Door Jurian Ubachs

Redacteur

PES 2017 Review

Sterk resultaat in ongelijke strijd

20-09-2016 • 06:00

117

Singlepage-opmaak

Conclusie

PES 2017 is in sommige opzichten een verbetering ten opzichte van het toch al goede PES 2016, maar zakt op een aantal bekende punten ook door het ijs. In een tijd waarin content in sportgames steeds beter volgens de realiteit wordt nagemaakt, is het verliezen van steeds meer licenties van grote teams een flinke tik. Jammer, want juist waar het telt, doet PES 2017 het voornamelijk heel goed: op het veld. De game speelt soepel en reageert lekker direct. Hij geeft spelers bovendien veel controle over wat er binnen de lijnen gebeurt, zowel tactisch als in de uitvoering.

De gameplay vertoont nog wat zwakke plekken, zoals de te effectieve steekpassjes door de lucht en het wisselvallige niveau van de scheidsrechters, maar dat mag de pret niet drukken. Datzelfde valt te zeggen van de kleine op- en aanmerkingen die we hebben bij enkele spelmodi. Ze zijn minder belangrijk dan wat wél goed gaat, zoals de aanwezigheid van de simpele, maar zo fijne Versus-modus. Wat we de game wel aanrekenen, is dat er in de presentatie van het geheel weinig tot niets veranderd is, wat mede debet is aan het feit dat PES 2017 audiovisueel achterloopt. Dat maakt van PES 2017 nog steeds een pittige uitdager voor EA's FIFA 17, dat later deze week verschijnt, maar er had nog meer in gezeten.

En dan nog even dit: de pc-versie van PES 2017 is niet gelijk aan de versie voor de PlayStation 4 en de Xbox One, maar lijkt meer op de versie voor de vorige generatie consoles. Een onbegrijpelijke keuze, wat ons betreft en een teleurstelling voor voetbalminnende pc-gamers, die zo eigenlijk maar één realistische keuze hebben wat de voetbalgames van dit najaar betreft. We hebben die keuze overigens niet meegewogen in het cijfer; dat cijfer geldt voor PES 2017 voor de PlayStation 4 en de Xbox One, en de keuze van Konami omtrent de pc-versie is daarop niet van invloed.

PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017PES 2017

Reacties (117)

117
108
56
3
0
7
Wijzig sortering
Heb het spel nu een weekje in huis en het speelt echt fantastisch. Heb PES2016 ook gehad maar daar irriteerde ik me na een aantal weken zo erg aan dat ik deze weer heb verkocht. 2017 speelt lekkerder en ziet er ook een stuk beter uit, alle animaties zijn stukken beter waardoor ik al vaak heb gehad dat ik een doelpunt maak, bijvoorbeeld uit een voorzet, die je zo precies op tv zou kunnen zien.

Het licenties probleem had ik binnen een uurtje al opgelost door de vele patches die op internet te krijgen zijn. Het fijne van deze patches is dat ze worden geüpdate, dus het spel wordt er alleen maar beter op :)

De enige minpuntjes vind ik nog steeds het commentaar en ook de scheidsrechters. Ik speelde mijn Master League eerst op gemiddeld, toen kreeg ik echt maar zelden een vrije trap of penalty mee. Het tweede seizoen heb ik het niveau op Prof gezet, waarna de tackles van de tegenstander me om de oren vlogen en daarmee dus ook constant een vrije trap of penalty.

Al met al vind ik PES2017 zeker een verbetering ten opzichte van de vorige game, het speelt veel dynamischer (zoals ik eigenlijk niet van PES gewend ben), de graphics zijn mooier en het is dus echt een spel waar je eens lekker een middagje voor gaat zitten. Als de minpuntjes aangeschroefd worden en de patches blijven bestaan (licenties verliest KONAMI toch wel..), dan kan het alleen maar beter worden.
Je speelt de pc versie waarschijnlijk? Of zijn er licentie patches voor PS4 of Xbox beschikbaar?
Nee gewoon de PS4 versie, www.pes-patch.com/category/pes-2017-ps4-patches ;)

Ik gebruik nu de option files van Cristiano92, maar Tuga Vicio is ook prima.

[Reactie gewijzigd door Timoo_FR op 23 juli 2024 04:38]

Thanks.
Moest even zoeken, dus link 'm hier maar even:
Voor Christiano92 pack, kijk hier: http://www.pes-patch.com/...17-v2-by-cristiano92.html

En een video uitleg in 't engels:
https://www.youtube.com/watch?v=wRIYujcqaIc
Reuze bedankt, wist niet dat het kon en ook nog beschikbaar was. Dacht dat Sony alles dicht had zitten. Is er in ieder geval een minpunt opgelost. :)
Nee Sony gelukkig niet, Microsoft wel dus op de Xbox One is het niet mogelijk.. |:(
Uurtje is wat kort voor de gehele premier league en liga bbva maar het is te doen idd
Haha ja ik weet het niet precies meer, heb eerst de belangrijkste teams geïmporteerd maar ging toch aardig vlot gelukkig.
Licentie probleem? Je download een zip bestand en pakt hem uit op een stick en steekt die stick in je ps4 en gaat importeren! In totaal binnen 30 min gefixt. hoezo licentie problem? Dit kan iedereen doen! Makkelijk, snel en effectief.
Staat ook in de tekst. Maar dat maakt als je online speelt geen verschil, bijvoorbeeld. Het is geen 100% fix.
Correct, online zie je dit ook gewoon en dat was ook met de vorige edities van PES het geval. Hiermee los je dus, in geval van PS4/PC, het licentieprobleem in een keer op. Helaas werkt alleen Microsoft hier niet meer aan mee waardoor dit niet geldt voor de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door DeLyon op 23 juli 2024 04:38]

Ik bezit geen Xdoos, maar wat is de reden dat dat hierop niet kan dan? Ik neem aan dat het gewoon een soort van 'edit players/team' file is, dat ook op je systeem komt te staan als je wijzigingen handmatig zou maken.

Is het hierop ook niet mogelijk om individuele bestanden (save games) te backuppen dan?
De Xbox laat je helaas geen afbeeldingen importeren/opslaan, welke nodig zijn voor het aanpassen van de shirts (clublogo's en sponsoren). Save games kun je volgens mij wel backuppen hoewel ik dat zelf nooit getest heb.
Huh dat maakt 100% verschil! Als ik online speel zie ik gewoon alle logos die ik heb geïmporteerd!
Oh. Ik zag nog steeds de oude namen. Hmm.. vanmiddag even opnieuw proberen en wellicht de tekst aanpassen. Thanks voor de tip.
Namen heb ik handmatig aangepast.
Belangrijk punt, werkt dus _niet_ op de XBO.
Zorgt dat ook de voice lines bij het commentaar? Anders is het nog steeds een neppe fix.
Ze hebben wel plaatsnamen ingesproken, zo kan je bijvoorbeeld "Madrid" uitspreken bij Real Madrid. Maar tegen Athletico is dat wel enigszins verwarrend.
Nog steeds vind ik dat een game best (negatief) beoordeeld mag worden op het feit dat licenties missen. Het is in mijn ogen essentieel in een voetbalgame dat realisme wil ademen. In dit geval is het inderdaad gewoon een oneerlijke strijd, maar het mag wat mij betreft zeker meegenomen worden in de beoordeling. Bij GTA 5 beoordeel je tenslotte ook de graphics van het spel zelf, en niet van de Redux-mod.
Hmmm,

Dan zou er van mij ook wat puntjes afgetrokken mogen worden van de GTA 5 reviews , al die auto's zonder alle echte emblemen en benamingen.

