Redacteur audio en games

Spider-Man Preview

Veel spektakel, maar ook veel vraagtekens

Gelauwerde superheld

Insomniac heeft van Marvel flink veel vrijheid gekregen. Dat wil zeggen dat deze game wel een officiële Spider-Man-titel is, maar dat het verhaal op zichzelf staat en dus niet gekoppeld is aan dat uit de boeken of de films. De Peter Parker die we hier zien is gelauwerd. Parker is al 23 en treedt al jaren op als zijn alter-ego. Spider-Man is een gevestigde naam, de held waar heel New York op vertrouwt. Ook Peter Parker heeft het aardig voor elkaar. Hij loopt stage in een laboratorium en is bijna zover dat hij af kan studeren.

De keuze van Insomniac is opvallend. We zien hier een Spider-Man die het klappen van de zweep al kent, die al jaren vertrouwd is met zijn gave. En dat terwijl het juist voor de hand ligt om de game te gebruiken om de mogelijkheden van Spider-Man langzaam te introduceren, zodat de speler ze gaandeweg kan ontdekken. Toen we medewerkers van de studio vroegen hoe de opbouw van de game in elkaar steekt en op welke manier de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd, liet men enkel los dat de tijd nog niet rijp is om daar antwoord op te geven.

Verhaal

Ook over het verhaal in de game wil Insomniac weinig loslaten. Wat we wel weten, is dat de studio wat personages naar voren wil schuiven die minder bekend zijn uit de boeken en de films. Zo toonde men tijdens de E3 een confrontatie tussen Spider-Man en de bende van Wilson Fisk, ofwel de Kingpin. In de game dreigt echter een groter gevaar, want de bende van Fisk wordt bedreigd door de Inner Demons, de gemaskerde volgelingen van Mister Negative. In de trailer is te zien dat Spider-Man met enig respect de confrontatie met Mister Negative aangaat. Als de twee uiteindelijk oog in oog staan, spreekt hij de bendeleider dan ook netjes aan met Martin Li, zijn echte naam.

Daar is een reden voor: Li is een man met twee gezichten. Hij is een rijke filantroop die in New York een serie opvanghuizen voor daklozen onderhoudt. Aunt May, de tante die weeskind Peter Parker heeft opgevoed, werkt in een van de opvanghuizen van Li, en Parker heeft groot respect voor het werk dat Li met deze huizen verricht. Bovendien is hij bang dat een gewelddadige confrontatie met Mister Negative zou kunnen betekenen dat de armlastige Aunt May haar baantje verliest.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite