Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Samsung Galaxy S20-serie Review

Nog altijd de allemansvriendjes?

28-03-2020 • 06:00

297

Singlepage-opmaak

Conclusie

De keuze voor een Galaxy S-smartphone is meestal prima, omdat het doorgaans goede allround toestellen zijn die weinig steken laten vallen. Als je iemand bent die geen zin heeft om smartphones uitgebreid te vergelijken en reviews te lezen, is het meestal veilig om voor een Galaxy S-toestel te gaan. Toch zijn er elk jaar weer smartphones die op diverse vlakken beter presteren of meer snufjes hebben. De S-lijn is daardoor niet de avontuurlijkste keuze en daar probeert Samsung dit jaar verandering in te brengen met de S20 Ultra.

Bij dit toestel zijn vrijwel geen concessies gedaan aan de hardwarekant. Het heeft een nog groter scherm dan de S20+, kan sneller laden, heeft Gorilla Glass 6 aan de achterkant en heeft vooral een geavanceerdere cameraset-up dan de 'reguliere' S20-toestellen. Toch is Samsung niet geslaagd in zijn all in-poging. De camera heeft last van autofocusproblemen, de camerakwaliteit heeft te lijden onder rare softwarefouten, er zit geen 45W-lader in de doos ondanks ondersteuning daarvoor, en de smartphone is aan de maat en vrij zwaar. Wel is de periscopische telelens in bepaalde situaties handig, want vanaf vier keer zoomen kun je in principe meer detail vastleggen dan met de S20(+). En eerlijk is eerlijk: hij heeft de beste accuduur.

Wij zouden echter kiezen voor de S20 of S20+, afhankelijk van je voorkeur voor grootte. De tof-sensor op de S20+ is wat ons betreft geen verkoopargument. Als je echter een groter scherm fijn vindt: op het moment van schrijven kost de S20+ maar 50 euro meer dan de S20. Alsnog hopen we dat de toestellen in de komende tijd nog flink in prijs gaan zakken, want de adviesprijs is bij beide toestellen maar liefst 100 euro hoger dan vorig jaar.

Daar krijg je, zoals je gewend bent, smartphones voor die erg vloeiend aanvoelen, door de goede prestaties, maar ook door het 120Hz-scherm. Dat is misschien wel de grootste winst ten opzichte van de S10, al zul je het vooral bij het gamen en scrollen merken. De accuduur is ook een stap voorwaarts ten opzichte van vorig jaar. Alleen snoept de 120Hz-modus daar weer zo'n tien procent vanaf. Het ontwerp is niet echt vernieuwd, maar heeft wel wat subtiele aanpassingen die het ten goede komen, en de behuizing is stevig. Misschien nog wel het belangrijkste is dat de S20(+) amper onderdoet voor de S20 Ultra en soms zelfs beter presteert. Gelukkig maar, want we zouden het bijzonder jammer vinden als Samsung de camerakwaliteit bijvoorbeeld zou terugschroeven om een toestel van 1350 euro beter te laten verkopen.

Er is weinig mis met de S20 en S20+, dus als je toch al graag voor Samsung kiest, is er wat ons weinig reden om dit keer iets anders te doen. Dit blijven de allemansvriendjes. Dat geldt niet voor de S20 Ultra. Dit toestel zou misschien nog interessanter kunnen worden na software-updates, mocht je een groter scherm fijn vinden en de telelens belangrijk. We verwachten echter perfectie voor dit geld en daarvan is geen sprake. De Galaxy S-serie is altijd een soort startschot van een nieuw smartphonejaar, dus we zijn benieuwd waar de andere fabrikanten mee komen. Wie weet zit daar ook bijzonder goede allround-toestellen bij, maar op dit moment is die spoeling dun.

Reacties (295)

295
269
137
9
0
77
Wijzig sortering
Jammer genoeg is er niet getest of de 4G variant betere batterij tijden heeft dan de 5G variant. Dat alleen kan voor velen al een reden zijn om de 4G versie te kopen.
Heeft de 4G versie een andere modem, gewoon geen 5G antennes, of is dit puur softwarematig?
Ik kan die vergelijking ook nergens vinden elders op het web.
'The particular variant of the Galaxy S20 that I'm using is limited to 4G connectivity. Still, because there's no onboard modem with the Exynos 990, Samsung is relying on its Exynos Modem 5123 just as it does on the 5G variants of the S20 series. The only difference here is that the 5G bands are disabled on the modem.' Androidcentral review
Zelfs dan kan het nog dat de 4G variant betere batterij prestaties heeft omdat de modem niet de hele tijd naar 5G signalen is aant zoeken?
Vandaar dat een vergelijkende test interessant zou zijn
Dat zou een verschil kunnen zijn, ware het niet dat je dat voor 5g toestellen ook gewoon op 4g (en lager) kan forceren. Als dat betekend dat de antenne ook geen stroom meer krijgt zou het geen verschil moeten maken met een 4g only toestel met datzelfde modem.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:59]

