Super Mario Maker Review

Levels maken was nog nooit zo makkelijk

Bouwen en spelen

Nintendo is erin geslaagd om het maken van eigen levels kinderlijk eenvoudig te maken. Dat niet alleen, doordat je zo eenvoudig kleine stukjes gameplay kunt testen, blijft levelbouwers een hoop frustratie bespaard. Een idee is zo gebouwd, getest, aangepast en opnieuw getest, maar het is vooral léuk om levels in elkaar te steken en dat is de grootste verdienste van de game. De game is bovendien voor zowel jong als oud geschikt, want ook kinderen zullen moeiteloos hun weg vinden in de editor. Enig nadeel is misschien dat niet iedereen de creativiteit heeft om levels te maken die anderen graag spelen. Gelukkig is het proces in Super Mario Maker al leuk genoeg. Dat is maar de helft van het verhaal, want Super Mario Maker is daarnaast een bron van haast eindeloos spelplezier, doordat je niet alleen je eigen creaties kunt spelen, maar ook die van anderen.

Super Mario Maker, Wii U

Prijs bij publicatie: € 42,99

Vanaf € 39,-

Vergelijk prijzen

Altijd al graag een keer je eigen game willen maken? Dat kan niet met Super Mario Maker, maar je kunt er een eind mee komen. De opzet van de game is om je eigen Super Mario-levels te maken, te spelen en te delen met anderen, met als groot voordeel dat je dus niet alleen je eigen levels, maar ook die van anderen kunt downloaden en spelen. Als je niet zelf wil bouwen, kun je aan Super Mario Maker dus eveneens veel lol beleven, doordat je een haast eindeloze stroom door anderen gemaakte levels kunt spelen.

Daarmee gaat Nintendo verder waar Sony met LittleBigPlanet ophield. LBP was een volwaardige game, waarin je onderdelen vrij speelde die je dan later kon gebruiken als je zelf levels ging maken. De editor was daarmee een soort tweede helft, die je kon benutten als je de campagne uitgespeeld had. Tenminste, daar stuurde Sony op aan. In Super Mario Maker slaat Nintendo alle omwegen over; je kunt gelijk aan de bak. Direct nadat je de game voor de eerste keer hebt gestart, word je uitgenodigd om je eigen creaties te maken. Spelen kan, maar zelf bouwen staat direct centraal.

De tools die je hebt in Super Mario Maker

Onder water

Super Mario Maker heeft dezelfde beperking als LittleBigPlanet; je kunt er levels mee maken voor de game zelf, maar uiteraard niet voor andere games. Je kunt ook geen losstaande mod of iets dergelijks maken. Toch heb je in SMM meer vrijheid. Je kunt namelijk levels maken voor alle generaties Super Mario-games. Je kunt je creaties naar believen het uiterlijk geven van de de allereerste Super Mario Bros of juist van de nieuwere edities als New Super Mario Bros U. Je kunt bovendien kiezen welk soort level je wil maken en daarbij een aantal achtergronden selecteren. Dat wil zeggen, je kunt niet alleen de standaard-'loop-in-de-zonnige-natuur'-maps maken, maar ook onderwater-, spookhuis- en kasteelmaps. Je kunt bovendien maps maken waarin je moet rennen, waarbij je zelfs kunt kiezen hoe hard je de spelers wil opjagen. Vrijwel alle opties die de levelbouwers van Nintendo hebben, kun je in SMM zelf gebruiken.