Apple iPhone XS 64GB Grijs

Specificaties 5,8" • 2436x1125 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone XS 64GB Grijs Review

wilp85 5 juli 2020, laatste update op 6 september 2020, 511 views Product gekocht

Apple iPhone XS 64GB Grijs

Eerste indruk dik in orde, verschil met (high end) android zeer klein.

Pluspunten

• Design, bouw kwaliteit
  • Software loopt erg soepel
  • Degelijke allrounder
  • Formaat
  • Scherm
  • Camera (video)

Minpunten

• Langzaam opladen
  • Comptabiliteit met Windows
  • Stock Android voelt sneller aan
  • Foto kwaliteit niet zo goed als Pixel 2 van Google

Komend vanaf jarenlang android, met name galaxy’s en google pixels toch weer eens de overstap gemaakt naar iOS. Ik ging in eerste instantie voor de iPhone 11 maar na deze gezien en gevoeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat ruim €700 veel geld is voor een telefoon met zo’n matig scherm. In de winkel staat deze natuurlijk opgesteld langs de 11 pro en dat scherm + het formaat sprak mij veel meer aan. De prijs van de 11 pro is echter naar mijn maatstaven veel te hoog vandaar dat ik ben uitgekomen bij de iPhone Xs.

Hetzelfde scherm en design als de iPhone 11 pro maar dan wat goedkoper.
Natuurlijk heeft de 11 serie een stapje vooruit in camera en processor maar voor mij is de Xs meer dan snel genoeg en de camera presteert ook naar behoren.

Al om al denk ik dat het voor mij een juiste aankoop is, deze Xs ipv de iPhone 11.
Dat oled scherm en het kleinere formaat maken een groot verschil in de gebruikerservaring.

Ik heb de telefoon ruim een week in gebruik bij het schrijven van deze review maar kan toch wel concluderen dat de verschillen met high end android telefoons niet groot is, de een is beter in dit en de ander is beter in dat. De camera maakt mooie foto’s maar qua fotokwaliteit is het niet beter als de galaxy s10 van mijn vrouw. De Google pixel 2 die ik hiervoor gebruikte maakte echter wel mooiere foto’s als deze iPhone. De kwaliteit van video’s is echter wel beter dan dat ik gewend was, daar kan geen android toestel aan tippen.

Toch vindt ik dat je bij het besteden van zoveel honderden euro’s wel mag uitgaan van een bepaald update beleid. Dat is ook voor mij de grootste reden dat ik ben overgestapt. Deze iPhone is in september 2 jaar oud maar krijgt dan nog steeds 3 jaar software updates! De nieuwste en duurste samsung telefoons van €1000,- krijgen na introductie slechts 2 jaar software updates en dan nog één jaar security updates weliswaar maar het contrast is groot t.o.v iOS. Dat blijft een groot gemis in de android wereld naar mijn mening.

Update:
Na een periode van 2 weken heb ik een back up gemaakt van mijn foto’s en filmpjes. Ik maak gebruik van een Windows laptop deze draait op Windows 10. De foto’s op de laptop zetten via verkenner was geen probleem. Echter de foto’s en filmpjes bekijken wel! De foto’s staan ingesteld als .heic niet als .jpeg en de filmpjes zijn .mov ipv .mp4.. nou kun je in de instellingen van je iPhone een aanpassing maken dat foto’s wel in .jpeg worden opgeslagen maar dit is niet de meest aanbevolen instelling. De Windows foto app ondersteund deze waarden niet standaard. Hiervoor moet je 2 extensies downloaden vanuit de Microsoft store, de aanbevolen apps zijn niet eens gratis maar kosten 0,99 cent. Met wat zoeken op internet toch deze twee extensies gratis kunnen installeren. Maar zonder deze extensies kun je dus geen foto’s en filmpjes gemaakt met je iPhone bekijken op je Windows apparaat. Dit is toch frustrerend maar uiteindelijk dus wel op te lossen.

Het is dus de vraag waar je de kritiek moet plaatsen in dit geval, bij Apple of bij Windows?

Heb jij ook een Apple iPhone XS 64GB Grijs?

Meer advertenties

Sneller laden kan met pricewatch: Apple 18W USB-C Power Adapter en pricewatch: Apple Lightning naar USB-C kabel, 1m of als je een MacBook met USB-C lader hebt, kan je die ook gebruiken, dan heb je dus alleen de lightning naar USB-C kabel nodig.

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 5 juli 2020 18:19]

Oké bedankt voor de tip👍
Ik heb zelf ook de XS een paar weken in bezit na altijd Android te hebben gebruikt, ik herken volledig de review zoals je hem hebt geschreven. Bij mij viel de Iphone 11 ook af vanwege het scherm, het voelde niet goed om ruim 700 euro voor een IPS scherm te betalen. Het voelde beter om een 1,5 jaar oud topmodel die destijds over de 1000 euro heeft gekost aan te schaffen voor 600 euro.

Een andere overweging is ook privacy, ik denk dat Apple toch beter met je gegevens omgaat dan Google. Ik merk dit ook al met de instellingen in IOS, iedere app kan je heel makkelijke de toegang geven die het nodig heeft, bv alleen locatie delen als de app op de voorgrond is kan je aanzetten. Android kan dit ook maar gaat toch omslachtiger en Google blijft altijd in staat alles te zien.
Hij bevalt me nog steeds prima