Door Jurian Ubachs

Redacteur

Far Cry 5 Preview

Trucks, helikopters en beren in Montana

20-01-2018 • 06:00

183

Multipage-opmaak

Companion-systeem

Toen we op de E3 voor het eerst in aanraking kwamen met Far Cry 5, waren we niet meteen enthousiast. Een korte presentatie en speelsessie leerden ons weliswaar dat Ubisoft opnieuw een zeer sfeervolle game zal afleveren, maar in die game zagen we vooral veel elementen terug die we herkenden uit vorige afleveringen in de serie. Dat is op zich niet erg, maar een nieuwe game moet niet te veel een blauwdruk van een ouder spel zijn. Toen Ubisoft ons onlangs de kans bood om eens wat uitgebreider aan de slag te gaan met de shooter, was dat voor ons een uitgelezen kans om nader te bekijken hoe veel vernieuwing Far Cry 5 de serie weet te bieden. Of zou 'meer van hetzelfde' in het geval van Far Cry misschien wel goed genoeg zijn?

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: pc, Xbox One

Wie de succesvolle formule van de laatste Far Cry-games nader bekijkt, herkent enkele steeds terugkerende onderwerpen. Zo kent de game vaak een exotische speelwereld, of dat nu een tropisch eiland of een afgelegen berggebied is. Daarnaast is er altijd sprake van een geniale gek als antagonist. Far Cry 3 had Vaas, Far Cry 4 had Pagan Min. In Far Cry 5 heet je ultieme tegenstander Joseph Seed, een priester die is uitgegroeid tot de leider van de gevaarlijke sekte Eden's Gate, die Hope County volledig in zijn greep houdt. Hope County is een fictief gebied, gelegen in de Amerikaanse staat Montana. Dat is wellicht wat minder exclusief dan een tropisch eiland of de Himalaya, maar zeker niet minder kleurrijk. De regio blijkt veel variatie te bieden, zowel in de omgeving als in de mensen die je tegenkomt.

Met die mensen is direct een onderdeel genoemd dat Far Cry 5 enige vernieuwing biedt. Op de E3 maakten we al kennis met het companion-systeem van de game. We konden toen kiezen of we met een team van twee mensen, of met een hond aan onze zijde ten strijde wilden trekken. Dat was leuk, maar wel enigszins beperkt. Bovendien kun je in wel meer games een sidekick kiezen. Het systeem blijkt echter een stuk uitgebreider dan we toen dachten. In Hope County lopen namelijk nog veel meer mensen rond die kunnen helpen. Zoals ze het zelf zeggen: inwoners van Montana blijven niet apathisch staan toekijken als er iets gebeurt. Kom je dus in een vriendschappelijk dorpje, dan is de kans groot dat een van de mensen op straat best met je mee wil. Het is daarbij goed om te letten op wat voor type vechter een persoon is. Er zijn snipers, maar ook mensen die liever met een assault rifle direct op de actie af rennen. Waarschijnlijk heb je zelf ook een voorkeur voor het een of het ander, dus het lijkt bij voorbaat raadzaam om daar enige balans in te vinden.

Guns for hire

Deze 'Guns for hire' maken behoorlijk veel verschil. Je kunt ze rondcommanderen en zo bijvoorbeeld meerdere vijanden tegelijk geruisloos uitschakelen, maar als er een vuurgevecht uitbreekt, staan ze individueel ook hun mannetje. In alles ontpoppen deze AI-metgezellen zich als prima coöp-partners. Ze kunnen je reviven als je neergeschoten wordt en geven aanwijzingen waar vijanden zich verscholen houden. Andersom zul jij hen natuurlijk ook regelmatig op de been moeten helpen. Wanneer je partner neergeschoten is, gaat er een metertje lopen. Is het metertje leeg, dan is je partner gewond en tijdelijk niet meer beschikbaar. Echt dood gaan ze dus niet, en na een herstelperiode kun je ze weer oproepen. Dat kun je doen door ze opnieuw op te zoeken, maar je kunt eerder vrijgespeelde 'Guns for hire' ook oproepen via het Roster-menu. Daar kun je op elk moment wijzigingen in aanbrengen, afhankelijk van wat voor partner je voor je volgende missie wilt hebben.

Interessante missiestructuur

Die missies beloven de rode draad te worden in Far Cry 5, en ze zijn er in verschillende categorieën. Duidelijke zijmissies als 'dood drie beren in het gebied achter de boerderij' behoeven weinig uitleg, maar de manier waarop het verhaal vervolgens doorgaat is minder helder. In onze speelsessie bevonden we ons op een goed moment bij een kerk die we moesten verdedigen tegen de soldaten van Eden's Gate. Toen dat was gelukt, kregen we het radiobericht dat een leger met elitetroepen naar onze positie op weg was. Die vijanden overrompelden ons kort daarna volledig. Dat was duidelijk de bedoeling, want in plaats van het gebruikelijke, grijze scherm dat hoort bij 'sterven' in Far Cry 5 werd het scherm helemaal wit. Toen het beeld weer terugkwam, bevonden we ons opeens voor de ogen van Joseph Seed, die bezig was nieuwe volgelingen van Eden's Gate te verwelkomen. Wat er daarna gebeurt, verklappen we niet, maar dat is ook niet het belangrijkste. Kort ná de speelsessie bespraken we onze belevenissen met een van de andere aanwezige journalisten. Hij herkende de bewuste scène met Joseph, maar was daar via een andere missie gekomen. Dat wijst er dus op dat de voortgang van het verhaal niet lineair gelijk loopt met de missies die je uitvoert. We zijn benieuwd hoe dat systeem zich verder ontwikkelt in de game, maar het maakt ons direct enthousiaster over Far Cry 5.

De inhoud van de missies doet soms denken vorige Far Cry-games, maar we kwamen in de twee uur die we nu mochten spelen in elk geval al wat meer variatie tegen. De eerste missie die we speelden, liet ons een door Eden's Gate bezette fabriek innemen. Dat lijkt erg op het bevrijden van de outposts uit de vorige games, compleet met dezelfde gameplay-elementen. Je moet dus rekening houden met het alarm dat uitgeschakeld kan worden, en soms zijn op dit soort plekken wilde dieren in kooien te vinden. Die kun je loslaten, zodat ze de vijanden in de buurt aanvallen. Een dergelijke situatie kwamen we meerdere keren tegen, en dat is vooralsnog ons voornaamste kritiekpunt. Het leunt wat veel op elementen die we al zo vaak hebben gezien en uitgevoerd.

Knallen met een truck

Het goede nieuws is dat we ook missies tegenkwamen die het over een heel andere boeg gooiden. Zo stalen we een speciale truck, voorzien van wapens. Daarmee knalden we ons letterlijk door wegblokkades, terwijl onze handlangers ons via de radio enthousiast aanspoorden om te toeteren, elke keer dat we zo'n blokkade vermorzelden. Oké, erg diepgaand is het niet, maar leuk zeker wel. Het verdedigen van de kerk zorgde ook voor een aardige verandering, en tegelijkertijd ook voor een van de heftigste gevechten die we tijdens deze sessie meemaakten. Het is nog even afwachten hoe de verhouding tussen 'oud' en 'nieuw' uiteindelijk uitpakt, maar we geven de game voorlopig het voordeel van de twijfel.

Dat doen we niet zonder reden. We hebben tot nog toe namelijk nog maar een beperkt deel van de game en de spelwereld gezien. We mochten ons in deze sessie vrij bewegen, maar wel binnen een beperkt gebied. Dat gebied voelde al enorm groot aan, maar bleek op de totale kaart van de spelwereld eigenlijk maar een bescheiden stuk. Dat biedt in elk geval nog veel mogelijkheden, zowel op het gebied van het ontdekken van de spelwereld als op het gebied van gameplay. Daarnaast hebben we verschillende zaken nog nauwelijks kunnen uitproberen. Zo bevat Far Cry 5 een heel systeem rond het verzamelen van informatie, waarmee je de invloed of macht van de tegen Eden's Gate rebellerende bevolking vergroot. Hoe dat precies werkt en wat het voor je doet, hebben we nog niet kunnen uitvinden.

Wel duidelijk is dat de game op het gebied van gameplay nog wat andere vernieuwingen kent. Het companion-systeem, met de hond Boomer nog steeds als persoonlijke favoriet, is daar een voorbeeld van, maar er is meer. Ubisoft lijkt namelijk goed te hebben gekeken naar de actie in Just Cause, en leent daar enkele elementen van. Zo over de top als in die reeks is het allemaal niet, maar met een grappling hook omhoog klimmen naar een helikopter om hem daarna over te nemen? Iets Just Cause-achtigs heeft het natuurlijk wel. De verdere actie is voor het grootste deel meer herkenbaar, met veel aandacht voor gevechten met allerlei wapens die je kunt wisselen via een wapenwiel. Verder bevat Far Cry 5 nog een perk-systeem en kun je zelf ook voorwerpen maken, zoals explosieven, maar met die elementen hebben we nog niet echt kunnen spelen.

Deze nieuwste versie van Far Cry 5 bewees trouwens wel dat de game op technisch vlak ook stappen heeft gemaakt sinds de E3. In Los Angeles werden we nog geconfronteerd met de nodige haperingen, terwijl we toen zelfs op een pc speelden. Dit keer speelden we op een debug-versie van een PS4 Pro, en nu liep de game een stuk soepeler. De voornaamste problemen die we tegenkwamen hadden meer te maken met de rol van de AI. Een paar keer ging een van onze kompanen bijvoorbeeld in een deuropening staan waardoor wij er niet meer langs konden. Daar kom je dan uiteindelijk wel weer voorbij, maar het is een beetje onpraktisch. Desondanks: een schoonheidsfoutje, geen dealbreaker.

Voorlopige conclusie

Far Cry 5 wordt een game die de lijn van de delen 3 en 4 moeiteloos voortzet en daarbij enkele elementen van Primal leent. De game gebruikt zeker enkele bouwstenen uit die vorige games, maar de balans lijkt redelijk in orde. De herkenbare stukken worden afgewisseld met nieuwere elementen, die de game - op basis van twee uur spelen althans - de moeite waard lijken te maken. Bedenk wel dat het verhaal in die twee uur nog nauwelijks een rol heeft gespeeld en dat de spelwereld van Far Cry 5 gigantisch is, dus we hebben nog heel veel niet gezien van de game. Dat verandert eind maart, want dan verschijnt Far Cry 5 voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties (183)

Sorteer op:

Weergave:

uhmmmm verrekijker WH vanaf 2.05? Wat is daar de lol precies van en waar is de uitdaing van het verkennen?
Precies dit, ik snap echt niet welk onverlaat het heeft bedacht om dit in een game te stoppen? Het is gewoon WH gebruiken in een SP campaign ? :?
Je kunt dat toch uitzetten bij settings? Kon bij FC3 al.. auto-tagging, minimap, crosshair etc. de hele HUD is uit te zetten. Volgens mij staat dit sowieso uit op de moeilijkste graad.

Voor elk wat wils dus..

[Reactie gewijzigd door quintox op 22 juli 2024 17:05]

Moet je eigenlijk de voorgaande delen gespeeld hebben om het verhaal te begrijpen? Heb ooit eens in een ver verleden deel 1 gespeeld, maar voor de rest de serie nooit meer gevolgd.
Heel simpel, nee! Het zijn verschillende verhalen in verschillende settings.

Het enige dat me tegen staat(of zou kunnen staan), is het companion systeem. Steeds meer zogenaamde first person shooters krijgen dat. En wordt steeds uitgebreider. Kost allemaal tijd en leidt me alleen maar af van het verhaal, actie en de omgeving. Ik ben de hele game al bezig om mijn rugzak, portefeuille, spuitendoosjes en vaardigheden te vullen met onzin. Het begint steeds meer op een role playing game te lijken, ipv. een fps.

[Reactie gewijzigd door kendo op 22 juli 2024 17:05]

Dit is inderdaad een verschrikkelijke trend die gaande in héél veel games. Allemaal menu's, settings, customizing, lootboxen, upgrades over upgrades, craften en ga zo maar door. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon op 'start' drukte en begon met spelen. Mooie voorbeelden zijn Battlefront II, CoD WWII en Fortnite. Man man man, je blijft maar menu's doorklikken en ik heb geen idee, noch interesse wat het allemaal inhoudt. Ik wil gewoon spelen zoals dat bijvoorbeeld in CoD 4 MW nog kon!
Bedankt iedereen die nutteloze DLC en MTX koopt maar.

Er wordt zoveel extra onzin geproduceerd, en dan klagen dat de game kosten om het te onwtikkelen hoger worden? Ze maken toch ook steeds zelf meer en meer blockbuster type games bij aAA

Lijkt wel of ze niks anders kunnen
Ze verneuken het toch echt zelf. BF1 bijvoorbeeld speelt bijna niemand meer enkel door die loot onzin en de hackers + de slechte naam van EA.

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 17:05]

Dit is inderdaad een verschrikkelijke trend die gaande in héél veel games. Allemaal menu's, settings, customizing, lootboxen, upgrades over upgrades, craften en ga zo maar door. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon op 'start' drukte en begon met spelen. Mooie voorbeelden zijn Battlefront II, CoD WWII en Fortnite. Man man man, je blijft maar menu's doorklikken en ik heb geen idee, noch interesse wat het allemaal inhoudt. Ik wil gewoon spelen zoals dat bijvoorbeeld in CoD 4 MW nog kon!
Eerlijk gezegd is just cod 4 een beetje de uitvinder van het hyper XP in je beeld/perks genre. http://callofduty.wikia.c...y_4:_Modern_Warfare_Perks Natuurlijk was bf2 eerder, maar dat was nog minder "in your face". Daar kreeg je niet om de twee kills een nieuwe unlock.Ten tijde van soldier of fortune 2 en call of duty 2 was iedereen nog gelijk.

Rainbow six doet het wat dat betreft goed. Je level maakt je niet sterker en met de season pass heb je meteen alle operators. Er wordt zelfs overwogen om iedereen meteen alle operators te geven.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 17:05]

als je op de PC speelt, probeer Dirty Bomb of black Squad eens :P
Ik hoop dat Metro Exodus zal zijn zoals de vorige 2. Puur actie, onderweg ammo oprapen of wapens wisselen van gedode vijanden en in de metros dan pas je ammo terug aanvullen of gasmaskers door ff te gaan kopen in een marktje, voelt allemaal natuurlijk en realistisch aan. Geen gedoe. Lekker 100% verhaal.

Misschien is dat de reden wel waarom ik nog amper games speel, ik heb geen zin alles te gebrijpen wat wat doet.
Gelukkig hebben we nog Wolfenstein _/-\o_
Je bedoelt GoldenEye. ;) Of ga ik dan wel heel erg terug in de tijd...... :*)
MAJOR TON, helemaal gelijk!! zelfs in QUAKE nu !! OMFG!! :(
Ze kunnen zich beter richten op een killer van een anti-cheat systeem.

LOOT boxen verneuken alle games, het is zo erg dat games van 15 jaar geleden als nieuw aanvoelen. Straks gaat iedereen nog massaal over op quake 3 ofso

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 17:05]

Het zijn verschillende verhalen in verschillende settings.
Je kunt ook zeggen: het is hetzelfde riedeltje in een verschillende setting.
Ik hoef ook al die 'inleidende' filmpjes niet en terugblikken op de vorige delen. Waarom niet een keuzeknop 'instant combat' die je meteen ergens op een level dropt?
Nee je hoeft niet de voorgaande delen te spelen om het verhaal te begrijpen. Het zijn gewoon losstaande verhalen.
Deel 1 van Far Cry is ook compleet anders dan delen 2, 3 en 4. In deel 1 speel je in een redelijk grote gedetailleerde wereld waar je van punt A naar B toe moet, dus een lineair verhaal. Hoe je verder moet daarin staat ook grotendeels vast.

In delen 2 t/m 4 word je in een grote open spelwereld gegooid waar je missies mag doen, maar hoe je ze wilt doen, mag je helemaal zelf bepalen.
Grappig, want de eerste FarCry werd geroemd om het feit dat je meerdere manieren had om je doel te bereiken. Ook kon je een andere route kiezen. OK, het verhaal bleef lineair en level based, maar toch kon je de game meedere keren spelen en dan liep het net weer anders. En natuurlijk die monsterlijke graphics die elke game pc toen op de knieen kreeg :)
Klopt, in Far Cry 1 had je meerdere manieren om je doel te bereiken, maar het spel bleef toch vrij lineair. Sommige levels kon je niet anders dan lineair belopen (zeker binnen, als ik me het goed herinner).

En Far Cry was inderdaad een power hungry game. Vond het toendertijd onvoorspelbaar dat een PC het hele landschap en al die bomen met redelijke framerate kon tekenen..
Farcry 1 is gesplistst in Crysis en Farcry (2-3-4-5-6)
Losstaande verhalen, maar de gameplay was in vele versies bijna een schaamteloze kopie.
Ik koop ze in ieder geval niet meer.
Ik koop ze wel als deze voor 5 euro in de tweedehands bak ligt.
Ik koop eigelijk geen spellen voor 60 euro ( de hoofdprijs ).

Far cry is wel 7,50 waard omdat je best lang ermee bezig bent.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 17:05]

je kan games die net uit zijn op kinguin ook al vekrijgen voor 40-45 euro ipv 60 euro bij steam (PC)

maarja singleplayer games vindt ik uberhaupt niet heel veel aan en zal er dan ook nooit meer dan 5 euro voor betalen. Ben een multiplayer :$

enkel een nieuwe GTA game zal ik de 60 euro waard vinden, voor wat je krijgt. maarja dan zijn ook al de meningen weer over verdeeld ^^
Op www.allkeyshop.com kan je een vergelijkving vinden tussen all key resellers.

Bovendien kun je op G2play/Kinguin ook zelf de keys verkopen(bijvoorbeeld als er een sale is geweest).
Weet ik, koop vaak genoeg bij Kinguin met 3% korting ^^ allkeyshop3

scheelt toch weer de kosten van betaalmethode.
Speel sowieso FC1!

De anderen hebben dezelfde gameplay in een ander jasje.

Van wat er tot nu toe bekend is van FC5, zou je FC2, 3, en 4 willen overslaan als je t FC5 nog "uniek" wilt vinden.
FC1 is gesplist in Crysis en Farcry heb je beiden gespeeld?
Nee en helaas nee.

Crysis was het andere project van Crytek wat voortborduurt op hun eigen engine (CryEngine).

Crytek heeft de rechten (of whatever daarvoor moet doorgaan) verkocht aan Ubisoft, die met een uit eigen huis aangepaste CryEngine (Dunia) een andere weg met de FarCry-reeks in sloeg.
Nee niet nodig, zou het juist afraden als je FC5 wil gaan kopen voor de tijd nog een ander deel te spelen :)
Spreekt eigenlijk boekdelen, deze opmerking: Far Cry is vanaf deel twee 'meer van hetzelfde' en je zegt tegelijkertijd ook nog eens 'dat meer van hetzelfde, dat blijft niet eeuwig leuk'.

Kijk, en dat is nu precies waarom deze serie nu echt vernieuwing moet gaan brengen... ik zie het alleen nog niet.

Verder... moet je echt FC5 aanraden als je de serie niet kent? Ik zou zeggen, speel FC2, FC3... de kans is vrij klein dat FC5 dat gaat overtreffen, die kun je beter over een jaar of anderhalf aanschaffen voor een tientje; heb je je season pass (want die is natuurlijk onvermijdelijk) er gratis bij.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 17:05]

Gewoon weer een tof spel dus.

FC3 en FC4 waren beiden tof, alhoewel ik meer plezier met FC3 heb beleefd. De FPS-formule, om het zo maar even te noemen, die ze neer hebben gezet is gewoon erg goed. Ze veranderen de setting, daar waar het verhaal zich afspeelt en ze breiden alles iets uit. De spelwereld is ook weer groter, en het verhaal is weer anders, alhoewel ook enigszins hetzelfde in opzet.

Als iets leuk is om te spelen, is het leuk om te spelen. FC3 en FC4 gespeeld hebbende, zal ik deze vast ook gewoon weer leuk vinden. Al is het slechts om te zien wat ze nu weer voor mooi verhaal hebben bedacht. De setting trekt me ook wel, met dat "mid-west" Murica-spul.
Ik vond 3 geweldig, 4 kon ik niet inkomen en had het gevoel een herhaling te spelen en verlangde terug naar de geniale Vaas. Ik zie gewoon te veel van hetzelfde in de delen na het briljante deel 3. Hetzelfde virus een beetje wat bij Assassin's Creed gaande was. Ubi schiet een schot in de roos en blijft vervolgens herkauwen.
Ik vind Origins toch echt wel weer een frisse wind in de serie. Tuurlijk zitten er bepaalde vaste elementen in maar dat is bij veel games wel. Dus ik hoop dat Ubisoft heeft gezien dat zulke dingen belonen en dat ze FC5 ook weer een frisse wind geven. Tot nu toe ziet het er heerlijk uit en spreekt het mij meer aan dan het vorige deel.
Over origins kan ik niet oordelen, deze heb ik nog niet gespeeld en ziet er mooi uit op de filmpjes die ik heb gezien.
Precies dit, Ubi maakt op zich toffe games, maar de meeste games zijn series die gewoon dezelfde 'formule' blijven herhalen, en naarmate de serie vordert worden de games steeds simpeler gemaakt om toch vooral nieuwe achterban te krijgen. Voor een keertje absoluut niets mis mee, maar ondertussen doen ze dit al zo'n 5-10 jaar met al hun game series, waardoor het gewoon ontzettend begint te vervelen/vaak weinig meer te maken heeft met de eerste game in de serie.
Ik heb FC3 al vier keer uitgespeeld. FC4 irriteerde me en Primal was al beter maar te weinig tijd voor gehad. Moest namelijk FC3 voor de vijfde keer beginnen hehehehehe.
Ik vind deel 2 en 4 veel beter dan deel 3 eerlijk.
De grote aAa publishers hebben allemaal last van dit virus, omdat ze z'n projecten alleen nog maar kunnen neerzetten zorgt het voor vrij weinig creative aanpak(franchise formule idee). Niet te praten over deze enorme projecten waar grote teams vaak niks zitten te doen(laat ze maar DLC creeren dan he?).

Dit is al heel erg lang gaande, wat zou ik graag teruggaan naar de tijd dat je 2-5 jaar moest wachten op een vervolg.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 17:05]

Helemaal mee eens. Het recept mag dan al oud zijn. En eigenlijk verschillen de spellen niet heel veel van elkaar.
Ik speel het al alleen voor het verhaal. En de dorpjes zo agressief mogelijk in te nemen ;)
Ben blij dat jij het tegenovergestelde hebt van mij,

Zien van de trailer kreeg ik spontane facepalm

- A.I nog meer dumbed down?
- Weer meer vanhetzelfde en bijna hetzelfde als andere Farcry's
- Ubisoft DRM lagen ble

Ik wacht welk even een jaartje ofzo, komt toch z'n beetje elk jaar een nieuwe Farcry koon uit
Ik ben een grote fan van Far Cry 1 geweest (heb hem nor ergens liggen), en nu Far Cry 3 (en nog niet helemaal uitgespeeld, ben er nog niet lang mee bezig, heb hem al bijna uit), ga erna Far Cry 4 spellen, heb Far Cry 2 nooit veel aan gevonden, vind het alleen jammer dat de theme in Far Cry 5 over een gestoorde cult gaat in America.

Maar we zullen zien na dat ik tijd heb gehad om Far Cry 4 uit te spellen om te kijken hoe Far Cry 5 zal wezen.

Maar vind het jammer dat de Far Cry 5 video niet in 4k is, ziet er slecht uit, maar dat kan ook mede komen omdat het op een PlayStation 4 gespeeld is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:05]

FC2 heeft nooit een goeie reputatie gehad, maar ik heb er best goeie herinneringen aan. :D

Wat vind je niet leuk aan het idee van een gestoorde cult in USA? Te gelimiteerd? Ik denk dat ze het best leuk uit hebben kunnen werken, maar we zullen zien inderdaad.
Far Cry 2 was een heel leuk spel, en heb ik toendertijd met veel plezier gespeeld.

Grootste pluspunt aan Far Cry 2 was dat het toendertijd 1 van de eerste echt leuke open wereld games was, en dat het een prachtig dag/nacht ritme had. Je kon de zon zien opkomen en ondergaan, en je proefde de ochtendglorie. Grootste minpunt was dat de dieren alleen een extra was, ze konden je niet pijn doen, en dat alle tussen outposts telkens respawnde.
Far Cry 2 was slecht. Repetitief rondrijden, bewakingskamoen die telkens opnieuw bevolkt zijn, en een ai die iedereen laat schieten alsof het snipers zijn. Sowieso liep je mar wat verloren rond. Geen duidelijke lijn. Ieder zijn mening uiteraard :)
Wellicht was het dwalen juist zo goed aan het spel: je kreeg meteen het verloren gevoel dat je in de grootsheid van Afrika kunt krijgen.

Verder werd er nogal gezeken over het slijten van de wapens wat ik weer goed vond, omdat dat er voor zorgde dat je in een gevecht waar je een wapen van een tegenstander moest pakken omdat je zonder eigen wapens kwam te zitten, extra spanning zorgde. Je wist niet of, en zo ja, hoe lang het wapen nog werkte.

En de plottwist op het einde was geweldig vond ik. Maar niks haalt het bij Vaas, die was briljant.
Vond het niet leuk dat je ziek (Malaria) was vanaf de begin en constant medicijnen moest vinden en kopen, en dat je allemaal kleine gedeeltes had, en als je over de grens ging dat hij weer moest laden en dat alles weer verdwenen was, en ga maar zo door

Omdat ik de laatste tijd al genoeg anti christelijk zie op tv en internet, en dit maken ze zo dat het wat lijkt richting het christelijke geloof, wanneer het in de echt er NIKS op lijkt.
In plaats daarvan wil je liever (weer) moslims knallen? Ik vind het wel een welkome afwisseling...
Nee heb ik ook nooit gezegd, en dat gebeurde ook niet in de andere Far Cry spellen.
True. Opvallend is echter wel dat er aardig wat ophef is ontstaan omdat het nu blanke religieuze nutjobs zijn. Je hoort zelden wat over de tegenstanders in games behalve als het een beetje dicht bij huis komt.
Ja je weet je wel wat bijna alle landen in de EU tegenwoordig zijn, kan zien dat je weinig echte nieuws kijk.

Maar hey ga verder met onder een steen te leven, dat zal alles zeker beter maken.
Vraag mij af wat voor nieuws jij kijkt, Nederlands kan het niet zijn, met jouw spelling.....

Misschien Pools? Ohnee, want dan zou je weten dat zij momenteel een (extreem) rechtse regering hebben.

Hhmm, Zwitsers misschien? Ah, nee, ook rechts. Zelfde geldt voor Oostenrijk.

En Engeland

En Nederland.

Behalve de semi-sovjet, scandinavische landen en Frankrijk zijn er nog amper landen met een links staatshoofd/linkse regering

Volgende keer misschien de ondertiteling aanzetten? Kan helpen bij het oefenen ;)
Ach zo jammer dat je de landen neem die niet veel te zeggen hebben in de EU.

Duitsland, Frankrijk, Engeland, (Nederland, Zweden) zijn allemaal Links, en dat zijn de grootse landen met de meeste invloed in de EU, dus ja dan kan je wel zeggen dat een (de) grote gedeelte Links is.

En ja er zijn rechtse landen bij gekomen nu, omdat ze het zat zijn wat links allemaal doet met de EU, massa verkrachtingen zijn de normaalste iets geworden in de EU in Duitsland en Frankrijk en Engeland door vluchtelingen (moslims), maar dat hoor je niet op TV, en de linkse partijen zijn gek van vluchtelingen omdat de vluchtelingen die blijven in de EU en dus stem rechten krijgt/heeft gaan voor een grootste gedeelte stemmen voor linkse partijen.

Duitsland

Frankrijk

Engeland

Zweden

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:05]

Nederland is niet links, grootste partijen als vvd en pvv zijn meer rechts.

Moest dat ''moslim'' er nou echt bij?

Prachtige bronnen trouwens, ach die kun je ook verwachten wanneer je zo selectief zoekt.

Het niveau waarop jij je moedertaal verwoord komt ongeveer overeen met de gemiddelde asielzoeker die het probeert te leren.
VVD is meer links dan recht, dat jij dat niet weet is eerlijk gezegd triest, ook aangezien VVD en (rechts) PVV met bijna alles het tegenovergestelde wil en vind.

En leuk dat je mij bronnen weggooi als onzin wanneer jij met niks kom.

En nu ga jij mij voor paal zetten omdat ik last heb van dyslexia, dat laat echt zien met wie ik nu praat.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 17:05]

FC2 en FC3 vond ik ook zeker tof, maar FC4? Mwah. De eerste helft was 'okay' en vanaf halverwege de game heb ik het gevoel dat het budget op ging raken. De omgevingen, de missies, het wordt kaal en ongeinspireerd nadat je in de eerste helft al betrekkelijk weinig afwisselende omgevingen hebt meegemaakt. Ik kreeg de game niet echt uitgespeeld, heb 'm later nog eens geinstalleerd en ook toen al vrij snel weer aan de kant gelegd. Het voelde na vijf minuten alweer 'same old' en geen enkele behoefte ook om nog meer tenenkrommende dialogen aan te horen of nog meer met icoontjes gemarkeerde, identieke vijanden met alweer dezelfde set wapens af te knallen... Creatief doen? Waarom of waarmee? Nog steeds de game niet uitgespeeld.

Nou is het wel een andere game, maar als ik heel eerlijk ben: Ghost Recon Wildlands heeft vergeleken met FC zóveel meer... de stealth is beter, de spelwereld voelt 'echt' ipv allerlei geforceerde basisjes in een rare geografie, de gameplay zit veel beter in elkaar, en het open karakter heeft meer functie + geen gekunstelde afgesloten stukken map zoals in Far Cry wél het geval is. En ook grafisch zag GR:W er al beter uit dan FC5 nu.

Far Cry heeft toch wel last vind ik van de beperkingen van zijn eigen formule: er 'moet' een alternatieve werkelijkheid-passage in voorkomen, er móet een twisted villain in zitten, en er 'moet' een soort hunter-survivalist sfeertje omheen hangen, met een anti-held die opeens allerlei voorouders blijkt te hebben die toevallig op die plek ook heel belangrijk waren en, oh ja, lotsbestemming natuurlijk. Het zal allemaal wel... ik vind het meer en meer gekunsteld en geforceerd aandoen, en deze FC5 spant tot nu toe de kroon, zéker als deze elementen er weer allemaal in gaan zitten.

Verder... kijk nou toch naar dat gameplay filmpje: hangende NPCs, je staat vol in het zicht en tergend langzaam loopt het 'ik zie je' metertje vol, companions lopen constant in de weg, en een NPC komt de deur niet binnen waar jij enkele seconden geleden nog door het raam aan het schieten was. Het is onderhand 2018... en dit vinden we nog acceptabel? Het begint een beetje een Fallout-herhaling te worden met een eindeloos verbouwde engine die in de basis nog steeds dezelfde domme kenmerken, en slechte animaties en pathfinding houdt.

Nee, al met al... FC5, al zit er een langere periode tussen de delen, doet mij tot nu toe echt helemaal niets en valt in het rijtje 'dertien in het dozijn' Ubisoft meuk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 17:05]

Ik had deze comment kunnen typen. Heb meermaals geprobeerd FC4 door te komen, maar het is me uiteindelijk nooit gelukt. Daarnaast vind ook ik GR wildlands helemaal geweldig. Vooral pvp, maar af en toe ook de single player.
Ik begrijp niet goed waarom (p)reviews op een bepaald punt altijd hetzelfde klinken.
Jurian wordt na een bepaalde missie overrompeld en daarna volgt de 'verwelkoming door Joseph'. Vervolgens blijkt een andere previewer dezelfde scene na een andere missie te krijgen waarna 'de game direct interessanter wordt'
Wat maakt het nou uit als single player of je een scène krijgt na missies ABCDE en een andere speler ver weg op de wereld pas na missie F? Waarom is dat nou een cool ding in een game?
Ik begrijp niet goed waarom (p)reviews op een bepaald punt altijd hetzelfde klinken.
Jurian wordt na een bepaalde missie overrompeld en daarna volgt de 'verwelkoming door Joseph'. Vervolgens blijkt een andere previewer dezelfde scene na een andere missie te krijgen waarna 'de game direct interessanter wordt'
Wat maakt het nou uit als single player of je een scène krijgt na missies ABCDE en een andere speler ver weg op de wereld pas na missie F? Waarom is dat nou een cool ding in een game?
Of nog simpeler. De andere speler heeft de missies abcde op volgorde becda gespeeld ofzo. Ik ben benieuwd of deze game de Farcry serie weer versterkt. Ik vond persoonlijk Primal een beetje tegenvallen (maar dat komt ook omdat ik geen oertijd liefhebber ben).
Het probleem met primal was dat de wereld geweldig was maar er zat zo weinig verhaal in dat je het in enkele dagen al uitgespeeld had
Ik kon mezelf niet zo vinden in het steen, speer en pijl en boog principe. Het is natuurlijk logisch dat er geen ak47 was in die tijd. De omgevingen waren prachtig. :)
En fc primal kan je uitspelen zonder 1 pijl af te schieten als je de dieren goed gebruikt ;)
Zeker als je bloodfang hebt ;). Het spel is inderdaad enkel even lastig als je net start. Zodra jr de tijd en moeite hebt genomen om een sabeltandtijger te trainen word het spel supermakkelijk
Ja dat is wel jammer
Of met de uil vijanden wegpikken :)
Ik had in Primal NOOIT dieren gebruikt en het spel uitgespeeld ik heb een hekel aan rijden op een beest. Ik wil gewoon raggen en knallen!

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 17:05]

Het is opzich wel een goed iets dat je zelf mag kiezen waar en wat je eerst doet. Dat het uiteindelijk bij hetzelfde stukje uitkomt is wel logisch. Meerdere wegen naar rome.

Je wordt niet naar missies gestuurd zonder optie om iets anders te doen of een andere missie tussen door te doen. GTA V deed dit ook. Je kon prima char switchen en iets anders doen. Of gaan bowlen ofzo. Een beetje vrijheid, wat ik wel graag heb.
Het coole is dat er niet één specifieke trigger is. Dat maakt de game minder lineair en dus geloofwaardiger. Ik zou het minder sterk vinden als dat altijd na de 'kerk-missie' zou gebeuren. Dan zou je dus heel Hope County overhoop kunnen gooien, maar pas op moment X grijpt Joseph in? Makes no sense. Het voelt nu veel meer alsof Joseph ingrijpt nadat jij een of enkele van zijn operaties hebt verstoord. Ik hoop dat we die manier van verloop in het verhaal vaker gaan terugzien in Far Cry 5. :-)
Ben ook erg benieuwd hoe de game gaat draaien, zo te zien zal het met AMD goed gaan. (Het is wachten op de daadwerkelijke performance natuurlijk)

“AMD and Ubisoft revealed that both Wolfenstein II: The New Colossus and Far Cry 5 will support Rapid Packed Math; a new feature that is – at least for now – exclusive to AMD’s latest RX Vega graphics cards. According to the developers, Rapid Packed Math allows a graphics card to execute two math instructions for the price of one.”

http://www.dsogaming.com/...eature-rapid-packed-math/
Aangezien dit ook in Wolfenstein 2 zat, ben ik benieuwd in hoeverre dat heeft geholpen met de benchmarks, aangezien het een Vulkan game betreft. Daar zat de Vega 64 tussen de 1080 en 1080ti in meen ik, en de 56 net onder de 1080. Far Cry 5 zal dacht ik geen Vulkan api gebruiken, dit zal niet mee helpen. Ben ook wel benieuwd naar de benchmarks.
Prima, ik heb alleen de benchmarks op Guru3d gelezen.
Lijkt er op dat Nvidia gpu's kreupel word gemaakt door patches dus dit stinkt wel een beetje. Hopelijk is het alleen maar een klein driver probleempje? https://www.computerbase....40-worst-case-testsequenz
Ik ben een Far Cry fan maar als ik naar het eerste filmpje kijk, dan hoop ik dat het difficulty level op ultra low stond. Niemand, maar dan ook helemaal niemand die reageert dat zijn teammaten om hem heen worden weggeschoten. Player die trappen / platformen overloopt zonder te worden opgemerkt. En zelf als je een enemy mist bij het eerste schot, reageerde deze niet............ En ja, het trappen niet opkomen, dat kennen we ook al.
We gaan het zien als het spel echt uitkomt en beetje mazzel draait de PC versie beter.
Hij leek geen schot te missen?

In inder geval was hij wel héél erg voorzichtig.

Alle benzinevaten die naast enemies stonden liet hij onaangeroerd. En blijkbaar had hij hoogtevrees toen hij begon met abseilen en daarna toch naar beneden liep de echte brug op i.p.v. het plafond van de brug om dat laatste ventje koud te maken.

Bij dit soort spellen is het juist leuk om te dollen door eerst je arsenaal aan granaten op te gooien. En dan nog op al het vijandelijk schieten wat nog beweegt.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 22 juli 2024 17:05]

Leek alsof de speler normaal altijd op PC speelt met keyboard/mouse.
Wat een ontiegelijk slecht sounddesign. Je bestuurd een lompe vrachtwagen en botst overal tegenaan, maar het klinkt alsof een stofzuiger met wat naaimachine geluiden eromheen.
Ubi games en voertuigen is nooit een goede mix geweest. Waardeloos geluid, handling van nul komma niks. Op de een of andere manier lukt het ze nooit om dat fatsoenlijk te implementeren in-game.
Trailer ziet er op zich wel aardig uit... graphics zijn wel outdated en zien er totaal niet realistisch uit.
Ik weet dat het een arcade game is, maar dan nog... die buitenspiegels en binnenspiegel van de auto, dat kan echt niet... valt me nog mee dat de toerenteller niet fixed is. Verder doet het me nogal gescript aan.
Hopelijk zijn dat soort grafische details in de PC versie wel allemaal van betere kwaliteit.. Spiegels die geen reflecties tonen kan anno 2018 echt niet meer in zo'n high-budget AAA game inderdaad..
Uiteraard erg leuk voor de fans dit, maar zal dit overslaan. Deze genre is toe aan vernieuwing, innovatie. More of the same werkt in deel 2, 3, maar in deel 5 alweer? Daarbij is de Amerikaanse setting saai imo en het politiek beladen aspect eveneens oninteressant.
Als het genre je goed bevalt, is er niks mis mee. Kijk naar de Final Fantasy spellen. Die zijn qua setting ook allemaal hetzelfde.
Een shooter en FF zijn toch heel verschillende spellen die nadruk leggen op verschillende punten. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij of zij leuk vindt, maar zo mag ik ook kritisch kijken naar wat wij voorgeschoteld krijgen. Ik speel al sinds de NES en heb al heel wat shooters voorbij zien komen. Op een gegeven moment heb je het wel gezien en wil je wat nieuws, zeker wanneer een gamefranchise zolang leunt op dezelfde core elementen die niet eens zo spectaculair zijn.
Maarja, daar komt dus smaak om de hoek kijken. Zelf ben ik meer van "if it ain't broke, don't fix it". Liever meer van hetzelfde van wat ik leuk vindt (maar dan betere visuals/andere setting) dan iets nieuws waar ik geen reet aan vind. Soms vernieuwing toevoegen puu om het 'moeten' is slechter dan gewoon hetzelfde met miniscule verbeteringen. Vaak genoeg al games gezien die daardoor compleet verpest zijn.
Final fantasy heeft in elk deel juist een andere setting dus je vergelijking klopt niet helemaal.
Vind de Amerikaanse setting ook niet interessant, heb al genoeg spellen gezien die zich aldaar afspelen. En de godsdienstelijke inslag bevalt mij ook niet echt.
Weer meer van hetzelfde lijkt het idd. Ik sla deze ook over. Heb deeltje 3 gespeeld, maar vond deel 4 er zoveel op lijken dat ik die heb laten liggen, en hier doe ik hetzelfde. Het idee was leuk, maar nu ken ik het wel.
Hmmm, problemen met de trap opgaan, problemen met Ammo oppikken, hoop dat ze dat nog stroomlijnen.

Plus al die meuk in je HUD.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.