Door , , 73 reacties

CameraIn de afgelopen decennia is het beveiligingsniveau van de publieke ruimte, maar ook dat van objecten en eigendommen sterk gestegen. Camerabeveiliging is een gegeven, de toegang tot tal van gebouwen vereist een pasje en op bijvoorbeeld luchthavens zijn zelfs irisscanners aanwezig om de identiteit van een persoon te controleren.

Het gevoel van onveiligheid onder burgers en politici die hierop inspelen, evenals een gegroeide industrie voor beveiligingsproducten zijn aanwijsbare oorzaken. Er speelt echter meer; de benodigde technologie is dermate verbeterd en bovendien zoveel in prijs gedaald dat het plaatsen van een beveiligingssysteem in huis voor vrijwel iedereen haalbaar is geworden.

Waar beveiligingsproducten als camera's, alarminstallaties en sensors in het verleden nog autonome systemen waren, kunnen ook deze apparaten steeds vaker communiceren met andere platforms, zowel lokaal als via internet. Binnen een domoticasetting opent dit interessante mogelijkheden. Na onze inleiding over domotica, het behandelen van energiebesparende producten en een blik op slimme verlichting bekijken we in deel vier van deze achtergrondserie de ontwikkelingen op het gebied van beveiliging en domotica.