Metro Exodus Preview

Ontsnappen aan de ondergrondse

Buiten spelen

Als je toch naar het buitenland moet om voor het eerst Metro Exodus te kunnen spelen, wil je natuurlijk het liefst naar Rusland. Gezien de visumverplichtingen die daarvoor gelden, is dat echter wat onpraktisch. Londen lijkt een goed alternatief, het is tenslotte de stad waar ooit de eerste metro reed. Uitgever Deep Silver had daarom een oud en vervallen, maar tegelijk hip industrieel pand in de binnenstad afgehuurd en er een hele batterij Xbox One development kits opgesteld waarop een vroege versie van de game draaide. Het betreffende pand heeft werkelijk niets met de metro te maken, maar sfeervol was het wel.

Om te benadrukken dat het nieuwe Metro Exodus nauw aansluit op de voorgaande delen, had uitgever Deep Silver niet alleen een deel van het ontwikkelteam uitgenodigd, maar ook Dmitry Glukhovsky, de schrijver van het boek waarop de games uit de serie zijn gebaseerd. Glukhovsky is populair. Sommige van de aanwezige journalisten hadden zijn romans meegenomen om ze te laten signeren door de auteur, die zich niet alleen in Russisch en Engels, maar ook in vloeiend Frans verstaanbaar kan maken.

Benadrukken dat Exodus aansluit op de voorgaande delen kan geen kwaad, want er is een opvallend verschil tussen dit derde deel en de twee voorgangers. Die ontwikkeling werd al ingezet in Metro: Last Light. Exodus speelt zich niet meer voornamelijk af in het metrostelsel van Moskou. Je gaat meer dan ooit naar buiten en verlaat zelfs Moskou.

Artyom is terug

Hoofdrolspeler in de game is nog steeds Artyom. Hij probeert te overleven in het Rusland van 2036, waar 23 jaar eerder een enorme nucleaire ramp plaatsvond waarvan de gevolgen nog overal zichtbaar zijn. De setting is daarbij dus gelijk aan wat je gewend bent. In de rol van Artyom beweeg je door een grotendeels verlaten en verruïneerd landschap dat is geïnspireerd op de wereld rond Tsjernobyl. Die wereld is tastbaar voor de makers van de game, want de studio van ontwikkelaar 4A Games is gevestigd in Kiev, op zo'n 100 kilometer van de rampplek.