Door , , 53 reacties

Ezio Auditore da Firenze was een geweldenaar. De kracht van het personage bleek pas echt toen het stokje werd overgenomen door de veel minder imposante Connor. Veel gamers hadden niet meer het gevoel te spelen met een 'bad-ass' assassin. De indiaan had de vaardigheden wel, maar miste de bravoure en het rebelse dat Ezio tot Ezio maakte. Juist die eigenschappen, aangevuld met nog wat ondeugdelijke varianten, keren terug bij Edward Kenway, het hoofdpersonage van Assassin's Creed IV: Black Flag.

De moordende piratenkapitein werd eerder dit jaar al aan het publiek voorgesteld en kwam direct in een gespreid bedje terecht. Gamers liepen niet warm voor Connor en keken uit naar een nieuw 'boefje' als hoofdpersonage voor een nieuwe Assassin's Creed-game. Kenway belooft gamers later dit jaar mee te nemen op een piraten-rooftocht, gecombineerd met de nodige bezigheden als assassin. Zoals we gewend zijn van Assassin's Creed wordt er een dubbel verhaal verteld. De jacht van de Engelse en Spaanse vloten op de piraten speelt een rol, maar de onderliggende strijd tussen de Tempeliers en de Assassins is ook immer aanwezig.

Op de E3 kregen we duidelijke voorbeelden te zien van die combinatie, waarbij beide kanten van het verhaal meer dan ooit hand in hand gaan en makkelijker met elkaar worden gecombineerd. Nieuw is namelijk dat spelers tijdens een missie tussendoor kleinere extra missies kunnen uitvoeren. Dat werd ons gedemonstreerd middels een kleine missie waarbij Edward twee broers moest zien uit te schakelen. Die opdracht kreeg hij via de duiven die al bijna net zo'n klassiek onderdeel van Assassin's Creed zijn als de verborgen dolken in Edwards mouwen. Onderweg weg naar een missiedoel kwam Edward de duiven dus tegen, koos ervoor om een opdracht te accepteren en kreeg vervolgens de taak de broertjes Thomson op te sporen.

Om dat te doen, heeft Edward dezelfde trucjes die Connor en Ezio ook al hadden. Hij heeft dus zijn Eagle Vision waarmee doelwitten die hij zoekt meteen in het goud oplichten, terwijl overige potentiële vijanden een rode gloed over zich heen krijgen. Geruisloos benaderde Kenway de eerste van de Thomson-broers, die dankzij Kenways dolken een snelle dood vond. De tweede broer, een kapitein, rook echter onraad en rende naar zijn schip. In de achtervolging kan de speler er dan in slagen de kapitein al te stoppen voor hij zijn schip bereikt. Het is niet zo dat de achtervolging volledig scripted is en de kapitein dus hoe dan ook zijn schip bereikt, onafhankelijk van hoe snel of langzaam Kenway hem achtervolgt. In dit geval bereikte Thomson zijn schip wel, en snelde Kenway met haastige spoed naar zijn eigen boot, de Jackdaw.