Zie : http://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-autos-van-gta-5-waar-komen-ze-toch-vandaan/
GTA is een fictieve game in een fictieve stad. Voetbal is voetbal, waarbij je natuurlijk als fan van een team met het juiste team en de juiste spelers wil spelen. Zonder zelf te moeten k*tten met importfiles. Dus ja, hier mogen zeker wel punten voor afgetrokken worden.
Dus door EA zijn beleid met het afkopen van de licenties, moeten er bij PES punten afgetrokken worden?
Het is oneerlijk, maar ik vind van wel.
Stel dat er nu een partij komt die wil concurreren met Codemasters Formule 1. Zij krijgen uiteraard geen licenties, want Codemasters heeft ze exclusief verworven. Ook sommige circuits lukken niet.
Dan kan je nog zo'n goede en mooie racegame maken, maar zolang je niet in echte teams kan rijden, met of tegen Vettel, Alonso of Max Verstappen kan racen, blijf je toch iets missen. Daar wordt de game dan direct op afgerekend, hoe lullig het ook is. Daarom begint niemand er aan.

Respect voor de mensen achter PES dat ze door blijven gaan, maar ze zullen moeten accepteren dat er altijd iets zal missen.
Wel 's van de option file gehoord? Deze optie bestaat niet voor niets he..
Toch vind ik dat er ook iets te zeggen is voor een 'idealistisch' cijfer die dat aspect juist minder meerekent; als iedereen dat zou doen en een spel daardoor succesvoller wordt ondanks zo'n beperking zou dat juist die beperking in de toekomst kunnen verminderen (of iig een kleine kans daarop)

Het is misschien een beetje vergezocht, maar mijn idealistenhart vindt toch dat zoiets niet te zwaar moet worden meegewogen :) Noem het een gevoelskwestie. But still.
Vraag me toch af waar nu precies het verschil zit tussen games als PES/FIFA en bijvoorbeeld Football Manager. Hebben die dan wel zo'n gigantisch budget of loopt dat volledig anders? Want daar zitten nog veel meer clubs in dan in FIFA. Weet iemand hoe dat werkt? Vind het toch altijd jammer als je met van die vage namen van doen hebt, ook al ben ik totaal geen fan van het genre.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 23 juli 2024 04:38]

Andere categorie spel en niet veel concurrentie op dat vlak.
Ja maar als je de naam Real Madrid wil gebruiken dan maakt het toch niet uit in welke categorie spel je zit? Naam is een naam en de merkrechten zullen toch niet opeens een stuk goedkoper worden?
Volgens mij doet de categorie er wel toe. Ik denk dat EA grof geld betaald voor de exclusieve rechten van de grote clubs voor een spel in hun categorie / met betrekking tot specifieke hardware. Als EA Football Manager niet als concurrent ziet dan is dat niet opgenomen in de deal tussen EA en de clubs. Misschien staat in dergelijke deals zelfs expliciet genoemd dat de rechten niet naar Konami mogen of iets in die richting.

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat een grootmacht als FC Barcelona in dit geval voor de underdog kiest. Daar zijn ongetwijfeld ook de nodige knaken mee gemoeid, maar toch. Mij lijkt dat Konami niet meer kan bieden dan EA. Heeft iemand hier een mogelijke verklaring voor?
Die deals zijn heel ingewikkeld, maar belangrijk is om te weten dat licenties niet allemaal hetzelfde zijn, en niet elke club/bond opereert hetzelfde.

FC Barcelona zit heel groot in PES, maar dat is geen exclusieve licentie. Konami noemt het wel zo, omdat zij een aantal dingen doen en mogen (Camp Nou bijv) die FIFA niet mag, maar FC Barcelona zit wel gewoon in FIFA. Andersom heeft EA met een aantal clubs en competities wel exclusieve licenties. Naar eigen zeggen is Konami daar ook mee bezig. Of dat wel of niet merkbaar wordt weet ik niet, maar ik weet wel dat het slecht nieuws is voor de gamer. Een steeds meer versplinterde 'licentiemarkt', om het zo maar even te noemen, levert 2 onvolledige voetbalgames op, waarbij PES momenteel het grootste 'slachtoffer' is. En gezien de flink mindere verkoop van PES ten opzichte van FIFA (vorige jaar 20-1, voor elke 20 verkochte FIFA's dus 1 PES), zal dat alleen maar moeilijker worden. Het geld voor die deals moet ergens vandaan komen.

