Eerste blik op Assassin's Creed IV: Black Flag

Nieuwe setting: terug in de tijd

Jep, er komt dit jaar weer een nieuwe Assassin's Creed-game. Verbaast het iemand nog? Ubisoft heeft al vaker aangegeven dat het in principe de bedoeling is dat er elk jaar een nieuwe game in de Assassin's-franchise verschijnt. Bovendien is de serie inmiddels al goed voor meer dan 55 miljoen verkochte games wereldwijd, vooral ook geholpen door de 12 miljoen verkochte exemplaren van Assassin's Creed III, dat in de herfst van 2012 in de winkels kwam.

Assassin's Creed III leverde het einde op van het verhaal van Desmond, dat begon met zijn voorvader Altair in de allereerste Assassin's Creed. Daarna zagen we Ezio en Connor voorbij komen als de voorvaderen van Desmond, maar dat verhaal is dus, zover we nu weten, afgerond. Dat dat zeker niet het einde van de Assassin's Creed-serie betekent, kreeg Tweakers vorige week te zien. Op locatie in Düsseldorf onthulde Ubisoft de nieuwste telg in de franchise, Assassin's Creed IV: Black Flag.

In het geruchtencircuit gingen de wildste verhalen rond over de mogelijke setting van Assassin's Creed IV, en de juiste werd daar ook bij genoemd. Het inmiddels al ruim anderhalf jaar in ontwikkeling zijnde Assassin's Creed IV: Black Flag neemt de speler mee naar het Caribisch gebied, naar het 'Gouden tijdperk der piraterij' dat ongever dertig jaar in beslag neemt in de eerste helft van de achttiende eeuw. En inderdaad: het nieuwe hoofdpersonage is ook een piraat, luisterend naar de naam Edward Kenway.

Kenway... een bekende naam? Klopt. Edward is de vader van Haytham Kenway, en zo dus verbonden met de verhaallijn die je in Assassin's Creed III mogelijk al hebt doorgespeeld. Daarmee beleeft Assassin's Creed een primeur: het is de eerste keer dat Ubisoft met het spel een stapje terug doet in de tijd. De jaartallen in de games liepen tot nu toe alleen maar op; van het Midden-Oosten van de kruistochten via het Italië van de Renaissance tot aan het Amerika van de Amerikaanse Revolutie.

05:54
Assassin's Creed IV: Black Flag Video van 26 augustus 2013

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite