Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs en Luke van Drie

Xbox Adaptive Controller Preview

Doorbraak voor gamers met beperking

12-06-2018 • 13:00

42 Linkedin Google+

Doorbraak voor gamers met een beperking

Bekijk deze video hier via†de StreamOne-player.

Voor de meeste gamers is het geen enkel probleem: je koopt een console, neemt een of meerdere controllers mee naar huis en hebt daar vervolgens jarenlang plezier van. Er zijn echter ook mensen voor wie dat minder†vanzelfsprekend is. Sterker nog,†wereldwijd kampen meer dan 1,2 miljard mensen met een beperking. We hebben het dan over mensen met een bepaalde fysieke beperking, maar bijvoorbeeld ook over mensen met een beperking op het gebied van zicht of gehoor. Op een adequate manier games spelen gaat voor deze groep vaak gepaard met een zoektocht naar apparaten die dat mogelijk maken. Vaak gaat het daarbij om†speciaal op maat gemaakte voorwerpen, wat omslachtig en duur is. Ergens is dat logisch. Het is immers lastig om een apparaat te verzinnen waar iemand met bijvoorbeeld ťťn hand net zo veel aan heeft als iemand zonder armen, of juist iemand die 'slechts' enkele vingers mist. Toch doet Microsoft een poging. Het bedrijf komt in september met de Xbox Adaptive Controller, die zal werken met Xbox One-consoles en pc's met Windows 7 of hoger. Op de E3 konden we de controller alvast even bepotelen, en om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij denken dat deze controller het leven van veel gamers met een beperking flink kan veranderen.

Strakke vormgeving

De Adaptive Controller is een langwerpig object dat qua vorm nog het meest lijkt op een toetsenbord zonder toetsen. In plaats daarvan vind je op de bovenkant van de controller een d-pad, enkele menuknoppen en twee grote, ronde knoppen die zich goed laten vergelijken met de knoppen waarvan gamers met een beperking vaak gebruikmaken. Wat aan de bovenzijde meteen opvalt, is dat de controller gemaakt is in de Xbox-huisstijl. Het apparaatje ziet er stijlvol uit. Dat was voor Microsoft een belangrijk punt. De Adaptive Controller moet worden gezien als een normale controller, niet als iets raars. Met deze vormgeving slaagt het bedrijf in die opzet.

Negentien poorten

De meerwaarde van de Adaptive Controller zit echter niet aan de bovenkant, maar aan de achterkant. Daar vind je negentien poorten die elk verband houden met de diverse knoppen van een standaard Xbox One-controller. Elke poort heeft een ingang voor een 3,5mm-jack waarin je elke accessoire met een mini-jackverbinding kunt aansluiten. Microsoft had diverse knoppen en andere accessoires meegenomen naar de E3 om te laten zien hoe het werkt. Het blijkt inderdaad zo simpel als het klinkt. Stop†bijvoorbeeld een grote knop in het gaatje dat correspondeert met de A-knop, waarna†die grote knop je A-knop is. Heb je hem toch liever op de linker-trigger of op de functie 'pijltje naar voren'? Dan plug je hem daarin, en klaar ben je.

Microsoft demonstreerde ook een variant waarbij een†met de voet te bedienen pedaal werd aangesloten op†een van de twee 'wild card'-poorten. Deze corresponderen niet met een van de standaardknoppen van de Xbox One-controller†maar kunnen allerlei functies krijgen. Het pedaal kreeg de functie van een shift-knop, terwijl de medewerker met een eenhandige controller†speelde. Hij had slechts ťťn pookje en twee knoppen tot zijn beschikking. Door de shift-knop met zijn voet in te houden, kregen de knoppen en het pookje echter een andere functie, waardoor er in totaal genoeg vormen van input waren om in elk geval Minecraft soepel te kunnen spelen.

Copilot

Het is een simpel en doeltreffend systeem dat ogenschijnlijk oneindig veel mogelijkheden biedt. Het kent†feitelijk geen limieten. Zolang je een†accessoire kunt aansluiten, kun je het gebruiken, en als je wilt kun je zo alle negentien de poorten in gebruik nemen. Dat zal wellicht niet de handigste manier van gebruik zijn, maar het werkt wel. Ook fijn is dat de controller werkt met Copilot. Dat is een functie waarbij de Xbox One twee controllers met elkaar verbindt en hun gezamenlijke input ziet als de input van ťťn controller. Zo zou je dus met een hand gebruik kunnen maken van een normale controller, en de overige functies, die je mist omdat je de helft van de controller niet gebruikt, op een of andere manier opvangen met de Adaptive Controller.

Gunstige prijs?

De mogelijkheden zijn dus schier eindeloos. De enige vragen daarbij zijn†wat je allemaal nodig hebt†en wat het gaat kosten.†Het lijkt erop dat de schade mee zal vallen. De controller kost in de Verenigde Staten 100 dollar en in†Europa 90 euro.†Daar†komt de prijs van de accessoires die je wilt gebruiken natuurlijk†nog bij, maar zoals gezegd ondersteunt het apparaat veel bestaande randapparatuur. Dat is onderdeel van de strategie van Microsoft. De Adaptive Controller is niet bedoeld om gamers met een beperking geld uit de zak te kloppen. Sterker nog,†Microsoft nodigt hardwaremakers uit om voorwerpen te maken die samenwerken met de controller. Normaal is het zo dat†als een hardwarepartij zoals Logitech iets voor de Xbox One maakt, het†daar een 'licensing fee' voor moet†betalen. Maakt hetzelfde bedrijf nu echter iets voor de Adaptive Controller, dan is daar geen 'fee' mee gemoeid. Als het aan Microsoft ligt, gaat zelfs 'rivaal' Sony PlayStation ooit iets doen met het op accessibilty gerichte apparaat. Xbox-baas Phil Spencer liet in een eerste stadium weten dat er wat Microsoft betreft geen sprake is van concurrentie als het gaat om accessibility. Mocht PlayStation dus willen leren van Microsoft en van de nieuwe controller, dan staat Microsoft daar voor open.

Kan levens veranderen

Niet alleen veel gamers zullen uitkijken naar de release van de controller, ook Microsoft zelf leeft met enige spanning naar september toe. Pas dan zal de fabrikant zien op welke manier gamers met een beperking de controller gaan gebruiken, en of het voorwerp gemakkelijk genoeg is in te stellen zodat verzorgers het voor hun cliŽnten kunnen regelen. Ook voor ons is het een kwestie van afwachten, al was het maar omdat het voor ons als gamers zonder motorische beperking†natuurlijk moeilijk is om in te schatten op welke manier zo'n apparaat iemand met een beperking uiteindelijk kan helpen. We hebben er echter vertrouwen in dat de Xbox Adaptive Controller daar wel in zal slagen. Het apparaat hoort in elk geval bij de meest interessante en in potentie meest 'levensveranderende' dingen die we ooit op een E3 hebben gezien.

De specificaties van de Xbox Adaptive Controller zoals vermeld op de officiŽle Xbox-website

Reacties (42)

Wijzig sortering
Wauw! en eindelijk!

ik kreeg al tranen toen ik deze review zag,
ik wacht al jaren op een controller gelijk aardig als deze want mijn broer is gehandicapt maar speelt heel veel op zijn ps4 en dat maakt het soms ook moeilijk welke games hij kan spelen,
maar hier zie ik een grote oplossing en gebruiksgemak voor mijn broer (en voor alle andere met beperkingen) en ik hoop dat
sony deze ook gaat gebruiken, want al onze vrienden spelen nu eenmaal ps4 maar zo niet zou ik nog kunnen overwegen om hem ook een xbox te halen en uit te testen.

niet iedereen snapt het misschien maar als je met iemand leeft die een beperking heeft en zo iets hoort kun je niet beseffen hoe gelukkig het je maakt.

een mega mega + punten voor microsoft voor dit te maken en hoop dat andere bedrijven samen zullen werken voor mensen met beperkingen.

[Reactie gewijzigd door OdSultan op 13 juni 2018 02:53]

Ik ben akkoord met je lof voor Microsoft om dit te gaan ontwikkelen, maar misschien moet je dan ook eens stemmen met je bankrekening.

Microsoft heeft hier tijd, moeite en geld ingestoken, en als je dan gewoon de controller aanschaft om games en hardware bij de concurrentie te gaan kopen, is dat niet echt aanmoedigend voor Microsoft.

Persoonlijk vind ik het feit dat Microsoft rekening houdt met mensen met een motorische beperking een sterk argument om voor Microsoft's platform te kiezen.
Ik lees erg weinig over de neven functies van een dergelijke functies. Uiteraard is hij geŽnt op mensen met een beperking, maar in de console wereld is het niet vreemd om custom controller te gebruiken om je voordeel mee te doen. Ik zie dit ook wel als een Scuf 2.0, waarbij je eenvoud met voeten kunt springen o.i.d. zonder je focus van je aim af te halen. Zelf ben ik een beetje dubbel hierin, ergens mooie ontwikkeling, anderzijds ben vind ik het erg jammer dat de gelijkheid die er tot de vorige generantie consoles vrij sterk was nu het toch de PC kant op gaat waar je weer zo goed bent als een mix van je skill en hardware.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door DerDee op 12 juni 2018 13:22]

Mooi dat Microsoft ook aan gamers met een beperking denkt. Natuurlijk, het is vanuit commercieel oogpunt lucratief om goodwill te kweken en nog meer gamers aan je te binden. Ik vind dit in elk geval een erg positieve ontwikkeling die hopelijk miljoenen mensen opnieuw van hun hobby kan laten genieten.
Dit komt uit MS Research, ja ze gebruiken resultaten uit MS research om met wat leuke pers berichten wat goodwill te creŽeren. Maar dat is niet het initiele doel van de MS research projecten. Alles behalve.

Het commerciele oogpunt gaat amper verder dan "Hoe meer we in R&D stoppen, hoe meer winst we maken". De meeste producten van MS die we gebruiken komen van de MS research afdeling af.

MS is ook al zeker sinds de jaren 90 vrij open met hun R&D afdeling en heeft altijd al veel open en beschikbaar gemaakt voor iedereen. Iedereen gebruikt ook kennis die van de MS Research afdeling is gekomen. Want Gates heeft een heel hoog "We moeten wat terug doen voor de wereld" gehalte, deze visie heeft MS ook, ondanks dat het een bedrijf is dat ook zo veel mogelijk geld wilt verdienen.

GPU markt die losgebroken is door MS dankzij het werk wat ze in de Xbox hadden gestopt. Ik heb ook een erg sterk vermoeden dat AMD's comeback ook wat te maken heeft met de samenwerking met MS op de XBO. MS is sinds de eerste Xbox zelf deze kennis inhouse gaan halen, nadat ze in eerste instantie zowel Nvidia als AMD voorbij gestreeft waren (Zelfs CUDA is gerumored begonnen op de MS Research afdeling, maar goed rumor, nooit bevestiging van gevonden). Bijna alle DirectX features de laatste 20 jaar zijn echt van MS en niet "MS die GPU vendor meuk implementeerd".

PhotoDNA, kinderporno waar geen rechercheurs meer doorheen hoeven te graven (en wat automatisch op het internet opgespoord wordt, Bing zoekt o.a. naar KP, Onedrive scant autonoom naar KP).

Project Innereye waar MS al 10 jaar een belangrijk aandeel levert aan o.a. kankerbestreiding.

Efficiente algoritmes voor Diffie Hellman encrypties.

Vorig jaar kwamen ze ook met Gaze, waarmee ze mensen d.m.v. AR bij kunnen staan. Zoals bijvoorbeeld bij ALS.

Project Trident dat er voor gezorgt heeft dat de enorme bergen data die wetenschappers verzamelen een stuk makkelijker te verwerken is. O.a. door zelf experimenten te herhalen of met andere variablen uit te voeren en de data ook nog eens efficient te filteren zodat je niet begraven wordt in de enorme bergen data.

Of een leuke voor iedereen die het jammer vind dat MS Mojang had overgekocht. MakeCode, programeren leren via Minecraft.

Local Reconstruction Codes. MS heeft dit ontwikkeld voor Azure, vrijgegeven voor de wereld. Usenix award voor gekregen.

Het is eigenlijk niet leuk meer hoe ontiegelijk veel moois van MS research afkomt, mocht je een keer een vakantie of paar weekenden niets te doen hebben: https://www.microsoft.com/en-us/research/
Goodwill creŽren is dat niet. Er zijn ook grote bedrijven die weten dat ze een verantwoordelijkheid dragen. Wanneer je een waanzinnig populair product zoals een console creŽert sluit je sommige mensen uit zoals mensen met een beperking. Dan heb je als groot bedrijf de morele verantwoordelijkheid die mensen te betrekken. Voor grote bedrijven als Microsoft, Apple, Google is het peanuts om dat te doen dus goed dat ze het ook doen. Of zo zie ik dat toch.
Zag ik nou rond 3:05 een Nintendo Nunchuk controller?

Na aanleiding van @Jester-NL zijn opmerking: Dat er andere controllers op aangesloten kunnen worden was mij duidelijk, maar Nunchuck is a) van een concurrent en b) het nogal een unieke aansluiting.

[Reactie gewijzigd door DevWouter op 12 juni 2018 13:13]

"(...) knoppen die hier achterliggen zijn niet allemaal door Microsoft gemaakt (...)"
Dat had ik gehoord, maar dan verwacht ik gespecialiseerde bedrijven, niet een concurrent ;)
"I will never turn this into a Sony, Nintendo, Microsoft [competitive] thing," head of Xbox Phil Spencer said at the event. "Anybody, literally anybody who wants to learn from the work we’ve done here—or even try to do more than that with the work we’ve done here—I’m completely open to that. it doesn’t have to have an Xbox logo on it. Let's just allow more people to play."
Bron

[Reactie gewijzigd door Wild Fox333 op 12 juni 2018 16:59]

Die joystick is van Logitech, een bedrijf dat ook controllers maakt en dus een directe concurrent is voor Microsoft. 😉
Maar Logitech heeft een deel van zijn bestaansrecht te danken aan Microsoft. Het zijn net zulke concurenten zoals bv MS en Sony, afhankelijk van welke markt je kijkt zijn het partners of concurenten.
Aangezien Nintendo hun eigen poortformaten gebruikt zal het wel een afgeleide zijn.

Zie ook de 10 jaar oude eee-stick van asus
Zag ik nou rond 3:05 een Nintendo Nunchuk controller?

Na aanleiding van @Jester-NL zijn opmerking: Dat er andere controllers op aangesloten kunnen worden was mij duidelijk, maar Nunchuck is a) van een concurrent en b) het nogal een unieke aansluiting.
Denk niet dat een Wii Nunchuck is maar gewoon een kloon van een ander bedrijf (bv. Logitech). Zo verassend is dat dus toch niet? Logitech maakt ook al jaren controllers die duidelijk geÔnspireerd zijn door de Dualshock controllers van Sony.
Nunchuks hebben een erg eenvoudige pinout en worden vaak gebruikt voor demos van bij hardware hacking of embedded software projecten. Vermoedelijk daarom dat die ook hier gebruikt wordt?

Ik vermoed dat het team dat hier bij Microsoft aan gewerkt heeft gewoon zelf eens gekeken heeft in de kast van "wat kunnen we hier nu op aansluiten" om een aantal voorbeelden te kunnen aanbrengen.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 12 juni 2018 17:07]

De echte waarde van deze controller zit in de vrijheid die men nu krijgt om controlls te maken die echt goed aansluiten op hun persoonlijke beperking. De voorbeeld tools zijn meer een demonstratie van de opties dan echt te gebruiken oplossingen. Ik ben heel benieuwd wat de creatieve ontwerpen gaan worden.

Als voorbeeld; een racespel waarbij de kin gebruikt kan worden als joystick, en de samentrekking van bepaalde gezichtsspieren voor de registratie van de ABXY knoppen. De opties zijn echt oneindig
De echte waarde van deze controller zit in de vrijheid die men nu krijgt om controlls te maken die echt goed aansluiten op hun persoonlijke beperking.
Niet alleen de persoonlijke beperking, maar voor iedereen die iets anders wil dan de default controller. De mogelijkheden zijn eindeloos :)
Toch weer leuk om te lezen dat Microsoft geen licentie kosten gaat vragen indien andere partijen toebehoren willen maken voor deze controller. Ook de open gedachte met bijv PlayStation van Phil Spencer. Ik kan mij nog een artikel over de aankondiging van dit device herinneren en de vele aannames die er door menig Tweaker werd gedaan...
Inderdaad, mooi dat ze een "all inclusive solution" willen gaan bieden, zonder dat andere partijen daar opeens een bak geld voor bij moeten leggen.

Als die andere partijen die niet bestaande fees dan ook niet stiekem toch door zouden rekenen in hun extra's, dan is het een mooie stap voor inclusiviteit. (ja, ik weet, geen goed Nederlands woord, maar ik wist geen betere).
Denk aan al die gamers die hun eigen cockpit of wat dan ook willen bouwen...
Ik ben benieuwd naar de eerste custom builds.
Die gamers zitten denk ik voornamelijk op de PC. Daar zitten ook de sims waar je zo'n cockpit voor kunt gebruiken.
xbox controllers kan je ook gebruik van maken op de PC, deze lijkt mij niet uitgezonderd. ;)
Ja klopt inderdaad. Helemaal niet aan gedacht :+
Staat toch duidelijk in het bericht dat Windows 7 en hoger wordt ondersteund.

En het lijkt mij alleen maar goed als die doelgroep ook deze controllers koopt, dan wordt het minder snel financieel onaantrekkelijk voor MS.
Dit kunnen we alleen maar toejuichen!

Ik denk daarbij dat ook tweakers hier misschien vrijuit gaan experimenteren om een eigen beleving te creeeren.
Ik verwacht nu ook mensen die grappige hacks hiermee gaan bouwens. Denk aan een raspberry pi die allerlei trucjes uitvoert in het spel. Een voorbeeld hiervan bestaat ook al in de vorm van tasbot.

https://www.youtube.com/watch?v=7CgXvIuZR40
https://www.youtube.com/watch?v=pj7RE2DcRgc
Ik juich dit enorm toe en verbaas mij dat het niet eerder is uitgebracht. Helaas vrees ik dat er misschien ook misbruik zal gemaakt worden door gamers zonder een beperking om te cheaten (denk maar aan de klassieke turbo buttons), maar dat laatste weegt niet op tegenover de mensen die hierdoor wel toegang krijgen tot gamen.
Ik juich dit enorm toe en verbaas mij dat het niet eerder is uitgebracht. Helaas vrees ik dat er misschien ook misbruik zal gemaakt worden door gamers zonder een beperking om te cheaten (denk maar aan de klassieke turbo buttons), maar dat laatste weegt niet op tegenover de mensen die hierdoor wel toegang krijgen tot gamen.
Zullen er niet al Xbox compatible controllers op de markt zijn met dat soort features?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True