Door Chris Broesder

Redacteur mobile

OnePlus Nord Review

Eindelijk weer een OnePlus-hit

Camera

Voor een midrangetoestel is het camerasysteem van de OnePlus Nord op papier indrukwekkend. Achterop zitten drie camera's en een dieptesensor, die de OnePlus 8 en 8 Pro niet eens hebben. De primaire camera is dezelfde als die van de OnePlus 8, wat niet slecht is als hij even goed presteert. Er zit verder een ultragroothoekcamera op, wat altijd handig is, ook al is het aantal megapixels beperkt. De macrocamera van de Nord lijkt ook direct te zijn overgenomen van de duurdere OnePlus 8. Voorop zitten twee frontcamera's. De eerste ziet er op papier goed uit, met 32 megapixel. De tweede is handig voor als je met meer personen een selfie wilt nemen, want deze heeft een beeldhoek van 105 graden.

Toestel OnePlus Nord OnePlus 8 OnePlus 8 Pro
Primair Sony IMX586, 48Mp, 1/2,0", f/1.75 met OIS Sony IMX586, 48Mp, 1/2,0", f/1.75 met OIS Sony IMX689, 48Mp, 1/1,4", f/1.8 met OIS
Tele - - 8Mp, f/2.44
Ulragroothoek 8Mp, f/2.3, 119˚ 16Mp, f/2.2, 116˚ Sony IMX586, 48Mp, f/2.2, 116˚
Extra Macrocamera, 2Mp Macrocamera, 2Mp Kleurencamera, 5Mp
Dieptesensor Ja Nee Nee
Frontcamera Sony IMX616, 32Mp, f/2.5, 1/2.8", 0.8µm 16Mp, f/2.0, 1/3.06", 1.0µm 16Mp, f/2.5, 1/3.06", 1.0µm
Frontcamera ultragroothoek 8Mp, f/2.5, 105˚, 1/4.0", 1.12µm - -

Op videogebied is het wat bijzonder dat je met de frontcamera 4k met 60fps kunt opnemen, maar dat de primaire camera op de achterkant hetzij 4k met maximaal 30fps, hetzij 1080p met 60fps opneemt. Recente iPhones kunnen met alle camera's 4k@60fps opnemen en Android-telefoons lopen over het algemeen daarbij achter. De Nord is echter geen high-end telefoon, dus we vergeven hem dat. Bovendien kan de concurrentie, zoals de Motorola Edge, ook niet in 4k@60fps filmen.

Camera-UI Nord

De camera-app zit over het algemeen prima in elkaar bij OnePlus, al zetten we wel vraagtekens bij de plaatsing van de macromodus, die in het rijtje van de instellingen staat in plaats van bij de cameramodi. Hoe dan ook, er is zelden vervelende sluitervertraging, wat weer meehelpt aan het gevoel dat je een snel toestel in handen hebt. De Galaxy A71, waarmee we hieronder de OnePlus Nord vergelijken, heeft wel regelmatig sluitervertraging. Wel viel ons op dat de Nord bij het nemen van selfies eerder een sluitergeluid produceert dan het moment dat wordt vastgelegd. Daardoor stonden we vaak met onze ogen dicht op de foto, maar als je het eenmaal weet, kun je hier prima rekening mee houden.

Shoot-out - Goede lichtomstandigheden

We hebben een OnePlus 8 Pro uit de kast gehaald om te laten zien wat je eventueel mist als je voor een Nord kiest ten opzichte van het beste wat OnePlus kan produceren. We wilden ook een toestel van een enigszins vergelijkbare prijs; dat is de Samsung Galaxy A71 geworden. Dat toestel heeft eveneens een ultragroothoeklens en een macrolens, en is populair in de Pricewatch.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

De ultragroothoekcamera van de OnePlus Nord heeft met 119 graden een beeldhoek die groter is dan bij de OnePlus 8 Pro, maar kleiner dan bij de Galaxy A71. Dat kun je zien in de foto's van de rivier. Alle drie de smartphones maken prima foto's bij deze lichtomstandigheden en ze corrigeren de lensvervorming best goed. Wat opvalt bij het schilderij, is dat de 8 Pro en A71 de witbalans minder goed schatten dan de OnePlus Nord.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

Er zit geen telelens op de OnePlus Nord, maar dat houdt je natuurlijk niet per se tegen om in te zoomen. Hier hebben we drie keer ingezoomd, de standaard 'zoom' met deze telelens. Het zal je niet verbazen dat de 8 Pro het duidelijk wint wat detail betreft. Maar de Nord laat meer detail zien dan de A71, die ook geen andere keuze heeft dan digitaal inzoomen hier.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

Deze foto's zijn genomen in de macromodus van deze toestellen, van zo dichtbij mogelijk. Bij dit soort foto's moet de structuur van het object bijna voelbaar zijn. Daarom zijn scherpte en detail zo belangrijk bij macrofoto's. Alleen de 8 Pro weet te overtuigen. De Nord heeft daarvoor ondanks goed scherpstellen niet genoeg detail, net als de OnePlus 8.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

