Door Pieter Molenaar

Bravia 84X9005: 84"-scherm voor films in 4k

03-09-2012 • 18:00

55

Multipage-opmaak

Pronkstuk voor de thuisbioscoop

Sony's aanwezigheid op de IFA was een van de sterkste sinds jaren. Het bedrijf kondigde op de beurs onder meer drie interessante Xperia-smartphones aan, waaronder een spatwaterdicht model. Verder werd de eveneens spatwaterdichte Xperia Tablet S met Tegra 3-quadcore en een dunnere 'vouw' aangekondigd, evenals de NEX-5R, de eerste compacte systeemcamera van Sony met fasedetectie-af-punten op de sensor.

Dan zijn we er echter nog niet, want ook op tv-gebied had het bedrijf een en ander te bieden. De smaakmaker was de Bravia HX950, opvolger van de een jaar oude Bravia HX920 en net als zijn voorganger voorzien van leds achter het paneel met local dimming-mogelijkheid. De tv valt vooral op door het diepe zwart van het scherm, zolang je er recht voor blijft zitten, en de ringvormige, glanzende voet.

Het was echter de 84X9005 die de show stal in de Sony-stand op de IFA. Het spreekt dan ook tot de verbeelding: een lcd-tv met een beelddiagonaal van 84" en een 4k-paneel, met de mogelijkheid om huidige 2k-content op te schalen naar 4k.

Tweakers.net woonde een technische demonstratie van Sony bij, waarbij alle geheimen van het ultieme, nieuwe topmodel werden prijsgegeven. We waren na afloop danig onder de indruk.

Breed uitgemeten

Gemaakt voor films kijken

Sony Bravia HX9005 bezel lijntjesstructuur

Sony heeft het uiterlijk aan de voorkant strak en rustig gehouden, zodat de kijker zo min mogelijk door het toestel zelf afgeleid wordt. Alles lijkt dan ook in het teken te staan van het primaire doel van het toestel: het vertonen van films.

De behuizing is gemaakt van antracietgrijs plastic en voor een 84"-scherm heeft de Sony Bravia 84X9005 relatief dunne bezels, waardoor de aandacht nog eens extra op het beeld gericht wordt. De bezels zijn voorzien van een lijntjesstructuur.

Ook valt de dikte van de tv ons mee, al hebben we deze niet nagemeten. In vergelijking met bijvoorbeeld de nieuwe 90"-Aquos-tv van Sharp op de IFA, maar ook het kleinere 80"-model dat daarnaast hing, oogt de Sony-tv veel minder als een gevaarte. Onder aan de tv is nog een dun balkje te zien, met onder meer het Sony-logo en de ontvanger voor de afstandsbediening.

Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk

Vreemd genoeg heeft de achterkant in vergelijking met de rustige uitstraling van de voorkant een agressief karakter. Deze achterkant is namelijk voorzien van wat lijkt op een frame. Het is niet duidelijk of dit bedoeld is ter versteviging of dat het een designfeature is. Zelf storen we ons niet aan de industriële vormgeving van de achterkant. De tv zetelt op een chroomkleurige voet, die we als tafelmodel en als model met hogere staanders hebben gezien. Het is niet bekend welke voet meegeleverd wordt.

Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk Sony Bravia HX9005 uiterlijk

Sony heeft de ruimte genomen met het plaatsen van de aansluitingen. Aan de zijkant zitten twee usb- en twee hdmi-aansluitingen, een CI+-aansluiting, een vga-connector, een ingang voor pc-audio, en een gecombineerde aansluiting voor analoge audio en een koptelefoon.

Verder zien we aan de onderzijde van het moederbordgedeelte een ethernetaansluiting, een kabel- en satellietingang, een optische s/pdif en de twee overige hdmi-poorten. Als laatste zijn er nog een scart-aansluiting en de tulpstekkers voor component die naar achteren wijzen.

Sony Bravia HX9005 aansluitingen Sony Bravia HX9005 aansluitingen

Afneembare speakers

Dat de grootte van de tv door ons niet als storend wordt ervaren, komt waarschijnlijk ook door de speakers die Sony aan weerszijden van de tv heeft geplaatst. Deze zijn even hoog als het schermgedeelte van de tv. Ze vormen echter geen geheel met de tv, maar zijn scharnierend opgehangen, met een tussenruimte van ongeveer vijf centimeter. Dat levert een meer langgerekt uiterlijk op en voor ons komt het toestel daardoor minder massief over. De speakermodules zijn afneembaar en kunnen naar binnen gericht worden om het geluid af te stemmen op de ruimte en de kijkafstand. Direct geluid heeft bij ons de voorkeur boven het indirecte, weerkaatste geluid van de meeste andere platte tv's.

Tijdens een technische demonstratie van Sony ging een speakermodule rond om deze beter te kunnen bestuderen. Het viel ons ten eerste op dat de modules behoorlijk zwaar zijn. Voor de behuizing ervan gebruikt Sony namelijk stevig aluminium in plaats van het meer gebruikelijke plastic. Om staande golven en ongewenste vibraties tegen te gaan zijn de speakercompartimenten gescheiden door vijf niet-parallelle schotten van massief aluminium.

Sony Bravia HX9005 speakermodule Sony Bravia HX9005 speakermodule Sony Bravia HX9005 speakermodules

Elke speakermodule bevat in totaal vijf speakerdrivers in een 3-weg-configuratie, met een uitgangsvermogen van in totaal 25W per module. De full-range drivers zijn symmetrisch opgesteld en dit levert volgens Sony een goede reproductie van onder meer spraak op. Uit ervaring weten we dat speakers met een dergelijke D'Apolito-opstelling vooral wat de ruimtelijkheid en de localisering van het geluid betreft zeer effectief zijn. Voor de tweeter wordt een variant gebruikt met een zijden cone. Het frequentiebereik van de speakermodule zou 60Hz tot en met 20kHz bedragen bij -10dB.

We hebben de speakers even kunnen beluisteren tijdens een scène uit de laatste Spiderman-film. Daarbij viel ons op dat de bas wat te dof klonk. Misschien had Sony er beter aan gedaan een externe subwoofer met een grotere klankkast mee te leveren voor een zuiverder basweergave. Ook kregen we een muziekclip van Adèle te zien en daarvan waren we wel onder de indruk. Vooral de dynamiek van het geluid viel in positieve zin op.

Opschalen naar 4k

In de herhaling

Hoewel de eerste 4k-tv's voor het einde van het jaar al te koop zijn, zal het nog lang duren voordat native 4k-content beschikbaar komt. Het lijkt op dezelfde impasse als na de introductie van de eerste full-hd-schermen, jaren terug. Om deze tijd te overbruggen heeft Sony flink wat energie gestopt in de ontwikkeling van technologie voor het opschalen van content naar de 4k-resolutie.

Het resultaat is het 4K X-Reality Pro-beeldverwerkingssysteem. Dit is een verdere ontwikkeling van X-Reality Pro, waarover onder meer de eveneens op de IFA 2012 aangekondigde Bravia HX950 beschikt. Bestaat X-Reality Pro uit twee chips, 4K X-Reality Pro heeft als extra de XCA8-4K-chip, die de opschaling naar 4k voor zijn rekening neemt. De chip maakt onder meer gebruik van een speciale database, door Sony 4K Reality Creation genoemd, waarin informatie is opgeslagen waarmee 2k-content 'slim' naar 4k kan worden opgeschaald, terwijl de chip ook de weergave van native 4k-content kan optimaliseren. Bij het woord 'slim' loopt er altijd een rilling over onze rug, maar we geven Sony vooralsnog het voordeel van de twijfel.

Sony 4K X-Reality Pro

Sony Bravia HX9005 4K Reality Creation

Bredere kijkhoek bij 4k

Voordat we in de materie van het slim opschalen naar de 4k-resolutie van het paneel duiken, willen we eerst nog de aanbevolen kijkhoek en de optimale afstand tot de tv aanstippen. Voor een scherm met 4k-resolutie is dat namelijk anders dan bij een full-hd-scherm als de 90"-Aquos-tv van Sharp, die ook op de IFA te bewonderen was.

Waar de THX-organisatie een blikveld van ongeveer 40 graden aanhoudt voor het kijken naar een full-hd-scherm, maakt de hogere resolutie van het 4k-paneel van de Sony Bravia 84X9005 een blikveld van 60 graden mogelijk. Het idee daarachter is is dat de kijker 'nog meer deel kan uitmaken van de film'.

Dat blikveld heeft een een-op-een-relatie met de optimale afstand van de kijker tot het scherm. In plaats van een afstand van 3x de hoogte van het scherm, zoals bij full hd, zou je deze afstand bij een 4k-tv kunnen halveren.

Marseille Inc -- Recommende Viewing Angles

Afbeelding afkomstig van Marseille Inc

2k opschalen naar 4k

Voor het opschalen van 1080p-content, zoals blu-ray-films, naar 4k maakt de chip gebruik van de 4K Reality Creation-database. Deze is gevuld met informatie die verkregen is door beelden die in 4k zijn geschoten te vergelijken met precies dezelfde beelden, maar dan geconverteerd naar 2k.

Sony Bravia HX9005 upscaling 1080i naar 4K

Deze database met parameters is in de 4k-chip in de tv gestopt en met behulp hiervan kan 2k-bronmateriaal dat op de tv is aangesloten, opgeschaald worden naar een 4k-resolutie. Met deze methode moet het volgens Sony mogelijk zijn om 2k-blu-ray-content op de Bravia 84X9005 weer te geven met bijna dezelfde beeldkwaliteit als een native 4k-film op dat scherm.

Dat klinkt mooi, maar volgens Sony is daar wel een voorwaarde aan verbonden; het bronmateriaal voor de blu-ray-film moet daarvoor geschoten zijn in 4k, de resolutie waarin de nieuwste Hollywoodfilms vertoond worden. En bij het masteren van de blu-ray moeten de zogeheten high frequency-signalen behouden zijn: gebieden in beeld met veel textuurdetail, zoals de close-up van een gezicht of de textuur van stenen.

De huidige full-hd-tv's kunnen met deze extra beeldinformatie niets aanvangen, maar de 4k-chip in de Bravia-tv kan de informatie gebruiken bij het zo goed mogelijk reconstrueren van het 4k-beeld.

In de praktijk

Om de technologie te demonstreren had Sony drie toestellen opgesteld in de demonstratieruimte. De eerste twee waren Bravia 84X9005-4K-tv's en de laatste was een nieuwe Bravia HX950-full-hd-tv. Op de eerste werden native 4k-beeld afkomstig van een Sony F65-camera weergegeven, bij de tweede werd de 4k-tv gevoed met het naar 2k gedownsampelde 4k-bronmateriaal dat door de tv weer naar 4k opgeschaald was, terwijl op de HX950 het 2k-signaal een-op-een weergegeven werd op het 2k-scherm.

Sony Bravia HX9005 4k upscaling 4k native 2k naar 4k 2k naar 2k

Het moet gezegd, het naar 4k opgeschaalde beeld was haast niet te onderscheiden van de native 4k-content op het eerste scherm, terwijl het beeld beduidend scherper oogde dan hetzelfde 2k-signaal op de 2k-tv rechts.

Ook waren tijdens de workshop fragmenten van blu-ray-films te zien, waarmee met behulp van een FFT-algoritme zichtbaar gemaakt werd welke scènes wel extra detail bevatten en welke niet. Daarbij was goed zichtbaar dat het beeld zonder extra detail op de 84X9005 niet de scherpte had van de scènes die wel deze extra informatie bevatten.

Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling Sony Bravia 84X9005  high frequency analyse voor 4k-upscaling

De vraag is hoe de tv omgaat met bijvoorbeeld 1080i-signalen van bijvoorbeeld tv-uitzendingen of met 576p-content van onder meer dvd's. Daarover gaf Sony geen uitsluitsel. Dat bevestigt dat de Bravia 84X9005 vooral gericht is op het gebruik als thuisbioscoop.

Ook hebben we bij de demonstratie gelet op andere zaken. Zo oogt een zwart signaal wat grijzer doordat gebruik is gemaakt van een ips-paneel. Dat is een bekend gegeven van ips-technologie. Sony ondervangt dit deels door het gebruik van local dimming, maar vanwege het gebruik van edge-lit led-verlichting is dit dimmen van de backlight niet zo fijnmazig als bijvoorbeeld bij de HX950, die leds achter het paneel heeft.

We waren eigenlijk verrast dat Sony voor een dergelijk groot scherm voor edge-lit led-backlight gekozen heeft. Sharp heeft zijn 70"-, 80"- en 90"-modellen wel uitgerust met leds achter het paneel, maar daarmee is geen local dimming mogelijk. Geruststellend is wel dat we bij zwarte overgangen tussen beelden geen storende clouding, oftewel een niet-uniforme verdeling van het licht van de backlight, aantroffen.

Wel waren we ondersteboven van de kleurweergave. We hebben er geen testapparatuur en -patronen op los kunnen laten, maar zowel van voren als onder een redelijke kijkhoek oogden de kleuren superrealistisch.

Voor een prijs

Sony heeft van zijn eerste 4k-tv wat bijzonders gemaakt. De Bravia 84X9005-lcd-tv wordt uitgebracht met een vette knipoog naar filmliefhebbers. De aankondiging komt dan ook op een mooi tijdstip, aangezien Philips vlak voor de IFA aankondigde geen brood meer te zien in zijn Cinema 21:9-tv-serie en te stoppen met tv's met deze bioscoopfilmaspectratio. De 84"-4k-tv van Sony heeft dan wel een 16:9-aspectratio, maar is vanwege zijn 4k-paneel voorbereid op een toekomst met 'higher definition'. We zijn onder de indruk van de kleurenweergave van de tv, al is de zwartweergave vanwege ips wat minder indrukwekkend.

De 4k-opschaaltechnologie ziet er veelbelovend uit, met weinig zichtbare beeldfouten, maar het betreft wel een door Sony geregisseerde test, dus het kan geen kwaad om de verwachtingen daarop bij te stellen. De belofte om de beeldkwaliteit van de native 4k-content te benaderen op de Bravia 84X9005 met behulp van een 2k-blu-ray-film is een krachtig argument om nu al een 4k-tv aan te schaffen, maar het is de vraag hoeveel blu-ray-films native in 4k geschoten zijn en of de extra beeldinformatie behouden is gebleven.

Het speakersysteem is een goede zet van Sony, maar voor diepe bassen zouden we toch liefst een externe subwoofer aansluiten. Ook verwachten we dat de klanten die deze tv kunnen betalen, wel wat geld overhebben voor een excellent geluidssysteem. De Bravia 84X9005 is vanaf begin december te verkrijgen voor de lieve som van 25.000 euro.

Sony Bravia HX9005 conclusie

Reacties (55)

55
52
28
4
0
17
Wijzig sortering
Ik heb hem ook gezien op IFA en ik was écht onder de indruk. Thuis staren wij nog allemaal gezellig naar een 4:3 Sony Trinitron-CRT, en dan was zo'n prachttelevisie echt wel een enorme stap omhoog. De eerste keer dat ik hem in detail bekeek kreeg ik er letterlijk kippenvel van!

Op mijn computer dacht ik ook altijd dat veel beter dan 1080p niet echt kon, maar sinds ik die televisie op IFA heb gezien is mijn standpunt compleet omgeslagen. Hoe sneller we alles in native 4K hebben hoe beter. Eigenlijk is het de eerste resolutie die vanaf elke afstand een superrealistisch beeld kan weergeven.
Dat de resolutie van een computerbeeldscherm véél beter kan blijkt ook wel uit de huidige tablets en smartphones. Die resoluties gaan soms boven full HD, op een piepklein schermpje. En dat zie je zeker.

Wat mij betreft kan de resolutie niet hoog genoeg zijn. Dit is nou eens geen nutteloze marketingterm, maar echt de toekomst. Laat 3D en zo gewoon lekker zitten en maak voortaan dit soort prachtige schermen. Ook voor de pc, als de prijzen een beetje normaal worden koopt men het echt wel want iedereen ziet het verschil.
Dat de resolutie van een computerbeeldscherm véél beter kan blijkt ook wel uit de huidige tablets en smartphones. Die resoluties gaan soms boven full HD, op een piepklein schermpje. En dat zie je zeker.
Dat zie je zeker niet... Vandaar de term retina-display; je oog kan details op het scherm niet meer onderscheiden omdat het oplossend vermogen van het scherm hoger is dan dat van je oog.

Hetzelfde geldt voor alles waar je naar kijkt; zowel T.net als GoT hebben hier voldoende posts over: er is 1 optimale kijkafstand waarop pixels & detail een optimale verhouding hebben. Elke andere afstand zie je afzonderlijke pixels (niet meer).
Daar ben ik het ook mee eens. Veel hoger dan 4K lijkt me ook niet nodig. Misschien nog 8K maar meer zou verspilling van ontwikkeltijd en geld zijn.

Maar zelfs op een redelijke kijkafstand merk je het verschil in beeldkwaliteit van deze Sony nog heel erg. De scherpte is fenomenaal, en ik denk dat je zonder het gezien te hebben onmogelijk kan oordelen of het nodig is of niet. Het kan natuurlijk dat je geen pixels meer kan onderscheiden vanaf een bepaalde afstand, maar het menselijk oog heeft een veel groter bereik dan één pixel op een display. Meer pixels geeft dus veel subtielere schakeringen en een veel natuurlijker beeld.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 24 juli 2024 00:23]

Het blijft altijd liggen aan kijkafstand en grootte van het scherm... kijk bijvoorbeeld eens naar dat mega scherm bij Schiphol (voor plaza), daar heb je misschien wel 80k nodig om het verschil niet meer te kunnen zien.. (en wat denk je van bioscooop / IMAX)
[...]

Dat zie je zeker niet... Vandaar de term retina-display; je oog kan details op het scherm niet meer onderscheiden omdat het oplossend vermogen van het scherm hoger is dan dat van je oog.
De vraag is wat je "zeker niet" ziet. Het verschil tussen 1280x800 of 1920x1200 op tablets zie je zeker wel. Niet omdat je bij 1920x1200 de pixels nog kunt onderscheiden, maar juist omdat het zo'n bak scherper is dan 1280x800. Ik vraag me alleen af of je het na de eerste "wow" ervaring ook als veel beter blijft ervaren. Ik merk aan mezelf dat ik halverwege een film/serie niet meer door heb dat ik naar hd of 3D zit te kijken.

Zo ben ik met een Simpsons-marathon bezig, ergens bij seizoen 6 ben ik, dat is allemaal sd en ik merk dat alleen in de introfilm op. Daarna is het genieten van de serie zelf, niet van de beeldkwaliteit. Datzelfde hoor ik van iPad 3 / Transformer Infinity tablet-bezitters: prachtig die hoge resolutie, maar het went zo snel en eigenlijk zie je de verschillen pas echt goed als je de voorganger in lage resolutie ernaast houdt.
Hetzelfde geldt voor alles waar je naar kijkt; zowel T.net als GoT hebben hier voldoende posts over: er is 1 optimale kijkafstand waarop pixels & detail een optimale verhouding hebben. Elke andere afstand zie je afzonderlijke pixels (niet meer).
Dat klopt, maar die afstand is ook niet voor niets gehalveerd voor 4K. Effectief betekent dat dat je niet zozeer een grotere tv hoeft te kopen, want je kunt er 2x zo dicht bij gaan zitten. Maarja, in Europa (Nederland?) waar 37-42" de norm is momenteel, zit je er wel _heel_ dicht op als je die afstand nog eens halveert. Moet ik dan serieus op 75cm van mijn tv gaan zitten? Zelfs in het geval van deze 84" zou je, als je de regel van 1.5 keer de paneelhoogte zou volgen, op anderhalve meter afstand moeten gaan zitten. Dan heb ik de tv praktisch op de salontafel staan 8)7
ik geniet niet per se minder van een film die op DVD is uitgegeven. dus het is en blijft marketing. Hogere resolutie voegt niks toe aan de beleving, het verhaal of je perceptie.
Dan ligt bij jou de grens ergens tussen dvd en hd materiaal. Bij velen ligt dat hoger. Je gaat mij bv niet wijsmaken dat jij net zo hard geniet van een film op VHS dan een film op dvd. Ik ben het met je eens dat het verschil tussen SD en HD na een kwartier film kijken minder opvallend is...maar het is er wel degelijk!
De toekomst ligt natuurlijk in hogere kwaliteit etc. Ik ben daarom ook erg enthousiast over dit soort vooruitgangen. moet wel zeggen dat ik harder zit te wachten op een hogeren refresh rate van hd materiaal (zoals een stukje naar boven als getypt is:) ) maar dit is een goede stap!
Waarom nu 3D laten zitten? Dat draagt voor mij net zoveel bij aan de immersie in een film/game als een hogere resolutie.
Veel mensen praten over "content", maar ik denk dat "delivery" een groter probleem is.
€25.000. :|
Ik denk dat menig filmliefhebber nog even wacht totdat de 4K techniek mainstream is geworden en Full HD aan de kant geschoven heeft. Dat zal in de komende 3 a 4 jaar wel gebeuren denk ik. De techniek is nieuw en kan nog volop verbeteren. Dus iets heel erg nieuws zoals deze 4K TV is mooi, maar als je al Full HD hebt, is het het wachten nog wel even waard denk ik (letterlijk)
Dat zal inderdaad nog even duren: er is nog helemaal geen content nu! De meeste TV zenders zitten zelfs nog niet op FullHD (velen zenden uit in n720p als ze een 'HD kanaal hebben, en als het signaal al 1080p is, dan is de content in veel gevallen zelfs gewoon opgeschaalde 720p, echt belahcelijk) en BluRay is nog niet eens echt doorgebroken (althans hier in België heb ik toch echt die indruk als ik bij mijn vrienden en gewoon in de winkel kijk: veel mensen kopen gewoon een DVD omdat de BR versie toch nog een stukje duurder is, en velen hebben ook nog gewoon geen BR speler (want de DVDspeler doet het nog prima).

Het duurt dus echt nog even voor een >1080p tv benut kan worden. Daarbovenop wil men voor >1080p een nieuwe encoderingsstandaard gaan gebruiken die meer geoptimaliseerd is voor erg hoge resoluties en erg scherp beeld. H.264 is dat namelijk niet echt. Eind dit jaar wordt H.265 gefinaliseerd en dan pas kunnen de eerste prototypes van de hardwarechips gemaakt worden om die codec af te spelen, en ook de softwaredecoder wordt vanaf dan pas geoptimaliseerd (hij werkt nu al maar is niet echt bruikbaar).

Ook moet nog worden vastgelegd welk profiel gebruikt zal worden voor bluray. Evenals of bluray nog als opslagmedium zal worden gebruikt voor >1080p films (wss wel, maar dat staat nog niet vast).

Je ziet het, er is ngo een hoop werk dat moet worden gedaan, en mij n inschatting is dat de eerste gestandaardiseerde commerciele content, dus echt een schijfje in de winkel, pas eind 2014, begin 2015 te verkrijgen valt voor de consument.
Dat van die codecs heb ik ook gemerkt.
Zelf heb ik geprobeerd stuk beeldmateriaal in 4k formaat (2160p) af te spelen via mijn computer.
342MB voor 10 seconden beeld.
Dit werkte gewoon niet, je ziet maar 2 of 3 frames en heel veel blokjes en daarna is de 10 seconden alweer afgelopen. Ik speel het af op een 22" tv via een DVI kabel vanaf mijn 9800GT videokaart.
Het gaat om een .mkv formaat video bestand en ik speel het af in VLC.

Voordat 4k video mainstream gaat worden moeten dus alle tv's worden vervangen, maar ook alle computers.

Als opslagmedium lijkt mij dat usb devices op termijn geschikter zullen worden dan blu-ray schijfjes.
32 GB is nu al zo'n 10-15 euro en 16 GB zit op 6-8 euro.
over 2 jaar zal de 32GB versie op die van de 16 GB zitten
usb sticks halen nu zo'n 30 mb en de duurdere gaan eroverheen, vooral als usb3 standaard gaat worden.
1x blu-ray haalt 38 mbit/4.5MByte
de maximale datarate (video+audio) = 54mbit
een dual layer blu-ray heeft 50 GB aan opslag maar er wordt gewerkt aan 100-200 GB door meerdere lagen toe te voegen(het blijft 25GB per laag).

http://en.wikipedia.org/wiki/CD_and_DVD_writing_speed
http://www.blu-ray.com/faq/

usb sticks en sd kaartjes zullen binnen enkele jaren(2-3) de blu-ray gaan inhalen qua opslag en snelheid


uncompressed geeft full hd 403 GB per uur
http://web.forret.com/too...=on&space=rgb444&depth=12
uncompressed geeft 4k video 1720 GB per uur
http://web.forret.com/too...=24&interlace=on&depth=12

laat een codec nu zorgen dat een film nog maar 10% van de raw grootte is, 403 GB wordt 40 GB (blu-ray disk)
een 4k film zal dan nog 172 GB zijn, over enkele jaren zal dit wel op een sd kaartje of usb stick passen, maar die gaat waarschijnlijk niet op een blu-ray schijfje passen, en als het wel past ben ik bang dat het schijfje te langzaam is.
PC waren paar jaar terug ook niet snel genoeg voor 1080p, maar dat gat werd snel gedicht door GPU, die kan immers vele male sneller beeld verwerken dan cpu. Voordat 4K gemeengoed is hebben veel mensen allang een IGP die dat kan. Vermoed dat volgende generatie IGP al instaat zullen zijn om 4K te verwerken.

Edit.
Ivery bridge IGP kan schijnbaar al 4K afspelen, de overgang is al bezig in de pc markt. ;)

http://www.zdnet.com/blog...upport-4k-resolution/6761

Edit/2
Leuke is dat ik dit al meerder malen mee heb gemaakt, kocht in jaren 90 een pentiumII 400Mhz 512k(veel te duur) en dvd speler, moest er speciaal viper v550 bij doen omdat anders mpge2 niet afgespeeld kon worden. Paar jaar laten hetzelfde met HD en nu weer met 4K, ik voorspel dat dit niet de laatste keer zal zijn. :D

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 24 juli 2024 00:23]

Moet je het wel eerst encoden in bijv. h.264, niet gewoon de raw uncompressed video afspelen.

En geen VLC gebruiken als je content met hoge bitrate afspeelt. De codecs die VLC gebruikt trekken het soms bij 1080p al niet meer.

Kijk eens naar MPC en de LAV codecs.
Je ziet het, er is ngo een hoop werk dat moet worden gedaan, en mij n inschatting is dat de eerste gestandaardiseerde commerciele content, dus echt een schijfje in de winkel, pas eind 2014, begin 2015 te verkrijgen valt voor de consument.
Pure marketing; zoals Sony in de slide/voorstelling al laat zien: als iets geschoten is met een bepaald soort camera van Sony, kan een 4K-TV van Sony dit netjes weergeven. Het zal me dan zelfs weinig verbazen als een film van Sony er zometeen op een Sharp-4K er net iets minder goed uitziet dan op een Sony-4K
Maar iets minder goed dan een sony-4K die enorm verbluffend beeld geeft vind ik nog steeds goed genoeg! ;)
Volgens mij zijn de meeste uitzendingen 1080i 8)7
Voorlopig is 4K vooral handig om met passief 3D volwaardig 1080p per oog te weergeven. Alhoewel je de horizontaal beschikbare pixels nou niet bepaald optimaal benut.
Die prijs van 25K valt me mee. Het is een 84 INCH tv met 4K resolutie! Ik zal natuurlijk zelf nooit een tv kopen voor zo'n bedrag maar ik had hem duurder verwacht.

Eindelijk een platte tv met fatsoenlijke speakers. ook geweldig dat ze afneembaar zijn! briljante actie! 4k hoeft voor mij nog lang niet maar deze tv is op vele fronten een grote stap in de goede richting! Zou m graag es in het echt zien:)
zou het verschil tussen HD en 4k net zo groot zijn als het verschil tussen SD en HD? kan bijna niet toch? ik heb het zelf nog geen native 4k materiaal gezien moet ik er wel bij zeggen.
Het verschil zal wel duidelijk te zien zijn op zo'n grote tv maar op een 40 inch zal het op tv-kijk afstand waarschijnlijk nieteens opvallen.

Ik zou liever hebben dat ze de framerate van blu-rays zouden verhogen van 24 naar 60 hz progressief. Scherpe beelden worden nu bij beweging direct wazig door de lage framerate.

Edit:
Ik denk hoop dat we het bij het uitbrengen van de ps4 gaan weten. Eind 2013? Sony pushed zijn nieuwe optische formaten tot nu toe steeds met nieuwe consoles. Ps1 was cd, ps2 was dvd en ps3 was blu ray.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 24 juli 2024 00:23]

Edit:
Ik denk dat we het bij het uitbrengen van de ps4 gaan weten. Eind 2013? Sony pushed zijn nieuwe optische formaten tot nu toe steeds met nieuwe consoles. Ps1 was cd
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc#History
In June 1985, the computer readable CD-ROM (read-only memory) and, in 1990, CD-Recordable were introduced, also developed by both Sony and Philips.
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console)
The PlayStation is a 32-bit fifth-generation video game console first released by Sony Computer Entertainment in Japan on December 3, 1994.
Zit maar 9 jaar tussen ;)
ps2 was dvd
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD
DVD is an optical disc storage format, invented and developed by Philips, Sony, Toshiba, and Panasonic in 1995.
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_2
It was first released on March 4, 2000
Zit nog maar 5 jaar tussen...
ps3 was blu ray.
En bij de PS3 heb je gelijk ja ;) dat was vrijwel exact het zelfde moment en de PS3 is nog steeds dé Blu Ray speler die je koopt :)

Bij de rest kan je alu-hoedje wel af ;)
Oops, onjuiste info, had het ergens gelezen maar niet gechecked. Thnx.

Toch hoop ik dat er wat aan die beperkte framerate van 24p wordt gedaan en hoop ik op een soort blu ray 2.0 met backwords compatibility. Dat zal wel niet kunnen en een nieuwe standaard is het volgens mij nog wel te vroeg voor.
Een ps4 kan voor Sony wel meteen de mogelijkheid tot 4k materiaal vergroten en snel marktaandeel creëeren.

Alu hoedje? Leg uit?
Voor dit soort grote televisies zal het verschil wel duidelijk zijn, net als bij projectors. Maar zo'n stap als bij SD zal het wel niet worden, want dat ging vaak ook gepaard met digitale videosignalen (hdmi), wat ook weer kwaliteitsverschil met zich meebracht t.o.v. scart, s-video en composite video ;)
Er is nog geen 4K content verkrijgbaar.
Upscalen is valsspelen en wie op dit moment 25K neertelt voor dit spul zonder 4K content is meer aan het patsen dan zijn/haar geld nuttig besteden.

Leuk om te weten dat je voor 2,5K al een 120" 'TV' neer kunt zetten met scherm en HD beamer (beetje knappe kwaliteit beamer). Heeft ook voor en nadelen tov TV.

Maar HD op 120" is wel heel interessant en ook betaalbaar voor gewone stervelingen.

[Reactie gewijzigd door Q op 24 juli 2024 00:23]

In de review word ook duidelijk verteld dat het opschalen van 2K content naar 4K indrukwekkend goed word gedaan. Hiermee word er toch een behoorlijk content-gat gedicht.
Doe mij er maar twee dan..
als je zo'n scherm koopt waarom zou je dan nog scart nodig hebben?
ik denk niet dat als je zo iets koopt dat je dan geen geld hebt voor HD apparatuur :/
Haha, mijn eerste reactie is ook ... SCART??? ... 4k over scart zie ik niet zo gauw gebeuren ;-) en als je al zo'n tv koopt voor 25k dan heb je denk ik geen apparatuur met scart meer.. (mag ik tenminste hopen voor je).

... Sony ... scart???

Voor de rest weet ik wel wat ik aanschaf zodra ik de lotto win ^^
Voor de freaks met een oude nintendo bakbeest. :p
Beredeneer het eens anders: Als je 25K uit geeft aan een TV, mag je toch ook wel verwachten dat je er een oude videorecorder op aan kan sluiten?
Ja precies, net zoals die speakers. Iemand die 25.000 voor een tv betaald gaat toch niet de speakers ervan gebruiken, die heeft wel wat beters staan. Scheelt weer poen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 00:23]

Zolang er nog bedrijven als A-Film in Nederland de scepter zwaaien over DVD/BRD releases heeft dat opschalen geen zin. Die presteren het om een BluRay te produceren met een slechter beeld als het DVD exemplaar dat ik had!

Ik heb geen hoge pet op van veel producties hier in Nederland. In het DVD tijdperk werden we vaak afgescheept met 4:3 releases terwijl dezelfde DVD in andere landen in breedbeeld werd uitgebracht. Gelukkig zijn er producenten die wereldwijd hetzelfde bronmateriaal hanteren, maar voor films waarbij de rechten in elk land/continent bij anderen liggen is het hit and miss.

Wat betreft 4K zal ik - zeker gezien de introductieprijzen - nog wel even de vinger op de knip houden. Er zijn mij iets teveel randvoorwaarden verbonden aan het 'slim' upscalen naar 4K. Lieden als A-Film slopen die extra info er geheid uit.

En wie zijn films download hoeft ook geen moeite te doen... Tenzij je louter BR rips download, want de rest is flink gecomprimeerd. Prima te doen op een full-HD scherm, maar op een ultra resolutiescherm is het dan niet om aan te zien. Ik hoor sommige mensen roepen dat ze best een film die van BR geript is en naar 1Gb doodgecomprimeerd is kijken. Die mensen hoeven al helemaal niet aan 4K te denken. Weggegooid geld. Of ze moeten eerst een bril kopen.
Misschien wat te groot en te duur voor in de huiskamer(s), maar voor bv musea zeer geschikt.
"The movie is shoot by 4K camera"? Ouch. Kwaliteit zit em niet alleen in de producten, sony. :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.