Marvel's Avengers Preview

Wennen aan nieuwe helden

Avengers-actie op zijn best

Marvel's Avengers begint als de superhelden net een feestje vieren. Het is A-Day in San Francisco en de Avengers zijn neergestreken om fans de kans te geven ze te ontmoeten. Het gaat echter helemaal mis als ineens een explosie is te zien op de Golden Gate Bridge. Thor en Iron Man snellen richting het rode gevaarte. Al snel gaan er nog meer explosies af en verschijnen er zwaarbewapende soldaten. Het is foute boel, dus de hoogste tijd voor de Avengers om aan het werk te gaan. In het spoor van Thor en Iron Man snellen ook Hulk en Black Widow richting de brug, terwijl Captain America richting de Helicarrier gaat om vanuit daar de verdediging te regelen.

Taskmaster

Op de brug blijkt dat de problemen groter zijn dan gedacht. De soldaten hebben trucks overvallen die door Tony Stark ontwikkelde wapens vervoeren, en die wapens zetten ze nu in tegen de Avengers. Niet per se een probleem, behalve dat een groot aantal burgers in gevaar is. Erger, de soldaten worden geleid door Taskmaster, die een Sonic Bomb bij zich heeft. Op weg naar die confrontatie krijgt de speler alle Avengers even onder zijn hoede.

Het begint met Thor, die met Mjolnir kan vliegen, maar de hamer ook zeker op de grond gebruikt om rake klappen uit te delen. Die klappen komen lekker aan en deden ons in de verte denken aan Kratos die zijn wapens in de laatste God of War-game liet gelden. Dat is geen toeval. Crystal Dynamics heeft Vince Napoli aan boord gehaald om de leiding te nemen over de combat in het spel. Zijn vorige game? God of War. Dat belooft alvast veel goeds. De dondergod laat trouwens ook de bliksem voor hem vechten, wat mooie plaatjes oplevert. Al snel komt Iron Man aanvliegen, die Thor meegeeft dat 'ie toch zeker niet moet denken dat hij alle lol mag opeisen. Dat is een licht cringy maar zeer illustratief moment. Marvel's Avengers zit vol banter tussen de verschillende personages. Het acteerwerk is daarbij goed genoeg, maar het schrijfwerk is niet al te sterk. Vooral dát lijkt een achilleshiel te kunnen worden voor de game. Een verhaal, en de dynamiek tussen personages, valt of staat bij hoe goed het allemaal is geschreven.

Marvels Avengers

Terug naar de gameplay. Iron Man neemt het stokje over van Thor. Vanuit de lucht neemt Stark op zeer herkenbare wijze vijanden onder vuur met de blasters in zijn handen. Wordt het allemaal iets te gevaarlijk, dan zet Iron Man zijn 'Uni-Beam' in, een sterke blast die uit zijn borst afgeschoten wordt. Terwijl Thor en Iron Man alvast aan de slag waren gegaan, zijn Black Widow en Bruce Banner ook naar de brug gevlogen. Natalia opent het luik en Bruce springt naar beneden, om vervolgens in de lucht al te veranderen in zijn groene, ijzersterke alter-ego. Hulk in actie is ... indrukwekkend. Het groene gevaarte rent over de brug en slaat alles op zijn pad weg. Hij kan bovendien over grote gaten in de brug springen, waarbij hij soms gebruikmaakt van wall-jumps via vrachtwagens, om nog verder te komen. De Hulk-stijl zou niet compleet zijn zonder een lekker 'Hulk smash'-moment, waarbij hij in dit geval een tank kapot mept. Op dat moment snijdt de actie even naar de Helicarrier, waar Captain America wordt verrast door vijanden. 'Cap' maakt snel korte metten met de onwelkome gasten, waarbij hij zijn schild soms een route langs meerdere vijanden laat afleggen.

Black Widow heeft zich ondertussen op de brug gemeld . Zij ontfermt zich over Taskmaster en de supersonische bom. Noodgedwongen trouwens, want de brug staat op instorten, dus Thor, Iron Man en Hulk zijn druk bezig burgers te evacueren. Taskmaster en Natalia gaan met elkaar op de vuist in een gevecht dat zich voor een groot deel in de lucht afspeelt, met dank aan het feit dat Taskmaster kan vliegen. Deze scène is wat wij noemen 'peak Avengers': terwijl de twee met elkaar vechten, gebeurt er in het beeld ook van alles om hen heen. We zien Iron Man voorbij vliegen en op soldaten schieten, Thor vliegt door het beeld, en even later springt Hulk van brokstuk naar brokstuk op de in elkaar stortende burg. We kunnen ons niet herinneren dat we ooit zoveel actie hebben gezien in een stuk live gameplay. Dit is de over-de-top-actie die je ook kent van de Avengers-films.

Singleplayer en coöp wisselen elkaar af

Dat levert echter wel een vraag op, want Crystal Dynamics kondigde tijdens de Square Enix-show aan dat deze game coöperatief kan worden gespeeld. Dit leek echter singleplayer-gameplay. Hoe zit dat? Amos: "De game bevat dit soort singleplayer-stukken, en die vormen samen min of meer de ruggengraat van de game, waarin het hoofdverhaal verder gaat. Vanuit die lijn krijg je steeds zijtakken die zich richten op een subverhaal dat gekoppeld is aan een van de personages. Die stukken zijn steeds door maximaal vier spelers samen te spelen. Je kunt die stukken ook herspelen met helden die je later hebt vrijgespeeld, of die wij later aan de game hebben toegevoegd, om te kijken hoe anders die missies zich laten spelen als je een andere held speelt."

Marvels Avengers

Van dat coöperatief speelbare deel hebben we nog geen demonstratie gezien, dus voor nu moeten we het doen met het singleplayer-deel. Dat eindigt op onverwachte wijze. Black Widow verslaat Taskmaster, maar de Avengers - en San Francisco - verliezen alsnog. De Helicarrier, die poogde op te stijgen, stort neer door een geheimzinnige kracht die het schip weer naar beneden trekt. Daarbij ontstaat alsnog een supersonische explosie die een groot deel van San Francisco verwoest en veel slachtoffers maakt. Een van hen lijkt Captain America te zijn, die nog aan boord van het schip was.

Vijf jaar later

Dan springt het spel naar een moment vijf jaar verder in de toekomst. Een standbeeld voor Captain America lijkt te verklappen dat Steve Rogers inderdaad niet levend uit het wrak is gekomen. De Avengers zijn ondertussen uit elkaar en zelfs verboden. We zien hoe Bruce Banner en Tony Stark praten over de gebeurtenissen van toen. Hier eindigt de demonstratie op de E3, maar begint Marvel's Avengers pas echt. Het is namelijk aan de speler om de Avengers weer bij elkaar te brengen en - vijf jaar na dato - alsnog uit te vinden wie of wat er achter de aanval op A-Day zat, en hoe hij of zij is te stoppen.

Dat doe je in eerste instantie met vijf van de zes 'main Avengers', waarbij alleen Hawkeye ontbreekt. We weten al dat Ant-Man zijn opwachting in de game zal maken, en later zullen de ontwikkelaars nieuwe helden en nieuwe regio's toevoegen. Dat gebeurt steeds gratis. De enige content in de game waar je echt geld aan uit zou kunnen geven, zijn bepaalde 'premium'-pakken voor de helden die je hebt. Het lijkt er daarbij op dat er behoorlijk veel plannen voor nieuwe content liggen, want Amos bevestigde tegenover Tweakers dat het de bedoeling is dat Marvel's Avengers nog meerdere jaren van nieuwe content zal worden voorzien.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.