Door Arnoud Wokke

Redacteur

Apple iPhone 5s: allemansvriend met turbomotor

Conclusie: kwestie van details

We zijn het niet gewend van Apple, maar aan de grootste innovatie in de iPhone 5s heb je, in elk geval vooralsnog, geen klap. De 64bits-processor in de smartphone is uniek en een mijlpaal in de geschiedenis van smartphones. Dat laat ons nerd-hart sneller kloppen, maar maakt het de telefoon rapper? Ja, maar als je de iPhone 5 en 5s niet naast elkaar houdt, merk je het verschil nauwelijks.

Voor het overige kun je weer de nodige vinkjes zetten die je verwacht bij een nieuwe iPhone; de camera is iets beter, hij is sneller en hij heeft een vernuftige nieuwe feature in de vorm van de vingerafdrukscanner. Als je een iPhone 4S of ouder model hebt, zou je dan moeten updaten naar de 5s als je je abonnement verlengt? Ja, natuurlijk. Als je de volle mep moet neerleggen kun je er nog eens over nadenken, omdat je met iOS 7 al een groot deel van de vernieuwing van de 5s op je huidige iPhone krijgt. Als je al een iPhone 5 hebt, moet je veel geld overhebben voor het feit dat je je code niet elke keer hoeft in te voeren. Bovendien hebben we twijfels bij het ontwerp. Veel mensen met de bijna gelijke iPhone 5 hebben veel meer beschadigingen dan bij vorige iPhones en er lijkt maar weinig aangepast om die problemen te verhelpen. Een hoesje is dus nodig, maar wat heb je dan aan een mooi ontwerp?

De iPhone is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een ware allemansvriend. Het is de smartphone van geworden van Apple-fans, maar ook van mensen die hun oude domme mobieltje hebben ingeruild voor een slimmer apparaat om daarmee te mailen, te WhatsAppen, te Facebooken en een paar vogels af te schieten op groene varkens. Daarmee voelt de 5s een beetje overpowered; alsof mensen een auto met een Formule 1-motor kopen om daarmee om de hoek boodschappen te gaan doen. Voor wie al die rekenkundige en grafische spierballen wel wil gebruiken, is het fijn te weten dat de 5s de krachtigste en snelste smartphone op de markt is.

Gaat Apple hiermee fans van Android of Windows Phone over de streep trekken? Die kans lijkt niet zo groot. Apple heeft een iPhone gemaakt voor zijn fans. Wie de iPhone al te duur of niet aantrekkelijk vond, zal in de 5s geen toestel vinden dat op wat voor manier dan ook overtuigt. Hoe dan ook, Apple heeft niet stilgestaan op het gebied van hardware en software, en daardoor wordt het niet links en rechts ingehaald zoals een jaar of vier, vijf geleden met Nokia gebeurde. Aan de andere kant is het ironisch dat de iPhone in absolute aantallen veel minder succes had toen hij nog een grote voorsprong op de concurrentie had.

De tijd dat de nieuwe iPhone steevast de beste smartphone op de markt is, ligt achter ons. Deze iPhone heeft namelijk eigenlijk alleen op processortechnologie en met de gebruiksvriendelijke vingerafdrukscanner een voorsprong op de concurrentie. Wie op zoek is naar een snelle, gebruiksvriendelijke smartphone, heeft inmiddels min of meer gelijkwaardige alternativen op drie platforms. De keuze hangt dan af van details. De iPhone is voor heel veel mensen niet langer de enige juiste smartphone, maar het blijft een prima keuze.

Samengevat

De iPhone 5s lijkt een kleine upgrade ten opzichte van de oudere iPhone 5, maar bevat toch veel verbeteringen. De meest in het oog springende is de vingerafdrukscanner, die goed werkt en een handige manier vormt om je iPhone te beveiligen. Dankzij Apples eigen A7-processor is de iPhone 5s loeisnel en heeft hij een prima accuduur. De behuizing is prettig klein voor wie geen grote telefoon op zak wil hebben, maar tegenover alle concurrentie is het scherm erg klein. Daarnaast ontbreekt de optie om een sd-kaartje in het toestel te stoppen en leg je al snel 100 euro meer neer voor meer geheugen. Ook is hij ontzettend duur, al levert hij vermoedelijk tweedehands over een paar jaar nog een hoop op.

Pluspunten

  • Heel, heel snel
  • Vingerafdrukscanner is handig
  • Accuduur is bovengemiddeld

Minpunten

  • Scherm is klein ten opzichte van concurrentie
  • Geen uitbreidbaar geheugen
  • Duur

Eindoordeel

Tweakers zegt: 9

Reacties (434)

434
390
243
16
0
51
Wijzig sortering
Kijkend naar de reviews van de laatste paar nieuwe smartphones, dit zijnde de Sony Xperia Z1, Apple iPhone 5C en iPhone 5S snap ik van de eindbeoordeling echt niets. Even een overzicht:

Xperia Z1: 3.5 uit 5
Pluspunten: Mooi/luxe, uitbreidbaar geheugen, waterdicht, snel
Minpunten: Scherm valt tegen, camera niet top, duur

iPhone 5c: 4 uit 5
Pluspunten: Accuduur bovengemiddeld, houdt lekkerder vast t.o.v. andere iPhones
Minpunten: Scherm klein t.o.v. concurrentie, geen uitbreidbaar geheugen, te duur voor wat geboden wordt

iPhone 5S: 4.5 uit 5
Pluspunten: Heel snel, vingerafdrukscanner is handig, accu bovengemiddeld
Minpunten: Scherm klein t.o.v. concurrentie, geen uitbreidbaar geheugen, duur


De conclusie van Tweakers bij de Xperia Z1 vind ik opmerkelijk op de punten van de camera en het scherm. Zowat elke andere reviewsite geeft de Xperia Z1 4.5 uit 5 sterren en worden dingen als het scherm en de camera juist geprezen. Wellicht dat men bij Tweakers een model met een slecht scherm heeft gekregen (de Xperia Z had ook 2 verschillende schermen met verschillende prestaties).

Vervolgens komen de iPhones met als eerste de 5C. Wat ik, en denk ik menigeen met mij, bij dit toestel altijd in het achterhoofd heeft is dat dit in principe een iPhone 5 is in een goedkoper jasje. Bij andere merken worden telefoons goedkoper naarmate ze langer uit zijn. De iPhone 5 (16GB) kost nu 549 euro, de iPhone 5C kost 599 tot 649 euro. Hetzelfde device, inmiddels 1 jaar oude hardware, minder features als de Xperia Z1 (SD-card, waterdicht etc.), minder premium look/feel als de Xperia Z1, even duur als de Xperia Z1... maar toch een hogere score. Snapt u hem nog?

Dan de iPhone 5S. Kijkend naar de vergelijking hierboven tussen de Xperia Z1 en 5C kan je op een aantal vlakken de punten van de 5C een op een overnemen naar de 5S. Echter heeft de 5S wel een premium look/feel, is de hardware niet "oude wijn in nieuwe zakken" en heeft hij een extra feature met de vingerafdruk scanner. Je zou dus kunnen stellen (grofweg) bij de Xperia Z1 vs. iPhone 5S:
- Beiden erg snel, iPhone iets sneller
- Beiden een premium look & feel
- Scherm van de Z1 heeft mindere kijkhoeken, 5S is wat klein
- Beiden een unieke feature: waterdicht of vingerafdrukscanner
- iPhone 5S is VEEL duurder: €639,- voor de Z1, €849,- voor de 5S
- De Xperia Z1 heeft wel uitbreidbaar geheugen
- Accu iPhone 5S is beter

Het hele iOS vs. Android gebeuren laat ik doelbewust uit de hele vergelijking. De een vindt iOS fijner, de ander Android. Beiden zijn zeer volwassen operating systems, waar iOS als laatste een nieuwe grote release heeft gekregen. In deze release zitten/zaten wel nog een bugs waarvan ik zeg "die hadden nooit in de uiteindelijke release mogen zitten". Deze zijn of worden binnenkort wel gefixt.

De punten waar er een duidelijk onderscheid is heb ik onderstreept. Bij 2 van deze 3 punten is de winst voor de Xperia Z1. Maar de Xperia Z1 krijgt een score van 3.5 uit 5, de iPhone 5S 4.5 uit 5. Wederom: snapt u hem nog? Alleen al het feit dat de iPhone 5S MINIMAAL €849,- euro kost zou voor mij al reden zijn om minimaal 1 volledige ster af te trekken.

Mijn (heel compacte) conclusie van dit geheel zou zijn: conclusie van de Xperia Z1 valt te betwisten (gezien vele andere reviewsites), de iPhone 5C is een gewoon een iPhone 5 in een goedkoper jasje, maar met een hoger prijskaartje en tenslotte de iPhone 5S is (alles in overweging genomen) een even goede telefoon als de Xperia Z1 alleen veel duurder.
Mooie, inhoudelijke reactie. Ik grijp graag de gelegenheid om toe te lichten hoe ik tot de scores ben gekomen.
De conclusie van Tweakers bij de Xperia Z1 vind ik opmerkelijk op de punten van de camera en het scherm. Zowat elke andere reviewsite geeft de Xperia Z1 4.5 uit 5 sterren en worden dingen als het scherm en de camera juist geprezen.
Mowah, het verschilt. GSM Arena, die ik vaak in de reacties heb zien aandragen als aanwijzing dat onze review tekort zou schieten op gebied van scherm, vindt de camera ook niet best:
The camera however failed to impress us
En nu we het toch over GSM Arena hebben, zij zeggen over het scherm, naast alle complimenten:
And we're hearing reports that perhaps not all units available worldwide has a display as nice as this one.
Kennelijk heb ik er zo een, want het scherm is echt zo matig als ik omschrijf en zoals onze cijfers ook staven. Ik schrijf echter ook in mijn review:
Er is wel iets geks aan de hand; reviews van andere sites die schermmetingen doen, zoals GSMArena, kwamen tot een andere conclusie over het scherm dan wij. Hoewel het scherm dat we hebben getest overeenkomt met dat van de Z1 die we bij de hands-on zagen, leken ook de schermen van de Z1-exemplaren op de beursvloer van de IFA begin september beter. Kortom: het lijkt erop dat er Z1's zijn met betere beeldschermen en dat het onderlinge verschil veel groter is dan we tot nu toe bij een telefoon hebben gezien.
Ik kan helaas geen beoordelingen geven van schermen van smartphones die ik niet heb - en dus kan ik alleen afgaan op wat ik heb. Inmiddels is Wout bezig met andere reviews, waarin de Z1 als vergelijkingsmateriaal dient en hij komt tot dezelfde conclusies als ik op het gebied van scherm en camera.

Kortom: de review van de Z1 heeft een terechte beoordeling, want scherm en camera zijn twee van de belangrijkste elementen voor veel mensen en die kunnen écht niet voor een toestel dat zo duur is. De accuduur idem. Vier sterren had ik dus nooit kunnen geven, want op drie belangrijke punten laat de Xperia Z1 het liggen - in elk geval bij mijn exemplaar.

De 5c daarentegen heeft een betere accuduur, een scherm dat er beter uitziet en een camera die over de hele linie beter presteert. Hoe zou ik dan lager kunnen geven?
Wat ik, en denk ik menigeen met mij, bij dit toestel altijd in het achterhoofd heeft is dat dit in principe een iPhone 5 is in een goedkoper jasje.
Klopt.
- iPhone 5S is VEEL duurder: €639,- voor de Z1, €849,- voor de 5S
Die prijs is bizar. Hij wordt 699 euro en iedereen heeft hem voor die prijs in Duitsland al kunnen kopen (of heeft dat gedaan). Dat wordt ook de prijs in NL. Net doen alsof hij 850 euro is, zou dus alleen marketing zijn voor die ene webwinkel die hem grijs heeft geimporteerd. Daar pas ik voor.
Mijn (heel compacte) conclusie van dit geheel zou zijn: conclusie van de Xperia Z1 valt te betwisten (gezien vele andere reviewsites)
Van tevoren heb ik met Sony contact gehad, maar dat overleg heeft er niet toe geleid dat Sony noodzaak heeft gezien het exemplaar te vervangen. Kortom: wat ik heb gezien, is kennelijk volgens Sony normaal.

Het gebeurt dat fabrikanten reviewexemplaren uitdelen of eerste batches maken die beter zijn. Ik kan me van HTC herinneren dat ze een 'reviewsoftware' hadden gemaakt voor de One X met betere prestaties in benchmarks, maar kortere accuduur (dat was software-versie 1.27, ik heb ook getest met de betere 1.26 en 1.28).

Een conclusie betwisten omdat je elders reviews met andere strekking hebt gezien is wel riskant: in andere landen worden reviewexemplaren uitgedeeld door andere afdelingen en in het geval van Amerikaanse reviews verschilt de hardware en software veelal.

Wij testen veel, waardoor we onze observaties met metingen kunnen onderbouwen. Die metingen zijn gedaan met gelijke afbeeldingen, in gelijke omstandigheden en met dezelfde hard- en software. Onze testresultaten kloppen daarom - dat garandeer ik je.

In plaats van te twijfelen en de resultaten te betwisten kun je je beter afvragen hoe het kan dat Sony twee soorten Xperia Z1's in omloop heeft. Dat is een slechte zaak, hoe je het ook bekijkt.
Die prijs is bizar. Hij wordt 699 euro en iedereen heeft hem voor die prijs in Duitsland al kunnen kopen (of heeft dat gedaan). Dat wordt ook de prijs in NL. Net doen alsof hij 850 euro is, zou dus alleen marketing zijn voor die ene webwinkel die hem grijs heeft geimporteerd. Daar pas ik voor.
Ik stel dan ook niet dat je de 5S niet goedkoper kunt krijgen, echter op dit moment is dit de prijs hier in Nederland. Dat de uiteindelijke prijs zal stabiliseren ronde de €699,- geloof ik graag (gezien de prijzen in Duitsland), echter de vraag is wanneer dat is. Morgen, volgende week, volgende maand? Tegen die tijd is de Xperia Z1 wellicht ook weer goedkoper. Volgens de Pricewatch daalde diens prijs na de release met €50,- binnen een paar dagen. Al met al, als je op dit moment de vergelijking wilt trekken kan je alleen kijken naar de exacte prijzen van vandaag.
Een conclusie betwisten omdat je elders reviews met andere strekking hebt gezien is wel riskant: in andere landen worden reviewexemplaren uitgedeeld door andere afdelingen en in het geval van Amerikaanse reviews verschilt de hardware en software veelal.
Riskant zou ik het niet noemen. Als consument zijnde baseer ik mijn mening en/of aankoopgedrag nooit op 1 specifieke review. Ik heb op Google gezocht naar een zooitje reviews, helaas drukken niet allen hun oordeel ook uit in een score. Van de websites waar wel een score uit kwam (waaronder CNet, The Verge, GSM Arena) kwam ik op een gemiddelde van 4.3 uit 5.

Ook is men in menig review wel vrij tot zeer positief over zowel de camera als het scherm. Vandaar mijn scepsis betreffende deze punten. Zoals jij ook al aangeeft kan het zijn dat jullie een exemplaar met een slechter scherm hebben en ja, dat is en blijft vreemd van Sony.
Voor mij is de kijkhoek lang niet het belangrijkste van het scherm. Kleurechtheid (temperatuur en kleurfout), contrast en helderheid hecht ik meer waarde aan. Wat betreft kleurechtheid doet de Z1 het goed, hoewel ik me bij jullie review wel las dat de kleurfout slechts redelijk was. Bij mijn Xperia Z kun je de kleuren zelf instellen via Settings > Display > White Balance (hue, saturation, gamma etc.). Ik weet niet of dit bij de Xperia Z1 ook kan, anders is het wel interessant om dit eens handmatig te verstellen.
Wat betreft helderheid en contract, in dat laatste geval in ieder geval volgens andere reviews, doet de Xperia Z1 het ook prima. Als jullie inderdaad een exemplaar hebben met een slecht scherm en Sony ziet geen noodzaak om jullie van een ander te voorzien dan is dat spijtig.

Om toch even terug te komen op de iPhone 5S, waar dit artikel over gaat, vind ik de score van 4.5 uit 5 vrij ruim. Ten opzichte van de concurrentie, welke al als 'duur' wordt bestempeld, is hij duurder (hoeveel valt te betwisten), meer geheugen (geen SD) kost nog altijd een fortuin, iOS 7 had bij de release een aantal bugs en (wat in de review als minpunt wordt aangegeven) is het scherm aan de kleine kant. Voor dit alles maar een half punt aftrek noem ik iets te positief beoordeeld. Een score van 4 uit 5 lijkt mij persoonlijk een betere waardering.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 30 september 2013 21:02]

Het zijn gewoon Apple fans bij Tweakers, dat merk je gelijk aan hun iphone reviews.
Altijd hoge scores. Android toestellen worden laag beoordeeld.
De Iphone 5c 4 sterren, slaat nergens op.

Durf te wedden dat deze reviewer een Iphone in zn achterzak heeft. En binnenkort voor de Apple store gaat kamperen.
- iPhone 5S is VEEL duurder: €639,- voor de Z1, €849,- voor de 5S
Zodra de iphone 5s in Nederland verkrijgbaar is, zal de prijs op 699 euro voor de 16gb variant liggen (net als in Duitsland). Dat is 60 euro duurder dan de Z1, niet ruim 200 euro...
Ik kijk naar de huidige (pre-order) prijzen. De Xperia Z1 was bij introductie als ik mij goed herinner ook 680-700 euro. Daarbij komt dat tegen de tijd dat de iPhone 5S hier 699 euro kost, de Xperiz Z1 wellicht ook alweer verder in prijs is gedaald.
Het blijft koffiedik kijken en de enig betrouwbare cijfers op dit moment zijn die nu in de Pricewatch vermeld staan. Zodoende klopt mijn vergelijking wel.
Onzin, jij weet ook wel dat de prijzen in de pricewatch nietszeggend zijn omdat de iphone 5s nog niet in Nederland verkrijgbaar is. Beste vergelijkingsmateriaal is dus Duitsland, waar ie al wel beschikbaar is, en voor een prijs vanaf 699 euro.
Euhm.. belsimpel.nl. Staat vermeld in de Pricewatch, is een Nederlands bedrijf, zegt dat de iPhone 5S (Black) binnen 24u leverbaar is. De Goud en Zilver versies staan beiden nog op status pre-order. Of de status van de zwarte iPhone 5S correct is kan ik niet garanderen, maar dat is ook niet mijn taak.

Als jij de telefoon in het buitenland wilt halen, prima, maar daar hebben mensen die via hun provider de telefoon willen halen weinig aan. Daarbij moet je dus zelf naar Duitsland gaan, wat voor veel mensen niet haalbaar of rendabel is (even vanuit Amsterdam naar Duitsland rijden is ook niet gratis).
En ja, je kunt bijvoorbeeld in het V&A gedeelte kijken naar de uit Duitsland gehaalde iPhone 5S modellen, maar ook die prijzen liggen allemaal boven de 800 euro.

Je kunt wel "onzin" roepen, maar dit zijn gewoon de prijzen in Nederland. Of de iPhone volgende maand of in een ander land minder dan die +- 850 euro kost is irrelevant; deze review is vandaag geschreven, op een Nederlandse website, alle prijzen in mijn eerste post zijn die zoals ze zijn aangegeven op diezelfde dag in Nederland.

En ook al is de iPhone 5S uiteindelijk maar 60 euro duurder dan de Xperia Z1, is deze nog altijd duurder. Ook al negeer je dat punt totaal uit mijn eerste post hebben uiteindelijk beide telefoons nog 1 punt waarop ze flink van elkaar verschillen, wat nog altijd mijn initiële punt van twijfel bij de beoordelingen zou onderstrepen.
De adviesprijs van de iPhone 5S is €699. Het is onzin om importprijzen als legitiem argument aan te halen, aangezien je dan gewoon €150,- aan een handelaar geeft.

Dus, 699. Dat is 'maar' 60 euro duurder dan de Z1. Maar daarvoor krijg je wel een snellere telefoon met betere camera en betere accu. Dus het prijsverschil is gewoon gerechtvaardigd.
Als je bij de minpunten "klein scherm" zet dan hoort bij de pluspunten "compact handzaam formaat" te staan.

Of zitten toestellen als de HTC One en Galaxy S4 net zo comfortabel in de spijkerbroek als een iPhone en liggen deze toestellen net zo prettig in één hand?
Ik ben ook van mening dat het raar is dat ze het er bij zetten. Aan de andere kant snap ik de gedachte gang wel, ergens is het ook zo dat je van een highend smartphone tegenwoordig meer een computer gevoel dan echt een telefoon gevoel krijgt. Je wilt dus een lekker groot scherm dat je je content dus het beste 'consumeren' kan.
Als minpunt is een kleiner scherm ten op zichte van de concurrentie opgegeven. Dit is nou juist een van de redenen dat ik van de HTC One terug ben gegaan naar de iPhone, omdat het scherm kleiner is. Het moet in mijn ogen gewoon een telefoon blijven. En de iPhone 5 kan ik lekker met een hand bedienen. Goed ik zou een 4,3" perfect vinden maar het is nu geen gemis. Ik denk dat daarom dit niet echt als minpunt gezien mag worden daar het per persoon verschilt. Zoveel mensen, zoveel wensen :)
Ik denk dat er twee dingen door elkaar worden gehaald. Het schermgrootte is op het gebied van het scherm een nadeel, hoe dan ook. Dat jij het bijkomende voordeel dat de telefoon kleiner is belangrijker vindt veranderd niets aan het feit dat een groter scherm een pluspunt is.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gebracht. Ik wil je niet bashen ofzo. Ik ben het namelijk met je eens en dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik geen android heb. Maar een kleiner scherm is geen pluspunt, kleinere afmetingen wel. Dat die twee dingen aan elkaar verbonden zijn neemt niet weg dat een een kleiner scherm an sich een nadeel is.
Anoniem: 338693
30 september 2013 11:39
De witte iPhone 5s ziet er strakker uit. Dit komt doordat de homeknop dezelfde kleur heeft als de behuizing, waar dat bij de zwarte/grijze uitvoering niet zo is. Ik vind dat echt heel erg lelijk.

Ik ben het trouwens totaal niet eens met de ranking die het toestel krijgt voor de prijs. In de review wordt gesproken over de meest toekomst bestendige telefoon. Dan mag je daar toch wel wat voor betalen?
1 ster geef je aan een iPhone 4S die 700 euro kost, dat is gewoon totaal belachelijk omdat het een gedateerde telefoon is. De 5S is niet gedateerd, maar kost wel heel veel geld. Dan zijn twee sterren beter lijkt mij? Of begrijp ik het rankingsysteem niet helemaal.
Wat ik nou zo jammer vind is dat er best vaak op gewezen word dat de nieuwigheden zo interessant niet zijn, maar dat heb ik ze nooit horen zeggen in reviews over de Galaxy S4. En dat terwijl de toevoeging van Touch ID en een 64 bit processor een stuk interessanter is dan bijvoorbeeld een luchtvochtigheidssensor.
Waarom wijkt die pricewatch van Tweakers zo enorm veel af van de prijzen die worden genoemd bij de verschillende aanbieders

http://www.iphoneclub.nl/dossiers/iphone-5s/

Met een prijs van € 699 is de iPhone 5s 16gb wel wat hoger dan de directe concurrentie, maar dat mag dan ook als je naar deze review kijk.
Pricewatch is op dit moment bevolkt met grijze importeurs die naar de Apple Store in duitsland rijden en met een paar van die dingen thuiskomen, die willen graag winst maken.
Arnoud Wokkel...

Er zijn een aantal zaken dat me storen aan de review.

Ten 1ste. De review is bijzonder saai en monotoon.

Ten 2de. Er zijn heel veel meningen in de review verwerkt. Zoals al heel veel wordt aangehaald. De reden dat ik juist een iPhone wil is OMDAT het een kleiner scherm heeft. Ik wil geen surfplanken van telefoons.

Ten 3de. De resolutie. Apple kiest ervoor om niet 123987123498362487234 verschillende soorte resoluties te maken, zodat er veel minder fragmentatie ontstaat. Makkelijker voor devs en uiteindelijk levert dat een goede gebruikservaring voor de gebruikers op. Daarnaast wordt hier in de reacties gedaan alsof het scherm zo slecht is. Maar het is nog steeds een TOP scherm, prachtige kleuren en zeker scherp genoeg voor de afstand waarmee je het gebruikt.

Ten 4de. Apple wordt altijd erg hard afgerekend als er niet genoeg wordt geinoveerd. Terwijl andere fabrikanten al jaren alleen maar kopiëren of functies uitbreiden, zoals octa-cores, 41MP camera etc. Alleen Sony kan ik credits geven met hun waterdichtheid.

Ten 5de. Je zegt de hele tijd dat de telefoon zo snel is, maar je doet bijna alsof het stom is dat je er niets van merkt. De telefoon zit gewoon aan de top van de top, eenzaam kwa snelheid. Wanneer apps geoptimaliseerd zijn voor 64bit en voor de iPhone 5s, zul je pas echt verschil gaan merken. Zoals met games. Het is juist een bijzondere prestatie dat iOS zo soepel loopt op oudere modellen.

Ten 6de. Je vindt het vervelend dat het ontwerp niet is veranderd. Maar juist hier is de gedachten erachter zoveel waard! Daardoor kunnen accessoires 2 jaar gebruikt worden. Daardoor hebben fabrikanten veel meer garantie dat ze meer accessoires kunnen verkopen. En de accessoires zijn meteen beschikbaar als de telefoon uit komt. Dit zou in mijn ogen dan ook juist een positief punt zijn. Het is niet voor niets dat er ZOVEEL iPhone compatible aperatuur op de markt is gebracht.

Ten 7de. Ik had ook wel graag uitbreidbaar geheugen gezien. En ik had ook de prijs graag wat lager gezien, dus daar ben ik het wel mee eens.

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 30 september 2013 12:42]

Het is zeer wonderlijk dat de 5s 2x zo snel is als de 5 maar niet 2x zo snel aanvoelt.

Deels komt dit waarschijnlijk door de animaties, maar voornamelijk wordt dit veroorzaakt doordat iOS 7 al optimaal werkt op de iPhone 5. Dus eigenlijk is het een eerbetoon aan de efficientie van iOS 7 en van de software/hardware integratie van Apple in het algemeen.

Het is interessant te kijken hoe de reviewer zometeen de "Samsung Galaxy S64" (fictief toestel op basis van ARMv8 processor van Qualcomm) gaat beoordelen. Ik heb het vermoeden dat Android OS -wel- "voelbaar" sneller wordt op een snellere chip. Dit omdat Android OS nog steeds niet optimaal werkt op de huidige quad core processors. Om die reden zal de reviewer waarschijnlijk het voordeel van de 64 bits Samsung processor tov zijn voor voorganger hoger inschatten dan bij de Apple A7 vs de Apple A6! En hij heeft niet eens ongelijk, is geen android fanboy dan, maar de onvolmaaktheid van Android OS geeft Samsung hier gewoon een voordeel tov Apple! Upgrade advies is meer gerechtvaardigd omdat de Android software sub-optimaal is en beter tot zn recht komt op een 2x zo snelle processor.

Een prachtig voorbeeld van "elk nadeel heb zn voordeel". We gaan het zien in 2014!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474132 op 30 september 2013 14:44]

Tussen alle flames zie ik niemand iets zeggen over het verschil in CPU tussen de iPhone en de Samsung Galaxy S4. Ben ik nou de enige die het ongelooflijk vind dat een dual core op 1 GHZ een quad core 1,9 ghz eruit blaast met soms wel 2x betere performance? Ok, ghz zeggen niets maar je moet ze nageven dat ze bij Apple wel weten hoe een CPU ontworpen moet worden. Hoe dan ook een goede review!
Het is gewoon niet zo spannend. De iPhone is weer een half jaar nieuwer, dus weer iets sneller, al is dat lang niet in alle benchmarks duidelijk. Over een half jaar, waarschijnlijk eerder, is een andere fabrikant weer sneller. Zo werkt de technologische ontwikkeling nou eenmaal. Dat de S4 quad core heeft en de iPhone 64 bit heeft is voor de meeste mensen niet meer dan marketing termen, net als benchmarks. Het gaat inderdaad om de real world prestaties, hoe dat precies bereikt wordt doet er niet toe. En dat is gewoon prima bij deze iPhone, maar ook bij zn concurrenten.
Klopt maar Valt het je niet op dat de iPhone met 1/4 van de clocksnelheid tot bijna 2 x zo hoge prestaties bereikt? Dat zegt iets over efficientie en power. Ook zonder verlies van je batterij.
Mijn nieuwe i7 processor presteert ook beter met een lagere snelheid dan mijn Pentium IV. Een simpele stat zegt gewoon niets, het gaat om de realworld prestaties. Wat maakt het nou uit welke techniek er achter zit, als hij maar lekker snel is, toch? Heeft verder niks met knap te maken, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en er is geen enkele reden waarom je als consument blijer zou moeten zijn met de ene optie dan met de andere optie.
Anoniem: 322276
@ph4ge3 oktober 2013 01:07
De grap is juist dat Apple de combinatie levert van snelst/ kleinst/ lichts/ langst bruikbaar. En dat zegt iets over het totaalontwerp en hoge mate van efficiency. Natuurlijk is dit voor mensen die liever eeb Phablet'achtige hebben weinig interessant, een dikke accu erin en gaan, maar ik denk dat voor mensen zoals ik, die vroeger ook de kleinste/ snelste Nokia's hadden, dit wel doorslaggevend is. Kortom ik waag het te betwijfelen en daar mag je me op aanspreken dat er binnen nu en een jaar iets op de markt komt dat zo uitgebalanceerd is.
Oke, mooi scherm, goede hardware, en dat alles voor een spotprijsje van maar 850 euro!
Sorry, maar ik begrijp echt niet wie er nou zoveel geld uitgeeft aan een telefoon.
Ik krijg toch altijd kriebels als ik op tweakers reviews lees over mobiele telefoons. Je merkt gewoon dat persoonlijke meningen een rol spelen en objectiviteit ver te zoeken is. Hoe kan deze telefoon nou 4,5 ster scoren als ik in de inhoudsopgave dit zie:
5. Accuduur: bovengemiddeld
8. Design: weinig veranderd
9. Scherm: bijna hetzelfde

En opmerking als: 'maar als je de iPhone 5 en 5s niet naast elkaar houdt, merk je het verschil nauwelijks'

Bizar gewoon, begrijp dat het een prima toestel is, maar 4,5 ster met zo'n prijskaart en dit soort kopjes. Kan het gewoon niet begrijpen. Hij is niet merkbaar sneller, design is bijna hetzelfde, scherm is bijna hetzelfde en accuduur bovengemiddeld... Het zijn niet mijn woorden.

Edit: OMG, wat een fanboys zeg. Nog nooit een -1 gehad op mijn opmerkingen op tweakers, zelden een 0 en nu opeens een -1. Ik zeg gewoon wat ik in de review lees. Je krijgt bijna hetzelfde voor meer geld, als dat tegenwoordig 4,5 ster is...

@ hieronder, zal geen nieuwe reactie plaatsen, want wordt toch weer helemaal dood gemod. Mijn fout om kritisch te zijn op een apple product natuurlijk. Als mensen 700€ willen uitgeven aan een marginaal beter product dan gaan ze hun gang maar. Kan alleen niet begrijpen dat Tweakers mee gaat hierin. Er wordt meerdere malen in de review gezegd dat iphone al lang niet meer de beste is, maar toch 4,5 ster scoren met een prijskaart welke ruim 150-200€ boven de gem. high end phone zit begrijp ik gewoon niet. Als IOS de reden hiervoor is, zou je dus beter de 5 kunnen nemen, want de 5s is maar marginaal beter wordt er steeds gezegd.

[Reactie gewijzigd door shenr op 30 september 2013 17:00]

Ik krijg toch altijd kriebels als ik op tweakers reviews lees over mobiele telefoons. Je merkt gewoon dat persoonlijke meningen een rol spelen en objectiviteit ver te zoeken is. Hoe kan deze telefoon nou 4,5 ster scoren als ik in de inhoudsopgave dit zie:
5. Accuduur: bovengemiddeld
8. Design: weinig veranderd
9. Scherm: bijna hetzelfde
Zou het kunnen dat al deze aspecten al zo goed waren bij de iphone5 dat deze nog altijd zeer goed zijn bij de 5S ondanks dat er weinig aan gewijzigd is?
En opmerking als: 'maar als je de iPhone 5 en 5s niet naast elkaar houdt, merk je het verschil nauwelijks'
Dat wil alleen maar zeggen hoe goed de 5 wel niet is.Vergeet niet, het is een dual core en presteert beter dan menig quad of octocore. Doe daar de 64bits bij en het zou maar erg zijn als daar geen hoge score aangegeven zou zijn door T.net.
Bizar gewoon, begrijp dat het een prima toestel is, maar 4,5 ster met zo'n prijskaart en dit soort kopjes. Kan het gewoon niet begrijpen. Hij is niet merkbaar sneller, design is bijna hetzelfde, scherm is bijna hetzelfde en accuduur bovengemiddeld... Het zijn niet mijn woorden.
Nogmaals, iets wat al goed is en slechts marginaal verbetert kan nog altijd zeer goed scoren. Begrijp je dat niet ofzo?
Anoniem: 103465
@aval0ne1 oktober 2013 08:25
Dit is ook de reden dat Blackberry 10 voor dual core gaat en 1,5 of 1,7 Ghz terwijl de OS
voldoende heeft aan 1 Ghz. Quadcore is verkoop truukje van meer is beter.

Wat me wel tegen staat tegenover blackberry OS 10.2 welke compatible is met allerlei hardare (stereo setje en TV,,s en zelfs met apple producten dat Apple dat zelf niet is .Je moet dus apple kopen terwijl veel computer laptops juist veel betere specs hebben voor veel minder geld.

De 5S vindt ik alleen de silver mooi maar de rest wat minder en ga niks zeggen over de 5C wat die stap snap ik niet want de 5 heeft dezelfde specs en lijkt me beter dat men die had aangehouden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 1 oktober 2013 08:27]

De 5 (of liever: de 5C) is maar marginaal goedkoper dan de 5S. Nog steeds duurder dan menige flagship droid.

Voor de 100E prijsverschil is de 5S genoeg extra (met name in toekomstvastheid) dat het niet echt de moeite waard is om voor de oudere generatie te gaan.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 1 oktober 2013 19:23]

850 euro? Hoe kom je erbij? Hij kost 699 euro in Duitsland (en dat zal dus waarschijnlijk ook in Nederland de prijs worden). 699 euro is best duur hoor, maar ik snap niet waarom je er 150 euro bij moet verzinnen.
Omdat hij voor dat bedrag en hoger in de pricewatch staat? Beetje opletten voor je anderen gaat bekritiseren;
http://tweakers.net/product/341877/apple-iphone-5s/
Ja, dat is import. Hij is officieel nog niet in NL uit en Apple heeft hem geen €850 gemaakt. Beetje onzin om te oordelen dat een telefoon te duur is op basis van de prijs op de grijze markt als je weet dat deze ook binnenkort officieel in Nederland verkrijgbaar zal zijn.
Maar dat is niet de officiële prijs. De 16GB versie zal gewoon 699 kosten wanneer deze in NL / België gereleased wordt. De 850 zijn toestellen die geïmporteerd worden en waar de handelaar in kwestie dus ongeveer 150 euro extra winst op maakt.
Dezelfde mensen die voor hetzelfde bedrag een HTC one kochten.Het zijn goede telefoons en ze kunnen makkelijke 4 jaar mee gaan. Dat deed mij Iphone 4 wel dus dan is het toch wel een hoge prijs waard?
Om nog maar te zwijgen over wat je krijgt voor je tweedehands iPhone in vergelijking wat je nog krijgt voor een HTC One. Wie slim is koopt een iPhone en koopt het jaar daarop de laatste nieuwe iPhone voor amper €200
Hoe de wereld er over een paar jaar er uit ziet is natuurlijk onduidelijk. Een zich steeds verder verdiepende crisis om maar iets te noemen. Daarbij is er nog een mooi vb van marktwaarde van producten die toch zomaar heel snel kan instorten. Mooi vb hiervan is de grote bakken van auto's waarin zo'n beetje alle Amerikanen tm de begin jaren 80. Toen kwamen de Japanners met auto's die in hoog tempo beter en zuiniger werden en de bakken waarin heel Amerika geloofde dat dat iets was van een cultuur die eindeloos stand zou houden. De markt voor die grote auto's draaiende en klapte in razend tempo in.
Wat ik hiermee wil zeggen is er geen garantie is dat dingen waar men nu 2de hands nog behoorlijk veel geld opbrengen dat in de toekomst ook nog zullen doen. MAW je moet dit soort dingen niet als een soort investering zien, om wat voor reden kan er zo maar een kanteling komen en de waarde kan instorten.
Of je laat hem uit je fikken vallen en wipet in een keer 50-100 euro van de marktwaarde af... (argh. Het is nog vers. :) )
de adviesprijs is 699 euro wat hij ook bij introductie in nederland gaat kosten. Je betaalt momenteel 150 euro om de eerste te mogen zijn die hem aan zijn vrienden mag showen
Als je €850 betaalt, dan betaal je wel €150 aan een handelaar die snel veel geld wilt verdienen. De retailprijs van de 5S in Duitsland en Frankrijk is €699, zoiets zal hij in Nederland ook wel gaan kosten. Als je een eerlijke prijs wilt betalen kan je beter wachten tot hij officieel uit is in Nederland dus ;).
9 miljoen in een eerste weekend. Dat dus.
Weet niet of Rutte nu de iPhone 5s op het oog had met dat hij Nederlanders op riep meer te gaan consumeren om de economie een impuls te geven. 8)7
Zoveel geld wordt waarschijnlijk uitgegeven icm een abonnement.
Maar dan nog is het een telefoon die behoorlijk aan de prijs is. Apple zou heel goed hebben onderzocht om te weten bij welke prijs men toch dit product nog weet te verkopen. Maar feitelijk is de telefoon overhyped, zeker wanneer je de prijs in relatie met de concurrentie brengt.

Ja, het is een hele goede telefoon (maar dat zijn de telefoons van de concurrentie, die toch honderden euro's goedkoper zijn ook)

Daarbij denk ik dat de markt zich een beetje aan het uitkristalliseren is, de meeste mensen hebben al voor een bepaald platform gekozen en zullen niet snel meer overstappen. De keuze voor een iPhone 5S zal dus voornamelijk afhangen hoe graag je bij de iClub ;) wil horen. Iets wat ik niet negatief bedoel, maar in mijn ogen wel de enige rechtvaardiging is om een dergelijke dure telefoon te kopen die nergens beter in scoort dan de concurrentie.
Ben het niet met je eens. Ik ben juist paar maanden terug van iPhone overgestapt naar een Windows Phone(Lumia 920). Tuurlijk zal het gros niet bereid zijn om over te stappen, maar zijn genoeg mensen die wanneer ze hun telefoon willen vervangen gaan kijken naar de verschillende nieuwe modellen. Sommige zullen vanwege de apps naar iPhone/Android gaan, andere juist om andere redenen naar de WP.

Ik ben overgestapt, omdat ik vond dat de iPhone te veel kostte ten opzichte van wat het leverde. Daarnaast vind ik de potentie in WP erg aantrekkelijk, vooral als straks de Windows App store samengevoegd wordt aangezien ik thuis ook een W8 laptop heb. Ook vind ik het gemak van het overzetten van bestanden(met name films) naar de WP stukken fijner dan iPhone waar je het via hun iTunes store moet huren/kopen als je het niet jailbreak.
Er zijn anders genoeg Android gebruikers die wel willen overstappen naar de "iClub". Omgekeerd ligt dat aantal veel lager. Kijk gewoon de onderzoeken er maar eens op na.

Ik snap dat gedoe ook niet over duur. iPhone gebruikers weten dat dat een iPhone niet duur hoeft te zijn en het goedkoper kan zijn dan Androids te kopen. Wat criticasters over de prijs van de iPhone is vergeten is dat de tweedehands waarde zeer hoog is wat maakt dat je volgende iPhone de prijs heeft van een mid end Android telefoon.

Wie verder kijkt vandaag is dus goedkoper af met een iPhone dan met een high end Android.
nergens beter in scoort dan de concurrentie.
Behalve dan een gruwelijk snelle proc + GPU? Dat verschil ga je wel zien in apps in de komende maanden denk ik. Verder zorgt dat ervoor dat het ding niet over twee jaar achterhaald is. Mijn 3G heb ik vijf jaar gebruikt en het enige wat me eraan irriteert is het gebrek aan snelheid. Ik wil deze ook weer een tijdje houden dus het feit dat het een snelheidsmonster is maakt dan wel uit.
Ik denk dat er nog iets meespeelt. Nml dat in China en Europa steeds meer mensen naar sim only en prepaid abonnementen gaan. In de VS heb je vaak weinig keuze en kom je op abonnementen terrecht waar je ook een telefoon bij krijgt. De 5C en 5S zijn dan relatief goedkope opties als je dat vergelijkt met de prijzen van concurrentie.
Ugh, ook jij kan het (zoals zovelen) weer niet laten om mensen die een iPhone preferen negatief te benaderen. Door te doen alsof je alleen een iPhone koopt om 'erbij te horen' schilder je ten eerste iPhone-klanten oppervlakkig af. Ten tweede vind ik het dom omdat je intrinsieke kwaliteiten van de telefoon negeert.

Immers, Touch ID is daadwerkelijk handig. De iPhone 5S is qua ontwerp nog steeds een juweeltje en er is eigenlijk geen enkele telefoon met zo'n mooi design (mijn mening uiteraard). Bovendien blijkt uit de review dat de telefoon zeer snel is en dat de camera ook erg goed is. Daarnaast zijn ook het scherm en de accuduur prima. Er zijn weinig telefoons die op al deze punten, all-round, zo goed scoren.

Qua hardware is het dus gewoon een heel goed toestel, en iOS wordt door velen nog altijd gebruiksvriendelijker geacht dan Android. Men vindt iPhones gewoon fijner werken, en dat is, in combinatie met de goede hardware, een zeer legitieme reden om deze ( dure) telefoon te prefereren boven Android-toestellen.
Ik ben het helemaal met je eens.

MAAR.....

Je moet toch ook toegeven dat er heel veel mensen zijn die een apple product in het algemeen hebben, alleen omdat het een apple product is.
Hierbij is de Iphone natuurlijk het meest voor de hand liggend.

En begrijp me niet verkeerd.
Ik weet echt wel dat apple kwalitatief hoogwaardige producten heeft.
En dat zeg ik zonder ooit een apple product te hebben gehad.

Maar bijna iedereen om mijn heen (stuk of 20 man) hebben op 4 na, een Iphone en lopen er alleen maar mee te pronken en andere af te zeiken die er geen hebben.

Dus nee niet iedereen met een iphone is zo, absoluut niet, maar er zijn er wel teveel
Nee, dat moet ik helemaal niet toegeven. Mensen die 'Apple kopen omdat het Apple is', doen dan met een reden, namelijk omdat ze Apple producten fijn vinden werken.

Althans, de mensen die ik ken. Misschien ken jij weer andere mensen. Je kan er eigenlijk nooit wat zinnigs over zeggen, dus daarom kan je je het beste gewoon onthouden van een oordeel over wat voor mensen het zijn die een telefoon kopen, dat doet helemaal niet ter zake en is onnodig polariserend.

Alsof iPhone-klanten allemaal domme schapen zijn en Android-klanten allemaal goed geïnformeerde übermenschen. De één koopt gewoon een IPhone en de ander een Android, ieder z'n voorkeur. Daar hoef je geen psychologische analsyes op los te laten.

Laten we mensen niet in een hoekje duwen enkel omdat ze een andere voorkeur voor een telefoon hebben dan jij.
Het ene sluit het andere ook niet uit. Zelfs als je ijdele mensen hebt die graag pronken, dan nog wil dat niet zeggen dat de telefoon niet goed is. Zelfs ijdele mensen zijn uiteindelijk mensen en die zullen echt geen schep uitgeven aan iets wat slecht werkt.

Oftewel, iPhones zijn mooi, gebruiksvriendelijk en duur. Veel meer is er niet over te zeggen.
Nou ja, en als mensen een iPhone kopen om ermee te pronken dan trek je je er toch niets van aan? Als jij dat zo hekelt, heb je puur en alleen jezelf ermee. Dus ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo reageert.

Niet iedereen in de samenleving kan zich bijvoorbeeld de nieuwste Mercedes Benz veroorloven, betekent dat dan dat alle Mercedes Benz rijders slecht zijn? Natuurlijk niet, maar er zijn inderdaad Benz rijders die ermee pronken.

De nieuwste Mercedes Benz is bijvoorbeeld een geweldige auto, maar moeten we die dan de grond intrappen omdat het een Mercedes Benz is? Onzin toch?

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 30 september 2013 10:11]

Ik wist niet dat ik schijnbaar in mijn reactie overkom als iemand die er een enorme hekel aan heeft.
Ik attendeer er alleen maar op dat het zo is. (in mijn beleving)

Kijk me boeit het geen moer wat iemand koopt zolang ze mij er niet mee lastig vallen.
En ja er zijn genoeg mensen die een HTC One kopen omdat het een HTC is of omdat het geen apple product is.

Maar het maakt mij totaal niet uit.
Het valt alleen op dat er in mijn omgeving zoveel zijn.
Dus mijn reactie daarom ook dat inderdaad niet alle mensen met bijv. een iphone zo zijn maar wel dat je niet kan zeggen dat er geen persoon is in de wereld die een iphone koopt alleen om te pronken.

En om te zeggen dat iedereen een iphone koopt met een rede vind ik kort door de bocht.
Zo kan ik me overal wel uitpraten.

Maar nogmaals van mij is iedereen nog steeds vrij om te doen en laten wat ze willen. Ik stoor me ook aan mensen die pronken met een GS4 of met een HTC One (ondanks dat ik er ook 1 heb).
En hoeveel mensen zijn er die bewust geen iPhone nemen (en dan niet om de prijs of performance, maar alleen omdat het van "Apple" is). Mensen maken verschillende afwegingen wanneer ze iets kopen. Je kan het eens of oneens met deze redenen zijn, maar je schildert jezelf enorm af als een ongeïnformeerde populist wanneer je zegt dat "mensen product x alleen maar kopen om mee te pronken". Tuurlijk zullen die mensen er zijn, maar dat zal ook bij andere producten zo zijn en vele mensen maken hele andere afwegingen bij hun aankopen dan "hoe cool het is".

En als jij mensen om je heen hebt die jou of andere lopen af te zeiken omdat je geen iPhone hebt, dan moet je misschien met andere mensen om gaan.
Maar bijna iedereen om mijn heen (stuk of 20 man) hebben op 4 na, een Iphone en lopen er alleen maar mee te pronken en andere af te zeiken die er geen hebben.
Ik heb hetzelfde met samsung fanaten die iedereen afzeiken die geen android heeft.
Bij elke groep heb je wel mensen die het product kopen omdat het "dat" merk is. Ik zie dat ook bij Samsung. Veel mensen hebben een voorkeur bij een merk, dat is bij all producten.
Bij Apple zie je dat ook het grootste deel aan mensen het koopt omdat zij het fijn vinden werken en het bij hun smaak past. Snijdt geen hout dat mensen het kopen puur omdat het logo erop staat, die tijd is geweest, de concurrentie biedt prima alternatieven.
Wat wel is dat mensen sneller bijvoorbeeld een iPhone kopen omdat men ook ander Apple apparatuur heeft. Het gemak van het eco systeem van Apple zorgt daar voor. Ik zou zelf ook geen seconde nadenken over een andere smartphone, puur omdat de andere merken mij dat zelfde gemak nooit kunnen geven. Maar puur omdat logo'tje... Dat aantal mensen zal heel minimaal zijn.

En dat afzeiken, dat zie ik ook in alle kampen terug.
Typisch Nederlands. Wij zijn eenmaal een landje met pronkie gehalte.
Terwijl iPhones in juist Nederland een kleiner marktaandeel hebben dan Android. Een veel kleiner zelfs.
Qua hardware is het dus gewoon een heel goed toestel, en iOS wordt door velen nog altijd gebruiksvriendelijker geacht dan Android. Men vindt iPhones gewoon fijner werken, en dat is, in combinatie met de goede hardware, een zeer legitieme reden om deze ( dure) telefoon te prefereren boven Android-toestellen.
Hier ben ik het niet mee eens. De iPhones (zeker de nr 5) staat bekend om het feit dat ze super snel kapot gaan. Daarnaast veranderen ze de gebruikerservaring per update te erg waardoor het geheel als niet consistent wordt ervaren (zoals bijv de battery drain).

Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat ze toch overgaan (in mijn omgeving naar Samsung) en dan praat ik niet alleen over consumenten in mijn omgeving
Daar staan ze helemaal niet om bekend, tenminste, bij mij niet. iPhones zijn behoorlijk degelijk hoor.

Hoe dan ook, iPhones zijn gewoon goede toestellen en veel mensen vinden ze fijner dan Android-toestellen. Niks 'erbij horen' dus, mensen kopen gewoon wat ze het fijnst vinden. Kunnen we daar niet gewoon begrip voor hebben i.p.v. iedereen met een andere mening af te doen als oppervlakkig persoon?

Dank u.
Kunnen we daar niet gewoon begrip voor hebben i.p.v. iedereen met een andere mening af te doen als oppervlakkig persoon?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er (veel) mensen die een x-merk kopen om erbij te horen, dat is een hoofdkenmerk van 'mode', maar veel mensen kopen ook gewoon wat zij fijn(er) vinden werken. Enige opmerking daarbij is dat het wél zo is dat heel veel mensen een platform niet eens proberen en toch sterke meningen hebben over die platformen. Veel iOS gebruikers kennen Android niet en vice versa.
Daar staan ze helemaal niet om bekend, tenminste, bij mij niet. iPhones zijn behoorlijk degelijk hoor.
Dat is wel een beetje kop-in-het-zand, hoor. iPhones staan sinds de 4 wel degelijk bekend om, laten we het 'twijfelachtige' noemen, designkeuzes. De 4 en 4S waren berucht kwetsbaar door hun glazen voor- en achterkant die ook daadwerkelijk héél vaak sneuvelde en de 5 staat er om bekend heel snel te 'chippen' en te krassen. De verf laat snel los aan de randen en de mooi afgewerkte hoeken zijn ook zeer kwetsbaar.

Dat wil niet zeggen dat andere merken dit soort dingen nooit hebben, maar bovenstaande is helaas gewoon een feit.
De 4S en 4S waren idd kwetsbaarder vanwege het glas, maar zijn reactie ging op de iPhone 5 ("met name de iPhone 5", zegt hij). Laat de iPhone 5 nou juist een toestel zijn wat niet kwetsbaar is.

De 5 staat idd bekend om de krasjes op de zwarte rand, maar hij zegt: "de iPhone 5 staat er om bekend supersnel kapot te gaan". Nou, krasjes zijn vervelend hoor, maar als ik een krasje op de behuizing van mijn telefoon heb zou ik deze toch zeker niet 'kapot' noemen.

Resumerend: ja de 4/4S zijn kwetsbaar, ja de 5 beschadigt relatief snel, maar de iPhone 5/5S gaan *niet* supersnel kapot.
Resumerend: ja de 4/4S zijn kwetsbaar, ja de 5 beschadigt relatief snel, maar de iPhone 5/5S gaan *niet* supersnel kapot.
Klopt. Snel beschadigen was een betere omschrijving geweest, maar doet weinig af aan de essentie van het verhaal.

Resumerend: iPhones staan er om bekend kwetsbaar te zijn. ;)
Krassen-gate is van de eerste lichtingen iPhone.

Ik ben al 4+ jaar aan de iPhone (3GS, 4, 4s en nu de 5). Ik heb 2 3GS'en gehad en 2 5's.

3GS ging de bekende muts-schakelaar kapot.

4 en 4s nooit een probleem mee gehad.

Ik bij de eerste ronde van de iPhone 5. Deze had wat krasjes en butsjes in het aluminium. Daarna een ander en probleem opgelost. Je hoorde er in het begin heel veel over, hoeveel iPhones de fabriek niet eens verlieten etc. Nu hoor je niets meer over.

Deze heb ik binnen een week terug gestuurd en toen ik de vervanger had was alles in orde.

Volgens mij was het aluminium bij de eerste batches niet voldoende uitgehard voordat men verder ging met assemblage, dit door de grote druk om zo veel mogelijk te produceren. (Aluminium is zacht van nature) Dit zorgde voor de krasjes e.d.

De iPhone 5 die ik nu heb gebruik ik sinds december vorig jaar en ziet er nog uit als nieuw.

[Reactie gewijzigd door Mr_Viking op 1 oktober 2013 12:22]

Mijn iPhone 5 had na een jaar al wel wat krasjes op de befaamde randen, maar dat waren meer karakterkrasjes dan echte beschadigingen -- alleen nou heb ik hem (ziek wordend, bleek later) bij de bushalte op de grond laten kletteren, en nu heeft ie ook op een paar hoeken wat echte beschadigingen.

Scherm is nog steeds krasvrij overigens, ook al kwam ie daar op terecht uiteindelijk.
Heb mijn (witte) 5 sinds januari en draag hem gewoon los in mijn broekzak zonder hoesje of screenprotector, ziet er uit als nieuw, nergens een krasje te bekennen.
Ik werk in een telecombinatiewinkel en ik krijg vooral samsungs ter reparatie binnen en HTC. HTC wordt niet eens gerepareerd omdat het niet een lucratieve bedoeling is en het ook nog eens meer kost voor klant en samsung is goed te doen, maar die komen dan ook wel heel vaak binnen. Tuurlijk komen ook wel iphones binnen, maar op minder grote schaal. Plus dat iphones het repareren vaak nog waard is en een samsung vaak al niet meer.
Oooh nee dat zeg ik helemaal. Ik ga juist niet in op die punten aangezien dat gewoon klopt.

Ik geef gewoon duidelijk aan waarom mensen ervoor kiezen om geen iPhone meer te nemen. Laatst nog mijn Note2 laten repareren door een zakelijke dienstverlener en zelfs die geeft aan dat de iPhones steeds sneller kapot gaan (naast deze persoon spreek ik zeker wekelijks mensen uit de telecom business en die geven hetzelfde aan.) Het is dus naar mijn mening jammer een telefoon waar je zo enorm veel voor betaald te vaak kapot gaat.

En qua updates al helemaal. Hoe je het wend of keert worden iPhones niet altijd beter door updates. Wij hebben 15 iPhones op de zaak (van de 3 tot de 5 en binnenkort de C en S) en je merkt gewoon dat het updaten de eerste paar maanden goed gaat en je daarna gewoon tevaak meemaakt dat of de snelheid omlaag gaat of je een flinke batterydrain hebt

Ik vind het jammer dat dit zorgt ervoor dat ze het premium labeltje bij sommige klanten verliezen (en dit is eigenlijk niet echt nodig). Dit terwijl Android telefoons over het algemeen alleen beter worden na een update (uitzonderingen daargelaten.)

Dus nee ik zeg niet dat het een slecht toestel is... Zal hem zelfs aan mijn opa of oma aanraden... Ik zeg wel dat ik meer verwacht van een bedrijf wat zichzelf graag neerzet als de beste
Ik geloof niet in wat jij zegt. Alsof men elke week met elkaar bespreekt hoeveel iPhones er nou weer kapot zijn? En daarnaast zijn er steeds meer iPhones in omloop en dus ook meer iPhones die er kapot kunnen gaan. Vind het maar een vreemd verhaal, zeker als je je bedenkt dat de iPhone 5 juist steviger is dan de 4S (want: geen 'liggend' glas) dat snel barst).

M.b.t. die updates klopt het ook niet, iOS 6 was op veel toestellen juist een verbetering (betere accuduur, sneller). Dat er een keer een toestel tussen zit wat niet beter wordt van een update is spijtig, maar het is echt niet zo alsof elke iPhone met elke update elke keer slechter wordt.
Ik geloof niet in wat jij zegt. Alsof men elke week met elkaar bespreekt hoeveel iPhones er nou weer kapot zijn? En daarnaast zijn er steeds meer iPhones in omloop en dus ook meer iPhones die er kapot kunnen gaan. Vind het maar een vreemd verhaal, zeker als je je bedenkt dat de iPhone 5 juist steviger is dan de 4S (want: geen 'liggend' glas) dat snel barst).
Lol als je dagelijks te maken hebt met telefoons en je eigenlijk 2 dominante spelers hebt dan zie je vanzelf trends...

Degelijkheid heb je op 2 vlakken natuurlijk, uiterlijk (problemen hiermee zijn vaak eigen schuld) en innerlijk. Het zegt natuurlijk al enorm veel dat bedrijven zoals bijv KPN op zakelijk gebied al sinds de iPhone4 is gestopt met het repareren van de iPhones maar ze gewoonweg gelijk vervangt (ik heb in een paar jaar tijd zonder vragen en of inspecties een nieuwe iphone gehad ipv dat ze hem geprobeerd hebben om hem te fixen
M.b.t. die updates klopt het ook niet, iOS 6 was op veel toestellen juist een verbetering (betere accuduur, sneller). Dat er een keer een toestel tussen zit wat niet beter wordt van een update is spijtig, maar het is echt niet zo alsof elke iPhone met elke update elke keer slechter wordt.
En daarom zeg ik... geen constante ervaring... Bij iOS 6 hebben bij ons een kwart van de toestellen een battery drain gekregen... Dit is natuurlijk te verhelpen (iedereen die een beetje verstand heeft van iOS weet van dit probleem en hoe dit grotendeels te verhelpen is.) maar het gaat om een constante ervaring of niet

Nogmaals (en sorry dat ik het zeg maar je bent een beetje koppig en voelt je enorm aangevallen) het is een goede telefoon maar ik verwacht gewoon meer van een bedrijf die zich als de beste profileert

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 september 2013 10:08]

Het zegt natuurlijk al enorm veel dat bedrijven zoals bijv KPN op zakelijk gebied al sinds de iPhone4 is gestopt met het repareren van de iPhones maar ze gewoonweg gelijk vervangt (ik heb in een paar jaar tijd zonder vragen en of inspecties een nieuwe iphone gehad ipv dat ze hem geprobeerd hebben om hem te fixen
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Dat kan ook gewoon het beleid zijn. Op die manier is de klant sneller geholpen. Apple hanteert hetzelfde beleid in de Apple Store.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 30 september 2013 13:00]

Beetje grappig dat je net komt vertellen dat je je Note liet repareren terwijl ik sinds mijn eerste iPhone nog nooit een iPhone heb moeten laten repareren.

Als jij dan durft te vertellen dat de iPhone snel kapot gaat moet ik echt eens hard lachen.
Sinds wanneer staan ze hierom bekend? Naar mijn weten is het een zeer degelijk toestel maar wel 1 waarbij alles onder een enorm vergrootglas wordt gelegd. Zeker hier op tweakers waar nogal wat anti apple figuren rondlopen. Ik snap dat het geen echte tweakerphone is maar waarom die mensen hier toch apple perse moeten bashen? Zal wel komen om hun eigen aankoop te rechtvaardigen.

In mijn directe omgeving alleen al zijn er overigens 3 mensen van Apple naar Android gegaan afgelopen jaar. Alle 3 zijn ze met hangende pootjes teruggekomen. Ik was overgegaan naar een sony Xperia T, accu was bij gewoon gebruik binnen 12 uur leeg, vlekken in het scherm en de algehele gebruikservaring totaal ruk door haperingen en gewoon zeer traag. Opgestuurd en een nieuwe gekregen, direct verkocht en teruggegaan naar Apple. Mijn broertje een HTC one waarvan de batterij soms 2 uur meegaat, soms 1 dag, soms van 80% naar 0% etc. Die neemt zo mijn Iphone 5 over zodra mijn 5s binnen is.
Helaas staan ze hier wel redelijk om bekend op zakelijk gebied. Gelukkig gaan de providers hier goed mee om (in de zin van reparaties).

Maar wat jij aangeeft is exact wat ik bedoel, het is geen slecht toestel, het zal voor enorm veel mensen de perfecte telefoon zijn MAAR voor een telefoon met zo'n prijs en een bedrijf wat zichzelf profileert als de "beste" verwacht ik gewoon net iets meer... Ik verwacht dat ik 100 iPhones kan pakken, een update kan doen en dat ze na die update allemaal hetzelfde blijven werken
Hier ben ik het niet mee eens. De iPhones (zeker de nr 5) staat bekend om het feit dat ze super snel kapot gaan. Daarnaast veranderen ze de gebruikerservaring per update te erg waardoor het geheel als niet consistent wordt ervaren (zoals bijv de battery drain).
Wat een vette leugen. De iPhone staat er net voor bekend het jaren uit te houden. Waar jij dan de onzin vandaan haalt dat ze snel kapot gaan snap ik echt niet.

Het is duidelijk dat jij totaal geen ervaring hebt met Apple hardware anders zou je zo'n onzin niet vertellen.

De iPhone 5 is net één van de sterkste toestellen op de markt.
De prijzen waren bij Apple in de jaren 90 echt niet goedkoper.
Je bedoeld de jaren 80? De jaren 90 heeft Apple bijna de das omgedaan.
Alletwee. De prijzen waren in de jaren 90 nog steeds niet laag bij Apple.
Heb je een enquete gedaan? Ik denk dat mensen Apple kopen om dat ze Apple-producten gewoon fijn vinden. Bron.

Mijn punt: je mag genoeg kritiek hebben op Apple of iPhones, maar doe niet alsof iedereen die liever een iPhone heeft meteen een oppervlakkig schaap is, want dat is nergens op gebaseerd en onnodig polariserend. Als je een iPhone koopt omdat je deze fijner vindt werken dan een Android-toestel, dan is dat je goed recht.
90% van de mensen kopen Apple omdat het Apple is. Vroeger kocht je een Apple omdat zij de dingen als eerste samen konden combineren en op enkele vlakken konden innoveren. Nu koop je Apple om er mee te kunnen pronken of omdat je hoopt dat er terug een genie opstaat bij Apple en weer kan meedoen met de rest. Al hun toestellen zijn inderdaad mooi, degelijk en gemakelijk. Maar de rest is even gemakelijk, even mooi, even degelijk en houden zich niet vast aan onnozele vereisten.

Ik heb persoonlijk enorm respect voor Apple (en koning Steve I in het informaticaland). Maar ofwel moet de prijs naar beneden ofwel moet het weer beter.
Jouw reactie klopt eigenlijk van geen kant. Aan de ene kant zeg je dat iedereen hem koopt om ermee te pronken omdat het Apple is en aan de andere kant zeg je dat de iPhone toch wel mooi, degelijk en gemakkelijk is.

Proef ik daar nu jaloezie of wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Prijzen van iPhones zijn altijd relatief duur geweest en daar zal hoogstwaarschijnlijk geen verandering in komen. Desalniettemin koopt iedereen de iPhone, omdat hij relatief gezien, inderdaad degelijk, gemakkelijk en mooi is. Zolang Apple met z´n iPhone weet te overtuigen, zal de iPhone ook blijven verkopen en zeker de prijs niet omlaag gaan.

Apple is daarnaast nog altijd z´n concurrenten voor op vele vlakken en nu met de nieuwe chips, zeker! Apple haalt op dit moment nog niet alles uit de nieuwe chips, maar dat kan met toekomstige software updates zeker gaan veranderen. Deze nieuwe chips bieden erg veel perspectief voor de toekomst en maken zeer veel innovatieve software oplossingen mogelijk, hoewel dat nu nog niet echt blijkt, zal ook dat veranderen.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 30 september 2013 09:49]

Nee, ik wil bedoelen dat 90% van de mensen niet boeit wat dat ding kan. Zolang dat ding werkt zoals het moet zijn ze blij. Voor de rest moet het er gewoon mooi uitzien en een mooi logootje op plakken. En deze worden overtuigd door marketing van Apple, want dat is nog het enige waar ze in uitblinken.

Apple is op geen enkel vlak zijn concurrenten voor, Wat zij hebben, dat hebben de andere al langer. Zij houden dat gewoon klaar voor toekomstige toestellen. Wat Apple nu in zijn toestellen steekt slaat nergens op, tenzij dit de laatste Iphone in de komende jaren is. Maar we weten allemaal dat deze chips ook in de volgende toestellen gaan steken die er wel optimaal gebruik van kunnen maken. Met andere woorden, marketing! net zoals het aantal megapixels in een telfoon krijgen en ze niet optimaal kunnen gebruiken.

Ps: De ene kant en de andere kant die je hier wilt opmaken klopt langs geen kant.
Nee, ik wil bedoelen dat 90% van de mensen niet boeit wat dat ding kan. Zolang dat ding werkt zoals het moet zijn ze blij. Voor de rest moet het er gewoon mooi uitzien en een mooi logootje op plakken. En deze worden overtuigd door marketing van Apple, want dat is nog het enige waar ze in uitblinken.
Heb jij bronnen voor die cijfers of hoe kom je eraan? Apple doet relatief gezien helemaal niets aan marketing. Als je ziet hoe Samsung zijn telefoons onder de aandacht brengt met reclamespots etc... Apple doet dat allemaal niet.
Apple is op geen enkel vlak zijn concurrenten voor, Wat zij hebben, dat hebben de andere al langer. Zij houden dat gewoon klaar voor toekomstige toestellen. Wat Apple nu in zijn toestellen steekt slaat nergens op, tenzij dit de laatste Iphone in de komende jaren is.
Ik weet niet waar jij je informatie weghaalt, maar het is kant-en-klare onzin wat je verteld. De nieuwe iPhone 5S heeft als eerste de nieuwe 64Bit chip, retina scherm welke andere concurrent heeft dat?
Maar we weten allemaal dat deze chips ook in de volgende toestellen gaan steken die er wel optimaal gebruik van kunnen maken. Met andere woorden, marketing! net zoals het aantal megapixels in een telfoon krijgen en ze niet optimaal kunnen gebruiken.

Ps: De ene kant en de andere kant die je hier wilt opmaken klopt langs geen kant.
|:( Wat moet ik hier nu op zeggen? Zonde van m'n tijd eigenlijk...

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 30 september 2013 10:17]

Apple doet juist heel veel aan marketing. Wat dacht je van al die apple producten die je in films en series ziet? Of denk je dat dat een willekeurige keuze van de producent is?

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 september 2013 11:38]

Heel vaak is het ook geen reclame. Elke keer als je een macbook ziet met een afgeplakt logo is dat dus geen reclame. Het is inderdaad vaak de keuze van de producenten om zo'n ding te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat het past bij het imago van het personage wat ze willen creëren.
Ik denk dat het zelfs zo is dat apples ingezet worden omdat de merknaam nergens terug te vinden is. Dat is goud voor de reclame maker. Samsung heeft aan beide kanten de merknaam staan (alsof hun klanten zouden vergeten welk merk telefoon ze hebben)
Alsof het dan niet alsnog herkenbaar is om welk apparaat het gaat. En in uitzonderlijke gevallen zal het passen bij het imago. Maar veelal niet en is het gewoon sluikreclame.
Dat is daadwerkelijk een bewuste keuze van de producent. Dat is dan ook de reden waarom je vaak het Apple logo bedekt ziet in TV series (bijv. Two and a Half Men, CSI *, etc). Het is onbekend voor zover ik weet of Apple de TV-series betaalt, of dat de TV-series Apple betalen. Voor beide is namelijk wat te zeggen.

Zie ook: http://www.geeksugar.com/...Desktop-Computers-2835550
En iedereen weet gelijk dat het om een apple gaat. En het is ook wel zo afgeplakt, dat men weet wat er achter steekt qua merk. Maar vaak is het zo dat ze het afplakken omdat Apple er niet voor wil betalen. En waarom zou een TV serie Apple betalen om hun producten te mogen gebruiken?

Een kleine lijst waar Apple betaald heeft voor product placement of de apparatuur geleverd heeft in ruil voor 'reclame'
Apple Product Placement

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 september 2013 14:27]

Zie linkje dat ik hierboven heb geplaatst.
Ik zag hem staan, maar als je jouw link leest, zie je ook in die tekst dat al betalen ze niet rechtstreeks voor reclame. Ze leveren wel gratis iphones, ipads, macbooks. Een letterlijk citaat uit jouw link:

Apple won't pay to have their products featured, but they are more than willing to hand out an endless amount of computers, iPads and iPhones.
Apple heeft wel een bijzonder positie dat het merk klasse uitstraalt. Vaak past dat goed bij de personages in films. Daarnaast gebruikt iedereen in de muziek en filmindustrie Apple. Ze zullen het wellicht ook wel eens willen gebruiken voor het image.
@Justinus Maximu: Grappig hoe bij jou de marketing duidelijk goed heeft aangeslagen. Het hele idee is dat mensen bepaalde producten gaan associeren met iets.

Het is niet zo dat ze gebruikt worden in films omdat ze daarmee geassocieerd worden, het wordt daar gebruikt ZODAT je er bepaalde associaties bij krijgt.
Apple heeft dat zeer goed voor elkaar. Hun marketingmachine doet al jaren goed werk en weet hun hardware te verkopen.

Voor mij is apple daarom al geen optie. Ze bieden niet genoeg meerwaarde als je door die marketingpraat heen prikt. Hun designkeuzes kunnen mij persoonlijk niet genoeg prikkelen tegenover andere fabrikanten. Daarnaast is er geen meerwaarde in praktische toepasbaarheid in MIJN dagelijkse leven.

Wat mij betreft hebben andere fabriakanten dus, betere, goedkopere en mooiere keuzes. No-brainer dus eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Crell op 30 september 2013 12:28]

En Apple betaalt er voor (al dan niet in producten) om in een film te mogen spelen. Extra voordeel is dat hun producten ook goed herkenbaar zijn door het oplichtende logo op hun laptops.
En lees nu dit stukje eens:
While most companies have to pay to have their products featured in a TV show or film, Apple has managed to do so for free by simply offering as many free iPhones, iPads, and Macs as needed.

Oftewel gratis spullen voor de hele cast,crew, etc. Dat is in mijn ogen nog steeds betalen voor reclame, alleen wat slimmer.
Eigenlijk wel. bron
The company relies heavily on free product placement in television shows and movies.
Het is maar wat je gratis noemt als ze gratis producten weg geven.
Dat is geen willekeurige keuze, er wordt zeer bewust voor gekozen door die producenten om aan te haken op het succes van Apple.

Apple betaalt nooit voor product placement. Wel wordt er gratis product ter beschikking gesteld en zo heel af en toe worden er deals gesloten waarbij er crosspromotie gedaan wordt (ie, Apple zendt commercials uit met, weet ik het, Tom-Cruise-in-mission-impossible erin en evt mission impossible zendt commercials uit met Apples erin).
Indirect betalen ze dus zeker wel, iets wat ik heel de tijd al loop te beweren. Of het nu in producten is, of met geld, uiteindelijk is het zeker geen echte gratis reclame.
Apple geen marketing?

Samsung bestede in 2012 in de VS $881 mln aan advertenties. Een hoop geld, maar Apple ging daar met een bedrag van 1 miljard dollar nog overheen...

bron: http://www.phonearena.com...ghts-set-on-Apple_id44559
Niemand zegt dat Apple geen marketing gebruikt. Maar om te zeggen dat elke apple computer op tv reclame is, is niet waar. Als ze het logo afplakken heeft dat als doel om te verbergen welk merk het is aangezien ze niet gratis reclame maken (of mogen maken). Het mooie voor Apple is dat hun producten zo overduidelijk herkenbaar zijn dat iedereen toch wel door heeft dat het een Apple is.

[Reactie gewijzigd door MenN op 30 september 2013 17:07]

Als ze het afplakken, is het omdat de reclame wetten in bijvoorbeeld Nederland daar strenger in zijn. Of dat Apple gewoon niet wil betalen voor die reclame. Overigens weet ik niet of er een wet is die specifiek gratis reclame verbiedt of gewoonweg reclame verbiedt buiten de reclameblokken om.
Je mag prima reclame maken in een programma. Ooit de voice gezien? Of menig andere rtl tv show. Daar zijn ze alles behalve subtiel in het maken van reclame. Twix, Vodafone, samsung coca cola. Noem maar op.
Dat zijn ook geen publieke omroepen en minder gebonden aan reclame codes. Ik bedoelde meer of er onderscheid wordt gemaakt tussen reclame en gratis reclame.

Ps krijg jij nu betaald door de merken die je net noemde? ;)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 september 2013 20:23]

Op de publieke omroepen specifiek mag sluikreclame niet, in Nederland. Daar is de STER voor. Bij de commercielen mag alles wat los en vast zit gesponsord zijn.
Advertenties kopen is maar een klein deel van het marketingbudget van Samsung.

http://tech.fortune.cnn.c...g-galaxy-apple-marketing/

Samsung spendeert vele malen meer dan Apple om hun verkoopscijfers te kopen.
Ik geef toe, het is echt een absurd hoog bedrag. Maar het werkt wel, net als de 'sluik' reclames van Apple. Dus ik geef beide bedrijven dan ook groot gelijk.
Als je zegt dat Apple niet aan marketing doet, dan begrijp je duidelijk het begrip marketing niet. Marketing gaat enorm veel verder dan reclamespots...

De 64bit chip heeft elk merk in zijn kast liggen, fijn dat Apple dit al in zijn toestel steekt, maar we zijn er nu op dit moment als alledaagse gebruiker nog niets mee. We gaan dit pas merken bij de komende series van toestellen.

Retina is een marketingnaam van Apple, je hebt geen idee waarover je het hebt...!

(Retina-display is een merknaam gebruikt door Apple voor lcd-schermen die volgens hen een pixeldichtheid hebben die hoog genoeg is, zodat het menselijk oog geen onderscheid meer kan maken tussen losse pixels vanaf een bepaalde kijkafstand. De pixeldichtheid bij Retina-schermen ligt rond de 300 PPI (Pixels Per Inch), dit verschilt echter per apparaat. De naam 'Retina' komt van de medische term retina, het netvlies.)

Je bent inderdaad je tijd aan het verspelen.
90% van de mensen kopen Apple omdat het Apple is. Vroeger kocht je een Apple omdat zij de dingen als eerste samen konden combineren en op enkele vlakken konden innoveren. Nu koop je Apple om er mee te kunnen pronken of omdat je hoopt dat er terug een genie opstaat bij Apple en weer kan meedoen met de rest.
Fijn dat jij mij kan vertellen waarom ik een iPhone koop. *sigh*

Mensen hebben altijd zo een duidelijke mening over dingen die ze waarschijnlijk niet eens kennen. Grappig altijd.

Ik koop een iPhone omdat er voor mij geen serieus alternatief is. De gemiddelde Android telefoon is met de ervaring die ik heb altijd wel wat mee op het gebied van hardware (diverse HTC's gehad, wat een ramp toestellen, interne geheugen van een goudvis).

Het enige wat ik een klein beetje mis is de vrijheid van Android, maar aan de andere kant, ik heb nu een telefoon die out-of-the-box gewoon goed, snel en stabieler werkt. En in mijn optiek is dat het enige wat een telefoon een telefoon maakt.
Dan zoek je helaas niet goed genoeg. Er is altijd een alternatief en in dit geval aan een betere prijs. Wil dit voor jou zelfs helemaal uitpluizen.

Moest er geen alternatief voor iPhone zijn, dan had ik nu zelf ook een iPhone. :X
Ik kan me nog een bericht herinneren waarin stond dat de Iphone 5s ergens rond de 150 euro kost om te bouwen.
Nou doe daar 100 euro bij voor de software.
Dan maak je mij niet wijs dat het abonnement dan 600 euro kost.

Bijna elke telefoon die hier in Nederland op de markt wordt gebracht is te duur.
Bij het kopen van mijn HTC One las ik op internet dat hij in america los 250 dollar koste.
En dat is omgerekend bij lange na niet wat het hier kost.

Maar goed wij blijven maar betalen en niemand doet er iets aan.
Dus er over zeuren heeft eigenlijk ook geen zin.

Uit eindelijk moet iedereen toch toegeven dat wanneer je in dit segment van telefoons komt iedereen genaaid wordt en we moeten het maar lekker vinden.

Maar om toch terug te komen op het topic van de Iphone.
Het is een prima telefoon.
En wat al aangegeven werd, maakt de processor niet echt veel verschil.
Maar het is wel knap en ben benieuwd wat ze er in de toekomst mee gaan doen.
Er gaat natuurlijk een wereld open voor apple.
Ik kan me nog een bericht herinneren waarin stond dat de Iphone 5s ergens rond de 150 euro kost om te bouwen.
Nou doe daar 100 euro bij voor de software.
Dan maak je mij niet wijs dat het abonnement dan 600 euro kost.

Bijna elke telefoon die hier in Nederland op de markt wordt gebracht is te duur.
Bij het kopen van mijn HTC One las ik op internet dat hij in america los 250 dollar koste.
En dat is omgerekend bij lange na niet wat het hier kost.

Maar goed wij blijven maar betalen en niemand doet er iets aan.
Dus er over zeuren heeft eigenlijk ook geen zin.

Uit eindelijk moet iedereen toch toegeven dat wanneer je in dit segment van telefoons komt iedereen genaaid wordt en we moeten het maar lekker vinden.

Maar om toch terug te komen op het topic van de Iphone.
Het is een prima telefoon.
En wat al aangegeven werd, maakt de processor niet echt veel verschil.
Maar het is wel knap en ben benieuwd wat ze er in de toekomst mee gaan doen.
Er gaat natuurlijk een wereld open voor apple.
Ja, maar over die prijs valt nog erg te discussiëren. Er zijn ongelooflijk veel variabelen waarmee een prijs berekend kan worden en minstens de helft van die variabelen kennen we niet dus kan je eigenlijk niet zeggen dat € 150,00 de allesomvattende kostprijs is van een iPhone 5S.

Als alleen het materiaal € 150,00 kost dan kan je daarnaast wel logischerwijs verzinnen dat je ook nog te maken hebt met facilitaire kosten, productiekosten, ontwikkelingskosten, logistieke kosten en ga zo maar door... Hoeveel Apple er per iPhone aan overhoud, zou ik niet durven zeggen.

Uiteraard mag je het niet met de prijs eens zijn, maar koop hem dan ook niet. Er zijn genoeg mensen die er wel geld voor hebben en het geld er ook aan uit willen geven, ieder z'n recht toch?
Je hebt helemaal gelijk.
Iedereen moet doen hij/zij niet laten kan.

En inderdaad komt er veel meer bij kijken en daarbij natuurlijk meer kosten.

Maar vind wel dat de marges op telefoon volgens mij wel heeeel hoog liggen.
Maar goed dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen en is ook maar mij gevoel.

Maar het kost wat het kost en daar moeten we het mee doen.

Ik heb het geld er niet voor iig.
Maar mensen die het er wel voor hebben wens ik natuurlijk veel plezier. :)
(Niet sarcastisch bedoeld ;) )
Paar puntjes:

- Nee, een HTC One kost niet los 250 dollar in de VS. Hoe haal je het in je hoofd. Googlend even, bij Verizon kost een One 200 met een contract van 2 jaar (en dat zijn contracten van 80-150 dollar per maand meestal - over 2 jaar kost het je een dollar of 2000-3000), of zonder contract 600 dollar, simlocked, alleen bruikbaar voor verizon, ook technisch niet, dus een unlockdienst gaat niet helpen.

Prijzen voor telefoons zijn in de states precies als hier: hoog. De enige uitzondering is de Nexus 4 de in de states (en in frankrijk en duitsland en het VK oa) te krijgen is rond de 300 en hier 500 kost, maar dat is Google's keuze door hier geen hardware play store te hebben.