Inderdaad, maar dacht ergens gelezen te hebben dat je geen 4G kan forceren bij de S20. En dat zou op zich weer betekenen dat die modem blijft zoeken achter een 5G signaal?
Hoe dan ook, zonder vergelijkende test zullen we het niet zeker weten.
Ik kan het in ieder geval wel kiezen in de settings, of en wat er met die setting gebeurd is inderdaad enkel na te meten.
Kun je op beide SIM kaarten gelijk 5G aanzetten (en 4G)?
Mijn Samsung Note 8 kan namelijk maar op 1 SIM tegelijk 4G aan hebben staan, maar wel op beide SIM kaarten tegelijkertijd 3g en 2g aan hebben.
Ik heb inderdaad in setting bij Provider zoeken naar 5g uitgezet. Maar ik weet nu niet of de telefoon alsnog naar 5g scant. Ik heb de normale s20 nu 1 week en ik ben zeer tevreden. Zeker ook over de accuduur. Ruim een dag gaat ie mee.
Anoniem: 1075425 @laibalion28 maart 2020 07:01
Ja idd een gemiste kans zou ik zeggen.. misschien alsnog een update hier over, mocht hij ze nog in bezit hebben..

Aan de andere kant weerhoud de prijs me om dit apparaat aan te schaffen, maar dat is meer persoonlijk

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1075425 op 22 juli 2024 18:59]

De tests zijn op het moment sowieso wat karig, want Tweakers HQ is leeg. Er wordt voornamelijk vanaf huis gewerkt, en daar zijn geen testopstellingen.
Klopt. Voor mij was dat de reden om de 4G te kopen, omdat ik er vanuit ben gegaan dat het wel zou schelen. Het werd eens gesuggereerd in hun podcast.

Voor 799 vond ik het een acceptabele prijs.
De prijzen van deze nieuwe Samsung en verschillende versies zijn exorbitant hoog. Voor wat je er voor terugkrijgt staat het bedrag niet meer in verhouding.
Anoniem: 1075425 @drogeworst28 maart 2020 07:11
Ja de prijs staat niet meer in verhouding.. Lijken wel apple praktijken.. Laat ik er een hoge prijs voor vragen zodat men ook denkt dat het premium is.. wat ook wel voor een deel waar zal zijn.. Maar gelijkwaardige hardware zal in no time ook in andere 500 euro telefoons te vinden zijn.

Maar goed.. het is net wat de gek er voor over heeft :) Mijn 300€ telefoon ligt 90% van mijn tijd op tafel. Maakt goede foto's om dingen op marktplaats te zetten. En gaat nog jaren mee :D
Bij Apple heb je al gauw 6 jaar support, bij Samsung amper de helft.....
Niet helemaal waar natuurlijk.
Zelfs de S7 edge krijgt nog steeds security updates.
Security updates != feature updates
Zelf maak ik vanaf versie 8 gebruik van Android, heb 9 gehad en draai ondertussen 10. Maar als ik hier nu antwoord moet geven wat er nieuw is dan zou ik daar eerlijk gezegd geen antwoord op kunnen geven zonder dit eerst op te zoeken.

Dark mode misschien, maar dat zat al op mijn Samsung voor dat Google ermee aan kwam zetten in Android 10.

Niet om het gebrek van feature updates na verloop van tijd goed te praten. Maar ik vind ze tegenwoordig simpelweg niet zo spannend meer.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 18:59]

Security updates zijn t belangrijkste. Heb nu android 10 op mijn S9 maar merk dat alleen aan de icons die wat anders zijn geworden. De tijd ban grote veranderingen is voorbij.
En de veranderde gebaren, overal een donker thema kunnen instellen middels de Android-instellingen, etc.
ik vind overige updates ook van belang.
Heb al vaker een tel weg moeten gooien in het verleden omdat de versie van android te oud werd (kon geen apps meer openen zeg maar)...
ik vind ook dat je met dit soort stevige (en vooral dure) hardware ook echt wel wat langer dan 3, 4 (of zelfs 5 jaar) ondersteuning kunt verwachtten. Ik kan me nl niet voorstellen dat dit ding qua hardware, geheugen en snelheid over 5 jaar zooooo achter loopt dat ie de android versie die er op dat moment is, niet meer zou kunnen draaien.
Dark Mode van Samsung op Android 9 werkt dan weer niet voor Apps Gmail, die alleen op Zwart wil in Android 10. Ligt natuurlijk aan de App bouwer, maar is wel irritant.
Ik heb nog steeds de S7. Heerlijke tel met vingerafdruk scanner aan de voorzijde 👌 en zojuist nog een beveiligingsupdate gehad

[Reactie gewijzigd door BasZer op 22 juli 2024 18:59]

Sterker nog google heeft een groot deel van de features in de apps zitten. Natuurlijk kan het sporadisch voorkomen dat een app niet meer werkt. Maar dat valt meestal wel mee.

het forceren van de achtergrond icoonjes zoals google dat nu doet (waar ze dat eerst niet deden) vind ik lelijker dan een paar versies terug. Deze "feature" is dus niet direct een verbetering.
Je hebt 'm gekocht met een feature set die je prima vond toen. Hoe erg is het dan dat daar niets meer aan toegevoegd wordt?
Dat is het punt niet. Kijk een beetje rond in de reacties op tesla producten en 90% van de tweakers is ultra milieu bewust, maar bij de gemiddelde Android telefoon heeft ineens niemand het meer over het feit dat feature support na 2 jaar op houd waardoor je stiekem toch gaat kijken naar een nieuwe telefoon. Hierdoor keldert de verkoop waarde van je telefoon ook als een baksteen
Mijn auto heeft 0 jaar feature support. Als je navigatie hebt krijg je vaak amper suport. Nou ja betaald.

Ik snap je punt, maar je koopt iets. Dat werkt op manier X en kan Y. Daanaast wordt Z nooit beloofd.

Alles blijft veilig alleen optie Z krijg je niet.

Liever een goed werkende telefon geoptimaliseerd voor Android 7 dan een matig werkende op android 10.
Zoals hierboven al is uitgelegd: het is niet zo belangrijk dat de nieuwste Android features niet op de telefoon zitten.

Ook met Android 6 valt prima te leven.
maar met android 4 of 5 niet meer, want dan werken de apps niet meer.
zolang een tel. het technisch aan kan, moet de android versie ook gewoon geupdate worden...en dat moet niet afhankelijk zijn van de leeftijd van de telefoon.
Voor dit soort bedragen kun je niet verwachtten dat ze niet minstens 4 of 5 jaar mee moeten kunnen gaan...
Ik ervaar het niet als een probleem. Als je echt graag wilt kun je vele jaren met een telefoon doen. Dan moet je ook na enkele jaren de accu vervangen. Die slijt bij elke telefoon, ook bij Apple.
Klopt maar dat valt toch echt wel onder support.

Daarnaast zijn er veel functies die je eerder bij Samsung hebt (gehad) dan bij Android zelf. Dus de redenatie dat je achterloopt op functionaliteit met een lager versie/android nummer is al ~10 jaar achterhaald. Op bepaalde features misschien wel op andere loop je juist weer voor.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:59]

... maar de persoon hierboven had het over support, niet over wat voor support. Dus ook beveiligingsupdates tellen dan mee, want dat valt onder support.
Dat mag ik hopen ja, dat ding is amper 4 jaar oud dit jaar.
Dat klinkt heel lief dat je dat hoopt, maar net zat je nog te zeggen dat het maar 2 jaar was, wat dus niet zo eerlijk is. Sterker nog je brengt dit elke keer ter sprake en je wordt elke keer gecorrigeerd...
Feit is gewoon dat Apple het veel beter doet qua softwareondersteuning en daarmee veiligheid, bruikbaarheid en levensduur van het toestel. Bij een duur vlaggenschip verwacht je dat je er lang mee kunt doen. Samsung verhoogt wel de prijzen naar Apple niveau, maar de support blijft gewoon achter.
en daarmee veiligheid, bruikbaarheid en levensduur van het toestel.
Veiligheid: security updates worden ook in Android nog steeds verspreid voor oudere toestellen.
Bruikbaarheid: Toestellen worden niet onbruikbaar omdat ze niet de laatste versie van een besturingssysteem hebben.
Levensduur: wordt toch voornamelijk bepaald door de hardware. Een Galaxy S3 met Android 10 zal net zo beroerd functioneren als een iPhone 3 met iOS 13.

En "de support blijft achter"? Nee. Er is een ander beleid. Dat je dat van Apple beter vindt, kan ik me voorstellen. Dat vind ik op een paar punten ook.
Er kan/mag best gezegd worden dat Apple het beter doet op dat gebied, zonder te overdrijven of simpelweg te liegen dus waarom proberen jullie - toevallig beide Apple fans - dat dan zo hard?
In de praktijk maakt de levensduur helemaal niets uit. Uiteindelijk is het meestal de hardware die de levensduur bepaalt. En kwalitatief doet Android hardware zeker niet onder voor de iPhone.
Geen idee wat je met nummers strooit de S7 is iets meer dan 4 jaar oud en heeft vandaag een update gehad...

https://www.google.com/am...-s7-update-van-maart/amp/

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:59]

Kun je een link delen waar Apple upgrades en updates garandeert op hun iPhones en voor hoeveel jaar? Dat discussieerd met open vizier, en dan weet je zeker bij aankoop wat je minimaal kunt verwachten.

Bij Samsung staat het op elke product pagina wat ze minimaal garanderen, en er is nog een algemene overzichtspagina voor de rest: https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
Garandeert niks maar de 5S wordt nog altijd ondersteunt met security updates, en de 6S met upgrades.
Ja, maar de 5c bijvoorbeeld weer niet, en die is uit hetzelfde jaar als de 5s.

Stel ik zou nu iemand die tot 300 Euro een toestel zoekt een iPhone 7 kunnen aanraden of een Samsung A51. Van de Samsung kan ik vertellen hoe lang er gegarandeerd updates zijn, van de iPhone 7 niet.
Gek hé, de Iphone 7 komt uit 2016? De A51 uit 2020.
Ja, het is gek dat een fabrikant niet enige garantie durft te geven op zijn product dat de klant weet waar ze aan toe zijn.
Waarom zou je een toestel uit 2016 vergelijken met een toestel uit 2020?
Inderdaad. Apple is tot nu toe wel goed met lang feature updates geven, maar het is geen garantie omdat ze nergens zeggen hoe lang de ondersteuning gaat zijn, dus wie zegt dat ze de aankomende iOS 14 niet alleen beschikbaar maken voor toestellen van de afgelopen 2 jaar? Niets weerhoudt ze dat te doen.
Maak daar maar 7 of 8 van. De iPhone 5S uit 2013 (!) krijgt in ieder geval tot oktober nog veiligheidsupdates.
Security wel ja! Inderdaad.. ik dacht eigenlijk aan OS upgrades, maar security updates gaan nog wat langer door.
Maar toch nog steeds slechter dan Jolla die de eerste Jolla Phone, eveneens uit 2013, nog steeds voorziet van feature updates, waar Apple dat alleen nog met beveiligingsupdates doet.
Idd erg jammer dat er nooit iets genoemd wordt over Samsungs belabberde update beleid. Dan bedoel ik dat je niet meer dan 2 android versie updates hoeft te verwachten en je moet er vaak ook nog eens behoorlijk lang op wachten. Dat zou ik anders verwachten bij een telefoon in deze prijsklasse en zou in mijn ogen in het eindcijfer meegerekend moeten worden.
Apple heeft ook een verschrikkelijk update beleid. Dankzij een update werd mijn iPad onbruikbaar. Van een snel en soepel werkend apparaat naar een volledig vastlopend en traag werkend apparaat. Dit na 2 jaar gebruik!

Bij Android kun je er tenminste nog een rom opzetten. Bij Apple ben je direct de klos!
Dit speelde in het verleden en was een kwalijke zaak. Tegenwoordig is dat niet meer aan de orde. Zelfs de iPhone 5S uit 2013 krijgt nog beveiligingsupdates en is nog net zo snel als toen hij uitkwam. Het voelt vaak trager aan, maar dat komt omdat ons referentiekader verandert omdat de nieuwe telefoons steeds sneller worden.
Gedeeltelijk mee eens. Ja, de nieuwere toestellen voelen sneller aan, waardoor het oudere spul trager aanvoelt. Echter kwam het bij Apple puur en alleen door een update. Het was ineens een onbruikbaar apparaat en dat was erg kwalijk. Ik snap dat zoiets geleidelijk gebeurt, aangezien apps steeds meer vragen. Echter hier was het gewoon een bewuste actie van Apple, in de hoop dat je een nieuw toestel ging kopen. Mij heeft het alleen weggejaagd, wat zonde is.
Ik had precies hetzelfde met mijn iPad mini 1. Ging van supervlot Nasr vrijwel onwerkbaar. Typen ging met enorme vertraging
Ow, vandaar dat het pasgeleden nog in het nieuws was. Wat gaat de tijd toch snel!!

[Reactie gewijzigd door Shutdown op 22 juli 2024 18:59]

En bij Apple maken ze je toestel ook ongevaagd langzamer als het toestel ouder wordt.
Oh ja! Ik weet dat nog wel ja, toen de iPhone 4 uitkwam.. en toen 3 iOS versies láter die oude toestellen ineens wel wat sloom begonnen te worden.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 18:59]

Wat een onzin en dit kan je toch niet bevreemden.


Apple bied je iets unieks, en doet qua product echt niet onder voor welk ander merk dan ook.
Persoonlijke keuzes als ecosysteem en noem eens wat, garantie zijn keuzes waar mensen bewust voor kunnen kiezen.

Apple heeft geen budget lijn en Samsung is al sinds 2006 hard op weg om de Aziatische Apple te worden. In het begin deed men dat vooral door marktaandeel producten te maken inmiddels zie je steeds meer de swing naar premium.
Apple heeft nooit een algemene budgetlijn gehad, maar is ergens langs de tijdslijn wel oudere modellen bij uitkomst nieuwere gaan aanbieden (soms gewijzigd) als goedkoper alternatief.

Zijn keuzes, en daar zou ik niet op mopperen.

Maar het beste van Apple blijft gewoon het feit dat het geen Android is. Daar betaal je in het geval van een telefoon 2e hands een paar honderd euro voor, en nieuw dicht tegen de duizend. Het zijn keuzes die mensen keer op keer bewust maken.

Bij samsung is dat op andere vlakken precies zo. Maw, verwijt je voorkeur niet dat het iets doet gelijkend op je afkeur. Het is gewoon logisch en je maakt de discussie onnodig giftig.
"Maar het beste van Apple blijft gewoon het feit dat het geen Android is."

Niet mee eens. Ik gebruik beide OS'en, en mijn voorkeur gaat uit naar Android. Het is eenvoudiger, logischer en sneller te bedienen.
Waarom brengt Samsung dan steeds meer low budget smartphones uit? Ik denk niet dat ze de swing naar premium maken
Bij welke telefoon in het ultra dure segment staat dat nog wel in verhouding? Ik vind dit een beetje als klagen dat een Ferrari duurder is dan een Honda NSX. Deze telefoons zijn gewoon absurd duur geworden, en totaal niet nodig. Je kan 98% van de ervaring krijgen voor de helft van het geld door xiaomi of oneplus te kopen, om maar 2 voorbeelden te noemen. En soms krijg je dan zelfs extra functies, zoals de meestgebruikte audiopoort ter wereld.

Je kan straks gewoon weer snapdragon 865 telefoons van +-500 euro kopen, net zoals dat met de snapdragon 855 telefoons kan.
Oneplus is al lang niet meer zó goedkoop!
530 euro voor een 7t vind ik een prima prijs.
Voor mij is dat ook een acceptabele prijs, maar dan wacht ik wel op de 8. Die staat volgens mij al op de drempel.
Sterker nog moet je de prijs van een OnePlus One vergelijken met een Samsung Galaxy en iPhone van dat jaar. Hetzelfde doen voor dit jaar en dan het verschil uitrekenen.

We zeggen altijd dat Samsung en Apple duur geworden zijn maar in verhouding is OnePlus echt schrikbarend gestegen.
Hoeveel zijn ze dan gestegen? Zijn nog steeds goedkoper dan Samsung of Apple
Ik zeg ook nergens dat ze duurder zijn dan Samsung of Apple.
De rest van de info staat al in de post hierboven.
Is nog steeds geen antwoord op hoeveel het is gestegen?
Want je hebt zelf geen rekenmachine?

Er staat toch letterlijk wat je moet doen:
moet je de prijs van een OnePlus One vergelijken met een Samsung Galaxy en iPhone van dat jaar. Hetzelfde doen voor dit jaar en dan het verschil uitrekenen.
Dus eigenlijk weet je het ook niet hoeveel de prijs is gestegen. Dus je zegt maar wat.
Ik zeg zeker niet "maar wat" maar daar kom jij klaarblijkelijk pas achter als je het zelf hebt uitgerekend. Iets wat je zo te lezen niet voor elkaar krijgt. De tijd die je nu in deze nutteloze berichtjes hebt gestopt had je net zo goed aan het uitrekenen kunnen besteden.
Neen, ik verwacht als men dingen beweert dat men die ook kan staven. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd voor u.
Dan heb je de formulering van mijn statement verkeerd begrepen ben ik bang.
Zo is het makkelijk statements maken en dingen beweren zonder te kunnen bewijzen.
Bewijzen? Dat is gewoon algemeen bekend, dat had je in deze tijd wel 6x kunnen opzoeken.
Nu heb ik het maar even voor je gedaan omdat jij het niet voor elkaar krijgt.

One Plus One 2014: € 269
One Plus 7t Pro 2019€ 759

iPhone 6 Plus (uitgekomen in 2014) € 799
iPhone 11 Pro Max € 1259

Oftewel, het OnePlus flagship is bijna 3 keer zo duur geworden in 6 jaar.
De iPhone nog geen 2keer.
Dus is 30€ meer gestegen dan de iPhone, dus zo schrikbarend is dat niet. En het prijsverschil is ongeveer gelijk gebleven.

Dus waarschijnlijk is de basisprijs van de hardware gewoon gestegen waardoor ze niet anders kunnen dan hun prijs doen stijgen.
Vandaar dus ook:
We zeggen altijd dat Samsung en Apple duur geworden zijn maar in verhouding is OnePlus echt schrikbarend gestegen.
Oké prima, doe ermee wat je wilt.
Dat hoor ik nu altijd .
Ik geef mij een highend telefoon dus met de beste en laatste soc. Met een goed oled scherm die in de breedte niet breder is dan ongeveer 70mm....

Plotseling heb je niet veel keuze meer...
One plus? Te groot
Galaxy S10e, Huawei P30, Huawei P40, iPhone 11 Pro uit mijn hoofd.

Dit zijn de telefoons die ik zelf heb gevolgd, maar vooral vanwege de hoogte: onder de 150mm.
S10(e) is prima (ik heb nu de S10). De 'e' versie maakt mij niet zo heel veel uit, de S10 is "maar" 70.4mm en dat is een prima breedte. hoogte maakt mij niet zo heel veel uit, dat lossen ze wel op in software (bv de notificaties ook op andere plekken op het scherm naar beneden kunnen trekken)

P30 is al tricky aan het worden want die is al 71.4 en ik heb jaren de S7 Edge gehad (72mm) en ik ben express terug gegaan in size want ik vond de Edge toch te groot..

P40 zal hem bij mij nooit worden, want ik moet de google services hebben (ik heb Youtube premium, Google Drive 200GB, mijn werkgever zit ook in GSuite)

iPhone zal het voor mij nooit worden, zal nooit een keuze zijn.
Tja smalle telefoons zijn nu eenmaal niet hip, en minder winstgevend. Kan je over zeuren wat je wilt, maar dat is de realiteit. Ik heb graag een auto met 6 zitplaatsen zoals de fiat multipla en honda frv, maar daar ben ik ook mee in de minderheid. Kan ik janken wat ik wil, maar dat gaat niks veranderen.
In mijn kringen hebben mensen ook liever een klein toestel bv de s10 of iphone 11 pro of zelfs de s10e. Niet omdat ze de beste zijn, maar de enige telefoons die bij handzaam in de buurt komen. Na een weekje s20 ultra weet je wel dat er echt 2 handen nodig zijn voor de simpelste handelingen.
Daarom moet je ook een paar maanden wachten met je aankoop. Geduld is nog altijd een schone zaak...
Maar of dat nu zo eerlijk is? Dat is net alsof de overheid gaat zeggen "eerst krijgen de rijken een belastingkorting en dan pas de mensen met modaal inkomen".
Waarom wordt de missende headphone jack niet meer bij de minpunten genoemd? De meeste toestellen (midrange en budget) hebben deze nog wel. Zijn genoeg mensen die hier op filteren, waaronder ik.

