Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Draadloze gamingheadsets Round-up

Speciaal voor de nieuwe generatie consoles

Conclusie

We zijn op zoek naar de beste headset voor de nieuwe generatie consoles en vanuit dat standpunt bekijken we de geteste headsets. Dit wordt een conclusie in twee delen, waarin we bepalen wat de beste headset is voor de PlayStation 5 en wat de beste is voor de Xbox Series X of S. Voor alle headsets geldt dat ze ook geschikt zijn voor de vorige generatie consoles, draadloos zijn te verbinden met een pc en in een aantal gevallen zelfs met nog meer apparaten. Er is daarbij wat overlap. Sommige headsets kunnen met beide platformen overweg en van een aantal headsets zijn twee verschillende versies te koop: voor elk consoleplatform een.

PlayStation 5

De grootste tegenvaller is hier de Pulse 3D van Sony zelf. De headset is licht, past wat vormgeving betreft uitstekend bij de PS5 en is door Sony voorzien van een erg prettige knoppenindeling. Het draagcomfort valt echter tegen en het geluid is ook niet om over naar huis te schrijven, Dat laatste zit ook de troefkaart van de headset in de weg: 3d-audio. De Pulse 3D is wel een van de goedkoopste headsets uit de test, dus dat kan een overweging zijn.

Als prijs een overweging is, zouden we echter kiezen voor de HyperX Cloud Stinger Core Wireless, die nog goedkoper is. Hij is ook nog lichter en blinkt uit in eenvoud en degelijkheid. Hij mist wat functionaliteit en het geluid is niet heel erg goed, maar hij is zo simpel en robuust dat je hem met een gerust hart aan een niet al te voorzichtige tiener geeft.

Wie wat meer functionaliteit zoekt, kan terecht bij de TUF Gaming H3 Wireless van ASUS, de Quantum 800 van JBL en de Stealth 700 Gen 2 van Turtle Beach. ASUS levert zijn headset met een USB-C-dongle, zodat hij net zo makkelijk is aan te sluiten op een pc, Switch of mobiel apparaat. De Stealth 700 en Quantum 800 beschikken over bluetooth. De Quantum 800 heeft ook nog een 3,5mm-aansluiting en kan dus met allerlei andere apparaten worden verbonden. De Quantum 800 heeft bovendien anc, al is dat voor een gamingheadset misschien niet de belangrijkste functie. Vanwege het draagcomfort en de prijs zouden we bij deze drie headsets een voorkeur hebben voor de TUF Gaming H3 Wireless.

We zijn nog meer onder de indruk van de Astro A20. Het is de best klinkende headset uit de test. Verder valt vooral de dongle op. Met de dongle verbind je de A20 met je PlayStation of pc. Astro levert voor twee tientjes ook nog een tweede dongle, waarmee je de A20 op een Xbox aan kunt sluiten. Mocht je beide consoles van de nieuwe generatie in huis hebben, dan is de A20 een uitstekende keuze.

Toch zijn we nog meer gecharmeerd van de Arctis 7P van SteelSeries. Het geluid daarvan doet nauwelijks onder voor dat van de A20, maar hij zit een stuk comfortabeler. Bovendien verbind je hem dankzij zijn USB-C-dongle net zo makkelijk met een pc, Switch of mobiel apparaat. Misschien is de Arctis 7X, de Xbox-variant van deze headset, nog wel een betere keuze. Die heeft een andere dongle, waardoor hij met een Xbox, PlayStation, pc, Switch en mobiel apparaat overweg kan.

Vergelijking microfoons

Astro A20
Asus TUF Gaming H3 Wireless
Corsair HS75 XB
HyperX Cloud Stinger Core Wireless
JBL Quantum 800
Microsoft Xbox Wireless Headset
Razer Kaira Pro
Sony Pulse 3D
SteelSeries Arctis 7X / 7P
Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Vergelijking frequentiekarakteristiek

Xbox Series X|S

Ook hier kijken we eerst naar de headset van de consolebouwer zelf, de Microsoft Xbox Wireless Headset. Daarbij moeten we eveneens constateren dat de headset wat tegenvalt. Net als Sony levert Microsoft een headset die licht en relatief goedkoop is, en zich prettig laat bedienen. Maar ook bij de Xbox Wireless Headset valt het geluid tegen. Net als Sony heeft Microsoft zoveel nadruk gelegd op een futuristisch ontwerp dat het draagcomfort er flink onder te lijden heeft. Het sterkste punt van de Xbox Wireless Headset is dat hij overweg kan met Dolby Atmos. Op dat vlak wordt deze headset echter ingehaald door de HS75 XB van Corsair. Die klinkt een stuk beter, zodat ook Dolby Atmos veel beter uit de verf komt. De HS75 XB zit bovendien veel prettiger dan de headset van Microsoft. Hij is echter wel een stuk duurder. Voor beide geldt overigens dat je een Xbox Wireless Adapter aan zult moeten schaffen om de headset op een pc aan te kunnen sluiten. Tenzij je dat via bluetooth wil doen, want die optie heeft de headset van Microsoft wel en die van Corsair niet. Sterker: bij de Xbox Wireless Headset kun je tegelijkertijd via Xbox Wireless verbonden zijn met de console en via bluetooth met bijvoorbeeld je mobiele telefoon.

Turtle Beach levert de Stealth 700 Gen 2 ook in een variant voor Xbox. Deze versie heeft eveneens als voordeel dat hij over bluetooth beschikt en dus makkelijk met mobiele apparaten is te verbinden. Ook hier heb je echter een Xbox Wireless Adapter nodig om de headset op een pc aan te sluiten. Bovendien laat het draagcomfort te wensen over en zijn er beter klinkende headsets op de markt.

We zijn veel meer gecharmeerd van de A20 van Astro en de Kaira Pro van Razer. De A20 is ook beschikbaar in een blauwe variant voor PlayStation. De A20 is de best klinkende headset uit deze test en heeft als voordeel dat je een tweede dongle aan kunt schaffen waarmee je de Xbox-variant aan kunt sluiten op een PlayStation, mocht je over beide consoles beschikken. Met de dongle kun je hem ook op een pc aansluiten. Daar hoef je geen Xbox Wireless Adapter voor aan te schaffen.

De Kaira Pro klinkt net iets minder goed dan de A20, maar het scheelt weinig. Een voordeel is dat de Kaira Pro veel beter zit dan de A20, dankzij een slimme constructie met een breed stuk elastiek. Bovendien gaat de accu van de Kaira Pro lang mee en stelt Razer een app beschikbaar die ook op een Xbox werkt, wat erg prettig is. Er zijn weinig fabrikanten die een app hebben die op een console kan worden geïnstalleerd, terwijl de voordelen evident zijn. Nu kun je via je Xbox van alles aan het geluid instellen. Nadeel is wel dat je ook bij de Kaira Pro de Xbox Wireless Adapter nodig hebt om hem op een pc aan te sluiten.

Onze favoriete headset voor de Xbox Series X|S is dezelfde als die voor de PlayStation 5: de Arctis 7 van SteelSeries. In dit geval gaat het daarbij uiteraard om de 7X, de Xbox-variant. SteelSeries levert de 7X met een dongle waarmee je hem niet alleen moeiteloos aansluit op een Xbox, maar ook op een pc, Switch of mobiel apparaat. Je sluit hem zelfs moeiteloos aan op een PlayStation. Daarnaast klinkt de Arctis 7X goed en zit hij lekker. Wat wil je nog meer? Misschien dat hij wat goedkoper zou zijn, al vinden we dat hij zijn prijs meer dan waard is.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (152)

Wijzig sortering
Waarom plotten jullie niet de Harman Curve in de grafieken van het frequentie bereik? Of een grafiek met daarin de afwijking van de Harman Curve. Het is over het algemeen geaccepteerd dat die een behoorlijk goede inschatting geeft van hoe een koptelefoon bevalt qua geluidskwaliteit.
Eigenlijk omdat ik vind dat onze metingen daar niet goed genoeg voor zijn. Als je wilt vergelijken met de Harman Curve, vind ik dat je gemeten moet hebben onder omstandigheden die enigszins vergelijkbaar zijn met de omstandigheden waaronder de curve gemeten is.

Jij weet waarschijnlijk nog veel beter dan ik hoe lastig het is om onder zo zuiver mogelijke omstandigheden aan audio te meten. Wij gebruiken een EARS van miniDSP in een zelfgebouwde kast met dubbele isolatie die vrijwel vrij van de grond staat. Dat geeft een aardig beeld, maar de metingen zijn daarmee lang niet zo goed als je zou krijgen met de meetapparatuur van een merk als HEAD Acoustics in een nog veel beter geïsoleerde ruimte. Dat soort apparatuur (en ruimte) is echter zo duur dat het ons budget te boven gaat.

Met de opstelling die wij hebben kun je prima metingen doen. We kunnen immers zorgen dat ze steeds onder exact dezelfde omstandigheden uitgevoerd worden, met redelijke apparatuur en in en redelijk geïsoleerde ruimte. Het maakt dat onze meetresultaten goed met elkaar vergelijkbaar zijn. Maar wat mij betreft niet met Harman Curve. Daarvoor zijn ze niet goed genoeg. Daarvoor is er waarschijnlijk net te vee invloed van testhoofd, microfoon en ruimte.
Dat geeft een aardig beeld, maar de metingen zijn daarmee lang niet zo goed als je zou krijgen met de meetapparatuur van een merk als HEAD Acoustics in een nog veel beter geïsoleerde ruimte.
Voor koptelefoons maakt de ruimte niet zo erg veel uit aangezien de signalen klein zijn,
Aangezien het geluid van een koptelefoon al vrij zacht is en geluid erg afneemt met afstand en de koptelefoon dicht bij de driver wordt gemeten zal het aandeel ruimte erg klein zijn en zal dit de meting niet erg beinvloeden. Jullie hebben al enige voorzorgsmaatregelen genomen door de koptelefoons in een ietwat geisoleerde doos te stoppen. Dat moet genoeg zijn om het aandeel 'kamer' zo klein te maken dat het niet meespeelt.

Waar je mischien meer mee moet oppassen zijn metingen aan de microfoon. In dat geval heb je veel meer interactie tussen het brongeluid en de omgeving voordat het bij de microfoon aankomt. Ik meende in ieder geval dat ik vrij duidelijk de ruimte kon horen in de microfoonopnamen.
Waar je misschien meer mee moet oppassen zijn metingen aan de microfoon. In dat geval heb je veel meer interactie tussen het brongeluid en de omgeving voordat het bij de microfoon aankomt. Ik meende in ieder geval dat ik vrij duidelijk de ruimte kon horen in de microfoonopnamen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil ook absoluut niet beweren dat we de opnames gemaakt hebben onder ideale omstandigheden. Sterker nog: wegens corona werk ik ook gewoon vanuit huis en de opnames zijn gewoon bij mij thuis op zolder gemaakt. En dat hoor je inderdaad er af en toe duidelijk doorheen. Zie het dus vooral als een praktijk-test ;) We gamen tenslotte ook niet in een geluidsdichte ruimte... Dat gaan we weer anders doen als we weer gewoon naar kantoor kunnen.
Ik begrijp dat met name microfoontests lastig zijn en dat je dat terughoort neem ik je niet kwalijk. Het was eigenlijk ook niet zozeer als kritiek op de test bedoelt maar als een algemene opmerking van waar meer isolatie een toegevoegde waarde zou hebben, omdat je je druk leek te maken over isolatie bij de test van de koptelefoon zelf (dus niet de micro). :)

Dus kortgezegd, dempen heeft betrekkelijk weinig zin bij de koptelefoon zelf, maar bij mic metingen zou je daar juist weer mee aandacht aan moeten besteden.

Al eens gedacht aan zo'n halve pijp die in studio's wordt gebruikt?
Zoiets als dit
Er zijn veel varianten van met verschillende prijzen maar deze lijkt mij in ieder geval betaalbaar.
De bedoeling is dat het reflecties uit de ruimte een beetje tegenhoudt zodat je meer direct geluid oppikt.
Niet ideaal maar voor de prijs denk ik een verbetering. Wel weer zo'n knoepert van een ding enkel voor die tests die je af en toe doet. Magoed, het is een optie.
Het kantoor van Tweakers is echt pal voor Corona uitbrak verhuisd naar een andere locatie binnen Amsterdam. In het oude kantoor hadden we een gedempte ruimte waar we voice-overs op konden nemen, die ook zeer geschikt was voor de microfoontests zoals ik die hier gedaan heb. Het nieuwe kantoor was nog lang niet op orde toen we allemaal thuis moesten gaan werken. Dus het bouwen van zo'n voice-over-hoekje is op een laag pitje komen te staan. Binnenkort hebben we die echter weer en kunnen we wellicht ook weer wat vaker naar kantoor. Dus dan kunnen we ook een dergelijke test weer op een iets betere manier doen. Zoals ik het nu gedaan heb, was het in ieder geval onderling vergelijkbaar. Niet ideaal, maar het geeft toch een (auditief) beeld. Hoop ik dan maar... :)
Ooh, vandaar. Wist niet dat jullie er theoretisch al op ingericht waren. Nou ja, jammer dat de situatie is zoals die is maar het is even niet anders.
Verder is de test in zekere zin natuurlijk hartstikke valide omdat het in een echte gebruikersomgeing is gedaan. Je test dan meer het gebruik dan de intrinsieke karakteristiek van de micros maar dat heeft natuurlijk ook waarde.
Ik vond de opnames overigens een leuke uitbreiding op grafieken enzo. Ik kon in ieder geval redelijk het koren van het kaf scheiden wat betreft kwaliteit, ondanks de kamer. :)
Waar je mischien meer mee moet oppassen zijn metingen aan de microfoon. In dat geval heb je veel meer interactie tussen het brongeluid en de omgeving voordat het bij de microfoon aankomt. Ik meende in ieder geval dat ik vrij duidelijk de ruimte kon horen in de microfoonopnamen.
Om heel eerlijk te zijn ben ik daar best wel blij mee. Een mic test in een realistische ruimte geeft namelijk een goed beeld van eventuele ruisonderdrukking die de fabrikant heeft ingebouwd. In dit soort gevallen (draadloze headsets) is het resultaat nog steeds prut met peren, maar het geeft soms wel het verschil tussen verstaanbaar zijn en absoluut niet.

Realistisch gezien is een gemiddelde kamer akoestisch gezien niet Oke. Zeker niet bij hedendaagse betonnen woningen. Daar echo je bijna je kamer uit. Akoestiek in een ruimte goed krijgen is erg lastig en kost serieus veel geld.
Tja, blijft een lastige kwestie.
Mee eens dat het zinnig is om in een acousitisch niet optimale ruimte the testen.
Maar een probleem hiermee is dat die ruimte specifiek is voor dat ene geval. Jouw ruimte kan anders klinken en dan kunnen microfoons zich anders gedragen. Zelfs de positie in de ruimte is enorm bepalend voor het geluid.

Je krijgt mischien inderdaad wel een goed beeld van hoe goed de buitenwereld wordt weggefilterd maar ik had niet de indruk dat de geteste koptelefoons dit ook werkelijk deden.
Begrijpelijk dat je niet kiest om die erbij te zetten. Het meten van koptelefoons is inderdaad erg lastig, en ik durf mij ook zeker geen specialist te noemen. Je ziet dat iedereen net wat anders meet (plus je hebt nog variaties tussen samples). Mijn belangrijkste punt is vooral dat de huidige frequentie response de lezer weinig zegt. In tegenstelling tot luidsprekers wil je juist bij een koptelefoon geen vlakke response. Ik denk dat je als lezer er meer uithaalt als je weet dat je over het algemeen wil beginnen met een piek in de bass die afloopt richting de 200hz, om vervolgens langzaam te stijgen richting de 1kHz met daarna een enorme steile piek richting de 3khz en dan continue aflopend richting de 20kHz. De metingen die je doet zouden toch wel voldoende moeten zijn om algemene conclusies hierover te kunnen trekken? Vermoed dat de meetfouten voornamelijk hoger in de treble zullen zitten? Als ik het zo bekijk maakt geen enkele van deze headset aspiraties om daadwerkelijk goed te klinken.
Goh, het verbaast me dat jullie zo ontevreden zijn over het draagcomfort van de stealth 700 gen 2... Ik vond hem de eerste keer dat ik hem op zette inderdaad ook wat hard clampen, heb er zelfs specifiek op gelet omdat ik het al als mogelijk nadeel gelezen had, maar bij die eerste sessie viel het me al snel niet meer op. Heb hem nu ongeveer een half jaar (sinds release) en hij zit uitstekend. Wellicht is hij een beetje losser geworden maar dat is moeilijk te zeggen zonder hem naast een nieuwe te houden denk ik. Ik heb overigens ook bepaald geen klein hoofd.

Verder vind ik het ook wel een beetje vreemd dat jullie van de astro zo expliciet zeggen dat het een voordeel is dat je een losse dongle kunt kopen en geen Xbox wireless adapter nodig hebt... Waarom is het een voordeel dat je een losse dongle kunt kopen die alléén voor de headset werkt terwijl je bij de andere headset een dongle kunt kopen die werkt voor headset én controller? Het is niet alsof die Xbox adapter zo duur is.
Je went uiteraard aan (het draagcomfort van) je eigen heasdet. En gelukkig maar :)
Het is net als met de geluidskwaliteit. De verschillen vallen pas echt goed op als je verschillende modellen vlak na elkaar kunt proberen. En dat is precies wat we gedaan hebben :)
Pas op: elk hoofd is verschillend. Ook dat speelt een flinke rol; er is hier in huis geen enkele koptelefoon die zowel mijn vrouw als ik beiden prettig vinden zitten (en er liggen er hier 8). Terwijl mijn favoriete koptelefoon toch best wel een tijd voor mijn vrouw geprobeerd is, maar het bleef niet lekker zitten. En andersom: haar favo koptelefoon heb ik geprobeerd en kan ik niet langer dan een uur hebben.
De Xbox Wireless Headset ondersteunt gewoon bluetooth 4.2. Geen idee waar het vandaan komt, maar die dongle heb je dus gewoon niet nodig als je apparaat zelf bluetooth heeft.

Microfoon werkt dan overigens niet. Dus misschien daarom?

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 2 mei 2021 07:27]

Werkt inderdaad perfect. Met je telefoon verbonden voor Discord voice en met de Xbox voor het geluid. Voor velen een reden om de functionaliteit meer punten toe te kennen, lijkt mij ;) Meningen verschillen uiteraard, maar Tweakers geeft wel een heel ander beeld over het geluid en het comfort dan andere reviews. Het comfort wordt op de meeste plekken juist erg positief beoordeeld en het geluid als goed (met de EQ kun je nog e.e.a. regelen).

Wat natuurlijk wel zo is, is dat je met Bluetooth meer latency hebt. De Microsoft Wireless adapter heb je dus voor je PC nodig voor low latency en lossless audio. Persoonlijk zie ik het dan eerder als voordeel dat er een adapter beschikbaar is voor de PC voor degene die het willen, maar dat Bluetooth ook werkt zodat hij multifunctioneel in te zetten is.

Over het geheel geldt trouwens wat mij betreft dat het goed is dat meerdere headset vergeleken worden, maar de prijscategorieën zijn natuurlijk niet te vergelijken met elkaar. Dat maakt het lastig om daar goed doorheen te kijken. De prijsverschillen kunnen flink oplopen.
Oeps, foutje in de specs die ik genoemd heb. Ik heb de tekst inmiddels aangepast. Thx daarvoor. Toch verandert het wat mij betreft niet zoveel aan het verhaal omdat ik er van uitga dat - als je games op een pc wil spelen - je dat in veel gevallen het liefst op een desktop doet en desktops doorgaans geen bluetooth hebben. In dat geval heb je dus wel degelijk die Xbox Wireless Adapter nodig. Maar zo stond het in eerste instantie dus niet in mijn tekst...
Nou ja, van geen bluetooth naar twee apparaten tegelijk aan kunnen sluiten is nogal een verschil als je het mij vraagt. Het hele USP van die headset is juist dat je bijvoorbeeld tevens een smartphone aansluit en daar via discord communiceert. Daarbij is een standaard bluetooth dongle van een paar euro nogal anders dan een specifieke dongle van een paar tientjes.

Ben het er overigens wel mee eens dat hij redelijk modderig klinkt. Voor games is die wel oké. Zou er zelf alleen geen muziek mee luisteren.
Het is zeker een mooie eigenschap. Wat USP betreft niet echt uniek. Zo heeft SteelSeries wat headsets waarmee dat ook kan. De Arctis 7 overigens niet. De headsets van SteelSeries zijn echter wel duurder, dus wat dat betreft is het zeker een sterk punt van de Microsoft-headset.
Wat de Arctis 7 dan weer wel heeft, is dat die (op PC in ieder geval) zich voordoet als 2 audio devices, met een balansregeling tussen de 2. Zo stel je de Arctis 7 chat in als audio device in je voice chat en de Arctis 7 game in je andere software, zodat je kan kiezen hoe luid de spraak is ten opzichte van de andere audio, wat een door mij vaak gebruikte feature is. Op console zal je daar waarschijnlijk niets aan hebben.
Dat is voor pc-gamers inderdaad een erg fijne functie. Omdat de review gericht is op headsets voor de PS en Xbox heb ik bij geen van de headsets veel aandacht besteed aan de specifieke pc-functionaliteit, maar dit is absoluut een fijne. Nog meer hulde voor de Arctis 7. En hij kwam al zo goed uit de verf... :)
2/3 van alle desktops die sinds afgelopen jaar in de PW staan hebben Bluetooth. Toegegeven, PW geeft dit erg knullig weer als Desktop Extra terwijl het imho gewoon bij Connectiviteit hoort.
Oeps, foutje in de specs die ik genoemd heb. Ik heb de tekst inmiddels aangepast. Thx daarvoor. Toch verandert het wat mij betreft niet zoveel aan het verhaal omdat ik er van uitga dat - als je games op een pc wil spelen - je dat in veel gevallen het liefst op een desktop doet en desktops doorgaans geen bluetooth hebben. In dat geval heb je dus wel degelijk die Xbox Wireless Adapter nodig. Maar zo stond het in eerste instantie dus niet in mijn tekst...
In de conclusie staat nu nog wel bij de Turtle beach die na de XBox head set staat dat deze wel BT heeft wat erg makkelijk is om met mobiele apparaten te verbinden. Dit heeft die van Xbox dus ook. Sterker nog, die verbinding werkt tegelijk. In de conclusie valt dit helemaal weg en lijkt net of hij geen BT heeft.
Het verbaast me dat desktops geen bluetooth zouden hebben. Bluetooth en WiFi zijn toch juist standaard? Ook niet vreemd want het laatste decennium is dat alleen maar meer geworden doordat in een doorsnee huishouden / bedrijf iedereen sowieso een mobieltje heeft en vaak is wel ook nog wel een tablet en laptop, die eigenlijk ook altijd draadloos gebruikt worden, wat bij elkaar het gebruik van WiFi tot de norm heeft gemaakt. En elke PC WiFi-kaart heeft zo’n beetje ook Bluetooth.
De microfoon werkt gewoon met Bluetooth een maat van mij gebruikt deze op zijn xbox en pc.
Ah, kijk, dan slaat dat stukje in deze review dus al helemaal nergens meer op. Lag het misschien aan mijn instellingen.

