Vier Wii U-games van Nintendo

Super Mario 3D World

Bij de introductie van de Wii U viel het aantal games dat Nintendo zelf voor de nieuwe console uitbracht enigszins tegen. Die achterstand wil de consolebouwer de komende maanden inhalen. Zo is New Super Luigi U al verschenen en komt er een uitbreiding voor New Super Mario Bros. U, en Pikmin 3. We kijken naar een aantal games die iets later verschijnen.

Zo brengt Nintendo in december Super Mario 3D World op de markt, een opvolger van het voor de 3DS verschenen Super Mario 3D Land, maar dan dus voor de grote broer Wii U. Mario-games zijn technisch niet hoogdravend. Er is niet veel belichting en er zitten weinig polygonen in de levels, al zien ze er uiteraard wel altijd precies zo kleurrijk uit als je gewend bent. Het is ook niet waar het bij deze game om draait. Net als in de 3DS-versie draait het om het vrij rondlopen door een level. Je bent niet gebonden aan de traditionele side-scrolling gameplay van de vele andere Mario-games.

Zweven

Net als in de voorganger kun je kiezen met wie je op pad wilt: Mario, Luigi, Toad of Princess Peach. Ieder karakter heeft een specialisatie. Toad is het snelst, Luigi springt hoger, Princess Peach kan een stuk zweven na een sprong en Mario is de allrounder van het stel. Dat is het vertrouwde deel, maar er is uiteraard ook vernieuwing doorgevoerd.

Zo is er een Cat Suit dat je op kunt pikken door tegen blokken met een vraagteken aan te springen. Wie het pak aantrekt, krijgt er een aantal handige opties bij. Je kunt harder rennen, vijanden met je klauwen bewerken en tegen muren op klimmen. Vooral dat laatste is prettig. Het maakt dat je op plekken kunt komen die zonder pak onbereikbaar zijn. Het gaat daarbij vooral om de bovenkant van de afscheiding die om de levels heen is gebouwd. Als je daar overheen loopt, duiken er extra veel munten op die je op kunt pakken. Het is natuurlijk ook een handige locatie om aan vijanden te ontsnappen en ze daarna van boven te bespringen. Je kunt ook naar de top van de vlaggenmast klimmen, om zo de maximale bonus binnen te harken.

Super Mario 3D World.