Ja, er zijn oplossingen zoals bluetooth en verloopstukjes, maar dat is het net niet. Bovendien niet makkelijk uit te wisselen tussen meerdere apparaten

Samsung heeft het voor mij verpest. Bij de S10e gingen ze de goede kant op (compact en plat scherm), nu zou de S20 deels een flinke achteruitgang zijn op mijn huidige toestel. Niet iedereen wil gebogen schermen en minder aansluitmogelijkheden. Maar gelukkig hebben ze tenminste geen enorm(e) lelijke notch
Dit staat uitgelegd in het artikel onder hardware. De meerderheid van de high-end smartphones heeft hem niet meer, dus het is nu doorgaans een pluspunt op de scorekaart als een toestel het wel heeft.
Oh oke. Jammer. Maakt het onoverzichtelijk.

Zal er wel overheen hebben gelezen dan

[Reactie gewijzigd door m1999 op 22 juli 2024 18:59]

Persoonlijk ben ik voorstander van het noemen van alle plus- en min-punten en niet alleen de dingen die onderscheidend zijn. Maar dat zouden we dan bij alle reviews moeten doen. Ik zal het weer eens ter sprake brengen :)
Voor velen is dit namelijk toch wel een buy or not to buy. Zou erg handig zijn als dit er wel bij zou staan :)
In principe zou je het kunnen noteren als een merk de overstap maakt met hun productlijn.
De S10-serie had nog wel een headphone-jack namelijk maar de S20 nu niet meer.

Hierom is het niet vanzelfsprekend dat er geen headphone-jack op de S20 zit en kan het wel van belang zijn om als minpunt te noteren omdat ze nu deze stap ook hebben gezet met de Galaxy S-toestellen.

Eventueel bij nieuwe productlijnen is het ook wel noemenswaardig dat er geen headphone-jack op zit, maar bij een tweede toestel in de reeks zonder headphone jack zou dit dan weg kunnen worden gelaten bij de minpunten.

Het is namelijk jammer wanneer een reeks de headphone jack verliest en misschien dat meer mensen erop voorbereid zijn inmiddels.
Persoonlijk ben ik voorstander van het noemen van alle plus- en min-punten en niet alleen de dingen die onderscheidend zijn. Maar dat zouden we dan bij alle reviews moeten doen. Ik zal het weer eens ter sprake brengen :)
Hier zou je trouwens eventueel grote en kleine plussen/minnen kiezen, waar je de grote plussen en minnen altijd ziet en voor de kleine iets uit moet klappen.

Maar goed, ik wilde even meedenken :P
Bedankt voor het meedenken. Zolang we de huidige richtlijnen aanhouden, zullen we in principe alleen een pluspunt of minpunt toekennen wanneer het onderscheidend is ten opzichte van de markt. Dat het er ten opzichte van de voorganger niet op zit vind ik zeker noemenswaardig, maar daar wordt hij niet op gescoord. Vandaar dat het wel in de review staat, maar niet op de scorekaart. Dat vind ik op zich logisch. Alleen persoonlijk heb ik een voorkeur voor scorekaarten die een overzicht vormen van alle plus- en minpunten van een toestel. Dan heb je een overzicht waar je alles in een oogopslag ziet.
Ik denk dat gezien het huidige landschap van high end smartphones en headphone jacks het efficiënter is om de aanwezigheid van een headphone jack als positief punt te noemen op de zeldzame telefoon die dat nog heeft dan als nadeel bij alleen die dat niet hebben. Je verwacht hem niet, maar als die er op zit kan dat wel handig zijn. Een plus punt dus
Scheiding snap ik niet zo eigenlijk. Tegenwoordig is de grens van upper midrange en high end zo klein geworden... Ik zou beide doen voor het overzicht. Voor veel mensen is het wel degelijk een nadeel, zijn genoeg die het vreselijk vinden en zelfs de flagships vermijden
Je kan bij de S20 nog steeds 3.5mm gebruiken maar in de vorm van USB-C poort. In het doosje zit een AKG headset in-ears uiteinde van de kabel is USB-C.

3.5mm aansluiting is achterhaald en Bluetooth doet het net zo goed qua geluids kwaliteit en tegenwoordig gaan de meeste Bluetooth headset lang mee op accu
Met bluetooth heb ik nog een apparaat waar ik met batterij rekening moet houden...

3.5mm for the win.
Tegenwoordig gaat het zo lang mee op de accuduur waar we geen zorgen om hoeven te maken. Bijvoorbeeld bij de nieuwe Galaxy Buds+ met slechts één keer opladen kun je tot 11 uur lang onafgebroken muziek luisteren en met de oplaadcassette van de Galaxy Buds+ tot zelfs 22 uur. Super Fast Charge 3 minuten opladen via oplaadcassette Zo'n 1 uur afspeeltijd. Als je kabel heb 3 uur gebruik bij 10 minuten opladen is alleen beschikbaar bij opladen met een kabel.

Mocht 22 uur als nog te kort zijn kan je met een powerbank verder opladen waar geen stopcontact is en hoef je geen zorgen te maken

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 18:59]

Gebruik zelf ook blue tooth oordopjes, echt super!

Echter zijn de koptelefoons met het beste geluid ( al is dit subjectief ), allemaal bedraad. Dus er valt echt nog wel een hoop te verbeteren kwa geluidskwaliteit.
Usb c is niet universeel, 3.5mm wel. Probeer maar eens usb c in een iPhone te proppen, of in een oudere tablet. Succes daarmee (wij delen hier thuis koptelefoons ed).

Gelukkig is bluetooth wel beter geworden. Hier al deels overgestapt (mijn oortjes halen 11/12 uur), maar ik merk dat bedraad toch beter klinkt (quad dac doet t niet via bluetooth). Ook heb ik sws altijd overal bedraad liggen voor het geval ik eens mn oortjes thuis laat liggen, en die passen nu nog overal in. Geef mensen gewoon de keuze. Daarnaast, als het achterhaald zou zijn, waarom heeft het gros de ingang nog wel?
Jammer dat men in Europa en bijna elk ander land nog steeds de Exynos toestellen krijgt ipv de Snapdragons, Exynos is gewoon inferieur in vergelijking met Snapdragon. Zie hier bijvoorbeeld.

https://www.anandtech.com...ynos-battery-life-preview
Precies. Ik zou hier graag een uitgebreid artikel over zien op Tweakers.
Wat schiet je ermee op. We hebben de SD865 niet in Europa.
Niet veel, maar je krijgt gewoon een inferieur product, dat feit alleen al is niet best.
Dat nog duurder is dan de snapdragon versie in andere landen. Dat maakt het nog veel zuurder
Dat helpt de zaak ook zeker niet.
inferieur product? Met wat vergelijk je dan? Iets wat niet bestaat in Europa?

Mss verhuizen?
Je zou kunnen importeren, maar ik moet bekennen dat ik niet weet of de Snapdragon versie werkt op het Europese netwerk..
Ja werkt. Volte, wifi calling, 4g plus etc...
Alleen garantie na 1 jaar zou een opstakeltje kunnen zijn.
Samsung heeft toch laatst aangekondigd te stoppen met het ontwikkelen van socs? Wellicht is het dan verstandig eventjes te wachten met de aanschaf van een telefoon van hun
Nee, dat niet. Maar wel met het ontwikkelen van de eigen Mongoose-cores. Ze zullen dus ARM-ontwerpen gaan gebruiken, zoals de recente A77.
Bedankt voor de toelichting! :D

Hierdoor zullen de verschillen met de snapdragons dus kleiner worden
Ik hoop het, het is eigenlijk gewoon oneerlijk want wij krijgen een slechter product voor hetzelfde (of meer) geld.
Ja ook oneerlijk in Amerika hebben ze geen sociaal vangnet. Dus alles heeft zijn voor en nadelen
Dat is ook weer waar, maar geef ons tenminste Snapdragons. :P Dan zou ik er wel oke mee zijn.
Wat ik niet snap; waar is 120hz een minpunt als je het ook kunt verlagen (instellingen)

Zoeken naar een minpunt, want eigenlijk gewoon geen minpunt is!
Anoniem: 411179 @mobile62528 maart 2020 10:44
Misschien bedoelen ze dat de manier waarop de 120hz-modus gebruikt wordt, een minpunt is.
Hij staat namelijk altijd aan of altijd uit, terwijl andere fabrikanten er blijkbaar intelligenter mee omspringen en het toestel zelf laten bepalen op welke momenten 120hz nuttig is en wanneer niet.
Dat kan aardig schelen in de accuduur.

EDIT: Na nog eens te herlezen meen ik toch echt te begrijpen: "De manier waarop de 120hz-modus is geïmplementeerd, is erg onzuinig". Wat een volkomen terecht minpunt is als er betere manieren voorhanden zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 22 juli 2024 18:59]

Klopt, zo is het bedoeld.
het hebben is geen minpunt, het gebruiken ;) op het vlak van batterij dan, voor de beleving is het zeer welkom.
Dan heb je dus 800 euro teveel betaald.
Dat kan een minpunt zijn.
Die Galaxy S7 blijft dus nog wel even in gebruik. Jammer dat het mantra 'groot scherm, hoge resolutie, meer MPs in dezelfde camerasensor' nog steeds regeert in de smartphone-markt. Blijft daarnaast ook een opmerkelijk eigen doelpunt van Samsung om per regio verschillende hardware te maken; in combinatie met hun trage en beperkte update-beleid maakt dat €1300+ voor een telefoon toch slecht te rechtvaardigen.

Camera gimmicks zijn leuk, maar de fysieke beperkingen van de sensor maken het toch vooral geschikt voor close-up snapshots onder goed licht. Meer dan dat zal het niet worden, en voor die €300+ extra voor de plus koop je ook een eerdere generatie Sony RX100 met een 1" sensor; een wereld van verschil.
Koop je toch een S20 4G. Is net zo handzaam als de S7 maar beter scherm, camera en accuduur. Kost alleen wat extra maar prijzen zakken snel.
Wat een onzin, de cameras op telefoons tegenwoordig zijn meer dan genoeg voor 99% van de mensen. In goed licht is er al een tijdje weinig op aan te merken (maar zijn er alsnog verschillen) en ook in slechter licht/donker wordt het steeds beter... Lichtgevoeligheid en zoom zijn juist de zaken waar op doorontwikkeld wordt.

Maar neem jij maar altijd een extra fototoestel mee hoor, lees meteen ook dit artikel uit 2017 even door:

reviews: Smartphone vs. compactcamera - Waarin blinkt de compactcamera nog uit?

Dan zie je dat het wel meevalt met 'een wereld van verschil', sterker nog... de cameras op telefoons zijn alleen maar beter geworden in de afgelopen 3 jaar.
Er zijn toch nog wel wat meer nadelen te noemen?

- Gat in het scherm
- Dik camera blok
- Inferieure processor dan in de VS en hierdoor minder screen on time
- Hoge prijs
- Relatief matige laadsnelheid, je moet zelf een betere lader kopen bij het ultra model
- Geen audio jack

Dit is absoluut niet wat ik van een high end smartphone verwacht. Ik wacht mooi tot de Redmi K30 pro / Poco F2 beschikbaar is, die heeft ook niet alles, maar komt in mijn ogen dichter in de buurt dan de S20.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 22 juli 2024 18:59]

Gat in het scherm Ik dacht dat het vervelend zou zijn. Ik merk er vrij weinig van in het dagelijkse gebruik en het gat is veel kleiner geworden. In YouTube/Netflix is het gat niet merkbaar

Dik camera blok Ja met die 108 megapixels en 100x zoomen wat verwacht je? Ik gebruik een hoesje bij mijn S20 Ultra en is minder merkbaar.

Inferieure processor Oke, Snapdragon 865 is iets beter, maar de Exynos 990 doet het erg goed op alle fronten

Hoge prijs Ik heb geen moment over gedacht wel prijzig €1349,-. Maar ik vind het geld erg waardig met alles wat de S20 Ultra kan en is toekomstiger gereed qua hardware en het scherm. Ik had hiervoor een Galaxy S8+ en de vooruitgang naar S20 Ultra voor mij is groot op alle punten.

Relatief matige laadsnelheid Nou waar baseer je dit op? Ik laad mijn S20 Ultra op 45watt en dit gaat supersnel!

Ik krijg gratis de Galaxy Buds+ erbij en is bevestigd door Samsung

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 18:59]

De 5g implementatie is wel vet goed. Ze ondersteunen alles. Veel fabrikanten met de nieuwe Snapdragon hebben maar de helft geïmplementeerd, dwz geen mmwave met de daarbij behorende antennes.
Hier ben ik het roerend mee eens. Veel middensegment telefoons hebben meer functies die bij dagelijks gebruik verschil maken en die hier ontbreken. Maargoed ik ben duidelijk niet de doelgroep; ik wil een functionele telefoon voor een redelijke prijs; niet een duur 'topmodel' wat vooral geschikt is om de dikte van je portemonnee te tonen.
Heb zelf de Galaxy S20+ en ben er zeer tevreden mee. Alleen fijne luidsprekers?
Als je Dolby uit heb staan: ja dan klinkt het goed, al klinkt het niet zoals een €1100 telefoon. Maar goed genoeg.

Als je Dolby aan zet klinkt het niet geweldig. Extra hoor en klinkt "goedkoop". Alsof het geluid uit een goedkoper toestel komt. Valt waarschijnlijk wel met updates op te lossen. Het is mogelijk om goed te klinken. Mijn Samsung Galaxy tablet, die rond de €200 was, heeft 2 luidsprekers aan elke kan: 4 totaal. En met Dolby aan klinkt het veel beter en mooier dan bijn de S20+. 8)7
Op mijn Galaxy S20 Ultra heb ik standaard Dolby Atmos aan staan en klinkt erg goed zuiver geluid en gaat hard. Ik had toch liever meerdere speakers gezien, al lijkt het geluid over gehele smartphone te komen.

Op mijn tablet een Samsung Galaxy Tab S5e heb ik 4 speakers, waarvan aan iedere kant 2 met Dolby Atmos aan en op mijn S20 Ultra klinken ze net zo goed
Oh echt? Dan heb jij blijkbaar geluk! :) Bij met met Dolby aan klinkt ie niet echt zuiver. Het lijkt al wel ietsjes beter te klinken dan toen ik het toestel net had, weet dat alleen niet heel zeker.


Mijn Galaxy Tab a 10.1 2018, die ietsjes meer dan €200 heeft gekost, heeft met Dolby aan beter en zuiverder geluid dan mijn S20+.
Ook op dit punt is sterke vooruitgang want mijn Galaxy S8+ klonk minder. Dit is veel beter

Het geluid is indeedaad echt waanzinnig
Anoniem: 93986 28 maart 2020 08:30
Telefoons van 1000 euro zijn geen allemansvriendjes. Er gaat wat mis in die gedachtengang.
Precies mijn idee, ik kan het er aan uitgeven maar ga daar echt niet doen. Ik moest al door mijn 600 euro limiet heen voor mijn huidige Note 9 512GB nadat deze mijn Note 2 verving. Maar het dubbele daarvan is echt véél te veel. Het is er blijft maar een telefoon, en Samsung DEX werkt wel grappig maar niet goed genoeg als laptop vervanger.
Er zijn problemen met de auto focus van de camera en met de gps problemen. Dit raakt de hele s20 lijn.

Oftewel een hardwarematige probleem.
https://www.google.com/am...y-s20-gps-issue-maps/amp/
In dat artikel staat juist dat het (GPS probleem) alleen de SD865 modellen lijkt te raken, eindelijk een keer een voordeeltje van de exynos ;)
De autofocus is afgelopen week aangepakt door een update en de camera app. Deze update is rond de 376 MB.

Ik heb geen last van GPS problemen want ik gebruik geen Google maar Navigon voor in de auto

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 18:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.