Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Als Finse feniks herrezen uit de as?

Er komen weer Nokia-smartphones

18-05-2016 • 17:53

187

Multipage-opmaak

Inleiding

Al sinds Microsoft de telefoontak van Nokia overnam, doemde zo nu en dan het gerucht op dat het Finse bedrijf zou terugkeren op de telefoonmarkt. Zo af en toe kwam er iets van een bevestiging, dan weer een ontkenning. Tot aan nu dan: er komt een Fins bedrijf dat Android-smartphones gaat verkopen onder de naam Nokia.

Ondanks de dominantie van Samsung in de afgelopen jaren en de opmars van fabrikanten als Apple, LG, Huawei, Oppo en Xiaomi, is Nokia nog steeds een bekende naam. De merknaam is in de volksmond zelfs veelal synoniem geworden aan het product. Mensen zeggen nu dat ze vroeger 'zo'n oude Nokia' hadden, terwijl dat vroeger een mobieltje, telefoon of gsm heette.

Hoewel Nokia synoniem is geworden aan de simpele, stevige mobiele telefoon met lange accuduur, heeft het ook een behoorlijke partij meegeblazen op de smartphonemarkt. Het bracht al smartphones uit in de jaren negentig van de vorige eeuw, liep lang voorop met vernieuwende toestellen en was marktleider tot 2011.

Met HMD Global Oy komt er weer een Fins bedrijf dat Nokia-smartphones en -tablets gaat uitbrengen. Zal de oude naam zorgen voor nieuwe faam of wordt Nokia een stickertje op een telefoon van Foxconn?

Een korte geschiedenis

Nokia begon niet als telefoonmaker, maar als verwerker van houtpulp. Via een fusie in 1967 van drie bedrijven uit het Finse dorp Nokia ontstond het bedrijf dat ook in elektronica zat. Het wilde een conglomeraat worden met diverse bedrijfstakken, waaronder rubberbanden, kabels en telefoons.

De bedrijfstakken waarin Nokia actief was door de jaren heen

Bron: ETLA, onderzoeksinstituut voor Finse economie

Toen gooide een recessie in Finland roet in het eten. Nokia besloot begin jaren negentig het roer helemaal om te gooien. Het verkocht de andere bedrijfstakken en richtte zich alleen op telefoons en telecommunicatie, dat toen in de kinderschoenen stond. Die keuze was niet onlogisch. Hoewel het toen nog klein was, had Nokia zichzelf goed gepositioneerd. Het werkte al vanaf het begin mee aan gsm, de 2g-standaard voor mobiel bellen. Bovendien had het veel patenten en zag het een grote kans om te groeien.

De eerste smartphone van Nokia en misschien wel de eerste succesvolle smartphone aller tijden is de 9000 Communicator. De term smartphone bestond nog niet, maar het was een combinatie van twee zaken die later de basis vormden voor smartphones: telefoon en pda, een personal digital assistent voor het bijhouden van de agenda en contactpersonen, en het versturen en ontvangen van e-mails.

Nokia 9000

Nokia werd na 2007 overrompeld door de iPhone en later door Android, maar plan twee stond al jaren in de coulissen: Nokia's eigen Linux-distro Maemo. Maemo was een paar jaar lang een speeltuin geweest voor het team van voornamelijk technici, die 'internettablets' uitbrachten en op hun eigen geeky manier alles uit een mobiel apparaat probeerden te halen wat erin zat.

In 2009 moest Maemo de eerste stap zetten naar het grote publiek; de N900 werd de eerste smartphone met Maemo. Volwassen was Maemo op dat moment nog niet en met kennis van Linux kon je er veel, veel meer uithalen dan als doorsneegebruiker, maar de stap was gezet. De N900 toonde dat Maemo enkele zaken beter voor elkaar had dan Symbian. Het ontwikkelen van apps was makkelijker, de browser was een stuk beter, en de interface liep vloeiender en zag er mooier uit.

Het was altijd de bedoeling dat Maemo Symbian zou vervangen. Omdat Nokia inzag dat het dat alleen wellicht niet zou redden, voegde het Maemo samen met Moblin van Intel, in een initiatief met de naam MeeGo. De ontwikkeling ging echter niet zo snel als verwacht en toestellen werden uitgesteld. De hardware was klaar, de software nog niet.

Het team, dat vooral in Duitsland werkte, haalde de nooit uitgesproken deadline niet. Het had in januari 2011 te weinig om te laten zien aan de nieuwe ceo Stephen Elop. Die koos voor Windows Phone en maakte duidelijk dat MeeGo geen toekomst had. In oktober van dat jaar kwam de Lumia 800 uit.

De gesprekken over een intensievere samenwerking tussen Nokia en Microsoft namen pas begin 2013 een aanvang. Oorspronkelijk ging het niet eens over een overname, zo bleek uit een verklaring van een 'belastingdienst' in India.

In de laatste maanden voordat Ballmer zijn vertrek zou aankondigen, gingen de bedrijven in gesprek over een overname van de telefoontak. De timing was opnieuw curieus; de overname werd een paar weken nadat Ballmer had gezegd dat hij zou vertrekken, bekendgemaakt.

Microsoft ging na de overname door met Lumia's maken en bracht zelfs enkele goedkope telefoontjes uit, maar de naam Nokia verdween langzaamaan. In 2014 verscheen met de Lumia 735 en 830 de laatste smartphone met de naam Nokia erop. De goedkope telefoontjes zonder Windows Phone bleven verschijnen, maar zijn in het westen lang niet zo zichtbaar als smartphones. In de Benelux is de naam Nokia nu zo goed als verdwenen.

De deal: een nieuw bedrijf met een oude naam

Na de verkoop van de telefoontak aan Microsoft verdween Nokia uit de telefoonwinkels, maar niet voor lang. Eind 2014 verraste het Finse bedrijf met de aankondiging van de N1, een tablet. De Nokia N1 leek nog het meest op een variant van Apples iPad mini met Android en Nokia's eigen Android-launcher, de Z Launcher. De tablet kwam bijna uit het niets en heeft tot nu toe ook geen opvolger.

Een tablet uitbrengen mag wel, maar smartphones zijn nog altijd uit den boze voor Nokia. Bij de deal met Microsoft spraken beide bedrijven af dat Nokia tot eind 2016 geen smartphones mocht uitbrengen. Voor telefoons die geen smartphones zijn, geldt die deal nog langer, tot 2024.

Om Nokia terug te laten komen op de mobiele markt is een nieuw bedrijf opgericht, HMD Global Oy. HMD krijgt de merkrechten om smartphones en tablets te voorzien van de naam Nokia en de voormalige Finse marktleider geeft een licentie in patenten aan HMD. In ruil daarvoor krijgt het van het nieuwe bedrijf een deel van de opbrengst uit de verkoop van zijn apparaten. Het nieuwe Finse bedrijf komt onder leiding te staan van Arto Nummela, die nu bij Microsoft werkt, maar voorheen bij Nokia onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van high-end toestellen als de N97 en N900.

HMD belooft in de aankondiging 'mooi ontworpen producten van hoge kwaliteit, in lijn met de naam van Nokia' af te leveren. Nu zal elk bedrijf dat van zichzelf zeggen, maar aangezien het een Fins bedrijf is met een oude Nokia-topman aan het roer, is het niet ondenkbaar dat de lat inderdaad hoger ligt dan bij een willekeurige fabrikant. De tijd zal leren hoe de producten onder leiding van HMD eruitzien.

Er is in elk geval een ding bekend; HMD kiest niet voor Windows Phone, maar voor Android om de Nokia-apparaten mee uit te rusten. Het is niet voor het eerst dat er Android-smartphones met de Nokia-naam zullen verschijnen. Vlak voor de overname van Microsoft kwam de Finse fabrikant met de Nokia X. Die telefoonserie was geen lang leven beschoren.

Nokia heeft in elk geval een stevige vinger in de pap, want het mag een lid van het bestuur benoemen. En hoewel er lastig de vinger op te leggen is, ademt het bericht van Nokia zelf, vanaf de url tot aan de toon, het idee dat het gaat om een comeback van Nokia. Desondanks investeert Nokia niet in het bedrijf.

HMD heeft de licentie op de Nokia-naam van Microsoft gekocht. HMD verwacht in de komende jaren inkomsten te krijgen uit de verkoop van die mobieltjes. Fabrikant Foxconn heeft de fabriek in Vietnam in handen gekregen waar Microsoft die telefoons laat produceren.

Microsoft stopt dus met goedkope Nokia-telefoons, maar ook de Lumia-lijn, ooit ingezet door Nokia, zou wel eens kunnen verdwijnen. In recente communicatie noemt het Redmondse bedrijf, anders dan voorheen, de naam Lumia alleen nog in combinatie met al uitgebrachte producten. Al sinds begin dit jaar gaat het gerucht dat Microsoft de naam Lumia wil laten verdwijnen.

Nokia zelf zit ook niet stil. HMD mag de naam hebben voor telefoons en tablets, zelf stapt Nokia in de markt voor e-health en wearables. Nokia kocht daarvoor onlangs de Franse fabrikant Withings.

Tot slot

Het duurt nog even voordat de eerste Nokia-producten van HMD op de markt komen. Het spiksplinternieuwe bedrijf moet nog werk verzetten. Het zal geen bouwtekeningen op de plank hebben liggen en moet dus apparaten gaan ontwerpen. Bovendien moet het componenten gaan inkopen en vervolgens het komende product slijten aan providers en retailers. Met de steun van Nokia kan dat sneller gaan dan met andere start-ups, maar normaal gesproken duurt die ontwikkeling minimaal anderhalf jaar.

De manier waarop Nokia betrokken is bij de oprichting en bedrijfsvoering van HMD wekt op zijn minst de indruk dat het nieuwe bedrijf geldt als erfgenaam van Nokia's telefoontak. Dat houdt verder weinig risico in. Nokia levert licenties op de naam en patenten, maar het kan deze keer niet in financiële problemen komen bij het mislukken van dit project. Nokia lijkt een veilige manier te hebben gevonden om terug te komen op de mobiele markt.

De naam Nokia wekt bij veel mensen positieve gevoelens op, of dat nu is om oude, volgens het imago bijna niet kapot te krijgen mobieltjes of om nieuwere, vooruitstrevende Lumia's. Het is nu lastig te voorspellen hoe dit nieuwe project zal uitpakken, maar in de afgelopen jaren hebben veel mensen gewenst dat er meer Nokia-smartphones met Android zouden verschijnen. Die wens gaat uitkomen.

Nokia Lumia 735 met Android

Reacties (187)

Sorteer op:

Weergave:

Hmm, ik vind deze titel toch wel misleidend. Een oud medewerker van Nokia en Microsoft heeft de naam Nokia gekocht om in China in een Foxconn fabriek telefoontoestellen te maken. Kortom het bedrijf Nokia blijft er niets mee te maken hebben, ze huren hun naam alleen maar uit.

Daarnaast wordt alles nu dus gemaakt in China, in plaats van dat Nokia het zelf in Finland maakt. Ja natuurlijk was dat de laatste jaren van het oude Nokia ook steeds meer het geval, maar een 'feniks die uit de as herrijst' lijkt me dit nou niet.

De feniks heeft eerder haar naam voor de komende tien jaar te huur aangeboden aan een kuikentje, zodat ze zich zelf met belangrijkere dingen bezig kan houden (netwerktechnologie e.a.) waar meer geld in te verdienen valt. Nee, het is omgekeerd. Ik had goede hoop dat Nokia binnen nu en 2 jaar zelf de draad weer zou oppakken en zelf de mobiele wereld zou betreden; deze verhuur geeft wat mij betreft aan dat het met het oude telefoonbedrijf Nokia definitief voorbij is. Ze zullen zelf nooit meer de smartphone markt op gaan (iig niet de komende 10 jaar).

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 22 juli 2024 13:31]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @DeNachtwacht18 mei 2016 18:20
Hmm, ik vind deze titel toch wel misleidend. Een oud medewerker van Nokia en Microsoft heeft de naam Nokia gekocht om in China in een Foxconn fabriek telefoontoestellen te maken. Kortom het bedrijf Nokia blijft er niets mee te maken hebben, ze huren hun naam alleen maar uit.
Stukje bij beetje. Om te beginnen bij de titel: daar staat een vraagteken in. Het is geen stelling, maar een vraag. En ik beantwoord hem met opzet niet in het artikel: iedereen mag op basis van de beschikbare info voor zichzelf bepalen of het zo is of niet.
Daarnaast wordt alles nu dus gemaakt in China
De eerste Nokia-telefoons waar HMD geld aan verdiend komen uit Vietnam, niet uit China. Iedereen laat trouwens in het Verre Oosten telefoons produceren. Apple doet dat ook bijvoorbeeld. Microsoft doet dat ook. Misschien dat Samsung veel produceert in eigen land, maar die komen dan ook uit Zuid-Korea.
De feniks heeft eerder haar naam voor de komende tien jaar te huur aangeboden aan een kuikentje, zodat ze zich zelf met belangrijkere dingen bezig kan houden (netwerktechnologie e.a.) waar meer geld in te verdienen valt. Nee, het is omgekeerd.
Dat mag jij denken. Ik heb mijn visie hierop geformuleerd op de Tot Slot-pagina.
De manier waarop Nokia betrokken is bij de oprichting en bedrijfsvoering van HMD wekt op zijn minst de indruk dat het nieuwe bedrijf geldt als erfgenaam van Nokia's telefoontak. Dat houdt verder weinig risico in. Nokia levert licenties op de naam en patenten, maar het kan deze keer niet in financiële problemen komen bij het mislukken van dit project. Nokia lijkt een veilige manier te hebben gevonden om terug te komen op de mobiele markt
Is het mogelijk dat een oud-Nokia-medewerker die nu bij Microsoft zit zelf op dit idee is gekomen en Nokia, Microsoft en Foxconn aan boord heeft gekregen? Zou kunnen, maar ligt niet erg voor de hand. Er zijn veel belangen, vereist veel geld en investeringen en - vooral - netwerk en knowhow om de mensen te vinden en apparaten te gaan bouwen. De link tussen Nokia en Foxconn komt bovendien bij de N1-tablet vandaan - en daar had deze man niets mee te maken. Mede om deze redenen denk ik dat het initiatief echt bij Nokia vandaan kwam.
Er zijn veel belangen, vereist veel geld en investeringen en - vooral - netwerk en knowhow om de mensen te vinden en apparaten te gaan bouwen. De link tussen Nokia en Foxconn komt bovendien bij de N1-tablet vandaan - en daar had deze man niets mee te maken.
Hoe de connecties daar lopen zal natuurlijk altijd speculeren blijven. Wat mij betreft is de meest logische verklaring dat Nokia het risico om zelf de markt op te gaan te groot vond, ook omdat ze dan bij de Finse overheid weer allerlei verwachtingen zouden scheppen fabrieken te moeten openen. Terwijl iedereen weet dat dit niet rendabel is als je Finse tegenover Chinese (of Vietnamese) salarissen zet.

Kortom, deze deal is voor het bedrijf gewoon een strategisch en financieel slimme zet. Ze verdienen er een leuk centje aan als het goed gaat, en als het faalt kost het ze niks.

Maar als zowel R&D (Foxcon) en productie in Vietnam plaatsvinden heeft het wat mij betreft weinig meer te maken met Nokia. Dat Apple al jaren zo werkt, doet niet zo terzake; het gaat erom dat Nokia een vrijwel volledig Fins bedrijf was. Dat krijg je simpelweg niet terug door één Fin aan de top terug te zetten. Misschien gaan er mooie dingen uit komen, maar dit het oude Nokia noemen gaat mij gewoon een stap te ver. Het is niets meer of minder dan een stickertje op een Foxcon product. Prima, niks mis mee, zo doet Apple het al jaren, maar het oude Nokia was iets anders.
In Finland produceren zou de telefoons misschien wel 2000€ maken nu in plaats van 500€ in Vietnam.

Vergeet niet dat ook de oude Nokia telefoons voor een groot deel op onderdeeltjes uit Taiwan en omgeving bestonden.

Dat een halfgare Fin er in Helsinki (of in Nokia) een made in Finland sticker op plakte maakt voor mij geen bal uit. Siemens en Philips zijn ook niet meer hier te vinden als toeleveranciers, dus echt alles zou je moeten beconcurreren met het verre oosten waar super efficiënte fabrieken staan die al jaren gespecialiseerd zijn.

Volkomen onbegonnen werk dus. Daarom is het ook WEL ter zake doende dat Apple, Motorola en Microsoft net als LG, HTC, Samsung en Sony allemaal uit dezelfde buurt komen. Economies of scale.

Met nostalgie wordt je niet altijd succesvol
Uhm, nee die gaat geen 2000 euro kosten, dat is fabeltje.

Bijv. de iPhone arbeidskosten zijn iets van 12 dollar per telefoon, chinees verdien niet heel veel maar zo weinig ook weer niet dat het de telefoon 4 keer over de kop laat gaan. Het zal paar tentjes bovenop komen, denk aan 10 a 20 dollar als het in de USA word gemaakt. Als je dan kijkt naar de marge die er soms opzitten bij high end telefoon en welke winst die bedrijven elk jaar boeken dan kan dat zelf prima in het westen gemaakt worden en hoeft de prijs niet eens omhoog, n verdienen die bedrijven nog steeds heel veel geld.

Dat zal ook gelden voor Finland, zal telefoon echt niet 1500 euro duurder maken, hoogsten paar tientjes. Dat verschil kunnen wij prima opvangen, bedrijf beetje minder winst, wij paar paar euro meer betalen voor de telefoon, ipv 500 euro betaal je 505 euro. En wellicht invoerbelasting of wat subsidie, als het voldoende werkplekken oplevert in Europa.
Dat zal ook gelden voor Finland, zal telefoon echt niet 1500 euro duurder maken, hoogsten paar tientjes. Dat verschil kunnen wij prima opvangen, bedrijf beetje minder winst, wij paar paar euro meer betalen voor de telefoon, ipv 500 euro betaal je 505 euro. En wellicht invoerbelasting of wat subsidie, als het voldoende werkplekken oplevert in Europa.
Finland valt onder het Schengenverdrag. Hoezo, invoerbelasting? Als het in een Schengenland gemaakt wordt, dan zijn er geen importkosten voor andere landen die ook onder het verdrag vallen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:31]

Dat is niet helemaal waar, het Schengenverdrag heeft slechts betrekking op het vervoer of het reizen van personen tussen de aangesloten landen.
Als het gaat over de vrije handel tussen landen, gaat het over de EER (Europese Economische Ruimte).
Siemens en Philips zijn ook niet meer hier te vinden als toeleveranciers, dus echt alles zou je moeten beconcurreren met het verre oosten waar super efficiënte fabrieken staan die al jaren gespecialiseerd zijn.
Ik denk toch echt even dat je hier de plank misslaat. Siemens en Philips zijn hele andere bedrijven dan de andere bedrijven die je noemt. Ongetwijfeld wilde je gewoon een voorbeeld uit de buurt gebruiken, maar Philips en Siemens kun je meer als conglomeraten zien dan 1 heel groot bedrijf. Siemens maakt bijv. ook windturbines en treinen, die wel degelijk in Duitsland worden gemaakt. Hetzelfde geldt voor hun wasmachines.
Philips maakt zijn MRI en CT scanners ook niet in het Verre Oosten. Sterker nog, de duurdere electrische scheerapparaten worden gewoon weer in Nederland geproduceerd omdat ze in de 'super efficiënte fabrieken' in het Verre Oosten niet aan de kwaliteitseisen konden voldoen.
Conclusie. Niet alles wordt alleen maar in het Verre Oosten geproduceerd. Fabrieken bestaan ook nog hier in Europa en de VS. En ja, ook voor elektronica.
Ik noemde Siemens en Philips en had ook Ericcsson er bij moeten noemen omdat ze ook allen mobieltjes produceerden. En niet mee konden met de concurrentie. Waar zouden ze cameramodules in Europa (of zelfs Finland) moeten kopen? De Accu's? De overige componenten die hier nergens meer gemaakt worden? Het is niet zomaar iets hoor... Helaas.

Dat die scheerapparaten uit Drachten komen heeft verschillende redenen. De kwaliteit zal er daar geen een van zijn. Dat geloof ik nooit. Kosten wel, een geautomatiseerde fabriek hier kan goedkoper zijn dan in een ander land. Maar of een robot het ding hier in elkaar zet of in Cambodja, die robot is hetzelfde, dus de kwaliteit kan dan niet zo gek veel verschillen. Dat Philips zelf claimt dat het door kwaliteit zou komen is natuurlijk puur marketing. Ik zou dan onafhankelijke testdata willen zien die aantoont dat er in Azië geen mogelijkheden zijn deze kwaliteit scheerapparaten te produceren. Dat zou wat zijn zeg haha.
"Made In X Westers Land" is wat dat betreft inderdaad puur marketing zoals je zegt, maar er kan nog meer achter liggen.

De veiligheidseisen in fabrieken liggen (voor zover ik weet) in Westerse landen stukken hoger dan in de meeste Aziatische loonvechters, voor zowel het product alsmede de fabrieksomgeving. Denk ook aan milieu-eisen voor productieafval; in Azië zullen bedrijven sneller hun afval dumpen in de natuur ipv dit te recyclen of netjes te verwerken. Dat zie je in een Westers land minder snel gebeuren.
Een milieubewuste consument kan ook dat in acht nemen bij het zien van een "Made in Westers Land"-stickertje. :)

Ik betwijfel eerlijk gezegd of een geautomatiseerde machinefabriek hier goedkoper zou kunnen zijn, alleen al bekeken vanuit huur- en stroomkosten. (maar dat betwijfel ik en weet ik niet zeker, dus feel free to correct ;) )
Ik weet dat ook niet zeker, maar bedenk ook dat je bespaart op transport en invoerrechten. Transport voor hele container is niet zo heel duur (800€, en daar gaan heeeeel wat scheerapparaatjes is) maar invoerrechten zijn wel serieus geld gelukkig.

Wat milieu betreft heb je gelijk, en ik zou daar zeker gevoelig voor zijn. (en arbeidsomstandigheden ook) vooral fijn als dan alle onderdelen controleerbaar zijn en niet deels alsnog uit die fabrieken komen. Daar ligt het grote probleem.
Het wordt hieronder ook al gezegd, het fabeltje dat produceren in het Westen te duur is geworden is gewoonweg belachelijk. Dat is gewoon niet waar. De enige reden waarom fabrikanten naar goedkope landen gaan is winstmaximalisatie. Maar ze maken echt wel winst als ze in het Westen produceren.
Ik ken een fabriek die machines maakt. Er komen onderdelen uit Polen en er worden hier onderdelen gemaakt. De medewerkers hier moeten continue de onderdelen fiksen omdat ze in Polen de kwaliteit niet kunnen leveren. Wat het onderdeel veel duurder maakt dan als het in 1x hier was gemaakt. En zo zijn er nog wel een paar redenen te noemen waarom je liever korte lijnen met je productie wil hebben.
zeker, ben zelf importeur van nogal grote producten. Ik haal ze uit China omdat de prijs hooguit een derde is van wat ik hier zou betalen. De kwaliteit van sommige onderdelen is niet goed genoeg. Die laat ik hier fiksen voor laten we zeggen 20% van de prijs hier. Uiteindelijk betaal ik ongeveer 35% minder voor de kant en klare verkoopbare producten dan wanneer ik ze hier zou laten maken.

35% goedkoper is gigantisch! Ik kan daardoor OF meer winst maken OF meer marktaandeel halen. Zonder China had ik nooit meer een bedrijf gehad omdat mensen de prijs die ik moet rekenen voor een Europees product gewoon simpelweg niet willen betalen. Er zijn al meerdere bedrijven omgevallen die dat wel dachten te kunnen doen.

Made in Europe is niet heel veel geld waard. Wel iets, maar niet veel. Zeker niet als het product vervolgend hier ook nog niet altijd perfect is. Uiteindelijk gaat het echt wel om geld. Vraag maar eens aan Norwegian waarom ze Filipijnse stewardessen in dienst hebben, en waarom zeeschepen met de vlag van Panama varen. Dat is echt niet omdat ze niet onder Nederlandse vlag WILLEN varen, maar puur omdat het goedkoper is.

Ik zou graag zien dat er via importheffingen iets aan gedaan werd (bijvoorbeeld EISEN dat producten aan dezelfde productie eisen vanuit het buitenland moeten voldoen dan in de EU. Zelfde minimale arbeidseisen, milieueisen (inclusief controle) en fiscale eisen. Helaas werkt dit niet zo, waardoor ik veel goedkoper mijn dingen uit China kan halen wat uiteindelijk niet goed is voor milieu en mensen, maar ik moet mijn hoofd boven water houden Mijn collega's/concurrenten halen tegenwoordig ook allemaal daarvandaan. Als ik idealistisch ga zijn ben ik volgende week failliet.
Ik vind het soms jammer dat deze producten verdwijnen uit Europa en Amerika.
Dat alleen al voor de kosten te drukken.
Het zou de economie weer ten goede komen na de krediet crisis.
En toch zijn sommige apparaten veel te duur ondanks dat ze in asie zijn gemaakt.
Als je eens gaat kijken wat een iPhone nu kost.
Nu had ik zelf ook nog gezien dat microsoft met de lumia ermee uitschijd.
Straks hebben ze helemaal geen goedekopere toestellen meer.
En is alle werk verdwenen uit Europa.
Het zal ten goede komen als ze de producten maken in Europa.
Maar ik denk dat de toestelen veel te duur zal worden.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 13:31]

Nokia maakte haar top telefoons anders altijd WEL daadwerkelijk in Finland - de N9x reeks en ook de N9.

Wat dat laatste betreft mis ik dat een beetje op de geschiedenis pagina: de grote inschattingsfout van Stephen Elop. Hij was niet onder de indruk maar toen de N9 met Meego uitkwam bleek het een revolutionaire telefoon, enorm populair - hij verkocht lange tijd beter dan de Lumia''s ondanks de beperkte verkrijgbaarheid en de melding van Nokia dat het een dood platform was.

Dat was mede, denk ik, omdat je apps voor Symbian en Meego kon schrijven dus feitelijk hadden je een enorme user base en er waren dus veel apps te krijgen. En het wassen gewoon een geweldig OS, ik mis het nog steeds...

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 22 juli 2024 13:31]

De enige top telefoons die ze gemaakt hebben was het tijdperk van de 3310 als je het mij vraagt.
Alle latere "smartphone" series waren zwaarder,dikker,trager en minder compatible als de concurrentie. Dat is feitelijk hun ondergang geworden.
De latere series hadden niet de goede accuduur en degelijkheid als de eerdere 3310 reeksen. Dat tezamen met een eigen platform forceren en niet om je heen kijken deed ze de das om wat mij betreft.
Dat is niet correct, mijn n97 mini gaat nu nog 10 dagen me, heb hem laatst weer even tijdje gebruikt omdat mijn Samsung batterij na 2 jaar stuk was.

Ook de N73 ging lang mee met een acculading, ik heb niet de aller laatste modellen gehad daar kan ik niet over oordelen, maar voor rest was er niks mis met de hardware van de Nokia's. De markt verschoof gewoon ineens en Nokia was te traag om zich aan te passen. De software kant heeft een grote rol gespeeld, Andriod heeft een grote impact gehad op de ondergang van Nokia.
Nokia was niet te traag: ze waren bijzonder eigenwijs! Volgens Nokia wilden mensen namelijk helemaal geen touchscreen, want dat was onhandig. Volgens Nokia was dat gewoon een modegril: knoppen zouden altijd blijven.

Toen Nokia tóch overstag ging met aanraakschermen met de N97 - de iPhone was qua touchbediening toch echt wel goed uitgewerkt - kwamen ze met een resistief scherm, want dat was véél preciezer dan een capacitief scherm...

In de praktijk bleek dat resistieve schermen met Symbian gewoon niet lekker werkten. Bij de N900 met Maemo leek het de goede kant op te gaan, maar ook daar werkte het resistieve scherm gewoon niet lekker.

Nokia heeft gewoon verkeerde keuzes gemaakt en niet geluisterd naar wat de klanten graag wilden. En dan ben je inderdaad te laat om het roer om te gooien.
Inderdaad!
Met als kleine kanttekening dat de n9 eigenlijk maemo 6 draaide (om marketingredenen meego harmattan genoemd zodat de 'echte' meego die toen nog door nokia en intel samen werd ontwikkeld al naamsbekendheid kreeg).
De kans is groot dat dit idd bewust door Nokia zo is opgezet om geen risico te lopen, en als het dan over een paar jaar misschien goed loopt kopen ze de hele toko weer op en zijn zelf weer een volwaardige speler op de smartphone markt.
De fabriek in Vietnam neemt Foxconn, via een dochter, over van Microsoft. Dit is een oude Nokia fabriek waar dumbphones/feature phones worden gemaakt.

De smartphones zullen door Foxconn worden gemaakt, waarschijnlijk in China.

Het interessante aan de deal vind ik de betrokkenheid van Microsoft. Zij helpen een revival van het merk Nokia (willen zelf natuurlijk af van de feature phones die het steeds slechter doen), obv Android smartphones. Ik ben benieuwd of ze gewoon worden betaald voor de assets, of dat ze ook een belang krijgen in de joint venture. De CEO, zowel tijdens de oprichting als degene die daarna komt, komt bij Microsoft vandaan.
Hmm, ik vind deze titel toch wel misleidend. Een oud medewerker van Nokia en Microsoft heeft de naam Nokia gekocht om in China in een Foxconn fabriek telefoontoestellen te maken. Kortom het bedrijf Nokia blijft er niets mee te maken hebben, ze huren hun naam alleen maar uit.
Een belangrijke toevoeging hierop is wel dat de toestellen die uit die Vietnamese (niet Chinese) fabriek rollen zijn gebouwd naar nieuw HMD-ontwerp met Nokia-patenten aan boord. Net zoals diezelfde fabriek (misschien niet hetzelfde filiaal) dat ook doet met toestellen met Apple-ontwerp met Apple-patenten aan boord. Als die fabriek een high end smartphone kan produceren voor Apple dan kunnen ze dat ook voor HMD/Nokia.
Welke patenten? En zijn die nog wel in Nokia handen? Zo te lezen is het puur de naam.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 13:31]

Welke patenten? En zijn die nog wel in Nokia handen? Zo te lezen is het puur de naam.
Uit het artikel:

Nokia levert licenties op de naam en patenten.
Als de nieuwe Chinese Nokia de kwaliteit gaat leveren van de oude Finse Nokia, zal niemand er wakker van liggen dat de telefoons in China en niet in Finland zijn gemaakt. IBM deed ooit de Thinkpad-lijn over aan Lenovo (ook Chinees) en de zakelijke laptops van dat merk zijn nog steeds erg degelijk gebouwd en doen mee aan de top van de markt.

Laten we op z'n minst afwachten wat ervan gaat komen. Als de kwaliteit van Nokia-telefoons terugkomt, zal het mij worst wezen wie ze bouwt en waar.
IBM deed ooit de Thinkpad-lijn over aan Lenovo (ook Chinees) en de zakelijke laptops van dat merk zijn nog steeds erg degelijk gebouwd en doen mee aan de top van de markt.
Grappig, meningen verschillen. T43 en T60 lijken populair te zijn terwijl alles daarna dezelfde bouwkwaliteit niet meer haalde.
Ik vraag mij oprecht wel eens af of dat ligt aan waar een product wordt 'gemaakt'. Of dat nu in China is of in het Westen. Volgens mij heeft dat meer met R&D te maken en dus bijv. ook keuzes voor materialen, dan wie het product in elkaar zet.
Uiteindelijk is het toch de leiding en R&D die bepaalde keuzes voor het product maken, de fabrieken zetten alleen maar in elkaar.
Uiteindelijk is het toch de leiding en R&D die bepaalde keuzes voor het product maken, de fabrieken zetten alleen maar in elkaar.
En toch. Zowel BMW als Mercedes hadden de eerste jaren serieuze kwaliteitsproblemen in hun eigen fabrieken in de VS. De mentaliteit van het productie personeel maakt wel uit. In China hoeven we daar geen problemen mee te verwachten als het om electronica gaat.
Grappig dat je zegt plastic is plastic :)

De vroegere T43 en T60 maar ook bijvoorbeeld bepaalde Nokia telefoons waren (vrijwel) helemaal niet gemaakt van plastic maar van metaal plus rubber.

Apple heeft kunnen marketen dat plastic in het wit mooi is en tot op de dag van vandaag ben ik het er niet mee eens en vind ik het zelfs oerlelijk.

Getypt op een MBP unibody van aluminium, wat weer wel mooi is. :)
Lees even het nieuwsbericht over deze deal:
Onderdeel van de deal is dat Foxconn-dochterbedrijf FIH Mobile de featurephonefabriek in Vietnam overneemt van Microsoft. De productiefaciliteit wordt verkocht inclusief de rechten op de merknamen, software en diensten, het servicenetwerk, contracten met klanten en leveranciers.
Die fabriek was dus ook al onderdeel van de verkoop van de Nokia telefoondivisie aan Microsoft. Die schroeven en klikken dus al jáááren Nokia-toestellen in elkaar. Aan de fabriek zal het dus niet liggen, wel aan de keuze voor gebruikte materialen en onderdelen, en die keuzes worden elders gemaakt.
Inderdaad, gaat zo een beetje Commodore en Atari achterna. Een enorm sterke merknaam die gehoereerd wordt aan allerlei louche bedrijven waar dan vervolgens niets van overblijft.
Ongeveer vanaf de tijd dat Stephen Elop het bestuur van Nokia overnam werden Lumia smartphones en featurephones in Vietnam geproduceerd, niet meer in Finland. Onderdeel van deze deal is ook dat Microsoft mobile Vietnam (productie) wordt overgenomen dor de Foxconn subsidiary. Dikke kans dat de fabrieken op hun beurt weer overgenomen zijn tijdens de overname van Nokia door Microsoft. Nokia's worden uiteindelijk dus waarschijnlijk weer in dezelfde fabrieken gemaakt waar ze de afgelopen paar jaren ook gemaakt werden.
Nu alleen nog hopen dat ze naam ook eer gaan aandoen, en ook een stuk kwaliteit gaan brengen. Maar als ik de beloftes zo hoor lees, zou dit goed moeten komen.
Voor mij wel een beetje donderslag op heldere hemel. Ik was in de veronderstelling dat Microsoft eigenaar is van de Nokia naam.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 13:31]

Nee, Microsoft mocht de Nokia naam enkele jaren gebruiken maar de naam 'Nokia' blijft van Nokia. Microsoft heeft de Nokia telefoon tak gekocht, niet Nokia zelf.
Bij de deal met Microsoft spraken beide bedrijven uit dat Nokia tot eind 2016 geen smartphones mocht uitbrengen. Voor telefoons die geen smartphones zijn, geldt die deal nog langer, tot 2024.
Zoals ik het nu begrijp: HMD krijgt van Nokia het recht om de Nokia naam voor smartphones te gebruiken (vanaf eind 2016) en heeft (samen met Foxconn) de 'featurephone' tak van Microsoft gekocht, dus de fabriek en het recht om featurephones onder Nokia naam te maken (waar MS dus nog de Nokia naam voor heeft tot 2024).

Ze hebben dus nu: Fabriek + recht om feature en smartphones onder Nokia naam te maken. En aan het roer staat de man die onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de N900.

Eigenlijk moeten ze alleen nog samenwerken met Jolla om Sailfish OS te gebruiken (opvolger van Maemo / MeeGo) :)
Als ik het goed begrijp heeft Microsoft straks helemaal geen rechten meer om de naam Nokia te gebruiken. Die voor smartphones loopt eind dit jaar af, en die voor featurephones hebben ze zojuist verkocht.

Overigens heeft HMD geen fabriek: die heeft Microsoft verkocht aan een Foxconn-dochter. Ongetwijfeld heeft HMD een contract met die Foxconn-dochter voor de productie van telefoontoestellen, maar dat is toch wat anders...
ms gaat zoizo verder onder eigen naam ,, de laatste toestellen hadden er al geen nokia meer op staan.
Zoals ik het nu in een anders bericht lees, nl:

nieuws: Nieuw Fins bedrijf koopt Nokia-merkrechten en gaat Android-smartphones maken

is het dus verkocht door Microsoft.
Nokia keert terug op de markt als een Finse smartphone- en tabletmaker. Een oud-medewerker van Nokia en Microsoft heeft HMD Global Oy opgericht, koopt de exclusieve rechten op de Nokia-merknaam en neemt samen met een Foxconn-dochter de featurephonetak van Microsoft over.
Je interpreteert het verkeerd. Nokia is altijd onafhankelijk gebleven, enkel de telefonietak werd verkocht. Deze tak werd nu door Microsoft verkocht aan het nieuwe bedrijf voor een schamele 350 miljoen euro (Pro memorie: ze kochten de mobiele tak voor meer dan 7 miljard, een bedrag dat ze nog geen jaar geleden hadden afgeschreven). Daarbij hadden ze echter nog niet het recht op de merknaam, die hebben ze van Nokia gekregen.
En u begrijpt het ook verkeerd.

Nokia bestond tot 2014 uit Nokia Devices, Nokia Advanced technologies en had een joint venture met Siemens, Nokia Siemens Networks (tegenwoordig Nokia Solutions and Networks).

In 2014 verkocht het Nokia Devices aan Microsoft, met een tijdelijke licentie op de naam. Nokia devices had op dat moment verschillende productieprocessen en teams voor feature phones en smartphones. Microsoft heeft eigenlijk geen interesse in feature phones en verkoopt daarom nu deze divisie aan een derde partij. Microsoft behoud de smartphone tak, maar deze heeft volgens bedrijfswaardering weinig monetaire waarde.
MS verkoopt niet de hele telefonie tak, enkel featurephones, waar MS toch al niet zo veel brood in zag en er meer bij kreeg.
HMD Global Oy opgericht, koopt de exclusieve rechten op de Nokia-merknaam en neemt samen met een Foxconn-dochter de featurephonetak van Microsoft over.
het gaat alleen om feature phones ,,
dus echt spektakel zal het zoizo niet worden....
Alle oude nokia patenten zijn van Microsoft toch? Dan blijft er, behalve de naam, vrij weinig over
Als ze nu zo goed als Stock android er op gooien(Net zoiets als htc tegenwoordig), en dan een telefoon met goeie specs/update service kunnen ze heel snel en sterk op de markt komen.

Maar goed het gaat nog wel even duren dus ben benieuwd.
Waarom zouden ze dat doen?
Nokia is juist een bedrijf dat zich wilt onderscheiden.
Als ze stock Android op hun smartphones gooien steken ze met niks boven de menigte uit. En ja een goede stock Android smartphone met goede specs zie je ook telkens meer.

Ik denk dat ze juist iets innovatiefs willen gaan doen en er mogelijk al ideeën voor hebben. Anders zouden ze hier ook niet zoveel geld in pompen.
Er zijn nog vele andere manieren om je te onderscheiden buiten een eigen softwareschil op Android.
Om er een paar te noemen: mooi Europees design i.p.v. Aziatische of Amerikaans.
Goed updatebeleid, net als Nexus, maar dan i.c.m. mooiere hardware.
Nieuwe features zoals de Lepton camera (ook een Fins product?).
Geef eens voorbeeld van dat verschil in design.
Het moeilijke is onderscheiden waar de consument het verschil ziet: glimmend, logo, apps en vooral prijs. Voor jan de consument. Niet het kleine deel 'tweakers'. Dan valt er verder niet veel te onderscheiden vrees ik.
Op smartphonegebied is dat verschil in design lastig aan te geven met een voorbeeld. Er zijn niet veel smartphonefabrikanten op Europese bodem.
Europa loopt imho qua design voorop in de wereld. Zie auto's, horloges, kleding, meubels etc. Er valt nog een wereld te winnen bij smartphones.
Jan de consument wil ook graag snelle velgen onder de i20.
Nokia is juist een bedrijf dat zich wilt onderscheiden

Deze telefoons zijn dan ook niet van Nokia.

Het is een joint venture tussen Foxconn en een investeringsmaatschappij, welke de merknaam Nokia mogen gebruiken tegen betaling. Just omdat het bedrijf Nokia géén telefoons meer maakt, noch enige behoefte heeft die te maken. Het bedrijf Nokia wil vooral cashen. Immers de naam Nokia is potentieel extra geld waard in bepaalde regio's op aarde. Maar hoe langer je wacht, hoe minder dat waard is.

Niet anders dan die Philips TV's die niets meer te maken hebben met het Nederlandse Philips dat vooral producten voor de professionele medische markt maakt. Maar in Nederland heeft de merknaam Philips een meerwaarde, en worden Chinese TV's verkocht met Philips sticker. In de USA bijvoorbeeld niet, dus zie je dat die Chinese OEM's een andere naam gebruiken.

Foxconn en die investeringsmaatschappij zullen dus niet noodzakelijk flink willen investeren in een eigen Android skin. Immers het is een afweging tussen de race tegen de klok (elk jaar is de naam Nokia minder waard) vs wel een uniek product moeten leveren. Dus wellicht dat men liever een identiteit probeert te krijgen met andere zaken zoals een 'Fins' design of zo. Afwachten dus ...
[...]
In de USA bijvoorbeeld niet, dus zie je dat die Chinese OEM's een andere naam gebruiken.
Het is inderdaad een tijdje geleden dat er in de USA opzien werd gebaard door de naam Royal Philips te gebruiken (en ja, Philips is nog steeds Koninklijk).
Ubuntuphone os, waarbij de telefoon ook als pc aan een monitor kunt hangen ofzoiets. Ik vind dat zo slim die koppeling, alleen wel hardware (misschien ook wel nokia screens met ingebouwde docks) nodig zodat je ook huis/.tuin/keuken gebruik er makkelijk mee kunt doen (office, filmpje kijken, surfen, downloaden etc).

[Reactie gewijzigd door govie op 22 juli 2024 13:31]

En dan de fout maken waarmee het 'oude' Nokia ten onder gegaan is. Een OS zonder apps redt het tegenwoordig niet. Ubuntu is dan wellicht een veelgebruikte Linux distro, echter vind ik de beschikbaarheid van (kwalitatieve en gebruiksvriendelijke) software op dit desktop OS al flink tegenvallen vergeleken met Windows en OSX. Dus geen volwassen ecosysteem en daarmee nog weinig kans om het beter te doen dan iOS/OSX, Windows10 of Android.
volgens mij zijn er genoeg plekken/markten op de wereld waar feature phones prima te verkopen zijn
het ging mij niet zozeer om ubuntu maar wel om het idee dat een smartphone gewoon direct alle rekeneenheden vertegenwoordigd die je nodig hebt in dit digitale tijdperk voor een bepaalde doelgroep. Dat minimalistische idee spreekt mij erg aan. Ook de hardware die je hiervoor kunt maken is vrij uniek dus weinig concurrentie in die zin. Ik zie wel potentie in dit idee, ongeacht of het nu ubuntu of iets anders is.

[Reactie gewijzigd door govie op 22 juli 2024 13:31]

Je moet ook niet een desktop OS vergelijken met een mobiel OS. Buiten dat; zou ik nog maar eens kijken naar Linux en Ubuntu in het speciaal. Heel veel software (en zelfs games) worden tegenwoordig voor Ubuntu uitgebracht.
Uiteraard betekend dat niet dat je op het mobiele OS je Buienradar app direct kunt downloaden en gebruiken. De vraag is echter of je dat wel wilt op die telefoon.
Hoor ik iemand Jolla bieden? ;)

Het is wachten op de overname van Jolla en misschien wel turing robotic industries door HDM en zo een breder aanbod creëren van beschikbare OS'en.

Mooi zou zijn een keuze voor de consument bij aankoop voor een OS, m.a.w. bij het opstarten voor de eerste keer een vinkje bij het OS van je keuze zetten...

Maar jah, dat zal wel weer te positief gedacht zijn....
Ik snap niet zo goed waarom je je wil onderscheiden met een eigen Android-schil. Extra ontwikkelkosten, extra gedoe met updates en 99% van de consumenten ziet het verschil toch niet. Het gaat uiteindelijk om het uiterlijk van de telefoon, de cijfertjes in de specificaties en de vraag of WhatsApp erop werkt.
Helemaal mee eens. Sommige eigen schillen zijn nog bijzonder lelijk ook (kwestie van smaak gelukkig). Maar het vertraagt alleen maar. Maar aan de andere kant, kijk naar Windows Mobile 10, het enige wat fabrikanten kunnen doen is hun eigen apps erop zetten, meer niet, en dat is volgens mij wel het probleem op dit moment. Het voordeel is dan wel weer dat het gewoon retesnel bljift
Het hoeft niet volledig stock te zijn maar een heel end, dit komt de snelheid van os alleen maar ten goede(dus aantal eigen dingen in os echt geen probleem)
Net als htc paar dingen in de software aanpassen niet veel, dan eventueel ultra pixel camera of betere speakers om je te onderscheiden.
Nokia staat bij mij vooral bekend als simpel, maar betrouwbaar (dit komt vooral door de 3210, laten we die windows phones vergeten, al zijn die niet allemaal slecht). Daarmee kunnen ze zich onderscheiden. Lang blijven updaten en een goede accuduur, misschien zelfs een toestel met fysieke toetsen, al weet ik niet of de vraag er nog naar is.
Ik vond de 3310 fijner, maar dat is een kwestie van smaak. Daarnaast denk ik (heb de cijfers niet paraat) dat er meer 3310's zijn verkocht dan 3210's.
Kennelijk is de Nokia 1100 de best verkopende telefoon ooit, maargoed! Ik zie net dat ik niet de 3210 had, maar de 3410, maar inderdaad een kwestie van smaak of misschien wat je toevallig had :)

edit: de eerste 6 best verkopende toestellen ooit zijn trouwens van Nokia

[Reactie gewijzigd door T!mothy op 22 juli 2024 13:31]

Waarom onderscheid jij je niet qua Desktop OS dan? Ohjha, alle desktop applicaties draaien op Windows. Hier heb je je antwoord.
"En ja een goede stock Android smartphone met goede specs zie je ook telkens meer."

O ja? Waar? Welke? Want die nexus-toestellen zijn nog altijd pokkeduur of niet te krijgen. Enne... bijna stock zoals sommige Moto's is niet helemaal stock en dus geen garantie voor de meest recente android.
Onderschijden is niet per see een goed product afleveren. Ik moet nog de eerste telefoon nog tegen komen die android+goede eigen software erboven op bouwt.
lol wat? Samsung staat bekend om zijn bloatware en halfafgemaakte features.
Ja en nee. Na de S5 hebben ze echt wel goed geluisterd anders was het afgelopen met Samsung. Andere merken gaan gewoon door met hun eigen ding. HTC heeft nu gelukkig ook geluisterd naar de kritieken.

Levert Samsung nog steeds bloatware? Ja maar een stuk minder dan voorheen.
Qua features is het minder geworden maar het werkt nu allemaal wel goed.

Nu moet Apple nog luisteren wil het niet de nieuwe Nokia worden.
een ondergang van apple lijkt me niet aannemelijk op de smartphone markt, en buiten dat, totale dominantie van google gaat ook niemand ten goede komen
Stock Android ziet er niet zo goed uit als bijvoorbeeld TouchWiz van Samsung en werkt ook niet zo prettig.

Ik zou een Shell bouwen die op TouchWiz lijkt als ik Nokia was.
Stock Android ziet er niet zo goed uit als bijvoorbeeld TouchWiz van Samsung en werkt ook niet zo prettig.

Ik zou een Shell bouwen die op TouchWiz lijkt als ik Nokia was.
Sorry, maar daar ben je een van de weinige in denk ik. TouchWiz van Samsung is een draak van een schil met teveel bloatware en een weinig intuitieve UI. Nee, als er iets is wat Samsung niet goed doet, is het wel TouchWiz.
Misschien is het voor hem esthetisch prettiger, het heeft ook een paar nuttige functies die stock android niet heeft(themes, enz.). Samsung heeft de aantal bloat verminderd sinds de S6, maar dat is nog niet voldoende. Bijna elke app dubbel op het systeem, talloze functies die niet worden gebruikt.. Samsung hardware met stock android zou pas mooi zijn.
"Touchwiz has stopped working" zie ik ook iets te vaak op mijn samsung tab. Die inmiddels al wel anderhalf jaar oud, maar dat ding was nooit echt vooruit te branden.
Ik heb momenteel de Galacy S7. En daar ben ik ook echt zeer tevreden over. Ik vlieg door alle apps en menu's heen. Ik merk vrijwel niks van Bloatware. En alles voelt gewoon af.
Haha ik denk dat het een flame was naar Samsung. :)
Helemaal mee eens. Ik ben al heel wat jaren erg tevreden met TouchWiz, en helaas lijkt het een trend op Tweakers om er met z'n allen lekker tegenaan te schoppen.

En al die 'half afgemaakte features' hoef je niet te gebruiken, ze zijn gewoon extra. En ik gebruik ze graag.
....Las ik dit zojuist of was het een verbeelding....

TouchWiz was tot op heden juist de meest afschuwelijke software schil, het is gelukkig alleen steeds minder erg geworden en EMUI heeft de 1ste plek overgenomen voor afschuwelijke software schillen.
en EMUI heeft de 1ste plek overgenomen voor afschuwelijke software schillen.
bron?
Smaken verschillen maar ik vind "vanilla" Android (zoals bijvoorbeeld op de Nexus-lijn) nog altijd de beste vorm van Android. Het platform is er op gebaseerd dat je zelf dingen kunt aanpassen d.m.v. apps en launchers en ik zie niet graag dat een fabrikant die keuzes al voor mij gaat maken door standaard allerlei eigen functionaliteiten toe te voegen aan het platform die ik vervolgens niet kan aanpassen of verwijderen. Daar heb ik zelf graag de keuze in.
Ik ook. Is goed te zien dat Nokia terug komt.
Ik kan mij niet voorstellen dat Nokia nog een aanzienlijk marktaandeel kan opbouwen na zo'n lange afwezigheid. Veel mensen zullen ook snel zien dat de 'nieuwe' Nokia's alleen maar Chinese telefoons zijn met een Nokia plakkertje er op en dus niet de duurzaamheid en betrouwbaarheid hebben van de oerdegelijke maar saaie Nokia's.
Toch was de Lumia 800 een vernieuwend toestel die ook nog eens de pure Nokia kwaliteit uitademde. Hiermee waren ze zeer innovatief in de plastic-fantastic smartphone markt en als de nieuwe Nokia dit concept wederom hanteert, zie ik geen reden waarom ze niet succesvol kunnen worden. Alleen de keuze voor Android vind ik persoonlijk jammer, want daarmee wordt het wel degelijk moeilijk om zich te onderscheiden...
Komaan, de N9 DAT was een vernieuwend toestel. De lumia 800 was dikke rommel, batterij problemen, audio problemen en een OS dat 3 maanden later voor niets meer goed was. Die idioten hadden nooit met MS in zee moeten gaan. Zelfs een Nokia 701 was beter dan die Lumia 800.
Helemaal mee eens, dat hij ook niet genoemd wordt in het artikel verbaast me best wel

De software was namelijk wel klaar, maar de politieke situatie tussen MS en nokia's baas is natuurlijk wel heel typisch.
Precies ik hoop dat er weer zo'n mooie unibody nokia komt met stock android(Mijn hoop op w10M wordt ook met de dag minder) en veel andere keuzes zijn er niet. Mijn 800 had het pas na 3 jaar opgegeven. Na honderden keren vallen zonder enige bescherming en niet het toestel maar de micro-usb connector was stuk. 8)7 Daarnaast zou een mooi qwerty toestel van hoge kwaliteit(E series) ook wel leuk zijn. Tot die tijd moet mijn Nokia Lumia 735 het nog maar even volhouden :)
Daarnaast zou een mooi qwerty toestel van hoge kwaliteit(E series) ook wel leuk zijn. Tot die tijd moet mijn Nokia Lumia 735 het nog maar even volhouden :)
Als je op zoek bent naar een qwerty toestel, waarom kijk je dan niet naar de nieuwste BlackBerry (met Android). Ik snap dat ze tegenwoordig niet meer in de Media Markt om de hoek liggen, maar daarvoor ben je Tweaker. Ff in de pricewatch kijken en je ziet waar je hem kan kopen / bekijken.
Verwijderd @LCP19 mei 2016 08:20
Als je Windows Phone gaat gebruiken weet je in ieder geval zeker dat je niks gaat verkopen.
Verwijderd @LCP18 mei 2016 19:46
Ik zie op bijna elke desktop PC windows. Daar klaagt toch ook niemand over dat het niet onderscheidend is? Of laptops die je koopt met Windows erop. hoor jou nooit klagen daarover. Waarom bij telefoons wel?
En hoeveel kans zou je Nokia geven als ze Desktop PCs gaan verkopen?

Ik denk niet dat er veel betere alternatieven zijn: Windows Mobile heeft natuurlijk zijn problemen, en een eigen OS nog meer problemen met apps, om het nog niet over de ontwikkeling te hebben. Maar Android is denk ik echt niet veel beter. Als je niet onderscheidend bent, waarom zou iemand dan in hemelsnaam een Nokia kopen ipv één van de tientallen andere Android fabrikanten? Waarvan een groot gedeelte het met flinterdunne marges moet doen, als ze al winst maken.
Verwijderd @LCP19 mei 2016 11:58
Windows Phone is dead. Get over it!
Klopt. Het is tegenwoordig Windows 10 Mobile ;)
Verwijderd @LCP21 mei 2016 17:57
Die is ook dead. :)
Het is pas dood als het begraven is. En dat is nog lang niet het geval ;)
Niemand kon zich voorstellen dat een computerfabrikant die geen verstand had van mobieltjes het almachtige Nokia van de markt kon vegen. Niemand kon zich voorstellen dat Samsung, dat met featurephones niet meer mee kon komen door het inzetten van software geleverd door notabene door een advertentieverkoper als enige tegen die computerfabrikant op zou kunnen.
Begrijp ik het nou goed dat Microsoft helemaal geen Smartphones meer gaat uitbrengen?

Of heb ik het bericht niet goed begrepen en gaan ze wel nog nieuwe modellen Windows Phones maken?

Iemand? :)
Nee MS gaat geen feature phones meer uit brengen en ook geen Windows Phones!
Windows Phone is dood, het heet nu Windows Mobile :P
Dus nieuwe Lumia's gaan ze wel uitbrengen, dat hebben ze gezegd in een officiële pers bericht.
Ow die naamsverandering had ik niet meegekregen :o

Ik ben nog altijd heel blij met mijn Lumia 830.

De 950 vond ik niet mooi. Hopelijk brengen ze weer iets uit met een metalen zijkant ipv zo een shell dingen. Hoeft niet binnen nu en een jaar of 2, want mijn huidige doet het nog prima.

Ik zou het wel jammer vinden mocht het OS van de markt verdwijnen; ik vind het echt een verademing tov dat Apple en Android gebeuren :Y
Ik heb zelf een 640, 1020, 1520 en mijn huidige is een 950XL.
Was een Android gebruiker maar ben blij dat ik ben overgestapt, zoals je zegt een verademing!
Was Android helemaal zat, te laggy en rommelig.
Elke keer als ik nu een Android telefoon zie denk ik van damn het word steeds lelijker, het ziet er gewoon ouderwets uit, maarja dat is mijn smaak!
Heb met de Huawei P9 gespeeld 2 weken terug, moet zeggen tel is rap.....alleen draait het Android.
iOS is helemaal een saaie boel.
Vindt Windows frisser en modern uitzien.
Neem aan dat je het over uiterlijk heeft. De Nokia Lumia's zijn herkenbaar en imo vaak strak vormgegeven. Vindt de 950 en 950XL kwa vormgeving duidelijk 13 in een dozijn. Android markt wordt in Europa beheerst door een paar spelers (Samsung/ LG/ Sony en tegenwoordig ook Huawei) daarnaast is er ook nog wel budgetspul (bv Alcatel) enja met je eens het lijkt allemaal behoorlijk op elkaar qua vormgeivng. Als je naar Azie gaat kijk je je ogen uit wat daar allemaal te koop is qua vormgeving.
De Lumia 950 en 950XL zijn gewoon zakelijk en sober qua uitstraling maar dat maakt ze nog niet saai of 13-in-een-dozijn. Als je namelijk het toestel aanzet, wordt de hele uitstraling van de telefoon meteen anders omdat geen enkel homescreen van een Windows toestel hetzelfde is. En bovendien, plaats er een mooie Mozo cover op met leren achterkant en metalen randen, en het is ineens een super strak toestel geworden. Ik spreek uit ervaring: mijn Mozo zwarte lederen backcover deed mijn Lumia 950XL ineens aandoen als een compleet ander toestel.

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 juli 2024 13:31]

Tja, persoonlijke smaak dus net als de mijne dat het weinig uitstraling heeft. Ik blijf de Lumia's van Nokia geevenaard mooi vinden qua design. Je kunt trouwens op elk android toestel ook gewoon een windows theme zetten dat echt dezelfde feel en touch heeft, en natuurlijk kan de meeste telefoons van een luxe uitstraling voorzien door een mooi hoesje te kiezen.
Ik hoop dat MS ook weer lumia's gaat maken zoals de 735 bijv. van Nokia.
Weet ik niet MS zei alleen High en Low end telefoons te maken, maar ik vermoed dat de Lumia's goedkopere lijn gaat worden en Surface Phone High end.
Ik verwacht het zelf niet omdat het echt Nokia ontwerpen zijn. Van wat ik begrepen heb is dat MS bewust ruimte overlaat voor andere fabrikanten om Windows toestellen uit te brengen.
Wanneer nokia (HMD) met hun telefoons wel de update's etc door blijven voeren dan zouden ze best wel eens een goede plek in de android markt kunnen hebben. het ontbreken van updates is gewoon not done anno 2016 maar jammer genoeg wel harde realiteit bij veel android toestellen

[Reactie gewijzigd door gekko90 op 22 juli 2024 13:31]

Dat het niet meer updaten van een toestel tegenwoordig niet meer kan ben ik met je eens, maar voor het uitbrengen van een update ben je niet alleen zelf verantwoordelijk, maar ook afhankelijk van de fabrikant van je SOC en de leverancier van je OS. Maar zelfs als die alle medewerking verlenen blijft het kosten/baten plaatje nog een belangrijke rol spelen. Ethisch gezien heeft het de voorkeur, maar economisch gezien is het vaak niet echt aantrekkelijk. Apple lost dat op door een vast update periode te hanteren en de kosten daarvan in de prijs van het toestel te verhaspelen. Microsoft update bepaalde toestellen niet en neemt voor de rest zijn verlies. Een dergelijke synergie is er bij Android niet, daar betaal je zelf de prijs doordat je een nieuw toestel aan moet schaffen.

Nokia had in het verleden alles zelf in de hand. En met dergelijke korte lijnen hadden ze een macht die je tegenwoordig hooguit nog bij Apple terugziet. Tegenwoordig zullen ze zich geconfronteerd zien met een landschap waarin ze zich in belangrijke mate moeten schikken naar Google, en in mindere mate naar de makers van de SOC's. Natuurlijk staat het ze vrij om hun software te customizen en zo een unique selling point te creëren, maar de praktijk leert dat de gebruikers dat over het algemeen eerder als een nadeel zien dan als een voordeel. Hoewel het theoretisch gezien wel mogelijk is dat Nokia er in slaagt bepaalde essentiële software toe te voegen of een zeer hoge bouwkwaliteit te komen schat ik de kans dat ze daar hoge ogen mee gaan gooien toch vrij klein. Iedere andere speler op de Android markt probeert dat ook en slaagt er over het algemeen hooguit beperkt in.
"Dat het niet meer updaten van een toestel tegenwoordig niet meer kan ben ik met je eens, maar voor het uitbrengen van een update ben je niet alleen zelf verantwoordelijk, maar ook afhankelijk van de fabrikant van je SOC en de leverancier van je OS."

Je hebt gelijk, maar who cares? Ik vind dat een fabrikant verantwoordelijk is voor het correct werken van zijn produkt na verkoop, voor wat een redelijke levensduur genoemd mag worden. Hoe ze dat voor elkaar krijgen is niet de zorg van de consument.

Dat is geen luxe, het is de absolute basis, die zelfs deels wettelijk is vastgelegd.
Ik heb me vaak afgevraagd waarom men niet gewoon een paar euro gaat rekenen voor een update. Sommigen krenterige NL'ers zullen weer mekkeren dat het er bij de prijs inbegrepen moet zijn maar de praktijk is dat het voor fabrikanten niet lonend is om updates te maken. Draai het om en je krijgt een bloeiende industrie voor updates.
Nokia bestaat sinds 1865, laten we kijken of Apple/Google dat kan volhouden!
Ik snap werkelijk niet waar al dat gehaat jegens Nokia vandaan komt.
Miljoenen mensen zijn er mee opgegroeid, meeste mensen die Nokia dissen zijn kleuters die niks mee hebben gekregen van oude Nokia periode.
Stel je voor als Nokia niet bestond hoe zou ons huidige telecom wereld er uit hebben gezien?

Nokia is niet dood zoals velen denken ze hebben nog miljarden in de kas, en ze zijn groot heel groot op het gebied van netwerk infrastructuur.

Btw Nokia gaat zelf geen telefoons uitbrengen, ze hebben alleen hun naam voor 10 jaar verkocht! We zullen wel zien of het wat word en mensen die nu al zeiken dat het niks word.......zijn jullie helderziend?
Ik hoor eigenlijk nooit haat op Nokia. Misschien spreek ik te weinig 16-jarigen, maar ik hoor eigenlijk uitsluitend positieve dingen.

Niet alleen over de oudere telefoons, maar ook over de lumia's. Iedereen die zo'n ding had, was een liefhebber en ondanks tekortkomingen, zullen ze nooit een slecht woord spreken over het merk.
Kom eens wat meer buiten.

De rotzooi die bv. Samsung over zich krijgt ivm Touchwiz, en die eigenlijk onterecht is. Had Nokia jaren geleden met Symbian welke zeker in de laatste uitvoering fantastisch was. Geweldige multitasking, snel gezien de beperkte cpu-snelheid, een rij unieke features zoals die FM-transmitter & callrecording en het zag er prachtig uit zonder afbreuk te doen aan de batterij besparende eigenschap van AMOled. Waar dat bij Android totaal de verkeerde kant opgaat!
Is dit wel een reactie op mijn bericht? Volgens mij geef ik alleen maar aan dat ik weinig haat hoor op Nokia, zonder daar zelf een waardeoordeel over te geven. Als jij die wel hoort spreek je misschien andere mensen dan ik, maar ik kom regelmatig buiten.
Mooiste zou zijn als ze er geen os op leveren of een keuze menu waar je zelf kunt kiezen voor windows of Android dan maak je iedereen blij.
Dat zou mooi zijn voor iedere smartphone. OS onafhankelijkheid. Xiaomi heeft dat inmiddels voor een deel van zijn/haar devices.
Ik werk nog steeds met de Nokia 920 Windows 8.1. Stevig degelijk Nokia Windows Phone met goede camera en nog steeds prima accuduur. Ik wacht op een Nokia met Windows 10. De huidige Microsoft toestellen zijn mij te tupperwearachtig. Ook is het besturingssysteem Windows 10 op de Phone nog steeds niet volwassen. Microsoft laat hier echt kansen liggen. Ik heb al meer dan eens op het punt gestaan om te switchen naar Android of ios maar dat kan me niet echt bekoren. Ik wacht nog wel een jaartje pfffffff.
De laatste build Windows 10 doet het nu prima op de Lumia 920.
Met Windows 10 is de 920 een fractie trager, echter heb ik daar niet veel hinder van.
Wel mis ik een paar appjes, maar er zijn nu voldoende alternatieven voor het gemis.

Ik heb nu ook een 950 erbij, en die is vooral snel en dat is echt lekker als ik met excel aan de gang ben.
Maar ik ben ook heel vaak met de 920 of een 820 op pad. De leeftijd van de accu's gaan nu een beetje parten spelen, want de accutijd loopt iets terug en zijn sneller vol. Echter is dit nog niet hinderlijk.

[Reactie gewijzigd door kittop op 22 juli 2024 13:31]

Onderscheiden is moeilijk.

Belangrijk in onwillekeurige volgorde is :

Camera
Beeldscherm
Accuduur
Soepele en snelle software
Veel apps
Bouwkwaliteit en design
Updates en Service
Features

Als je bovenstaande goed doet dan komt het goed maar dat wordt nog een lastige klus en kost gewoon veel geld. Stel Nokia kan dit en de telefoon wordt 700,- dan vinden mensen het te duur omdat ze zich nog niet bewezen hebben dus goede naam opbouwen is ook essentieel.

Wat ze ook kunnen doen is in de budget markt beginnen met een kwalitatief goed toestel wat net even beter is. De naam is bij velen wel bekend dus zal men sneller geneigd om deze te kopen.

Hoe dan ook het zal lastig worden en veel geld kosten.
Helemaal mee eens. Daarnaast moet je concureren met Chinesen en die bedrijven gaan momenteel hard. Was tot een jaar of 5 geleden alles wat aan eigen Chinese merken was nog totale bagger, nu ligt Huawei inmiddels al in elke telefoonwinkel.
Overigens is de strategie van de hardlopende Chinese merken, dat ze naast duurdere flagships ook een budgetlijn hebben en zich zo ook langzamerhand opstomen naar westerse markten. De budgetphones van deze merken zijn vaak ook nog eens kwalitatief sterk.
Wil Nokia het redden in deze zeer competatieve markt zullen ze denk ik wel met goede budgettoestellen komen, met alleen flagships redt je het niet meer, behalve als je Apple heet dan ;)
Wil Nokia het redden in deze zeer competatieve markt zullen ze denk ik wel met goede budgettoestellen komen, met alleen flagships redt je het niet meer, behalve als je Apple heet dan ;)
Die fout heeft een BlackBerry afgelopen jaar met hun Android telefoon Priv precies al gemaakt. 700 euro voor een goede telefoon, maar mensen durven het niet aan.
Nu gaan ze ook de budgetkant op en dat zal een interessante strategie worden die voor Nokia wel eens een voorbeeld kan zijn.
Je vergeet een hele belangrijke: marketing. Je toestel en OS kan nog zó goed zijn, zonder fatsoenlijke marketing, krijg je je toestellen niet aan de man. Typisch voorbeeld is Windows voor smartphones; een werkelijk fantastisch OS, die het imo op heel veel vlakken wint van het gedateerde iOS en Android, maar de marketing strategie, of beter gezegd het gebrek daaraan, heeft het marktaandeel de das omgedaan. Ontwikkelaars zagen er geen brood in, omdat het niet werd verkocht. Als dat vanaf het begin anders was geweest, ben ik ervan overtuigd dat WP/W10M nu een sterke 3e plaats ingenomen had tussen iOS en Android. Misschien zelfs wel de 2e plaats. Maar de marketing afdeling van Microsoft heeft het volgens mij nog steeds niet begrepen. En dat is jammer, want het OS verdient meer.

[Reactie gewijzigd door LCP op 22 juli 2024 13:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.