Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy A52 Review

Een terechte bestseller

Camera

Met vier camera's op de achterkant en een op de voorkant ziet de Galaxy A52 er voor een leek indrukwekkend uit. We weten echter dat fabrikanten regelmatig camera's op de achterkant plakken die weinig of geen meerwaarde hebben. Bijvoorbeeld macrocamera's met een 2-megapixelsensor of een camera die alleen dient om de voorgrond van de achtergrond te scheiden, wat ook prima mogelijk is zonder zo'n type camera. Bij de camerasetup van de Galaxy A52 zien de megapixelgetallen van de camera's er in elk geval iets beter uit. Meer megapixels is niet altijd beter, maar zeker met pixelbinning, waarbij vier pixels worden samengevoegd, is het handig om wat extra te hebben. Bovendien moet het aantal megapixels natuurlijk wel afdoende zijn om een beetje detail weer te kunnen geven.

De Galaxy A52 heeft in de primaire camera een Quad Bayer-sensor van 64 megapixel, met een diafragma van f/1.8 en optische beeldstabilisatie, wat best fijn is in deze prijscategorie. Het geheel is in ieder geval een stap vooruit ten opzichte van de primaire camera in de Galaxy A51. De ultragroothoekcamera telt 12 megapixel, heeft een lensopening van f/2.2 en een beeldhoek van 123 graden. Deze lijkt niet geüpgraded ten opzichte van de A51. Ook de macrocamera, dieptecamera en frontcamera zijn voor zover we kunnen zien gelijk gebleven.

De camera-app is uitgebreid, waarbij de minder vaak gebruikte functies wat zijn verstopt zodat de interface aardig overzichtelijk is gebleven. De Fun-afdeling staat bij de Galaxy A52 wel standaard in de cameramodi waar je over beschikt wanneer je de app start. Dit onderdeel bevat allerlei vermakelijke zaken die je aan een gefotografeerd gezicht toe kunt voegen, zoals je in onderstaande galerij ziet. De cameramodi kun je aanpassen, zodat je je meest gebruikte modi altijd bij de hand hebt.

Cameravergelijking

We hebben in de cameravergelijking vooral gefocust op de primaire camera, omdat deze andere hardware heeft dan in voorganger Galaxy A51. Dat toestel hebben we ter vergelijking uit de kast gepakt. De OnePlus Nord is ook goede vergelijkingswaar, want dat toestel heeft een redelijke camera voor zijn prijs en zit in dezelfde prijsklasse als de Samsung Galaxy A52.

Vlnr. A51, A52, OP Nord

Bij goede lichtomstandigheden zijn de verschillen tussen foto's die met deze drie toestellen zijn gemaakt beperkt. De Samsung-toestellen weten wat vaker de juiste automatische witbalans te raken en met name de Galaxy A52 geeft kleuren vrij correct weer. Bij slechte lichtomstandigheden zijn de verschillen uiteraard groter en laat de Galaxy A52 progressie zien ten opzichte van zijn voorganger. Daarbij verslaat hij ook de OnePlus Nord.

Links A51, rechts A52

Hierboven zie je dat de camera van de Galaxy A52 bij weinig licht meer detail weet vast te leggen dan die van de Galaxy A51. Het verschil is behoorlijk groot.

Links A52, rechts OP Nord

Dat geldt ook voor het verschil tussen de Galaxy A52 en de OnePlus Nord. De verschillen zijn niet altijd zo groot als in bovenstaande 100%-uitsnede, maar de Galaxy A52 wint glansrijk.

Links A51, rechts A52

Dat de Galaxy A52 een beduidend lichtsterkere camera heeft dan de Galaxy A51 resulteert niet altijd in betere foto's. De situatie hierboven wordt door de A51 erg donker weergegeven, maar de reflecties in het water zien er veel beter uit dan op de foto die is gemaakt met de Galaxy A52. Bovendien wordt de verlichting over het algemeen fijner weergegeven. De Galaxy A52 schroeft de belichting op, maar laat geen beter dynamisch bereik zien.

Links A51, rechts A52

Dat geldt in iets mindere mate ook voor de situatie hierboven. Toch is de foto van de Galaxy A52 wel bruikbaarder. De nachtmodus stond hier overigens uit.

Vlnr. A51, A52, OP Nord

Bij bovenstaande foto's hebben we de nachtmodus aangezet. In sommige situaties helpt de nachtmodus om een betere foto te maken, maar op andere momenten zien we resultaten die juist minder goed zijn dan wanneer we op de reguliere manier een foto maken. Deze modus is dus helaas wat onbetrouwbaar.

Vlnr. A51, A52, OP Nord

De specificaties van de ultragroothoekcamera zijn ongewijzigd, maar de camerasoftware is duidelijk wel aangepast. Met name de kleuren van de A52-foto's zijn een stuk levendiger. Hoewel de foto's - zoals we vaker zien - aan de zijkanten minder detail bevatten bij gebrek aan een freeformlens, is de kwaliteit voor deze prijsklasse alleszins acceptabel. Helaas corrigeert de camerasoftware de lensvervorming niet goed, wat je aan de foto's van het stilleven kunt zien.

Macro, zoom en selfies

Veel smartphones zijn tegenwoordig voorzien van een macrocamera en ook de Galaxy A52 heeft er een. Onderstaande foto's zijn genomen met de macrocamera's van de drie smartphones die we in dit artikel vergelijken, op de dichtstbijzijnde afstand waarop de toestellen nog scherp weten te stellen.

Vlnr. A51, A52, OP Nord

Hoewel er best wat detail in de 5-megapixelfoto's van de Galaxy A52 zit, is de macrocamera vrij beperkt. Je komt er dichter mee op het te fotograferen object dan met de andere lenzen, maar echt goede macrofoto's kun je er niet mee maken. Het is een leuke extra, die macrocamera, maar het zal nog wel een of twee jaar duren voordat er goed bruikbare macrocamera's naar dit segment komen. Een uitzondering is de Poco F2 Pro, die voor zijn prijs een goede macrocamera heeft.

De Galaxy A52 heeft geen telelens, en ook los daarvan is zoomen met dit toestel geen goed idee. In vergelijking met de andere twee toestellen in deze test legt hij het af als het om het vastleggen van detail gaat.

Vlnr. A51, A52, OP Nord

De selfies die de nieuwe smartphone maakt zijn beter dan die van de Galaxy A51. Overdag zien we over het algemeen meer detail in de foto's, wat enigszins verrassend is, gezien de gelijke hardware. De OnePlus Nord strijkt de selfies bij mindere lichtomstandigheden glad met overbewerking. De Galaxy A51 en A52 doen het op dat punt vergelijkbaar, maar tonen wel veel ruis. Zolang er genoeg licht is, zijn de selfies echter acceptabel.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite