Door , , 78 reacties

Het ene jaar heeft een drukkere start dan het andere, als het om het aantal games gaat dat wordt uitgebracht. Dat 2014 vooralsnog niet al te hard van stapel loopt als je kijkt naar gamereviews en -previews is ergens natuurlijk jammer, maar tegelijk een voordeel. Het geeft ons namelijk de tijd om eens wat games uit te proberen die in drukkere tijden de frontpage nooit zouden hebben gehaald. En dat terwijl er in het aanbod van dat 'soort' games best titels kunnen zitten die de moeite waard zijn.

In die laatste categorie valt, dat verklappen we maar vast, The Banner Saga. Deze strategische role-playing game vindt zijn oorsprong bij drie ontwikkelaars die BioWare verlieten om voor zichzelf te beginnen, binnen hun eigen studio genaamd Stoic. De ontwikkelaars wilden bovenal een game maken die ze zelf zouden willen spelen. Tegelijkertijd moest hun project een ode worden aan de grote rpg-klassiekers van weleer die ze zelf in een grijs verleden met veel plezier hebben gespeeld, zoals Baldur's Gate en King of Dragon Pass.

The Banner Saga

The Banner Saga neemt spelers mee naar een op de oude Vikingen gebaseerde spelwereld. Centraal staat de strijd die de mensen samen met het reuzenvolk varl voeren tegen de Dredge, die nog het meest lijken op grote, enigszins houterig uitziende robots. De mensen en de varl sloten ooit een alliantie om samen tegen de Dredge te vechten, die zich na hun nederlaag in de tweede grote oorlog stil hielden. Bij aanvang van The Banner Saga zijn ze echter teruggekeerd. Waarom? Daar kom je gaandeweg achter. Dat de wereld er in The Banner Saga niet al te florisant voor staat is echter al meteen duidelijk. De Goden zijn dood en daardoor is de wereld stuurloos. Zelfs de stand van de zon is stilgezet, waardoor hij non-stop op de spelwereld blijft schijnen.

Binnen deze setting beleven personages als Ludin, Vognir, Rook en Alette hun avontuur. Deze helden zijn aan het begin van The Banner Saga verdeeld over twee karavanen, die je gedurende het spel begeleidt. De ene karavaan, met mensenprins Ludin en enkele varl-helden zoals Vognir, is op weg naar de hoofdstad van de varl, voor een onderhoud met de varl-koning. De andere karavaan, waar vader Rook en dochter Alette deel van uitmaken, bestaat uit vluchtelingen waarvan het dorp werd aangevallen door de Dredge. Ze hebben geen duidelijk eindpunt om naartoe te gaan, maar zijn vooral op zoek naar een veilige haven om te ontsnappen aan de Dredge-legers.