Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

HTC Vive vr-headset Preview

Fysiek rondlopen in een virtuele wereld

Demo's: soep koken en Portal spelen

De demonstratie begon met een kleine introductie, in een grote virtuele witte ruimte, waarbij ik kleine oefeningen moest doen met de controllers en ook door de kamer heen moest lopen. Voor de ervaring is het belangrijk dat gebruikers snappen dat rondlopen mag, maar ook dat ze weten waar de grenzen liggen. Daarom moest ik rustig door de ruimte lopen tot ik in de virtuele wereld een muur zag opdoemen, die bestond uit een soort raster dat langzaam zichtbaar werd. Dat betekende dat ik in de fysieke kamer ook een muur had bereikt. Door een minuutje rond te lopen krijg je al snel een idee van hoe groot de ruimte is, waardoor ik met meer vertrouwen durfde te bewegen in de verschillende demo's.

HTC en Valve hadden verschillende demo's voorbereid, die behoorlijk uiteenliepen in opzet. De eerste was het maken van een virtuele pan soep. Dat betekent dus dat ik rond moest lopen om verschillende ingrediënten te pakken en sommige van die ingrediënten in stukjes moest hakken, met een mes dat ik zelf moest vinden. Sommige spullen die ik nodig had lagen in de koelkast, waardoor ik de deur virtueel open moest trekken. Alles in de demo was bedoeld om de speler zo veel mogelijk interactie te laten hebben met de objecten in de virtuele keuken, en dat ging met de controllers verbazingwekkend accuraat.

Er volgde nog een aantal demo's, waaronder eentje met een grote tafel met daarop een slagveld met tinnen soldaatjes, die tot leven kwamen en elkaar gingen beschieten. Bij deze demo ging het erom dat ik alles van heel dichtbij kon bekijken. Leuk detail was dat ik ook onder de tafel kon kijken door te hurken, waarna ik een paar soldaatjes een geheime tunnel zag graven. In een andere demo bevond ik me op het dek van een schipwrak terwijl een blauwe vinvis voorbij zwom. Deze demo, The Blu, is er ook voor de Samsung Gear VR, maar omdat de grafische kwaliteit die een pc weet uit te sturen hoger is dan die van een smartphone, maakte de ervaring veel meer indruk.

In The Blu kom je als speler oog in oog met deze walvis (beeld van de Gear VR-versie)

Van de demo's die volgden zijn twee mij sterk bijgebleven. De eerste ging om verven, maar dan niet met verf op een doek, maar met allerlei materialen in de lucht. In mijn linkerhand had ik een palet met daarop kleuren, maar ook regenbogen, sneeuwvlokjes en vuur. In mijn rechterhand had ik een kwast waarmee ik één van die dingen kon uitzoeken. Vervolgens kon ik er in de lucht mee schilderen. Het schilderen gebeurt in twee dimensies, maar de virtuel ruimte heeft natuurlijk drie dimensies. Nadat ik een aantal woorden met vuur had geschreven, kon ik er omheen lopen om het van de achterkant te bekijken. HTC en Valve willen deze demo verder uitwerken en het mogelijk maken om creaties op te slaan en te delen met vrienden, zodat zij ze weer in 3d kunnen bekijken. Dat zal vast hele toffe resultaten opleveren.

HTC had de indrukwekkendste demo voor het laatste bewaard. Deze was gebaseerd op Valve's populaire game Portal, waarin een kunstmatige intelligentie, GlaDOS, mij gevangen hield in een fabriekachtig gebouw. In de game draait het om vooruit komen door het gebruik van portals, maar die speelden in deze demo geen rol, alleen de setting werd gebruikt. De demo startte in een garage voor kapotte robots en ik moest verschillende tools gebruiken om de robot te repareren. Daarbij moest ik om de robots heenlopen om de kapotte onderdelen te vinden. Dat ging natuurlijk fout en al snel kwam GlaDOS de complete ruimte uit elkaar halen en kondigde ze mijn nabije dood aan. Mensen die Portal gespeeld hebben kunnen zich wellicht voorstellen hoe het is om GlaDOS op een virtuele meter van je gezicht te zien hangen - het is intimiderend.

GlaDOS is met een VR-bril op een stuk intimiderender dan op een plaatje


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True