Het wordt pas echt een probleem voor PES als EA en de licentiehouders hun beklag gaan doen over de manier waarop de option file in PES te verwerken is. Dat is nu nog vrij eenvoudig, en dan heb je alle namen, logo's etc die feitelijk niet in PES mogen zitten. Ik ben heel benieuwd wat de regels daar voor zijn. Het is user generated content, maar Konami faciliteert de implementatie van die content natuurlijk wel. Zou mij niet verbazen als het importeren van zo'n option file in de toekomst wat lastiger zal worden.
Die optionfile zit er al zo lang in. Lijkt me sterk dat het er uitgesloopt zou moet worden. Volgens mij zat het al in PES 2. Dan had FIFA al eerder ingegrepen denk ik.

Verder heb je gelijk, wij de consument zijn hier alleen maar de dupe van. Alleen maar dankzij hebberigheid van andere.
Eigenlijk zou je op zoiets, dat zo publiekelijk is en open en vrij te bewonderen valt, geen exclusieve deal moeten kunnen sluiten.
Ik was ten tijde van de PS2 mod op Pesfan en we brachten voor elke versie option files uit. Die moesten destijds met een max drive of andere third party hardware op je memory card worden gezet (tenzij je iemand kende die de option file had).

Toen onze option files ook in de Engelse mainstream media bekend werden genoemd als optie om PES net zo volledig te maken als FIFA kregen we een cease and desist om de oren van de FA. Ze pakten dus niet Konami aan (er was geen functionaliteit in de game zelf om dat te doen) maar de sites die gelicenseerd materiaal verspreidden.

Het zou me niets verbazen als er weer zoiets gebeurd aangezien PES weer voorzichtig aan terrein begint te winnen, hoewel nu Konami in theorie verplicht zou kunnen worden om de import functionaliteit te verwijderen.
Helder, dank voor de aanvulling! Ik ben het eens met wat je zegt over de option file. Eigenlijk faciliteert Konami het omzeilen van de exclusieve deals. Dat lijkt me smakelijk voer voor de juristen van EA. Mij zou het ook niet verbazen als vroeg of laat een zaak aangekondigd wordt hieromtrent. :)
Anoniem: 628494 @snmght20 september 2016 12:12
Ik moet wel even vermelden dat Football manager door licentie redenen niet kan aangekocht worden in onderstaande landen:
Brazil, China, Germany, Hong Kong, Japan, Korea, Taiwan
En zij regelmatig geneuzel hebben met nationale elftallen die buiten de licentie vallen. En sommige spelers (Oliver Kahn bijv.).
Haha, geweldige keeper was dat, die Jens Mustermann! :o
EA heeft al eerder licensie problemen gehad met Barcelona tijdens de contract periode (Camp nou niet in fifa 13).
Ik wou zeggen dat je toch nog Fifa Manager van EA hebt, maar blijkbaar zijn die al een aantal jaren gestopt. Die hadden toen toch een exclusieve licentie op spelersnamen en clubs kunnen bekomen zodat ze een voordeel hadden op FM. Maar blijkbaar ligt dat anders.
Ik heb een vermoeden dat PES het niet gaat redden tegen over het licentie geweld van FIFA in de komende jaren. Helaas zal een ondergang van PES het einde betekenen van innovatieve gameplay verbeteringen ook bij FIFA betekenen.
Hoe vaak ik dit al niet gehoord heb .... PES heeft altijd licentie problemen gehad en bestaan nog steeds (inmiddels ruim 15 jaar).
Zolang de gameplay goed is (beter dan FIFA momenteel), zijn die licenties makkelijk opgelost met een option file (zie 1e post).

Het is altijd met ups en downs gegaan. Begon met FIFA, toen ontdekte ik PES, die beter was, toen was FIFA weer een paar jaar beter, maar momenteel ligt de bal weer bij PES. Al zal ik dit jaar ook FIFA wel weer spelen, ben wel benieuwd naar de story mode.

We gaan beginnen met PES 17. Ik krijg 'm als 't goed is vandaag binnen ;-)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 04:38]

Sorry hoor maar we weten allemaal dat dit soort sport spellen veel lekkerder wegspelen op consoles. Juist daar heb je geen optie om even een ini aan te passen.

Deze redenatie drukt zich ook uit in cijfers. Kijk maar naar de console vs pc verkopen van zowel FIFA als PES
Op de PS4 heb je binnen een half uurtje alle clubs en competities op orde.
Jullie de options bestanden voor PES en wij bij xbox, mods voor skyrim en fallout. Goede deal lijkt mij uiteindelijk, FIFA is een meer dan goed alternatief voor PES
Als Xbox One gamer heb ik hier dus helemaal niets aan. En ik ga geen (extra) console kopen alleen maar voor PES als er een meer dan prima alternatief is
Sorry hoor, maar als je nou 's even leest ...
Er zijn gewoon option files voor de PS4. (nogmaals: zie 1e post)

En waar vind ik die verkoopcijfers?
Enige wat ik lees zijn artikelen over hoe Fifa verkopen dalen en PES verkopen stijgen sinds vorig jaar met PES 16.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 04:38]

Ik haal een voetbal game altijd voor het online gedeelte. Elke keer dat ik PES probeerde, dan had ik enorme verbindingsproblemen. Elke editie opnieuw! Ik vind PES vaak goed, maar als ik online niet fatsoenlijk kan gamen, dan ga ik naar de concurrent. Ben dan ook sceptisch of het dit jaar wel beter zal zijn, ondanks dat de schrijver van deze review dat wel denkt.
Precies dit. Ik ben vroeger een pes gamer geweest en toen was online al een drama qua (input) lag. Ik speelde in het studentenhuis toen veel tegen vrienden en dat was prima.

Nu heb ik die "luxe" niet meer. Maar online was het vorig jaar nog steeds drama. Heb eerst pes gekocht en later in het jaar toch FIFA. Dus ben zeer benieuwd hoe online werkt. En ik ben zeer zeer kritisch als het op lag aankomt. Vorig jaar zeiden mensen ook "valt wel mee" maar het was weer complete drama. Mocht ik weer tegen een Spanjaard of een Italiaan met een 56k6 verbinding.

Ik vind het ook zeer jammer dat dit nooit getest wordt omdat de servers niet online zijn bij de reviews. Zou bijna denken dat dit expres is.
Game je dan via WiFi? Zo ja dan zou ik echt even via de kabel verbinden. Dat is voor gaming sowieso aan te raden. Ik heb met 2016 nergens last van gehad.
Heeft niks met mijn eigen verbinding te maken. Elk ander spel dat ik speel werkt moeiteloos online.
Maar wel via WiFi dus?
Nee, gewoon bedraad.
Afgelopen weekend de demo van FIFA17 gespeeld. De laatste FIFA die ik gespeeld had, was FIFA15 en het laatste spelletje daarmee is ongeveer 8 maanden geleden geweest. Ik voelde bij FIFA17 weinig vernieuwing en om daar nou weer 60 euro voor de Xbox One voor te betalen.... Tevens was er eerder een review op Tweakers waarin werd aangehaald dat EA met FIFA alles dynamischer wilde laten lijken. Echter zijn ze het publiek vergeten want dat zijn nog steeds dezelfde figuren die allemaal exact hetzelfde juichen.

Dus ga maar eens kijken of de PES2017 demo nog te spelen is. Ben wel benieuwd hoe die speelt en of het publiek daar wel wat dynamischer is. Wel jammer van die licenties en ook geen goede ontwikkeling.

EDIT: Nog steeds te downloaden op de XBox One: https://www.microsoft.com...er-2017-demo/c0j21858c0m3

Over die club licenties: https://www.konami.com/wepes/2017/eu/en/license/

Van de Spaanse Premiera Div alleen FC Barcelona en Atletico Madrid. De rest van de clubs moet het met een alternatieve naam doen. Voor de Eredivisie zitten wel alle clubs met normale naam erin.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 23 juli 2024 04:38]

Over het publiek ben ik het niet helemaal eens. Ik speelde op PC en het viel me op dat Fans nu zowel uit- als thuis-shirts aanhebben bijvoorbeeld. De stappen zijn klein en ik kan me niet herinneren of het 'juichen' anders is (volgens mij niet) maar het is niet hetzelfde als toen.
"En dan nog even dit: de pc-versie van PES 2017 is niet gelijk aan de versie voor de PlayStation 4 en de Xbox One, maar lijkt meer op de versie voor de vorige generatie consoles. Een onbegrijpelijke keuze, wat ons betreft en een teleurstelling voor voetbalminnende pc-gamers, die zo eigenlijk maar één realistische keuze hebben wat de voetbalgames van dit najaar betreft. "

Dit is natuurlijk wel vaker zo geweest, en ik vraag me dan altijd direct af: geldt dit ook voor de gameplay, of alleen voor de graphics? De graphics haalt mij niet zoveel uit, maar het is zinloos om het aan te schaffen als ook de gameplay hetzelfde is als PES2016. Dan heb je immers alleen maar een geüpdatet spel voor wat betreft bij welke teams welke spelers spelen.
Gameplay is op de PC wel hetzelfde. Tevens komen er wel mods uit door de community die het spel grafisch oppoetsen. Ik geef niet zoveel om het grafische gedeelte, vooral omdat mijn laptop dat toch niet goed trekt.
Het spel speelt dit jaar heerlijk, goalkeepers en scheidsrechters zijn sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. De uitgebreide tactische mogelijkheden zorgt ervoor dat je echt controle hebt over wat je spelers doen.
Hoe kan je nou zeggen dat de game audiovisueel teleurstelt? Ok het commentaar is matig, maar ik vind het grafisch er gewoon zeer goed uit zien (PS4)! Helemaal in de replays met de motion blur erop, lijkt het soms alsof je een echte wedstrijd zit te kijken.
Ik vind het stijltje van de spelers alleen erg op een Telltale game lijken. Gedetailleerd maar erg cartoony/nep en een hoog contrast met de achtergrond. Je moet ervan houden, want sommige mensen lopen er wel degelijk mee weg inderdaad! Uitgezoomd vind ik het wel realistischer eruit zien!

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 23 juli 2024 04:38]

Een Telltale game? Kom op man.... 8)7
Het stijltje, vind ik wel een beetje. Al bedoel ik specifiek Game of Thrones, ik weet niet hoe de andere Telltale games eruit zien. Kijk naar een Tyrion oid. Getekend vind ik de spelers in PES2017 er iig uitzien. Maar ligt vast aan mij!
Ik heb mij redelijk vermaakt met de demo op de PS4. Ziet er audiovisueel stukken beter uit dan vorig jaar maar ik vind de gameplay qua verdedigende duels veel te gescript en veel te voorspelbaar wie het duel wint. Daar irriteerde ik mij mateloos aan omdat je el weet wat er gebeurt en de animatie daaromheen moet zich nog voltooien. Met een sceptische blik heb ik ook de demo van Fifa uitvoerig gespeeld, die speelt toch echt veel lekkerder en is een 200% vooruitgang van fifa16 (welke ik zeeeeeeer matig vond).
Ik heb grappig genoeg juist precies het tegenovergestelde gevoel. FIFA voelt voor mij juist veschrikkelijk gescript, maar dan niet alleen in de verdedigende duels. Juist PES voelt voor mij zeer realistisch aan. Kijk ook eens naar de gameplay beelden van beide games, je zult zien dat PES oogt als een echte wedstrijd, waar je bij FIFA dat gevoel totaal niet krijgt.
Grappig, ik ervaar het precies andersom
Nee oprecht, persoonlijk vind ik juist FIFA veel realistischer spelen en PES heel arcade (harde onmogelijke schoten uit de draai bijvoorbeeld). Maar dit is persoonlijk! Geen troll though :)
Dat is apart omdat de nieuwe editie juist wordt geprezen vanwege het realisme. Dat lees ik veel terug in de reviews. Ik moet zelf overigens nog aan de slag gaan met de volledige versies van beide games. Ik heb alleen nog de demo's gespeeld. Dus zelf kan ik het nog niet goed beoordelen. Maar ik ben benieuwd!
Jammer dat de pc een slechte port is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.