- De BOM cost van iphones (Bill of materials, inkoopsprijzen) ligt al sinds jaar en dag rond de 200-250 dollar. 150 zijn ze nooit geweest. Het is mogelijk dat de oude iPhone 5 inmiddels (of de 5C nu) inmiddels op dat niveau uitkomen, maar de 5S zal, als we eenmaal een iSupply breakdown hebben, waarschijnlijk weer leuk in de 230 dollar range zitten. Net als vrijwel iedere andere flagship.

Daar moet nog assembly bij (15 dollar voor een iPhone, 7 voor Samsung, omdat Samsung z'n Foxconn werkers nog steeds laat onderbetalen), packaging, shipping, sales, marketing, R&D, winst voor wederverkopers, etc.etc.etc Vergeet vooral niet de diverse belastingen (Beginnend bij BTW, maar vergeet ook niet alle andere belastingen die op bedrijven worden geheven) die bij elkaar al snel 40% van een retailprijs opsouperen.

Heel veel van die categorien kosten heeft bijvoorbeeld een XiaoMi niet. Daarom kunnen die wel een flagship-caliber printplaat afleveren voor een prijs die niet ver boven BOM cost ligt. Jammer dat de telefoon als geheel in die categorie erg wisselvallig is.
Ze moeten toch wat nu ze hun eigen tests moeten betalen :+

Maar ff serieus: volgens de PW vanaf 834 euro (d.d. 30 september 2013), wat ik echt een bizar hoge prijs vind voor een smartphone. Wil je meer dan 16GB, dan ben je voor 32GB al 900 euro kwijt en voor 64GB ga je zelfs over de 1000 euro heen. WTF? Wie geeft er zoveel geld uit aan een smartphone die over een jaar toch weer verouderd is? :X

Verder is het een prachttelefoon hoor, heel netjes gedaan. Hij is sneller dan alle concurrenten en vaak zelfs met een flinke marge (en dat komt hier uit de mond van een Android-gebruiker), maar ik blijf aanhikken tegen die prijs... Zelfs voor de prijs van de 5c zou ik me afvragen of ik al die snelheid wel nodig heb. De tijd zal het leren of Apple hier te ver is gegaan of dat dit ook een verkoophit zal worden.
En de priceatch geloof je... waarom?

700 wordt ie. Is inderdaad een stukje duurder dan de 600 die hij traditioneel is in nederland.
"Gaat Apple hiermee fans van Android of Windows Phone over de streep trekken? Die kans lijkt niet zo groot"

Understatement of the year?
Wil je uitleggen waarom niet? In mijn omgeving heb ik meerdere personen van android over zien stappen naar Apple het laatste jaar dan andersom overigens.
Wat zegt dit nou? Hoe groot is jou omgeving?

Mensen kiezen vaak om een andere reden voor een iPhone dan dat ze voor een telefoon van de concurrentie kiezen. Waarmee ik direct wil zeggen dat telefoons van de concurrentie niet minder dan een iPhone zijn.

De iPhone 5S is een hele goede telefoon, maar heel veel mensen kiezen voor een iPhone juist niet om de specs van het ding. Deze motivatie, waarbij de klanten van Apple helemaal niet geïnteresseerd zijn in de specs maar de beleving die het iProduct van Apple bied laat zich maar moeilijk beconcurreren.

Rationeel gezien, hoe goed de iPhone 5S ook is, het is een hele dure telefoon, Apple kan deze dure prijs er aanhangen omdat ze weet dat ze een trouwe groep kopers heeft die toch voor het iGevoel willen gaan. M.a.w. iPhones worden vaak met een andere grondslag verkocht dan de concurrentie.

DIt blijkt ook wel wanneer Apple een product aankondigt, de rijen voor de winkels (vaak in het buitenland) zijn schier eindeloos, zonder dat ooit iemand het nieuwe product in handen heeft gehad gaat het als broodjes over de toonbank. Dit bijna blinde vertrouwen in een producten is het meest geniale marketing concept van de afgelopen jaren. En bewijst direct mijn eerdere stelling. Overigens, en ik zeg het nogmaals, dit doet niets af aan de goede telefoon die Apple in de markt weet te zetten.
Wat je ook niet moet vergeten is dat Apple nog geen enkele misstap heeft gemaakt met modellen.
Je zou kunnen zeggen dat de iPhone 4 wel slecht was maar van de andere kant ik was er tevreden mee de afgelopen 40 maanden. Sinds donderdag de 5S die ik in DE heb gekocht.
Alle modellen worden steeds iets beter en zullen niet tegenvallen ten opzichte van het model ervoor. Laat staan als je generaties overslaat. Bijvoorbeeld dus iPhone 4 > iPhone 5S.

Daarnaast gaat de toestellen lang mee, ze zijn degelijk. Ze hebben goede apps. De reparatie is redelijk goedkoop en tweede hands leveren ze nog genoeg op.


Maar de allerbeste tip die ik je kan geven is, koop het ding los.

Het is ff duurder maar het betaald zich terug.
Niks mis met de iphone 4. Antennagate was zwaar overblown, en heb ik in de praktijk nooit last van gehad. Het toestel werd (zonder enige wijziging) nog steeds grif verkocht tot een maand geleden, voor een bedrag waar je ook een S3 voor hebt.
En in mijn omgeving zie ik weer dat veel iphone gebruikers overstappen naar Android. Maar dan nog blijf ik het een mooi design vinden van Apple, alleen ik vind het teveel geld voor een telefoon waar ik alleen mee bel en sms.
Als je alleen belt en smst heb je ook geen smartphone nodig natuurlijk. Dan voldoet een dumbphone van 20 euro ook, en met een extreem betere batterijtijd!

De prijs van een iPhone is hoog, maar een Galaxy S4 of een HTC One zijn ook aan de prijs...
Als je enkel belt en smst kan je beter een dumbphone kopen van €29. Punt uit.
Die uitleg is niet moeilijk, het is niet dat iOS geen alternatief kan zijn voor bepaalde mensen, de statement hier zegt dat de 5S niet dé relevatie gaat zijn zoals, bvb, een 4.7" iPhone dat zou kunnen zijn.
Een 4,7" iPhone zou ook geen revelatie zijn, maar het volgen van de markt.
Het lijkt me duidelijk dat Apple daar niet op uit is, zoals bv. het uitblijven van NFC ondersteuning in de iPhones. Apple heeft zelf daarvoor iBeacons ontwikkeld.
Net zoals met schermgrootte doen ze dus gewoon hun eigen ding, vaak binnen het eigen ecosysteem. Je kan er veel over zeggen, maar gezien de resultaten die ze elk jaar weten te verbeteren is de gekozen strategie blijkbaar nog niet zo slecht.
Anoniem: 499360
@ZesPak30 september 2013 12:09
Er zijn genoeg mensen die die 4,7 toestellen te groot vinden. Een 4,7 iPhone zou mij direct afschrikken. Voor mij moet een telefoon nu eenmaal klein zijn.
Ja, jij, maar jij hebt al een iPhone. Een groter model voeren naast de kleine iPhone 4" zou voor jou niets veranderen.
In dat opzicht misschien wel ja, ik dacht dat je algemener bedoelde als zijnde een revelatie voor de smartphonemarkt.
Ik twijfel er echter aan dat je alleen met specs mensen kan winnen voor een bepaald platform. Als ik de commentaren van sommige Android gebruikers hoor is het toch vaker een afkeer voor Apple in het algemeen dan het niet tevreden zijn over de specs van een iPhone.
Omdat er staat FANS van Android of Windows phones. Ik denk niet dat de personen uit jouw omgeving gekenmerkt worden als fan van een OS?
Tja, ik zie enkel de omgekeerde beweging. Wat er in kleine kringen gebeurt zegt niet zoveel natuurlijk.
Als je beiden langer dan een paar dagen gebruikt zal je vaststellen waarom een iPhone beter is. Heb zowel Android als iOS getest. De hardware op zich is al pakken beter dan bvb de high end Samsung en het OS is ook gewoon pakken beter. Zeker nu Apple met iOS wederom een grote voorsprong heeft genomen.

Hangt natuurlijk ook van persoon tot persoon af. Ik kan me echt wel voorstellen dat er mensen zijn die liever constant hun telefoon liggen te tweaken. Dat is iets dat je bij een iPhone dus niet doet. Ik tweak niet graag. Ik heb dat ook nooit gesnapt met bvb PC's dat mensen het OS willen blijven tweaken. Voor mij dient een computer om mee te werken niet om er aan te werken en hetzelfde gaat bij mij ook op voor een smartphone.
Weet je wat mij tegenhoudt om naar Android te switchen? Lag, altijd maar die lag. De S4 heeft het, de One heeft het. Niet altijd zo goed merkbaar maar als je de vloeienheid van een iphone gewoon bent is dat enorm ergerlijk.
Waarom zou Apple fans van andere systemen over de streep moeten trekken. Fans van merk x zullen fans van merk x blijven. Ajax hoopt met een aankoop van een nieuwe speler toch ook niet fans van Feyenoord aan zich te binden?

De groep fans in de elektronicawereld is maar klein, veruit de meeste mensen zijn gewoon gebruikers.
Waarom zou Apple fans van andere systemen over de streep moeten trekken. Fans van merk x zullen fans van merk x blijven.
Dat is zeer eenvoudig en heeft met de markt te maken.

Je hebt voor de iPhone een aantal groepen potentiele klanten:
  • Mensen die nog geen smartphone hebben
  • Mensen die reeds een andere smartphone hebben
  • Mensen die reeds een iPhone hebben
Als je groep 2 wegsmijt (zoals jij aanhaalt) moet je het doen met groep 1 én 3. Groep 1 is echter misschien tegenwoordig zeer klein geworden, waardoor je met groep 3 zit. Probleem daarmee is dat deze groep, onvermijdelijk, kleiner wordt.

Je moét geen gebruikers van bvb Samsung over de streep trekken, maar het is wel een logische business stap.
Anoniem: 499360
@ZesPak30 september 2013 12:21
Er zijn anders onderzoeken die beweren dat de groei net uit groep 2 zal komen. Dit onderzoek is wel voor de VS maar dezelfde resultaten zullen ook wel van toepassing zijn op dat deel van de wereld waar men de prijs van een high end kan betalen.
The total number of iPhone users will pass that for Android in the US next year, because those who join Apple's apps and services ecosystem tend to stay in its "black hole", according to a study by research firm Yankee Group.

By contrast, existing Android owners are more likely to switch away to other platforms - and in the US a significant proportion are considering, or have moved to, the iPhone. It reckons that that means the US has hit "peak Android", in which ownership of the Google-powered phones will remain at about 34% of the overall population.
Bron : US iPhone loyalty will take it past 'leaky' Android, says Yankee Group
Uiteraard, dat versterkt mijn punt dat ze wel degelijk uit deze groep moeten komen.
Ik denk echter dat Thorgem doelde op fans aka "fanboys" , en niet op gebruikers, vandaar het misverstand in deze discussie.
Anoniem: 181786
@ZesPak30 september 2013 10:53
Ik haal slechts aan dat je fans van merk x niet hoeft aan te spreken, die blijven namelijk toch wel fan van merk x totdat merk x een fout maakt. Waar jij het over hebt zijn gebruikers, dat is een ander verhaal zoals ik ook al aangaf.
Dat iemand tot die tweede groep zou horen, wil nog niet zeggen dat het een fans is. Ik heb ook een smartphone, een s3 mini. Maar dat maakt me nog geen Samsung- of Android- of mini-fan. Natuurlijk is het aan Apple om ook gebruikers van andere smartphones aan te spreken. En andersom. Maar het is nogal logisch dat mensen die al per definitie geen interesse in smartphones of in Apple hebben, echt niet tot hun doelgroep behoren.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee