Redacteur audio en games

Spider-Man Preview

Veel spektakel, maar ook veel vraagtekens

Uitsmijter

Spider-Man was een van de grootste verrassingen van de E3. Het was de uitsmijter waarmee de persconferentie van Sony werd afgesloten. Onbekend was het project niet, Sony maakte precies een jaar geleden al bekend dat het Insomniac had gevraagd om een game rond de superheld te maken. Sony had op zijn beurt dat verzoek weer gekregen van Marvel, dat graag een game rond de spinnenman wilde op het platform van het Japanse concern, de PlayStation 4. Spider-Man moet het begin vormen van een reeks games rond Marvel-personages.

Dat Sony het verzoek bij Insomniac heeft neergelegd, is niet zo vreemd. Wie zich de gameplay herinnert van Sunset Overdrive zal grote overeenkomsten zien met wat er dit jaar werd getoond van Spider-Man. Het gaat wat ver om te zeggen dat Spider-Man 'Sunset Overdrive 2 in een ander jasje' is, maar de games lijken in een aantal opzichten aardig op elkaar. Dat is overigens geen schande. Sunset Overdrive werd over het algemeen goed gewaardeerd.

Mager mannetje

Er zijn dus behoorlijke overeenkomsten: in beide games speelt een mager mannetje de hoofdrol dat tot niet veel in staat lijkt, maar dat wel blijkt te zijn. In beide gevallen leeft dat mannetje in een grote stad vol onvermoed gevaar en moet hij het hebben van acrobatische toeren. Ontwijken is in beide gevallen net zo belangrijk als uitdelen. Beide kunnen wall runs uitvoeren, aan lantaarnpalen slingeren, en meer van dergelijke moves uitvoeren. Verschil is er uiteraard ook. Waar de naamloze hoofdpersoon van Sunset Overdrive het moet hebben van vuurwapens, kan Spider-Man enkel vertrouwen op zijn bovennatuurlijke gave. Bovendien is de stijl van beide games verschillend.

Insomniac heeft voor Spider-Man goed gekeken naar de oude comics van Stan Lee. Het heeft voor de game heel Manhattan nagebouwd. Het gaat daarbij om het hedendaagse Manhattan, maar het geheel heeft door de kleurstelling die Insomniac koos een sausje gekregen dat terug doet denken aan de jaren '50 van de vorige eeuw, de tijd waarin Peter Parker zijn eerste avonturen beleefde.

Gelauwerde superheld

Insomniac heeft van Marvel flink veel vrijheid gekregen. Dat wil zeggen dat deze game wel een officiële Spider-Man-titel is, maar dat het verhaal op zichzelf staat en dus niet gekoppeld is aan dat uit de boeken of de films. De Peter Parker die we hier zien is gelauwerd. Parker is al 23 en treedt al jaren op als zijn alter-ego. Spider-Man is een gevestigde naam, de held waar heel New York op vertrouwt. Ook Peter Parker heeft het aardig voor elkaar. Hij loopt stage in een laboratorium en is bijna zover dat hij af kan studeren.

De keuze van Insomniac is opvallend. We zien hier een Spider-Man die het klappen van de zweep al kent, die al jaren vertrouwd is met zijn gave. En dat terwijl het juist voor de hand ligt om de game te gebruiken om de mogelijkheden van Spider-Man langzaam te introduceren, zodat de speler ze gaandeweg kan ontdekken. Toen we medewerkers van de studio vroegen hoe de opbouw van de game in elkaar steekt en op welke manier de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd, liet men enkel los dat de tijd nog niet rijp is om daar antwoord op te geven.

Verhaal

Ook over het verhaal in de game wil Insomniac weinig loslaten. Wat we wel weten, is dat de studio wat personages naar voren wil schuiven die minder bekend zijn uit de boeken en de films. Zo toonde men tijdens de E3 een confrontatie tussen Spider-Man en de bende van Wilson Fisk, ofwel de Kingpin. In de game dreigt echter een groter gevaar, want de bende van Fisk wordt bedreigd door de Inner Demons, de gemaskerde volgelingen van Mister Negative. In de trailer is te zien dat Spider-Man met enig respect de confrontatie met Mister Negative aangaat. Als de twee uiteindelijk oog in oog staan, spreekt hij de bendeleider dan ook netjes aan met Martin Li, zijn echte naam.

Daar is een reden voor: Li is een man met twee gezichten. Hij is een rijke filantroop die in New York een serie opvanghuizen voor daklozen onderhoudt. Aunt May, de tante die weeskind Peter Parker heeft opgevoed, werkt in een van de opvanghuizen van Li, en Parker heeft groot respect voor het werk dat Li met deze huizen verricht. Bovendien is hij bang dat een gewelddadige confrontatie met Mister Negative zou kunnen betekenen dat de armlastige Aunt May haar baantje verliest.

Waar is Peter Parker?

Het is precies wat Insomniac voor ogen heeft. In de video die de studio liet zien en de presentatie die hij achter gesloten deuren gaf, werden vooral de actie en het spektakel getoond. De studio wil met de game echter meer dan dat. De game gaat niet alleen over Spider-Man, maar ook over Peter Parker, over zijn leven en zijn beslommeringen. Hoe dat er in de game uit gaat zien, daar wil men helaas nog niets over kwijt. De studioleden wilden alleen vertellen dat de twee elkaar kunnen bijten, zoals in het voorbeeld op de vorige pagina. Wat goed is voor Spider-Man is niet altijd goed voor Peter Parker - en andersom.

Actie

In tegenstelling tot Sunset Overdrive, maar ook in tegenstelling tot de succesvolle Batman-games, heeft Spider-Man in de game slechts zeer beperkte middelen. Net als in de films en de boeken moet hij het stellen zonder gadgets. Hij kan een web wegschieten uit zijn beide handen, en daar zal hij het mee moeten doen. Verder is Spider-Man een getraind atleet en maakt hij met het grootste gemak de meest acrobatische sprongen, maar dat is het wel. Gelukkig heeft Insomniac zich een beetje ingehouden. Hoewel Spider-Man met het grootste gemak backflips en salto's maakt, wordt het nergens echt over-the-top. Dat hoeft ook niet, want waar die moves niet voldoende zijn, heeft Spider-Man zijn web. Als de balk waar hij op wil springen buiten menselijk bereik is, kan hij een sliert uit zijn handpalm schieten en zich naar de balk slingeren.

Behalve van zijn web kan Spider-Man gebruikmaken van zijn voeten en vuisten. Hij is niet de grootste krachtpatser, maar kan aardige trappen en klappen uitdelen. Toch is het in veel gevallen zaak om eerst wat voorzorgsmaatregelen te nemen. Spider-Man staat vaak tegenover een overmacht en zal dus slim te werk moeten gaan. De ene tegenstander vastzetten in een web en de andere te lijf gaan, bijvoorbeeld, of een web gebruiken om het gevaar in te dammen. Met zijn web kan Spider-Man opvallend ver reiken. Een tegenstander op die manier beetpakken met een web en naar je toehalen is geen enkel probleem. De bad guy tegen de muur slingeren ook niet, en je kunt hem in de lucht gooien en keihard op de grond rammen. Ook leuk is dat je voorwerpen kunt betrekken in de strijd. Een olievat oppakken met je web en naar een tegenstander slingeren, bijvoorbeeld. De punten in de omgeving waar je een web aan vast kunt maken, worden steeds heel handig met een icoon gemarkeerd. Er zijn dus opties genoeg. En mocht je daarmee je tegenstanders nog steeds niet kunnen uitschakelen, dan kun je de klus afmaken met hand of voet. Zeker bij de sterkere tegenstanders werkt het zo: eerst je tegenstander verzwakken met de opties die je web biedt, en het dan 'handmatig' afmaken.

Achtervolging

Dat is een deel van de actie. Om vooral de films een beetje te benaderen, wil Insomniac het ook grootser maken dan enkel wat knokken. Zo toonde de studio tijdens de E3 een scene waarin Spider-Man achter de helikopter aanzit waarin Mister Negative probeert te ontsnappen. Het wordt een lange achtervolging, waarin Spider-Man van gebouw naar gebouw slingert en af en toe kans ziet met zijn web de heli te vertragen, of om zichzelf naar de heli te katapulteren. De praktische uitwerking ervan houdt in dat het een lange scene is waarin de speler af en toe op de juiste knop moet drukken: een aaneenschakeling van quicktime events (QTE's). QTE's zijn omstreden en ook wij zijn er geen fan van. Volgens de makers kan een game als Spider-Man niet zonder, maar daar zijn wij niet van overtuigd.

Kies je eigen route

Insomniac denkt echter een manier te hebben gevonden om de afkeer jegens quicktime events te ondervangen. Zo is de achtervolging van de heli minder lineair dan het lijkt. Spider-Man lijkt een vaste route te volgen door Manhattan tijdens de jacht, maar de speler heeft er aardig wat vrijheid in. Je hoeft niet dezelfde route te volgen als de heli en kunt proberen hem via een andere weg af te snijden. Je kunt op die manier ook proberen een betere uitgangspositie te krijgen, door bijvoorbeeld boven de heli te komen. Uiteraard kun je niet op al te grote afstand van de heli komen. Als dat gebeurt, wordt de achtervolging als mislukt beschouwd.

Open spelwereld

Er is ook nog een heel andere kant van de game. Want Insomniac heeft van Manhattan een open spelwereld gemaakt en tussen de missies van Spider-Man door kun je vrij door het stadsdeel reizen. Je kunt al slingerend gemakkelijk en onzichtbaar tussen de wolkenkrabbers door navigeren. Ook dit is weer een deel van de game waar Inmsomniac weinig over bekend wil maken, maar het ligt voor de hand om te denken dat Spider-Man op die manier kleine criminaliteit kan bestrijden. Of hij ook als Peter Parker door de stad kan reizen, is onbekend.

Wie de presentatie van Insomniac tijdens de Sony-persconferentie goed bekeek, kon aan het einde nog iets opvallends ontdekken. Als de trailer al afgelopen lijkt, duikt er een opvallend personage op. Een gekleurde jongen waarin fans van Spider-Man wellicht Miles Morales kunnen herkennen. Morales debuteerde in 2011 in de stripboeken, als opvolger van Peter Parker, die tegen die tijd was overleden. Morales lijkt dus een rol te gaan spelen in de game, wat verbazingwekkend is omdat Parker in de game slechts 23 jaar is en nog moet afstuderen. Of dit inderdaad gebeurt, en op welke manier, is voor ons ook nog een raadsel.

Voorlopige conclusie

Met Spider-Man toonde Sony tijdens de E3 vooral spektakel: lekker knokken, waarbij ontwijken en op het juiste moment toeslaan centraal staat. Daarnaast zijn er de scenes waarin de game aan een film doen denken en waarin je via quicktime events de snelheid erin moet houden. Hoe leuk een beetje spektakel ook kan zijn, wij zijn vooral benieuwd naar de kanten die Insomniac nog niet wilde laten zien, zoals de rol van Peter Parker in de game, en de uitdagingen die Manhattan als open spelwereld biedt. Wellicht dat de studio daar meer van laat zien tijdens de GamesCom. Zo niet, dan moeten we wachten tot 2018, als Spider-Man in de winkel ligt. Uiteraard wordt de game enkel voor de PlayStation 4 uitgebracht.