Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 360° cam, max 2560x1440, wifi - Bekijk alle specificaties

LG 360 Cam R105 Zilver Review

Stainless Steel 15 december 2016, laatste update op 24 april 2017, 209 views

LG 360 Cam R105 Zilver

Leuke starters 360° camera voor een heel toegankelijke prijs en met zeer acceptabel beeld overdag. In de schemering is het beeld echter een stuk minder. De software ondersteuning is karig.

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • Klein formaat
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Veel ruis in schemer en donker
  • Software
  • Matige ondersteuning onder OS X
  • Geen Google Cardboard ondersteuning in eigen app
  • Veel opslag op je pc nodig omdat bestanden 2x moeten worden opgeslagen

Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 5
De verpakking waarin de camera komt is klein en bevat naast de camera, die zelf ook klein is, een USB kabel en boekje met handleiding in meerdere talen. Er zit géén oplader of geheugenkaartje bij.

De camera is al gedeeltelijk opgeladen, maar ik heb hem toch maar eerst volledig opgeladen voor ik er mee aan de slag ging. De camera heeft geen interne opslag, dus je moet er echt een microSD kaartje in stoppen om er zelfs maar een enkele foto mee te maken. Ik heb er zelf een SanDisk Extreme 64GB ingestopt omdat ik dacht dat 360° video wel veel opslag zou kosten, hierover later meer.

Gebruik van de camera

Je maakt een 360° of 180° foto door de camera knop op de zijkant van de camera kort in te drukken. Als je de knop wat langer ingedrukt houdt begint de camera met filmen, vervolgens kort drukken stopt het filmen.

In 360° mode wordt de foto of film in een tussenformaat opgeslagen met de ronde beelden van beide camera's naast elkaar. Vervolgens kan dit tussenformaat op je telefoon of pc worden omgerekend naar een definitieve 360° foto of film. De camera maakt dus geen 360° foto of film die je direct kan gebruiken.

Bij het gebruik van de Android App wordt het tussenformaat tijdens het downloaden omgerekend. Hierdoor kan het downloaden lang duren.

Om het tussenformaat op de PC om te rekenen moet deze worden gedownload naar de PC en vervolgens wordt daar een nieuw bestand van gemaakt met het definitieve 360° beeld. Je dient dus voldoende opslag op je PC te hebben omdat de foto of film dus feitelijk dubbel moet worden opgeslagen om tot het eindresultaat te kunnen komen.

Over de 180° mode, dit is eigenlijk een uitsnede uit het beeld van één van de camera's, de optische vertekening die je bij een 180° beeld zou verwachten is niet aanwezig, en dat komt dus omdat een deel van het beeld wordt weggegooid. Ik heb geen functie gevonden om dit aan te passen.

De beeldkwaliteit van de foto's en films is bij daglicht goed, in de schemer treed er echter sterke ruis op aan de randen van de lens, en bij een 360° foto of film is bij de overgang van de ene camera naar de andere camera een band met ruis duidelijk zichtbaar.

De maximale bestandsgrootte van het tussenformaat is 4GB, en levert ongeveer ... minuten film op. Eigenlijk best kort en beperkt door het bestandsformaat, niet door de beschikbare opslag.

Android app

Via de software "360 Cam Manager" kan je een verbinding met de camera maken en ook op die manier een foto of film maken. Tevens kan je via de app schakelen tussen 360° en 180° mode en een aantal instellingen aanpassen.

De app kan geen gebruikmaken van externe opslag, en je bent dus afhankelijk van de beschikbare opslag op je telefoon, dit kan zeker beperkend zijn.

Natuurlijk kan je met de app ook de fotos en films bekijken, echter bied de app geen ondersteuning voor Google Cardboard, dat is toch wel een gemiste kans

De app geeft ook de mogelijkheid om de firmware van de camera te updaten, maar omdat de camera via WiFi met de telefoon is verbonden gebeurt het downloaden van de firmware dus via je 3G/4G verbinding. Zeker iets om rekening te houden als je een beperkte databundel hebt.

OS X

Op OS X is de camera moeilijk te benaderen. Op de site van LG kan je een USB driver downloaden, de LG Bridge software en de LG 360 CAM Viewer, deze blijken van zeer beperkte functionaliteit.

Om met de USB driver te beginnen, die moet je dus niet installeren. Pas na de-installatie van de driver kon ik de camera benaderen.

Als je de camera aansluit met de USB kabel mount de camera niet met OS X en kan je de opslag van de camera dus niet benaderen. Je dient Android File Transfer te installeren, en via deze applicatie de bestanden over te zetten. Dat is dus best een beetje omslachtig.

De LG Bridge kan alleen gebruikt worden om de firmware van de camera via USB te updaten, de cloud functionaliteit wordt niet gebruikt door de camera, die is alleen van toepassing als je een LG telefoon hebt. Je hoeft je dus geen account aan te maken. Natuurlijk kwam ik er pas achter hoe beperkt deze LG Bridge software was nadat ik zo'n onnodig account had aangemaakt...

Met de LG 360 CAM Viewer kan je bestanden die je middels Android File Transfer hebt overgezet naar je pc omzetten naar een uiteindelijke 360° foto of film. De Viewer kan niet direct met de camera communiceren om de tussenbestanden te benaderen. Je dient dus op de pc genoeg ruimte te hebben om het tussenbestand en het definitieve bestand te kunnen opslaan terwijl het tussenbestand ook al op de camera staat. Dat kan dus best oplopen, zeker als je zoals ik slechts een 128GB SSD hebt. Ik denk dat een microSD cardreader het probleem met de dubbele opslag kan oplossen.

De LG 360 CAM Viewer zet bij het omzetten van het tussenformaat een groot LG 360 Cam logo op de "vloer" van het beeld en gooit hierbij filmbeeld weg om reclame te maken voor een product dat je eerlijk hebt gekocht, erg jammer! Als je de app op Android gebruikt is dit niet het geval, daar krijg je gewoon wel beeld op de vloer te zien en mist het betreffende logo.

Ik ga 'm komende 4 weken in Panama en Costa Rica uitproberen daarna volgen wat testfoto's en uitbreiding van de review

Update 9 maart 2017:
Enkele filmpjes die ik tijdens mijn reis door Panama & Costa Rica heb gemaakt

Vissershaven Panama City:

Bocas del Toro:

Monterverde Extremo Park Superman Zipline, ik had hier de camera op z'n kop en perongeluk de voor en achterkant gewisseld. Op z'n kop werd door de camera zelf automagisch hersteld:

Update 24 april 2017:
In een nieuwere versie van de LG 360 CAM Viewer software is het mogelijk om het logo op de onderkant van het beeld uit te schakelen. De software vraag standaard elke keer als je een bestand wil converteren of je er een logo op wil, maar via het menu Help > Add Logo to Videos kan je het logo permanent uit zetten en wordt hier niet meer om gevraagd.

Heb jij ook een LG 360 Cam R105 Zilver?

Hoe was Zuid Amerika? Heb je al wat beeldmateriaal op Google Streetview kunnen plaatsen wat je met deze camera gemaakt hebt?
Als vrijetijdsbesteding maakt ik nu 360° foto's met m'n telefoon en ja, dat is het toch nèt niet.
Dankjewel voor de reminder, ik zal wat links naar YouTube filmpjes toevoegen. Nadeel van een 360° camera versus de functie op je telefoon is dat je met een 360° camera wel zelf in beeld staat, of je moet met een statief en de app gaan werken en jezelf verschuilen achter een boom/muurtje.
Wat heb je een grote hand! :+

Bocas de Toro ziet er wel relaxt uit zeg! Ik ben nog nooit die kanten op geweest op vakantie. Hmm...
En die Spiderman Zipline is erg gaaf om virtueel ook mee te maken! Je denkt elke keer in de bomen terecht te komen!

Heb je niet ook met de Streetview app gewerkt? Dus in plaats van filmpjes, statische beelden. Als je ziet wat de kwaliteit is van mijn 'werk', dan hoop ik het met een LG-360 (of iets soortgelijks) het beter te doen. De resolutie van m'n camera is voldoende, maar het stitchen is allerbelabberdst.

(2 foto's: dok zonder water en in een schraal winterzonnetje)
Ik kom er net achter dat Google Street View deze camera speciaal ondersteunt:

Al heb ik het verder zelf niet uitgeprobeerd
He, da's goed nieuws!

Wat betreft de update: als je het logo aan de onderkant uitschakelt, zie je dan de pootjes van de tripod waar hij op staat?
Tja, wel een beetje natuurlijk. Maar niet zo storend als dat logo naar mijn mening. En je kan geen eigen logo selecteren, het is het LG360 logo, of geen logo.

Update: Ik heb net ontdekt dat dat logo gewoon een bestand in de applicatie folder is. Ik denk dus dat die wel te vervangen is. Daar ga ik eens even mee spelen :)

[Reactie gewijzigd door Stainless Steel op 25 april 2017 09:42]