Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

De camera achter het smartphonescherm - Laatste stap in wegwerken frontcamera's

10-12-2020 • 09:29

82

Titel

Binnenkort is het zover; dan kun je in Nederland en België de eerste smartphone met camera achter het scherm kopen, de ZTE Axon 20 5G. Het voert te ver om dit aan te duiden als het begin van een nieuw tijdperk, maar het is wel de vervolmaking van een reis die nu al enkele jaren duurt, de reis om de frontcamera niet langer in de weg te laten zitten van het scherm.

Die reis begon al een paar jaar geleden, toen smartphonemakers de bezels gingen verkleinen met de nieuwe schermtechniek om de aansturing alleen vanaf de onderkant te laten plaatsvinden. Toen Samsung met de Galaxy S8 en later Apple met de iPhone X de hardware voor de aansturing ombogen in de behuizing om 'de kin' te verkleinen, kwamen randloze telefoons nóg dichterbij.

Er zijn ook diverse andere vondsten geweest om de bezels te elimineren, zoals sensoren achter het scherm, het scherm als luidspreker en een vingerafdrukscanner achter de display. Maar de frontcamera bleef het probleem dat het langst niet kon worden opgelost.

Een korte reis

Essential Phone
Essential Phone PH-1, 2017
Apple iPhone X
iPhone X, 2017

De eerste telefoon met een inkeping op onze redactie was de Essential Phone in de zomer van 2017. Dat najaar volgde nog de iPhone X en vanaf begin 2018 ging het los: vrijwel elke fabrikant bracht al snel telefoons met een notch uit. Samsung doet dat vooral bij goedkopere modellen als de Galaxy A50, Huawei sprong er vol op met bijvoorbeeld de P20, Xiaomi kwam met toestellen als de Pocophone F1 en ook andere fabrikanten bleven niet achter.

OnePlus 7T Pro
OnePlus 7 Pro, 2019

Toch bleef het kriebelen. De inkeping was er nu en veel mensen hadden er misschien geen last van, maar dat moest toch beter kunnen? In de zomer van 2018 zagen we voor het eerst een ander concept: de pop-upcamera van de Oppo Find X. Dat heeft een uitschuifbaar gedeelte dat alleen naar boven komt als het nodig is. Dat concept vond navolging bij bijvoorbeeld OnePlus in de 7 Pro in de lente van 2019.

Asus Zenfone 6
ASUS Zenfone 6, 2019

Er zijn ook varianten op geweest, zoals de omklappende camera's van bijvoorbeeld de ASUS Zenfone 6 uit 2019 en de Samsung Galaxy A80 uit datzelfde jaar. Die systemen hebben wel nadelen. Het vereist motortjes en bewegende onderdelen, twee elementen die gevoelig zijn voor storingen. Nu is dat in gebruik bij veel mensen geen nadeel gebleken, maar iets anders is dat wel: motortjes en andere mechanismes nemen ruimte in de behuizing in en die ruimte kun je dan niet gebruiken voor andere componenten.

Begin 2019 zagen we daarom de laatste tussenstap verschijnen in een telefoon: Het gat in het scherm. Dat was de Honor View 20 van Huawei in januari, gevolgd door de Samsung Galaxy S10-telefoons in februari. Het gat in het scherm bleek de oplossing voor de meeste fabrikanten. Het kan in lcd's en oledschermen en het is te plaatsen waar je wilt. De meeste fabrikanten zetten het in de hoek om het zo min mogelijk in de weg te laten zitten, maar Samsung heeft na de S10 toch gekozen voor een plaatsing centraal bovenin.

Het gat in het scherm is de laatste tussenstap, omdat het scherm om de camera heen zit. Dat heeft alsnog een nadeel, want je ziet niets op de plek waar de camera zit. Dat heeft geleid tot wijzigingen in de positie van bijvoorbeeld de klok of notificatie-iconen boven in beeld. Ook kan het in de weg zitten als je bijvoorbeeld games speelt of video's kijkt. En om dat op te lossen, is deze laatste stap nodig: een camera achter het scherm.

Honor View 20
Honor View 20

Hoe de camera weggewerkt wordt

Maar hoe kan dat, de camera wegwerken achter het scherm? Dat is in de basis vrij simpel: camera erin schroeven, scherm eroverheen en klaar. Het probleem is natuurlijk dat een scherm over het algemeen niet transparant is en dat de camera daardoor niets ziet.

De grootste beperking van camera's achter het scherm wordt dus dat het niet werkt met lcd's. Lcd's werken per definitie met een backlight en een backlight kan niet transparant zijn. Daarom is deze techniek vooralsnog uitgesloten op telefoons met lcd's.

Beeld vingerafdrukscannerBij oledschermen is dat anders. Het substraat is weliswaar doorgaans niet transparant, maar het kán wel. En oledpixels geven licht en zijn weliswaar van zichzelf niet transparant, maar er zit ruimte tussen die pixels in om licht door te laten.

Sterker nog, stiekem hebben we al een paar jaar smartphones met een camera achter het scherm. Immers, de optische vingerafdrukscanners achter het scherm zijn niets meer dan kleine cameraatjes. Bij de poging tot ontgrendelen lichten de pixels de vinger op en de camera kijkt door de pixels heen naar de vingertop.

Die techniek vereist geen goede fotokwaliteit. De software gooit de te lichte delen simpelweg weg en maakt donkergrijze delen zwart, waarna deze het gevonden patroon probeert te matchen met de opgeslagen vingerafdruk in een database.

Het gaat daarom altijd om kleine ccd- of cmos-sensors, waarbij het vooral belangrijk is dat de sensor íets ziet, maar het is onbelangrijk hoe dat er precies uitziet.

Dat wijkt natuurlijk in diverse opzichten af van hoe een camera voor selfies zou moeten werken. Ten eerste is er veel minder licht. Een selfie maak je in wisselende omstandigheden, maar zelden met felle oledpixels vlakbij je gezicht.

Het is dan ook tekenend dat de eerste fabrikant die claimde klaar te zijn voor massaproductie van camera's achter het scherm helemaal geen camerafabrikant is; het is een schermleverancier: Visionox.

Om de tech te laten werken, zijn zoveel aanpassingen nodig dat Visionox spreekt over een 'secundair scherm' voor de camera. Dat tweede scherm is gemaakt van andere materialen en heeft een andere pixelstructuur. Om meer licht door te laten, kunnen fabrikanten kiezen om alleen op die plek pixels weg te laten en daardoor voor de camera de resolutie te verlagen. Visionox spreekt ook van andere, transparante materialen voor gebruik van onderdelen van het scherm om zo de transparantie te verbeteren.

Dat is de oplossing van Visionox, en het lijkt erop dat ZTE deze Chinese schermleverancier heeft gekozen voor de Axon 20 5G. Maar er zijn meer fabrikanten die eraan werken. Samsung zou de techniek voor het eerst gebruiken in de Z Fold3 in de zomer van volgend jaar. Hoe dat precies werkt, is onbekend.

Xiaomi camera achter scherm, 3rd genAndere Chinese bedrijven zijn wat meer genegen om vroegtijdig details te geven. Xiaomi wil de techniek volgend jaar in telefoons zetten en werkt zelf aan het transparant maken van het scherm. Het heeft gekozen voor kleinere pixels in plaats van een lagere resolutie; zo blijft de resolutie in stand en moet het scherm uniformer zijn. Bovendien probeert Xiaomi niet-transparante onderdelen van het scherm te verbergen achter de pixels, zodat zoveel mogelijk ruimte overblijft om licht doorheen te laten gaan.

Behalve Xiaomi is ook Oppo ermee bezig. Een nieuw prototype lekte vorige maand uit en vorig jaar kondigde Oppo al aan ermee bezig te zijn. Welke techniek daar precies achter zit en welke keuzes Oppo maakt, is op het moment van schrijven niet bekend.

Behalve de hardware is er nog een ander onderdeel: software. Bedrijven als Google, Apple en nu ook Samsung en Xiaomi doen veel met computational photography en die expertise lijkt goed bruikbaar bij deze camera's. De bedoeling is immers om met minder licht toch mooie plaatjes uit die camera's te laten komen en dat is precies de bedoeling van de nachtmodus die afgelopen jaren op elke duurdere smartphone is verschenen.

Tot slot

De camera achter het scherm komt er dus aan, maar over de kwaliteit valt nog weinig te zeggen. Die van Visionox is vermoedelijk in actie te zien bij de ZTE Axon 20 5G en die zullen we vermoedelijk nog gaan reviewen, maar eerdere testen zijn niet dolenthousiast over de kwaliteit. De telefoon is in actie te zien onder meer in een Unbox Therapy-video. Die video moet een indruk geven van hoe zichtbaar de frontcamera is onder diverse omstandigheden.

ZTE Axon 20 5G in video Unbox TherapyZTE Axon 20 5G in video Unbox TherapyZTE Axon 20 5G in video Unbox TherapyZTE Axon 20 5G in video Unbox Therapy

Aan de andere kant zijn er meerdere fabrikanten druk mee bezig en bedrijven als Xiaomi en Samsung geven wellicht meer om camerakwaliteit dan een schermmaker als Visionox. Die hebben wellicht ook de know-how in huis om algoritmes te maken die met beperkte lichtopbrengst toch mooie beelden kunnen maken.

De camera achter het scherm is vooral winst voor mensen die hem weinig gebruiken. Hij zit er toch, mocht je hem een keer nodig hebben. Maar hij doorbreekt het beeld nergens. Met de komst van deze technologie is de reis die leidde via inkeping en pop-upcamera écht afgerond.

Reacties (82)

Sorteer op:

Weergave:

Ben geen 'tinfoil hat' persoon, maar toch kan ik niet anders dan bedenkingen hebben bij een grootschalige technologie van camera's achter schermen.
Als ik dan denk aan de verborgen camera's in de reclameborden van een tijdje geleden, word ik niet gelukkig van wat er in de toekomst wel kan gebeuren met deze camera's (https://www.ad.nl/amersfo...3A%2F%2Fwww.google.com%2F)

Ik vind de technologie op zich natuurlijk super cool, en zou wellicht ook zo'n telefoon kopen. Maar in een maatschappij waar overal waar je komt dagelijks schermen reclame staan te maken, wil ik er liever niet aan denken dat er later ook daar camera's achter verstopt zitten. Heb geen zin dat op de schermen bij binnenkomst in de Albert Heijn ineens mijn gezicht herkend wordt en de reclame wisselt o.i.d.
Ik deel je zorgen, maar de verborgen/niet-opvallende camera/sensoren/trackers zijn er nu al. Of het nu wel of niet lukt om camera's achter schermen te plaatsen, het op grote schaal volgen van mensen zal daar niet door veranderen.

"Minority Report"-achtige situaties zijn qua techniek al lang mogelijk. De voornaamste reden dat ze hier in Europa nog maar weinig voorkomen, is (in vergelijking met de rest van de wereld) strenge regelgeving rondom privacy en dataverwerking - waar bedrijven (en soms ook overheden zelf) continu de randjes van opzoeken.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 24 juli 2024 18:38]

Ik heb er niets mee, ik wil het "oog" kunnen afplakken of stuk kunnen maken.
En een sticker in het midden van mn scherm vind ik ook niet zo netjes.

Ik hoop dat er nog keuzes blijven en dat dit niet de norm wordt.
Er zitten nog wel een aantal technische problemen achter de camera achter het scherm.
Het is niet voor niets dat er eerst (na een aantal jaar stilstand) weer camera's zijn gekomen met een hogere resolutie, waarbij de pixels niet meer één voor een opgeslagen worden, maar dat de pixels in groepjes van 4, 9 of zelfs 16 worden samen getrokken om een beeld pixel uit te berekenen.
Met het scherm zelf is ook iets aan de hand. Waar de camera's voor de vingerafdruk herkenning nog genoeg hadden aan een vaag beeld konden de pixels ook gelijk voor de belichting worden gebruikt worden. Dat het scherm substraat niet echt geschikt is als lens is ook niet zo'n probleem. Het beeld was goed genoeg om rekenkundig op te kalefateren naar een bruikbaar beeld om een vingerafdruk herkenbaar te maken.
Voor een foto is het substraat van een OLED scherm niet geschikt.om ook als lens te dienen. Er zit dus een gewone lens achter. Een OLED scherm heeft ook zo'n hoge pixeldichtheid dat het nu eigenlijk niet mogelijk is om daar tussendoor te kijken. Wat men dus doet is een deel van de pixels weg frezen of chemisch verwijderen. Het substraat wordt daar ook zo dun mogelijk gemaakt..De putjes worden vervolgens opgevuld met een beter transparante kunststof. Daar komt de lens direct tegen aan.

Het ruwe beeld door zo'n lens is nog niet om aan te zien, maar elk toestel heeft wel een vaste verstoring van het beeld. De verstoring kan met slimme algoritmen en een aantal vaste, bekende beelden wel ontrafeld worden. Als de verstoring door de nog aanwezige pixels en de verschillende substraat bekend is, kan dat weer gebruikt worden om het verstoorde beeld op de sensor terug te rekenen naar het werkelijke beeld.

