Bethesda duikt in virtual reality

Skyrim, Fallout en Doom

The Elder Scrolls V Skyrim VR

The Elder Scrolls V: Skyrim ... daar is 'ie weer. Met een Switch-release, en dus ook met deze vr-versie, houdt Bethesda Softworks zijn inmiddels zes jaar oude role-playing game nog steeds relevant. Zo gebeurde het dus dat we enkele weken na onze hernieuwde entree in Skyrim - op de Switch - nogmaals mochten beginnen aan de oude, maar goede rpg. Weer opnieuw het karretje, weer het hakblok, de ontsnapping en de eerste vrije stappen in Skyrim, in de rol van Dragonborn.

Titel The Elder Scrolls V Skyrim VR Vr-platform PSVR
Ontwikkelaar Bethesda Game Studios Verwacht Beschikbaar

Voor Skyrim geldt hetzelfde als voor Fallout 4 VR. We hebben het hier over een flink uitgebreide game. Wetende dat vr-gaming fysiek zwaarder is, betekent dit dat het wel even zal duren voor je de game uitgespeeld zult hebben. Dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn, maar het is wel iets waar je je van bewust mag zijn. Ook op het gebied van besturing zien we gelijkenissen met Fallout 4 VR, waarbij er ook weer de keuze is tussen 'smooth movement' en warpen. Dat warpen voelt in Skyrim wat vreemder aan dan in Fallout 4. Een verklaring hebben we daar niet echt voor. Voor ons voelt de soepele besturing goed aan, dus als motion sickness geen rol speelt, is er geen reden om over te schakelen naar de besturing met het warpen.

Skyrim VR biedt spelers verder de keuze om met een normale PlayStation 4 of met de Move-controllers te spelen en dan dus beweging te gebruiken. Elke keuze brengt voor- en nadelen met zich mee, en de afweging daarvan zorgde er meestal voor dat we voor de normale controller kozen. Met de Move-controllers spelen doet veel voor het gevoel. Zeker als Mage is het gaaf, want je ziet dan vuur of ijs uit je handen schieten. Dat is vet en precies wat virtual reality vet maakt. Je kunt daarnaast ook nog eens twee verschillende richtingen op casten, wat met een normale controller niet kan. Je hebt dus meer mogelijkheden.

De keerzijde van de medaille is dat de besturing over het algemeen veel lastiger is. De linker Move-controller regelt je beweging, maar is ook nodig als linkerhand in het vechtsysteem. Slaan en dan snel naar achteren lopen is eigenlijk niet te doen, want je bent met de Move vrijwel altijd te langzaam. Daarnaast zijn de menu's met de Move-controllers veel lastiger te bedienen. Beide aspecten gaan veel beter met een standaardcontroller. Het doet dan wel iets af aan de mate waarin je opgaat in de game, maar wat je er mee wint aan toegankelijkheid is de moeite waard.

Bovendien blijft er genoeg over van de vr-ervaring, ook als je met een controller speelt. Oké, grafisch is het allemaal niet best. Skyrim is toch al een oude game en er zijn duidelijk concessies gedaan om de game soepel draaiend te maken in PSVR. De framerate is prima, de graphics zelf niet, zo simpel ligt het wel. Toch kijk je daar na een tijdje wel doorheen en zie je weer gewoon de draken en niet alleen maar een pixelig beest. En dan wordt Skyrim VR indrukwekkend en de moeite waard. Oog in oog komen met trollen en draken, dat is waarom je dit wilt spelen. De kaart die je gebruikt voor het fast-travelsysteem is trouwens ook wel een pluspunt. Daar kun je nu op bewegen, waardoor je als een soort van reus over de spelwereld van Skyrim loopt. Het is een detail, maar wel een leuk detail.

The Elder Scrolls V Skyrim VR.

Dan de hamvraag: wil je Skyrim in virtual reality spelen? Ook hier zeggen we: nee. De game is anno 2017 verouderd, maar nog steeds goed. Toch werkt de game niet beter in vr dan normaal. Het vechtsysteem voelt wat minder lekker, en zoals gezegd is het moeilijk om het lang vol te houden. Skyrim VR komt er voor ons wel iets beter af dan Fallout 4 (die we op de volgende pagina bespreken), omdat de game wat soepeler aanvoelt in vr. Maar een echte vr-aanrader? Nee, dat is Skyrim niet.

Skyrim Special Edition VR, Playstation VR

Prijs bij publicatie: € 58,73

Vanaf € 44,99