Vond het al gek, want mijn telefoon herkende de microfoon meteen.
True, althans met mijn gen 1 werkt dit zelfs al..
Precies! Het is juist het sterke punt van deze headset dat je met je Xbox en telefoon tegelijk verbonden kunt zijn!
Zitcomfort is en blijft een persoonlijk dingetje, waar je eigenlijk pas na langer gebruik iets over kunt zeggen. Je zou ze eigenlijk stuk voor stuk een paar keer moeten uittesten, vóór aanschaf. Dat doen waarschijnlijk weinig mensen en daarom zou ik verschillende reviews lezen. Persoonlijk ben ik erg tevreden over de eerste generatie van de Stealth 700, die ik sinds de Xbox One S gebruik. Vooralsnog zie geen reden voor een upgrade, maar na het kijken van deze review begint het toch te kriebelen. 😀
Ik zit ook nog steeds te kijken naar een waardige opvolger voor m'n gen 1 , maar met het lezen van deze reviews ben ik nog niet overtuigd. ( Pc/Xbox gebruiker)
Zijn de koptelefoons die via BT met de laptop te verbinden zijn ook geschikt voor bv MS teams? Of heb je dan het slechte geluid door het headset profiel?
Een heel goede vraag vind ik. Ik heb al twee bluetooth headsets gehad en die waren met Windows zo goed als onbruikbaar voor vergaderingen omdat de geluidskwaliteit zo slecht werd.
Ik heb misschien wat gemist in deze discussie, maar waarom zijn bluetooth headsets precies een probleem voor online meetings? Zelf gebruik ik een Sony WH-1000XM2 die gewoon met bluetooth geconnecteerd is, maar daar is de magere kwaliteit van de mics het probleem dan de BT connectie die gewoon stabiel is. (op een laptop overigens.)
Windows gebruikt het headset (HSP) of hands-free (HSF) protocol van bluetooth als je de microfoon wil gebruiken. Het probleem hiermee is dat er minder bandbreedte overblijft voor het geluid dat de headset ontvangt en er een minderwaardige codec gebruikt wordt met lage bitrate. Hierdoor is het geluid vaak erg slecht.

Bij sommige headsets moet je zelfs handmatig dit profiel uitschakelen in Windows omdat het geluid anders altijd slecht is. Andere headsets lijken zich als twee apparaten aan te bieden waarbij Windows het Advanced Audio Distribution Profile (A2DP) kiest om gewoon geluid af te spelen. Maar van zodra je gaat telefoneren dan schakelt hij over naar HSP of HSF.

Nu gebruik ik gewoon een USB headset om te videobellen en dat werkt vele malen beter dan bluetooth ooit werkte.
Interessant om weten, daar was ik niet vanop de hoogte. Ik was zelf aan het kijken naar een andere headset om mee te (video)vergaderen, daar kan ik dus rekening mee houden.
Ik heb de ervaring ook, maar dat is hetzelfde op mijn iPhone, of op android. Ik had het idee dat het vooral een beperking van bluetooth-headsets (of protocol) is, niet zozeer van windows. Ik vind het geluid overigens wel slecht, maar voor de situatie (bellen) heb ik er geen last van, bellen geeft altijd wel slecht geluid in mijn ervaring. (gaat wel fout als er dan nog muziek/video oid tussendoor komt, dan merk je de baggerkwaliteit meteen)
De acrtis 7x is niet meer te koop maar staat toch als aanrader..
Op de site van Steelseries zelf is hij gewoon te koop, heb recent nog een besteld :)

OT:
Ben het trouwens wel eens met de review, ja er zijn betere, maar het voordeel is dat ik hem gebruik voor de de PC, Switch, iPad en Telefoon. Had wel wat problemen met het kiezen van het juiste profiel maar met de Atmos aan in Windows en wat spelen met de instellingen klinkt deze headset zeer goed..
Misschien mooie aanvulling om jouw settings te delen van deze headset. Want er is heel veel mee mogelijk qua equalizer.
Natuurlijk is geluid subjectief maar enige aanpassing kan al een groot verschil maken.
ik heb de Arctic 9 wireless, en die heeft ook BT ingebouwd. Dus draadloos op mn PC met 2 audio devices(Chat en Game welke te mixen zijn met een scrollwiel) en Bluetooth voor mn telefoon. De headset kan alle drie tegelijkertijd gebruiken.
Voice-feedback over de oren vanaf de microphone staat wel standaard uit als BT is ingeschakeld.
Verder zorgt de BT connectie er voor dat de headset sneller leeg is(wat achter een PC niet heel boeiend is).
Ik raad iedereen aan een paar tientjes extra uit te geven om voor de Arctic 9 te gaan ipv de 7 vanwege de ingebouwde BT functie + een extra uitgebreide EQ in de PC software(tov de 7.)
"Dat is jammer, want daardoor is de headset niet zomaar op een pc aan te sluiten. Dat geldt overigens ook voor andere apparaten, want de headset beschikt niet over bluetooth en heeft ook geen 3,5mm-aansluiting."

Pardon? De Xbox Wireless Headset ondersteunt gewoon bluetooth hoor. Ik heb dat ding constant tegelijkertijd met mijn Xbox als telefoon via bluetooth verbonden. Dat is ook exact waar ze juist mee adverteerde en het werkt uitstekend.

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 2 mei 2021 07:17]

Klopt, heb dat ding met de XSX, iPhone, PC, Mac en zelfs Switch* verbonden gehad.

* wel een bluetooth 4.2 dongle van een euro op aliexpress erin. :+
Omdat je geen dongle nodig hebt om de Xbox Wireless Headset op een Xbox aan te sluiten, levert Microsoft er ook geen mee. Dat is jammer, want daardoor is de headset niet zomaar op een pc aan te sluiten. Dat geldt overigens ook voor andere apparaten, want de headset beschikt niet over bluetooth en heeft ook geen 3,5mm-aansluiting. Je kunt hem wel op een pc aansluiten, maar alleen als je voor 23 euro een 'Xbox draadloze adapter voor Windows 10' aanschaft. Als je de headset vervolgens koppelt, is hij als als Xbox Controller in de geluidsinstellingen van Windows 10 terug te vinden. Dat staat de werking gelukkig niet in de weg. Via de 'Xbox Controller' kun je gewoon naar games, video of muziek luisteren. Ook de microfoon doet het gewoon.
Dit is gewoon niet waar. De xbox headset heeft wel degelijk bleutooth. Sterker nog, je kunt de headset met xbox wireless aansluiten en aan je telefoon tegelijk. Het voordeel is dat je tijdens het gamen ook je telefoon kunt opnemen of dat je discord/signal/whatsapp van je telefoon kan gebruiken en tegelijk je game geluid. Je kunt met de linker draaiknop eenvoudig het volume instellen of je de telefoon of juist de audio goed wil horen (deze functie werkt ook met xbox game audio + voice only)

Gisteren was ik met een vriend online aan het gamen die chips aan het eten was. Draai volume vol naar ingame audio en je hoort geen gekraak meer. Ander moment stond de game audio te hard waardoor ik hem niet goed kon verstaan in een gevecht. Draai ik zijn stem weer harder.

Wel vind ik het rubber echt veel te warm op mijn oren na langer dan een uur gamen. Maar dat heb ik altijd met over-ear headsets.
Pak eens een zwarte panty en twee elastiekjes en span die om de rubbers van je headset. Ik doe dit standaard met mijn Jabra on-ears en dit maakt voor mij veel verschil.
Ik ben al een paar jaar fan van de Steelseries Arctis 7. Vind het een prettige headset, goed draagcomfort en geluidskwaliteit ook prima. Ondanks dat ik inmiddels al wel aan de 3e toe ben. Pech of slechte kwaliteit.. Gelukkig beide keren garantie, "niet repareerbaar" oftewel teveel moeite, jeuj wegwerpcultuur, geld terug, nieuwe besteld met nieuwe garantie..
1e was het 2017 model, rechteroorschelp viel na 1.5 jaar steeds vaker uit. Daarna het 2019 model, USB connector afgebroken ook na iets van 1.5 jaar. (Kwam vaker voor zag ik)

Toen de headset voor de 2e keer kapot was heb ik de 7X sterk overwogen. Hoofdgebruik is PC, daarna XBOX en af en toe PS4. Theoretisch is de 7X dus de ideale headset / opvolger voor de 7. Totdat ik las dat de 7X chatmix niet werkt op de PC. Alleen op de XBOX. Ik ben bewust weer voor het 2019 model gegaan. Heb wel een magnetische USB connector/kabel gekocht, vind die aansluiting altijd wat fragiel overkomen. Dus nu niet meer steeds de kabel inpluggen :P
Als PC gamer met een Arctis 7 (het originele model, geen problemen met kwaliteit gehad, alleen soms als chatmix gebruikt wordt kraakt het normale kanaal, een software iets, maar wel irritant), ook dit doorgekeken. Maar voordeel van de normale Arctis 7 is ook dat je een line out hebt die je naar je speakers kan doen, en zo schakel je netjes tussen headset en speakers automatisch. En voor mij persoonlijk omdat mijn thuiswerkplek op dezelfde plaats zit heb ik een USB switch, en heb ik ook met mijn werk laptop op die manier zowel speakers voor muziek, en kan ik zo switchen naar headset voor vergaderen.

Maar de Arctix 7X heeft dus geen line out. Oftewel op de PC wel te overwegen of je niet beter af bent met de normale PC versie.
dan zou ik zeker de 9 overwegen(https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-9), die heeft ingebouwd 3 audio devices: Game, Chat, BT welke je alle drie tegelijkertijd of onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken. Audiomixwiel tussen Game en Chat, BT voor mobiel of alexa or w/e. Plus een uitgebreidere EQ op de PC (welke je als profiel kan opslaan op de headset). Ook heeft hij een 3.5mm aansluiting.
Ding is mega compleet en maar een paar tientjes duurder dan de 7(als je de code P4WNYHOF12 gebruikt krijg je op de SS-site 12% korting en dan is die ruim goedkoper dan op Amazon en gratis verzonden.)
Maar ding is wel out-of-stock momenteel, dus je moet even geduld hebben.
En hoe zijn ze op de PC dan? Ik heb geen console namelijk, mis wel een PC test.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 2 mei 2021 18:40]

Dit, volgends mij zijn ze vergeten dat ze op Tweakers zitten.
@Paul Hulsebosch Hoe zijn de microfoons getest? Ik heb namelijk gemerkt dat in een PS party sommige mics echt heel anders klinken dan al deze 'walkie-talkie' samples.. (Als voorbeeld een Arctis, Turtle en een Sony Pulse 3D) Veel voller en helderder :)

Geen idee waarom en ik weet niet of Sony iets daarmee doet in een party? Misschien leuk om dat eens te testen? :) (Geen idee hoe dat zit bij een Xb)

Ook kan de afstand en positie van de uittrekbare en buigbare mics een enorm verschil maken voor sommige headsets qua geluid van de mics, heb ik gezien in verscheidene YT videos.. (Ben zelf nl nog steeds op zoek naar een nieuwe ;))

Komt er tzt. ook nog een goede test met de 3D Audio?
De afstand van de microfoon tot je mond maakt zeker heel veel uit. Bij de microfoons die verstelbaar zijn heb ik steeds verschillende opnames gemaakt. Eerst zo dichtbij mogelijk e als de microfoon dan ging vervormen, de afstand iets vergroten tot de vervorming verdwenen was. Als dat wilde zeggen dat het geluid daardoor minder was, heb ik dat zo gelaten. Liever een iets minder mooi geluid dan een vervormd geluid of een geluid vol sissen en ploppen.

Verder heb ik de de opnames gemaakt via een Windows-pc. Omdat dat nu eenmaal het makkelijkst kan en omdat dan alle headsets via hetzelfde platform opgenomen kunnen worden.
Ah ok.. Zou je misschien eens een aantal kunnen testen in een PS party? Zou best zomaar kunnen dat er een andere processing achter zit :)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 2 mei 2021 10:58]

De allerbeste vergeten: Audeze Penrose X.. Erg jammer want deze staat 5 klassen boven elke andere headset.

[Reactie gewijzigd door Stef87 op 2 mei 2021 14:08]

Ook 5 klasses boven deze headsets qua prijs. De Penrose X is verkrijgbaar voor ongeveer 300 euro. Het dubbele van het gros van deze headsets..

[Reactie gewijzigd door Source90 op 2 mei 2021 14:11]

Hij brengt wel iets uniek. Dus ja: aan de prijs maar met 5j garantie én de geluidskwaliteit en functionaliteit het zeker waard. De Penrose had als benchmark kunnen worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Stef87 op 2 mei 2021 14:11]

Ben zelf na heel veel research uitgekomen op de Penrose en ja, ivm de Arctis 7 of Hypercloud X is het echt van absurd hogere kwaliteit. Zowel op PS5 als PC klinkt het subliem, als een echte high end koptelefoon. Zelfs muziek luisteren is enorm prettig!
En hoe doet die Penrose het met de 3D audio van de PS5?
Iedere headset support 3d audio vd ps5, daar heb je geen speciale headset voor nodig. Moet wel zeggen dat 3d audio erg slecht is voor games die het niet ondersteunen, dus ik heb het direct uitgezet.
3D audio werkt prima. Bij het testen van 3D audio heb ik gebruik gemaakt van een paar Sony XM3's, HyperX cloud 2 en de Penrose. De Penrose steekt er met kop en schouders bovenuit qua helderheid etc. Elk detail is bijzonder goed hoorbaar. Het hangt wel enorm van de game af. Demon Souls klinkt fantastisch, maar andere games zijn de moeite niet en zet ik het ook uit.
Hij kost dan ook in mijn mening absurd veel voor een freaking headsetje.
Zelf heb ik de Audeze Orbit, niet draadloos. Maar wel een machtig geluid. Geen ander merk meer voor mij.
Gelijk heb je! Die heb ik nog niet kunnen luisteren helaas.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True