Door

Far Cry 5 Preview

Trucks, helikopters en beren in Montana

Companion-systeem

Toen we op de E3 voor het eerst in aanraking kwamen met Far Cry 5, waren we niet meteen enthousiast. Een korte presentatie en speelsessie leerden ons weliswaar dat Ubisoft opnieuw een zeer sfeervolle game zal afleveren, maar in die game zagen we vooral veel elementen terug die we herkenden uit vorige afleveringen in de serie. Dat is op zich niet erg, maar een nieuwe game moet niet te veel een blauwdruk van een ouder spel zijn. Toen Ubisoft ons onlangs de kans bood om eens wat uitgebreider aan de slag te gaan met de shooter, was dat voor ons een uitgelezen kans om nader te bekijken hoe veel vernieuwing Far Cry 5 de serie weet te bieden. Of zou 'meer van hetzelfde' in het geval van Far Cry misschien wel goed genoeg zijn?

Gespeeld op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: pc, Xbox One

Wie de succesvolle formule van de laatste Far Cry-games nader bekijkt, herkent enkele steeds terugkerende onderwerpen. Zo kent de game vaak een exotische speelwereld, of dat nu een tropisch eiland of een afgelegen berggebied is. Daarnaast is er altijd sprake van een geniale gek als antagonist. Far Cry 3 had Vaas, Far Cry 4 had Pagan Min. In Far Cry 5 heet je ultieme tegenstander Joseph Seed, een priester die is uitgegroeid tot de leider van de gevaarlijke sekte Eden's Gate, die Hope County volledig in zijn greep houdt. Hope County is een fictief gebied, gelegen in de Amerikaanse staat Montana. Dat is wellicht wat minder exclusief dan een tropisch eiland of de Himalaya, maar zeker niet minder kleurrijk. De regio blijkt veel variatie te bieden, zowel in de omgeving als in de mensen die je tegenkomt.

Met die mensen is direct een onderdeel genoemd dat Far Cry 5 enige vernieuwing biedt. Op de E3 maakten we al kennis met het companion-systeem van de game. We konden toen kiezen of we met een team van twee mensen, of met een hond aan onze zijde ten strijde wilden trekken. Dat was leuk, maar wel enigszins beperkt. Bovendien kun je in wel meer games een sidekick kiezen. Het systeem blijkt echter een stuk uitgebreider dan we toen dachten. In Hope County lopen namelijk nog veel meer mensen rond die kunnen helpen. Zoals ze het zelf zeggen: inwoners van Montana blijven niet apathisch staan toekijken als er iets gebeurt. Kom je dus in een vriendschappelijk dorpje, dan is de kans groot dat een van de mensen op straat best met je mee wil. Het is daarbij goed om te letten op wat voor type vechter een persoon is. Er zijn snipers, maar ook mensen die liever met een assault rifle direct op de actie af rennen. Waarschijnlijk heb je zelf ook een voorkeur voor het een of het ander, dus het lijkt bij voorbaat raadzaam om daar enige balans in te vinden.

Guns for hire

Deze 'Guns for hire' maken behoorlijk veel verschil. Je kunt ze rondcommanderen en zo bijvoorbeeld meerdere vijanden tegelijk geruisloos uitschakelen, maar als er een vuurgevecht uitbreekt, staan ze individueel ook hun mannetje. In alles ontpoppen deze AI-metgezellen zich als prima coöp-partners. Ze kunnen je reviven als je neergeschoten wordt en geven aanwijzingen waar vijanden zich verscholen houden. Andersom zul jij hen natuurlijk ook regelmatig op de been moeten helpen. Wanneer je partner neergeschoten is, gaat er een metertje lopen. Is het metertje leeg, dan is je partner gewond en tijdelijk niet meer beschikbaar. Echt dood gaan ze dus niet, en na een herstelperiode kun je ze weer oproepen. Dat kun je doen door ze opnieuw op te zoeken, maar je kunt eerder vrijgespeelde 'Guns for hire' ook oproepen via het Roster-menu. Daar kun je op elk moment wijzigingen in aanbrengen, afhankelijk van wat voor partner je voor je volgende missie wilt hebben.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*