Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

Apple iPhone XR Review

De brug tussen vernieuwd en vertrouwd

Camera: portretmodus zonder tweede camera

De iPhone XR heeft op cameragebied niets nieuws ten opzichte van de iPhone XS; het gaat om dezelfde primaire camera op de achterkant, maar de secundaire camera ontbreekt. De frontcamera is ook dezelfde. Over de hardware kunnen we dus kort zijn. Als je wilt weten hoe de camera het doet tegenover die van de iPhone X en Pixel 2 van Google, kun je daarvoor terecht bij de iPhone XS-review. In het Camera-gedeelte van deze review leggen we de focus (!) vooral op de verschillen met de XS.

Nu is kijken naar camerahardware in smartphones anno 2018 minder relevant dan ooit. Net als Google heeft Apple 'computational photography' volop omarmd. Daarbij wordt het beeld uit verschillende frames samengesteld en wordt berekend wat de gebruiker wil vastleggen, en dat heeft veel gevolgen.

Toestel iPhone XR iPhone XS (Max) iPhone X
Resolutie 4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
4032x3024
4:3
12Mp
Pixels 1,4μm 1: 1,4μm
2: 1,0μm
1: 1,22µm
2:. 1,0μm
Sensorgrootte Ong 1/2,55" 1: Ong 1/2.55"
2: Ong 1/3,4"
1: Ong 1/3"
2: Ong 1/3.4"
Stabilisatie Optisch 1: Optisch
2: Optisch
1: Optisch
2: Optisch
Diafragma f/1.8 1: f/1.8
2: f/2.4
1: f/1.8
2: f/2.4
Brandpunt (35mm) 26mm 1. 26mm
2. 56mm
1. 28mm
2. 56mm

Zo heeft de XR een voorkeur voor een lagere sluitertijd en hogere iso's dan vorige iPhones. Dat heeft te maken met Smart HDR, zo ploos tweaker Cocoia, ontwikkelaar van camera-app Halide, uit. Om die verschillende frames te kunnen vastleggen, is het goed om de sluitertijd zo laag mogelijk te houden, zodat de tijd die het kost om de frames te maken, kort is en de kans op schudden van de telefoon zo klein mogelijk.

Tijdens de reviewperiode viel wel op dat de XR behoorlijk last heeft van lensreflecties, lensflare. Nu treedt dat bij elke telefooncamera op, maar de XR, en trouwens ook andere recente iPhones als de X en XS, zijn de J.J. Abrams van de smartphonewereld en brengen die reflecties relatief vaak en duidelijk in beeld. Dat betekent dat je in de praktijk soms even het shot moet veranderen om reflecties uit beeld te krijgen. Dat is iets om op te letten.

Zijn dat groene ufo's in de lucht of zien we lensreflecties? Voor deze fotovergelijking is noodgedwongen een XS Max in plaats van XR gebruikt, want die laatste lag op dat moment een accutest te draaien en was pas klaar toen het alweer licht werd. Omdat de XS Max en XR de primaire camera delen, is er geen verschil. Deze foto en deze video tonen beide de lensreflectie op de XR zelf.

De XR heeft net als de XS een portretmodus, maar net als bij Googles Pixel-telefoons gebeurt dat met een enkele camera. De functies zijn op het oog dezelfde, al ontbreken de opties om toneellicht te gebruiken in de foto. Toneellicht betreft de opties waarbij de software de achtergrond weghaalt en alles behalve de persoon zwart maakt. Dat kan dus niet met de XR.

Toch zijn er een paar functionele verschillen. De portretmodus werkt, logischerwijs, met de enige lens die de XR heeft, de 26mm-lens. De XS en alle iPhones daarvóór met portretmodus doen dat met een 52mm- of 56mm-lens. Daar komt bij dat de portretmodus op de XR beperkt is in de dingen die je ermee kunt doen en de afstand die je kunt nemen. De software moet een persoon waarnemen. Nu is hij daar niet al te streng mee; een foto van een still uit een video op een laptopscherm is kennelijk genoeg.

Dit is uiteraard geen 'live gezicht', maar een still uit een video van een paar jaar geleden op een scherm
Luigi: "I'm-a Luigi, number one."
IPhone XR: "Ik zie niemand."

Aan de andere kant: het gezicht moet wel van een persoon zijn. We hebben geprobeerd het toestel te verleiden tot het maken van een portretfoto van een van onze favoriete fictieve loodgieters, maar dan blijft de XR stug volhouden dat hij echt geen persoon ziet.

Een andere beperking is de afstand die je kunt hebben tot de persoon die je op de foto wilt nemen. Dat is bij benadering maximaal een meter. Ter vergelijking: bij iPhones met dubbele lenzen is dat zo dichtbij, dat je de neusharen kunt tellen, maar je kunt ook prima een paar meter verderop gaan staan voor een mooie foto. Dit kun je ook omdraaien: eindelijk kun je wel portretfoto's maken van een kortere afstand zonder een foto te krijgen die oncomfortabel dichtbij oogt. Er zijn meer voordelen aan deze keuze. Omdat de camerasensor groter is en de lens lichtsterker, werken portretfoto's ook in lichtsituaties waarin andere iPhones het laten afweten. Dat levert vermoedelijk niet de beste resultaten op, maar het is wel mogelijk om tot verder na zonsondergang een portretfoto te maken.

Behalve de ingezoomde portretten mis je natuurlijk ook de 'optische' zoom zelf door het ontbreken van de tweede camera. Nu kun je digitaal inzoomen, maar dat levert simpelweg minder mooie resultaten op. Het detailniveau is een stuk lager, hoewel je daarvan misschien niet bijster veel ziet als je hem op sociale media plaatst of als thumbnail ziet in een review. Wie van dichtbij gaat kijken, ziet die verschillen natuurlijk wel.

Het oneerlijke is natuurlijk dat als je de XR vergelijkt met de XS, er functies ontbreken of anders werken. Daardoor kun je de indruk krijgen dat de camera tegenvalt. Dat is niet juist; net als bij de XS is de camera uitstekend, met mooi gestabiliseerde video en over het algemeen uitstekende foto's. Scherpstellen gaat vaak goed en hij kan snel de focus aanpassen. De Smart HDR zorgt ervoor dat je meer kunt zien in shots met gevarieerde lichtomstandigheden. Apples smartphones zijn al jaren niet meer de absolute top van de markt, maar ze kunnen nog altijd mee met de beste Android-smartphones en dat is ook nu het geval. In het dagelijks gebruik valt op dat hij in veel omstandigheden uit de voeten kan, ook als er mild tegenlicht is of als onderwerpen bewegen, zoals dieren of kinderen. De lage sluitertijd zal daarbij helpen.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite