Door Pieter Molenaar

Sharp 70"-LE835E: monsterlijk groot

03-04-2012 • 08:00

59

Multipage-opmaak

Mag het een maatje groter zijn?

De hypermoderne lcd-fabriek van Sharp in het Japanse Sakai is ontworpen voor de productie van zeer grote panelen. Daarmee kan de fabrikant zich onderscheiden van de concurrenten die minder belang hechten aan buitenissige schermformaten. Doordat Sharp deze lcd's in groten getale produceert, kan het ze ook relatief goedkoop leveren.

Op de CES van vorig jaar kondigde Sharp aan zich te richten op schermen met een beelddiagonaal van 60" of meer. Terwijl Amerikaanse consumenten al in 2011 kennis konden maken met de 60"- en 70"-tv's van Sharp, was het bedrijf in Europa wat voorzichtiger: er werden alleen twee 60"-modellen uitgebracht, waaronder een model met een aantrekkelijke adviesprijs van 1699 euro.

In 2012 wil Sharp ook in Europa werk maken van de grotere beeldformaten. Het bedrijf is een van de hoofdsponsors van het Europees Kampioenschap voetbal en hoopt met zijn grote lcd's de voetballiefhebbers aan te spreken die niet alleen op een groot scherm van hun verslaving willen genieten, maar die daar ook de beurs voor willen trekken.

Sharp heeft dit jaar twee 70"-lcd-tv's uitgebracht: de 70LE835 met Quattron-paneel, die een adviesprijs van 3999 euro heeft, en de 70LE635 met een rgb-lcd, die voor 2999 euro te koop is. Ook brengt Sharp later in het jaar een 80"-lcd-tv uit. Tweakers.net testte de 70LE835 en raakte onder de indruk van de enorme afmetingen.

Sharp 70LE835 Inleiding

Groot in alle dimensies

Sharp Aquos 70LE835 minimale afstand tot de tvDe beelddiagonaal van de Aquos 70LE835 bedraagt 70", oftewel 177cm. Dat is groot. Een belangrijke vraag is dan ook op welke afstand je moet zitten om de beste beeldkwaliteit te krijgen. De thuistheaterdeskundigen van THX stellen dat de beelddiagonaal met 1,2 vermenigvuldigd moet worden om de optimale kijkafstand voor 1080p-content krijgen. De kijkhoek zou dan ongeveer 40 graden bedragen. Volgens CNet zou de vermenigvuldigingsfactor ongeveer 1,5 moeten zijn.

Als we de THX-norm aanhouden, komen we bij de 70LE835 uit op een optimale kijkafstand van ongeveer 2,1m. We hebben een aantal redactieleden gevraagd om te beoordelen op welke afstand het beeld echt scherp is en er geen subpixels meer te zien zijn, en kwamen uit op een gemiddelde afstand van ongeveer 3 meter. In een krappe studentenkamer is deze 70"-lcd-tv te veel van het goede, maar voor een huiskamer in een eengezinswoning lijkt het zo gek nog niet.

De aanblik van de doos waarin de Sharp Aquos 70LE835 verscheept wordt is ontzagwekkend, en eenmaal uitgepakt blijven de afmetingen van de 70LE835 de aandacht trekken. Zo bedraagt de diepte van de behuizing op het dunste punt ongeveer 6cm, terwijl dit naar de onderkant oploopt naar 8,9cm. Dat lijkt vrij dik, maar een paneel van dergelijke afmetingen heeft ook meer ondersteuning nodig.

De 70LE835 is voorzien van een zwartplastic bezel met een breedte van 34,1mm aan de bovenkant en 37,1mm aan de zijkanten. Deze laatste maat is inclusief een ondieper randje waardoor de rand smaller lijkt dan hij is. De onderste rand is 7,1cm breed. De afstand van 7mm van de voorkant van de bezel tot het paneel is bijna prehistorisch te noemen, maar is wederom een noodzakelijk gevolg van het grote beeldformaat. De achterkant is van plastic.

Het ontwerp van de 70LE835 vertoont grote overeenkomsten met de 40LE830 die we vorig jaar hebben getest. De 830-serie heeft echter nog een chroomkleurig randje, dat bij de 70LE835 tv ontbreekt.

Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 met daarvoor een 46inch-Samsung D5000 Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing Sharp Aquos 70LE835 behuizing

Voet

Het grote beeldoppervlak en het forse gewicht van de tv betekenen dat er een stevige voet nodig is. Bij het uitpakken viel het ons al op dat de rechthoekige voet relatief licht is; het blijkt dat Sharp alleen de zijkanten van de standaard heeft voorzien van rechthoekig metalen profielen, die onderling niet zijn verbonden.

Aan de bovenkant van de voet worden twee metalen staanders bevestigd, die ieder met vier bovenmaatse schroeven vastgezet worden. Het geheel wordt daarna in twee uitsparingen van het schermgedeelte geschoven en met nog eens vier schroeven vastgezet.

Sharp Aquos 70LE835 voet

Ondanks de ogenschijnlijk wat zwakke constructie van de standaard geven we deze toch het voordeel van de twijfel. Een tikje tegen de bovenkant van de tv doet de tv wel wat wiebelen, maar niet zorgwekkend.

Een nadeel van de constructie is dat het scherm op de voet niet draaibaar is. Je moet het toestel dus wel meteen goed neerzetten, want het gewicht van de tv - inclusief voet - bedraagt 43kg. Het is overigens ook mogelijk om de tv met een Vesa 400x400mm-beugel op te hangen.

Aansluitingen

Aan de zijkant vinden we achtereenvolgens een sd-kaartslot, een audio-uitgang, een usb-aansluiting, vier hdmi-poorten en een ci+-slot dat is goedgekeurd voor de netwerken van Ziggo en UPC.

Aan de onderkant zien we verder twee usb-poorten, een ethernetconnector, een satelliet- en een kabelaansluiting, een s/pdif-uitgang en een pc-audio-in. De legacy-aansluitingen voor scart, composite en component video en vga wijzen recht naar achteren. Het is wel jammer dat wifi niet ingebouwd is, maar de tv wordt met een aparte wifi-usb-stick geleverd. Los daarvan laat de connectiviteit vrij weinig te wensen over.

Sharp Aquos 70LE835 aansluitingen Sharp Aquos 70LE835 aansluitingen Sharp Aquos 70LE835 aansluitingen

Afstandsbediening

De afstandsbediening van de 70LE835 is dezelfde die ook bij de 40LE830 werd geleverd. Onze mening hoeven we niet aan te passen: de remote voelt nog altijd wat goedkoop aan, maar de knoppen zijn goed te bedienen, de verdeling van het gewicht is in orde en de indeling is logisch.

Sharp Aquos 70LE835 afstandsbediening

Menu en interface

Menu-interface

De interface van de 70LE835 oogt wat gedateerd. De letters zijn korrelig en het beeld gaat even op zwart voordat het menu verschijnt. Aan de bovenkant van het scherm zien we een menubalk; de menuopties staan in een kolom aan de rechterkant en het actieve beeld wordt verkleind in het resterende deel van het scherm weergegeven. Met een druk op de knop kan het beeld ook in het originele formaat worden weergegeven, met het menu als overlay eroverheen.

Er kan ook voor worden gekozen om alleen één bepaalde menuoptie te tonen. Dat is onder meer prettig voor onze kalibratiewerkzaamheden, aangezien de overlay geen effect heeft op de helderheid en de kleurweergave van het actieve beeld. Helaas onthoudt de tv niet waar je de vorige keer in het menu bent gebleven.

Het menu oogt echter gedateerd en instellingen zijn soms lastig te vinden. Hierdoor komt de tv niet zo goed tot zijn recht. Het is duidelijk dat Sharp aan de presentatie van zijn menuinterface sinds een aantal jaren niet heel veel aandacht besteed heeft. Dit terwijl de hoeveelheid instellingen meer dan in orde is.

Ook hadden we liever een keuze gehad of het menu als overlay verschijnt of dat het actuele beeld iets inkrimpt om ruimte te maken voor het menu. Nu werkt dat niet prettig.

Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface Sharp Aquos 70LE835 menu-interface

AquosNet+

Net als de rest van de LE835-serie is dit 70"-model voorzien van Sharps AquosNet+-iptv-dienst. Dit is eigenlijk de Philips NetTV-omgeving, maar dan met een enigszins aangepast uiterlijk. Het systeem werkt niet al te snel, maar er zijn wel al redelijk wat apps voor verschenen. Ook was NetTV een van de eerste platforms met een webbrowser.

AquosNet+ is ondertussen echter door de concurrentie ingehaald. Met name Samsung en LG hebben de afgelopen jaren veel tijd en geld in de ontwikkeling van een volwassen iptv-platform gestoken, en een browser begint al aardig standaard te worden. De toekomst van Net TV/AquosNet+ is bovendien wat ongewis: het is nog onduidelijk wat de joint venture van Philips en het Chinese TPV met het systeem wil doen.

Sharp Aquos 70LE835 AquosNet+ Sharp Aquos 70LE835 AquosNet+ Sharp Aquos 70LE835 AquosNet+ Sharp Aquos 70LE835 AquosNet+ Sharp Aquos 70LE835 browser Sharp Aquos 70LE835 browser

Kalibratie

Sharp Aquos 70LE835 pixelstructuurSharp maakt bij de Aquos 70LE835 gebruik van een lcd-paneel op basis van zijn Quattron-technologie. Hierbij is een gele subpixel toegevoegd aan de gebruikelijke rode, groene en blauwe subpixels. Volgens Sharp levert dat een betere weergave van geeltinten op. Bovendien zou een Quattron-paneel zuiniger zijn en zouden de pixels sneller schakelen.

Sharps uv2a-panelen staan verder goed aangeschreven als het om zwartwaarden gaat, maar de kijkhoeken zijn tot nu toe de achilleshiel gebleken. We zijn benieuwd of dit nog steeds zo is.

De elektronica voor de aansturing van de subpixels is ten opzichte van vorig jaar aangepast. Zo is er meer tussenruimte tussen aangrenzende rode en blauwe subpixels dan bij de 40LE830. Mogelijk zijn deze kleine wijzigingen voorbehouden aan de grotere modellen, maar Sharp heeft daarover geen bijzonderheden bekendgemaakt.

Zoals gezegd levert Sharp ook de eenvoudigere Aquos 70LE740. Deze tv is voorzien van een 'klassiek' rgb-paneel - dus zonder gele subpixels - en gebruikt 100Hz-technologie in plaats van de AquoMotion 200Hz van de 70LE835.

Basisinstellingen

We beginnen met de fabrieksinstellingen en kiezen de Movie-stand. De OPC-functie, die aan de hand van een lichtsensor de schermhelderheid aanpast, is standaard ingeschakeld. Die zetten we uiteraard uit. Verder merken we dat het ingangssignaal standaard iets vergroot wordt weergegeven. Juist voor 1080i-beelden en blu-ray-films is dat niet wenselijk, omdat de scherpte van het beeld door de upscaling vermindert. De overscan bedraagt tussen de 1 en 3 procent. De scherpte en de helderheid staan af fabriek ingesteld op 0 en dat is de juiste waarde.

Met behulp van een aantal testpatronen wordt duidelijk dat de standaard contrastwaarde van 30 te hoog is, waardoor highlights al snel voor clipping zorgen. Het contrast op 28 zetten levert de beste beeldkwaliteit op.

Met de backlight op het maximum van +16 wordt een helderheid genoteerd van 243,6cd/m². Dat is wat al te gortig voor de donkere omgevingen waarvoor we kalibreren. We zetten de backlight dus op +7 en het resultaat is een nette 122,3cd/m².

Er valt desondanks nogal wat aan te merken op de witbalans en de kleurechtheid. Zo overheerst het blauw in de grijspatronen, terwijl het rode kleurkanaal juist te veel achterblijft. Ook zijn de lijntjes van de drie kleurkanalen niet mooi recht en dat betekent meer werk. De kleurtemperatuur bedraagt in de uitgangssituatie 7275K.

Sharp 70LE835 rgb-levels outofbox

Over de gammagrafiek, waarin is af te lezen hoeveel de helderheid oploopt bij steeds lichtere grijspatronen, zijn we positiever. De waarde schommelt netjes rond de gewenste waarde van 2,2, al neemt de helderheid tot 60 procent iets te snel toe en daarboven juist te langzaam.

Sharp 70LE835 gamma outofbox

Het is onbegrijpelijk waarom Sharp ervoor heeft gekozen om bij de Movie-modus de gamut, het kleurbereik, standaard op 'expanded' in plaats van 'standard' te zetten. De expanded-stand levert een meer verzadigd beeld op, met kleuren die flink afwijken van de Rec.709-standaard. De standard-gamut levert veel betere resultaten op.

Sharp 70LE835 gamut expanded versus standard

Dat is niet alleen op de tv zichtbaar, maar is ook op te maken uit de gemeten kleurfouten. Hoewel de luminantie van groen nog iets te veel afwijkt van het de ideale waarde, is de totale kleurfout van groen acceptabel. Alleen blauw en cyaan wijken te veel af.

Sharp 70LE835 gamut outofbox standard

Kalibratie

Bij het testen kwamen we erachter dat de tv de helderheid niet alleen aan de hand van de lichtsensor aanpast. Dynamic Contrast staat in de Movie-beeldmodus standaard uit, en de spaarstand kan via de Eco-knop op de remote worden uitgezet. Na enig zoeken bleek er echter nog een tweede spaarfunctie te zijn, die Eco Picture Control heet en die standaard is ingeschakeld. Ook die zetten we uit.

Daarna ging de kalibratie soepel. Eerst stelden we de gamma correct in, gevolgd door de witbalans en ten slotte de gamut. Het gammaverloop was al redelijk goed, maar we kozen voor een waarde van -2 om de details in donkere partijen beter weer te geven. Daardoor moest de backlight wel naar +8 worden opgeschroefd.

Sharp Aquos 70LE835 gamma gekalibreerd nieuw

Met een aantal eenvoudige aanpassingen aan de rgb-gain konden we de witbalans ruwweg in orde maken, zoals hieronder te zien is. De tv beschikt overigens over een tienpuntskalibratiesysteem, maar het zou relatief veel tijd hebben gekost om de lijntjes nog iets rechter te trekken. Daar hebben we dus maar van afgezien.

Sharp 70LE835 rgb-levels gekalibreerd

Voor de correctie van de gamut hebben we de luminantie van groen en de kleurfouten van blauw en cyaan aangepakt.

Sharp Aquos 70LE835 gamut gekalibreerd nieuw

Al met al zijn we tot de volgende instellingen gekomen:

Witbalans
rgb-gain (lo) +8,0,-1
rgb-gain (hi) +5,0,-11
CMS-instellingen
rygcbm-hue -8,+2,+10,3,-12,3
rygcbm-saturation +2,-2,+7,+10,-5,-7
rygcbm-value -7,0,-3,-6,-2,+3

Beeldeigenschappen

Kijkhoeken

Tot en met ongeveer 35 graden van de normaal is de beeldkwaliteit uitstekend, maar onder een grotere hoek zie je de kleuren snel fletser worden. De afname van de kleurverzadiging lijkt iets minder dan bij eerder geteste Sharp-tv's. Panelen op basis van ips-technologie, van onder meer Panasonic en LG, bieden momenteel nog steeds de beste kijkhoeken.

Sharp Aquos 70LE835 kijkhoeken Sharp Aquos 70LE835 kijkhoeken ƒ Sharp Aquos 70LE835 kijkhoeken Sharp Aquos 70LE835 kijkhoeken Sharp Aquos 70LE835 kijkhoeken

Beelduniformiteit

Hoewel het meten met een schaakbordpatroon van vier bij vier vlakjes eigenlijk onvoldoende nauwkeurigheid biedt voor een dergelijk groot scherm, kunnen we toch zeggen dat Sharp zijn huiswerk op het gebied van beelduniformiteit niet goed heeft gedaan.

Sharp Aquos 70LE835 beelduniformiteit

De helderheid van wit vertoont linksboven een duidelijke dip, terwijl ook de onderste vlakjes flink minder licht produceren dan het midden van het scherm. Met de full led-backlight zou je een betere uniformiteit verwachten, maar het wit ziet er juist vlekkerig uit. Dit effect is nog beter te zien als je snel bewegende beelden met een lichte of witte achtergrond bekijkt. Het lijkt erop dat Sharp of meer leds, of een betere diffuser-film had moeten gebruiken.

Ook de helderheid van de zwarte vlakken varieert. De gemiddelde helderheid van het zwart, 0,0528cd/m², is voor een Sharp-paneel hoog - waarschijnlijk omdat we bij de kalibratie de backlight wat hoger hebben ingesteld. Omdat de gemiddelde witwaarde van 106,9cd/m² bedraagt, heeft de tv met onze instellingen een contrastverhouding van 2025:1. Dat is niet slecht, maar met een dieper zwart had dat nog een stuk beter kunnen uitpakken. Het detail in schaduwpartijen valt ons bij de testpatronen in elk geval een beetje tegen.

Onderstaande foto van de zwartweergave is iets overbelicht om de backlight bleeding duidelijker zichtbaar te maken.

Sharp Aquos 70LE835 zwartuniformiteit

Bewegingscompensatie

De tv is zeer goed in staat om bewegende beelden vloeiend weer te geven. Vooral als de Film-mode op 'Advanced (High)' wordt ingesteld en de Scanning Backlight 200 op 'Scan' wordt gezet, heeft het snel bewegende beeld een hoge bewegingsresolutie.

Daar moeten we wel bij vermelden dat er interpolatie wordt toegepast, en dat kan voor halo's in beeld zorgen. Dat is bij deze tv wel zichtbaar, maar in films hadden we er maar sporadisch last van.

Het gebruik van de scanning backlight loont bij deze tv overigens altijd, maar zorgt wel weer voor een lichte afname van de lichtopbrengst. Dat kan wel met een hogere instelling van de backlight worden gecompenseerd, maar dat gaat dan weer ten koste van de zwartwaarde.

Als de Scanning Backlight 200-stand van 'Off' naar 'Scan' wordt gezet, verschijnt een licht patroon met horizontale banden van ongeveer een centimeter hoog in beeld. Dit opmerkelijke effect verdwijnt na een aantal seconden; het is soms ook bij scènewisselingen zichtbaar.

Sharp Aquos 70LE835 scanning backlight effect

Input lag

Voortaan gebruiken we voor het meten van de input lag, de vertraging die de beeldprocessor van de tv introduceert, de SMTT 2.0-software. Deze is beduidend nauwkeuriger dan de Input Lag Test van FlatpanelsHD die we eerder gebruikten. Als referentie gebruiken we een Iiyama crt-monitor, die geen lag heeft.

Bij de Sharp Aquos 70LE835 komt de lag uit op een gemiddelde van 25,8ms voor een 1080p-signaal en 27ms voor 720p-content. Vooral de laatste is voor games belangrijk, aangezien dat de resolutie van de Xbox 360 en van een groot aantal PS3-games is.

Sharp 70LE835 input lag

HQV-tests

De Video Resolution-test laat zien dat het diagonaalfilter van de Sharp-tv aan een upgrade toe is. De ronddraaiende witte balk laat vlak voor en na de horizontale stand nogal wat stairstepping zien. Ook het testonderdeel met de bewegende waaiers in verschillende grijstinten laat bij acht van de tien waaiers een storende karteling zien, die het heftigst is bij bijna horizontale lijnen.

Sharp Aquos 70LE835 hqv 2.0 grijswaaier

De Film Resolution-test wordt uitstekend afgelegd. Zowel de 2:2- als de 3:2-cadansen worden goed herkend en bij de afgeleide responstijdtest weet de beeldprocessor de overgangen tussen deze twee cadansen zeer snel op te pikken. In combinatie met de Film Mode op 'Advanced (High)' en de Scanning Backlight 200 op 'Scan' levert dit een ronddraaiende wereldbol op met een strak lijntjespatroon zonder artefacten.

Ook andere cadansen weet de tv op te pikken, waaronder 5:5 en de animatiecadansen 6:4 en 8:7. De twee 'dv cam'-cadansen en de 'vari-speed'-cadans worden interlaced weergegeven.

De Sharp heeft ook geen moeite met scrollende tekstoverlays die een andere framerate hebben dan het oorspronkelijke filmmateriaal. Dit geldt voor alle Film Mode-standen.

Het verwijderen van ruis is dan weer niet de beste eigenschap van de tv. Ook bij de hoogste stand blijft er wat onrustige ruis zichtbaar. We zouden de ruisreductie hooguit op 'low' zetten. Compressieruis wordt het best verwijderd met de Auto-stand, maar daar staat wel een wat softer beeld tegenover.

3d-weergave

Bij de weergave van 3d-content zien we nog te veel crosstalk. Vooral bij contrastrijke overgangen is dubbel beeld zichtbaar. Daardoor is het nog altijd vermoeiend om lang naar 3d-content te kijken; ten opzichte van vorig jaar heeft Sharp hierin geen grote stappen gemaakt.

3d-weergave zonder bril 3d-weergave linkerglas 3d-weergave rechterglas

De 3d-bril is wel geheel vernieuwd. Waren bij de vorige bril de neusvleugeltjes veel te flexibel, de bril van de 70LE385 heeft stevige neusvleugeltjes. Mede door de lichte, dunne pootjes ligt het zwaartepunt wel wat ver naar voren. Verder past de 3d-bril net over een gewone, niet al te grote bril. Omgevingslicht wordt door de rand aan de bovenkant goed tegengehouden. De bril, die met een usb-kabel opgeladen kan worden, is al met al een ferme verbetering ten opzichte van het vorige model.

Sharp Aquos 70LE835 3d-bril

Energieverbruik

Omdat we de backlight in de 2d-modus hoger hebben gezet, verbruikt de tv in een scène uit de film Avatar ongeveer 157W. Dit is behoorlijk wat - ongeveer evenveel als een 46"-plasma-tv en veel meer dan een gemiddelde 46"-lcd - maar er moet dan ook een gigantisch oppervlak verlicht worden.

We hebben Avatar ook in de 3d-modus gedraaid en het energieverbruik is dan sterk afhankelijk van de '3d brightness boost'. Als die in de laagste stand staat, wordt slechts 64,5W verbruikt, terwijl de hoogste stand een verbruik van 184,4W betekent.

We hebben de witbalans en de kleurweergave in de 3d-modus niet gekalibreerd en ook geen aanpassingen aan brightness, contrast of backlight gedaan. De tv heeft voor de 3d-instellingen overigens wel een apart geheugen.

BeeldmodusAvatar*4x4
Movie (Eco: off)
169,8W 170,3W
Movie (Eco Picture Control: On) 153W 169,8W
Movie (Eco: stnd) 134,6W 134,6W
Movie (Eco: adv) 98,9W 99W
*) Avatar: title 5, chapter 13, 00:49:26

Specificaties

Merk en Type
Merk Sharp
Type LC-70LE835E
Beeldeigenschappen
Schermdiagonaal 70"
Hd-specificatie full hd
Verversingsfrequentie 200Hz
Beeldverhouding 16:9
3D
3d-ondersteuning ja, actief
Beeldtechniek
Paneeltype rgby-lcd
Backlight full-led
Resolutie
1920x1080
Local dimming nee
Verbinding
Wlan 802.11b, 802.11g, 802.11n (via wifi-dongle)
Overig
Introductiejaar 2012

Concurrentie en conclusie

Concurrentie

Als we alle 70"-modellen vergelijken, zijn we snel klaar: alleen Sharp levert panelen in dit formaat. Zoals vermeld is er naast deze 70LE835 nog de 70LE740 te koop: voor duizend euro minder krijg je geen Quattron- maar een rgb-paneel met verversingsfrequentie van 'slechts' 100Hz.

Als we ook andere beeldformaten in de vergelijking meenemen, komen we allereerst uit bij de 72" grote LM950V van LG. Die is echter niet alleen iets groter, maar met ruim 7000 euro ook heel veel duurder.

Nog groter kan ook: voor rond de 5000 euro levert Sharp een LE645 met een beelddiagonaal van 80". Dit scherm heeft nog steeds een normale full-hd-resolutie en vergt dus wel een kijkafstand van minimaal een paar meter.

Het 65"-segment is drukker bevolkt en deze toestellen zijn ook beduidend goedkoper. Zo is een Panasonic VT30-plasma uit 2011 te koop voor iets minder dan 3000 euro, levert Samsung een plasmatoestel uit hetzelfde jaar voor 2500 euro en kost een nieuwe midrange LG-lcd-tv ongeveer 3000 euro. Met een adviesprijs van 4000 euro is de 70LE835 dus toch aan de prijzige kant, al is de 65"-uitvoering van Samsungs nieuwe ES8000 even duur.

Conclusie

Sharp profileert zich sinds begin 2011 als leverancier van grote lcd-tv's. Het bedrijf was vorig jaar de eerste met een 60"-lcd onder de 1700 euro en in Europa worden dit jaar de eerste 70"- en 80"-modellen leverbaar. Daarmee lopen we hier nog wel een jaartje achter op de Verenigde Staten.

Of dit 70"-model de meerprijs ten opzichte van 65"-tv's waard is, moet ieder voor zich uitmaken, maar het verschil is wel aanzienlijk omdat 65"-modellen in de afgelopen tijd wat goedkoper zijn geworden. De goedkopere 70LE745 lijkt wel een zeer goede prijs-prestatieverhouding te bieden, maar die hebben we helaas nog niet kunnen testen.

Op het gebied van de beeldkwaliteit heeft Sharp wel wat steken laten vallen. De backlight zorgt voor een vlekkerig wit; we hadden eigenlijk wel wat meer verwacht van de beelduniformiteit en het zwart. Ook de beeldverwerking van Sharp blijft op sommige punten wat achter bij de concurrentie. De AquoMotion-interpolatietechnologie werkt echter behoorlijk goed bij de weergave van snelle beelden.

Met de fabrieksinstellingen is het beeld te koel afgesteld met een teveel aan blauw in de kleurenmix, al is dat vrij eenvoudig te repareren. De gamma-curve is behoorlijk vlak en wijkt nergens veel af van de ideale waarde van 2,2. Het energieverbruik valt ons nog behoorlijk mee.

Vanwege de full led-backlight is de tv redelijk dik en zwaar, en een draaibare voet was gezien de mindere kijkhoeken handig geweest. Een dergelijk enorm scherm is echter wel geschikt om met een groep naar te kijken en het is dan ook niet vreemd dat Sharp de tv positioneert als het ideale toestel voor voetballiefhebbers die geen kaartjes voor de Oekraïense stadions hebben kunnen bemachtigen.

Reacties (59)

59
59
28
4
0
22
Wijzig sortering
Wat ik niet heb kunnen vinden in deze review is gebruiksgemak.

Mijn ervaring met Sharp is dat heel veel zaken omtrent de interface verschrikkelijk vervelend zijn. Zoals:
Extreem langzaam zappen: TV wacht eerst totdat de volgende zender beeld en geluid geeft voordat hij weer input accepteert om verder te zappen. Dit betekent dat als het 5 seconden duurt om langs 1 HD kanaal te gaan je dus 15 seconden nodig hebt om langs NL 1,2 en 3 te komen.
Menu is langzaam en chaotisch: De menubalk bovenin is tergend langzaam en veel opties zitten verscholen onder meerdere submenus.
Switchen van input: Waar mijn Samsung een knop heeft om direct naar HDMI te gaan en mn ouders een knop hebben met "Source" er op had de Sharp waar ik ervaring mee heb dit alles niet. Dit betekent dat als je dus iets er op aangesloten hebt, je dus via de menubalk naar die source moest gaan. Heel omslachtig en vervelend.

Dit soort dingen zijn in mijn opinie belangrijker dan het eeuwige geneuzel over hoe koud of warm het beeld is in fabrieksinstellingen. Dit alles is makkelijk aan te passen door de gebruiker. De interface niet.
Ben ook van mening dat Tweakers daar niet diep genoeg op in gaat. Ik zie zo snel geen screenshots van de menu's of ook maar een paragraaf waar men hier dieper in duikt dan een simpele vermelding van hoe het er uit ziet.

Zou daar toch wel graag verandering in zien.
@tikkietrugjaap: heb de pagina van het menu uitgebreid met foto's van de verschillende menu-onderdelen en in een alinea wat meer uitgeweid over de werking van het menu. Ook wat extra foto's geplaatst van AquosNet. De pagina zoals die er eerst stond was wat kaal.

Overigens zit er bij de remote van deze Sharp wel degelijk een Source-knop (bij het numerieke gedeelte). Het zappen hebben we vanwege het ontbreken van een kabelaansluiting niet getest.
Dank je voor de aanvullingen. Ik zag inderdaad dat deze Sharp AB wel een source knop had dus dat puntje van kritiek was ook meer bedoeld om aan te geven dat Sharp vaak niet haantje de voorste is in de implementatie van gebruiksvriendelijke technieken.

Dat jullie zappen en de afhandeling van diverse soorten kanalen niet kunnen beoordelen is helaas toch wel een gemis. Ik weet zelf niet hoe jullie lab er uit ziet en of een eventuele aansluiting van DVB-C een mogelijkheid is maar indien mogelijk zou ik het toch aansluiten.

De snelheid van kanalen zappen, opstarten en andere dagelijkse functies is toch wel redelijk belangrijk in de aanschaf van zo'n product. Als jullie dan deze zaken niet kunnen testen, haalt het toch weer punten af van de review. Het blijft namelijk toch een review van een televisie.
Zappen kan je ook testen door er een el cheapo antennetje aan te hangen en dan gewoon een paar keer heen en weer tussen ned 1, 2, 3 en rtv. Enige nadeel is dat je dan geen hd kanalen kan testen.
Wat ook een goed punt is, maar wat misschien wat te ver voert voor deze reviews, is het feit of er voor alle functies discrete ir-codes bestaan. Ik begrijp namelijk nog steeds niet waarom bij dit soort tv's zulke uitgebreide afstandbedieningen zitten. Dit kost extra geld, maar het publiek dat zo'n tv ophangt heeft echt wel een universele remote. Als de fabrikanten nu zorgen dat de apparaten daar goed mee overweg kunnen (discrete codes, pure software aanpassing) kunnen ze de ab weglaten of vervangen door een el cheapo ding. En kan het toestel dus goedkoper.
Hoezo is dit een uitgebreide afstandsbediening? Het is gewoon bogstandard een knoppenmatje met een printplaatje in een plastic doosje. Net als alle andere el-cheapo afstandsbedieningen.

Het feit dat er wat design in het plastic zit doet heel erg weinig voor de prijs, zo'n fabrikant ontwerpt eens in de paar jaar een nieuwe housing en voor de rest worden er gewoon andere buttonlayouts in geCAD. Met de fabricageaantallen van serieuze fabrikanten kost dat niets meer dan zo'n alle-ABs-zien-er-hetzelfde-uit universal/replacement remote lijn.