Dit zijn foto's van de portretmodus, door Samsung Live Focus genoemd. Helaas heeft de foto van de A71 bewegingsonscherpte, maar het gaat vooral om de scheiding tussen voor- en achtergrond. Dat doen de OnePlus-toestellen hier redelijk, maar ze hebben nog wel een slag te slaan. De randen zijn onscherp waar ze scherp moeten zijn. Ook zien we het regelmatig misgaan met haar, dat door de Nord als achtergrond wordt gezien in plaats van als voorgrond. We twijfelen aan het nut van de dieptesensor van de Nord, want de 8 Pro lijkt het zonder die dieptesensor even goed te doen.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, Nord, 8 Pro

De primaire 32-megapixelfrontcamera van de OnePlus Nord is niet verkeerd. Hij laat een hoeveelheid detail zien die vergelijkbaar is met die van de 8 Pro en dat is natuurlijk goed nieuws. Ook wordt het gezicht prima belicht, misschien zelfs iets te veel, aangezien dit tegen de zon in is. De tweede frontcamera is voor het nemen van groepselfies en laat een stuk minder detail zien. Toch is het fijn om hem te hebben voor als je meer ruimte nodig hebt. Al met al is het een goed frontcamerasysteem wat ons betreft.

Matige en slechte lichtomstandigheden

Smartphonecamera's uit de middenklasse en in het verleden zeker ook die van OnePlus, zijn een beetje bang voor het donker. We hebben dus geprobeerd om deze camera's te laten schrikken, door foto's te maken bij listige lichtomstandigheden.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

Bovenstaande foto's zijn gemaakt zonder de nachtmodus, die alle toestellen wel hebben. De primaire sensor van de 8 Pro weet meer detail vast te leggen dan die van de Nord, wat te verwachten is. Dat zien we al bij de foto met bewolking en de boom, maar het verschil wordt groter naarmate het licht minder wordt. Beide OnePlus-toestellen maken een zooitje van diezelfde boom als het eenmaal nacht is. Dat doet de A71 stukken beter zonder nachtmodus, hoewel de A71 meer neiging vertoont om situaties te onderbelichten. Toch hebben we dat liever dan een wazige foto.

Scherpstellen gaat soms net wat minder goed dan bij de OnePlus 8 Pro. Dat zie je gebeuren bij de laatste foto's, van de draak. De Nord heeft daarbij scherpgesteld op de vleugels in plaats van op het lichaam van de draak, wat de bedoeling was. De wajangpopfoto is genomen tijdens het begin van de schemering in een onverlichte kamer. Hier zie je dat de 8 Pro het onderwerp goed belicht, waar de andere twee toestellen dat minder goed doen. Toch maakt de Nord hier ook een acceptabele foto, waarbij hij de voorgrond goed van de achtergrond weet te scheiden. De portretmodus doet het overigens vaak prima met objecten in plaats van mensen.

In het algemeen kunnen we stellen dat het verschil tussen de primaire sensor van de Nord en die van de 8 Pro ongeveer gelijk is aan het verschil bij de 8 en de 8 Pro. De Nord staat behoorlijk zijn mannetje, want de verschillen zijn niet enorm, zeker als je de prijsverschillen in het achterhoofd houdt.

In de nachtmodus moet je de toestellen lang stabiel houden en zijn de resultaten over het algemeen een stukje beter. We zien een beeld dat vergelijkbaar is met het beeld zonder de nachtmodus aan. De OnePlus Nord doet het niet slecht voor zijn prijs, maar gaat hier en daar 'op zijn gevoelige plaat', zoals je ziet bij de foto van de boom. Het detail is ver te zoeken en de A71 verslaat hem hier. Bij de wonderlamp zijn de rollen omgedraaid en bovendien is de automatische witbalans van de Nord beter.

Vlnr: Galaxy A71, Nord, 8 Pro

De ultragroothoekcamera is niet bepaald geschikt voor nachtfotografie. Voor een redelijk lichtsterke ultragroothoekcamera zul je toch ten noorden van de middenklasse moeten zoeken.

Conclusie

Als je op cameragebied alleen met het allerbeste genoegen neemt, is de Nord niet het toestel om te kopen. De primaire camera mist hier en daar wat detail, de ultragroothoekcamera laat het bij donkere omstandigheden afweten, en de dieptesensor en macrocamera hadden van ons niet gehoeven. Dat is allemaal geen verrassing voor deze prijs en de primaire camera is zeker niet slecht. Deze camera is op het niveau van wat OnePlus ongeveer een jaar geleden presteerde bij high-end toestellen en op sommige vlakken beter dan die van de OnePlus 7T Pro, zoals in de portretmodus.

De primaire camera presteert ongeveer even goed als de primaire camera van de OnePlus 8, schatten we. Helaas kon OnePlus niet op korte termijn een toestel leveren om die vergelijking te maken. Zowel de 8 als de 7T Pro is een behoorlijk duurder toestel en de Nord doet het op cameragebied dan ook niet slecht voor zijn prijs. Wel is het goed om te onthouden dat je inlevert op camerakwaliteit ten opzichte van duurdere modellen.

Extra foto's OnePlus Nord

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite