Tweakers zegt: 6,5

1 review

Oppo Find X Rood

Specificaties 6,4" • 2304x1296 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Oppo Find X Rood Review

evanraak 9 september 2018, laatste update op 27 november 2018, 1.355 views Product gekocht

Oppo Find X Rood

De Find X is eigenlijk een party trick die andere smartphones echt oud doen laten aanvoelen. Als je echter het design even helemaal vergeet dan blijft de Find X toch een beetje in de middenmoot hangen ten opzichte van andere flagships. Het blijft dus een een telefoon voor de liefhebbers.

Pluspunten

• Eyecatcher
  • Face-unlock werkt in donker
  • Super snel opladen
  • Krachtige specs
  • Niet teveel bloat

Minpunten

• De camera is zeker niet de beste
  • Notificaties wegswipen
  • Prijzig
  • Geen NFC
  • Geen wireless charging

Wow factor

De Oppo Find X is geen toestel wat je waarschijnlijk vaak gaat tegenkomen in het wild. Het is een duur en fragiel ding wat het voornamelijk moet hebben van zijn pop-up camera mechanisme en eyecatching "Panoramic Arc" scherm. Smaken verschillen natuurlijk maar als je het mij vraagt is de Find X gewoon super sexy.

Het pop-up mechanisme blijft overigens wel een erg leuke gimmick die zeker verbaasde gezichten gaat opleveren bij je vrienden en collega's. En laat het me duidelijk zijn, de face-unlock is zeker geen derdegraads rip off. Het is snel, effectief en werkt ook uitstekend in het donker. Het unlocken van je telefoon was nog nooit zo Oddly Satisfying. De fingerprint sensor is voor mij nu verleden tijd, althans als het motortje nog werkt na 1 jaar.

Het AMOLED scherm is mooi en helder en lijkt erg op de S8 of S9 (in 1080p modus). De specs zijn gewoon wat je kan verwachten van een flagship, apps laden snel en draaien soepel. Vooral 8gb RAM is een verademing want alles blijft veel langer in het geheugen dan dat ik gewend ben. Het ontbreken van NFC en de headphone jack is een beetje jammer en naar mijn mening is de Find X ook aan de zware kant.
ColorOS
Verreweg mijn grootste irritatiepunt met de Find X zijn de notificaties. En dan bedoel ik vooral het verwijderen van notificaties. Op elk Android toestel die ik ooit heb gehad kan dit gewoon met een enkele swipe. Op ColorOS moet je eerst swipen en vervolgens op een extra knop drukken. De persoon die dit heeft bedacht mogen ze wat mij betreft ontslaan want dit is natuurlijk compleet onhandig. Ik heb geprobeerd om de standaard notificatie balk te verwisselen maar ColorOS laat dat simpelweg niet toe zonder lelijke oranje waarschuwingsmeldingen die niet te verwijderen zijn. Een zelfde melding is ook zichtbaar is als je ontwikkelaarsopties hebt aanstaan.

Gelukkig is de ColorOS launcher wel eenvoudig te verbergen, iets wat op de Chinese variant niet zo gemakkelijk ging. En dat maakt de Find X echt een stuk fijner om te gebruiken. Maar als je vervolgens dan weer het instellingen scherm opent dan merk je toch echt weer de "iOS" invloeden, en dat is jammer.

Verder heeft ColorOS een aantal handige features, zoals nacht modus, apps klonen, game-space, de mogelijkheid om je navigatie toetsen om te wisselen en je telefoon omdraaien om inkomende oproepen te dempen. En natuurlijk wat handige gestures die je kan koppelen aan bepaalde acties. Van echt rare bloat is er niet sprake en dat is top.

Je moet ook zeker het gebogen panoramisch lichteffect aanzetten in de instellingen. Zeer mooi als het toestel uitstaat en je berichten ontvangt!
Camera
Over de camera kan ik kort en krachtig zijn, het is OK. Er lijkt veel te zijn gefocust op selfies en beautification maar dit lijkt vooral gericht te zijn op de Aziatische markt. Zelf wil ik er niet uit te zien als een soort cartoon character met plastische chirurgie en onrealistische gladde huid. Ik heb een aantal mooie portret foto's kunnen maken maar het komt echt niet in de buurt van een Pixel 2 of P20. Vooral in drukke foto's met veel objecten heb ik goede resultaten. In het donker valt de Find X echt compleet uit elkaar.
Accu
Geen wireless charging is natuurlijk jammer maar opladen gaat echt extreem snel. Even opladen in de ochtend voordat ik weg ga is vaak al genoeg voor de rest van de dag.
De Find X is eigenlijk een party trick die andere smartphones echt oud doen laten aanvoelen. Als je echter het design even helemaal vergeet dan blijft de Find X toch een beetje in de middenmoot hangen ten opzichte van andere flagships, vooral op gebied van de camera.

Het blijft dus een een telefoon voor een kleine groep liefhebbers (of notch haters) maar dat maakt het alleen maar leuker om er 1 in het bezit te hebben.

Follow up:
Inmiddels zijn een aantal van de problemen opgelost, notificaties zijn nu bijvoorbeeld individueel gewoon weg te swipen en de irritante gele balk bij het activeren van ontwikkelaar opties ook.

Heb jij ook een Oppo Find X Rood?

En in tegenstelling met de aankondiging, is SuperVOOC niet voorbehouden aan de Lamborghini Edition. De gewone heeft het ook.
Echt geweldig hoe snel deze telefoon oplaadt! Interessante review, heb je ook camera tests gedaan met installeren van de Google Camera APK? Op mijn G5 leverde dit veel betere foto's op dankzij de HDR+ software van de Google Camera, hiermee heb je ook goede portrait mode (mijn LG G5 heeft dat standaard niet). Ben benieuwd of je dit ook wilt testen! :)

Het scherm ziet er in ieder geval futuristisch uit, no bezel, no notch! :9