denk ik wel backwards op de ps5 te spelen is, dan krijg je meteen een goede introductie van de hoofdpersonages.
Voor zover ik weet zijn de gebeurtenissen van Ratchet & Clank voor de PS4 niet canon aan dit spel. Deze gaat door op het einde van Into the Nexus voor de PS3. Ik geloof dat Insomniac de PS4 versie van Ratchet & Clank op gelijke voet heeft gezet met Secret Agent Clank: "een fictief verhaal in het verhaal", in dit geval een fictieve hertelling van de eerste game vanuit Qwark's perspectief (hoewel zelfs dat ook niet echt aansluit op de originele serie, maar hé, laten we dat even negeren). M.a.w. als er een game is die je juist niet echt hoeft te spelen als je volledig mee wilt zijn met de lore (niet het verhaal, de lore alleen, voor het verhaal is iedere game best onnodig, een synopsis van de Future saga kan misschien wel helpen) is het de PS4-game wel.
Even op ingrijpen: R&C2016 was een vertelling door Qwark van het verhaal van de film gebaseerd op de spellenreeks gebaseerd op de avonturen van Ratchet en Clank. Tis maar dat het correct is, he.
Die is prima op de PS5 te spelen inderdaad, en absoluut de moeite waard. Dat zijn overigens bijna alle Ratchet and Clank games wat mij betreft. Alleen Quest for Booty vond ik niet bijzonder goed... slecht ook zeker niet, maar goed. All 4 One kun je sowieso laten voor wat het is, dat was geen meesterwerk, helaas.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 9 juni 2021 09:53]

Toevallig was ik daar gisteren mee begonnen, hij was eens "gratis" via PS Plus. Prima spel voor de prijs, ik was bang dat het een oud spel in een nieuw jasje was maar het is een prima game. Heb het origineel nooit gespeeld, toendertijd wel eens bij een klasgenoot gezien en vanaf toen stond hij altijd al wel op mijn lijstje.
Eens met @madcon.

Ik begrijp ook (van een andere review) dat er ook een vorm van “samenvatting / previously on” in het begin van de game zit…
Geen must maar wel een aanrader om op z'n minst R&C van de ps4 te spelen voor je deze gaat spelen. dan wen je aan het hectische vechten en dan kan je 1 van de minpunten al afschrijven. Dat is namelijk gewoon hoe r&c is, veel mobs en snelle actie en ja dan is er wel eens een vijand buiten beeld. Als je daar aan gewend ben dan leer je je vanzelf aan om zo te bewegen dat ze allemaal aan 1 kant staan zodat je los kan gaan met al die malle wapens :D
Je geeft aan dat de game niet heel erg lang is, hoe lang had jij er over gedaan om de game van begin tot eind te brengen? De meeste R&C games zijn c.a. 20 uur, maar van wat ik begrepen had zat hier ook nog wat extra side content in, maar geen idee hoeveel dit dan zou moeten wezen, als iemand hier wat antwoorden op heeft zou dat fijn zijn :)
De meeste reviewers spreken van 15 a 20 uur inderdaad.
Helemaal top. Niet iedere game hoeft 100+ uur aan repetitieve content te hebben.
Jep, waarbij iedereen die spel echt goed vind toch wel de NG+ gebruikt om extra levels op de wapens te krijgen en alle upgrades/unlocks/achievements whatever vrij te spelen. gemakkelijk 40-60 uur als je dat doet.
Elke klank met enorm veel plezier gespeeld tot dusver. Altijd super mooi en met enorm veel leuke grapjes. Zowel visueel als in de opmerkingen dialogen. Dat is nu dus ook weer niet anders. Het enige wat nu ontbreekt in het rijtje playstations die hier staan is de PS5. Wat een ellende dat je niet gewoon naar de winkel kan stappen en kan zeggen doe mij die maar. Dus voorlopig droom ik nog maar even verder tot de tijd er is dat deze er wel bij komt te staan. En dan hopelijk ook meteen in een andere editie dan de huidige witte ellende.
Kleine tip als je echt graag een PS5 wil er zijn meerdere chat groepen waarbij je de PS5 best makkelijk kan krijgen. Verder kan je nog op websites de automatische voorraad gewoon zien als je thuiswerkt zet je hem gewoon open en wat tot het beschikbaar is. Enkele voorbeelden; hier en hier deze laatste is volgens mij van een mede-tweaker.
Misschien een hele andere vraag: ik heb zelf altijd het idee gehad dat R&C altijd een beetje op het jongere segment was gericht, zeg 8-18 jaar. Sluit deze nieuwe game daar nog bij aan? De game ziet er best wel iets complexer uit qua systems. Kan de jonge doelgroep nog aan de slag met deze game?
Dat miste ik zelf een beetje in de review.
Verder vond ik het een goede review en ik ben ook blij te zien dat deze titel een echt next-gen gevoel heeft van een interactieve tekenfilm!

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 9 juni 2021 08:42]

Ik ben 35 en speel (de remake van) het origineel op het moment, het is cartoonesk maar niet beledigend voor een oudere groep. Plus d'r zit genoeg onvolwassen humor in dat alle leeftijdsgroepen wel aanspreekt :p.
Ben die nu aan platinum-krijgen om de tijd te verdoen ;)
Mwa.. ik speel ze al sinds de ps2 en buiten de editie 'Gladiator' vind ik het al bij al nog goed meevallen. Natuurlijk zie je nooit echt iemand 'sterven' maar 8j lijkt me net iets te jong; ik zou eerder vanaf 12j gaan. Maar ik ben mogelijk ook al een oude zak die mijn jongens van 7 en 5 liever buiten ziet ravotten dan nu al de PS van papa aan te slaan ;)

edit: in se vind ik het vergelijkbaar met de nieuwe crash bandicoot; die kan ook door jongere gamers gespeeld worden maar bevat toch ook enkele 'griezelige' bazen waar ze mogelijk bang van kunnen hebben. R&C is dan weer net iets 'kindvriendelijker' vind ik.

[Reactie gewijzigd door Derbiss op 9 juni 2021 09:02]

Ik ben véél ouder dan 18 en ik vermoed dat de meeste lezertjes hier de grap van "be careful out there" gemist hebben ;) Kortom, voor elke leeftijdscategorie is er denk ik wel wat leuks te beleven. Vroeger stond er dan iets als "van 8 tot 88" op de monopoly doos.
En hoe gaat deze game met al zijn wapens om met de mogelijkheden van de dualsense? Daar ben ik nogal benieuwd naar, dat de graphics er mooi uit zien zie ik in een filmpje ook wel. Als deze game als eerste echte grote PS5 titel de dualsense features gebruikt zoals Astrobot dat doet is dan een reden an sich om hem te kopen. Maar daar lezen we helaas niks over.
https://blog.playstation....ntroller-implementations/
Insomniac Games: We love how the fidelity of the controller’s haptics allow us to give so many things in the world a distinct feel and the range allows us to support bombastic responses like explosions all the way down to footsteps without the sensation getting old. Although firing weapons and striking different surfaces with your wrench were no-brainers for haptics, we found that we could also use many more subtle cues that make the haptic canvas feel full.

For example, the simple act of picking up bolts from a defeated enemy is that much more satisfying when you feel a tiny impulse from each on in your hands, complemented by a subtle controller sound. Simply using the weapon wheel or scanning the map become more enjoyable when you feel a faint click as you highlight objects.
https://www.godisageek.co...5s-dualsense-and-haptics/

https://hardcoregamer.com...-clank-rift-apart/404621/
A good portion of the weaponry uses the DualSense’s adaptive triggers, placing regular and alternate fires on the R2 button. A half-pull activates a weapon’s alt-fire mode, and a full pull unleashes that weapon’s power. It is a weird sensation that takes time to get used to, and not every weapon uses this feature, but the additional functionality it provides is nice

[Reactie gewijzigd door ymmv op 9 juni 2021 12:30]

Ik was er vorige keer aan begonnen omdat hij "gratis" was via PSN Plus maar vind het erg jammer dat ik hem niet op Engelse audio kan spelen terwijl de console taal op NL staat.

Hoop dat dat anders is met deze.

[Reactie gewijzigd door Tranzy op 9 juni 2021 11:13]

Als nederlands zo'n probleem is, zet dan gewoon je ps5 op engels
Ik vind dit juist een stuk betere manier, elke keer de taal in de settings van een game zetten terwijl de playstation dit gewoon kan bepalen.
Ik heb niet gezegd dat ik het een probleem vind. Ik vind het alleen jammer! Klein verschil ;)

Ik wil niet voor één spel mijn console taal op Engels zetten.
Wij zijn met een gezin met jongere kinderen die het prettig vinden als de menu's in het Nederlands zijn.
Fair enough.
Wij zijn ook een gezin met kleine kinderen. Die net als mij vroeger engels leren door gaming.
Is eigenlijk wel zo. Die van mij kijken / lezen / voicechatten tijdens gamen alleen maar in het Engels.

Maar goed. Het is nu eenmaal zo en tis meer principe dat het voor 1 spel aangepast moet worden. Vandaar lastig maar geen onoverkomelijk probleem als ik het echt zou willen.
Eerste PS5 game waarvan ik zeg must have!
Het vorige deel was natuurlijk fantastisch. Ik weet alleen niet of het direct verplaatsen van wereld door die portal niet te chaotisch, haastig en onoverzichtelijk aanvoelt?
Ik vond bij het vorige deel juist lekker dat je op je gemakje met je ruimteschip van wereld naar wereld ging en pas vertrok als je alles had gevonden en of unlocked.
Vergelijkbaar systeem zal er echt wel zijn. en anders kan je bij NG+ je vorige fouten vermijden.
Ziet er goed uit! Gelukkig is ook o.a. de Motion Blur aan te passen, daar ben ik namelijk persoonlijk geen fan van. Zie onderstaande link voor de aan te passen settings:
https://support.insomniac...Clank-Rift-Apart-feature-
Aaaaah, eindelijk! Een eerste échte Playstation 5 game. Ratchet & Clank serie heeft mij altijd wel getrokken. Ziet er fantastisch uit!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True