Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Oppo Find X Preview

Een bijzondere eerste stap in Nederland

20-06-2018 • 14:30

197

Preview

Het is altijd interessant als een smartphonemaker die nog nooit voet op Europese grond heeft gezet, besluit om de oversteek te wagen. Zeker als die fabrikant onder de vleugels van een van de drie grootste smartphonemakers ter wereld valt, in het rijtje met Apple en Samsung. Oppo ken je misschien van het dochterbedrijf OnePlus, dat inmiddels al een paar jaar goede zaken doet in Europa. Oppo valt op zijn beurt onder het Chinese BBK, waartoe ook Vivo behoort.

Oppo kondigde gisteren in het afgehuurde Louvre groots aan dat de fabrikant naar Europa komt, wat suggereert dat er naast deze Find X ook andere toestellen zullen verschijnen. Nederland behoort samen met Italië, Spanje en Frankrijk tot de vier landen waar Oppo in Europa voet aan wal zet. Tijd om de fabrikant beter te leren kennen en dat doen we in eerste instantie via de aangekondigde Find X.

Geen grijze muis

De Find X is allesbehalve een chinaphone waarvan er dertien in een dozijn gaan. De voorkant van de telefoon bestaat bijna geheel uit scherm, ongeveer zoals de Vivo Nex, die laatst werd aangekondigd. Die telefoon had echter een vingerafdrukscanner onder het scherm. De Oppo Find X heeft helemaal geen vingerafdrukscanner. Net als de iPhone X wordt de Find X biometrisch alleen ontgrendeld met gezichtsherkenning.

Die iPhone X heeft echter een inkeping in het scherm met daarin een hele rits aan sensoren om een gelaat veilig te herkennen. De Find X heeft ook een flood-illuminator, infraroodcamera en dotprojector, zodat de gezichtsherkenning niet alleen snel, maar ook veiliger moet zijn dan wanneer je er alleen de frontcamera voor zou gebruiken. Maar waar zitten al die sensoren dan? In een schuifsysteem dat naar boven komt als je de telefoon wilt ontgrendelen. De telefoon heeft een soort hamburgerconstructie, waarbij de voorkant en de achterkant uit één stuk bestaan, maar het tussenliggende deel via een motortje omhoogkomt zodra dat nodig is. Dat is niet alleen als de gezichtsontgrendeling in werking treedt, maar ook als je de camera-app opent. Niet alleen de frontcamera zit in dit middelste deel, maar ook de dubbele camera achterop.

Behuizing Oppo Find XBehuizing Oppo Find XBehuizing Oppo Find XBehuizing Oppo Find X

We hebben de telefoon in een half uur hands-ontijd erg vaak ontgrendeld en we zijn positief verbaasd over de snelheid ervan. We dachten van tevoren dat het vervelend zou zijn om te wachten tot het ding tot een gezichtenherkenner is getransformeerd, maar dat blijkt niet het geval. Het uitschuiven gebeurt zodra je op de powerknop drukt en vervolgens wordt je gezicht een stuk sneller herkend dan bij de iPhone X. Het schuifsysteem komt een beetje gimmicky over, maar doet in de praktijk op dat vlak goed zijn werk. Wel kregen we een keer onze duim tussen het mechanisme toen het dichtschoof, maar gelukkig is de motor niet zo sterk dat hij de huid kan perforeren.

Een voor de hand liggende vraag is hoe lang het motortje het volhoudt. Volgens Oppo zelf is het getest op 300.000 keer open- en dichtgaan voordat het de geest geeft, wat vijf jaar levensduur geeft als je de telefoon 150 keer per dag zou ontgrendelen volgens de fabrikant. Dat is leuk, maar als het al waar is, is dit getest onder gecontroleerde laboratoriumomstandigheden. We vragen ons af hoe lang het motortje nog plezier in het leven houdt als je eens naar het strand gaat en er een zandkorrel in het mechaniek komt. Dat konden we natuurlijk niet testen, maar we hebben wel wat getrokken aan het onderdeel dat omhoogschuift. Je kunt het vrij makkelijk handmatig naar boven bewegen. Als we vervolgens de camera-app openden, raakte het motortje in elk geval niet in de war en ging het mechanisme keurig helemaal open en weer helemaal dicht.

Een probleem met het uitschuifsysteem dat we voorzien, is dat het lastig lijkt om er een hoesje voor te maken. Aangezien het toestel een glazen voor- en achterkant heeft, zou het in de praktijk een probleem kunnen zijn als er daadwerkelijk geen hoesjes voor te krijgen zijn, maar misschien wordt hier iets op gevonden.

Een ononderbroken voor- en achterkant

Het hele idee achter dit schuifsysteem is natuurlijk dat je het scherm zo groot mogelijk kunt maken en het ontwerp zo strak mogelijk. Dat is in beide gevallen goed gelukt. De Find X heeft een mooi 1080p-oledscherm van maar liefst 6,4" met een 19,5:9-verhouding zonder dat de telefoon onhandelbaar wordt. Dat scherm is naar de zijkanten toe afgerond. De telefoon is ongeveer even groot en zwaar als een Galaxy S9+, maar wel wat dikker door het schuifsysteem.

Aan de achterkant is het glas naar de zijkanten toe ook afgerond, waardoor het toestel als geheel veel weg heeft van een Samsung Galaxy S9+. In de boven- en onderkant zit een soort geul, waarmee het toestel zich dan weer onderscheidt. De smartphone voelt over het algemeen vrij solide aan, alleen het schuifsysteem heeft als gevolg dat hij kleine kieren heeft tussen de bewegende onderdelen. Het gevolg van de keuze voor dit systeem is vermoedelijk ook dat hij geen waterdichtheidsclassificatie heeft. Toch heeft Oppo gewerkt aan waterdichtheid, want de dualsimlade heeft wel rubber om hem goed af te sluiten.

Zoals gezegd zijn de camera's van de Find X verstopt in het middelste deel en dat heeft tot gevolg dat het toestel er strak uitziet, zeker als het middelste deel niet uitgeschoven is. De glazen achterkant heeft bovendien een gradiënt, waarbij de zijkanten, afhankelijk van de versie, rood of blauw zijn en het midden een veel donkerdere variant van die kleur heeft. Een leuk detail is de curve in het uitschuifdeel, van de achterkant gezien.

Dubbele uitschuifcamera

Oppo legt zoals elke high-end fabrikant ook nadruk op de camera. Aan de voorkant zit een 25-megapixelcamera, en dat is aanzienlijk en typisch voor het merk. Aziaten houden van selfies, dus je kunt daar in dit prijssegment moeilijk met een 5-megapixelcameraatje komen aanzetten. Aan de achterkant zit een dubbele camera, waarvan de primaire een 16-megapixelsensor met een lensopening van f/2.0 heeft en de tweede een 20-megapixelcamera is met f/2.2. We dachten even dat het om een camera met 'optische zoom' ging, omdat er een 2x-zoomknop in de camera-app zit. Voor zover we konden achterhalen, gaat het echter om digitale zoom en is de tweede camera vermoedelijk net als bij de OnePlus 6 hoofdzakelijk of zelfs geheel en alleen voor de portretmodus bedoeld.

Behuizing Oppo Find X 2Behuizing Oppo Find X 2Behuizing Oppo Find X 2

De camera-app lijkt een beetje op die van iOS en ook de functies zijn daar voor een groot deel van afgekeken. Naast een portretmodus vonden we Omoji's, die afgekeken zijn van Apples Animoji's. Deze schattige diertjes kopiëren je mimiek net als op de iPhone X. Helaas werkt het alleen een stuk minder goed. De diertjes blijven soms even hangen en reageren ook niet zo accuraat op gezichtsuitdrukkingen als de Animoji van Apple. Wel is het leuk dat het erin zit, want je kunt er natuurlijk gewoon lol mee hebben.

Camera Oppo Find XCamera Oppo Find X

Ook de portret lighting van de iPhone X zit in de camera-app van de Find X. Hoewel dit gekopieerd is, heeft Oppo een aantal soorten belichting toegevoegd die de iPhone X niet heeft. Zo is er een bicolorverlichting, die roze en blauwe, neonachtige kleuren op het gezicht projecteert. Dat is best een leuk effect. De camera-app werkt over het algemeen prima en is redelijk overzichtelijk, alleen hadden we wel last van sluitervertraging hier en daar. Wellicht wordt dat nog verholpen voor de introductie van de Find X in Nederland, naar verluidt in augustus.

De software van de Oppo Find X is typisch Chinees en we twijfelen er enigszins aan of deze in de smaak zal vallen in Nederland. Er staat behoorlijk wat bloatware op het toestel en bovendien oogt het geheel vrij vol. Toch is het niet de ergste Chinese skin die we ooit gezien hebben.

Software Oppo Find XSoftware Oppo Find XSoftware Oppo Find X

Onder de streep

Wat specificaties betreft is de Find X redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld de OnePlus 6. Hij heeft een Snapdragon 845-soc, 8GB werkgeheugen en maar liefst 256GB opslaggeheugen, en hij voelde erg vlot aan. Het is nog niet bekend of er andere varianten van het toestel op de markt komen, behalve dan de Find X Automobili Lamborghini Edition, die 1699 euro moet gaan kosten. Vermoedelijk maakt het schuifsysteem het toestel duur. We hadden gehoopt in Parijs een toestel aan te treffen van een Chinese fabrikant die de Europese markt wil veroveren met een concurrerende prijs-specificatieverhouding, een toestel dat zich onderscheidt van het gepeupel. Oppo prijst zichzelf echter naar ons idee meteen de markt uit met een toestel dat 999 euro moet gaan kosten. Eerlijk gezegd geloven wij niet dat veel Nederlanders of andere Europeanen zoveel zullen neertellen voor een smartphone van een fabrikant waarvan ze veelal nog nooit hebben gehoord, hoe leuk de vondst van deze stijlvolle hamburgertelefoon ook is.

Reacties (197)

197
185
101
4
0
52

Sorteer op:

Weergave:

ik vind de videoreview toch wel echt van matige kwaliteit, bespreekt veel onduidelijkheden en blijven dan onduidelijk en je merkt dat hij veel zoekt naar woorden, die er dan net wat ongelukkig uitkomen.

maarja iedereen moet natuurlijk ergens beginnen en ik doe het hem niet na! ;) Er zit zeker een goede videoreporter in hem, dat merk je wanneer die niet naar woorden zoekt en precies weet waarover die praat ;)
Ter verdediging van @Andrasman: we hebben op zo'n evenement altijd maar zeer beperkt de tijd. In dit geval was het een uur. Daarin wil je het toestel bekijken, wat vragen stellen, moeten foto's worden gemaakt en dus de video worden opgenomen. Twintig minuten voor de locatie dichtging konden we beginnen met filmen (de oplettende kijker heeft vast gezien dat het ligt halverwege al uit ging), dan staat er veel druk op en moet je helaas bepaalde standaarden laten vallen om überhaupt tot een resultaat te komen.

[Reactie gewijzigd door TradeMarkNL op 23 juli 2024 17:04]

thanks voor de toelichting dan is het zeker begrijpelijk!

wilde geen aanval opzetten, lees mijnn reactie nu nog een keer en die had ik wel wat netter mogen opstellen. sorry hiervoor :$

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 23 juli 2024 17:04]

Oh geen probleem hoor. Ik neem het bezoekers ook niet kwalijk dat ze niet altijd weten hoe iets totstandkomt. We doen altijd erg ons best om bepaalde omstandigheden geen invloed te laten hebben op een verslag, maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.
Thanks Mark. Het was de video met de minste voorbereidingstijd die ik tot nu toe heb opgenomen. En stukjes opnieuw opnemen is er soms niet bij als je maar een kwartiertje hebt :)
ik zou het jou wel eens willen zien doen, voor een grote camera met allemaal mensen om je heen, mensen met een grote bek op het 'internet'... dan weet je al dat dat meestal ter compensatie van iets anders is. Niet de beste, maar een goede review, over een beetje een vreemd toestel. Denk dat het ook gewoon geen toestel is waar iemand onmiddellijk enorm enthousiast van loopt (heden ten dage)
Het is niet mijn werk, dus waarom zou ik het moeten kunnen? maar zoals hier boven is uitgelegd hadden ze erg weinig tijd, dus volkomen logisch dan.
Mooie gimmick dat omhoog schuiven ivm die camera.
Zou zomaar eens over kunnen waaien naar de andere merken.
Ik vind de Vivo Nex toch veel mooier, zeker als ze die 'kin' aan de onderkant weghalen. Ook vind ik het een groot gemis dat er geen vingerafdruk scanner in het scherm zit, wat de Nex wel heeft.

Tevens wordt in de videorapportage een prijs van 999 euro genoemd, terwijl in de tekst staat dat de prijs onbekend is.

Ik vind 1000 euro veel te duur voor een toestel van een (in Nederland) onbekend merk. Zeker gezien de onzekerheden met de betrouwbaarheid van het uitschuifmechanisme zou ik het niet zo snel kopen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:04]

Waarom de kin niet weghalen moet je deze video kijken

https://youtu.be/ThkMi9fkdEc

MKbhd vertelt over waarom bedrijven een kin laten
"Apple kan het wel dus technisch gezien is het mogelijk maar erg duur dus nog niet weggelegd voor Chineese telefoons"

Bedoel je dat Chinese bedrijven onvoldoende r&d budget hebben ofzo? Lijkt me een onzinnige stelling.
Als je 1000 euro vraagt dan kan je niet spreken dat het te duur is om de kin weg te halen. Voor die prijs moet dat gewoon makkelijk kunnen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:04]

Kan iemand me uitleggen wat het probleem van een 'kin' eigenlijk is? Heb je daar echt concrete klachten over of is het puur een klacht op het modieuze aspect?

Gegeven dat je een telefoon in je handen hebt die meer dan 90% scherm is, dat er dan nog een randje van een paar millimeter op de kant zit waar je je telefoon toch hoofdzakelijk vasthoudt, wat is dan echt het probleem? Zeker gezien deze telefoons geen notch hebben, iets wat ik zelf esthetisch echt een dooddoener vind.

Misschien schiet mijn inbeeldingsvermogen wat te kort, want ik gebruik nog mijn goeie Sony "Bezel XL++" Xperia XZ Premium. Geen enkel probleem voor mij.

Ik ben het wel met je eens dat die vingerafdrukscanner een enorm gemis is. Apple heeft mensen weten te verkopen dat die vingerafdrukscanner niet nodig is - en zelfs met Apple's implementatie van gezichtsherkenning blijkt dat in de praktijk voor velen een waanzinnig gemis te zijn. Gezichtsherkenning is gewoon niet zo praktisch als de vingerafdruk, hoe goed de implementatie ook is.

[Reactie gewijzigd door DCK op 23 juli 2024 17:04]

Verwijderd @DCK21 juni 2018 13:15
Ik heb geen klachten maar het doet wel af aan het concept 'volledig scherm telefoon' en dat is wat mensen graag zien.
Ik heb geen klachten maar het doet wel af aan het concept 'volledig scherm telefoon' en dat is wat mensen graag zien.
Dat is wat marketing je graag verkoopt.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 23 juli 2024 17:04]

Mensen houden van symmetrie, dat is biologisch ingebakken. Die kin verbreekt de symmetrie.

Knap uiterlijk is feitelijk ook niet meer dan een keuring van symmetrie in het gezicht.
Horizontale symmetrie idd wel verticaal not so much.

Ik zou nog eens goed naar je eigen voorbeeld (het gezicht :+ ) kijken.
Mensen (als we toch aan het generaliseren zijn) houden ook van functionele logica. Wel worden ze nog wel eens op het verkeerde been gezet door wat hen wordt aangepraat over design. Hierbij worden begrippen mode en design met elkaar verward.

Juist goed design is functionaliteit gedreven, en dus eigenlijk tijdloos, in tegenstelling tot mode. Mode bestaat met de gratie van vergankelijkheid. Wanneer we alleen maar veranderen om maar iets te veranderen, alleen om onderscheid te maken tussen een huidige en vorige generatie apparaten dan vat ik dat onder het hoofdstukje mode. Afwezigheid van kinnen en de introductie van notches reken ik onder de categorie mode, omdat de veranderingen eigenlijk niets functioneels toevoegen. Integendeel bijna, functionaliteit komt door deze veranderingen onder druk te staan.
Tsja ik mag het toch gewoon mooi vinden?

Heb er exact 0,0 marketing van gezien. Wel deze review en dan denk ik: wauw, ziet er vet uit 100% scherm.
Ja zeker nadat ik dit filmpje gezien heb van linus tech: https://www.youtube.com/watch?v=CF_JgzODRGI

Maar even terug gekomen op de prijs, het is gewoon een erg vette phone maar de prijs is een te hoge prijs als het echt blijkt te zijn voor een merk dat toch wel minder bekent is..
hoezo minder bekent?!?! misschien voor jou? en misschien hier in Nederland? en misschien voor de meeste mensen? nee je hebt het helemaal mis want oppo is echt al heeel bekent merk

en ze staan in China boven aan in lijst (top 6) van de te telefoon merken.
in China is huawai en oppo de grootste concurenten van elkaar.

en er zijn nog tig andere soorten bedrijven in China of in andere landen die misschien nog groter zijn of bijna zo groot zijn waar wij nog nooit van gehoord hebben. en in hun land wel op 1 van de beste zijn

en wat in andere kant van de wereld gebeurt wat wij niet zien is daar misschien wel heeel hot en hier niet en soms kan het ook andersom zijn. dus ik zou zeggen verbreed je horizon

en oppo is altijd vrij dure merk geweest, want ik ken het merk al meer dan 14 jaar ongeveer.
enige verschil met huawai is dat die eerder in het westen bekend is geworden en oppo begint nu een beetje bekender te worden in het westen

[Reactie gewijzigd door zeus01 op 23 juli 2024 17:04]

https://www.gizmochina.co...-good-rival-for-vivo-nex/

Er is hoop, ik kom prijzen van 4500 Yuan (+-600 Euro) tegen. Nog niet bekend hoeveel RAM/opslag je hiervoor krijgt. Al met al vergelijkbaar met Vivo nex.

Ik ga binnenkort die kant op en zit er serieus over na te denken deze telefoon aan te schaffen.
Hij bevat 256 gb intern geheugen en 8gb werkgeheugen volgens gsmarena

https://m.gsmarena.com/oppo_find_x-7885.php

Staat zelfs ook in de tekst hierboven.

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 23 juli 2024 17:04]

Oppo is geen onbekend merk, even wakker worden.
Ligt aan welke doelgroep je het vraagt :P
Hier kennen een aantal mensen het. Vraag je het op straat dan denk ik dat het merendeel van de mensen je raar aankijkt.
Zou kunnen. Maar je offert er wel je water- en stofdichtheid voor op. Ik zie het de grote merken dan ook zeker niet overnemen. Hooguit een exoot om mee te liften op de hype...
Waarom is waterdicht zo belangrijk?
Ga je ermee zwemmen of douchen?
Hoevaak is je smartphone stuk gegaan vanwege waterschade? Is naar mijn mening zwaar overschat en lijkt mij maar iets om te hebben voor het hebben.
Omdat het hier in nl wel eens regent ;)
Van wat waterdruppels gaat je toestel heus niet stuk. Van de meeste weet ik zeker dat je zelfs even onder water kan houden. Maar goed. Ik vermoed eerder dat mensen niet voorzichtig met hun toestel omgaan en er letterlijk alles mee doen en nog verwachten dat er niks mee aan de hand is. Ieder zijn keuze zal ik maar zeggen.
Best handig hoor, in bad zitten en netflix kijken op je telefoon. Me iPhone 7 is er wel eens een paar keer ingevallen :D
zeep (en ook zout water) is wel weer erg tricky voor waterdichte telefoons. In het bad laten vallen kan dus zeker wel dodelijk zijn.
1 defecte HTC Touch Diamond door waterschade. Maar het is wel leuk dat ik nu een toestel heb dat waterdicht is en ik dus geen schrik meer moet hebben als ik het bovenhaal in de buurt van water.
Waarom zou je terug gaan naar niet waterdicht? Wat is daar positief aan?

Doe mij maar een (kleine) notch ipv zo'n popup camera.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
De kans dat je waterdichtheid nodig hebt is zeer klein. Je wilt het alleen omdat het zo in is.
Oh ik bedien de muziek op mijn telefoon onder de douche op m'n telefoon, door de douche is de spraakherkenning niet zo best.

Daarnaast met regen, sporten of vakantie bij het zwembad of de zee. Het is toch gewoon makkelijk dat hij waterdicht is? Dat heeft niets met "in" te maken.

Al is de kans nog zo klein, wat druppels kunnen je toestel van 1000+ euro verpesten, doe mij er dan maar een die waterdicht is. En anders zeker niet een met een bewegend onderdeel, de kans dat die afbreekt of op een andere manier stuk gaat zal vast hoger zijn dat dat ik waterdichtheid nodig heb :)
Maar je hebt een uitklapcamera wel nodig?
Wat bedoel je ? Je kunt toch lezen of niet!
Jij toch ook? Je offert waterdichtheid op voor een uitklapcamera met deze telefoon. En dat doe je graag omdat je een uitklapcamera zo nuttig vind vraag ik je dan?
Staat er in mijn verhaal over uitklapcamera?NEE!!!! Jij begint daar over!
Daarom zeg ik ....lees jij wel ?
Dit artikel gaat over een telefoon met een uitklapcamera, waardoor de telefoon niet waterdicht is.

Dat jij geen waterdichte telefoon nodig hebt.. Boeiend hoor. Maar wil je ook zeggen dat niet waterdicht beter is dan wel waterdicht? Of wat wil je nou zeggen? Alleen dat je het onnodig vind voor jezelf? Oke, prima. Geniet van je niet waterdichte telefoon en hou op met irritant doen, schat.
Dat ik het raar vind dat jij tijdens douchen met je mobiel bezig bent ;)
En over dit toestel tja ieder zijn smaak.
En als jij mij irritant haha sorry ....we schelden nog niet enz ;)

Fijne dag nog
Is muziek bedienen tijdens het douchen, in bad of bij/in het zwembad zitten raar?
Dat JIJ het niet nodig hebt wil niet zeggen dat iemand anders dat ook niet heeft.

Ik heb al 2 telefoons kapot gehad door waterschade. 1 door fietsen door een flinke regenbui, 1 door zweetdruppels op de homeknop toen ik de telefoon gebruikte als navigatie op het stuur van mijn fiets....

Ik wil echt geen telefoon meer die niet waterdicht is. Ook handig is dat je nergens meer op hoeft te letten. Op het aanrecht, iets te dicht bij de kraan, in de kroeg op een natte bar, een glas drinken dat over je telefoon wordt omgestoten enz enz enz... Even afspoelen onder de kraan en je telefoon is weer ready to go

[Reactie gewijzigd door Blackouts op 23 juli 2024 17:04]

Samsung galaxy s6 :?
Was die ook, alleen niet waterdicht.
Helaas is die van mij ook afgelopen week overleden vanwege waterschade.
Luister graag muziek als ik me 's ochtends voor het werk klaar aan het maken ben, van de week gleed er een druppel over m'n arm zo op de home knop die nu te pas en te onpas geactiveerd wordt.

Dat soort dingen kan gebeuren bij dagelijks gebruik, zou toch fijn zijn als je telefoon hier gewoon tegen kan.
Iedereen die regelmatig op de fiets zit, woon werk bijvoorbeeld, wil zich niet bij elk potentieel buitje druk maken of de telefoon in zijn zak het wel overleeft.
omdat regen in nederland nogal een ding is, vaak genoeg mn telefoon thuis drijfnat uit mn broekzak gehaald omdat het ineens hard ging regenen terwijl ik nog 10 km moest fietsen voordat ik thuis was
Ach, ik fiets naar m'n werk en dan kom je hier nog wel eens een regenbui tegen. Vorige 2 telefoons zijn overleden door het gebruik van overmatige regenbuien. Lees: water achter het scherm..

Afgelopen zomer het zwembad in beland met m'n goeie kleer, inclusief telefoon. Ging stuk, kocht een S8, spring nu zonder problemen ergens het water in als ik mn telefoon bij me heb, zelfs de zwaarste regenbui krijgt me niet klein.
Ik ben sinds kort aan het wielrennen. Hierbij neem ik mijn telefoon mee in het rugvakje van het shirt. Daardoor wordt deze regelmatig erg nat. Ik vind het heerlijk dat ik een waterdichte telefoon heb waarbij ik me geen zorgen hoef te maken dat de telefoon kapot gaat door het zweet.
Bovendien hoeft de telefoon nog niet eens kapot te gaan door het vocht zelf, het scheelt ook enorm dat áls je telefoon een keer kapot is, je geen discussie met die boeven van Dynafix ofzo krijgt over waterschade. Want die vochtsensor is altijd verkleurd...
Mijn telefoon is een keer overleden doordat ik gebeld had in bad.

Nee, mijn telefoon is niet in het water gevallen, maar door de hoge luchtvochtigheid van de lucht is hij stuk gegaan (ZTE Blade).

Sindsdien ben ik wel voorzichtig met telefoons in spijkerbroeken terwijl je door de regen fietst.

(Leuk detail is dan wel weer dat na een half jaar drogen de ZTE blade het wel weer deed).
En dan zit ik persoonlijk nog met de hoesjes, hoe los je dat op met die uitschuifbare bovenkant? Ook het stof wat er geheid tussen gaat komen, wat doet dat met de lange(re) termijn.

Ik vind het ook een erg mooi toestel, maar de praktische kant is een stuk minder denk ik.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 23 juli 2024 17:04]

Jorgen Moderator Beeld & Geluid @Dunky55520 juni 2018 15:57
Tja, hoe vaak zat jouw dumbphone met slider of clamshell vast of vol?
De slider van Samsung doet hier nog steeds feilloos dienst als reservetelefoon.
Slider of clamshell is toch niet aangedreven en dit wel. Dat scheelt nogal lijkt mij. Wat kan dat hebben vraag ik mij dan af.

EDIT
Wat als deze nog in je broekzak of wat dan ook zit en je activeert per ongeluk iets wat deze doet uitschuiven. Zit daar een weerstand beveiliging op of draai je dat mechanisme de soep in?

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 23 juli 2024 17:04]

Er zal wel een stroomlimitatie op het DC-motortje zitten die ervoor zorgt dat de krachten niet groter worden dan de (waarschijlijk plastic) tandwielen en tandheugels aankunnen.
Mijn Sony Ericsson C905 was de allereerste telefoon met een 8MP camera. Dat ding kon je schuiven en de camera zat ook nog eens onder een schuifbaar klepje. Is in 2 jaar tijd 5 keer kapot gegaan. Ik houd het vooralsnog bij conventionele telefoons :)
Ik heb exacte dezelfde ervaring. De C905 had een krakkemikkig uitschuiftoetsenbord en metalen klepje voor de cameralens. Meerdere keren laten repareren. Echter zat hier nog geen motortje achter. Dus het systeem van OPO van schuiven+motortje lijkt daardoor nog extra gevoelig voor defecten..
Mijn vraag precies, wat voor beschermhoes ga je om deze telefoon verzinnen.
Ze zouden een hoesje kunnen maken met een inkeping aan de bovenkant, speciaal voor dit model.
Overigens lijkt het uitschuifsysteem me in zijn geheel een kwetsbare feature. Ik ben nogal lomp aangelegd, dus dit toestel zou het in mijn handen waarschijnlijk niet lang volhouden.
Eens! Ziet er vet uit. Is nog vrij rap ook.

Linus zijn preview:
https://www.youtube.com/watch?v=_9QmKB1JOo8&t=487s

[Reactie gewijzigd door procyon op 23 juli 2024 17:04]

Of een scherm met rondingen aan de zijkant. ;-)
De doogee mix 4 zou dat ook krijgen.
Dit zijn wel van die typische gimmicks waarvan ik de kriebels krijg m.b.t. duurzaamheid. Een paar zandkorrels ertussen en je hebt een uitdaging.
China-phones zijn/waren voor veel consumenten nou juist zo interessant omdat ze een veel betere prijs-kwaliteit verhouding hadden dan de toestellen van Samsung, Apple, Sony, etc.

Waarom je als fabrikant dan vervolgens je toestellen hier voor dezelfde idiote premium-prijzen op de markt gaat gooien, ipv juist te profiteren van die veel betere prijs-kwaliteit verhouding, is me een raadsel.

Dan bestel ik wel gewoon Xiaomi/Meizu/whatever rechtstreeks vanuit China...
Raar bedrijven die winst willen maken...

Je kunt het ook zo zien, de reden waarom die premium telefoons levend blijven zijn doordat mensen ze juist blijven kopen, als niemand het zou kopen gaat het vanzelf omlaag. Daarbij zoveel china phones spot ik niet in de trein, tram of bus. Dus is die markt echt zo groot als je zelf denkt? Wereldwijd zullen het vast een goot aantal zijn maar voor 1 china phone kom je 99 andere tegen in Nederland.
Ik vindt het een frappante keuze day ze in NLD uitbrengen. Maar goed misschien doordat ook OnePlus dit ook doet ze ook doen. Deal is al. Gesloten
OPPO is het moeder bedrijf van OnePlus. Dus ja het zou heel goed kunnen dat ze op deze manier de OPPO's ook in nederland bij belsimpel, mobiel.nl neer gaan leggen
Ik gok dat ze doormiddel van subsidies de prijs laag konden houden totdat ze een bepaalde marktpenetratie bereikten dat ze langzaam naar een normaal prijsniveau klimmen. Helaas betekent normaal prijsniveau tegenwoordig 800 euro... geen idee hoe ze daaraan komen, ik weet nog dat 600 euro de normale prijs was voor highend phones.

Daarnaast denk ik dat hun grootste probleem de software is. Ik zou deze telefoon nooit kopen vanwege de lelijke iOS wanna be stijl, ik snap niet dat mensen dat prefereren boven een rustig material design. In Europa zullen mensen misschien wel zeggen dat het uiteindelijk een goedkope iPhone is, ipv dat het zijn eigen stijl krijgt en daarvan een unique selling point maakt. Zelfde reden dat ik een goede 6 jaar HTC telefoons kocht: htc sense was een lange tijd heerlijk, beter dan stock Android. Dat je nu anno 2018 het met een iOS rip off skin moet doen is een beetje sneu en haalt voor mij al het futuristische van de telefoon af.
Valt t jou ook op dat er gewoon iOS op zit?
Zelfs een Google heeft het gedaan. Eerst zeer goedkope Nexus toestellen, maar die Pixels vandaag gaan ook voor premium prijzen de deur uit. En vergeet ook niet dat als je naar Europa komt met je toestel er ineens een hoop kosten bijkomen voor de fabrikant. Ooit al eens berekend wat je chinese telefoon je kost als je hem correct importeerd en netjes alle taksen betaald?
Kleine jongens worden groot... Ze zijn nu echt niet meer alleen interessant vanwege de prijs. Ze willen nu oprecht op hetzelfde niveau zitten als Samsung en Apple wat dus eerst niet was. Ze hadden alleen een goede prijs/kwaliteit verhouding. Of mogen bedrijven uit China niet een eigen doel in ogen hebben vanwege het feit dat het Chinese bedrijven zijn?
Tuurlijk, maar zoals T.net ook al zegt, voor de meeste mensen is dit een onbekend merk. Om je dan zo tussen de absolute top te gooien, ik heb ook behoorlijk mijn twijfels of ze hier veel afzetmarkt voor gaan vinden.
Als ik hem zo op het eerste gezicht vergelijk met mijn eigen (goedkopere) S9+ dan lijkt deze dus als plus te hebben dat de voorkant volledig scherm is... en, dat is het denk ik? We moeten de reviews afwachten natuurlijk, maar als ze bv al niet die delay bij foto's kunnen verhelpen dan is dat toch een fiks nadeel wat je je eigenlijk echt niet kunt veroorloven als je op dit niveau mee wil spelen. Zeker niet als 'niemand' je nog kent.
Het gaat er dus ook niet zo zeer om dat het een Chinese fabrikant is, maar puur dat het een nieuwe onbekende speler is. Misschien als ze er een Samsung-sized marketing budget tegenaan smijten dat het iets zou kunnen worden, maar zelfs dan gaat het tijd kosten.
Ja, zoals ik al zei, als ze er een Samsung sized marketing campagne tegenaan gooien dan hebben ze wel kans, al zullen ze nog niet van vandaag op morgen ineens aan de top meedoen qua verkopen.

Off topic... holy f'in sh... man, lees je wel eens terug wat je typt (of wat je spellingcorrectie er van maakt)? :P Die post ontcijferen is bijna een studie op zich :+
xiaomi for the win.
Het verbaast me echt hoe nice die toestellen zijn.
Camera zijn tegenwoordig ook erg goed (dual cameras)
Een hoesje met rubberen rand zit er zo niet in. Plus dit gaat natuurlijk gewoon stuk. Leuke gadget, in de praktijk waardeloos.
Dat wil je toch ook niet? Ik snap dat hele naar de kloten helpen van je telefoon design niet zo goed. Je kijkt er de hele dag naar, maar besluit dan om er een 13 in een dozijn hoesje om te doen? Met als hoofddoel zorgen dat de telefoon beschermd wordt tegen vallen en om te zorgen dat de telefoon beter zijn waarde vasthoudt.

Laat hem anders gewoon nog in de verpakking zitten als het laten kapot vallen een te grootte financieel strop voor je is. Koop dan een goedkoper toestel dat waarschijnlijk zonder hoesje mooier oogt...
Het probleem bij dagelijks gebruik is dat hij in die 1-2 jaar tijd toch wel eens zal vallen. Niet altijd uit je hand maar bv van een tafel of uit je broekzak. En dan gaan ze vaak kapot en heb je veel schade. Met een hoesje van 3 dollar voorkom je de meeste schade dan al. Ja het is minder mooi en minder handzaam maar een ongelukje zit in een klein hoekje zeker bij intensief gebruik.
Je hebt volkomen gelijk, voorkomen is beter dan genezen. Daarbij is wel enorm krom dat men zo dun mogelijke telefoons wil en een zo mooi mogelijk design. Beide aspecten worden vervolgens om zeep geholpen met een random hoesje.
Hoeft niet, ik heb nooit hoesjes om mijn telefoons. Mijn huidige heb ik al vier jaar, zit geen krasje op. Zit altijd in mijn zak, of ligt op mijn bureau (als ik er niet mee bezig ben, that is).
Een telefoon is een (duur) gebruiksvoorwerp. Je bekijkt niet de hele dag je telefoon, je kijkt de hele dag naar het scherm. Precies dat onderdeel dat een hoesje ongemoeid laat.
Ik vind het net als die spatlappen (geen idee hoe die heten) die je soms op de motorkap van een auto ziet tegen steenslag. Ik begrijp het wel, maar het ziet er vaak niet uit
Waarom is een screenprotector dan niet afdoende als volgens jou alleen het scherm er toe doet? Waarom zou je waarde hechten aan een nagenoeg randloos scherm om daar vervolgens zelf weer een extra zichtbare rand aan toe te voegen in de vorm van een hoesje/bumper?

Bedankt voor de -1 trouwens ;) Je reactie is ook genoeg om duidelijk te maken dat je het niet met me eens bent. De -1 geven en vervolgens een reactie geven is beetje dubbel op. Daarnaast is het niet eens zijn met een reactie niet -1 waardig, maar goed. We zitten op het internet :+

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 23 juli 2024 17:04]

De reactie is omdat ik het niet met je eens ben. De moderatie natuurlijk niet. Als je daar écht over wil discussiëren doe ik dat liever via dm.

Voor sommige mensen zal een screenprotector afdoende zijn. Ik ben zelf zo'n rare snuiter die een randloosschermmobieltje met een hoesje combineert. Ik heb het model niet gekozen om het randloze scherm of de mooie achterkant. Er zijn andere koop argumenten.
Zeer mooi toestel maar het uitschuiven lijkt wat kwetsbaarder dan het simpele meganisme van de Vivo NEX. Daarom de NEX gepreordered, zelfde bands en vingerafdruk scanner. Kom maar op met die snapdragon 845!
Is de 4G support bij die Nex niet wat matig? Alleen bij T-Mobile heb je er wat aan lijkt het wel.
LTE band 1, 3 en 8 werken in Nederland met de NEX, dit is voor mij voldoende.
Mechanische onderdelen? Thanks be no thanks.
De ervaring leert dat dit helaas toch veel sneller stuk gaat dan je lief is.
Mijn LG G5 is al een onding met dat los te halen onderkantje.
Uitschuifschermpjes in auto's gaan binnen een aantal jaren stuk.
Ik zie hier helaas geen toekomst in.
Ik heb zelf ook een LG G5, en onderschrijf je ervaring. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat meer aan de uitvoering ligt, dan aan het concept. Natuurlijk heb je gelijk dat dit een risico is, maar de G5 is niet het juiste voorbeeld.
Geen probleem met mijn g5 ...werkt perfect!!! Het is maar hoe je er mee om gaat he ;) .....
al bijna 2 jaar uiterst voorzichtig. Nooit laten vallen altijd netjes op mn bureau en toch springt de behuizing spontaan kapot en is speaker + mic connectie al eeuwig gaar. Na een jaar zelfs een vollesige nieuwe G5 gehad die na 2 maanden alweer dezelfde kuren begon te vertonen. Het daadwerkelijke lijstje is nog 2x zo lang,maar ik ga er niet weer over beginnen.

voor mij iig geen losse of bewegende onderdelen meer.
Je hebt gewoon pech ermee dan of slechte batch
Mjah zal pech zijn. Heb de mijne ook 2 jaar, en niks mis mee. Geen gap, geen rare kuren. Heb er nu een half jaar nieuwe accu in, werkt prima. Jammer dat u er problemen mee heeft.
Het zal vast deels pech zijn, maar mijn ervaring met mechanische delen en al helemaal als het met een motortje wordt aangestuurd, is dat het toch een pak minder duurzaam is.

Ik persoonlijk neem de gok niet iig, wat anderen doen moeten ze zelf lekker weten :P
Het valt mij iedere keer op dat tijdens deze aankondigen/reviews iedere keer wordt gezegd dat oppo voor het eerst naar europa komt, maar de find 5 en find 7 zijn beide ook goed verkocht in europa welke gewoon via de eigen (europese) website te koop waren.
De 5 en 7 werden via een extern bedrijf hier op de markt gebracht:
https://www.allaboutphones.nl/oppo-find-5-leverbaar-in-nederland/

Dus óf ze hopen bij Oppo dat niemand dat meer weet (en blijkbaar is het bij de T.net-redaktie ook uit 't geheugen gewist), óf Oppo zet nu een eigen verkooporganisatie neer zodat het marketingkreet 'Oppo komt voor 't eerst naar Europa' strikt genomen juist is
Goh een X in de naam.
Denk niet dat HTC dat nu nog erg gaat vinden :)
Ik doelde meer op de timing ivm met de iPhone X, die met reden een X heeft alsin 10. Net als OSX staat voor OS10

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 17:04]

Ben benieuwd wie hier hoesjes voor gaat maken... ben bang dat dat niet fatsoenlijk gaat werken.
Waarschijnlijk een hoesje zonder bovenkant ofzo
Wat een sexy toestel zeg! Deze telefoon heeft zeker een enorme wow-factor! Jammer dat het toestel zo duur is, dan wordt t zo'n niche-product. Ben benieuwd wat we in de toekomst van deze fabrikant gaan zien. Hopelijk meer high-end telefoons, maar dan voor een wat schappelijkere prijs.
Sexy? Het is een stuk plastic elektronica. Dat je een auto sexy vind kan ik nog enigzins inkomen, maar een telefoon?
Wat maakt het uit wat het is, bepaalde vormen kunnen sexy zijn, of dat nou een auto of telefoon is maakt weinig uit.

Zou zelf eerder slik gebruiken als sexy maar dat terzijde.
Dat je een auto sexy vind kan ik nog enigzins inkomen, maar een telefoon?
Zelf ben ik geheel offtopic benieuwd waarom je dat wel bij een auto vind kunnen maar niet bij een telefoon. :P
Vind het zelf overigens allebei niet sexy als in de betekenis van het woord, maar bij telefoons/auto's/spullen wordt het toch meer gebruikt als synoniem voor mooi of gaaf? (mag ik hopen ;) )
Omdat een auto wat meer variatie heeft in vormgeving. Een telefoon is in 99% van de gevallen een vierzijdig scherm met een dunne bezel erom heen.
Plastic ding van glas?!?!?
Sexy ? Mobiel of auto ?
Rare mensen hebbe we toch :) :) ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.