Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Konami heeft een demo van PES 2017 uitgebracht op de PlayStation 4 en Xbox One. Spelers kunnen in de probeerversie uit negen teams kiezen en in twee stadions voetballen. De volledige game komt uit op 15 september.

Gamers kunnen in de demo aan de slag met onder andere Atletico Madrid, FC Barcelona en Arsenal. Ook zijn de landenteams van Duitsland en Frankrijk beschikbaar. De stadions waar in gespeeld kan worden, zijn FC Barcelona's Camp Nou en de 'Neu Sonne Arena', dat gebaseerd is op het stadion van de Braziliaanse club Palmeiras.

Konami brengt de demo niet alleen naar de Xbox One en PlayStation 4, maar stelt ook demo's voor de Xbox 360 en PS3 beschikbaar. Er is nog geen demo van de pc-versie. Van PES 2016 verscheen wel een demo op Steam, maar die kwam pas nadat de probeerversie voor de consoles verscheen. Konami heeft nog niet bekendgemaakt of er een pc-demo van de nieuwste Pro Evolution Soccer-game komt.

Tweakers publiceerde vorige week een uitgebreide preview van PES 2017.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Gaan ze ook nog een PES Pachinko machine maken? :+
Ik volg de voetbalgames niet zo, ben wel benieuwd welke serie dit jaar populairder zal zijn. FIFA of PES
Ik heb de games zelf sinds world cup 98 (die ik voor zowel psx en n64 heb) niet meer gespeeld.
FIFA is altijd populairder. Met name door de marketing en licenties. Licenties die ze exclusief afsluiten om PES buiten de deur te houden. De afgelopen jaren zijn vrijwel alle reviewers het eens: PES is qua gameplay beter, maar FIFA heeft het grote geld achter zich.
Fifa is ook toegankelijker en naar mijn idee makkelijker speelbaar voor alle leeftijdsgroepen. PES neigt meer naar simulatie en is wat lastiger onder de knie te krijgen. Het biedt veel meer tactische mogelijkheden.
Dat is in zekere zin ook waar. Maar hoewel er heel veel tactische mogelijkheden zijn, kan je ook gewoon een opstelling maken en spelen. Overigens is het ook zonder tactisch finetunen moeilijker om onder de knie te krijgen.

Ik waardeer het persoonlijk wel dat ik niet op de automatische piloot kan spelen. Dit is zonder dat ik al te diep inga op tactiek en ook geen manual mode gebruik voor passen en schieten (aangezien ik er dan niks van bak). Je moet bij PES gewoon de hele wedstrijd scherp zijn, net als bij echt voetbal.
Bij laatste PES die ik nog veel speelde (weet zo ff niet welke) veranderde de gameplay aanzienlijk door auto passes uit te zetten. Echt alles werd minder voorspelbaar en ik had zelfs het idee meer verschillende animaties te zien. Vooral diepte passes waren een wereld van verschil.
Ik denk dat het weer FIFA zal zijn door de bestaande playerbase.
Dat zal Fifa wel zijn. Welke de beste is moeten we maar zien.

Ik ben vorig jaar overgestapt naar PES omdat ik het simpelweg fijner vond spelen.
Ken aardig wat mensen die de beta van FIFA dit weekend hebben gespeeld, zeer benieuwd naar hun reacties tussen de 2 games.

Blijft jammer dat ze nog steeds geen volwaardige proclubs alternatief hebben, zou voor de community waar ik bezig ben aardig wat leuke concurrentie bieden, zeker EA niet bepaald prioriteit heeft bij proclubs.
De pc demo zal er wel weer niet zijn omdat die versie waarschijnlijk weer op de oude engine draait en het lijkt of je op de PS3 aan het spelen bent. Daar lijken voetbalgames een soort patent op te hebben, want met de Fifa pc versie is het niet veel beter gesteld.

Dit gaat denk ik het eerste jaar zijn dat ik helemaal geen voetvalgame meer aanschaf. Fifa is scripted met standaard goals en ook al leek PES 2016 even de betere versie was het na wat langer spelen ook weer de ene irritatie na de andere voor mij persoonlijk. Ook mis ik de echte namen in PES en aangezien de option file bewerken op de consoles een monnikenwerk is ben ik er een beetje klaar mee.
Fifa heeft vanaf 15 al geen verschillen meer tussen de engine. Daarvoor was dit inderdaad het geval. Op dit moment is de PC versie gelijkwaardig aan (als niet beter dan) de console versie qua graphics/gameplay.
"Option File sharing" is versimpeld door Konami en "region unlocked"
Wat Kaasdipje zegt.
En over PES 2017, de gameplay is een stuk vloeiender/natuurlijker. En de volledige kits zijn als massa-import te uploaden:
"Batch Import for Team Data (Only for PS4)
Import all your edited kits and player data in one batch onto USB flash memory. Select your team and apply the data you choose.
*Access to PSN is required to import images."
Klinkt verleidelijk, denk dat ik hem is ga proberen :)
PES 2017 is in de PSN store gewoon te vinden. Niet op 'Pro Evolotion Soccer' zoeken, maar ga naar Games > Demo's. Hij staat er als eerste tussen.
Nog nooit zoveel onzin in twee alinea's gezien. Op de PC wordt echt veel minder illegaal gedownload tov een aantal jaren geleden. Ontwikkelaars besteden veel tijd om dat tegen te gaan door games bijvoorbeeld via Steam uit te brengen of Origin. Neem The Witcher 3, die heeft op de PC ontzettend goed verkocht. En ook spellen als Football Manager, Tomb Raider, Civilization, Doom, Wolfenstein. Allemaal games die (ook) op de PC uit zijn gekomen en ontzettend goed verkocht hebben of nog steeds goed verkopen.

Het moeten wel goede games zijn. En het nadeel is gewoon dat er geen demo's meer worden uitgebracht van games. Er is helemaal niks, grote hype en bats daar is de game. Demo is er niet, koop 'm maar voor 50 euro en als het niks is heb je pech. Je moet afgaan op reviewers, en die hebben het ook nog wel eens vaak mis. Denk aan alle hoge cijfers die de zoveelste Call of Duty melk weer krijgt. Gelukkig heeft Steam nu de refunds en kan je gewoon je geld terug krijgen voor bagger games (No Mans Sky bijvoorbeeld).

Piracy op de PC is echt al zo'n achterhaald kul-argument. Verdiep je in de feiten zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door JanW op 24 augustus 2016 12:25]

Dat er momenteel minder wordt gepirate dan voorheen, betekent natuurlijk niet dat het probleem op de PC nog steeds het grootst is. Er is geen piracy op de PS4 of XBone dus elke vorm van piracy op de PC is daarmee vergeleken teveel.
Daarnaast waren er vroeger wel demo's voor PES op de PC, maar het ding met voetbalspellen is dat een demo het volledige spel bevat en er alleen wat teams uit worden gesloopt. Dit itt bijvoorbeeld schooters waarbij ze hele levels weglaten, of bepaalde functies. Je kan niet een voetbalgame demo beschikbaar maken zonder corners bijvoorbeeld. Voorheen werden deze demo's volledig uitgebouwd tot volledige games. Limieten werden eruit gehaald en teams erbij gepropt dmv patches. Hell, zelfs het commentaar van de editie ervoor werd er aan vast geknoopt. Vind het dus niet geheel onlogisch dat er geen PC demo meer is.
Piracy op de PC is echt al zo'n achterhaald kul-argument. Verdiep je in de feiten zou ik zeggen.

Er zijn anders heel veel mensen die No Man's Sky eerst "proberen" voor ze de PC versie aanschaffen. Op de console worden ook niet veel demo's meer uitgebracht, dat is nog geen reden om illegaal down te loaden. En dat er minder mensen downloaden kan prima zijn, dat wil echter niet zeggen dat het nauwelijks nog bestaat.
desondanks kunnen ze voor de ps4 en xboxone versie aanzienlijk meer vragen kwa prijs, pc games word minder voor betaald. dus ze verdienen er wel minder aan. en games als fifa en pes zijn toch echt meer spellen die op de consoles gespeeld worden,
Wat te maken heeft met de royalties die Microsoft en Sony wensen te ontvangen. Daarom zijn consolegames standaard 10 euro duurder, omdat ontwikkelaars/publishers geld moeten afstaan om hun game op de console uit te brengen. Dat is dus geen geld wat direct terug gaat naar de ontwikkelaar/uitgever, maar naar Microsoft en Sony.
Je bent je ervan bewust dat platformen als Steam ook gewoon doodleuk circa 30-35% vragen? Daarnaast is uitgeven op een console allang niet meer zo duur als vroeger het geval was.
Maar steam is dan ook gelijk de retailer. Een Microsoft of een Sony zijn geen retailer. Naast de distributeur die wat geld pakt wilt een retailer natuurlijk ook nog winst maken. Steam haalt die twee stappen weg en biedt daar zelfs ook nog services voor terug. Cloud storage, friend lists, multiplayer ondersteuning om een paar voorbeelden te geven.
Deels heb je daar gelijk in maar niet helemaal gezien Microsoft en Sony al circa 30-40% van alle verkochte games via hun store verkoopt wordt dit verhaal eigenlijk steeds ingewikkelder waarin voorspellingen zijn dat dat dit jaar wellicht wel eens op gelijk niveau kan komen te staan met physical sales. Probleem daar weer van is dat er naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk meer geld wordt verdient met digital sales van 60.- dan physical van 60.- Lastige discussie wordt dit dus ik zal er niet verder op ingaan.
Er zijn genoeg spellen die op de PC alsnog enorm winstgevend zijn, maar die discussie (zie onderstaand) hoeven we eigenlijk helemaal niet te voeren. Vooral in het geval van PES of Fifa: Laat het een console port zijn!

Hier zullen PC-gamers echt geen problemen mee hebben, ideaal. Maar laat het dan wel gelijkwaardig zijn aan de laatste console, niet aan de voorgaande versie. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het meer werk kost om de X1 versie te porten dan de X360 versie.

Dat is het enige wat mij op dit moment tegen houdt. Als de reviews voor de PC versie laaiend enthousiast zijn koop ik het met alle plezier omdat ik weet dat ik in een voetbal-game aardig wat uren kwijt ben. Nu ben ik misschien niet het beste voorbeeld omdat ik al mijn games legaal aanschaf, maar dan nog..
Het is zelfs stukken eenvoudiger om een X1 versie te porten, aangezien die praktisch op Windows 10 draait.
Ik steek mijn kop niet in het zand. Ik zeg dat het veel minder is dan voorheen. Tuurlijk gebeurt het nog, en de redenen daarvoor heb ik ook erbij gezet. Zo te lezen wil jij daar verder niet op in gaan.

Daarnaast reageerde ik op je eerste post, en daar stonden heel veel aannames en onjuistheden in, dus vandaar dat ik zeg dat het onzin is.

[Reactie gewijzigd door JanW op 24 augustus 2016 12:56]

Piracy is nog steeds een groot probleem, dat is geen onzin maar een feit. Maar deze discussie gaat al nergens meer over. Wil je het voortzetten stuur me dan maar een dm.
Nee, je stelde dat het een "groot probleem" was. Ik stelde van niet. Aan de cijfers te zien lijkt het me ook echt niet.
Nogmaals, ik ben het met je eens als je zegt dat het een probleem is, maar het zou een veel groter probleem zijn als we het daadwerkelijk aan de verkoopcijfers, en heck, zelfs maar aan het gameaanbod zelf zien.
Er wordt nog nooit zoveel geld verdient aan PC games verkopen, en ik heb ook totaal niets te klagen over het aantal games wat voor de pc ontwikkeld wordt.

Je stelt dat de verschillen tussen verkopen in PC games en console games groot is, en dat klopt.
Er worden natuurlijk veel meer pc games verkocht dan console games, maar echt eerlijk is dit niet, er zijn veel meer pc gamers.

Nee, ik vind je vrij pessimistisch eigenlijk. Het gaat juist zo goed!
Heb jij dat artikel wat jij aanhaalt zelf wel gelezen?! Zo niet, dan zou ik dat maar eens even doen.
Gast, "the number of pirates" referereert naar het totale aantal piracy 'gevallen'. Dat is inclusief, films, series, games, software, muziek en porn. Dit had je geweten als je even de artikel achter de link wat er vermeldt staat had doorgenomen. Bovendien, het betreffende 2e artikel hint zelfs dat piracy ook zijn voordelen heeft. Nogmaals ga het eens lezen.
Het gaat over piracy in het algemeen, staat er nota bene letterlijk in. Maar goed, je doet kennelijk er de moeite niet voor. Dan heeft een discussie net zoveel zin als niks. Bij deze is het dan voor mij ook klaar.
Het gaat niet over privacy in zijn algemeenheid maar voornamelijk het aspect piracy for pc gaming. Staats zelfs in de titel "A comprehensive look at who's pirating, how, and why, and what it means for PC gaming." Het lijkt er op dat je het gewoon niet hebt gelezen en er zelf geen moeite in gestoken hebt. Dan houdt het voeren van een discussie inderdaad op.
Op de PC zijn vaak geen demo's beschikbaar waardoor veel mensen uitwijken naar nieuwsgroepen of torrents (ik doe dat bijvoorbeeld). Is de game goed dan koop ik hem, is ie goed maar niet de volle mep waard dan wacht ik even tot er een leuke deal is en als de game niet aan de verwachting voldoen verwijder ik hem en koop ik hem niet. Piracy is dus niet perse een negatief iets, ook al doen ontwikkelaars je dat graag geloven.
De playerbase was gewoon te klein, dat hebben ze met PES2010 al aangegeven, de enige echte actieve community voor PC rond die tijd waren de modders, teams en faces vervangen door thema teams en daar online potjes gaan spelen.
Ik denk ook dat de verkoopscijfers op PC zodanig tegenslagen dat ze de moeite amper doen om hiervoor nog een demo/volledige game te ontwikkelen: http://www.vgchartz.com/g...e=&minSales=0&results=200

Van de 1.47M exemplaren die verkocht zijn van PES 2016 zijn er 40k van PC. Goed voor een aandeel van 2.7%.. FIFA heeft hetzelfde probleem, daar is PC maar voor 1% vertegenwoordigd in hun verkoopscijfers. PES en FIFA zullen altijd consolegames zijn denk ik en natuurlijk gaan ze daar dan ook niet alles op inzetten.
Ik denk niet dat die website heel accuraat is. Sommige games ontbreken en de verkoopscijfers van Overwatch op PC slaan echt nergens op.
VGChartz is totaal niet te vertrouwen als het om PC sales gaat.

En ik denk ook dat je argument omgedraaid kan worden. Als ze eens moeite zouden doen om een goede PC game te maken (met 4K en mod bijv.) support en te marketen, zouden ze waarschijnlijk veel meer verkopen. Dat het kan met deze engine hebben ze al bewezen met MGS V. Ik ben bang dat Konami compleet out of touch is met PC gamers (en misschien gamers in het algemeen als je ziet wat ze de laatste jaren uithalen).

Het is geen toeval dat Football Manager één van de meest verkochte en gespeelde games is op Steam. Er is wel degelijk een markt voor voetbalgames op PC, maar dan moet je die markt wel begrijpen.
De PES 2017 demo is nog niet te vinden in de playstation store voor PS4. Ik zie daar wel de PS3 versie. Later vandaag nog maar eens kijken.
Even zoeken via de website/app van de PS store. Daar staat ie al wel. Ik heb de demo vanochtend naar m'n ps4 gedownload via de app.
Ik had het geprobeerd via de site, via de app nog niet. Ik vind op de store alleen maar de ps3 versie. Ik heb een Nederlands account, geen idee of dat er mee te maken heeft. Ik zit nu op mijn werk, dus kan niet op de store op de PS4 zelf kijken. Vanavond nog maar een poging doen.
Via de app krijg je de mobiele site te zien en daar kan ik de demo sectie überhaupt nooit vinden. Had 'm via de app op m'n tablet wel gevonden en die gebruikt de gewone store site.
Zie mijn post boven die van jou. Dat werkt op PS4. Daar heb ik heb voordat ik dat bericht typte binnengehaald.
Via chrome op de PC werkt dat ook. Op de app op android (telefoon) kan ik op die manier niet zoeken. Ik heb hem nu iig gevonden. Dit weekend maar eens uitproberen. Bedankt voor de tip :)

[Reactie gewijzigd door YdieresiS op 25 augustus 2016 07:47]

Hopelijk speelt PES eens wel fijn dit jaar :p.
Zo te zien wordt het voor het derde opeenvolgende jaar weer PES voor mij :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True