×

Assassin's Creed Origins Preview

Sterke terugkeer na jaar pauze

Door , 108 reacties

Besturing compleet op de schop

In dat stukje gameplay in de open wereld ervoeren we al veel vernieuwing, ook op het gebied van de besturing. Wat dat betekent voor het vechten, daar komen we zo op. De veranderingen beginnen namelijk al bij het simpelweg rondlopen. Iedereen die ooit Assassin's Creed heeft gespeeld, weet dat R2 een belangrijke knop is: die knop hou je in om te rennen en om te free-runnen door de omgeving. Dat is nu verleden tijd. Assassin's Creed Origins lost dat contextueel en met de linker-thumbstick op. Hoe ver je de thumbstick naar voren houdt, bepaalt hoe snel Bayek loopt of rent. Datzelfde geldt voor paardrijden, waarbij de thumbstick-controls bepalen of je paard galoppeert of in draf loopt. Ook het klimmen en free-runnen is onderdeel van dit systeem. De game bepaalt op basis van de context of Bayek moet klimmen, ergens overheen moet springen, en ga zo maar door.

Soepeler dan verwacht

Een dergelijk systeem is riskant. Als de game de intentie van de speler niet begrijpt, is er immers geen knop om die intentie duidelijk te maken. Je bent dus overgeleverd aan hoe goed het spel de context leest en hoe soepel jouw input door het spel wordt verwerkt. Onze eerste ervaring is dat paardrijden nog wat onwennig aanvoelt doordat je af en toe wat scherper stuurt dan de bedoeling is, zeker op hoge snelheid. Klimmen en free-runnen voelde soepeler dan verwacht, en inderdaad: de nieuwe besturing maakt het makkelijker. Assassin's Creed Origins heeft de ondankbare taak een openwereld-game te zijn in het tijdperk na The Legend of Zelda: Breath of the Wild, dat onder meer een fantastisch klimsysteem heeft. Dat Assassin's Creed Origins er in vergelijking met die titel best goed vanaf lijkt te komen, is een compliment.

De vraag is dan: wat is er gebeurd met die R2-knop? Welnu: die zit in het vernieuwde vechtsysteem. Vroeger was vechten in Assassin's Creed iets als: je staat in het midden van een cirkel vijanden, wacht tot er eentje aanvalt en countert dan. Dat is er niet meer bij. Om maar met die afwachtende houding te beginnen: alle vijanden vallen je nu tegelijk aan, als ze de kans krijgen. Op de boot die we op de vorige pagina noemden, werden we onder vuur genomen door twee boogschutters, terwijl twee bewakers het gevecht met ons aangingen, wat leidde tot de roemloze aftocht via het water. Vechten is om die reden al meteen een stuk lastiger.

Dieper systeem

Daarnaast is het systeem ook dieper uitgewerkt dan in de vorige games. De R1- en R2-knoppen staan nu voor een lichte en zware aanval, waarbij je ook bepaalde combo's kunt maken. Hoe die werken, hangt af van welke wapens je gebruikt. Daarnaast wordt tijdens het gevecht ook een metertje opgebouwd. Zit dat metertje vol, dan kan Bayek met R1 en R2 samen een niet te blokkeren, speciale aanval inzetten. Daarnaast valt op dat dodgen nog belangrijker is geworden. Zeker sterke vijanden hebben de neiging direct een groot deel van Bayeks gezondheid weg te slaan, dus ontwijken is cruciaal.

Dat kwam het best tot uiting in de arena. Die arena, waarin Bayek zich moet weren tegen een paar golven vijanden en uiteindelijk een baas, wordt in het verhaal geïntroduceerd en vormt daarna een blijvende extra activiteit waarmee Bayek bepaalde beloningen kan verdienen. De eerste paar vijanden zijn niet onoverkomelijk, maar toch al best lastig. Temeer omdat Bayek als hij ingesloten raakt kansloos is tegenover de aanvallen van meerdere kanten. De echte uitdaging ligt echter in het baasgevecht. Het zwaargewicht waarmee je wordt geconfronteerd hakt genadeloos rond met een gigantische bijl, en veroorzaakt daarbij veel meer schade dan Bayek met zijn speer.

Dark Souls-tactiek

Grappig genoeg merkten we bij dit gevecht dat we terugvallen op onze Dark Souls-tactieken: afstand houden, ontwijken en de bewegingspatronen van de baas leren kennen. Dat levert succes op. We slaagden erin gebruik te maken van de gaatjes in zijn patronen en hielpen hem stukje bij beetje van zijn health af. Helaas bleek de kolos minder voorspelbaar dan sommige monsters in Dark Souls 3, en kregen we af en toe toch nog een ferme tik. Dat komt mede doordat Ubisoft veel vijanden die dienst doen in baasgevechten heeft voorzien van een tussentijdse stijlverandering. Een baasgevecht kent vaak, ook weer net als in Dark Souls 3, twee segmenten. Het maakt de gameplay er weer een stukje uitdagender op. Dat blijkt wel, want ondanks dat we de baas bijna door de knieën hadden, verloren we het gevecht.

Het gevecht in de arena is een goed voorbeeld van wat Assassin's Creed Origins op audiovisueel niveau goed doet: veel vechtanimaties zien er schitterend uit. Toch waren juist die animaties onderwerp van kritiek, na de presentaties bij de persconferenties van Xbox en Ubisoft. Het beeld van het touw van de boog dat spontaan in Bayeks hand schiet, hebben veel mensen vast wel gezien. Dat is slordig. Ook doet de game in algemene zin op grafisch niveau best iets onder voor wat nu topniveau is. Enig poetswerk zal er de komende maanden wellicht nog wat aan veranderen, maar niet zo veel dat het niveau van bijvoorbeeld Horizon: Zero Dawn haalbaar wordt. Gelukkig slaagt Assassin's Creed Origins er ook zonder dat topniveau in om uitermate sfeervol en uitnodigend te ogen.

*