Destiny: Bungie heeft grootse plannen

Wat is het doel?

Misschien nog belangrijker; de makers beschrijven hoe je met andere spelers samen kunt werken. Maar kun je het ook tegen andere spelers opnemen? Waarschijnlijk wel, maar de makers willen er nog niets over loslaten. De studio wil wel vertellen wat het doel is wat er wordt nagestreefd. Zo moet Destiny leuk zijn om te spelen voor zowel de casual als de hardcore speler. De game is gericht op samenwerken met andere spelers. Dat kan in de vorm van een duo, maar ook als groep, hoewel dus niet duidelijk is hoe groot die groep kan zijn. Je kunt de volledige game echter ook solo spelen. Dat is minder leuk, stellen de makers, en misschien kun je niet elk onderdeel van het spel solo volbrengen, maar het verhaal kun je wel solo uitspelen.

Stille getuigen

De game is al speelbaar, stellen de makers. Op kantoor worden er al heel wat uren in Destiny gemaakt. Tijdens de presentatie liet Bungie echter vooral stilstaande beelden zien. Daaruit blijkt dat Bungie het met de werkelijkheid niet zo nauw neemt. Destiny speelt zich af in ons zonnestelsel, maar wel in een fantasieversie ervan, waarin je flink uiteenlopende landschappen tegen zult komen. Zo zagen we een basis die gebouwd is in een kilometers diepe krater op de Maan, zagen we meren vol zuur op Venus, uiterst merkwaardige rotsformaties op Mars en de resten van een enorm ruimteschip dat zweefde in een baan om Saturnus. Ook op Aarde valt genoeg te beleven. Zo zagen we een stijf bevroren Europa, terwijl Chicago door een moeras was verzwolgen.

Als gezegd, Bungie heeft voor Destiny niet alleen een nieuwe spelwereld geschapen, het heeft ook een nieuwe engine geschreven die de spelwereld in beeld moet brengen. Dat was hard nodig, stelt senior graphic artist Hao Chen. De engine die de studio voor de Halo-games gebruikte, was niet geschikt voor een open spelwereld, en ook niet voor een game waarin spelers altijd online zijn. Zo kon de oude engine de spelwereld niet in 'real time' belichten. Bij elk level moest de belichting vooraf gerenderd worden, een proces dat per level gemakkelijk tien uur kon duren. Dat is bij de nieuwe engine echter niet meer nodig. Die kan overweg met 'large scale ambient occlusion', zodat Bungie een dag- en nachtcyclus kan gebruiken in de game. Dat niet alleen, de nieuwe engine kan ook een grotere schaal aan, wat direct zichtbaar is in de beelden die Bungie laat zien. Enorme vergezichten, waarin heerlijk veel detail van de vreemde planeten in ons zonnestelsel is te ontdekken. En omdat Destiny een open spelwereld is, kun je wat je ziet ook zelf bezoeken.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3