Killzone 3

Prachtig

Waarin Killzone 3 meer verschilt dan zijn voorganger, is de variatie in omgevingen. Hadden we op Killzone 2 nog het commentaar dat de spelwereld kleur miste en bij vlagen zelfs saai oogde, daar rekent Killzone 3 af met dat probleem. De delen die zich in de hoofdstad Pyyrhus afspelen ogen ongeveer gelijk, al ligt de stad wel meer in puin dan voorheen. Waar het spel echter veel meer mee scoort dan de licht verbeterde versie van een stad, is de variatie.

Het is duidelijk dat Guerrilla Games veel meer vrijheid heeft genomen in het ontwerpen van de omgevingen. Het beste voorbeeld daarvan is de eerdergenoemde jungle die het spel wat meer kleur geeft. De verandering van omgeving werkt verfrissend, temeer omdat, zoals gezegd, de gameplay juist in dat stuk een ander tempo aanneemt. Niet lang na die jungle sta je op een soort boorplatform in zee, waar je de Helghast met een jetpack te lijf gaat. Sev en de zijnen belanden zelfs in een ruimteschip en knallen ook in de ruimte een vrolijk potje mee.

*Tempoverhogend

De variatie in omgeving draagt bij aan de indruk die Killzone 3 achterlaat. Loop je constant in dezelfde omgeving rond, dan verlies je je aandacht een beetje en wordt het simpelweg een kwestie van naar het einde toe lopen zonder al te vaak dood te gaan. Door de diversiteit in de omgeving houdt Guerrilla het tempo in het spel gevoelsmatig veel hoger; in pakweg zes á zeven uur - en dat is inclusief filmpjes - doe je onder meer een grote stad, een jungle, een platform in een woeste zee en een ruimteschip aan. Pittig werkdagje...

Extra fraai aan de variatie is dat elke omgeving met even veel zorg is uitgewerkt. Waar je in Pyyrhus te maken krijgt met gigantische vijanden, grote gebouwen en de ISA-vloot die klaar staat om te vertrekken, kruipen in de jungle de raarste beestjes over de grond. Helghan is een woeste, vijandige planeet en dat idee komt in Killzone 3 goed naar voren. Dat, in combinatie met de prima ogende soldaten, wapens en andere objecten, maakt Killzone 3 tot een van de mooiste games tot nu toe op de PlayStation 3. Met name de tussenfilmpjes zijn schitterend. Je kunt ze overigens wel doorklikken, maar dat zou zonde zijn. Niet doen, dus!

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3