Super Mario Maker 2 Review

Meer variatie voor meer spelplezier

Sterke tutorial, veel gave levels

Hoe leuk de levels in de verhaalmodus ook zijn, ze vormen uiteindelijk toch niet meer dan een opstapje naar de gigantische verzameling levels die je in de levelwereld kunt vinden. In de levelwereld kun je eigen creaties delen en vind je de levels van anderen. Deze wereld komt in die zin dus in de plaats van de Miiverse uit de vorige Super Mario Maker. Het is de hub van waaruit je nieuwe levels speelt, ranglijsten kunt bekijken, en desgewenst online samen met drie andere gamers samen kunt spelen. Het is wel apart dat dit momenteel alleen tegen vreemden kan. Online samenspelen met vrienden kan dus niet. Is dat erg? Mwah. Veel online potjes eindigen momenteel nog in verloren verbindingen en worden geteisterd door lag. Het klinkt wat flauw om het zo te schrijven, maar het onderstreept maar weer dat online prestaties nooit de sterkste kant van Nintendo zijn geweest. Gelukkig werkt de hoofdzaak van het spel - het delen en downloaden van levels - een stuk beter.

School voor aspirant-levelbouwers

Het begint echter allemaal bij het bouwen van levels. Om maar te beginnen met een open deur: dat is niet voor iedereen weggelegd. Het bouwen van een goed Mario-level is lastiger dan het lijkt, ook al zit de bouwmodus goed elkaar. Voor optimaal bouwgenot gebruik je je Switch hierbij trouwens als handheld. Het kan ook wel op de tv, maar dat werkt veel minder intuïtief. Op je schermpje kun je blokken en andere elementen gewoon met je vingers of je stylus plaatsen, en beter dan dat wordt het gewoon niet. Kies een van de vele Mario-stijlen en ga los! Alleen ... waar begin je? En wat voor level bouw je? Dat is bepaald geen gesneden koek, zeker niet als je nooit eerder levels hebt gemaakt. Gelukkig beschikt Super Mario Maker 2 over een behoorlijk uitgebreide tutorial die je alle ins en outs van het levelbouwen bijbrengt.

Normaal gaan we tutorials snel voorbij, maar in dit geval niet. In Super Mario Maker 2 tref je namelijk een heuse school aan, die gerund wordt door de duif Yamamura. Hier krijgt de speler op een vaak wat lollig toontje het een en ander aangeleerd. Prik echter door dat laagje Nintendo-humor heen, want er zit behoorlijk veel inhoud onder. De leerschool begint bij de basis, maar gaat al vrij snel veel dieper dan dat. Hij probeert spelers aan te leren dat een level meer is dan simpelweg een serie blokken, obstakels en vijanden. De school spoort bouwers aan te zoeken naar een idee. Elk geplaatst obstakel en elke aanwezige vijand moet een doel hebben. Een willekeurig geplaatste vijand voegt niets toe, zo leert Yamamura je. Wie de tutorial doorwerkt, krijgt haast het idee dat Nintendo met Super Mario Maker 2 de basis legt voor een nieuwe generatie levelbouwers, waarvan een aantal het misschien wel schopt tot aan te burelen van Nintendo zelf.

Oneindige missie

Het doorlopen van de tutorial is aan te raden voor iedereen, maar lang niet iedereen zal het echt doen. Dat is wel te zien als je willekeurig wat leveltjes aanklikt, want sommige bouwers houden er duidelijk hun eigen visie op na. Het ene level steekt nog chaotischer of onlogischer in elkaar dan het andere. Daar staat tegenover dat je ook parels van creaties tegenkomt, waarbij het niveau zelfs dicht in de buurt komt van wat Nintendo zelf maakt. Deze levels kun je los spelen, bijvoorbeeld door ze op te zoeken in de lijsten van populairste of moeilijkste levels, maar je kunt ze ook voor je laten selecteren. Dat kan bijvoorbeeld in de 'Oneindige missie'. Hier plakt de game steeds willekeurige levels achter elkaar, met het niveau van jouw keuze. Dat gaat net zo lang door tot Mario door al zijn levens heen is. Het wordt dus een uitputtingsslag om te kijken hoeveel levels je kunt afwerken zonder 'Game Over' te gaan.

In die levels kom je allerlei elementen tegen die nieuw zijn voor Super Mario Maker 2, en die je zelf dus ook kunt gebruiken bij het bouwen van je levels. Een aantal interessante daarbij zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid om een schuine helling te plaatsen waar je vanaf kunt glijden, grijpers die Mario kunnen vastpakken en wegslingeren, de mogelijkheid om de hoogte van water en lava aan te passen, en de mogelijkheid om je level verticaal te verplaatsen. Nintendo veegt zo in één klap een van de weinige minpunten van het origineel van tafel. Destijds waren we ook al te spreken over het concept, maar ontbraken gevoelsmatig nog veel elementen in de levelbouwer die we al wel kenden van andere Mario-spellen. Vrijwel al die elementen zijn er nu dus wel. Dat komt de originaliteit en de variatie van de levels enorm ten goede.

Vaak leuk, soms frustrerend

Dan nog een vrij simpele, maar belangrijke vraag: is het leuk? Het antwoord daarop is simpel, maar kent meerdere onderliggende redenen. Ja, Super Mario Maker 2 is leuk. Als je inderdaad een aardig leveltje weet te bouwen en dat level wordt ook online gespeeld, geeft dat een kick. Levels uitwisselen met vrienden door codes uit te wisselen kan ook, en het maakt dat je elkaar steeds weer kunt uitdagen om elkaars levels te voltooien. Dit wordt een heel spel op zich. Bouw je niet zelf? Dan mis je deze component, maar dan nog is de game zeer vermakelijk. Er is geen Mario-spel met een groter en uiteenlopender aanbod aan levels. Let er echter wel op dat 'leuk' in dit spel soms hand in hand gaat met 'heel frustrerend'. Soms ben je best even zoet met puzzelen en kijken hoe je in vredesnaam voorbij de door anderen geplaatste hindernissen kunt komen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018