Door , , 6 reacties

Voor wie niet van vliegen houdt en geen boeken over de historie van Europa leest, heeft de Assassin's Creed-serie zich de afgelopen jaren ontpopt als een aardig interactief geschiedenislesje. Zo gaf Ubisoft je de kans om rond te lopen in het Acra en Jeruzalem uit de tijd van de kruistochten, en waren onlangs Venezië, Firenze en Rome uit de Renaissance aan de beurt. In Assassin's Creed: Revelations staat Instanbul centraal, dat destijds nog voornamelijk bekend stond als Constantinopel.

Hoewel Rome en Constantinopel beide hoofdsteden waren binnen het Romeinse Rijk, kennen de twee wereldsteden flink wat verschillen. Die verschillen zijn natuurlijk terug te vinden in Revelations, maar Tweakers.net kon ze onlangs ook met eigen ogen bekijken. Op uitnodiging van Ubisoft en gewapend met een door een lid van het ontwikkelteam vastgehouden iPad met in-game beelden van de diverse gebouwen, bekeken we een aantal iconische locaties in Istanbul.

*Aya Sophia (of: Hagia Sophia)

Een van de meest in het oog springende bouwwerken aan de Europese zijde van Istanbul is de Aya Sophia. Dit bouwwerk heeft door de historie heen meerdere rollen gehad. Ooit was de Christelijke kerk er de baas, maar de Ottomanen bouwden die kerk om tot een moskee. Daarbij werden onder meer de gezichten van de vier schrijvers van de Bijbel onherkenbaar gemaakt, en de namen van Allah, Mohammed en de zes eerste volgers groot opgehangen in de centrale ruimte van de kerk. Opvallend genoeg zie je in de ruimte vrij veel balken en touwen, en we slaagden er zelfs in een route naar de nok te bedenken die in theorie uitvoerbaar zou moeten zijn. De routes van Ezio in grote gebouwen zijn onrealistisch? Guess again.

Assassin's Creed: RevelationsAssassin's Creed: Revelations
In het spel is de moskee in een iets oudere staat te zien dan hoe het heiligdom tegenwoordig wordt getoond aan het publiek. De Aya Sophia is meerdere keren gerestaureerd. Kijk dus niet vreemd op als er in-game een prachtige muurschildering ontbreekt, maar er in plaats daarvan een gapend gat in die muur of het plafond zit.

In de Aya Sophia liet een van de ontwikkelaars van Assassin's Creed overigens een opvallende uitspraak vallen. Darby McDevitt, een van de schrijvers die aan het verhaal van Revelations heeft gewerkt, zei dat zijn team de kelder onder de Aya Sophia erbij heeft verzonnen. De gids corrigeerde hem daarin, en meldde dat er wel degelijk een kelder onder de Aya Sophia is te vinden. Leest u even tussen de regels door? Ubisoft heeft dus niet elk bouwwerk volledig natuurgetrouw in zijn games gestopt, maar er her en der een 'geheime ruimte' bij verzonnen.

Assassin's Creed: RevelationsAssassin's Creed: RevelationsAssassin's Creed: Revelations