Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Meer tegenstand in Xcom: Enemy Within

Mechanisch pak

In het Cybernetics Lab kun je een MEC bouwen, oftewel een Mechanized Exoskeleton Cybersuit. Als het pak klaar is, kun je dat aan één van je soldaten toewijzen, die daarna in een groot stalen pak rondloopt. Je kunt kiezen uit drie varianten: de Warden, de Sentinel en de Paladin. De Warden is het goedkoopst en heeft als gevolg daarvan de dunste bepantsering. Hij heeft echter wel een erg handige vlammenwerper, waar vooral niet-mechanische tegenstanders erg gevoelig voor zijn. Verder kan de Warden met zijn mechanische vuist voorwerpen vernietigen, zoals de hekjes, kratten, kisten en muurtjes die als dekking kunnen dienen voor de alien die je om wilt leggen. De Sentinel heeft al een iets dikker pantser. Hij is bewapend met een granaatwerper. Handiger is dat de Sentinel Restorative Mist rond kan spuiten, dat alle teamgenoten in de buurt geneest. De Paladin heeft het dikste pantser en kan een Proximity Mine afschieten en een Electro Pulse afgeven, die vooral mechanische tegenstanders treft.

Veel meer dan de genetisch gemodificeerde soldaten hebben de MEC's flinke invloed op de gameplay van Enemy Within. Waar de genetische soldaten subtiele tactische voordelen hebben, zijn de MEC's meer van het grove werk, en dat geldt ook voor hun invloed op de gameplay. Waar je voor genetische soldaten nieuwe mods kunt kopen om ze effectiever te maken, hebben MEC's een rangensysteem dat vergelijkbaar is met dat van gewone soldaten. Via die weg kun je One For All bemachtigen, waarmee je MEC een schild op kan roepen waar teamgenoten achter kunnen schuilen. Daardoor ontstaat, nog meer dan voorheen, de neiging om je squad bij elkaar te houden en als een soort Romeinse falanx het slagveld te betreden. Dat werkt uitstekend, maar maakt de game ook een beetje saai. Zet twee MEC's voorop, laat de andere vier teamleden daarachter schuilen en trek als een hecht blok over het slagveld. Het is maar goed dat MEC's vrij duur zijn. Daardoor is het een flinke tegenslag als je een MEC verliest, wat toch nog dwingt tot enige voorzichtigheid, zeker later in de game. Het is bovendien maar goed dat in sommige maps Meld te vinden is. Dat maakt dat er wat tijddruk is en er risico's moeten worden genomen. Het is echter vooral goed dat sommige vijanden weten wat flanken is, al zijn niet alle maps daar geschikt voor.

Omtrekkende beweging

Opvallend genoeg zijn het vooral de nieuwe vijanden in de game die goed doorhebben dat flanken een waardevolle strategie is. Die nieuwe vijanden zijn zowaar niet buitenaards, maar gewoon menselijk. Xcom wordt in Enemy Within tegengewerkt door Exalt, een groepering die de buitenaardse invasie wel ziet zitten en denkt dat de aliens het beste met ons voor hebben. Aan jou de keuze om Exalt te bestrijden. Het is een serie extra missies die iets anders in elkaar zitten dan je gewend bent. Je stuurt eerst een infiltrant naar het gebied waar Exalt actief is en kunt een paar dagen later op zoek naar die infiltrant, met je gebruikelijke squad. Eenmaal aangekomen, moet je eerst op zoek naar de infiltrant en die vervolgens beschermen als hij een aantal zendmasten onklaar maakt, om zo het verspreiden van Exalt-communicatie te verhinderen en de toenemende paniek in de streek in te dammen.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True