Op de plek van de camera zitten minder beeldpuntjes. Dat wil niemand zien. De beeld dichtheid is ook hoog genoeg dat het nauwelijks opvalt. Bij donkere beelden valt het ook niet op, maar bij lichte beelden is de lichtopbrengst wel duidelijk minder. Je ziet het camera gat dan alsnog. Door de overgebleven pixels iets helderder te maken wordt het verschil minder. OLED slijt echter sneller naarmate de pixels helderder moeten branden en na verloop van tijd zal de plek waar de camera zit toch langzaam zichtbaar worden.

Dit is in elk geval het pad waarmee Samsung bezig was. Daar heb een bron op de R&D afdeling zitten die voornamelijk aan schermen werkt. Uiteindelijk is Samsung met een aantal bedrijven samen gaan werken om tot een productie methode te komen. ZTE hoort daarbij, maar of Visonox daar ook bijhoort weet ik niet. Het is wel een grote schermfabrikant die vaker patenten overneemt om te gebruiken in schermen. De schermen kunnen eventueel voor een bepaalde periode exclusief voor patenthouders gemaakt worden.
Technologisch gezien natuurlijk mooi om te zien wat ze allemaal kunnen, maar als techneut en IT'er, die in de telecom werkt, ben ik dus géén voorstander van het hebben van een apparaat met een "onzichtbare" camera.
Zonder een fysieke verbergingsmogelijkheid van de camera, of een indicatie dat er een camera aanwezig is en aangeeft of ie aan/uit staat d.m.v. een lampje dat betrouwbaar genoeg is, zie ik voor mezelf geen gemak, en zeer zeker geen noodzaak om zoiets te willen. Je kunt nu gewoon niet weten of je bekeken wordt, en datzelfde geldt ook voor microfoons. "Men" zegt van niet, maar werkelijkheden kunnen anders zijn (zoals ook al vaker is uitgekomen).
Je moet geloven in wat ze zeggen, maar softwarematig iets aan/uit zetten is dan wel een controle die je zelf kunt hebben, maar je moet maar geloven dat het dan ook zo werkt. Het is juist een fysieke aan/uitknop (hardwarematig) of het fysiek bedekken van de camera wat het allerlaatste stukje controle is wat we nog hebben om 100% zeker te weten dat je niet bekeken kunt worden.

Dat het bepaalde "issues" oplost, zoals het recht in de camera kunnen kijken wanneer je beeldbelt, of dat er zo geen noodzaak meer is voor een punch-hole of een popup-cam geloof ik absoluut, maar de issues die het ermee oplost zijn mijns inziens niet zo vervelend en zo groot, en zeker niet vervelend genoeg om dat laatste stukje controle/privacy ervoor op te willen geven.

Ik was sowieso al geen voorstander van een selfiecam, maar op zijn minst was die nog zichtbaar. Als het straks de default gaat worden om underscreen-selfiecams in telefoons te hebben, dan hoop ik dat er nog steeds opties blijven zoals de popup-cam waar ik groot voorstander van ben, of wellicht een flipcam zoals de Asus Zenphone's waarbij je helemaal geen selfiecam meer nodig hebt.
Ben ik het sterk mee eens. Zou mooi zijn als de (front-) camera op kernel-niveau uit valt te zetten, en de enige toegang verleend wordt met een duidelijke melding in beeld. Een andere mogelijkheid is een hardwarematige kill-switch, of anders het open moeten maken van de telefoon om de camera hardwarematig te ontkoppelen. Dat mensen er wel massaal voor kiezen om schuifjes of tape voor de webcam van laptops te plaatsen, maar geen enkele maatregel nemen bij telefoons, blijf ik een vreemde zaak vinden. Helemaal omdat het OM hiertoe al in 2014 heeft opgeroepen.

Voor het potentiële misbruik ervan wordt herhaaldelijk gewaarschuwd door mensen die in de (digitale) beveiligingssector en -privacy werken, en het gebruik onder de mensen die weinig tot geen sociale media consumeren is zeer beperkt. M.a.w. het voordeel weegt daarbij niet op tegen het gigantische nadeel dat aan deze techniek kleeft.
Dit is wat ik graag zou willen zien, ook in monitoren. Ik vind het tijdens videobellen echt super irritant dat je nooit oogcontact maakt omdat je niet recht de camera in kijkt.
Is niet eens nodig, met machine learning zijn ze in staat dit te simuleren. Helaas wil nvidia het niet beschikbaar maken voor consumenten.Maar alleen verkopen aan grote partijen.

https://blogs.nvidia.com/...ideo-conferencing-maxine/

[Reactie gewijzigd door DRaakje op 24 juli 2024 18:38]

Niet perse Nvidia is hiervoor nodig. Apple doet dit al binnen iOS 14 i.c.m. FaceTime toestellen, er zullen vast wel meer zijn die dit kunnen, en beschikbaar willen stellen onder een licentie:
  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
Bij het FaceTimen corrigeert iOS het zo dat het lijkt alsof je recht in de camera kijkt.
Microsoft heeft ook een dergelijke functie ontwikkeld voor de Surface Pro X.

https://blogs.windows.com...-now-generally-available/
Gave technologie die in de toekomst waarschijnlijk wel ingezet zal worden..
Maar nu nog erg 'uncanny valley'. We zullen zien, of dit of het bandwidth probleem zich eerder oplost.
Of je maakt je eigen DIY opstelling zodat je oogcontact kan maken, hier de instructie video https://www.youtube.com/watch?v=2AecAXinars!

[Reactie gewijzigd door Rdam op 24 juli 2024 18:38]

Dit vind ik denk ik nog wel belangrijker dan in een smartphone.

Enig 'nadeel' voor de mensen die hun camera afplakken... Dan plak je dus een sticker op je scherm :+

Dan moet het mogelijk zijn om hem hardware matig uit te zetten.
Dit, er zal dan een schuifje moeten komen achterop de monitor de camera letterlijk af te koppelen fysiek gezien. Dus bijv de 5v lijn kunnen blokkeren.
Precies, echter zou ik deze dan niet op de achterkant van de monitor plaatsen, daar komt niemand erbij en gaat het nooit gebeuren. Ik zou zeggen dat het een schuifje moet zijn op de onder/zijkant van de monitor bij alle andere knopjes die er op zitten.

Wat in iedergeval niet moet, is een softwarematige optie, want dat is weer te manipuleren waarschijnlijk.

Niet dat ik zo achterdochtig ben dat ik mijn camera afplak, maar de webcam op mijn desktop zet ik meestal toch achter mijn monitor als ik klaar ben, ook al is het wat omslachtig om m elke keer te pakken.
Precies, hetzelfde dat MacBook's tegenwoordig het lampje in de bezel hard-wired hebben aan de camera. Camera is aan, dan is ook het lampje aan. Softwarematig vind ik te gevoelig i.v.m. malware.

Ik werk thuis en kreeg van m'n werkgever een USB camera, elke ochtend stekker erin, half uurtje op Teams, USB stekker er weer uit.
Inderdaad. dat zou ook de standaard moeten zijn, ook in USB camera's trouwens. De mijne heeft wel een lampje, maar geen idee of dat softwarematig is of hardwarematig.

Echter denk ik, als ze mij via de webcam willen zien, veel plezier ermee. Er gebeurd weinig achter mijn PC waar ik mij druk om kan maken als ze dat opnemen (los van het feit dat dat gewoon niet zou moeten gebeuren).

De enkele situatie waarin ik er bezwaar bij zou hebben, is als ik mijn bril draag (enkel achter de PC op momenten dat ik het nodig acht). In de reflectie (indien die er is) zou je dan kunnen zien wat er op het scherm gebeurd, maar dat is wel heel ver gezocht (denk ik?!), of is dit iets wat in de praktijk wel vaak is gebeurd?
Er is ook nog de microfoonfunctie...

En er was die man in Amerika die ontslagen is en door het slijk gehaald, omdat hij vergeten was zijn camera uit te zetten toen hij met een sekslijn ging bellen (wat ik een onzinreactie vond: ongelukje, kan gebeuren).
MURICA! *@#$&@ yeah.

Maargoed, dat zal niet zo snel in Nederland gebeuren gok ik.

De Mic is vaak wel ingebakken in de webcam, maar softwarematig (wellicht ook hardwarematig) los te bedienen. Als het enkel softwarematig is, is dat wel een issue. Het zou hardmatig gescheiden moeten zijn.

Of het voor mij uitmaakt dat iemand meeluisterd? Nja, dat zou ik wel erger vinden dan meekijken, gezien ik natuurlijk ook zakelijke meetings heb. Ik werk dan niet bij een grote multinational en heb geen functie waarin ik management zaken bespreek. Dus ik verwacht niet dat ik een target ben hiervoor. Maargoed, het moet gewoon niet kunnen, laten we het daar op houden.
Mee eens, microfoon zou ook hardwarematig schuifje moeten hebben. Ik heb een desktop zonder camera of microfoon, dus zelf verder geen last van.

Amerikanen zijn inderdaad gek, maar Nederland staat ook steeds meer onder Amerikaanse invloed. Allerlei hysterische tendensen zijn hier ook zichtbaar helaas. Alles gevoed door Twitter en de journalisten en marketing-mensen die zich daar de hele dag begeven.
Overkill oplossing: Koppel je systeemcamera/DSLR met een capture-kaart aan je PC. Kun je er mooi een lensdopje op doen als je 'm niet gebruikt. :+

[Reactie gewijzigd door nehal3m op 24 juli 2024 18:38]

Inderdaad overkill als je verder nooit een systeem camera gebruikt :+
Op een webcam past vaak ook een lensdopje, of zit er zelfs een klepje of schuifje aan of in de camera.
Een schuifje zoals je op sommige laptops ziet gaat dan natuurlijk niet werken, maar een lampje wat hardwarematig automatisch aan gaat als de camera aan staat lijkt me bijna niet te hacken zonder fysieke toegang.
Dat ligt er maar net aan of het lampje aangaat doordat software herkent dat de camera aanstaat, of dat het lampje direct op de 5v circuit staat van de camera. Dus als de camera stroom krijgt het lampje aangaat omdat die in het zelfde circuit zit, ipv er wordt herkent dat de camera aanstaat en een los circuit met het lampje wordt aangestuurd om deze aan te zetten.
Zo'n ledje is niet te hacken als deze in serie staat met de voeding van de camera. Dat is hoe het bij Macbooks ook werkt geloof ik. Het ledje zal altijd branden als de webcam aan staat. Als het ledje niet brandt, kan de camera ook niet aan zijn, zelfs als het ledje kapot is.
Zet je (witte) muispointer erop. Dan is alles overbelicht :Y)
Dat zit nu ook niet op de meeste laptops. Ik ben ze iig weinig tegengekomen waarbij ik echt hardwarematig mijn webcam kon uitzetten. Dan maakt het toch niet uit of het boven, naast, op of achter je scherm zit?
Ik snap niet precies wat je bedoeld. Bedoel je dat laptops ook geen hardwarematige switch hebben? Dat klopt, maar je kan een klepje / sticker voor de camera doen. Dan hoeft deze niet hardwarematig uitgezet te worden, want een sticker ervoor = zwart beeld.
Als de camera onder het scherm zit, kan je er gewoonweg geen sticker voor plakken of een klepje/schuifje. Je blokkeert dan namelijk gewoon je scherm op dat stuk.

Vandaar dus dat je een hardware switch moet hebben zodat die camera niet gebruikt kan worden zonder dat jij er vanaf weet.
Ik snap je. Maar ik heb dan nog liever een hardware switch voor het geluid. Heb liever dat ze niet meeluisteren dan meekijken.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 24 juli 2024 18:38]

Wat dacht je van beide? :)
Voorlopig is het nodig dat fysieke pixels uitgezet moeten worden zodat de camera zijn werk kan doen.
Eventueel meerdere camera’s dan, kan er meteen een 3D effect gemaakt worden :)

Maar inderdaad erg onhandig, men kijkt ofwel naar je onderkin danwel van bovenaf op je wegtrekkende haarlijn :)

Of van de zijkant aangezien de camera in de laptop zit en niet het hoofd scherm.

Voor een telefoon vind ik het persoonlijk niet erg dat er een rand om het scherm zit, maar ik ben ook niet veeleisend met een IPhone SE ...

[Reactie gewijzigd door mjl op 24 juli 2024 18:38]

Kan me voorstellen dat meerdere camera's in ultra-wide monitoren sowieso wel handig is. Dan kun je nog wat schuiven met de vensters.
En dan pupillen volgen om te zien waar op het scherm naar gekeken wordt.
En dan laten betalen als ze wegkijken van de content.
Ik had het meer over een Teams Meeting. Op een groot scherm kan het namelijk overkomen dat je ongeinteresseerd ergens anders naar zit te kijken omdat de camera midden bovenin zit.
Mijne ging over de negatieve effecten van informatie over pupillen als je geen beheer hebt over die informatie.
Zolang die informatie maar direct wordt weggesmeten is dat inderdaad een leuke foef.
Zolang het optioneel blijft vind ik dat prima, ik heb namelijk liever helemaal geen camera in een monitor.
Waarom kijk je dan niet recht in de camera?
Bovenkant scherm moet op ooghoogte staan, als dat is kijk je gelijk beter in je camera.
Je kijkt toch naar de andere persoon op het scherm? Anders kan je net zo goed niet videobellen :P
Ja, maar ik kijk ze niet aan.
Verder een frontcamera in je scherm betekend ook dat die een vaste positie heeft dus je moet nog steeds naar dat specifieke punt kijken.
Bovenkant scherm? Ik heb het meestal op 2/3 van onderaf gezien. Bovenste stuk is toch alleen maar statusbalk en menu. Daar heb je niks aan. De content zit veelal tussen 50 en 80%
Ja iets met ergonomie enzo ;)
Mja juist daarom heb ik hem dus wat hoger staan. Volgens de richtlijnen valt je blik in rust automatisch wat naar beneden, maar omdat ik veelal ook onderaan moet kijken (code, log follow) werkt het averechts voor de nekspieren.

Maargoed. Zal ook wel aan het type werk liggen wat je doet.
Ja, ik meen ook dat het 'officieel' bovenkant van het scherm zou moeten zijn ivm de ergonomie, maar ik zit zo onderuitgezakt dat ik automatisch al wat omhoog kijk (als we het dan toch over slechte ergonomie hebben)...
Dan maak ik nog steeds geen oogcontact met de mensen waarmee ik videobel..
Ik denk toch dat je deze niet snel midden in een scherm aan zult treffen. Ik lees in het artikel dat ze ter plaatse van de camera de beeldkwaliteit verminderen. M.a.w. midden in het scherm zul je de camera zien zitten. Aan de rand hebben we er, net als nu, geen last van.
Hoewel deze technologie daar een oplossing voor kan zijn, moet je er dan wel van uit gaan dat je de videobel applicatie full screen hebt staan ofwel: het beeld van de tegenpartij moet dan op een vastbepaalde positie staan, anders kijk je alsnog weg van het midden.
Zeer herkenbaar, maar mij boeit het dan weer niet :-)
Ik zie dat niet zo snel gebeuren.

Een belangrijke bezigheid van veel mensen is af en toe/regelmatig porno kijken achter de laptop of desktop. Ik denk dat een deel daarvan echt niet het risico wil lopen om herkenbaar met z'n zwans in beeld te komen, hoe klein de kans ook is.
Dit is de enige reden waarom ik een frontcamera in mijn scherm zou willen. Ik gebruik hem eigenlijk ook enkel voor het videobellen en dan is het wel fijn dat je gewoon oogcontact zou kunnen maken. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je een gat in het beeld hebt waardoor de user interface er ook rekening mee zou moeten houden zodat op die plaats niet het beeld van je gesprekspartner zit. De pixels op de plek van de camera moeten immers uitgeschakeld worden tijdens het gebruik.
Dit kan ook fictief gedaan worden. Onder andere bij FaceTime op iOS doet Apple dit best keurig, het lijkt dan exact alsof men in de camera kijkt.
Weet iemand eigenlijk waarom de bezel "een probleem" is dat "moet worden opgelost"?

Verstuurd vanaf mijn xperia 5 II. (niet echt)
Esthetisch.
Met het wegvallen van de fysieke knoppen wil je zoveel mogelijk bruikbaar scherm hebben.
Iedere rand of opening is er één teveel.
Een echt "probleem"is zo'n bezel niet. Het is echter wel onbenutte ruimte. De toestellen met een groter scherm werden beter verkocht. Voor fabrikanten is het dan een simpele conclusie dat de consument een groter scherm wil. Het gemakkelijkst is natuurlijk gewoon de telefoon groter maken. De bezels zijn echter ook voor het design gewoon lelijke schilderijlijsten en met het kleiner maken van de bezel los je dus twee "problemen" tegelijk op.
In eerste instantie werd dat met optische trucjes gedaan in de Edge toestellen. Die waren een succes en werd de weg naar randloos vervolgd.
Ik dacht altijd dat ik de bezels helemaal niet zo erg vond, maar als ik nu een nieuw toestel uit moet zoeken, dan kies ik wel voor een toestel met een zo groot mogelijk scherm en geen of zeer kleine bezels. Een camera mocht van mij best in een bezel boven het scherm, maar ook daarvoor geldt dat ik hem nu liever door een klein gaatje zou laten kijken. Ik ga dus gewoon met de mode mee, misschien iets minder om het uiterlijk, maar het is ook wel praktisch.

Op dit moment heb ik twee telefoons, een nog ouderwets met de camera in de bezel boven het scherm en eentje met de camera in een enorme hoek uit het scherm.
Ik wil meer scherm :) Bezels zijn esthetisch niet om aan te zien vergeleken met een full display scherm. Met goede protectie tegen ongewenste aanrakingen heb je dus een groter oppervlakte om mee te werken. Je kunt meer informatie kwijt in de hoekjes, zodat je meer ruimte hebt om te werken. Ik zou een all-around scherm wel cool vinden, kan je selfies maken met de main camera, notificaties/muziekplayer op de zijkanten en wisselen van apps door je telefoon om te draaien.
Apple is al sinds 2006 met dit soort technologieën bezig, maar daar is nog steeds niks van terecht gekomen. Destijds ging het nog om een iSight camera verwerkt in het scherm. Toen had je nog niet eens de iPhone. Ik ben heel benieuwd of het nu eindelijk wel lukt. Zou een mooie ontwikkeling zijn.

https://appleinsider.com/..._in_patent_databases.html
https://appleinsider.com/...era_hidden_behind_display
Andere zijn allang voor. Hoef je dus echt niet op Apple te wachten hoor.
Tja, apple doet gewoon weinig met de camera's. Ze zitten nu nog steeds op een kleine sensor met slechts 12mp en 2x zoom. Terwijl de concurrentie op 1/1.33" en 108mp zit en 10x zoom aanbieden.

Aan de voorkant lijkt het ze ook niets te schelen aangezien ze voor meerdere sensoren hebben gekozen voor face unlock wat vervolgens zorgt voor de grootste 'kin' in de industrie.
En maken ze met die 12MP slechtere fotos? Nee absoluut niet.

Die 10X zoom is Samsung ook hard op teruggekomen overigens. Wat ze in de reclame lieten zien konden ze niet waarmaken.

Overigens wordt die 108Mp ook niet gebruikt zoals je denkt dat die wordt gebruikt maar dat terzijde. Die pixels worden gebruikt om de ruis te reduceren die de grote pixelcount van hele kleine pixels juist weer introduceert.

Daarnaast is lens glas ook heel belangrijk en dat loopt nog wel eens ver achter.
Ik kan niet wachten! Sinds ik de OP7Pro heb met een pop-up camera wil ik echt nooit meer terug naar een niet-volledig scherm!
Zelfde hier. Heb de asus zenfone 6. Heb nog liever een bezel zoals de pixel 3 heeft dan een inkeping.
On topic:

Kan niet wachten tot deze techniek breed toegepast gaat worden. Persoonlijk heb ik liever een bezel dan een notch of cameragat want ik vind dit een opzettelijk defect in je scherm maken. Ik zeg nadrukkelijk "ik vind" omdat in het topic van de week er velen vonden dat dit geen defect is maar iets waarvoor je kiest want het staat in de specs. Ik denk kijk daar anders tegenaan want in het hoge segment was er geen keuze meer bij telefoons die ik zou overwegen.

Premium label:

Dit is wel het 1ste premium artikel wat ik acceptabel vind, het is achtergrond informatie op een artikel eerder deze week, hierdoor mist niemand het echte nieuws en is dit een toevoeging die prima is om apart te beschrijven.

Zit ik nog wel met het punt of dit is wat ik van premium verwacht of dat dit is wat ik van tweakers basis verwacht op het randje voor mij in dit geval. Niet dat ik ook van plan ben om uberhaupt voor premium te betalen maar das een ander verhaal.

nieuws: ZTE brengt eerste smartphone met camera achter scherm over twee weken...

[Reactie gewijzigd door wever338 op 24 juli 2024 18:38]

Ik zal eens zoeken, ik heb dat andere artikel denk ik even gemist. Ik vroeg me zelf juist af wat dit artikel nou eigenlijk probeert te zeggen. Toen ik de kop las dacht ik YES! Eindelijk vast en zeker een belangrijke aankondiging ofzo op dit gebied, maar in plaats daarvan wordt er vooral wat generieke informatie gestrooid over wat toestellen die ooit iets anders deden met de camera.

Maar goed, ik blijf hopen dat de enorme breakthrough er aan zit te komen en dat mijn volgende toestel (over 2 jaar ofzo) de camera achter het scherm heeft zoals de vingerafdrukscanner ook achter het scherm zit, wat ik persoonlijk echt ideaal vind.
Eindelijk is het zo ver. Van alle zichtbare opties vind ik de druppel notch toch nog het prettigste. Want een punchout midden in het scherm vind ik helemaal irritant.
Van mij mag hij ook helemaal weg heb hem niet perse nodig. Maar dit is een mooie oplossing. Ik snap dat dit niet de beste selfie cam's zullen zijn maar aangezien ik daar toch niet om geef is het voor mij ideaal. Eindelijk telefoon met alleen maar scherm.. En dat hij heel licht zichtbaar zou zijn is ook geen ramp. Hij zit toch in de notification balk en bij video's zijn de schermen toch te breed en heb je black bars.
Ik hoop dat je niet ver achter hoeft te lopen om gewoon je camera af te kunnen plakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.