Specificaties 360 cam, max 3840x1920 @ 30fps, wifi - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear 360 Wit Review

Leike1 25 november 2016, laatste update op 26 november 2016, 238 views

Samsung Gear 360 Wit

De camera geeft een goed beeld voor wat ik er mee wil: interieurs en een beetje streetview. Let op sterke lichtbronnen, die geven flare. Instellen met de bijbehorende app werkt "officieel" alleen op enkele Samsungtelefoons, maar hij werkt (gehacked) ook op een Sony Z5, half op een HTC M8

Pluspunten

• Goede foto's
  • Stevig gevoel behuizing
  • Gehacked

Minpunten

• Alleen Samsungtelefoons ondersteunen alles
  • Achteraf kijken zonder Samsung telefoon niet altijd mogelijk
  • Live mee kijken niet altijd mogelijk

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4

Waarom aangeschaft:

Mijn hobby is fotograferen en daarbij kom ik graag in monumenten en musea. Daarbij maak je altijd veel detailbeelden en wat overzichtfoto's. Alleen geven die niet weer wat een ruimte inhoud, zich verhoud. Daarvoor heb ik op basis van de review van Tweakers voor de Samsung Gear 360 gekozen.

Beeld:

De camera produceerd een goed beeld voor wat ik er mee wil: interieurs en een beetje streetview. Door de gekozen lenzen geeft dit wel een grote vertekening. Hier kan ik goed mee leven.
Waar ik extra op let is sterke punt lichtbronnen, deze geven veel flare.
Vaak is dan ook de glazen lensafdekking goed te zien. (Zie voorbeeld)

Gehackte app

Ik heb een HTC M8, maar ik kan de beelden wel bekijken door de gepubliceerde hack, maar de camera is met een Sony Z5 (redelijk) goed in te stellen. Alle functies werken ook op de Z5. Het stitchen van foto's loopt niet op de M8, wel op de Z5. Stitchen van video's gaat weer wel op de M8, evenals op de Z5.
Natuurlijk gaat het installeren van de app op een Samsung makkelijk, maar het is te omzeilen.

Action Director 360 op Windows

In eerste instantie had ik niet in de gaten wat de bijgeleverde ActionDirector deed. Ja, filmpjes maken. Het blijkt dus dat hij na het importeren de filmpjes en foto's op de achtergrond stitched en wegschrijft naar een mapje. Iets wat je ook in de telefoonapp kan. Zo wordt het gebruik van de Gear 360 weer een beetje gebruiksvriendelijk voor mensen die geen Samsungphone hebben.
De locatie van deze map is via de instellingen van het programma aan te passen. Hierin staan alle foto's en filmpjes in gestitched formaat. Deze kun je dan nog nabewerken in Photoshop of een video-programma.

Google Streetview

Wat dan weer wel via (bijna) elke Android telefoon is te doen is de camera aansturen via de Google Streetview-app. Als de "menu"-knop enkele seconden is ingedrukt, verschijnt een ander menu. Hier kun je kiezen voor koppelen met de Gear Manager, een externe afstandsbediening en Google Streetview. De koppeling met Streetview vind anders dan bij de Gear Manager plaats via Wifi.
Met de menuknop van de Gear zet je de verbindingsmethode op "Streetview", In de Streetviewapp, kies je de camera-externe 360 camera, waarna je verbinding wordt gemaakt. De eerste keer verbinden vraagt wat instellingen, maar kan zo gepiept zijn. Foto's worden op je telefoon opgeslagen, niet op de camera.

Heb jij ook een Samsung Gear 360 Wit?