Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Spider-Man Preview

Veel spektakel, maar ook veel vraagtekens

Kies je eigen route

Insomniac denkt echter een manier te hebben gevonden om de afkeer jegens quicktime events te ondervangen. Zo is de achtervolging van de heli minder lineair dan het lijkt. Spider-Man lijkt een vaste route te volgen door Manhattan tijdens de jacht, maar de speler heeft er aardig wat vrijheid in. Je hoeft niet dezelfde route te volgen als de heli en kunt proberen hem via een andere weg af te snijden. Je kunt op die manier ook proberen een betere uitgangspositie te krijgen, door bijvoorbeeld boven de heli te komen. Uiteraard kun je niet op al te grote afstand van de heli komen. Als dat gebeurt, wordt de achtervolging als mislukt beschouwd.

Open spelwereld

Er is ook nog een heel andere kant van de game. Want Insomniac heeft van Manhattan een open spelwereld gemaakt en tussen de missies van Spider-Man door kun je vrij door het stadsdeel reizen. Je kunt al slingerend gemakkelijk en onzichtbaar tussen de wolkenkrabbers door navigeren. Ook dit is weer een deel van de game waar Inmsomniac weinig over bekend wil maken, maar het ligt voor de hand om te denken dat Spider-Man op die manier kleine criminaliteit kan bestrijden. Of hij ook als Peter Parker door de stad kan reizen, is onbekend.

Wie de presentatie van Insomniac tijdens de Sony-persconferentie goed bekeek, kon aan het einde nog iets opvallends ontdekken. Als de trailer al afgelopen lijkt, duikt er een opvallend personage op. Een gekleurde jongen waarin fans van Spider-Man wellicht Miles Morales kunnen herkennen. Morales debuteerde in 2011 in de stripboeken, als opvolger van Peter Parker, die tegen die tijd was overleden. Morales lijkt dus een rol te gaan spelen in de game, wat verbazingwekkend is omdat Parker in de game slechts 23 jaar is en nog moet afstuderen. Of dit inderdaad gebeurt, en op welke manier, is voor ons ook nog een raadsel.

Voorlopige conclusie

Met Spider-Man toonde Sony tijdens de E3 vooral spektakel: lekker knokken, waarbij ontwijken en op het juiste moment toeslaan centraal staat. Daarnaast zijn er de scenes waarin de game aan een film doen denken en waarin je via quicktime events de snelheid erin moet houden. Hoe leuk een beetje spektakel ook kan zijn, wij zijn vooral benieuwd naar de kanten die Insomniac nog niet wilde laten zien, zoals de rol van Peter Parker in de game, en de uitdagingen die Manhattan als open spelwereld biedt. Wellicht dat de studio daar meer van laat zien tijdens de GamesCom. Zo niet, dan moeten we wachten tot 2018, als Spider-Man in de winkel ligt. Uiteraard wordt de game enkel voor de PlayStation 4 uitgebracht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (41)

Wijzig sortering
Het zag er voor mij allemaal een beetje te cinematisch/gescript/cutscene uit en kan me er weinig van voorstellen dat de game ook werkelijk zo zal spelen zoals getoond is.

Een downgrade en/of frustrerende gameplay in de uiteindelijke renditie zal me niks verbazen.

[Reactie gewijzigd door enchion op 17 juni 2017 13:23]

Ik denk dat je je daar niet al te veel zorgen om moet maken, want uhm... *kuch* Insomniac Games *kuch*. :)
Precies, ik heb flink vertrouwen in Insomniac, zowel wat betreft het grafische gedeelte alswel de gameplay.

Als je trouwens video ziet van Arkham Knight of de andere delen, zie je ook vaak genoeg buttons in beeld verschijnen die je dan kunt gebruiken. Blijft wel gewoon een heerlijke game om te spelen.
man man man, ik weet nog wel dat ik de oorspronkelijke spiderman videogame speelde voor PC toen ik nog wat jonger was (iig de eerste game sinds de oorspronkelijke film). Wat was dat leuk joh lekker rondslingeren door de stad! Dit ziet er ook wel erg tof uit.

Als er daadwerkelijk veel vrijheid zit in hoe je bijv. die achtervolging inzet, super tof!
Zo niet, dan denk ik dat het alsnog wel super tof kan zijn. Bepaalde moves zijn nou eenmaal moeilijk om players vrij te laten uitvoeren dus dat dat dan met een quick-time event geïmplementeerd word kan ik ze nauwelijks kwalijk nemen... als dat er voor zorgt dat ze supervette acties en moves op je scherm kunnen toveren prima toch? Want dat is uiteindelijk mijns inziens wel de kracht van Spiderman (als superheld): het uitvoeren van supertoffe atletische moves in combinatie met zijn web.

Jammer dat hij alleen voor de PS4 uit komt en ik hem dus niet kan gaan spelen..
Wat is er verkeerd mee om Combo's te gebruiken? Als developer zie ik nog steeds niet de echte grote meerwaarde van QTE's niet. Waar QTE's worden gebruikt kunnen ze ook vervangen worden met combos of met doodgewone gameplay... QTE's waren ten eerste als vervanging voor passive cinematics. De argument was "Dan houdt de speler beter zijn aandacht bij het verhaal." Zo als gewoonlijk is zo een development doorgeschoten en ver buiten het originele concept gevallen.
Het is niet het moeilijkste om de movement van zo een karakter dynamischer te maken, het is over het algemeen veel slingeren.
Kijk maar naar Spiderman 2 waar de webswinging voor het grootste gedeelte van momentum afhangt.
Het probleem met 'combo's' gebruiken in plaats van QTE's is dat het met combo's vrijwel onmogelijk is om bepaalde dingen te realiseren. Als je spelers vrije range geeft over physics enabled destructible objecten (zoals bijvoorbeeld die kraan) denk jij dat zij dan in staat zijn om precies die juiste combinatie van moves en hun web op precies het juiste moment en de juiste plek af te schieten zodat ze precies die epische centrifugale move onder de kraan door en terug de lucht in kunnen maken? om nog maar niet te spreken over het feit dat dit enorm veel rekenkracht zou vereisen... Spiderman (het karakter) kan dit soort moves vanwege zijn training, ervaring en bovenmenselijke zintuigen/krachten... wij sterfelijke spelers zouden dat echt niet zomaar kunnen. Wellicht na 100x oefenen maar dat zou de flow (een essentieel onderdeel van Spiderman) verpesten en het gros van de spelers zou überhaupt niet eens doorhebben dat zulk soort moves mogelijk zouden zijn in zo'n spelwereld. Er is ook een goede reden dat je je web niet zomaar vrij kunt richten en afschieten maar dat er 'focus points' zijn. 'doodgewone' gameplay?... ja dat zou kunnen, maar dat mis je dus totaal de essentie van Spiderman.
Leuk dat je developer bent maar gamedesign/ontwikkeling vergt (gelukkig) meer dan enkel codekloppers. :+

Nee, sorry maar je argument is gewoonweg niet waar. QTE's en vaste web schiet locaties zijn nou eenmaal nodig.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juni 2017 13:06]

Spiderman 2 draait op de PS 2, dus rekenkracht is er genoeg. Mijn punt is juist dat QTE's "The easy way out is" voor het programmeren van goede character controls. Focus points zijn het probleem ook niet, die kun je gebruiken om de speler te helpen.
Als je spelers vrije range geeft over physics enabled destructible objecten (zoals bijvoorbeeld die kraan) denk jij dat zij dan in staat zijn om precies die juiste combinatie van moves en hun web op precies het juiste moment en de juiste plek af te schieten zodat ze precies die epische centrifugale move onder de kraan door en terug de lucht in kunnen maken?
Het is niet het moeilijkste om een slimme webschiet systeem te bouwen die juist deze factoren in acht neemt. Er zijn genoeg slimme programmeurs daar in de studio...
Verder, wat nou als ik wat anders wil doen dan wat de QTE's toestaan? dan kan het gewoon niet, voor een spiderman game is vrijheid van beweging juist een punt waar ze veel punten kunnen scoren... Dat is ook bij de voorgaande games (na spiderman 2) het kritiek geweest.
Leuk dat je developer bent maar gamedesign/ontwikkeling vergt (gelukkig) meer dan enkel codekloppers. :+
Jammer, aannames zijn des duivels voor dit soort discussies. Ik heb nooit gezegd wat voor developer ik ben... Voor mijn huidige baan ben ik een redelijke tijd een developer geweest bij een game studio, ik weet wel zeker waar ik het over heb.
Ik snap zeer zeker je bezwaar tegen QTE's maar "the easy way out" hoeft zeer zeker niet altijd het geval te zijn.. ja, een intuïtief character control systeem is uiteraard sowieso wenselijk en ja vrijheid van beweging is, zeker in een spel als Spiderman, ook enorm wenselijk maar soms wil je gewoon even nét wat meer dan wat je huidige reeds ontwikkelde systemen toestaan en al helemaal in een semi-lineaire achtervolging/missie is het soms nou eenmaal ook leuk om zulk soort 'vette acties' op het scherm te kunnen toveren met behulp van QTE's.
Jij zegt dat zulk soort acties ook zonder QTE's mogelijk zouden moeten zijn.
Ik zeg dat het aannemelijker is dat zonder QTE's je überhaupt deze acties niet in het spel zou tegenkomen... Zie het als een soort van /dance move (die je in MMO's of Overwatch om wat voorbeelden te noemen) terugvind. sure, ze zouden je vrije controle over elk ledemaat kunnen geven zodat je zelf je 'vette dancemoves' kunt uitvoeren maar willen mensen dat wel? En wil je wel een dusdanig complex controle systeem implementeren voor iets wat eigenlijk niet veel toevoegd aan de spelervaring? Ik vrees dat het QWOP gehalte dan erg hoog zal zijn en dat je dan mensen krijgt die klagen dat developers beter tijd hadden kunnen spenderen aan het toevoegen van meer quests of het squashen van bugs.
Uiteindelijk moet een product opgeleverd worden en ik denk niet dat veel studio's akkoord zullen geven aan jou manier van QTE omzeiling gezien dit én de controls onnodig complex zou kunnen maken (want je hebt dan dat controle schema voor het gehele spel terwijl je het echt alleen nodig hebt in een paar specifieke situaties) én dit enorm veel extra testing teweeg brengt (want des te complexer de interactie/controls, des te meer er getest moet worden op haalbaarheid, moeilijkheidsgraad en mogelijke game-breaking situaties/glitches/bugs). Als game studio developer neem ik aan dat jij ook wel ervaring hebt met dit soort taferelen. :+

(btw, ken je Extra Credits? die produceren super veel informatieve video's die een mooi inzicht geven in het hoe wat en waar van gameontwikkeling)

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 juni 2017 00:24]

De PS4 pro kan toch wat meer grafisch dan de standaard? Aangezien deze game pas in 2018 uitkomt lijkt mij dat wel goed te komen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 17 juni 2017 14:35]

Ik mag het niet hopen :)
Dit is voor mij iig een game waar ik echt naar uitkijk :D
Er is niks mis met QTE scenes als ze maar niet teveel aanwezig zijn. En wat ik in de demo zag, viel dit reuze mee. Het hielp juist om de cinematische ervaring te krijgen, wat veel gamers toch leuk vinden.
Overigens heeft Spiderman wel gadgets ter beschikking, al was het maar eentje die getoond werd tijdens de gameplay demo. Ben wel erg benieuwd wat ze met Miles Morales doen, die nog even als teaser op het einde getoond werd.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 19 juni 2017 09:27]

Vet hoor, dit lijkt mij ook echt een mooi spel te worden. Vooral de creatieve insteek met de contradictie tussen Peter Parker en Spiderman. Als Insomniac het echt voor elkaar krijgt om een spel te realiseren dat keuzes met zich meebrengt die invloed hebben op Spiderman of zijn alter ego Peter Parker en daarop ook nog eens het spel verloop weet te beinvloeden dan heb je denk ik misschien wel eens de beste Marvel game in handen die is uitgebracht.

In de Marvel comicbooks is dit namelijk een vrij terugkerend thema, ik zal het dan ook heel erg gaaf vinden als ze dit goed in een game weten te verwerken. Zoals gezegd, ik kijk er halsreikend naar uit.

[Reactie gewijzigd door juggle op 17 juni 2017 16:07]

Ik hoop ook zeer dat dit aspect een beetje uit de verf komt. Het zijn nu alleen nog mooie woorden van de ontwikkelaar, maar in de game heeft men daar nog niets van getoond. Eerst zien, dan geloven... Maar het zou zeker tof zijn :-)
Heej Paul! Tja toen ik het opschreef was ik om eerlijk te zijn al een beetje sceptisch, ik bedoel, dat brengt een hoop variabelen met zich mee in de game. Toch zou het zo cool zijn als ze dit in de game weten te verwerken. Maar mijn gevoel zegt toch, ook gezien het repertoire van Insomniac, dat we misschien op dit vlak niet al te veel moeten verwachten. Ik vermoed, gezien je laatste zin, jij dit ook met een korrel zout neemt.
Als ik je goed begrijp hoop je dat er door de speler zelf keuzes gemaakt kunnen worden die het verhaalverloop beinvloeden?

Zoals ik het interpreteerde heb je als speler niet direct invloed, maar is de 'struggle' van Peter tussen zijn priveleven en zijn rol als spiderman onderdeel van het verhaal dat je doorloopt (je maakt de keuzes dus niet zelf).

Ik moet wel toegeven dat het in het artikel niet heel duidelijk wordt omschreven (althans ik neem aan dat jij je op onderstaande quote baseert?), dus ik ben benieuw. Misschien komt je droom wel uit ;)
De game gaat niet alleen over Spider-Man, maar ook over Peter Parker, over zijn leven en zijn beslommeringen. Hoe dat er in de game uit gaat zien, daar wil men helaas nog niets over kwijt. De studioleden wilden alleen vertellen dat de twee elkaar kunnen bijten, zoals in het voorbeeld op de vorige pagina. Wat goed is voor Spider-Man is niet altijd goed voor Peter Parker - en andersom.
Dat zou het spel zeker interessant maken. Op het eerste gezicht vind ik het jammer dat Spiderman 23 is in deze game. De doorbraak van spiderman als strip was juist dat Peter Parker een tiener was, die worstelde met tienerthema's. Of verwacht ik nu te veel diepgang?
Wat een gruwelijke mooie game is dit zeg! Kan niet wachten tot ik deze kan spelen op de PS4 Pro! :)
Kan hier niet op wachten, ik ben wel een superhelden fan en dan een spiderman game met hele dikke graphics, een talentvolle ontwikkelaar en neemt de goeie elementen van de batman games, maar laat het wel voelen als een spiderman game.
Lijkt mij een mooie game te worden voor de PS4.
Dit wordt voor mij een reden om een PS4 Pro aan te schaffen!

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 17 juni 2017 14:03]

Deze beelden zien er prima uit. Maar toch vaak met deze games, dat het qua gameplay etc dan volledig de plank mis slaat. Meestal sla ik ze dus over, maar hou hem wel in de gaten.
Ik hoop echt dat dit even goed of zelfs beter is dan de klassieke PS2 game die ik zo vaak speelde toen ik jong was. Als het echt enorm goed is, misschien overweeg ik wel om een PS4 te kopen?
Geen PC versie van de game ?
Erg jammer dit gezien de game al bekendheid heeft door gebruik van spiderman.

Hopelijk komt er nog een port achterna dat in deze tijd normaal geen drama meer mag zijn.
Liever iets later met een goeie port dan vlug met de negatieve reclame als gevolg refererende naar arkham knight.

Ik zag beetje vergelijkende combatstijl met batman trouwens.
Nee blijft PS4 alleen. Sony heeft de gamerechten gekregen, in ruil voor de helft van Homecoming
Sony is eigenaar van de filmrechten van Spider-Man. Het zijn eerder Marvel en Disney die komen smaken zijn bij Sony :)
Ja oke, maar Homecoming wordt door Sony en marvel beide gedaan voor 1 keer
Enige puntje waar ik me aan stoorde tijdens de gehele presentatie van Spider-Man is die afschuwelijke witte Spider-embleem op zijn pak. Nu las ik ergens dat Insomniac heeft verteld dat hier een achterliggende redenen voor is, maar ik mag hopen dat het niet de hele game er zo uit blijft zien. Het vloekt echt aan alle kanten.
Je zal in de game verschillende pakken kunnen vrijspelen om te dragen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True