Je zou eventueel kunnen besparen door minder knoppen te gebruiken, en hem kleiner te maken, maar dat is ontzettend minimaal en bovendien heb je al die knoppen toch gewoon nodig, omdat het merendeel van universele afstandsbedieningen die nodig hebben om de codes te leren.
Zou graag foto's willen zien waarin het formaat van de tv wat duidelijke naar voren komt, bijvoorbeeld in een woonkamer of bij jullie op kantoor. Deze foto's zouden net zo goed van een 40" tv kunnen zijn door de witte achtergrond.
@PR050: de tweede foto van de tweede pagina toont de 70"-tv van Sharp met daarvoor een 46"-Samsung-tv. Dat moet een indruk geven van de grootte.
Precies wat ik wilde zeggen, ik kan nu niet echt een inschatting maken van de grootte van deze tv.
Ben ik het met je eens maar moet wel een kanttekening plaatsen.
Zodra je thuis gaat kijken of het scherm, waar je hier op Tweakers een plaatje met referentie van hebt gezien, bij jou thuis zou passen; je opeens een stuk minder aan die referentie hebt. Hier bedoel ik mee dat je dan alsnog vanuit dat plaatje je met je eigen vingers/armen gaat kijken hoe groot het ding dan wel niet is.
Wat veel beter werkt is een rolmaat instellen op de lengte instellen en dan door iemand tegen de muur houden. Ook dat is semi natte vinger werk aangezien je de rolmaat wel in de goede hoek moet houden maar is toch een stuk preciezer dan via een referentieplaatje.
Rolmaat op de breedte, simpel.

Je moet het niet met diagonaal proberen te doen.
Wat ik vreemd vind is dat Sharp niet gekozen heeft voor de nieuwe 4k resolutie. Dit lijkt mij logischer hoe groter het beelddiagonaal wordt bij een lagere resolutie des te sneller je de pixels gaat zien.

@ hieronder, klopt er is nog nog weinig 4k materiaal beschikbaar en het zal duurder zijn om te produceren. Maar ze maken ook al recievers die normaal full HD naar 4k resolutie upscalen. Dus zo vreemd is het nog niet waarom ik dit af vraag.

En dan is nog de bestaansrecht van deze TV weer in op spraak. Wie koopt een 70 inch als je ook een beamer van een vergelijkbare prijs pakken voor een nog groter "scherm"?

[Reactie gewijzigd door mhindrik op 25 juli 2024 07:20]

Hoeveel content ken je in die resolutie? Ze willen de TV nu verkopen en verwachten dat men over vijf jaar wel weer een nieuwe tv koopt als die resolutie meer gemeengoed gaat worden. Plus is dat iets voor een premium lijn waar mensen graag ook het viervoudige betalen voor de viervoudige resolutie.

Je ziet nu dat de kabelaars mondjesmaat op HD overgaan (1080i). 4k is nog echt teveel gevraagd.

Maar ik ben blij dat er eindelijk werk van deze afmetingen gemaakt wordt. Over een jaar of vijf wil ik wel een 80", ik ben nu al gewend aan de 65" thuis. :D

Na 3 maanden denk je al, het kan best wel groter eigenlijk ;)
Over een jaar of vijf wil ik wel een 80", ik ben nu al gewend aan de 65" thuis.

aan afmetingen wen je altijd wel weer. straks zitten we met 160"? en dan?
af en toe iets groter: oké. maar zo rap alles groter willen hebben vind ik echt onzin.
koop dan gewoon een beamer.
Na 3 maanden denk je al, het kan best wel groter eigenlijk
Heeft dat bij jou 3 maanden geduurd? Ik dacht het gelijk toen ik mijn 60" aan de muur op had gehangen. Ging zitten en dacht hmm...heb nog steeds muur over ;)

Maar verder ben ik wel erg blij met die grote van mij...lol
Veel mensen vinden nog steeds dat hun woonkamer er niet als een bioscoop moet uitzien, omdat ze ook wel eens iets anders doen dan tv kijken :) Om nog maar te zwijgen over de inhoud van veel (commerciële) tv-zenders. Verder vind ik dat een gezicht tijdens een interview er zelfs al te groot uitziet op mijn 30" (vooral omdat men tegenwoordig de neiging heeft om sterk in te zoomen tijdens interviews). Nee, ik moet echt geen gezicht van een halve of volledige meter hoog zien op mijn tv :) bijvoorbeeld: http://www.deredactie.be/permalink/1.1258640
Dat is toch het mooie aan platte tv, je hoeft je woonkamer niet meer op te offeren, tv tegen de muur en rest van je kamer kan je vrij gebruiken. Was vroeger wel anders als je grote tv wilde hebben. Dan stond er een projectie tv in je huiskamer. Moeten dus niet zeuren en gewoon grote tv halen die niet meer in de weg zit dan kleine tv aan de muur, ik gebruik de muur niet zo vaak namelijk. :D

En rest is natuurlijk smaak, enen vind het niet erg dat hoofden groot zijn, bioscoop is dat immers ook en nog veel groter en hoor eigenlijk niemand dat ze de hoofden te groot vinden in bios?

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juli 2024 07:20]

Sommige mensen willen hun muren nog gebruiken om kunst aan te hangen, of boekenkasten tegenaan te zetten, of of of..

(Fahrenheit 451, anyone?)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 25 juli 2024 07:20]

Het nadeel is dat je op bezoek bij mensen die een 42" hebben al een beetje aan het turen bent naar het kleine scherm. ;)

Het went belachelijk snel.
Daar ben ik het geheel mee eens, ik het een VT20 65 inch en laatst moest ik bij iemand met knijpende ogen tv kijken op een 42 inch tv.

De kijkafstand bij mij thuis van de VT20 is geschat op 4,5 meter en naar mijn mening vind ik dat het beeldformaat nog groter mag zijn.

Ik kan zeker wel 70 a 80 inch kwijt. In de review wordt er een vergelijking gedaan met energie verbruik van de 70 inch Sharp TV en een 42 inch plasma tv, ter conclusie wordt er dan geschreven dat het energieverbruik van 157W aan de stevige kant is. Ik vind het nog best meevallen om heel eerlijk te zijn, Wanneer je het vergelijkt met de VT20 die verbruikt een factor 2 a 3x meer energie.

Wel moet ik erbij vermelden dat als je de pc op de tv aansluit i.c.m. full-hd resolutie dat je op 4 meter afstand al niet meer meer de kleine letters van Windows / mappen kan lezen, tenzij je dit allemaal wat groter zet. Misschien dat dit met een 80 inch tv pas leesbaarder wordt voor mij. Ik heb niet zulke slechte ogen dat ik daarom een grote tv wil ,maar eerder wil ik wel het gevoel van een thuisbioscoop hebben (Ik mag graag films kijken 's avonds). Sinds de aanschaf van de VT20 komt dat biscoop gevoel redelijk dichtbij.

Vele mensen die bij me langskomen vinden plasma wel mooi beeld geven, echter heb je in vergelijking met LCD/LED wel last van spiegel reflexies bij veel zonlicht.
Ander nadeel wat ik ondervind bij plasma is een zoemtoon bij witbeeld. Heeft te maken met (maximale) stroomverbruik. Dit laatste is ook bekend als plasma-buzz.

Ik heb nog 2 andere pasma tv's en deze hebben geen problemen met de bekende plasma buzz. Panasonic is bij mij geweest en zei dat het nog binnen de normen viel, hij kon er wel een andere printplaat in zetten maar kon niet de garanties geven dat het probleem minder kon worden, eerder zelfs de kans op erger.
Het plasma buzz verhaal is zo op te lossen door je audio installatie een tikkeltje harder te zetten.

Of je plasma wil of LCD/LED is aan jou de keus, voor mij is plasma rustiger kijken en heeft betere kleuren spectrum en ik ben eindelijk verlost van wolken veld (clouding) bij zwarte scenes.

Ander doorslaggevende factor voor mij om voor de VT20 te gaan was dat ik de VT20 voor €1850 bij BCC kon kopen in verband met overjarig model.

Eerlijk is eerlijk 3000 of 4000 euro voor de Sharp tv is een hoop geld
Je tv gaat misschien 7 jaar mee en dan wil je graag een andere of is deze kapot gegaan. Tel daarbij je jaarlijkse afschrijving bij op en het is net als een auto een slechte investering.

Wat ik niet in de review heb kunnen terugvinden was de kwaliteit van de speakers. Je hebt niet altijd zin om je stereoset aan te zetten.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 25 juli 2024 07:20]

Als het verbruik echt maar 157W is (ik zocht het in de review maar kon het zo snel niet terugvinden), vind ik dat zelfs zeer laag voor een 70".
157 watt is inderdaad niet veel, dat verbruikt mijn 40 inch tv volgens mij ook, ook al is dat dan een wat oudere
Zo vreemd is dat niet. Een 4k uitvoering zal nog veel duurder zijn en er is nog bar weinig 4k materiaal beschikbaar.
Kan hier enkel mee eens zijn, daarnaast kan het menselijke oog er bar weinig mee met 4k.

Op het moment van typen heb ik een 12" tablet pc op schoot(dus behoorlijk dichtbij) en een 1280x768 scherm. Allemaal lekker scherp, maar 3,5 meter verder heb ik een 2 meter beamerscherm hangen die relatief nauwelijks groter is in oppervlakte als ik boven mijn scherm uitkijk. De resolutie is "slechts" 1024x768, maar dat zier er gewoon netjes scherp uit.

Een 70" scherm zou dus relatief "ietsje" kleiner zijn dan mijn beamerscherm(en het scherm waar ik nu op werk), maar wel +/- 2x zoveel detail tonen. Ds op 3,5 meter de afstand waarop de meeste mensen vanaf hun tv zitten is zelfs met een 70" scherm Full HD meer dan voldoende.

http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.png
dit plaatje zegt dan ook meer dan voldoende.

Maar stel we pakken een 4K als nieuwe standaard, wat voor rekenmonsters moeten we wel niet hebben om films of nog erger spelletjes te spelen? De nieuwe generatie spelcomputers zullen blij zijn als ze alles 60fps, super anti aliasing en op 1080p kunnen draaien. Deze machines zullen sowieso de eerste tijd niet verschijnen. Daarnaast zoals ook door andere genoemd, zal het bij de kabelaars voor veel dataproblemen zorgen.

Uiteindelijk zal je met een 4k tv nog erger voorlopen als de eerste breedbeeld tv's... Het duurde ruim 6-7 jaar voordat mijn tv het type uitzendingen kreeg dat er goed bij paste. Met een 4K tv "nu" zal het niet anders zijn.

--------------------------------------------

Betreffende dat zo'n grote en dure tv misschien zijn nut verliest door beamers:


Wel hangen er wat nadelen aan een beamer , waarom een tv van dezelfde grootte zeker niet oninteressant is(ondanks de prijs). Je moet alles goed donker houden(heb een gamezolder, goed donker te krijgen), of enorm veel lumen kunnen produceren(2700 lumen is niet voldoende bij daglicht), de levensduur van de lampen zijn nog niet 10% die van een tv en de plaatsing van het apparaat, scherm, spelcomputer, mediaspeler en hierop je geluidsinstallatie is relatief wat lastiger.

Ik ben er zelf echt wel blij mee, maar het is meer voor dedicated uses(films/games) en door de bovenstaande verschillen niet 1 op 1 te vergelijken met een tv.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 25 juli 2024 07:20]

Als je je eigen plaatje volgt, en een schermgrootte van 80" pakt met een viewing distance van 11 à 12 feet zou je absoluut verbetering van 720p moeten krijgen en zeer waarschijnlijk nog meer van 1080p.

Zelf heb ik een scherm van 280cm op 3,5m; of 110" en 11 feet; daar zou je met 4k ook al verbetering moeten kunnen waarnemen. Het kan altijd beter.
Wat ik vreemd vind is dat Sharp niet gekozen heeft voor de nieuwe 4k resolutie. Dit lijkt mij logischer hoe groter het beelddiagonaal wordt bij een lagere resolutie des te sneller je de pixels gaat zien.

@ hieronder, klopt er is nog nog weinig 4k materiaal beschikbaar en het zal duurder zijn om te produceren. Maar ze maken ook al recievers die normaal full HD naar 4k resolutie upscalen. Dus zo vreemd is het nog niet waarom ik dit af vraag.
De meeste films worden opgenomen in een insane hoge resolutie zodat ze ook in IMAX theaters getoond kunnen worden (IMAX is 10k x 7k), er is dus wel degelijk media, alleen geen consumentendragers of -spelers die een een film van 70 megapixels @25fps kan afspelen. Edoch, als je op 2 meter al losse pixels ziet, dan is je resolutie écht te laag voor de afmetingen imo en kun je beter toch een 4k scherm er van maken...
En dan is nog de bestaansrecht van deze TV weer in op spraak. Wie koopt een 70 inch als je ook een beamer van een vergelijkbare prijs pakken voor een nog groter "scherm"?
En dus ook nog grotere pixels? Ik denk niet dat 4k LED beamers snel op de markt komen voor een consumentenprijs :+ Beamers met reguliere lampen zijn een nogo..die dingen kosten een vermogen en fikken iedere zoveel duizend uur door...
Je hebt gelijk dat er nog geen apparatuur voor de consumentenmarkt bestaat die 4k vloeiend kan afspelen.
Ik heb me laten vertellen dat het WK voetbal van 2014 in 4k uitgezonden zal gaan worden maar welke omroep daar dan klaar voor zal zijn weet ik niet. en of de kabelaars dan al zo ver zijn lijkt mij ook nog maar de vraag.

Wat betreft de films die in "insane resolutie worden opgenomen" ben je echter wel erg enthousiast. Puur uit kostenoverweging kan ik je vertellen dat het overgrote deel van films niet groter dan 2k opgenomen word.
The Dark Knight was de eerste film waarbij een gedeelte van de film met Imax cameras werd geschoten en er zijn wel een paar andere hollywood producties waarbij een klein aantal shots op imax is geschoten. Er is echter nog nooit een enkele hollywood feature film totaal op imax geschoten.

Wellicht ben je in de war met de Red's. Dit is een zeer populair camera-systeem omdat het voor een relatief lage prijs 4k kan schieten, zeker in vergelijking met de Sony F65 en de Arri Alexa.
Nee, IMAX Digital neemt geen 70 Mpixel op, laat staan dat ze het weergeven. Digital IMAX projectoren zijn 4k resolutie, dus 4096 breed en 3072 hoog, oftewel een dikke 12 Mpixel.
Op zich een interessante test, zondermeer, maar voor mij als leek toch wel lastig om te kunnen kiezen. Dat wil zeggen ik ben gek op een groot scherm en heb al jaren een beamer in de woonkamer; die is echter aan vervanging toe.

Dus ja wat is nou wijsheid? Met een projector haal ik minstens 100" maar heb je iets meer last van lichtinval en geluid (ca. 25dB vanwege ventilatoren). Daarentegen heb je voor 3000 euro een topper te pakken terwijl je in deze 'maar' 70 " LCD krijgt en 1000 euro meer moet lappen.
Een TV is scherper dan een beamer. Ik zou dus altijd voor een Tv gaan
Qua beleving voor een film is het effect van een beamer unbeatable.

En dan kan je voor de normale onzinnige tv programma's een 32" hneerzetten, heb je tenminste niet zo'n onooglijk zwart hok in je kamer staan.
met een kijkhoek van 35 graden kan je nu niet echt met al je voetbal vrienden een wedstrijd kijken lijkt mij? Ik zelf zou dan voor 5" minder gaan en een plasma in de woonkamer zetten als het dan toch zo groot moet.
En te dichtbij zitten kan je ook niet, dan krijg je ook al snel last van de kijkhoek.
neem aan dat dit voor de freaks is? Ik moet er niet aan denken om dit in de huiskamer te hebben. TV is bijzaak in mijn geval en kamer is geen bioscoopzaal. :')
Ik moet niet denken aan een tv in de woonkamer. Maar een mooie 70-incher in een aparte kamer met een mooie speakerset zie ik wel zitten.
Slechtere kijkhoek en zwartweergave dan plasma, zijn er dan tóch mensen die de LCD nemen enkel en alleen omdat je 14 euro minder stroom kwijt bent op jaarbasis?

Wat zeg je dan tegen je vrienden aan de zijkant in een volle huiskamer? Sorry jongens dat jullie het niet zo goed zien op mijn nieuwe tv van 5000 euro maar ik heb LCD genomen omdat dit 14 euro goedkoper is op jaarbasis.
Eens, heb nu sinds een maand of 2~3 een plasma staan van Panasonic, wat een geweldig beeld geeft dat. Ook prima te bekijken van de zijkant, terwijl ik met mijn oude TV (samsung ding van 5 jaar terug, gewone LCD) toch met de bank en stoelen moest schuiven.

Dat hele LED gebeuren, vind er geen zak aan. Veel te fel naar mijn mening, qua kleurweergave.
Eens, ik heb een sharp fullhd televiesie van 41inch , het menu komt uit het dos tijdperk en het zappen is idd nogal traag, ik had achteraf voor een andere tv gekozen als ik dit geweten had.
Ik heb de 80" versie gezien in de winkel. Ik had de week ervoor de 64" plasma van Samsung daar gezien (en besteld). Die leek toen HUGE. Toen ik daar weer terugkeerde leek die opeens een postzegel :'(

Er stond een demo-filmpje op met prachtige oververzadigde kleuren en het zag er fantastisch uit, een voetbalwedstrijd in HD zag er in eerste instantie ook prima uit.

Maar als je dan deze review leest zie je toch weer al die LCD-kwaaltjes weer terugkomen, quattron of backlit LED ten spijt.

Dan vind ik de review van de 64" Plasma er toch beter uitkomen, dan maar 30 euro per jaar meer aan stroom uitgeven ;)

http://www.hdtvtest.co.uk...1526.htm?page=Performance
Persoonlijk vind ik de TV echt erg lelijk als het om design gaat (erg dik). Dan de bouwkwaliteit, de plastic achterkant, de slechte kijkhoek, de gebrekkige 3D. Om nog maar te zwijgen over de prijs van bijna 4000 euro. Voor dat geld koop je een nieuwe 65VT50 van Panasonic of een 65VT30 plasma of een zelfs een 65VT20 (die destijds qua design ook niet topnotch was, maar wel een super beeldkwaliteit (en wat maakt die 5 inch nou uit qua verschil)

Persoonlijk vind ik sharp dit jaar echt helemaal niet sterk in wat ze op de markt zetten. Allemaal leuk monsterlijk grote beeldschermen maken, maar ook monsterlijk lelijk qua uiterlijk en beperkt qua specs en mogelijkheden.

En dan heb je nog de mensen die zeggen dat ze een 42 inch erg klein vinden, tuurlijk een 65 inch is leuk als je er de plek voor hebt, maar als je kijkt naar het beperkt aantal huishoudens dat het wil kopen vraag ik af hoeveel je er van weg kan zetten.

LG heeft bijvoorbeeld afgelopen jaar hun 60PZ serie tegen 1250 euro geprobeerd te verkopen en bij veel winkels bleef het model in grote hoeveelheden staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.