D-Link DCS-932L Dag & Nacht Home netwerkcamera Review

Aziona 9 juni 2012, 7.239 views

D-Link DCS-932L Dag & Nacht Home netwerkcamera

Pluspunten

• Eenvoudig in te stellen (WPS/DHCP/online via Mydlink.com)
  • Veel instellingen mogelijk (foto/video/beweging)
  • IPhone app
  • Geluid
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Relatief lage resolutie anno 2012 (640x480)
  • Geen Power over ethernet
  • Waarschijnlijk hebben Axis camera's minder licht nodig.

Kwaliteit Score: 4
Deze camera gekocht om het huis "in de gaten" te kunnen houden in mijn afwezigheid (vakantie Turkije). De camera is een toppertje. Bij voldoende licht is de scherpte keurig. De wireless instelling is met DHCP of WPS heel eenvoudig. Ook de toegang tot de camera via Mydlink.com is erg gemakkelijk. Daarmee kun je online het beeld bekijken en heel veel instellingen veranderen. Ook het automatisch bewaren van foto's of video's op een FTP server of versturen via email is eenvoudig en werkt goed.
Helemaal geweldig is de Iphone app waarmee je dus via je Iphone het beeld kunt bekijken en geluid kunt beluisteren. Het zal ongetwijfeld geen Axis kwaliteit zijn en 640*480 is geen hoge resolutie maar om eens mee te spelen, werkt het wat mij betreft goed.

Heb jij ook een D-Link DCS-932L Dag & Nacht Home netwerkcamera?

Zodra het begint te schemeren, lijkt de camera ove te schakelen naar grijswaarden. (voor zover ik dat kan beoordelen want ik ben kleurenblind).
Ik ben wel benieuwd naar de nachtkwaliteit, met name de kleurechtheid. Meestal zie je bij dergelijke camera's (behalve merken als Axis) dat bijv donkere kleuren paars worden.
dat is correct, zie dit filmpje op youtube:

verder.. tja, resolutie, de goedkopere axis camera's hebben ook niet zo'n hoge resolutie (en die zijn nog altijd 2x zo duur als deze). Geen poe, dat had idd wel handig geweest. en betreft de hoeveelheid licht, ik weet van een vriend van mij (die heeft een goedkopere en duurdere axis) dat de goedkopere echt niet veel beter zijn dan dit cameraatje. De duurdere, ja die geven wel beter beeld, maar die is bijna 4x zo duur als dit apparaat.

Je kan nog wel naar andere "merken" kijken, ook met hogere resoluties. Maar die vragen weer vaak om activeX controls, en dan kan je vaak weer niet werken met andere software (zoals zoneminder bijvoorbeeld).

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een camera en deze lijkt mij erg interessant aangezien hij wordt ondersteund door meerdere soorten 3rd party software en een redelijke nacht visie heeft (zie youtube filmpje). Als er iemand is met betere tips, dan hoor ik 't graag!

[Reactie gewijzigd door twi$ted op 6 juli 2012 15:51]

Jammer dat je niets zegt over motion detection. Want deze is ondermaats. De gevoeligheid is moeilijk in te stellen en zorgt uiteindelijk nog steeds voor 'false positives'. Ook is er geen mogelijkheid om op bepaalde momenten deze detectie in te stellen. Je kunt op bepaalde momenten emails krijgen van de cam, maar dan staat motion detection uit. Dit maakt motion detection nutteloos aangezien deze de hele dag aanstaat en berichten stuurt als je je normale ding rond je huis wilt doen.
Misschien moet je even kijken naar de D-ViewCam software.
Hiermee kan je per dag, precies kiezen wanneer de camera moet opnemen, bijvoorbeeld van 09:00 tot 17:00 en daarna van 23:00 tot 07:00.

Je kan hier veel beter instellen welke vlakken moeten reageren op beweging, je kan dit zelf tekenen. (dus niet met vierkantjes die je kan aanklikken) En je kan in 5 stappen de gevoeligheid instellen.
Je kan zelfs kiezen dat de gevoeligheid snachts hoger is dan overdag, of andersom.
Fototje.
Ook kan je via de software tot 32 camera's tegelijk bekijken, en terug kijken als er iets is opgenomen.

Nadeel; de software draait op een PC, die je dus 24/7 moet draaien. Ik heb een oude laptop gekocht en daar de software op ge´nstalleerd en deze in de meterkast gezet. Via Extern Bureaublad kan ik de software bekijken op mijn normale desktop.