Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Samengevat

Voor Homefront: The Revolution geldt eigenlijk hetzelfde als voor het eerste deel: er had zo veel meer in gezeten. De sfeer is goed, de setting is origineel en de gameplay doet het op diverse punten heel aardig. Dat maakt het extra jammer dat die goede elementen zo in de weg worden gezeten door de vele fouten die het spel bevat. Bugs en glitches zijn aan de orde van de dag en maken het spel, samen met de instabiele framerate, een technisch bouwval. Het verhaal is matig, met name door het doorzichtige plot. De AI is zwak en doordat vijanden vaak verdwijnen als je iets te ver bij ze vandaan raakt, zijn vijandelijke soldaten makkelijk om de tuin te leiden of te ontlopen. Nog steeds hopen we dat de goede setting van Homefront een keer voorzien wordt van een net zo goede game, maar met Homefront: The Revolution is dat nog niet het geval.

Prijs bij publicatie: € 34,99
Verkrijgbaar vanaf: € 20,45
In 2011 verscheen Homefront, een game van ontwikkelstudio Kaos Studios. De game beschikte over een puike setting en fijne gameplay, maar was bovenal veel te kort. De multiplayer bood lang niet genoeg meerwaarde om de slechts vier uur durende campagne te compenseren. Aanvankelijk leek Homefront: The Revolution op een ideale koers te liggen om Homefront op elk front te passeren. De gerenommeerde studio Crytek had zich aan de game verbonden en leek aan een prima game te werken. Crytek belandde echter in financieel zwaar weer en verkocht de rechten op Homefront, samen met de Britse tak van het bedrijf, aan uitgever Koch Media. De studio ging verder onder de naam Deep Silver Dambuster Studios en vervolgde de ontwikkeling van de game.

Homefront: The Revolution speelt zich af als de bezetting door Noord-Korea in volle gang is. De game laat zien hoe Amerika verstrikt is geraakt in een Noord-Koreaans web. De Amerikaanse regering kocht namelijk al zijn wapentuig in bij het Noord-Koreaanse bedrijf Apex. Toen de Amerikaanse overheid de rekeningen niet meer kon betalen, sloeg Noord-Korea toe. Met een druk op de knop werden alle Amerikaanse Apex-spullen uitgeschakeld en vervolgens wandelde de Korean People's Army kinderlijk eenvoudig de Verenigde Staten binnen. Sindsdien wordt Amerika door de Koreanen bezet, terwijl kleine groepjes Amerikaanse burgers zich tegen de bezetter proberen te verzetten.

In de game neem je de rol aan van Ethan Brady, een jonge verzetsstrijder die in aanraking komt met een groepering die een revolutie voorbereidt in Philadelphia. In de beginfase van het spel maak je mee hoe een zekere Benjamin Walker door de KPA gevangen wordt genomen. Walker is, volgens zijn metgezellen althans, onmisbaar in die revolutie, en dus begint er een uitgebreide campagne om Walker op te sporen en terug te halen om de revolutie alsnog door te kunnen zetten. Dat blijkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Walker wordt als belangrijke gevangene steeds verplaatst, terwijl de verzetsstrijders stilaan beginnen te beseffen dat Brady ook weleens geschikt zou kunnen zijn als verzetsheld.

Bovenstaand plot wordt gaandeweg ondersteund door wat kleine twists, die al even flinterdun zijn als het plot zelf. Grootste probleem is dat vrijwel het hele verhaal een ongelooflijk voorspelbaar geheel is: al na de eerste ontmoeting hadden we door wie er een andere agenda op nahield dan hij of zij deed geloven. Dat helpt natuurlijk niet. Uiteindelijk is het verhaal in Homefront: The Revolution niet veel meer dan een krakkemikkige kapstok waar verschillende soorten missies aan kunnen worden opgehangen.

Dat is jammer, want waar de game op het gebied van het plot kansen mist, scoort hij juist met zijn setting. Het idee van een door Koreanen bezet Amerika is nog steeds origineel en zorgt voor een aparte dynamiek. Het half kapotgeschoten Philadelphia heeft een heel aparte, pakkende sfeer. Dat is een compliment aan ontwikkelstudio Dambuster, die hier prima werk aflevert. Niet alleen door het sfeervolle uiterlijk van de kapotte stad, maar ook door de taferelen op straat. KPA-soldaten vallen burgers lastig, voeren huiszoekingen uit, en ga zo maar door. Dat alles om er voor te zorgen dat de bevolking van Philadelphia onderdrukt blijft en de rust wordt bewaard. Met Brady en kornuiten in de buurt is dat natuurlijk een kansloze missie, maar ze doen hun best en maken het leven in Philadelphia er bepaald niet gemakkelijker op.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True