Door , , 36 reacties

Het was een wat vreemde gewaarwording: met Watch Dogs en The Division als blikvangers schoof Assassin's Creed dit jaar een beetje naar de achtergrond tijdens de jaarlijkse E3-gamesbeurs. Niet dat de titel ineens minder groot of belangrijk was voor Ubisoft, maar de aandacht ging simpelweg meer uit naar de nieuwe projecten. Verandering van spijs doet immers eten. Toch mag Ubisoft de 'schuld' voor die gevoelsmatige verschuiving ook voor een deel bij zichzelf leggen, want het vorig jaar verschenen Assassin's Creed III bleek voor veel fans achteraf niet de game waar vooraf op was gehoopt.

Video waarin de cast achter Assassin's Creed IV: Black Flag wordt voorgesteld.

Ook wij beoordeelden de game aanvankelijk met een hoog cijfer, maar kunnen een klein jaar later niet anders concluderen dan dat het avontuur van Connor een minder blijvende indruk heeft achtergelaten dan de afleveringen waarin Ezio Auditore da Firenze nog de hoofdpersoon was. Dat een deel van het probleem bij Connor ligt blijkt wel, want een jaar later is de indiaan van het toneel verdwenen. Voor het eind oktober verschijnende Assassin's Creed IV: Black Flag koos Ubisoft weer voor een stoerder en mannelijker icoon, in de vorm van piratenkapitein Edward Kenway.

De nieuwe, op het piratentijdperk gerichte setting brengt natuurlijk andere vragen met zich mee. Zo was voor veel gamers het varen niet per definitie het favoriete onderdeel van Assassin's Creed III, terwijl je er niet aan ontkomt om varen een vrij centrale rol te geven in een piratenspel. Daarnaast is het Caribisch gebied aardig uitgestrekt. Hoe verbind je dat aan elkaar zonder dat de speler om de haverklap minutenlang naar een bootje zit te staren? Het definitieve antwoord op dat soort vragen zullen we waarschijnlijk pas bij de review kunnen geven, maar Ubisoft gaf ons onlangs de kans om vast een deel van de antwoorden te vergaren. In een hotel in Amsterdam gingen Tweakers en diverse andere Nederlandse media een uur of vier aan de slag met Assassin's Creed IV: Black Flag.