Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 224 reacties
Submitter: ShadowBumble

Klanten van Belgacom kunnen niet met hun iPhone op het lte-netwerk van de provider omdat de aanbieder Apple weigert te betalen voor bepaalde tests, zegt een woordvoerder van Belgacom. De iPad werkt wel in combinatie met het 4g-netwerk.

Volgens Apple is in België alleen het 4g-netwerk van Mobistar geschikt voor gebruik met de iPhone 5, hoewel dat netwerk pas eind dit jaar in de lucht gaat. Belgacom biedt al 4g-abonnementen aan en maakt daarvoor gebruik van het netwerk van dochter Proximus, maar die provider staat niet in de lijst die Apple vrijgegeven heeft. Gebruikers van een iPad die Belgacom-klant zijn kunnen met de tablet wel gewoon van het Proximus-netwerk gebruikmaken, geeft Apple aan.

De reden dat iPhone-klanten niet op 4g kunnen, is dat Apple uitvoerige tests wil uitvoeren. Belgacom zou daarvoor moeten betalen maar de aanbieder weigert dat, zegt een woordvoerder van Belgacom tegen Datanews: "Van onze kant wordt er niets tegengehouden." De iPhone 5 zou wel degelijk getest zijn op Proximus' netwerk, maar Apple zou meer willen testen en geld willen zien voor de uitgebreidere samenwerking.

Mobistar heeft al wel de juiste tests doorlopen voor officiële goedkeuring, aldus een woordvoerster: "We hebben hier tests voor gedaan en goedkeuring gekregen." Volgens iPhoneclub 'zijn er geluiden' dat Apple met Mobistar een contract heeft afgesloten die de provider het recht geeft als eerste nieuwe iPhones op zijn 4g-netwerk te laten. Apple heeft nog niet gereageerd op die claim.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (224)

Uit het verleden : http://datanews.knack.be/...article-4000096968733.htm

Uit artikel 16/05/2012 :
Apple klopte onlangs opnieuw aan bij Belgacom. "Maar het stelt te grote eisen over de verkoopsvoorwaarden. Ik wacht op een nieuw voorstel", vertelt ceo Didier Bellens. "Arrogantie is zelden een goede zaak."

"Apple wil absoluut dat we hun producten verkopen. We zijn de enige ‘incumbent’ waar het nog geen voet in huis heeft." Dat vertelde Belgacom ceo Didier Bellens tijdens de voorstelling van het DigiWorld Yearbook 2012. Bellens was niet te spreken over de arrogantie van ťťn van de grootste it-bedrijven in de wereld. Enkele jaren geleden, bij de lancering van de iPhone in 2007 klopte Apple ook al aan de deur van Belgacom. "Toen eisten ze gewoon onze marketingbudgetten op", aldus Bellens. Uiteindelijk werd Mobistar destijds de exclusieve verdeler van de iPhone. "Maar het is op ons netwerk dat de meest iPhones gebruikt worden", stelt Didier Bellens.

Hij vindt het maar niks dat Apple meteen met contracten zwaait en een minimumverkoop eist. Bellens wimpelde het af en wacht nu op een nieuw voorstel van Apple. "De meeste Apple-toestellen worden vandaag niet via een operator verkocht, maar in diverse winkels. Veel inkomsten zal het niet opleveren."

Belgacom ging er tot voor kort altijd prat op dat het ťťn van de beste verdelers is van de Samsung Galaxy smartphones en tablets. "Die overeenkomst is niet exclusief", benadrukte Didier Bellens. Hij was alvast optimistisch over de toekomst van de telecomindustrie en maakte zich weinig zorgen over cloudspelers zoals Google of Amazon.


Het draait dus gewoon om geld, money, l'argent,....
Dit gaat over het verkopen van de devices, maar het geeft wel an hoe Apple met providers overweg gaat en de Amerikaanse manier van werken hier wil door duwen: exclusieve contracten, providers die fabrikanten betalen, ... . In BelgiŽ leeft die cultuur van koppelverkoop niet (het was tot nog niet zo lang geleden zelfs verboden)
mooie artikel op knack, de pot verwijt de ketel natuurlijk want over meneer bellens kan je ook wel al een (google) boekje openen.

apple moet wel in deze zaak volgens mij niks gaan opdringen want ze maken zichzelf in mijn ogen gewoon belachelijk, belgacom heeft 1 van de beste mobiele landelijke netwerkinfrastructuren in belgiŽ, en laat ons niet vergeten dat hun prijzen 20 euro er mede tot stand zijn gekomen door mobile vikings.

20 euro / Generation Connect
  • - 2 GB on the best 3G network + 4G access
  • - Unlimited SMSes
  • - 10 MB to surf in Europe (with an automatic reload)
  • - Up to 80 calling minutes
http://www.belgacom.be/en...page=t_generation_connect

normaal komt meneer bellens in het nieuws met mindere deugdoende zaken maar kan hem in deze zaak indien artikel klopt alleen maar gelijk geven.
Hulde aan Proximus / Belgacom dat ze hier open over zijn. Ik zou graag weten om welke bedragen het gaat. Of het om 5 cijfers gaat of dat ze zelfs nog meer durven vragen daar in Cupertino...

Overigens zou ik graag zien dat ze een proefrechtszaak beginnen hierover in BelgiŽ en wellicht zelfs doortrekken naar Europees niveau. Ik vind dit echt niet kunnen.

Tweakers: contacteer IJzeren Neelie eens om te kijken wat zij ervan vindt? Dit soort dingen belemmert breedbandpenetratie in Europa en zou verboden moeten worden. We hebben niet voor niets de standaard LTE, die (in tegenstelling tot draft-wifi-standaarden) vrij duidelijk en definitief zijn!
En wie zegt dat Apple zich niet aan de standaard LTE houdt? Ze willen een test doen van het netwerk, vermoedelijk om na te gaan of de beweringen van Proximus ivm hun netwerk ook wel waar zijn.

*edit* een -1, seriously? Zijn er dan ook al Proximus-fanboys? :o

[Reactie gewijzigd door Darkstar op 27 september 2013 13:41]

OK, doe die test, maar vraag er geen geld voor he zeg.
Ik zou er ook geld voor vragen.

Het is immers Belgacom die bepaalt of de kosten terugverdient worden of niet. Belgacom bepaalt of gelieerde (web)winkels de iPhone pushen of toch maar de Samsung S4. Belgacom bepaalt of de iPhone te zien zal zijn op Belgacom's reclame posters, in TV reclames, etc.

Als Belgacom bereid is om dat hele verhaal op te pakken is het betalen van die tests maar een minimale investering. Tegelijkertijd, als Apple de tests zou betalen, en Belgacom promote toch liever wat Samsung en HTC telefoons, dan heeft Apple geld en tijd verspilt voor niks.

Volgens mij gaat het er vooral om dat Apple wil zien dat Belgacom zich aan de iPhone committeert door er een financiŽle investering in te doen. Als Belgacom enkele miljoenen toestellen zou aanschaffen om te verkopen via haar eigen kanalen zitten de tests er waarschijnlijk gratis bij.
Dit gaat over het toelaten van een device op een netwerk (of in dit geval eerder een netwerk toelaten op een device). Niet over het verkopen van het toestel door de provider. Belgacom heeft geen interresse om iPhones te verkopen aan de voorwaarden van Apple (zie artikel van Knack ergens vermeld op deze pagina). In dat geval heb je gelijk: het is aan Belgacom om af te wegen of ze de iPhone willen verkopen aan die voorwaarden of niet, maar iPhones die verkocht zijn via andere wegen (niet via een provider) moeten toch toegang krijgen tot het Proximus netwerk als die goed samen werken?
Dus nu vragen ze om 5 euro zodat ze een simkaart kunnen kopen om te testen?
Sowieso idioot dat Proximus dat zou moeten betalen, moeten ze dan van elke fabrikant elk toestel gaan betalen om het te laten testen? Want Apple heeft dat 'testen' al gedaan met de ipad blijkbaar. En dan zou ineens het op een iphone niet meer werken omdat ineens Proximus netwerk zich niet meer aan de standaard zou houden?
Het meest absurde aan de houding van Apple is nog wel dat als je bijv. met SFR vanuit Frankrijk gaat roamen in Belgie en dan op het netwerk van proximus terecht komt, dat opeens je LTE op je iphone 5 perfect werkt.... 8)7

Apple's arrogante gedrag gaat ze vroeg of laat marktaandeel kosten.
Het risico ligt inderdaad op de loer dat mensen voor een alternatief LTE-geschikt apparaat zullen gaan kijken. Ik vind het ook een vreemde zaak dat providers aan Apple (of welke andere fabrikant dan ook) moeten betalen om dit soort certificering te krijgen. Apple's marktaandeel is wel redelijk stabiel, maar ik ken ook genoeg mensen die de afgelopen jaren zijn overgestapt van iPhones op Android-toestellen. Ik behoor ook tot die groep.

Dit zijn het soort van acties die klanten wegjagen. In Cupertino geloven ze nog steeds dat consumenten alles pikken. In de tijden dat de eerste iPhone op de markt kwam zou dit nog het geval zijn, maar door de enorme hoeveelheid concurrerende toestellen die tegenwoordig beschikbaar zijn is de keus voor een alternatief redelijk eenvoudig gemaakt.

Het enige dat ik kan bedenken is dat Apple zeker wil zijn dat het netwerk stabiel genoeg is om te voorkomen dat ze dadelijk weer zo'n debacle krijgen als het wegvallen van de GSM-verbinding bij de iPhone 4 vanwege het "verkeerd" vast pakken van het toestel.

Waarschijnlijk zit er gewoon een financieel verhaal achter, zoals dat helaas meestal het geval is. Het is wat ze zeggen; hoogmoed komt voor de val. Apple's marktpositie is niet onbreekbaar. Maak verkeerde keuzes en je bent, met een beetje pech, ten dode opgeschreven in de ICT-sector.

Ik kijk sowieso als eerste wat ik per maand kwijt ben. De keuze voor een provider vind ik daarom belangrijker dan de keuze van een toestel. Als Apple mij, zoals in dit voorbeeld, niet de optimale belevenis kan bieden op het netwerk naar keuze zal ik eerder voor een concurrerend toestel dan voor een andere provider gaan kijken. De maandlasten vind ik belangrijker dan het toestel dat ik erbij krijg; zoveel doe ik tenslotte niet op een smartphone. Momenteel heb ik nog een Galaxy S3 en heb afgelopen maand mijn SIM-only bij T-Mobile met een jaar laten verlengen omdat ik het toch niet zie gebeuren dat er de komende 12 maanden spannende nieuwe toestellen op de markt komen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 september 2013 11:16]

Proximus heeft met voorsprong het beste netwerk in BelgiŽ, dus dat kwaliteitsargument gaat hier niet op.
+1
heb al meerdere keren willen overschakelen naar een andere provider, heb zowel Mobistar en base gehad. had vaak problemen met wegvallende gesprekken, bij proximus had ik nooit die problemen
Als het G4 netwerk van mobistar wat lijkt op hun huidige mobiele internet toegang zal er geen al te hoge verwachting zijn van Apple uit.
Waarschijnlijk is dit gewoon een appletax naar isp's met als publiek gezicht "betaalde kwaliteitstesten".
Maar als je via Roaming wťl op het belgacom LTE hebt met je iphone5 dan kan het dus blijkbaar prima. Het is aan de hardware om conform te zijn met marktstandaarden, niet andersom. Apple heeft daar sowieso scheit aan met hun lightning oplaad connector, dus in deze durf ik wel te stellen dat het probleem zeker niet bij Belgacom ligt (ook gezien het beperkte aantal LTE netwerken wat Apple wereldwijd wenst te ondersteunen, en de achterliggende vriendjespolitiek met hun partner Proximus mobistar...die pas in de toekomst een LTE netwerkje op gaan tuigen)

[Reactie gewijzigd door majic op 27 september 2013 15:45]

Volgens het artikel van ZDNet wil Apple blijkbaar echter ook met Belgacom een partnership aangaan om het netwerk goed te keuren. Aan dit partnership hangt echter blijkbaar een geldsom vast dat Belgacom moet betalen. Extra detail: Belgacom heeft reeds een partnership met Samsung.

Edit: rechtzetting verwijderd

[Reactie gewijzigd door Wilin op 27 september 2013 19:54]

sorry, mobistar en proximus door elkaar gehaald. Zelfde aantal woorden, helft van de letters delen ze en de i zit op dezelfde plek O-) Aangepast!
Naar mijn mening is het hier toch Apple die de arrogante houding aanneemt. Apple wil geld verdienen aan iPhone gebruikers dan kan het ook maar best tests betalen die aantonen dat hun telefoon daarvoor in aanmerking komt.
3 woorden aangepast...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 september 2013 11:37]

Moet de staat betalen om te bewijzen dat je auto op vier banden kan rijden ?
Moet samsung gaan betalen zodat spotify werk op andriod toestelen ?
Moet Microsoft gaan betalen zodat een razor product op windows werkt?
Moet google betalen zodat website goed worden weergegeven ?

bugfixes, verbeterde functionaliteiten van elke product wordt door de maker vastgesteld en wel of niet gegarandeerd.

Ik vind apple producten ook slik en mooi. Maar apple is niet meer het innovatieve dat het tig jaar geleden was. Toen wilde ze nog een ervaring brengen met nieuwe nog nooit eerder user experience. Nu zijn ze gewoon de 'bully' aan het uithangen....omdat het kan en meeste bedrijven ja moeten zeggen
Naar mijn mening is het hier toch Belgacom die de arrogante houding aanneemt. Belgacom wil geld verdienen aan iPhone gebruikers dan kan het ook maar best tests betalen die aantonen dat hun net netwerk daarvoor in aanmerking komt.
Ik neem aan dat belgacom dat netwerk volgens LTE specs heeft opgeleverd ( anders zouden andere toestellen ook geen 4g hebben), dus als de iphone voldoet aan de LTE specs zou het naadloos moeten aansluiten, geen tests nodig. Dus waarom wel betalen?
Ik ga niet beweren dat Apple tot in de oneindigheid succes vol gaat blijven, maar ik denk niet de arrogantie veel invloed op het marktaandeel zal hebben. Diegene die Appleproducten kopen lijken er niet zo veel problemen mee te hebben en diegene die je altijd over de arogantie van Apple hoort kopen toch al niets vand dat merk.
Niet direct, maar indirect zeker : Zo zullen belgische LTE-liefhebbers dus automatisch bij een toestel van bijv. Samsung/sony/htc gaan winkelen..
...of van provider wisselen. De binding met Apple is vrij groot.

Als mijn provider diensten niet zou aanbieden omdat het niet kan ben ik weg. Vooralsnog werkt Apple.
Er is gťťn andere 4G/LTE gereed netwerk behalve Belgacom/Proximus.

Mobistar (als vaste partner van Apple) bied pas volgend jaar een 4G/LTe netwerk aan. Daar zit ook de hele crux - apple is gewoon nodeloos moeilijk aan het doen om zo mobistar een dienst te bewijzen, vermoed men/ik.
Of ze gaan bij mobistar winkelen. Ik denk dat mensen meer binding hebben met een telefoon merk dan met een operator merk. Althans, ik heb nog niemand fanboy gedrag over zijn provider zien vertonen ;)
Maar Mobistar biedt nog geen 4G aan.
Dat werd ook gezegd van microsoft indertijd toen ze 80% marktaandeel hadden op de PC markt. Hoe staan die er nu voor ?
Euh.. op pc's nog steeds meer dan 80% ???

Op de smartphone/featurephone markt hebben ze er wel eens beter voor gestaan en op tablet markt hebben ze duidelijk een achterstand.

Op servergebied is het nog nooit zo goed gegaan, ook de entertainment tak doet het prima, net als de cloud en saas dingen.

Microsoft kan best een (veel) minder dominante positie krijgen in de nabije toekomst, maar ze doen te veel dingen om ze van de aardbodem te laten verdwijnen. Het zelfde geldt voor Apple, wat van oorsprong een hardwarefabrikant is, maar nu ook heel veel met content verdient.

Bedrijven met maar 1 product zijn veel kwetsbaarder (denk blackberry of htc)
Wat is er arrogant aan het beste voor je klanten willen?
Niks als ze er geen geld voor willen zien van een 3de partij :) Maar dat is niet het geval...

Hun willen een goede ervaring aan klanten leveren en daar moet een provider voor gaan betalen?

Komt mij over dat Apple misbruik maakt van de grote achterban, waardoor je als provider min of meer verplicht bent er in mee te gaan, goed dat er nog mensen zijn die daar niet in trappen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 september 2013 11:19]

Wat is er arrogant aan het beste voor je klanten willen?
Als Apple het beste voor hun klanten wilde hadden ze die iphones gratis weggegeven of ten misnte tegen productie kosten. Immers het is beter voor de klant een iphone 5s te hebben voor niks dan voor 1000 euro (of welk bedrag dan ook). Daaruit kun je al afleiden dat Apple niet het beste voor de klant zoekt...

De arrogantie komt voort uit doen alsof je het beste voor je klanten wil, maar ondertussen denk je enkel aan je eigen belangen en wat het beste is voor jou: een product overpriced in de markt zetten als een 'experience' en je klanten zelf laten betalen om het product te testen op hun eigen netwerk( after all, elke provider rekent die kosten door aan de klant). Dat is net zoiets als dat je een dure sportwagen koopt, maar zelf na aankoop nog even mag lappen voor de RDW keuring en Euro Ncap tests...
Is deze reactie opzettelijk bedoeld als troll-bait, of komt hij alleen zo op mij over? :X
Niets. Maar het beste willen voor je klanten maar anderen met de kosten opzadelen...?
Lijkt me goed zaken doen.
Niks, maar wel aan geld eisen voor in principe overbodige testen die je zelf zou moeten bekostigen.
Zou jij het normaal vinden als de auto die je zou willen kopen niet in jouw land beschikbaar zou zijn, omdat de wegbeheerder niet wilde betalen om te testen of jouw auto wel compatibel is met het wegennetwerk? Die autofabrikant wil namelijk ook enkel maar het beste voor hun klanten
Wat is er arrogant aan het beste voor je klanten willen?
Wacht, dus 3G is het beste voor de klanten? Wat een onzin. En als je komt roamen kan het ineens wel.
Vreemd dat Apple per se uitvoerig wil gaan testen of de iPhone wel werkt op het netwerk. Nog vreemder dat Belgacom dat zou moeten betalen.
Hoe gaat dat bij andere telefoons, worden die ook uitvoerig getest door de fabrikant voordat ze op het netwerk mogen? Nee toch?
Het is een LTE lock. De provider moet een flink bedrag betalen aan de fabrikant voordat ze 4G op hun netwerk activeren. Met techniek heeft het niets te maken dat werkt op elke 4G, dus de testen zijn een beetje onzin. Je kan het zien als een sim-lock. Een provider kan alleen koppelen als ze afdragen aan de frabrikant in dit geval Apple. Geldt trouwens ook voor Nikia en andere 4G telefoon fabrikanten.

Wij hebben voor een private 4G netwerk testen gedaan en liepen direct tegen deze 4G sim-lock aan. Toestellen willen niet koppelen omdat ze niet geautoriseerd zijn. Ze zien het netwerk prima maar koppelen ho-maar. Aangezien het voor een (niet telecom) bedrijf vrijwel onmogelijk c.q. onbetaalbaar is deze autorisatie te krijgen hebben we 4G even geparkeerd totdat het wel vrij beschikbaar komt.

Is iets voor de EU om naar te kijken. Dit hele cash-back locking systeem mag van mij heel snel verboden worden.
Het wachten is op de eerste verhalen van Belgacom klanten die de iPhone los kopen

Klant belt helpdesk: 4G werkt niet op mijn telefoon
helpdesk: wat vervelend. Heeft u de simkaart al in een andere telefoon geprobleerd
klant: ja, op de nokia 920 van een vriend doet ie het goed met dezelfde simkaart.
helpdesk: dan ligt het helaas aan uw toestel. Dat is blijkbaar kapot
klant: dan bel ik Apple

apple: sorry, nee dat ligt echt aan uw provider. Die wil ons geen geld betalen, dus sluiten wij u als onze klant af van het 4g netwerk van uw provider.


In de echte wereld zal Apple echter niet zeggen dat het aan hen ligt, omdat zij eerst geld willen zien.
Hoezo is dat vreemd? Ik vind het zeer eenvoudig te verklaren. Apple wil maximale verticale integratie om zodoende de best mogelijke customer experience te bieden. Van processordesign tot en met cloud service; het liefst bouwen ze de hele stack zelf.

Omdat het ondoenlijk is zelf een wereldwijd dekkende 4G netwerk te bouwen willen ze toch zo veel mogelijk zekerheid over de kwaliteit ervan => rigide testen.

edit@hieronder
Mbt. het kostenaspect van het testen. Zowel de provider als Apple zijn gebaat bij de best mogelijke customer experience. Om die reden is het ook niet vreemd dat de provider in de kosten bijdraagt betreffende de testen die deze customer experience moeten borgen.

Overigens staat het de provider vrij te bedanken voor een iPhone partnership met Apple.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 27 september 2013 11:30]

Als Apple per se wil dat alles anders gaat dan het normale proces bij een provider, zouden ze dat ook zelf mogen betalen. Ook al is dat 'beter' voor de consument of zo, als Apple wil dat het anders gaat dan bij andere telefoons vind ik dat Belgacom dat echt niet hoeft te bekostigen.
Dat vind ik niet. Apple wil die tests, dus Apple moet ze betalen.
Het is toch te zot voor woorden dat derden de testen van Apple moeten bekostigen.

<offtopic>
Ik vind dit net zo belachelijk als het feit dat een circuit aan de heer B. Ecclestone moet betalen om een Formule 1 race te mogen organiseren.
</offtopic>
Zo betalen niet-Apple-gebruikers ook mee terwijl zij er niks aan hebben. Apple is degene die het zou moeten betalen inderdaad.

Ik zou zelfs zo ver willen gaan om het een vorm van chantage door Apple te noemen.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 27 september 2013 11:27]

Zo betalen niet-Apple-gebruikers ook mee terwijl zij er niks aan hebben. Apple is degene die het zou moeten betalen inderdaad.

Ik zou zelfs zo ver willen gaan om het een vorm van chantage door Apple te noemen.
Vooral het eerste heeft mij aan het denken gezet. Want uiteindelijk is dat wel de waarheid. Ontwikkeling en testen kost inderdaad gewoon geld. Dit is uiteraard noodzakelijk. Alleen het punt is dat in feite elk land zich houdt aan de standaarden. Dus wanneer Apple zich ook houdt aan deze standaarden zou het geen problemen moeten geven.

Wanneer Apple er geen vertrouwen in heeft dat het niet goed werkt, komt het er op neer dat hun eigen producten niet goed zijn ontwikkeld volgens de standaarden. Wanneer de fout ligt bij de provider dan zou daar wel terecht een bepaalde procedure voor worden gestart.

Als ik Belgacom was, zou ik gewoon zeggen "ja is goed, maar we gaan de kosten doorrekenen door de prijs op jullie Apple producten te verhogen". (door bijv een appart iPhone abbo af te moeten sluiten)
Bullshit, als ik een telefoon koop die geadverteerd wordt als 4G telefoon, dan moet ik daarmee op een 4G netwerk kunnen.

Anders moet je hem niet als dusdanig adverteren. Het is niet Belgacom die moet testen, het is Apple. En het is ook niet meer dan logisch dat als Apple die extra tests nodig vind, Apple ervoor betaald.

4G is een standaard, er is geen enkele reden waarom de iPhone 4G niet vrijgegeven kan worden voor ieder 4G netwerk. Als een netwerk niet aan de standaard voldoet, terwijl het wel geclaimed wordt, is het een ander verhaal, maar dat is niet Apples probleem.
Ter vergelijk, als Mercedez Benz bepaalde voorwaarden stelt aan de service/reparaties van z'n auto's en een verkoper/dealer aan allerlei eisen moet voldoen, dan gaat ie toch ook niet zeuren dat dit voor Fiat Panda's niet nodig is? Dan moet je geen Benz gaan verkopen.
Leuke vergelijking! Alleen we hebben nu over infrastructuur. Niet over het leveren van service. Want daarvoor heb je Apple centers voor of Apple resellers. Infrastruur in het geval van auto's zijn dit wegen. Dus kijken naar jouw vergelijking wil dit zeggen dat de provincie en Rijkswaterstaat geld moeten gaan betalen aan Mercedes, zodat zij hun kopers kunnen garanderen dat hun auto's ook kunnen rijden op onze wegen. Wanneer Rijkswaterstaat of de provincie vervolgens niet gaan betalen aan Mercedes, dan zou volgens jouw vergelijking, de kopers van Mercedes auto's niet kunnen rijden op onze snelwegen en provinciale wegen. 8)7

Hopelijk snap je dat dit dus belachelijk is.
1. Mercedes moet voldoen aan de Europese wetgeving, hun willen auto's verkopen in Europa, dus zij moeten er voor zorgen dat ze voldoen aan de kwaliteits- en veiligheidseisen die hier gelden. Anders hebben ze vette pech!
2. Apple is hier de gene die misbruikt maakt van hun situatiesmonopoly en draait het spelletje om. Apple zegt dus dat in dit geval Belgacom gebruikt maakt van hun diensten/infrastructuur. En wil daarom dat zij aan hun gaan dokken.
3. Jij als gebruiker moet toch zelf weten of jij wel niet gebruik wil gaan maken van het 4g netwerk? Of gaat Apple binnenkort ook routers whitelisten tegen betaling?
In dit geval zou Apple wel een waarschuwing kunnen geven dat het netwerk mogelijk niet goed werkt met hun teleoon.
4. Hopelijk komt er snel wetgeving op Europees niveau. Die het vastlegd dat beide partijen zich moeten houden aan de standaarden....

Als laatste wil ik benadrukken dat providers ook geen lieverdjes zijn. Die willen ook aan zo veel mogelijk diensten geld verdienen. (extra kosten voor Youtube, Whatsapp, Streaming, etc, etc). Vandaar de reden dat Apple waarschijnlijk denkt dat zij hiervan ook een graantje moeten meepikken.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 september 2013 17:19]

Zolang die verkoper/dealer de kosten voor die eisen dan ook bij de kopers/gebruikers van de mercedessen neerlegt is het nog niet zo erg. Het word pas vervelend als je met je fiat panda bij een garage komt die ook Mercedes doet je extra moet gaan betalen omdat de garage de kosten die het moet maken voor de Mercedes niet door berekend aan de Mercedes gebruikers maar aan iedereen.

[Reactie gewijzigd door NBK op 27 september 2013 18:57]

Tja, ik kan met elke type auto van welk merk dan ook de weg op.

Stel je voor dat Mercedes gaat bepalen op welke wegen je mag gaan rijden.

4G=4G en daar moet Apple het maar mee doen.
Maar het gaat hier over een 4G netwerk, dat heet zo omdat het een standaard is, alle betrokken bedrijven weten hoe die standaard moeten toepassen om zo te kunnen werken met andere producten.
Daarom is het een standaard, zodat een Apple met een Microsoft en een Samsung kan praten...
Waarom kan Apple's Iphone dan niet met andere apparaten praten zonder dat Apple allerlei testen uitvoert op de kosten van een ander?

Dit is alsof Mercedes het Nederlandse wegennetwerk gaat testen en de overheid daarvoor vergoeding vraagt...
Verkeerde vergelijking. onderhoud en rep zijn direct met het toestel verbonden. Het gaat over de weg die het signaal aflegd.

Hť, dat kan je weer wel vergelijken, de staat betaald Mercedes Benz om de auto op de weg te mogen testen. Denk het dus niet.
Apple is altijd arrogant geweest in die soort dingen, en meer providers zouden er tegen in moeten gaan.
In dat laatste geval krijg moet je al specifiek de 5 weigeren, want de vorige modellen ondersteunen geen 4G. En dan krijg je weer gezaag wegens discriminatie. En blablabla

Dat werkt gewoon niet, en er zal snel protest komen van toezichthouders.

Apple moet gewoon niet zo kinderachtig doen, waarom is de ipad dan wel al compatibel en de iphone niet terwijl ze waarschijnlijk dezelfde chips gebruiken.
dat is natuurlijk onzig, als apple wil test of hun product werkt op het netwerk dan mogen ze dat toch ook zelf betalen.

nu vul voor apple samsung in en dan had je het waarschijnlijk wel raar gevonden dat samsung geld vraagt aan een provider om testen uit te voeren of iemands netwerk goed werkt.

apple moet niet altijd pretenteren dat zij koning en heerser zijn en alles kunnen doen en laten wat ze willen, dat irriteert mij aan apple en ook andere bedrijven. (dit mijn mening dus apple fans mod me maar naar -1)
Je kunt het ook andersom beredeneren:

Apple verkoopt al lekker via Mobistar. Het toevoegen van Proximus betekend voor Apple: investeren in tests (die mogelijk negatief uitpakken) plus een minder goede deal met Mobistar (omdat Mobistar exclusiviteit verliest). Daar staat dan tegenover een kleine stijging in de verkopen.

Waarschijnlijk doet Apple hier een simpel rekensommetje en komt tot de conclusie dat het niet de moeite waard is om Belgacom te ondersteunen. Dus, als Belgacom per se de iPhone met LTE willen ondersteunen mogen ze zelf voor de kosten opdraaien. Vooralsnog is het niet Apple die loopt te zeuren.
De vraag blijft waarom die tests in de eerste plaats nodig zouden zijn. Als Apple zich gewoon aan standaarden houdt en hun telefoon goed getest hebben is er geen enkele reden om aan te nemen dat hij het ineens specifiek op het Belgacom netwerk niet zou doen, vooral als andere producten van hun het al wel doen.

Het zou toch idioot zijn als elke fabrikant per productgroep (of zelfs product) geld gaat eisen van providers zodat ze allemaal getest kunnen worden?
Geld eisen zou mij ook niet hoeven. Toch ligt het niet voor de hand dat een LTE telefoon zomaar op alle netwerken goed werkt. Als dat zo is waarom komen Android toestellen dan met regio/lands-afhankelijke radio firmwares?

Zoals ik in een ander comment al noemde: Tweakers die met Android ROM's spelen weten dondersgoed dat de radio firmware een hoop verschil kan maken. Kennelijk wordt dit toch per provider gefinetuned.
Je vertrouwen in "standaarden" als zaligmakend is een tikje naief. Ik hoop dat ik niet verder hoef toe te lichten hier.
Kom je 4 dagen later mee, lekker zinvol.

Maar wat denk jij dan? Dat die netwerken niet aan standaarden voldoen en dat Huawei op elk netwerk weer apart firmware, of zelfs hardware, nodig heeft omdat het anders niet werkt? Uiteraard niet, er is een reden dat die dingen gewoon standaard zijn.

Hoeveel USB devices werken niet op een random USB poort waar hij op hoort te werken? Het gebeurd ja, maar bijzonder weinig. Standaarden werken prima.
Waarschijnlijk doet Apple hier een simpel
rekensommetje en komt tot de conclusie dat
het niet de moeite waard is om Belgacom te
ondersteunen.
Hahaha, das een goeie, Proximus heeft de meeste klanten in BelgiŽ van alle providers. Apple heeft er alle belang bij dat de iPhone op het netwerk van Proximus werkt.

Goed van Belgacom dat ze niet toegeven. Belgacom is een overheidsbedrijf dus iedere Belg zou moeten betalen om de domme iPhone op het netwerk te krijgen terwijl niet iedereen een iPhone heeft. Mooi niet.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 27 september 2013 14:42]

Belgacom brengt 400 miljoen euro per jaar op aan de staatskas. Belgacom kost de belastingsbetaler dus niets, het brengt ons zelfs op.
Als het de belastingbetaler niets kost geef dan die 400 miljoen maar aan Apple i.p.v. de staatskas. Maar we maken vast ergens een denkfout.
Dus, als Belgacom per se de iPhone met LTE willen ondersteunen mogen ze zelf voor de kosten opdraaien. Vooralsnog is het niet Apple die loopt te zeuren.
Het is Apple die het zijn gebruikers onmogelijk maakt van het Belgacom netwerk gebruik te maken.

Zoals hierboven al gemeld: De tests zouden niet nodig zijn als Apple zich netjes aan alle standaarden zou houden. Daar zijn de standaarden voor in het leven geroepen. Dat is ook de reden dat andere merken nŪet hoeven te testen op verschillende netwerken; ze houden zich netjes en volledig aan de standaarden.

Apple vraagt geen geld om te testen. Als Apple zijn werk goed gedaan heeft dan weten ze dat het werkt. Apple vraagt geld omdat Apple geld wil.
Dus wat je zegt is dat Apple een monopolie deal met Mobistar probeert te maken door concurenten weg te spelen met vreemde en onrealistische voorwaarden/eisen?
Een standaard is een standaard, en een gigant als Belgacom kan prima apparatuur in een datacenter neerzetten en beheren, daar hebben ze Apple, Microsoft of Samsung niet voor nodig.
Als Apple van de standaard wilt afwijken is dat prima, maar dan moeten ze de wereld motiveren een nieuwe standaard te maken.
Je ziet Mercedes ook geen 6 meter brede auto maken omdat ze denken dat het beter is, de weg is maar zo breed, om dan de overheid geld te vragen om de wegen te testen zou helemaal gestoord zijn, waarom zou Apple dat dan wel mogen? 8)7
Dus de provider moet betalen voor al die duizenden telefoons die er zijn om zeker te zijn dat ze werken op het netwerk?

Bullshit, er zijn standaarden en als het toestel daar aan voldoet zou het goed moeten zijn.

Als een producent graag afwijkt van alle standaarden (iets waar Apple zeer goed in is), dan moeten ze ook maar zelf voor de kosten op draaien.

Als Apple wil dat er extra testen worden uitgevoerd, dan moeten ze die ook maar betalen.

Straks komt de iPhone 5nogiets of 6 en dan moet er zeker weer getest worden.

Belgacom heeft groot gelijk dat ze Apple de vinger geven. Ze proberen al jaren vanalles af te dwingen bij providers en het riekt nogal naar chantage en markt verstorende technieken.
Apple ligt al een tijdje onder vuur vanwege speciale exclusiviteitscontracten met providers, dus het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat dit ook een staartje krijgt.
Je zegt het hier precies goed:
er zijn standaarden en als het toestel daar aan voldoet zou het goed moeten zijn.
Waar het nu juist om gaat is dat apple 'zou het goed moeten zijn' te vaag vind.
Als het toestel erop kan, dan IS het goed. Geen haken, ogen of kleine lettertjes.

Waarom vraagt Apple geld? Dat is niet hun voorwaarde, maar hun TEGENvoorwaarde. Immers: De provider wil toch, dat het toestel op hun 4G netwerk kan? Apple zegt dan, okay, is goed, maar dan wel op de manier waarop wij er vertrouwen in hebben. Uiteindelijk verbindt niet alleen de provider, maar ook apple zich aan de enduser ervaring en is niet gebaat bij enige negatieve publiciteit, in het byzonder als dit uiteindelijk tůch aan het netwerk van de provider blijkt te liggen.

Tot slot, de andere gebruikers van de operator betalen mee aan de tests van apple. Weggegooid geld? Zo zwart/wit moet je het niet zien. Want uit die tests kan nog best eens wat naar voren komen dat, nadat het is opgelost, ook in het voordeel van de gebruikers van andere telefoons werkt.
Euhm tegenvoorwaarde ?

Waar lees jij dat ?

Belgacom heeft toch niet verplicht om gebruik te maken van 4G ? Trouwens voor 3G was dat toch allemaal niet nodig al dat apple gezever ?

Apple begint echt diep te zinken, met al hun speciale voorwaarden en nog steeds moeilijk doen met hun specifieke apple aansluitingen dat niet compatibel zijn met andere telefoons en bovendien veranderen ze dan nog graag zelf eens hun eigen kabeltjes zo dat al de vorige generatie producten naar de prullenbak gesmeten kunnen worden.
Of wat dacht je van chips in kabels te implementeren zo dat er geen generische kabels op de markt kunnen kopen (want anders kan ze nog moeilijk 20 euro voor een kabelke vragen he...)

De hype is over en iedereen begint zich te ergeren
Belgacom wil dat de iPhone op hun netwerk functioneerd? Natuurlijk, daarom leggen ze een standaard netwerk aan en kan de fabrikant van het toestel zorgen dat zijn telefoon met die standaard werkt. Apple is nu de wereld aan het omdraaien.

Oveigens zijn het in de US de telco's die dit doen met alle andere telefoons (behalve de iPhone). Vandaar dat updates daar altijd later zijn.

Pfft... die chips in de kabels zijn alleen maar een artificeel monopolie zodat apple aan alles mee kan verdienen. Door EUCD komen ze er nog mee weg ook ...

Laat me niet lachen ik heb jaren zo'n goedkope chinese kabel en cheap ass speaker gebruikt en het werkt prima. Werkt het niet dan ga je ermee terug naar de winkel. Daar heb je consumentenrecht voor en hebben we apple niet voor nodig.

Laten we ze nu niet als de grote voorvechter van de consument gaan wegzetten. Apple is de meest klantonvriendelijke organisatie waar ik na de aankoop van een product mee te maken heb gehad. Ja als je in de winkelstaat om te kopen ben je Koning en kan alles. Heb je eenmaal iets gekocht dan is het afgelopen met de welwillendheid en loop je links en rechts tegen beperkingen aan die worden gepresenteerd als 'feature'
ik ben blij dat dat niet altijd gebeurt...
Een provider zet een 4G netwerk op volgens bepaalde standaarden, een bedrijf als Apple maakt een toestel en geeft aan dat het 4G heeft, oftewel deze voldoet ook aan de 4G standaarden.... Daarvoor zijn het standaarden : het behoort samen te werken...
Dat Apple dan ook daadwerkelijk wilt testen is niet raar natuurlijk, sterker nog dat doen al die fabrikanten, maar om er geld zelf voor te vragen is uitzonderlijk, of in ieder geval in dat wereldje, en dat blijkt uit de reactie van Belgacom...
Waarom ben ik blij dat dit niet gebruikeleijk is ? Stel dat elke fabrikant dat gaat verwachten (Samsung, LG, Nokia enz enz) voor elke toestel dan lopen de kosten enorm op, en dan mag jij raden wie daarvoor gaat betalen ? Juist ! Dat wordt 1 op 1 doorverrekend aan de klant, het mag natuurlijk niet de winst drukken....
Dus straks wordt jou dataabbonement 50% duurder maar dan met de garantie dat jou toestel daadwerkelijk op dat netwerk met 4G kan werken...
Belgacom investeerd in een 4G netwerk dat opgebouwd word volgens internationale standaarden, waar andere 4G toestellen zonder probleem op werken, waar de iPad zonder problemen op werkt. Maar omdat Apple bijkomende testen wil zou de service provider deze moeten betalen?

Als jij naar de dokter gaat en zegt tegen de dokter: ik voel me niet goed, de dokter doet zijn testen en zegt dat er niets mis is met je, maar jij eist bijkomende tests. Wie moet die dan betalen?
Weet je wat Belgacom eigenlijk is?
Belgacom is een provider, een provider belt Apple niet op om te smeken de Iphone te laten werken... Een provider belt JOU op om te vragen of je klant wilt worden.
Vreemd genoeg vind Apple Belgacom incompetent, en denkt Apple dat de Belgen dom genoeg zijn om de aandeelhouders van Apple te spekken...

Als we nou eens ophouden met het 'apple-beschermen-gedrag' en gewoon lezen wat er staat en accepteren dat Apple hier geen nette werkmethode stelt.
Het verhaal dat de IPhone niet zou werken, of niet goed zou werken is precies dat de ihpone zou dan een probleem hebben, namelijk het niet houden aan de standaard, en dat is dan Apple's schuld en probleem.
Als Belgacom zo'n slecht netwerk is waarom Iphone's niet werken zullen de Samsung's en HTC's er ook niet op werken.

En het is Apple die wilt dat de IPhone op het netwerk kan, zij verkopen het en zij willen winst maken, Belgacom zal het niks uitmaken of hun klanten Samsungs of iPhones hebben, dus waarom zou Belgacom Apple in huis moeten halen?
en wie moet belgacom dan nog meer betalen. alle andere telefoon fabrikanten. Nokia, Samsung, HTC, en noem ze maar op.

Belgacom levert een g4 verbinding die zal voldoend aan de internationale standaard. Als apple producten aanbiedt volgens die standaard dan zie ik geen probleem. als apple meer wil testen moeten ze dat gewoon zelf betalen.

Stel ik breng een adsl modem uit. Denk je nu echt dat kpn mij geld gaat betalen om dat modem op hun netwerk te kunnen testen. Lijkt me de omgekeerde wereld.

Maar het is al weer het zoveelste voorbeeld van het arrogante apple dat denkt hun marktaandeel te kunnen misbruiken om dit af te dwingen.
Beetje kort door de bocht. Er komt een werkend 4G netwerk, wat al een keer getest is met de I-pad
Waarom dan nog een keer betalen als er een andere telefoon uit komt 8)7
Ik begrijp het wel hoor ... ik begin apple zo wel een beetje te snappen...

Apple is de man van de truc van de aandacht te verleggen...
Kijk, het zit zo: er is een probleem met het bereik van die iphone, maar dat kunnen ze niet zeggen; daar mogen ze absoluut de aandacht niet op vestigen!
dus leggen ze aandacht op een anderpunt zodat de consumen het niet zou zien nl de provider.

Het zou me dan ook niet verwonderen als apple na uitgebreide tests ineens afkomt met een resultat als "idealiter dient u uw aansluitingspunten te verdubbelen om het netwerk optimaal te laten werken"
FUD bogy, FUD.

dit is gewoon een kwestie van hun exclusive partner Mobistar helpen. Mobistar heeft nog geen 4g en om hen t ehelpen, stelt men gewoon onmogelijke eisen.

Deze verhalen hoor je toch ook niet over andere landen? En als je het wel hoort, dan is het dat een ISP een bepaalde telefoon niet toelaat.
Wat een onzin zeg. Alsof iedereen in BelgiŽ woont.

Als deze zogenaamde probleem aanwezig was, dan zou het probleem ook buiten BelgiŽ terug te zien zijn.
Ja dag, dat ze mijn centen maar spenderen aan het verder uitbouwen en verbeteren van hun netwerk voor een nog betere dienstverlening waar ALLE gebruikers baat bij hebben, niet enkel iPhone gebruikers.
Ze hebben een 4G netwerk dat werkt en voldoet aan de nodige eisen, daar stopt hun werk. Zij moeten niet betalen zodat 1 koppige smartphonebouwer zijn phone zou willen toelaten op het netwerk. iPhone gebruikers hebben keuze genoeg uit andere smartphones die wel met 4G werken op het Proximus netwerk, of ze moeten tevreden zijn met 3G of overstappen naar Mobistar (veel plezier daar).
Toevallig is Belgacom partner met Samsung, het zou me niet verbazen moest het schoentje daar wringen voor Apple. Windows Phones, Android phones etc... hebben namelijk geen enkel probleem met het Proximus 4G netwerk, zij blokkeren namelijk niks.
Als Apple het netwerk wil blokkeren, is dat hun zaak, ze "schaden" er enkel hun eigen klanten mee. En die klanten verwachten dan nog dat de provider het maar oplost... lekker krom.
Als je dat geloofd ben je extreem naief!
Belgacom bied 4G aan volgens de standaard van 4G. Zij hebben de nodige testen gedaanom te zien of ze de standaard correct ondersteunen.

Het is aan Apple, en Apple alleen, om ervoor te zorgen dat hun smartphone ook met deze standaard kan samenwerken. Dat is niet Belgacom hun probleem.. Er bestaan honderden telefoons, Belgacom kan, en moet deze niet allemaal testen. Belgacom moet gewoon de standaard ondersteunen (en dit testen, wat ze ook gedaan hebben) en telefoonmakers moeten daarnaast testen of hun telefoon ook de standaard ondersteund.

Dat is nu net de reden waarvoor er standaarden ontwikkeld zijn.

Gelukkig voor Belgacom zijn zijn in BelgiŽ momentel nog het enige netwrek met 4G ťn zowiezo het enige netwerk met een kwalitatief netwerk. De IPhone is een belangrijke telefoon in de markt maar lang niet de enige en ze hebben, op de totale markt, maar een zeer klein aandeel. Er zijn gelukkig tig alternatieven.

Goed van Belgacom dat zij hier zich niet aan laten kennen.
Ik krijg eerder een andere indruk. Apple is als enige fabrikant die exclusieve contracten met providers afsluit, en dat sinds 2007. Tegenwoordig zitten er nog steeds carrier bundles bij de iPhone met settings en een carrier logo.
In BelgiŽ was het exclusiviteitscontract met Mobistar afgesloten, en daar knelt het nog steeds als je het mij vraagt.

Elke andere fabrikant werkt bij Proximus, waarom Apple niet? Aan wie ligt het dan?
Dat de iPad wel werkt is nog vreemder, mogelijk omdat van deze altijd unlocked versies verkocht geweest zijn?

Nja, ik zit nog met m'n iPhone 4.
De wereld op z'n kop. Apple zou Belgacom moeten betalen. Zij willen toch telefoons verkopen. Belgacom's business is abonnementen verkopen en de infrastructuur ligt er gewoon.
De provider wil dat de iPhone op het 4G netwerk gaat werken. zij willen dit om geld te verdienen. Apple wil hier aan meewerken maar wil ook zeker weten dat de iPhone goed werkt met dit netwerk. als dit namelijk niet het geval is dan gaan consumenten de iPhone een slecht apparaat vinden. Het is dus wel degelijk een samenwerkings verband waar beide partijen baad bij hebben.

Uiteindelijk ben ik van mening dat je er dus samen uit moet komen. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat de provider in dit geval apple in een kwaad daglicht stelt om de zaak alsnog gratis aan het rollen te krijgen.

Vreemd verhaal waarvan de waarheid nog niet boven tafel is naar mijn idee.

edit: typo
Ik ben volledig akkoord dat ze er uit zouden moeten komen door samen te werken. Ze meoten gewoon de testen doen die Apple nodig vindt, maar daarvoor moet BGC toch niet gaan betalen?

Ik ben ervan overtuigd dat BGC het er echt wel voor over heeft om enkele extra testen te doen om 35.2% van de mobiele markt (http://www.mvfglobal.com/belgium) toe te laten op hun 4G netwerk. Ze gaan dit echt niet laten liggen als het enkel en alleen maar enkele testen zijn die moeten uitgevoerd worden. Zelfs het bekostigen van 10 of 20 testers fultime voor een maand weegt niet op tegen een volledig jaar het meest populaire 4G toestel niet op je netwerk hebben.

Ik vraag mij dus sterk af wat het bedrag is dat ze zouden moeten betalen.
Jou commentaar vind ik een versterking van mijn verhaal. Wellicht is dat bedrag inderdaad exorbitant. Aan de andere kant kan het verhaal ook ene heel andere wending hebben. Wellicht heeft Apple voor het niet gebruiken van die 4G frequentie korting gegeven op het toestel aangezien die functionaliteit niet gebruikt werd. De gegeven korting wil Apple nu terug omdat de functionaliteit alsnog ingeschakeld word.

Maar.. het blijven speculaties en blijft mijn gevoel van het niet hebben van het volledige verhaal en dus de waarheid nog overheersen.
Aan wie zouden ze korting gegeven hebben? Proximus verkoopt de iPhone namelijk niet, dus zij hebben die korting niet gehad. En zelfs dan, een Proximus gebruiker betaald evenveel voor zijn iPhone dan gebruikers van andere providers (en terecht, het is hetzelfde toestel). Het probleem zit hem in de provider profielen, Apple weigert er 1 aan te maken voor Proximus, dus valt Proximus telkens terug op het algemene profiel waar 4G expliciet is uitgeschakeld.
En aangezien ze andere fabrikanten ook niet moeten betalen zie ik niet in waarom dat bij Apple anders zou moeten zijn.

Btw, als het hen echt om de dienstverlening ging dan waren ze nooit met Mobistar in zee gegaan.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 27 september 2013 13:21]

Ik produceer een product a en gebruik het op het netwerk b na verkoop aan consument c.
Ik a test mijn product op het netwerk van b, op eigen kosten. Zodat c dit kan gebruiken.
Ik draai zelf op voor de kosten van ontwikkeling tot het testen tot het verdelen van mijn product. Indien het toestel defect is betaalt a voor de herstellingen onder garantie en c voor buiten garantie.

Voorbeeld van Apple;
Apple produceert een product voor het gebruik van in dit geval netwerk in BelgiŽ, en verkoopt dit aan de Belgische consument via Mobistar.
Mobistar, Base en Belgacom moeten de testen betalen op hun netwerk.
Mobistar moet opdraaien voor de kosten van distributie.
Mobistar is verantwoordelijk voor herstellingen onder garantie de consument voor buiten garantie.

Hoe kan in dit in godsnaam normaal zijn.
Ik vind dit een speculatie verhaal. Je weet nooit 100% zeker wat de oorzaak is van dit conflict. zoals ik al in een eerdere opmerking aangaf:

Wellicht heeft Apple voor het niet gebruiken van die 4G frequentie korting gegeven op het toestel aangezien die functionaliteit niet gebruikt werd. De gegeven korting wil Apple nu terug omdat de functionaliteit alsnog ingeschakeld word.

Da's ook pure speculatie van mijn kant echter "het kan waar zijn" en zo zijn er nog 100-en redenen te verzinnen.

Ik denk dat de waarheid nog niet boven tafel is.
Wie krijgt korting Belgacom? Die verkopen niets van Apple.
Als jij geen producten van Apple verdeeld hoe kan je dan daarvoor aansprakelijk zijn.
Apple en korting geven, geloof je het zelf?
ja, en ik kan dat zelfs bewijzen:

ga eens naar de apple store en klik links op leraren en studenten. configureer een macbook of iMac en vergelijk deze eens met de prijs die je betaald als je niet op die link drukt.....

zo zie je maar.. ook apple is gewoon een onderneming die in dit geval het onderwijs openlijk korting geeft en in onderhandelingen (denk aan china mobile) grote kortingen geeft.
Ja dat is vreemd!

LTE is gewoon een standaard, net zoals GSM UMTS etc! Een telefoon ondersteund de standaard of de telefoon ondersteunt de standaard niet.

Nou zijn er misschien wel wat quirks die afhankelijk zijn van de zendmast apparatuur maar dat is ook weer zo common (het is namelijk niet alsof iedere network operator zijn eigen apparatuur bouwt) dat dit ook door apple opgelost hoort te worden.

Dit riekt er ernstig naar dat Apple van 2 walletjes wil verdienen en probeert een nieuw business model op te zetten: aan de ene kant de klant dik laten betalen voor de telefoon en aan de andere kant de enorme populariteit van de telefoons te gebruiken als pressiemiddel om operators ineens te laten betalen voor onnodige testen.

Voor idere andere fabrikant is het heel simpel:
bouw een telefoon, zorg dat die aan de standaard voldoet, test hem op die standaar et voila! Klaar!
Dat iets een "standaard" is wil niet zeggen dat alle gaten dichtgetimmerd zijn. En apple wil voorkomen dat een telecom provider een slechte service verleend en dat dit zich bij de klant uit dat deze ontevreden is over zijn foon, terwijl de telecom provider de schuldige is.
Momenteel is het 4G netwerk voor IPhone over Proximus zťťr slecht en is dit 100% de schuld van Apple ;-)
Als de ontvangst slecht is, geven mensen sowieso altijd eerst de schuld aan de provider. Dit is gewoon Apple die meer geld wil hebben. Jij wilt onze telefoon op jouw netwerk voeren? Betalen. En flink ook.
Kijk eens naar al naar die verschillende LTE banden die over de hele wereld worden gebruikt. Veel telefoons, ook van andere fabrikanten, ondersteunen slechts een beperkt aantal banden.

Tweakers die een beetje met Android ROMs bezig zijn weten ook dat de "radio" firmware per regio/land verschilt en dat het proberen van andere radio's wel degelijk een grote invloed kan hebben op bereik, snelheid en het wel of niet wegvallen van verbindingen.

Ik ben geen LTE expert, maar ik moet toch concluderen dat het allemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt.
Bullshit. Bij Mobistar is er nog niks te testen en bij een sim op dat netwerk kun je 4G wel al aanzetten.

Bovendien is LTE niet voor niets een standaard! Ze gaan toch ook niet per wifi-router betalen om te zien of dat wel werkt? ...
Belgacom biedt al 4g-abonnementen aan en maakt daarvoor gebruik van het netwerk van dochter Proximus
De iPhone 5 zou wel degelijk getest zijn op Proximus' netwerk, maar Apple zou meer willen testen en geld willen zien voor de uitgebreidere samenwerking
Belgacom maakt gebruik van het Proximus netwerk, het Proximus netwerk is al getest door Apple en is goedgekeurd.....
Dit is toch duidelijk gewoon geldklopperij..... niets meer niets minder.

Apple heeft een vorm van machtspositie vanwege de vraag naar hun product, waardoor zij providers allerlei regels proberen op te dringen. Willen providers niet aan hun regels voldoen, maken ze hun telefoon gewoon onklaar voor dat netwerk.

Ik vind dit persoonlijk vij ver gaan eerlijk gezegd en uiteindelijk is de consument weer de dupe.

Edit: daarnaast dienen alle netwerken toch aan bepaalde standaarden te voldoen? Dus als een iphone aan die standaarden voldoet, werkt deze toch ook gewoon op elk netwerk welke ook aan die standaarden voldoet?

[Reactie gewijzigd door Passkes op 27 september 2013 11:19]

Apple wilt gewoon geld verdienen.
Ik vind dat ze dit als service naar hun klanten zouden moeten doen. Maar Apple weet ook dat de meeste dit gewoon zullen betalen.

Heel goed dat Belgacom er tegen in gaat.
Onzin, als Apple komend jaar nog 3 lte toestellen uitbrengt moeten de providers zeker 3x (of voor mijn part 1x, geen idee wat Apple hier wilt) kosten uittrekken omdat 'een' leverancier nieuwe toestellen levert? Dit is de omgedraaide wereld. Als Apple zich aan de LTE standaard houdt zou zo'n toestel gewoon moeten werken. Willen ze extra testen dan is dat ergens lovenswaardig, want Apple wil een zo goed mogelijke gebruikers-ervaring garanderen. Maar dat mogen ze dan toch echt zelf betalen...

Zou mooi zijn als de olieraffinaderijen of tankstations moeten betalen aan elke autoleverancier wanneer ze een nieuw model auto uitbrengen om te testen of hij wel goed loopt op euro 95.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 27 september 2013 11:29]

Overigens staat het de provider vrij te bedanken voor een iPhone partnership met Apple.
Dat klinkt heel leuk, maar is natuurlijk commercieel gezien geen optie.

Apple moet die tests overigens gewoon zelf betalen, omdat het extra tests zijn vanuit henzelf georganiseerd. Als Belgacom het netwerk goed genoeg acht, is het ook de verantwoordelijkheid van Belgacom als er het niet goed werkt. Ze hoeven dus gewoon niet te betalen.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 27 september 2013 11:43]

@alfredjodocus

Goed gezien voor wat betreft Apple's wens tot verticale integratie en kwaliteitsbeheersing.

Oneens dat het redelijk zou zijn om een telecom provider te vragen daaraan mee te betalen.

Dit is simpelweg een poging van Apple om gebruik te maken van hun onderhandelingspositie en daarmee de onderlinge verhoudingen gestalte te geven in hun voordeel en natuurlijk om er financieel beter van te worden.

[Reactie gewijzigd door Golodh op 27 september 2013 12:43]

Volgens mij zijn het gewoon standaarden, er is geen enkele reden om dat apart te testen. Als je telefoon voldoet aan de standaard, dan werkt het. Het is pure geldklopperij van Apple, heeft echt helemaal niks met maximale user experience te maken. Bovendien wordt de ervaring er niet beter op als Apple zn klanten dwingt om dan maar 3G te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 27 september 2013 13:27]

Een niet werkend product lijkt me de meeste waardeloze 'customer experience' die er is..
Zal het wel niet snappen maar....
Apple wil toch apparaten verkopen die op een bepaalde snelweg willen rijden (deze term naar een andere verwijzing)
Als een producent wil dat zijn producten op andermans producten, in dit verband een netwerk goed functioneren, dan zullen ze zelf moeten zorgen dat de klanten die daar iets van willen kopen daar gebrruik van kunnen maken.

Zou toch te gek zijn dat een automerk van een wegbeheerder geld vraagd omdat zijn auto's fatsoenlijk over die weg kunnen rijden.

Dit lijk misschien een rare vergelijking maar denk er maaqr eens over na.

Producenten van allerlei electronische producten denken tegenwoordig dat wij als consument blij mogen zijn dat we hun producten mogen kopen en zer Aplle is daar heel sterk in.

Wat de laatste zin betreft, direct bedanken, is Belgie en ik hoop nog meer landen direct verlost van die eigenheimers. dan draaien ze wel bij denk daar in de USA.
tja, maar als Aplle dat wil, dan is het toch ook logisch dat Apple zelf voir de kosten opdraait, nu lijkt het mij er meer op dat Apple zoch gewoon weer eens niet aan de 4g standaard houdt...
Ik ben ook een Apple gebruiker, maar gelukkig geen fanboy. iOS gebruik ik vanaf versie 3 en OS X vanaf tiger (10.4). Dat valt nogal tegen met hun altijd perfecte 'verticale' integratie. De eerste iPhone voor Nederland, de 3G, was sowieso niet al te best met de verbindings~ en gesprekskwaliteit. Ik ga er vanuit dat toentertijd met T-mobile wel getest is. Bij bijna al hun apparaten van de laatste jaren en bij elk nieuw OS/iOS zijn er telkens weer problemen met WiFi-verbindingen. De ene keer is het samenwerking met de router(s) en de andere keer is het weer meer softwarematig op OS-niveau. Uiteindelijk wordt het altijd wel opgelost, maar feit blijft dat het wel 'heel' veel testwerk vereist, elke keer.
Apple verkoopt geen iPhones. Apple verkoopt een ervaring, een merknaam en een goed gevoel.
Het is voor Apple van essentieel belang dat met hun producten een goede ervaring meegeleverd wordt. m.a.w. Het moet gewoon goed werken. Doet het dat niet dan doet dat afbreuk aan de magie van de naam Apple, ook als het helemaal niet aan Apple's producten ligt.

Dat wil Apple voorkomen. Apple's kracht zit hem niet in het feit dat hun producten zoveel beter zijn dan van een ander, maar in het feit dat het "gewoon werkt" (meestal dan, he). Dat rechtvaardigt ook de relatief hoge prijzen en de daarbij behorende hoge winstmarges van Apple, niet de functionaliteit.

edit: Ik ben het ook volledig eens met Belgacom. Ik probeer alleen maar het gedrag van Apple te verklaren door duidelijk te maken wat precies hun belang is.
Dat de meesten van ons het misschien onzin vinden omdat de techniek gestandaardiseerd is, en dat Apple de last zo bij de providers legt, is niet relevant. Apple doet dit omdat Apple denkt dat dit het beste voor Apple is en ze denken genoeg markt macht te hebben om er mee weg te komen.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 27 september 2013 11:47]

Apple verkoopt geen iPhones. Apple verkoopt een ervaring, een merknaam en een goed gevoel.
Ik vraag me af hoe de ervaring van Belgacomklanten met een iPhone 5 momenteel op 4g is en hoe goed ze zich hierbij voelen.
Het moet gewoon goed werken. Doet het dat niet dan doet dat afbreuk aan de magie van de naam Apple, ook als het helemaal niet aan Apple's producten ligt.
Momenteel werkt het niet. Doet dat nu geen afbreuk aan de naam van Apple?

Ik ben het zelden met een telecomprovider eens, maar hier vind ik de reactie van Belgacom volledig terrecht en Apple's eis absolute waanzin.
ALs shit natuurlijk, en de gebruiker steekt 100% de schuld op apple.

Belgacom heeft immers 4g, echter geraakt de iphone er niet op omdat het niet de carrierfile van apple krijgt. (zo word dit uitgelegd aan klanten die klagen)

Heel slechte ervaring dus bij apple voor mensen die een redelijk dure 4g capabele telefoon gekocht hebben en die nu dus nergens 4g kunnen hebben.
Docent Winclient vertelde me eergisteren dat het 4G netwerk van BGC zeer goed werkt. Met speedtest haalde hij 60/15 wat sneller is dan met de duurste vaste internetabbonementen in BelgiŽ
Wanneer heb jij al 15 Mbit/s upload gehad over de kabel? Ik haal met LTE vlug 20 Mbit/s upload :), evenveel als mijn dowload op VDSL :(

[Reactie gewijzigd door Wilin op 27 september 2013 11:56]

Als er eenmaal wat meer gebruikers opzitten zo ik dat wel nog eens willen zien.

Genoeg threads als het wat drukker is je aan 2-3Mbit upload zit .

Nog steeds heel goed maar ik verwacht niet dat het sneller dan vaste lijn blijft.
Ik heb 150 down en 6 up. Upload heb je totaal niet nodig dus waarom zou je zagen over een 15 upload op je gsm...
Ook bullshit. Je kunt een iPhone op heel veel slechte netwerken gebruiken die nauwelijks 3G-dekking hebben in het buitenland. Waarom zou dat beter zijn dan een 4G-netwerk dat niet is getest maar wel aan de LTE-standaarden voldoet?
wow de apple-marketing afdeling heeft goed werk afgeleverd als ik je zo hoor. Je klinkt als een CEO van Apple....

dat terzijde, dit is gewoon geldklopperij. Het netwerk is al getest door een andere provider, hetzelfde netwerk als belgacom gebruik van maakt. Apple verkoopt telefoons, en wil de beste user experience daarvoor. Dus zullen ze voor zo'n certificering moeten betalen. Als mijn baas (Apple) het beste uit mij wil halen (netwerk) dan betaald hij ook de opleidingskosten.

En het is gewoon een standaard? een 4G netwerk dat half werkt en overschakelt tussen 3G is nog altijd sneller dan enkel 3G. En apple heeft inderdaad belachelijk hoge winstmarges, dus kunnen ze dit soort onzin ook betalen.

ze willen nu de perfecte User Experience er "ervaring" zoals je zegt, maar daar moeten anderen (providers) maar voor zorgen? als ik een product ontwikkel e mensen de beste ervaring wil geven, moet ik het zelf goed maken.
Het moet gewoon goed werken.
Helemaal mee eens. Maar als Apple dat wil bieden dan is ook het ook Apple die de extra testen zou moeten betalen. Trouwens heeft een bedrijf dat zo dicht langs het randje loopt met de 2 jaar Europese consumentenproduct garantie wel werkelijk de intentie een perfect product te leveren?
OK ja, maar doe dan tests, geef aan de provider aan wat er niet goed is zodat die het kan aanpassen en verbeteren, dit zou ik kunnen geloven in de zoektocht naar inderdaad een goede ervaring.

Maar gewoon een zak geld vragen en gebaseerd op de hoe groot de som is gaan bepalen of de ervaring goed is vind ik er toch een beetje over en niet klantvriendelijk.
Misschien willen ze er zeker van zijn dat het 4G netwerk van ze goed genoeg werkt omdat anders er misschien klachten komen rtichting Apple terwijl het niet aan hun of de iPhone ligt.
Dat Belgacom ervoor moet betalen is dan wel weer vreemd, je zou denken als het goed werkt is dat alleen maar goed voor voor beide. Meer iPhones is meer omzet voor beide.
Ik vind het niet zo raar dat ze uitvoerig willen testen, ik vind het inderdaad wel raar dat BGC daar voor moet betalen. Volgens het artikel en de bron zijn de iPhones wel degelijk al getest op het LTE netwerk van Proximus, maar blijkbaar niet alle testen die Apple wil.

Ofwel moet Apple dus eens met een paar devices naar 1 van onze grote steden (buiten Brussel) komen en hun testen uitvoeren, ofwel geven ze de testspecificaties en protocollen en laten BGC ze uitvoeren. Maar dit hoeft toch geen jaar te duren.

Verder worden ook de telefoons van andere fabrikanten uitgebreid getest voordat ze op een netwerk worden toegelaten (omgekeerde redenering dus). Dit is de reden waarom er zoveel lekken over smartphones zijn. Die zijn meestal terug te leiden naar een of ander testteam van een provider waar ze de telefoons enkele weken voor de launch reeds hebben om te testen.
Mee eens. Dit is een beetje zoals "Hee, jij moet mijn auto repareren en de kosten ervan betalen zodat wij het kunnen gebruiken."
Kan me er wel wat bij voorstellen dat Belgacom hier niet op in wil gaan. Straks komen de andere producenten van mobiele telefoons e.d. ook met deze eis. En dat terwijl het in mijn ogen een beetje onzinnig is.
Als je apparaten maakt die gewoon voldoen aan de heersende standaarden, dan moet je zo'n apparaat zonder problemen kunnen 'inprikken' op een newerk.
En stel je het precedent eens voor: straks komt Mercedes aankloppen bij de Nederlandse overheid met de boodschap dat zij eerst uitgebreide testritten willen uitvoeren op de Nederlandse wegen omdat het anders niet verantwoord is om eender welke Mercedes los te laten op die Nederlandse wegen. Od ga ik nu een beetje te kort door de bocht?
PS: de naam Mercedes is louter willekeurig gekozen :o
Ik vraag mij af of Apple reclame maakt met 4G op zijn IPhone.
Gezien zij het Proximus 4G netwerk, dat aan de standaard voldoet, blokkeren lijkt het mij dat het niet toegestaan is dat Apple reclame maakt dat ze 4G ondersteunen want dat doen ze duidelijk niet (meer nog, ze blokkeren het bewust)!
In het artikel ontbreekt wel een zeer belangrijke nuance:

Belgacom is zowat getrouwd met Samsung. Dit zal vast en zeker een rol gespeeld hebben. Mobistar is sinds jaar en dag de iPhone launch partner geweest en Belgacom is toen die succesvol werd meer gaan investeren in Samsung.
Zelfs met die nuance in het achterhoofd maakt dat mij nog altijd niet duidelijk waarom Belgacom Apple zou moeten betalen zodat Apple testen mag doen op het netwerk van Belgacom zodat Apple hun klanten hier voordeel (4G toegang) aan hebben.

Bedenk hierbij dat Belgacom (Proximus) over het beste 3G en 4G netwerk van BelgiŽ beschikt en dat het netwerk van Mobistar hierbij in het niets valt is dus toch wel zťťr nadelig voor Apple (klanten).

Zou voor mij reden genoeg zijn (als iemand die VEEL gebruik maakt van zijn smartphone) om een andere GSM te halen, want ik wil niet naar een minder kwalitatief GSM netwerk moeten overstappen omdat mijn smartphone het anders niet doet. (Omdat hun met een absurde claim komen wat hiertoe heeft geleid)
Belgacom is zowat getrouwd met Samsung. Dit zal vast en zeker een rol gespeeld hebben. Mobistar is sinds jaar en dag de iPhone launch partner geweest en Belgacom is toen die succesvol werd meer gaan investeren in Samsung.
Dan zou je verwachten dat Apple makkelijker doet zodat Belgacom gaat scheiden van Samsung :)
Lijkt me een beetje overdreven,

http://catalogue.proximus...p?language=nl&campaign=4G

Dit is toch een gevarieerd aanbod naar mijn idee.

Apple zou dolgraag Amerikaanse toestanden overal in de wereld pushen, waar providers zich blauw moeten betalen ( subsidies ) om de iPhone op hun netwerk te krijgen.

Ik hoop dat Belgacom / Proximus het been stijf houden.

Ik heb geen behoefte om uiteindelijk mee te betalen in de kosten
Omgedraaide wereld, de provider die moet betalen om testen te laten uitvoeren om gebruik te laten maken van zijn netwerk.

Dit zal er toch wel van komen door de grote druk/macht van Apple.
Maar wat een arrogantie van grote bedrijven toch. bahbah.

Als mijn mobiel niet werkt op het netwerk van mijn provider ga ik bij hem klagen niet bij de maker van mijn mobiel.
En die zegt dan dat dit geblokkeerd wordt door de fabrikant van je telefoon en dat jij gewoon welkom bent op hun netwerk, ga je dan nog steeds doorklagen bij je provider of ga je dan de fabrikant om opheldering vragen?
Nee dan koop ik me een mobiel welke wel werkt op mijn netwerk.
Bereikbaarheid gaat boven functionaliteit bij mij. zolang ik agenda heb en kan bellen/smsen
Whatsapp en Mail zijn leuke bijkomstigheden.
Het lijkt me toch echt aan de toestelfabrikant om te verzekeren dat zijn toestel voldoet aan de standaarden en goed samenwerkt met het netwerk. De netwerken op zich worden al uitvoerig getest bij het opzetten. De introductie van een nieuwe techniek duurt jaren, en dat heeft een reden.

Als Apple meer testen wenst dan andere fabrikanten terwijl je zo kan aantonen dat hun toestel al perfect werkt op het BGC netwerk dan is het toch echt Apple dat hier te ver gaat, zeker als Apple nog geld gaat eisen om de testen te mogen uitvoeren, dat is toch echt de wereld op zijn kop. De toestellen zijn al niet goedkoop, maar Apple wil blijkbaar nog meer geld verdienen aan zijn iPhones.
Dus je verwacht dat jouw provider, en elke andere provider grif moet betalen om alle 200 courante modellen, waar er elke week weer een paar bijkomen getest te krijgen op hun netwerk? Dat zegt niks over jouw provider maar over de maker van je telefoon.
Prima, en wat als jou provider dan ziet dat je via een iPhone verbind en de kosten doorberekend aan jou?

Want ze doorberekenen aan al hun gebruikers is natuurlijk ook niet service gericht
Daarvoor zijn er op hoger niveau standaarden opgezet, als jouw netwerk aan die standaarden voldoet en de telefoon in kwestie voldoet ook aan die standaarden is er geen probleem.

Apple probeert zichzelf nu als een derde partij welke jouw standaarden even wil gaan testen te profileren.

Dit heeft verder totaal niets te maken met klantvriendelijkheid vanuit de provider richting hun klanten.

Het is het zelfde als dat jij een Audi koopt, welke goedgekeurd is. Vervolgens iemand van Audi bij je aan de deur aanbelt en zegt ik wil 500 Euro van je om je auto te keuren of hij goed gekeurd is, anders maak ik hem onklaar voor weggebruik.
Er vinden wel degelijk testen plaats door de providers met telefoons die ze zelf aanbieden. Dus daar is al geen sprake van...
De iPhone is niet het eerste LTE toestel op het netwerk. En het netwerk is voordat het werd opengesteld voor de klanten maandenlang uitvoerig getest geweest. Het is iets dat de provider enorm veel geld kost. En dan ga jij beweren dat zij mogelijk een brakke implementatie hebben? Ik denk dat de kans dat de implementatie op het toestel brak is gewoon een heel stuk groter is.

En als morgen alle fabrikanten gaan eisen dat een service provider hun toestellen test en hen daarvoor ook nog eens betaald wat gaat er dan met de abbonementsprijs gebeuren denk je? Word de klant daar beter van?
Het is een beetje het kip en het ei verhaal volgens mij: Apple wil met veel netwerken compatible zijn om veel telefoons te verkopen en de iPhone is dusdanig populair dat providers ze graag willen ondersteunen. Ik snap dat Belgacom Apple geen uitzonderingspositie wil bezorgen door iPhone 5 telefoons op eigen kosten heel uitgebreid te gaan testen en andere telefoons (WP8, Android) gewoon op specs toe te laten. Als Apple meer wil, moeten ze de portemonnee maar trekken. Deze houding zal Belgacom echter wel klanten kosten, gok ik zo, hoewel Apple hiermee ook wel erg slecht in het nieuws komt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 september 2013 10:55]

Maar ik snap niet zo goed hoe de iPhone, mits de juiste specs aanwezig zijn, niet op het netwerk kunnen komen? Belgacom stelt dat ze niks tegenhouden, wat ik interpreteer als dat het iphones niet actief blokkeert en de juiste permissies geeft enzo.
Maar hoe kan Apple het nou tegenhouden dat iPhones verbinding maken met het 4G netwerk? Staat er ios een lijstje met goedgekeurde providers ofzo? Vodafone mag wel, Belgacom niet?
Ja, volgens mij is dat inderdaad het geval. Apple bepaalt op welke netwerken je je iPhone mag gebruiken. Dat is nu juist de soort bemoeienis waar ik niks mee te maken wil hebben. De reden die ze opgeven is ergens wel legitiem, namelijk dat ze graag willen garanderen dat de gebruikerservaring optimaal is, maar als ze zich nou gewoon aan de 4G-standaarden zouden houden, zouden dit soort whitelists voor providers niet nodig zijn. Je ziet dat MS en Google toch ook niet doen en dat werkt ook al generaties lang prima.

Ik vergelijk het dan even met Ziggo dat een lijst met gecertificeerde televisies heeft, maar jou niet verbiedt een andere televisie te gebruiken. Als Apple zo nodig wil testen of hun iPhone 5 het wel doet op alle netwerken, dan kopen ze een zooi simkaarten en stoppen ze die in iPhone 5 telefoons en kijken ze of alles werkt. Waarom de provider daarvoor moet betalen, snap ik echt niet. Geef desnoods bij niet geteste netwerken een eenmalige waarschuwing, dat je niet kunt garanderen dat het probleemloos werkt (zal in de praktijk toch wel werken).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 27 september 2013 11:11]

Apple bepaald dat niet, de provider moet de juiste "provider-settings" voorzien zodat het toestel geschikt is voor het netwerk.
Die instellingen zijn gewoon beschikbaar, als je de CommCenter patch uitvoert die de beperking Apple omzeilt, werkt de iPhone 5 prima op het Proximus netwerk.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 28 september 2013 14:50]

Aangezien de iPhone perfect werkt op het BGC 4G netwerk wanneer het in roaming staat lijkt mij dat het toch echt Apple is dat 4G tegenhoud op Proximus sim kaarten.
Ach we hebben hier ook "alleen bij Vodafone doet je iPhone 5 het op 4G" blaat verhaal.*

Tweakers zou toch als plateau van technisch onderlegden moeten worden gezien. Een stukje hardware, ongeacht naam, wat niet een brede ondersteuning biedt fakkelen we normaal af als niet compleet etc. Dat ligt dan aan hardware en/of diens beperkingen, maar oh wee als we de naam noemen ;)

Als we nu de tweede reactie (@majic) bekijken, gaan we tegenwoordig ondersteuning beperkt leveren en eigenlijk valse advertering de wereld in helpen. Belgacom wordt als werkend gemeld, lijkt me essentieel om alle mogelijke klanten (ongeacht netwerk) dan als doelgroep te behouden.

Persoonlijk vind ik de houding van Belgacom, doch gewaagd, zeer correct.

edit
*, KPN zit op 800Mhz en daarom werkt die niet... maar de specificaties suggereren dat T-Mobile met 1800 Mhz wel door de iPhone 5 te gebruiken valt.. Dus "alleen" bij Vodafone klopt niet helemaal ;)

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 27 september 2013 11:14]

Volgens mij schrap je de verkeerde leverancier. Als ik een hatsaflats telefoon koop in China, en er een Belgacom sim inschuif doet 'ie het gewoon op LTE.
Koop ik een Apple, met dezelfde simkaart, doet 'ie het niet omdat meneer Apple Belgacom niet op een whitelist heeft staan.

En dat is dan de fout van Belgacom?
Maar Belgacom garandeerd dat de IPhone op het Proximus netwerk werkt. Er zijn testen geweest, zoals met alle andere toestellen. Ik heb al gehoord van omwegen om toch op het netwerk te geraken (roaming, maar ook instellingen aanpassen) en dan werkt het vlekkeloos. Het enige wat Belgacom blijkbaar niet wil doen is Apple een zak geld geven omdat ze erom vragen.
Lol, en bij wie ga je dan gaan? Mobistar , Base/KPN en al de virtueele hebben GEEN 4g netwerk.

het beste/snelste 3g is nog steeds proximus/belgacom.


De keuze is dus tussen iphone en geen 4g en geen iphone en wel 4g .
Ik blijf er bij dat dit komt door het exclusiviteitscontract met Mobistar. Mobistar is nl. de officiele verdeler van de iPhone in BelgiŽ.
De iPad wordt verdeeld door Apple zelf, en deze werkt wel op het 4G netwerk.

Het is zowel voor Belgacom als Apple slechte reclame. Ze zullen beide klanten verliezen. Over enkele jaren kan elk mobiel toestel 4G aan. Dit wil dan zeggen dat elk toestel gaat werken met het 4G netwerk van Belgacom, behalve Apple toestellen. Geen slimme zet van Apple.

Ik heb zelf een iPhone 5 en Belgacom en ik mis 4G nog niet echt. Ik haal nl. regelmatig al 10-20Mbit/s met hun 3G netwerk. Ik vind dat (voorlopig) voldoende.
Ik heb zelf een iPhone 5 en Belgacom en ik mis 4G nog niet echt. Ik haal nl. regelmatig al 10-20Mbit/s met hun 3G netwerk. Ik vind dat (voorlopig) voldoende.
Grote voordeel is de ping, een website komt echt niet veel sneller binnen met hogere bandbreedte als de request al 50% van de tijd uit maakt...
Na de eerste request is HSPA+ ook vrij snel qua latency gelukkig. Met name het opstarten en de tijd na elke klik zijn traag; als je eenmaal in HSPA+-modus zit dan gaat het wel snel (snel achter elkaar linkjes aanklikken gaat ook snel, probeer maar).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True