Door , , 81 reacties

Beste koop: Samsung Gear 360 Wit

Tweakers zegt: 8

Van de vijf door ons geteste 360-gradencamera's biedt de Samsung Gear 360 de beste beeldkwaliteit. Dat is vooral te danken aan de 4k-resolutie, die eigenlijk voor dit doel zelfs nog wat te laag is. Hij heeft een klein, maar helder schermpje, waarmee je instellingen kunt wijzigen via het wat rudimentaire menu. Hij is daardoor in principe ook zelfstandig, zonder smartphone, te gebruiken. Voor geavanceerde instellingen heb je echter nog steeds een app nodig en die werkt op dit moment slechts op vijf Samsung-telefoons. Zijn ronde vormgeving is compact, maar niet altijd even praktisch. Desondanks is de prijs-prestatieverhouding dik in orde.Prijs bij publicatie: € 349,-Nu verkrijgbaar vanaf: € 333,-

Camera's zijn sterk aan verandering onderhevig. In de afgelopen jaren is de smartphone steeds vaker onze primaire camera geworden, voor zowel foto's als video's. Daarnaast was er een sterke toename van de verkoop van actiecamera's, om onze sportieve activiteiten te filmen, voor onder een drone en als vakantiecamera, al dan niet met selfiestick.

De nieuwste ontwikkeling is de hernieuwde opleving van virtual reality, met de Oculus Rift en HTC Vive als belangrijkste weergaveapparaten. Daarmee vorm je zelf het centrum van een driedimensionale wereld en kun je zowel bij video's als bij foto's om je heen kijken. Vr is dus niet alleen weggelegd voor games, maar moet ook een extra dimensie toevoegen aan de beelden die we vastleggen, bij voorkeur 360 graden breed. Dat kan met een smartphone en een app, maar nog makkelijker met een 360-gradencamera. Daarmee kun je met één druk op de knop alles voor, naast en achter je vastleggen en later in volle glorie terugkijken. Deze techniek wordt ingezet bij Google Streetview en de camera's worden nu ook gebruikt om concerten in 360 graden vast te leggen, waarbij je achteraf als toeschouwer vanuit het publiek het concert kunt beleven en om je heen kunt kijken.

Een door Tweakers gemaakte compilatievideo met een selectie van 360-gradenbeelden

In een ander opzicht lijkt een 360-gradencamera vooral ook een logische opvolger van de actiecamera. Een actiecamera monteer je op een helm, stuur of voorruit, en de groothoeklens van de camera legt vervolgens alles wat je voor je ziet, vast in een video. Meestal gaat het dan om een beeldhoek van circa 170 graden. Dat is een mooie grote hoek, maar je ziet nog steeds slechts een deel van wat zich om je heen afspeelt. Je kunt bijvoorbeeld niet achteruit kijken, zoals naar het publiek of een vriend(in), tenzij je daadwerkelijk op dat moment je hoofd draait. Met een 360-gradencamera is dat probleem opgelost. Daarmee wordt vrijwel alles om je heen vastgelegd en kun je ook achteraf nog achter je kijken.

Tot voor kort had Ricoh met de Theta (S)-camera zo ongeveer een vrij speelveld, hoewel er ook handmatige ombouwsets te koop zijn voor GoPro-camera's en GoPro onlangs zelf de Odyssey aankondigde. In de afgelopen maanden zijn er echter flink wat 360-gradencamera's bijgekomen, waaronder de 360fly, LG 360 Cam, Samsung Gear 360 en de PanoView 360 die ons geleverd werd via distributeur VR Motion. Ook Facebook is van plan rond de zomer toe te treden tot deze markt met de Surround 360 en dan hebben we nog de Vuze en de Nikon KeyMission 360, maar die verschijnen pas rond de herfst.

Al met al is dat meer dan voldoende reden voor ons om de producten die op dit moment beschikbaar zijn, eens naast elkaar te zetten en te vergelijken.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2